- 1 -

______________

I:\bizjelen\T1300zar.DOC

T/1300/222.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

a j á n l á s a

a vámjogról, vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló T/1300.. sz.

törvényjavaslat

z á r ó

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a vámjogról, vámeljárásról, valamint a

vámigazgatásról szóló T/1300.. számon beterjesztett törvényjavaslathoz a

Házszabály 107. § (1) bekezdése szerint benyújtott T/1300/220., /221. számú

módosító javaslatokat.

Visszavont módosító javaslat: az Elõterjesztõ képviselõ T/1300/220/17.,

/21. sz.

Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a

§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

1. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 3. pontja a)

alpontjának a módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában/

"3. a) vámszervezet: [vámteher bevételi és ellenõrzési szervezet] a Vám-

és Pénzügyõrség e törvény 174. §-ában foglalt feladatokat ellátó hatósági

jogkörrel rendelkezõ[, illetve] és hatósági jogkörrel nem rendelkezõ szervei;"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

2. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 3. pont b)

alpontjának a módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában/

"b) vámhatóság: a vámszervezet hatósági jogkörrel rendelkezõ szervei[:].

Hatósági jogkörrel rendelkezõ szervek: a vámszervezet vezetõje, a vámszervezet

központi [szerve], területi [(megyei) vámszervek] szerve, a vámhivatal,

vámhivatali kirendeltség, a nyomozó-, valamint szabálysértési hivatal[,] és a

vámraktár;"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

3. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 7. pontjának a

kiegészítését javasolja:

/E törvény alkalmazásában/

"7. nem kereskedelmi forgalom: a természetes személy által behozott vagy

részére érkezõ, általa kivitt vagy kiküldött, az Európai Közösségekkel kötött

Társulási Megállapodásban foglalt kötelezettség figyelembevételével az e

törvény végrehajtási rendeletében meghatározott forintösszeget meg nem haladó

egyedi vagy összértékû, illetve ezen értékhatár alatt [a] e törvény 1. sz.

mellékletében meghatározott kereskedelmi mennyiségnek nem minõsülõ vámáru, áru

behozatala vagy kivitele.

Nem kereskedelmi forgalomnak minõsül továbbá a bármilyen vámértékkel

vámkezelt gépjármû, amely az 1. számú melléklet 1. pontjában rögzített

mennyiségi korlátnak, valamint - ha e törvény másként nem rendelkezik - az 1.

számú melléklet 3. pontja alapján a kereskedelmi forgalomban érvényes évjárati

elõírásnak megfelel."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

4. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 1. § 28. pontjának a

módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában/

"28. hazatelepülõ: egyéni munkavállalás, vagy más - e törvény és e

törvény végrehajtási rendeletében felsorolt okból, két évet meghaladóan

életvitelszerûen külföldön tartózkodott természetes személy;"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

5. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 5. § (4) bekezdésének

a módosítását javasolja:

"(4) Azon államból származó vámárukkal/árukkal, ottani honosságú

szállítóeszközökkel szemben, amely a magyar származású árukat, magyar

honosságú szállítóeszközöket nagyobb vámmal sújtja vagy kedvezõtlenebb

elbánásban részesíti, mint a más származású árukat vagy más honosságú

szállítóeszközöket, az ipari és kereskedelmi miniszter a pénzügyminiszterrel

együttes rendeletben felemelt vám, tilalom, korlátozás[,] vagy más intézkedés

alkalmazását rendelheti el."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

6. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 8. § (3) bekezdésének

a módosítását javasolja:

"(3) Vámraktár és vámszabadterület üzemeltetéséhez szükséges engedély

kiadásához [szükséges] elõírt bankgarancia mértékét a tárolni kívánt (vagy

tárolt) vámárut (árut) terhelõ éves vámteher négy százalékában kell

meghatározni tízezer forintra kerekítve."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

7. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 38. § (5)

bekezdésének b) pontjának a módosítását javasolja:

/Írásbeli árubejelentést kell adni:/

"b) az elektromos vezetéken beérkezõ vagy kiszállításra kerülõ

vámáruról/áruról [az országos parancsnokság] a vámszerszervezet központi

szerve által kijelölt vámhivatal részére.

