______________
I:\bizjelen\T1300zar.DOC
T/1300/222.. szám
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
a j á n l á s a
a vámjogról, vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló T/1300.. sz.
törvényjavaslat
z á r ó
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a vámjogról, vámeljárásról, valamint a
vámigazgatásról szóló T/1300.. számon beterjesztett törvényjavaslathoz a
Házszabály 107. § (1) bekezdése szerint benyújtott T/1300/220., /221. számú
módosító javaslatokat.
Visszavont módosító javaslat: az Elõterjesztõ képviselõ T/1300/220/17.,
/21. sz.
Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget
[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha
a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a
§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes
javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ
külön utalás nélkül is.
1. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 3. pontja a)
alpontjának a módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában/
"3. a) vámszervezet: [vámteher bevételi és ellenõrzési szervezet] a Vám-
és Pénzügyõrség e törvény 174. §-ában foglalt feladatokat ellátó hatósági
jogkörrel rendelkezõ[, illetve] és hatósági jogkörrel nem rendelkezõ szervei;"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
2. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 3. pont b)
alpontjának a módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában/
"b) vámhatóság: a vámszervezet hatósági jogkörrel rendelkezõ szervei[:].
Hatósági jogkörrel rendelkezõ szervek: a vámszervezet vezetõje, a vámszervezet
központi [szerve], területi [(megyei) vámszervek] szerve, a vámhivatal,
vámhivatali kirendeltség, a nyomozó-, valamint szabálysértési hivatal[,] és a
vámraktár;"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
3. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 7. pontjának a
kiegészítését javasolja:
/E törvény alkalmazásában/
"7. nem kereskedelmi forgalom: a természetes személy által behozott vagy
részére érkezõ, általa kivitt vagy kiküldött, az Európai Közösségekkel kötött
Társulási Megállapodásban foglalt kötelezettség figyelembevételével az e
törvény végrehajtási rendeletében meghatározott forintösszeget meg nem haladó
egyedi vagy összértékû, illetve ezen értékhatár alatt [a] e törvény 1. sz.
mellékletében meghatározott kereskedelmi mennyiségnek nem minõsülõ vámáru, áru
behozatala vagy kivitele.
Nem kereskedelmi forgalomnak minõsül továbbá a bármilyen vámértékkel
vámkezelt gépjármû, amely az 1. számú melléklet 1. pontjában rögzített
mennyiségi korlátnak, valamint - ha e törvény másként nem rendelkezik - az 1.
számú melléklet 3. pontja alapján a kereskedelmi forgalomban érvényes évjárati
elõírásnak megfelel."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
4. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 28. pontjának a
módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában/
"28. hazatelepülõ: egyéni munkavállalás, vagy más - e törvény és e
törvény végrehajtási rendeletében felsorolt okból, két évet meghaladóan
életvitelszerûen külföldön tartózkodott természetes személy;"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
5. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 5. § (4) bekezdésének
a módosítását javasolja:
"(4) Azon államból származó vámárukkal/árukkal, ottani honosságú
szállítóeszközökkel szemben, amely a magyar származású árukat, magyar
honosságú szállítóeszközöket nagyobb vámmal sújtja vagy kedvezõtlenebb
elbánásban részesíti, mint a más származású árukat vagy más honosságú
szállítóeszközöket, az ipari és kereskedelmi miniszter a pénzügyminiszterrel
együttes rendeletben felemelt vám, tilalom, korlátozás[,] vagy más intézkedés
alkalmazását rendelheti el."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
6. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 8. § (3) bekezdésének
a módosítását javasolja:
"(3) Vámraktár és vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély
kiadásához [szükséges] elõírt bankgarancia mértékét a tárolni kívánt (vagy
tárolt) vámárut (árut) terhelõ éves vámteher négy százalékában kell
meghatározni tízezer forintra kerekítve."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
7. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 38. § (5)
bekezdésének b) pontjának a módosítását javasolja:
/Írásbeli árubejelentést kell adni:/
"b) az elektromos vezetéken beérkezõ vagy kiszállításra kerülõ
vámáruról/áruról [az országos parancsnokság] a vámszerszervezet központi
szerve által kijelölt vámhivatal részére.
Indokolás: Lásd a T/1300/220/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
8. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 45. § (1) bekezdését
új c) ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a bekezdés
alpontjainak számozása értelemszerûen változik):
/A vámhatóság köteles vámfelügyelet alatt tartani/
"c) az e törvény 7. § (1) bekezdés e) pontja alapján vámkezelt árut;"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
9. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 46. § (4)-(6)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(4) A tételes vámvizsgálat külsõ és belsõ áruvizsgálatból[, az
egyszerûsített vizsgálat e törvény végrehajtási rendeletében
meghatározottakból] áll.
(5) [A jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén
egyszerûsített vámvizsgálat nem tartható.] Az egyszerûsített vámvizsgálat e
törvény végrehajtási rendeletében meghatározottakból áll.
(6) [A tételes vámvizsgálat külsõ és belsõ áruvizsgálatból áll.] A
jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén egyszerûsített
vámvizsgálat nem tartható."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
10. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 68. § (1)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(1) A közvámraktár normál eljárásban, a magánvámraktár normál vagy
egyszerûsített eljárásban üzemeltethetõ. Az egyszerûsített eljárást írásbeli
kérelemre a vámszervezetnek a vámraktár létesítési engedélyét kiadó [vámszerv]
területi szerve engedélyezheti. A köz- és magánvámraktár típusait, valamint
ezek normál és egyszerûsített eljárásban való üzemeltetésének részletes
szabályait és feltételeit e törvény végrehajtási rendelete tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
11. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 72. § (2)
bekezdésének az elhagyását javasolja azzal, hogy a jelenlegi (1) bekezdés
jelölés nélüli szövegrésszé változik:
"[(2) Aktív feldolgozásban történõ vámkezelést engedélyköteles termék
esetén az adott tevékenység végzésére engedéllyel rendelkezõ, a Magyar
Köztársaság területén székhellyel rendelkezõ szervezet kérhet.]"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
12. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 74. § (1) bekezdését
új c) ponttal javasolja kiegészíteni:
"(1) Az aktív feldolgozásban történõ vámkezeléshez tevékenységi engedély
szükséges. A tevékenységi engedélyt az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium
akkor adhatja meg, ha:
a) az aktív feldolgozás végzése nemzetgazdaságilag indokolt,
b) a tevékenység nem veszélyezteti az emberi környezetet,
c) a kérelmezõ a Magyar Köztársaság területén székhellyel rendelkezõ
szervezet,
[c)] d) a kérelmezõ vámszempontból megbízható."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
13. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 74. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában írt feltételek részletes
szabályait az [Ipari és Kereskedelmi Minisztérium] ipari és kereskedelmi
miniszter rendeletben állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/1300/221/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
14. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 77. § (1) bekezdés
d) pontjának a módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazása szempontjából ideiglenes használatnak minõsül:/
"d) a külföldi [vállalkozó] szervezet által behozott vagy beküldött, a
vállalkozási szerzõdésben meghatározott, és az általa vállalt munkákhoz
szükséges eszközök (így különösen: munkaeszköz, felszerelési tárgy);"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
15. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 79. § (3)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(3) A belföldi forgalom számára történõ vámkezelésnél a 100-123. §-
okban felsorolt [vámmentességek], továbbá az 52/1992. (III. 21.) és a 85/1995.
(VII. 12.) Korm. rendeletek alapján - ezek hatályban maradásáig -
megállapított vámmentességek, valamint a vámtarifa törvény alapján kiadott
külön jogszabályban[, továbbá] és az e törvény 1. és 2. számú mellékletében
meghatározott vámkedvezmények adhatók."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/13. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
16. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 87. §-ának a
módosítását javasolja:
"87. § Passzív feldolgozásban kell vámkezelni azt a belföldi árut,
amelyet visszahozatal szándékával végzett tevékenység (így különösen:
feldolgozás, összeszerelés, megmunkálás, javítás, karbantartás, bérhizlalás,
bértermelés, [stb.]) céljából kívánnak ideiglenesen külföldre kiszállítani."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
17. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 99. § (1)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(1) A vámkedvezmény külön formája a vámtarifa törvény alapján kiadott,
külön jogszabályban meghatározott felhasználási feltételhez kötött
engedélyjegyes eljárás. Az engedélyjegyes eljárás nyilvántartását a
[vámhatóság] vámszervezet illetékes területi szerve végzi. Az e törvény,
valamint végrehajtási rendelete elõírásai szerint a korábban belföldi forgalom
számára vámkedvezmény nélkül vámkezelt áruk engedélyjegyes eljárás alá történõ
utólagos bevonása is kérelmezhetõ."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
18. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 99. § (2)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(2) A belföldi forgalom számára vámkezelt árunak az engedélyjegyes
eljárásba történõ utólagos bevonását a [vámhatóság] vámszervezet illetékes
területi szerve az eredeti vámkezelés naptári évében, ezt követõen pedig akkor
engedélyezheti, ha a belföldi forgalom számára való vámkezeléshez benyújtott
árunyilatkozat elfogadásának napja óta három hónapnál hosszabb idõ nem telt
el."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
19. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 113. §-ának a
módosítását javasolja:
"(1) Vámmentesek a hazatelepülõk, a bevándoroltak, a menekültként
elismertek, a Magyarországon keresõ tevékenység vagy tanulmányok folytatása
céljából legalább 12 hónapra második lakást berendezõk vagy külföldön keresõ
tevékenység vagy tanulmányok folytatása céljából fenntartott második lakást
megszüntetõk, valamint a Magyarországon ideiglenes menedéket élvezõk, a
humanitárius okokból befogadottak (és az említettekhez családegyesítés címén
érkezõk) által behozott vagy beküldött ingóságok, amennyiben a beköltözés
elõtt az életvitelük helye megszakítás nélkül, két évet meghaladóan
Magyarországon kívül volt és azok
a) beköltözésük elõtt legalább hat hónapon keresztül tulajdonukban és
használatukban voltak és [azokat a Magyarországon kívüli lakóhelyen érvényes
általános adózási feltételeknek megfelelõen szerezték meg, továbbá a
kivitelkor nem élveztek mentességet vagy kedvezményt a forgalmi adók, a
rendkívüli fogyasztási adók és egyéb fogyasztási adók alól, valamint]
b) mennyiségük a szokásos családi szükségletet nem haladja meg.
(2) Az (1) bekezdés b) pontjában alkalmazása szempontjából szokásos
családi szükségletnek minõsülnek azok az ingóságok, amelyek az érdekeltek
személyes használatában vagy háztartásában vannak, jellegük és mennyiségük
szerint nem szolgálhatnak semmilyen kereskedelmi célt, és nem irányulnak
gazdasági tevékenységre, továbbá a kézmûves vagy szabadfoglalkozású
tevékenységek azon eszközei, amelyek az érdekelt hivatásának gyakorlásához
szükségesek.
(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában nem tekinthetõ az életvitel helyének
az a külföldi hely, amelyet a belföldön lakóhellyel rendelkezõ magyar
állampolgár rokonlátogatás, látogatás, turizmus céljából keres fel, akkor sem,
ha annak idõtartama egy-egy helyen vagy összességében meghaladja a két évet.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott jogcímen vámmentesen behozott
személygépkocsi három éven belül csak a behozatalkori vámteher kamattal
növelt összegének megfizetése után idegeníthetõ el.
(5) 1997. december 31-ig vámmentesek az egy évet meghaladó folyamatos
külföldi szolgálat, ösztöndíjon alapuló tanulmányút, valamint az illetékes
belföldi szerv kiküldetése, kiközvetítése alapján történt külföldi
munkavállalás, munkavégzés (a továbbiakban: külszolgálat) után végleg
hazatérõk által
a) a külszolgálat idõtartama alatt behozott,
b) utánküldött, de a külszolgálatból való végleges hazatérés elõtt
igazoltan külföldön vásárolt vagy megrendelt, a személyi és családi
szükségletet meg nem haladó vámáruk[, ha azokat a Magyarországon kívüli
lakóhelyen érvényes általános adózási feltételeknek megfelelõen szerezték meg,
továbbá a kivitelkor nem élveztek mentességet vagy kedvezményt a forgalmi
adók, a rendkívüli fogyasztási adók és egyéb fogyasztási adók alól].
(6) Az (5) bekezdés alkalmazásában vámmentesen vagy kedvezményes vámmal
vámkezelhetõ áruk összértéke a kiküldõ vagy kiközvetítõ belföldi szerv által
igazolt külföldi jövedelem 40 %-át nem haladhatja meg.
(7) Az (5) bekezdésben meghatározott személyi és családi szükségletet meg
nem haladó mennyiségû vámárunak minõsül:
a) a külszolgálatos háztartásához tartozó valamennyi használt tárgy,
felszerelés, ruházati cikk azzal a megkötéssel, hogy azok között 5000 Ft
egyedi értéket meghaladó tartós használati tárgy nem lehet;
b) az új állapotú, 5000 Ft alatti egyedi értékû tartós használati
tárgyakból és tartósnak nem minõsülõ cikkekbõl e törvény 1. számú
mellékletének 1. számú pontjában meghatározott mennyiség háromszorosa;
c) az 5000 Ft egyedi értéket meghaladó, de 20 000 Ft egyedi értéket el
nem érõ tartós használati tárgyakból fajtánként 3-3 db készlet vagy garnitúra;
d) a 20 000 Ft egyedi értéket meghaladó, de a 60 000 Ft egyedi értéket el
nem érõ tartós használati tárgyakból fajtánként 2-2 db, készlet vagy
garnitúra;
e) a 60 000 Ft egyedi értéket meghaladó tartós használati tárgyakból
fajtánként 1-1 db;
f) a saját hivatás, foglalkozás gyakorlásához szükséges termelõ-,
kutatási és munkaeszközökbõl fajtánként 1-1 db;
g) a saját célra szükséges építõanyag, épületberendezési tárgyak és
felszerelések;
h) az arany- és platinatárgyakból családonként összesen 500 g, beleértve
a drágakövet (briliánst), amelybõl összesen 5 karát, továbbá fajtánként 1-1 db
1945. elõtt vert arany pénzérme.
(8) A[z] (7) bekezdés e), f) és g) pontjai szerint minõsülõ áruknak a
vámkezeléstõl számított 5 éven belül történõ elidegenítése esetén a vámterhet
meg kell fizetni.
(9) Az (5) bekezdésben meghatározott személyek által a[z (5)-] (6), (11)
és (12) bekezdésekben [rendelkezései szerint családonként egy darab
négyévesnél nem idõsebb személygépkocsi vámkezelhetõ], valamint az 1. számú
mellékletben foglalt elõírások figyelembevételével behozott személygépkocsi:
a) egy évet meghaladó külszolgálat esetében a vámtétel 50 %-os
mérséklésével,
b) két évet meghaladó külszolgálat esetében pedig vámmentesen
vámkezelhetõ. Ezen a jogcímen vámmentesen behozott személygépkocsi három éven
belül csak a behozatalkori vámteher kamattal növelt összegének megfizetése
után idegeníthetõ el.
(10) A (6) bekezdésben meghatározott értéket és a (7) bekezdésben
meghatározott kereteket meghaladó mennyiségû vámáruk vámkezelésénél az 1.
számú melléklet 2. pontjának rendelkezéseit kell alkalmazni.
(11) Az (5) bekezdés alkalmazásában külszolgálat akkor tekinthetõ egy
évet meghaladónak, ha a külföldön megszakítás nélkül eltöltött idõtartam
legalább 366 nap. A folyamatos külszolgálatot nem szakítja meg:
a) a fizetett szabadságidõ akkor sem, ha annak eltöltése céljából a
külszolgálatos Magyarországra hazatér;
b) a betegség idõtartama, ha a külszolgálatos gyógykezeltetés céljából
ideiglenesen hazatér, majd felgyógyulása után a külszolgálatot folytatja;
c) a beszámoltatás, vízumfelvétel vagy egyéb hivatalos célból történõ,
rövid idõtartamú hazatérés;
d) a munkaszüneti napon, heti pihenõnapon és a fogadó állam ünnepei
alkalmából való hazatérés;
e) a túlmunka címén kapott, és Magyarországon eltöltött szabadságidõ,
legfeljebb azonban ilyen címen évente 30 nap;
f) több kiküldetésen alapuló külszolgálat esetében az a kiküldõ szerv
által igazolt idõtartam, amely a megelõzõ külszolgálat elszámolása, az új
külszolgálatra való felkészülés érdekében szükséges.
(12) Az (5) bekezdés alkalmazásában, a (6)-(7) [és (9)] bekezdésben
meghatározott érték- és mennyiségi [és értékkeret] keret terhére, továbbá a
(9) bekezdés szerinti feltételekkel a külszolgálatos kérelmére a vámáru akkor
is vámmentesen vámkezelhetõ, ha a külszolgálatos még nem tért [ugyan]
véglegesen haza, de a vámmentesség egyéb feltételei fennállnak.
(13) 1997. december 31-ig az egy évet meg nem haladó idõtartamú
külszolgálatból véglegesen hazatérõt - az utasokat megilletõ vámkedvezmények
kívül - minden külszolgálatban töltött teljes hónapra tízezer forint értékû, a
személyi és családi szükségletet meg nem haladó vámárura[, ha azokat a
Magyarországon kívüli lakóhelyen érvényes általános adózási feltételeknek
megfelelõen szerezték meg, továbbá a kivitelkor nem élveztek mentességet vagy
kedvezményt a forgalmi adó, a rendkívüli fogyasztási adó és egyéb fogyasztási
adók alól,] vámmentesség illeti meg.
E bekezdés alkalmazása szempontjából a személyi és családi szükségletet
meg nem haladó mennyiségû vámárunak minõsül - a gépjármû kivételével - az 1.
számú melléklet 1. pontjában meghatározott mennyiségi keret kétszerese. [Az
ezt meghaladó mennyiségû vámáru az 1. számú melléklet 2. pontjában elõírt
feltételekkel vámkezelhetõ.]
(14) A (13) bekezdésben meghatározott érték és mennyiségi keretet
meghaladó vámáru az e törvény 1. számú melléklet 2. pontjában elõírt
feltételekkel vámkezelhetõ.
[(14)] (15) A (13) bekezdésben meghatározott vámmentességet
a) a külföldi szolgálat vagy a külföldi munkavégzés idõtartama alatt
behozott;
b) után küldött, de a végleges hazatérés elõtt igazoltan külföldön
vásárolt vagy megrendelt[;].
[c) belföldi pénzintézet közremûködésével a végleges hazatérést,
illetõleg a külszolgálatból származó devizajárandóság devizaszámlán való
jóváírását követõ 90 napon belül külföldrõl megrendelt vámárura lehet igénybe
venni.]
[(15) A vámmentes értékkeretet meghaladó értékû vámáru vámfizetés
mellett vámkezelhetõ.]
(16) A (13)-(15)bekezdések rendelkezései [a 4 évnél régebbi gyártású
gépkocsira, valamint] a nem saját hivatás, foglalkozás gyakorlásához szükséges
termelõ-, kutatási és munkaeszközre nem alkalmazhatók.
(17) A tengerjáró és folyami vízi jármûveken szolgálatot teljesítõk,
valamint a fuvarozó vállalatok és a Magyar Posta államhatárt
szolgálatteljesítés céljából átlépõ alkalmazottai, továbbá a határforgalom
lebonyolítását és ellenõrzését külföldi szolgálati helyen végzõk vámjogi
kedvezményét a 2. számú melléklet tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/1300/221/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
20. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 129. § (3)
bekezdésének az elhagyását javasolja:
"[(3) Az ipari vámszabadterületrõl belföldre szállított vámáru belföldi
forgalom számára történõ vámkezelésekor a vám alapját - függetlenül attól,
hogy a vámáruban belföldi eredetû áru értéke is szerepel - a teljes ügyleti
értékben kell megállapítani. Ilyen esetben a belföldi forgalom számára való
vámkezelésnél a 153. § (1)-(2) bekezdéseinek rendelkezéseit kell alkalmazni.]"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/18. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
21. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 132. § (6)
bekezdésénnek a módosítását javasolja:
"(6) Jövedéki termékek esetében [az e § (5) bekezdésében foglalt
feltételek mellett a kérelemben] csak meghatározott termékekre vagy
termékkörre [is] adható ki halasztott vámfizetési engedély úgy, hogy [ez
esetben az elõzõ évi átlagosan legalább heti egy alkalommal kért
vámkiszabással járó vámkezelési feltételnek értelemszerûen] az (5) bekezdés
a)-c) pontjaiban rögzitett feltételeknek az engedélyben foglalt termékkörre
[kell] is teljesülnie kell."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/19. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
22. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 136. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A vámszervezet központi szerve - kérelemre - engedélyt adhat arra, hogy
a vámfizetésre kötelezett a vámterhet - a (2) bekezdésben foglaltakat kivéve -
az esedékességtõl számított tizenöt munkanapon belül fizesse meg (halasztott
vámfizetés). A halasztott vámfizetésre engedély akkor adható, ha/
"c) a vámfizetésre kötelezett havi vámterhe várhatóan meghaladja az
ötmillió forintot és a kérelmezõ számláját vezetõ pénzintézet vagy az e
törvény 7. §-ának (4) bekezdésében kezességvállalásra jogosult a tervezett
forgalomra, az e bekezdés b) pontjában meghatározott értékû bankgaranciát
nyújtja; [azonban] ez esetben az e bekezdés a) pontja alkalmazásától a
vámhatóság - a vámtartozást kivéve - eltekinthet. Ilyen esetben az engedély
egy évre feltételes, a fizetési határidõ elmulasztása esetén vissza kell
vonni. Az engedély egy év után válik feltétel nélkülivé."
Indokolás: Lásd a T/1300/221/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
23. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 137. § (3)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(3) E § rendelkezésének alkalmazása szempontjából a külföldre
történõ kiszállítás fogalmával egy tekintet alá esik, ha az árut a jogszabály
elõírásainak megfelelõen, igazoltan [vámszabadterületre,] tranzit-területre
[kiszállították,] vagy közvámraktárba, illetve termelési céllal
vámszabadterületre betárolták."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/20. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
24. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 159. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(1) A vámhatóság hivatásos állományú tagja, illetve köztisztviselõje
vagy közalkalmazottja - szolgálati, közszolgálati vagy [munkaviszonyának]
közalkalmazotti jogviszonyának megszûnését követõen is - továbbá a
vámeljárásba és ellenõrzésbe bevont szakértõ és minden más személy (ideértve
a vámfizetésre kötelezett megbízottját is), akinek az adatszolgáltatás, a
nyilvántartás, a feldolgozás, az ellenõrzés, vámterhek beszedése, a
vámtartozás végrehajtása, illetve az adatok statisztikai és e törvényben
megengedett egyéb célú felhasználása során, feladataival összefüggésben
vámtitok jut tudomására, köteles azt a titokvédelem szabályai szerint
megõrizni."
Indokolás: Lásd a T/1300/221/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
25. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 173. § (2)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(2) A vámigazgatásra háruló végrehajtási feladatokat a Vám- és
Pénzügyõrség [(a továbbiakban: vámszervezet)] végzi."
Indokolás: Lásd a T/1300/221/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
26. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 173. § (6)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(6) [A vámszervezet hatósági jogkörrel rendelkezõ alsó-, közép-, illetve
felsõfokú szervekbõl áll.] A vámigazgatási feladatok végrehajtását és a
vámszervezet szervezeti felépítésére vonatkozó részletes szabályokat [és a
vámigazgatási feladatok végrehajtását] e törvény végrehajtási rendelete
szabályozza."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/22. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
27. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 209. § (2)
bekezdésének a módosítását javasolja:
"(2) Az e törvény hatálybalépése elõtt végzett, vámáru jelleget meg nem
szüntetõ vámkezelés esetén a kérdéses vámáru a visszaviteli, raktározási
határidõ lejártáig [mindaddig] változatlan feltételek mellett maradhat
vámfelügyelet alatt[, amíg más vámkezelésben való részesítését nem kérik]."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/23. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
28. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 209. § (4)
bekezdésének a kiegészítését javasolja:
"(4) Az e törvény hatálybalépése elõtt engedélyezett fizetési
kedvezmények (így különösen: fizetés-halasztás - ide nem értve a vámteher
megfizetésére biztosított halasztott vámfizetési engedélyt -, részletfizetés,
kamatmentesség) illetve kivetett terhek (így különösen: kamat, késedelmi
pótlék, bírság) az eredetileg megállapított feltételek szerint vehetõk
igénybe, illetve teljesítendõk."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/24. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
29. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 209. §-át új (6)
bekezdéssel javsolja kiegészíteni:
"(6) Az e törvény 15. §-ának a) pontja szerinti, az általános vámpótlékra
elõírt törvényi szintû szabályozási kötelezettséget a vámtarifáról szóló 1995.
évi .... törvény 25. §-ának (3) bekezdésében foglalt átmeneti rendelkezések
figyelembevételével kell érvényesíteni."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/25. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
30. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 212. § (2) bekezdés
k)-l) pontjainak az elhagyását javasolja:
/Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben szabályozza,
illetve közzétegye/
[k) a vámszervezet hivatásos állományú tagjaira vonatkozó szolgálati
szabályzatát;
l) a vámszervezet hivatásos állományú tagjainak egyenruházatát,
fegyverzetét és jelvényét, továbbá ezek viselésének szabályait az egyéb
rendvédelmi szervek vonatkozó szabályaival összhangban]."
Indokolás: Lásd a T/1300/221/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
31. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 2. számú melléklet
I/1.. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"1. A külföldön közlekedõ magyar vízijármû személyzete (beleértve a
hajóéttermi személyzetet is), továbbá a külföldi vízijármû magyar személyzete
az 5. pontban meghatározott mennyiségû vámárukat vám- és engedélymentesen
hozhatja be, ha egy naptári év alatt a behozott vámáru mennyisége az ott
felsorolt mennyiséget, értéke pedig az e törvény 12. § [(5)] (4) bekezdése
alapján meghatározott értékkeretet nem haladja meg."
Indokolás: Lásd a T/1300/220/26. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
32. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 2. számú melléklet
II/1.. 2. francia bekezdés a módosítását javasolja:
/Vámmentesek a közforgalmú fuvarozóvállalatnak és a postának az
államhatárt szállítóeszközön való szolgálatteljesítés miatt átlépõ - ideértve,
az igénybe vett szállítóeszköztõl függetlenül, a szolgálatteljesítésbõl
történõ hazatérés esetét is - alkalmazottai által behozott, nem kereskedelmi
jellegû vámáruk, ha azok értéke havonta az I/1.. pontban rögzített évi keret öt
százalékát nem haladja meg. E rendelkezés alkalmazása szempontjából
fuvarozóvállalati és postai alkalmazottnak tekintendõk a következõk:/
"a hálókocsi jegyvizsgálók, a vasúti étkezõkocsi személyzete; a MÁV és a
GYSEV alkalmazottai (így különösen: vonatszemélyzet, vonat átvevõk, vonat- és
mozdonyvezetõk, kocsilakatosok[, stb.]);"
Indokolás: Lásd a T/1300/220/27. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1995. november 9.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke