ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1301/2..

Módosító javaslat

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az állategészségügyrõl szóló, T/1301.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztek elõ.

1a.

A törvényjavaslat 33. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/

"a) elrendeli a járványveszély esetén vagy más népegész-ségügyi okból

szükséges - jogszabályban meghatározott - hatósági intézkedéseket, ideértve a

magánállatorvos és gazdálkodó szervezet (pl. vágóhíd, állathulla-feldolgozó

üzem) közcélú igénybevételét is;"

1b.

A törvényjavaslat 33. §-ának k) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/

"k) járványügyi és más népegészségügyi szempontból korlá-tozza, illetve

megtiltja az állati eredetû élelmiszer,

-nyersanyag, kész élelmiszer felhasználását, forgalombaho-zatalát,

meghatározza a további eljárást és szükség esetén értesíti az illetékes

hatóságokat;"

1c.

A törvényjavaslat 34. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az állomás az állategészségügyi követelmények érvényesí-tése érdekében

szakhatóságként:/

"a) népegészségügyi, járványügyi és higiéniai szempontból elõzetesen

minõsíti az állattartási, állattenyésztési, szaporítási technológiákat,

gépeket, eszközöket, berende-zéseket, tenyésztõtelepeket;"

1d.

A törvényjavaslat 36. §-ának kh) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az állategészségügyi körzetben mûködõ hatósági állator-vos: ... ellenõrzi/

"kh) népegészségügyi, állategészségügyi és takarmányhigi-éniai szempontból az

állatok etetésére felhasználandó ta-karmányt, a legelõt, az itatóvizet, az

állatok elhelyezé-sére szolgáló épületet, az állattartás során használt gé-

pet, a berendezést, valamint az alkalmazott technológiát;"

1e.

A törvényjavaslat 39. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az országos, illetve a területi felelõsséggel mûködõ ál-lategészségügyi

intézetek nyilvános állategészségügyi la-boratóriumként:/

"a) elsõsorban diagnosztikai és más szakmai vizsgálatokkal közremûködnek az

állatbetegségek okainak megállapításában, a fertõzöttség felderítésében, az

állati eredetû élelmi-szerek beltartalmának vizsgálatában, a helyi és országos

mentesítési és betegség-felszámolási programok végrehajtá-sában;"

1f.

A törvényjavaslat 40. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az élelmiszervizsgálati feladatot ellátó intézet a szak-területén országos

hatáskörrel:/

"a) tételes, felmérõ és célvizsgálatokat végez a mikrobi-ológia, a kémia és

a radiológia területén, továbbá az élelmiszerek beltartalmi minõségére

vonatkozóan;"

1g.

A törvényjavaslat 45. §-nak 1/e. pontja a következõképpen egészül ki:

/Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy ren-deletben állapítsa

meg:/

"e) az élelmiszerhigiénia szabályait és az élelmiszerek minõségi

követelményeit a népjóléti miniszterrel egyetér-tésben;"

1h.

A törvényjavaslat 45. §-nak 1/f. pontja a következõképpen egészül ki:

/Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy ren-deletben állapítsa

meg:/

"f) a takarmányhigiénia szabályait és a takarmányok minõ-ségi követelményeit

a népjóléti miniszterrel egyetértés-ben;"

I n d o k o l á s

A tömegesen elõforduló idült, nem fertõzõ betegségek megelõzése is

nemzetgazdasági érdek. Ebben el nem hanyagolható tényezõ, hogy néptáplálkozási

méretekben a rendelkezésre álló élelmiszerek ne legyenek vegyi, sugárzó

anyaggal szennyezettek és beltartalmuk megfelelõ legyen: a rájuk jellemzõ

optimális mennyiségben tartalmazzák az emberi szervezet számára szükséges

tápelemeket.

2.

A törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen egészül

ki:

/A törvény hatálya kiterjed:/

"a) az állat - ideértve a vadon élõ állatot is - (a továb-biakban: állat)

tartásának, forgalmazásának, az állati eredetû termék elõállításának,

tárolásának, felhasználásá-nak, forgalmazásának, az állati eredetû élelmiszer

elõál-lításának, tárolásának, forgalmazásának és felhasználásá-nak, a

fertõzésközvetítõ anyagoknak és eszközöknek jár-ványügyi és higiéniai

szempontból történõ ellenõrzésére,"

I n d o k o l á s

Nyilvánvaló, hogy ez a törvény csak az állati eredetû élelmiszerekkel

kapcsolatos szabályokat tartalmazhatja.

3.

A törvényjavaslat 2. §-ának 15. pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"15. állati hulladék ártalmatlanná tétele: olyan eljá-rás, amelynek

eredményeként a veszélyes hulladéknak minõ-sülõ állati hulladék

veszélytelenné, különösen betegség terjesztésére alkalmatlanná válik;"

I n d o k o l á s

Az ártalmatlanná tétel nem vonatkoztatható csak a mikrobiológiai állapotra,

mert az állati hulladék egyéb veszélyeket is rejthet.

4a.

A törvényjavaslat 6. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Bejelentési kötelezettség alá tartozó állatbetegség (a továbbiakban:

bejelentendõ állatbetegség) gyanúja vagy megállapítása esetén az eljáró

hatósági állatorvos köteles jelentést tenni a kerületi fõállatorvosnak,

jogszabályban meghatározott betegségekrõl pedig a területileg illetékes

állategészségügyi és élelmiszerellenõrzõ állomásnak (a továbbiakban: állomás),

zoonózis esetén a területileg il-letékes közegészségügyi, járványügyi és

egészségvédelmi feladatokat ellátó szervezetet is."

4b.

A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az állategészségügyi szolgáltató tevékenységet foly-tató állatorvos (a

továbbiakban: magánállatorvos) járvá-nyos állatbetegség gyanúja esetén köteles

a járványveszély elhárítása érdekében, az adott helyzetben tõle elvárható

módon a szükséges intézkedéseket megtenni, valamint a to-vábbi intézkedésre

jogosult [szervet] szerveket, zoonózis esetén a területileg illetékes

közegészségügyi, járvány-ügyi és egészségvédelmi feladatokat ellátó

szervezetet ha-ladéktalanul értesíteni."

I n d o k o l á s

Az állatokról emberre terjedõ fertõzõ betegségek kölcsönös, gyors

tájékoztatást indokolnak a fertõzés terjedésének mielõbbi megakadályozása

érdekében.

5.

A törvényjavaslat 6. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) A hazai állatállományt súlyosan veszélyeztetõ és a nemzetközi

kereskedelmet akadályozó vagy emberre is veszé-lyes, újonnan felfedezett

fertõzõ állatbetegségre a mi-niszter - ideiglenes jelleggel - bejelentési

kötelezettsé-get írhat elõ."

I n d o k o l á s

Az elõzõ pontban is szereplõ zoonózis az emberre közvetlen veszélyforrást

jelent.

6.

A törvényjavaslat 18. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) Beteg, betegségre gyanús, fertõzött vagy fertõzött-ségre gyanús, valamint

elhullott állatot, illetõleg az ilyen állattól származó terméket, valamint az

állati hul-ladékot az országba behozni, átszállítani vagy kivinni ti-los.

Amennyiben az állat vagy állati eredetû termék ren-deltetési állomása

Magyarországon van, e tilalom alól a miniszter rendeletben eltérést

engedélyezhet."

I n d o k o l á s

Az "elhullott állat" egy szûkítõ feltétel, amely más törvényi rendelkezés

híjján nem elfogadható. A 2. § 14. pontja szerinti fogalmat is használva válik

teljes körûvé a tilalom.

7.

A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:

/Az állategészségügyi hatóság illetékességi területén jár-ványügyi

intézkedésként:/

"c) járványügyi intézkedésként - külön jogszabályban meghatározottak szerint

- elrendelheti eszköz, tárgy, anyag elkobzását, [megsemmisítését]

ártalmatlanítását;"

I n d o k o l á s

Azon túlmenõen, hogy anyag nem semmisül meg csak átalakul, sok esetben az

ártalmatlanítás újabb felhasználást tesz lehetõvé, ami gazdasági és

környezetvédelmi szempontból egyaránt igen hasznos.

8a.

A törvényjavaslat 26. § (1) bekezdésének h) pontja a következõképpen módosul:

/A miniszter az állategészségügyi irányítási, szervezési feladatainak

keretében:/

"h) nagy nemzetgazdasági kárt okozó vagy közegészségügyi-leg veszélyes

állatbetegségek, állattartási vagy takarmá-nyozási módok felszámolására - a

Kormány jóváhagyásával - állami pénzeszközökkel támogatott [mentesítési]

programot rendelhet el, továbbá kihirdeti a rendkívüli járványve-szély-

helyzetet;"

8b.

A törvényjavaslat 32. § a) pontja a következõképpen módosul:

/Az állomás az állategészségügyi irányítási, szervezési feladatainak

keretében:/

"a) illetékességi területén szervezi az állatbetegségek megelõzését,

felderítését és felszámolását, továbbá a 26. § (1) bekezdés h) pontja alapján

elrendelt [mentesítési] programok végrehajtását;"

I n d o k o l á s

Már a potenciálisan járványveszélyt okozó állattartási módokra, illetve az

állati eredetû élelmi anyagokra, minõségük takarmányozással összefüggõ és az

emberi egészséget károsító hatására is gondolni kell. Ennek megfelelõen nem

csak a mentesítési programok végrehajtásáról van szó.

9a.

A törvényjavaslat 33. § b) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/

"b) elrendeli az emberre is veszélyes fertõzõ betegségben, vegyi- vagy

sugárszennyezettség miatt elhullott vagy leölt állatok hullái és

melléktermékei, a fertõzött, szennyezett anyagok, eszközök ártalmatlanná

tételét és meghatározza annak módját, egyidejûleg értesíti a területileg

illetékes települési önkormányzat jegyzõjét, a környezetvédelmi ha-tóságot, a

vízügyi hatóságot, valamint a Területi Intéze-tet, amennyiben az ártalmatlanná

tételre az erre hatósági-lag engedélyezett helyen kívül vagy más módszerrel

kerül sor;"

9b.

A törvényjavaslat 37. § (1) bekezdésének da) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az állategészségügyi határállomáson mûködõ hatósági ál-latorvos (a

továbbiakban: határállomási állatorvos): ... megtiltja/

"da) a beteg, a betegségre és a fertõzöttségre, a vegyi- vagy

sugárszennyezettségre gyanús állatnak, illetõleg az ilyen állattól származó

terméknek az országba való behoza-talát, átszállítását vagy kivitelét, kivéve

ha jogszabály a behozatal esetében eltérõen rendelkezik;"

I n d o k o l á s

A (még) nem beteg állat és a vele kapcsolatos anyagok, eszközök lehetnek olyan

mértékben szennyezettek, pl. sugárszennyezettek, hogy veszélyt jelentenek a

környezetre, az emberre.

10.

A törvényjavaslat 33. § l) pontja a következõképpen módosul:

/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/

"l) az állati hulladék ártalmatlanná tétele keretében en-gedélyezi az

állatifehérje-feldolgozó tevékenység folyta-tását. A több megye területén

folytatott tevékenység enge-délyezésérõl, a vállalkozó vagy gazdálkodó

szervezet szék-helye (telephelye) szerint illetékes állomás - a tevékeny-

séggel érintett állomások, [szakhatósági véleménye] vala-mint az érdekelt

egyéb szakhatóságok véleménye alapján - dönt;"

I n d o k o l á s

A módosítás célja, hogy a törvény más törvényekkel, illetõleg a takarmányok

elõállításáról és forgalombahozataláról szóló T/1304.. számú törvényjavaslat 4.

§ (2) bekezdésével pontosan összhangba kerüljön.

11.

A törvényjavaslat 40. § a) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az élelmiszervizsgálati feladatot ellátó intézet a szak-területén országos

hatáskörrel:/

"a) tételes, felmérõ és célvizsgálatokat végez a mikrobi-ológia, a kémia, a

toxikológia és a radiológia területén;"

I n d o k o l á s

Ma már a toxikológiai vizsgálatok (amelyek nem azonosak a mikrobiológiai és

kémiai vizsgálatokkal) nélkülönözhetetlenek és bizonyos esetekben egyedül

célravezetõek.

Budapest, 1995. szeptember 20.

Danis György

SZDSZ

Eleje Honlap