Indokolás: Lásd a T/1300/220/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

8. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 45. § (1) bekezdését

új c) ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a bekezdés

alpontjainak számozása értelemszerûen változik):

/A vámhatóság köteles vámfelügyelet alatt tartani/

"c) az e törvény 7. § (1) bekezdés e) pontja alapján vámkezelt árut;"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

9. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 46. § (4)-(6)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(4) A tételes vámvizsgálat külsõ és belsõ áruvizsgálatból[, az

egyszerûsített vizsgálat e törvény végrehajtási rendeletében

meghatározottakból] áll.

(5) [A jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén

egyszerûsített vámvizsgálat nem tartható.] Az egyszerûsített vámvizsgálat e

törvény végrehajtási rendeletében meghatározottakból áll.

(6) [A tételes vámvizsgálat külsõ és belsõ áruvizsgálatból áll.] A

jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékek esetén egyszerûsített

vámvizsgálat nem tartható."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

10. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 68. § (1)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(1) A közvámraktár normál eljárásban, a magánvámraktár normál vagy

egyszerûsített eljárásban üzemeltethetõ. Az egyszerûsített eljárást írásbeli

kérelemre a vámszervezetnek a vámraktár létesítési engedélyét kiadó [vámszerv]

területi szerve engedélyezheti. A köz- és magánvámraktár típusait, valamint

ezek normál és egyszerûsített eljárásban való üzemeltetésének részletes

szabályait és feltételeit e törvény végrehajtási rendelete tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

11. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 72. § (2)

bekezdésének az elhagyását javasolja azzal, hogy a jelenlegi (1) bekezdés

jelölés nélüli szövegrésszé változik:

"[(2) Aktív feldolgozásban történõ vámkezelést engedélyköteles termék

esetén az adott tevékenység végzésére engedéllyel rendelkezõ, a Magyar

Köztársaság területén székhellyel rendelkezõ szervezet kérhet.]"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

12. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 74. § (1) bekezdését

új c) ponttal javasolja kiegészíteni:

"(1) Az aktív feldolgozásban történõ vámkezeléshez tevékenységi engedély

szükséges. A tevékenységi engedélyt az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium

akkor adhatja meg, ha:

a) az aktív feldolgozás végzése nemzetgazdaságilag indokolt,

b) a tevékenység nem veszélyezteti az emberi környezetet,

c) a kérelmezõ a Magyar Köztársaság területén székhellyel rendelkezõ

szervezet,

[c)] d) a kérelmezõ vámszempontból megbízható."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

13. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 74. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában írt feltételek részletes

szabályait az [Ipari és Kereskedelmi Minisztérium] ipari és kereskedelmi

miniszter rendeletben állapítja meg."

Indokolás: Lásd a T/1300/221/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

14. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 77. § (1) bekezdés

d) pontjának a módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazása szempontjából ideiglenes használatnak minõsül:/

"d) a külföldi [vállalkozó] szervezet által behozott vagy beküldött, a

vállalkozási szerzõdésben meghatározott, és az általa vállalt munkákhoz

szükséges eszközök (így különösen: munkaeszköz, felszerelési tárgy);"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

15. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 79. § (3)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(3) A belföldi forgalom számára történõ vámkezelésnél a 100-123. §-

okban felsorolt [vámmentességek], továbbá az 52/1992. (III. 21.) és a 85/1995.

(VII. 12.) Korm. rendeletek alapján - ezek hatályban maradásáig -

megállapított vámmentességek, valamint a vámtarifa törvény alapján kiadott

külön jogszabályban[, továbbá] és az e törvény 1. és 2. számú mellékletében

meghatározott vámkedvezmények adhatók."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/13. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

16. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 87. §-ának a

módosítását javasolja:

"87. § Passzív feldolgozásban kell vámkezelni azt a belföldi árut,

amelyet visszahozatal szándékával végzett tevékenység (így különösen:

feldolgozás, összeszerelés, megmunkálás, javítás, karbantartás, bérhizlalás,

bértermelés, [stb.]) céljából kívánnak ideiglenesen külföldre kiszállítani."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/14. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

17. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 99. § (1)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(1) A vámkedvezmény külön formája a vámtarifa törvény alapján kiadott,

külön jogszabályban meghatározott felhasználási feltételhez kötött

engedélyjegyes eljárás. Az engedélyjegyes eljárás nyilvántartását a

[vámhatóság] vámszervezet illetékes területi szerve végzi. Az e törvény,

valamint végrehajtási rendelete elõírásai szerint a korábban belföldi forgalom

számára vámkedvezmény nélkül vámkezelt áruk engedélyjegyes eljárás alá történõ

utólagos bevonása is kérelmezhetõ."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/15. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

18. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 99. § (2)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(2) A belföldi forgalom számára vámkezelt árunak az engedélyjegyes

eljárásba történõ utólagos bevonását a [vámhatóság] vámszervezet illetékes

területi szerve az eredeti vámkezelés naptári évében, ezt követõen pedig akkor

engedélyezheti, ha a belföldi forgalom számára való vámkezeléshez benyújtott

árunyilatkozat elfogadásának napja óta három hónapnál hosszabb idõ nem telt

el."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

19. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 113. §-ának a

módosítását javasolja:

"(1) Vámmentesek a hazatelepülõk, a bevándoroltak, a menekültként

elismertek, a Magyarországon keresõ tevékenység vagy tanulmányok folytatása

céljából legalább 12 hónapra második lakást berendezõk vagy külföldön keresõ

tevékenység vagy tanulmányok folytatása céljából fenntartott második lakást

megszüntetõk, valamint a Magyarországon ideiglenes menedéket élvezõk, a

humanitárius okokból befogadottak (és az említettekhez családegyesítés címén

érkezõk) által behozott vagy beküldött ingóságok, amennyiben a beköltözés

elõtt az életvitelük helye megszakítás nélkül, két évet meghaladóan

Magyarországon kívül volt és azok

a) beköltözésük elõtt legalább hat hónapon keresztül tulajdonukban és

használatukban voltak és [azokat a Magyarországon kívüli lakóhelyen érvényes

általános adózási feltételeknek megfelelõen szerezték meg, továbbá a

kivitelkor nem élveztek mentességet vagy kedvezményt a forgalmi adók, a

rendkívüli fogyasztási adók és egyéb fogyasztási adók alól, valamint]

b) mennyiségük a szokásos családi szükségletet nem haladja meg.

(2) Az (1) bekezdés b) pontjában alkalmazása szempontjából szokásos

családi szükségletnek minõsülnek azok az ingóságok, amelyek az érdekeltek

személyes használatában vagy háztartásában vannak, jellegük és mennyiségük

szerint nem szolgálhatnak semmilyen kereskedelmi célt, és nem irányulnak

gazdasági tevékenységre, továbbá a kézmûves vagy szabadfoglalkozású

tevékenységek azon eszközei, amelyek az érdekelt hivatásának gyakorlásához

szükségesek.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában nem tekinthetõ az életvitel helyének

az a külföldi hely, amelyet a belföldön lakóhellyel rendelkezõ magyar

állampolgár rokonlátogatás, látogatás, turizmus céljából keres fel, akkor sem,

ha annak idõtartama egy-egy helyen vagy összességében meghaladja a két évet.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott jogcímen vámmentesen behozott

személygépkocsi három éven belül csak a behozatalkori vámteher kamattal

növelt összegének megfizetése után idegeníthetõ el.

(5) 1997. december 31-ig vámmentesek az egy évet meghaladó folyamatos

külföldi szolgálat, ösztöndíjon alapuló tanulmányút, valamint az illetékes

belföldi szerv kiküldetése, kiközvetítése alapján történt külföldi

munkavállalás, munkavégzés (a továbbiakban: külszolgálat) után végleg

hazatérõk által

a) a külszolgálat idõtartama alatt behozott,

b) utánküldött, de a külszolgálatból való végleges hazatérés elõtt

igazoltan külföldön vásárolt vagy megrendelt, a személyi és családi

szükségletet meg nem haladó vámáruk[, ha azokat a Magyarországon kívüli

lakóhelyen érvényes általános adózási feltételeknek megfelelõen szerezték meg,

továbbá a kivitelkor nem élveztek mentességet vagy kedvezményt a forgalmi

adók, a rendkívüli fogyasztási adók és egyéb fogyasztási adók alól].

(6) Az (5) bekezdés alkalmazásában vámmentesen vagy kedvezményes vámmal

vámkezelhetõ áruk összértéke a kiküldõ vagy kiközvetítõ belföldi szerv által

igazolt külföldi jövedelem 40 %-át nem haladhatja meg.

(7) Az (5) bekezdésben meghatározott személyi és családi szükségletet meg

nem haladó mennyiségû vámárunak minõsül:

a) a külszolgálatos háztartásához tartozó valamennyi használt tárgy,

felszerelés, ruházati cikk azzal a megkötéssel, hogy azok között 5000 Ft

egyedi értéket meghaladó tartós használati tárgy nem lehet;

b) az új állapotú, 5000 Ft alatti egyedi értékû tartós használati

tárgyakból és tartósnak nem minõsülõ cikkekbõl e törvény 1. számú

mellékletének 1. számú pontjában meghatározott mennyiség háromszorosa;

c) az 5000 Ft egyedi értéket meghaladó, de 20 000 Ft egyedi értéket el

nem érõ tartós használati tárgyakból fajtánként 3-3 db készlet vagy garnitúra;

d) a 20 000 Ft egyedi értéket meghaladó, de a 60 000 Ft egyedi értéket el

nem érõ tartós használati tárgyakból fajtánként 2-2 db, készlet vagy

garnitúra;

e) a 60 000 Ft egyedi értéket meghaladó tartós használati tárgyakból

fajtánként 1-1 db;

f) a saját hivatás, foglalkozás gyakorlásához szükséges termelõ-,

kutatási és munkaeszközökbõl fajtánként 1-1 db;

g) a saját célra szükséges építõanyag, épületberendezési tárgyak és

felszerelések;

h) az arany- és platinatárgyakból családonként összesen 500 g, beleértve

a drágakövet (briliánst), amelybõl összesen 5 karát, továbbá fajtánként 1-1 db

1945. elõtt vert arany pénzérme.

(8) A[z] (7) bekezdés e), f) és g) pontjai szerint minõsülõ áruknak a

vámkezeléstõl számított 5 éven belül történõ elidegenítése esetén a vámterhet

meg kell fizetni.

(9) Az (5) bekezdésben meghatározott személyek által a[z (5)-] (6), (11)

és (12) bekezdésekben [rendelkezései szerint családonként egy darab

négyévesnél nem idõsebb személygépkocsi vámkezelhetõ], valamint az 1. számú

mellékletben foglalt elõírások figyelembevételével behozott személygépkocsi:

a) egy évet meghaladó külszolgálat esetében a vámtétel 50 %-os

mérséklésével,

b) két évet meghaladó külszolgálat esetében pedig vámmentesen

vámkezelhetõ. Ezen a jogcímen vámmentesen behozott személygépkocsi három éven

belül csak a behozatalkori vámteher kamattal növelt összegének megfizetése

után idegeníthetõ el.

(10) A (6) bekezdésben meghatározott értéket és a (7) bekezdésben

meghatározott kereteket meghaladó mennyiségû vámáruk vámkezelésénél az 1.

számú melléklet 2. pontjának rendelkezéseit kell alkalmazni.

(11) Az (5) bekezdés alkalmazásában külszolgálat akkor tekinthetõ egy

évet meghaladónak, ha a külföldön megszakítás nélkül eltöltött idõtartam

legalább 366 nap. A folyamatos külszolgálatot nem szakítja meg:

a) a fizetett szabadságidõ akkor sem, ha annak eltöltése céljából a

külszolgálatos Magyarországra hazatér;

b) a betegség idõtartama, ha a külszolgálatos gyógykezeltetés céljából

ideiglenesen hazatér, majd felgyógyulása után a külszolgálatot folytatja;

c) a beszámoltatás, vízumfelvétel vagy egyéb hivatalos célból történõ,

rövid idõtartamú hazatérés;

d) a munkaszüneti napon, heti pihenõnapon és a fogadó állam ünnepei

alkalmából való hazatérés;

e) a túlmunka címén kapott, és Magyarországon eltöltött szabadságidõ,

legfeljebb azonban ilyen címen évente 30 nap;

f) több kiküldetésen alapuló külszolgálat esetében az a kiküldõ szerv

által igazolt idõtartam, amely a megelõzõ külszolgálat elszámolása, az új

külszolgálatra való felkészülés érdekében szükséges.

(12) Az (5) bekezdés alkalmazásában, a (6)-(7) [és (9)] bekezdésben

meghatározott érték- és mennyiségi [és értékkeret] keret terhére, továbbá a

(9) bekezdés szerinti feltételekkel a külszolgálatos kérelmére a vámáru akkor

is vámmentesen vámkezelhetõ, ha a külszolgálatos még nem tért [ugyan]

véglegesen haza, de a vámmentesség egyéb feltételei fennállnak.

(13) 1997. december 31-ig az egy évet meg nem haladó idõtartamú

külszolgálatból véglegesen hazatérõt - az utasokat megilletõ vámkedvezmények

kívül - minden külszolgálatban töltött teljes hónapra tízezer forint értékû, a

személyi és családi szükségletet meg nem haladó vámárura[, ha azokat a

Magyarországon kívüli lakóhelyen érvényes általános adózási feltételeknek

megfelelõen szerezték meg, továbbá a kivitelkor nem élveztek mentességet vagy

kedvezményt a forgalmi adó, a rendkívüli fogyasztási adó és egyéb fogyasztási

adók alól,] vámmentesség illeti meg.

E bekezdés alkalmazása szempontjából a személyi és családi szükségletet

meg nem haladó mennyiségû vámárunak minõsül - a gépjármû kivételével - az 1.

számú melléklet 1. pontjában meghatározott mennyiségi keret kétszerese. [Az

ezt meghaladó mennyiségû vámáru az 1. számú melléklet 2. pontjában elõírt

feltételekkel vámkezelhetõ.]

(14) A (13) bekezdésben meghatározott érték és mennyiségi keretet

meghaladó vámáru az e törvény 1. számú melléklet 2. pontjában elõírt

feltételekkel vámkezelhetõ.

[(14)] (15) A (13) bekezdésben meghatározott vámmentességet

a) a külföldi szolgálat vagy a külföldi munkavégzés idõtartama alatt

behozott;

b) után küldött, de a végleges hazatérés elõtt igazoltan külföldön

vásárolt vagy megrendelt[;].

[c) belföldi pénzintézet közremûködésével a végleges hazatérést,

illetõleg a külszolgálatból származó devizajárandóság devizaszámlán való

jóváírását követõ 90 napon belül külföldrõl megrendelt vámárura lehet igénybe

venni.]

[(15) A vámmentes értékkeretet meghaladó értékû vámáru vámfizetés

mellett vámkezelhetõ.]

(16) A (13)-(15)bekezdések rendelkezései [a 4 évnél régebbi gyártású

gépkocsira, valamint] a nem saját hivatás, foglalkozás gyakorlásához szükséges

termelõ-, kutatási és munkaeszközre nem alkalmazhatók.

(17) A tengerjáró és folyami vízi jármûveken szolgálatot teljesítõk,

valamint a fuvarozó vállalatok és a Magyar Posta államhatárt

szolgálatteljesítés céljából átlépõ alkalmazottai, továbbá a határforgalom

lebonyolítását és ellenõrzését külföldi szolgálati helyen végzõk vámjogi

kedvezményét a 2. számú melléklet tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/1300/221/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

20. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 129. § (3)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

"[(3) Az ipari vámszabadterületrõl belföldre szállított vámáru belföldi

forgalom számára történõ vámkezelésekor a vám alapját - függetlenül attól,

hogy a vámáruban belföldi eredetû áru értéke is szerepel - a teljes ügyleti

értékben kell megállapítani. Ilyen esetben a belföldi forgalom számára való

vámkezelésnél a 153. § (1)-(2) bekezdéseinek rendelkezéseit kell alkalmazni.]"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

21. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 132. § (6)

bekezdésénnek a módosítását javasolja:

"(6) Jövedéki termékek esetében [az e § (5) bekezdésében foglalt

feltételek mellett a kérelemben] csak meghatározott termékekre vagy

termékkörre [is] adható ki halasztott vámfizetési engedély úgy, hogy [ez

esetben az elõzõ évi átlagosan legalább heti egy alkalommal kért

vámkiszabással járó vámkezelési feltételnek értelemszerûen] az (5) bekezdés

a)-c) pontjaiban rögzitett feltételeknek az engedélyben foglalt termékkörre

[kell] is teljesülnie kell."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

22. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 136. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A vámszervezet központi szerve - kérelemre - engedélyt adhat arra, hogy

a vámfizetésre kötelezett a vámterhet - a (2) bekezdésben foglaltakat kivéve -

az esedékességtõl számított tizenöt munkanapon belül fizesse meg (halasztott

vámfizetés). A halasztott vámfizetésre engedély akkor adható, ha/

"c) a vámfizetésre kötelezett havi vámterhe várhatóan meghaladja az

ötmillió forintot és a kérelmezõ számláját vezetõ pénzintézet vagy az e

törvény 7. §-ának (4) bekezdésében kezességvállalásra jogosult a tervezett

forgalomra, az e bekezdés b) pontjában meghatározott értékû bankgaranciát

nyújtja; [azonban] ez esetben az e bekezdés a) pontja alkalmazásától a

vámhatóság - a vámtartozást kivéve - eltekinthet. Ilyen esetben az engedély

egy évre feltételes, a fizetési határidõ elmulasztása esetén vissza kell

vonni. Az engedély egy év után válik feltétel nélkülivé."

Indokolás: Lásd a T/1300/221/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

23. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 137. § (3)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(3) E § rendelkezésének alkalmazása szempontjából a külföldre

történõ kiszállítás fogalmával egy tekintet alá esik, ha az árut a jogszabály

elõírásainak megfelelõen, igazoltan [vámszabadterületre,] tranzit-területre

[kiszállították,] vagy közvámraktárba, illetve termelési céllal

vámszabadterületre betárolták."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

24. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 159. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) A vámhatóság hivatásos állományú tagja, illetve köztisztviselõje

vagy közalkalmazottja - szolgálati, közszolgálati vagy [munkaviszonyának]

közalkalmazotti jogviszonyának megszûnését követõen is - továbbá a

vámeljárásba és ellenõrzésbe bevont szakértõ és minden más személy (ideértve

a vámfizetésre kötelezett megbízottját is), akinek az adatszolgáltatás, a

nyilvántartás, a feldolgozás, az ellenõrzés, vámterhek beszedése, a

vámtartozás végrehajtása, illetve az adatok statisztikai és e törvényben

megengedett egyéb célú felhasználása során, feladataival összefüggésben

vámtitok jut tudomására, köteles azt a titokvédelem szabályai szerint

megõrizni."

Indokolás: Lásd a T/1300/221/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

25. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 173. § (2)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(2) A vámigazgatásra háruló végrehajtási feladatokat a Vám- és

Pénzügyõrség [(a továbbiakban: vámszervezet)] végzi."

Indokolás: Lásd a T/1300/221/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

26. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 173. § (6)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(6) [A vámszervezet hatósági jogkörrel rendelkezõ alsó-, közép-, illetve

felsõfokú szervekbõl áll.] A vámigazgatási feladatok végrehajtását és a

vámszervezet szervezeti felépítésére vonatkozó részletes szabályokat [és a

vámigazgatási feladatok végrehajtását] e törvény végrehajtási rendelete

szabályozza."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

27. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 209. § (2)

bekezdésének a módosítását javasolja:

"(2) Az e törvény hatálybalépése elõtt végzett, vámáru jelleget meg nem

szüntetõ vámkezelés esetén a kérdéses vámáru a visszaviteli, raktározási

határidõ lejártáig [mindaddig] változatlan feltételek mellett maradhat

vámfelügyelet alatt[, amíg más vámkezelésben való részesítését nem kérik]."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

28. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 209. § (4)

bekezdésének a kiegészítését javasolja:

"(4) Az e törvény hatálybalépése elõtt engedélyezett fizetési

kedvezmények (így különösen: fizetés-halasztás - ide nem értve a vámteher

megfizetésére biztosított halasztott vámfizetési engedélyt -, részletfizetés,

kamatmentesség) illetve kivetett terhek (így különösen: kamat, késedelmi

pótlék, bírság) az eredetileg megállapított feltételek szerint vehetõk

igénybe, illetve teljesítendõk."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

29. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 209. §-át új (6)

bekezdéssel javsolja kiegészíteni:

"(6) Az e törvény 15. §-ának a) pontja szerinti, az általános vámpótlékra

elõírt törvényi szintû szabályozási kötelezettséget a vámtarifáról szóló 1995.

évi .... törvény 25. §-ának (3) bekezdésében foglalt átmeneti rendelkezések

figyelembevételével kell érvényesíteni."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

30. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 212. § (2) bekezdés

k)-l) pontjainak az elhagyását javasolja:

/Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben szabályozza,

illetve közzétegye/

[k) a vámszervezet hivatásos állományú tagjaira vonatkozó szolgálati

szabályzatát;

l) a vámszervezet hivatásos állományú tagjainak egyenruházatát,

fegyverzetét és jelvényét, továbbá ezek viselésének szabályait az egyéb

rendvédelmi szervek vonatkozó szabályaival összhangban]."

Indokolás: Lásd a T/1300/221/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

31. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 2. számú melléklet

I/1.. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"1. A külföldön közlekedõ magyar vízijármû személyzete (beleértve a

hajóéttermi személyzetet is), továbbá a külföldi vízijármû magyar személyzete

az 5. pontban meghatározott mennyiségû vámárukat vám- és engedélymentesen

hozhatja be, ha egy naptári év alatt a behozott vámáru mennyisége az ott

felsorolt mennyiséget, értéke pedig az e törvény 12. § [(5)] (4) bekezdése

alapján meghatározott értékkeretet nem haladja meg."

Indokolás: Lásd a T/1300/220/26. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

32. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 2. számú melléklet

II/1.. 2. francia bekezdés a módosítását javasolja:

/Vámmentesek a közforgalmú fuvarozóvállalatnak és a postának az

államhatárt szállítóeszközön való szolgálatteljesítés miatt átlépõ - ideértve,

az igénybe vett szállítóeszköztõl függetlenül, a szolgálatteljesítésbõl

történõ hazatérés esetét is - alkalmazottai által behozott, nem kereskedelmi

jellegû vámáruk, ha azok értéke havonta az I/1.. pontban rögzített évi keret öt

százalékát nem haladja meg. E rendelkezés alkalmazása szempontjából

fuvarozóvállalati és postai alkalmazottnak tekintendõk a következõk:/

"a hálókocsi jegyvizsgálók, a vasúti étkezõkocsi személyzete; a MÁV és a

GYSEV alkalmazottai (így különösen: vonatszemélyzet, vonat átvevõk, vonat- és

mozdonyvezetõk, kocsilakatosok[, stb.]);"

Indokolás: Lásd a T/1300/220/27. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. november 9.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap