ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
Az állategészségügyrõl szóló, T/1301.. számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztek elõ.
1a.
A törvényjavaslat 33. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:
/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/
"a) elrendeli a járványveszély esetén vagy más népegész-ségügyi okból
szükséges - jogszabályban meghatározott - hatósági intézkedéseket, ideértve a
magánállatorvos és gazdálkodó szervezet (pl. vágóhíd, állathulla-feldolgozó
üzem) közcélú igénybevételét is;"
1b.
A törvényjavaslat 33. §-ának k) pontja a következõképpen egészül ki:
/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/
"k) járványügyi és más népegészségügyi szempontból korlá-tozza, illetve
megtiltja az állati eredetû élelmiszer,
-nyersanyag, kész élelmiszer felhasználását, forgalombaho-zatalát,
meghatározza a további eljárást és szükség esetén értesíti az illetékes
hatóságokat;"
1c.
A törvényjavaslat 34. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:
/Az állomás az állategészségügyi követelmények érvényesí-tése érdekében
szakhatóságként:/
"a) népegészségügyi, járványügyi és higiéniai szempontból elõzetesen
minõsíti az állattartási, állattenyésztési, szaporítási technológiákat,
gépeket, eszközöket, berende-zéseket, tenyésztõtelepeket;"
1d.
A törvényjavaslat 36. §-ának kh) pontja a következõképpen egészül ki:
/Az állategészségügyi körzetben mûködõ hatósági állator-vos: ... ellenõrzi/
"kh) népegészségügyi, állategészségügyi és takarmányhigi-éniai szempontból az
állatok etetésére felhasználandó ta-karmányt, a legelõt, az itatóvizet, az
állatok elhelyezé-sére szolgáló épületet, az állattartás során használt gé-
pet, a berendezést, valamint az alkalmazott technológiát;"
1e.
A törvényjavaslat 39. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen egészül
ki:
/Az országos, illetve a területi felelõsséggel mûködõ ál-lategészségügyi
intézetek nyilvános állategészségügyi la-boratóriumként:/
"a) elsõsorban diagnosztikai és más szakmai vizsgálatokkal közremûködnek az
állatbetegségek okainak megállapításában, a fertõzöttség felderítésében, az
állati eredetû élelmi-szerek beltartalmának vizsgálatában, a helyi és országos
mentesítési és betegség-felszámolási programok végrehajtá-sában;"
1f.
A törvényjavaslat 40. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:
/Az élelmiszervizsgálati feladatot ellátó intézet a szak-területén országos
hatáskörrel:/
"a) tételes, felmérõ és célvizsgálatokat végez a mikrobi-ológia, a kémia és
a radiológia területén, továbbá az élelmiszerek beltartalmi minõségére
vonatkozóan;"
1g.
A törvényjavaslat 45. §-nak 1/e. pontja a következõképpen egészül ki:
/Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy ren-deletben állapítsa
meg:/
"e) az élelmiszerhigiénia szabályait és az élelmiszerek minõségi
követelményeit a népjóléti miniszterrel egyetér-tésben;"
1h.
A törvényjavaslat 45. §-nak 1/f. pontja a következõképpen egészül ki:
/Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy ren-deletben állapítsa
meg:/
"f) a takarmányhigiénia szabályait és a takarmányok minõ-ségi követelményeit
a népjóléti miniszterrel egyetértés-ben;"
I n d o k o l á s
A tömegesen elõforduló idült, nem fertõzõ betegségek megelõzése is
nemzetgazdasági érdek. Ebben el nem hanyagolható tényezõ, hogy néptáplálkozási
méretekben a rendelkezésre álló élelmiszerek ne legyenek vegyi, sugárzó
anyaggal szennyezettek és beltartalmuk megfelelõ legyen: a rájuk jellemzõ
optimális mennyiségben tartalmazzák az emberi szervezet számára szükséges
tápelemeket.
2.
A törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen egészül
ki:
/A törvény hatálya kiterjed:/
"a) az állat - ideértve a vadon élõ állatot is - (a továb-biakban: állat)
tartásának, forgalmazásának, az állati eredetû termék elõállításának,
tárolásának, felhasználásá-nak, forgalmazásának, az állati eredetû élelmiszer
elõál-lításának, tárolásának, forgalmazásának és felhasználásá-nak, a
fertõzésközvetítõ anyagoknak és eszközöknek jár-ványügyi és higiéniai
szempontból történõ ellenõrzésére,"
I n d o k o l á s
Nyilvánvaló, hogy ez a törvény csak az állati eredetû élelmiszerekkel
kapcsolatos szabályokat tartalmazhatja.
3.
A törvényjavaslat 2. §-ának 15. pontja a következõképpen egészül ki:
/E törvény alkalmazásában/
"15. állati hulladék ártalmatlanná tétele: olyan eljá-rás, amelynek
eredményeként a veszélyes hulladéknak minõ-sülõ állati hulladék
veszélytelenné, különösen betegség terjesztésére alkalmatlanná válik;"
I n d o k o l á s
Az ártalmatlanná tétel nem vonatkoztatható csak a mikrobiológiai állapotra,
mert az állati hulladék egyéb veszélyeket is rejthet.
4a.
A törvényjavaslat 6. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(1) Bejelentési kötelezettség alá tartozó állatbetegség (a továbbiakban:
bejelentendõ állatbetegség) gyanúja vagy megállapítása esetén az eljáró
hatósági állatorvos köteles jelentést tenni a kerületi fõállatorvosnak,
jogszabályban meghatározott betegségekrõl pedig a területileg illetékes
állategészségügyi és élelmiszerellenõrzõ állomásnak (a továbbiakban: állomás),
zoonózis esetén a területileg il-letékes közegészségügyi, járványügyi és
egészségvédelmi feladatokat ellátó szervezetet is."
4b.
A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) Az állategészségügyi szolgáltató tevékenységet foly-tató állatorvos (a
továbbiakban: magánállatorvos) járvá-nyos állatbetegség gyanúja esetén köteles
a járványveszély elhárítása érdekében, az adott helyzetben tõle elvárható
módon a szükséges intézkedéseket megtenni, valamint a to-vábbi intézkedésre
jogosult [szervet] szerveket, zoonózis esetén a területileg illetékes
közegészségügyi, járvány-ügyi és egészségvédelmi feladatokat ellátó
szervezetet ha-ladéktalanul értesíteni."
I n d o k o l á s
Az állatokról emberre terjedõ fertõzõ betegségek kölcsönös, gyors
tájékoztatást indokolnak a fertõzés terjedésének mielõbbi megakadályozása
érdekében.
5.
A törvényjavaslat 6. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(3) A hazai állatállományt súlyosan veszélyeztetõ és a nemzetközi
kereskedelmet akadályozó vagy emberre is veszé-lyes, újonnan felfedezett
fertõzõ állatbetegségre a mi-niszter - ideiglenes jelleggel - bejelentési
kötelezettsé-get írhat elõ."
I n d o k o l á s
Az elõzõ pontban is szereplõ zoonózis az emberre közvetlen veszélyforrást
jelent.
6.
A törvényjavaslat 18. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(2) Beteg, betegségre gyanús, fertõzött vagy fertõzött-ségre gyanús, valamint
elhullott állatot, illetõleg az ilyen állattól származó terméket, valamint az
állati hul-ladékot az országba behozni, átszállítani vagy kivinni ti-los.
Amennyiben az állat vagy állati eredetû termék ren-deltetési állomása
Magyarországon van, e tilalom alól a miniszter rendeletben eltérést
engedélyezhet."
I n d o k o l á s
Az "elhullott állat" egy szûkítõ feltétel, amely más törvényi rendelkezés
híjján nem elfogadható. A 2. § 14. pontja szerinti fogalmat is használva válik
teljes körûvé a tilalom.
7.
A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:
/Az állategészségügyi hatóság illetékességi területén jár-ványügyi
intézkedésként:/
"c) járványügyi intézkedésként - külön jogszabályban meghatározottak szerint
- elrendelheti eszköz, tárgy, anyag elkobzását, [megsemmisítését]
ártalmatlanítását;"
I n d o k o l á s
Azon túlmenõen, hogy anyag nem semmisül meg csak átalakul, sok esetben az
ártalmatlanítás újabb felhasználást tesz lehetõvé, ami gazdasági és
környezetvédelmi szempontból egyaránt igen hasznos.
8a.
A törvényjavaslat 26. § (1) bekezdésének h) pontja a következõképpen módosul:
/A miniszter az állategészségügyi irányítási, szervezési feladatainak
keretében:/
"h) nagy nemzetgazdasági kárt okozó vagy közegészségügyi-leg veszélyes
állatbetegségek, állattartási vagy takarmá-nyozási módok felszámolására - a
Kormány jóváhagyásával - állami pénzeszközökkel támogatott [mentesítési]
programot rendelhet el, továbbá kihirdeti a rendkívüli járványve-szély-
helyzetet;"
8b.
A törvényjavaslat 32. § a) pontja a következõképpen módosul:
/Az állomás az állategészségügyi irányítási, szervezési feladatainak
keretében:/
"a) illetékességi területén szervezi az állatbetegségek megelõzését,
felderítését és felszámolását, továbbá a 26. § (1) bekezdés h) pontja alapján
elrendelt [mentesítési] programok végrehajtását;"
I n d o k o l á s
Már a potenciálisan járványveszélyt okozó állattartási módokra, illetve az
állati eredetû élelmi anyagokra, minõségük takarmányozással összefüggõ és az
emberi egészséget károsító hatására is gondolni kell. Ennek megfelelõen nem
csak a mentesítési programok végrehajtásáról van szó.
9a.
A törvényjavaslat 33. § b) pontja a következõképpen egészül ki:
/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/
"b) elrendeli az emberre is veszélyes fertõzõ betegségben, vegyi- vagy
sugárszennyezettség miatt elhullott vagy leölt állatok hullái és
melléktermékei, a fertõzött, szennyezett anyagok, eszközök ártalmatlanná
tételét és meghatározza annak módját, egyidejûleg értesíti a területileg
illetékes települési önkormányzat jegyzõjét, a környezetvédelmi ha-tóságot, a
vízügyi hatóságot, valamint a Területi Intéze-tet, amennyiben az ártalmatlanná
tételre az erre hatósági-lag engedélyezett helyen kívül vagy más módszerrel
kerül sor;"
9b.
A törvényjavaslat 37. § (1) bekezdésének da) pontja a következõképpen egészül
ki:
/Az állategészségügyi határállomáson mûködõ hatósági ál-latorvos (a
továbbiakban: határállomási állatorvos): ... megtiltja/
"da) a beteg, a betegségre és a fertõzöttségre, a vegyi- vagy
sugárszennyezettségre gyanús állatnak, illetõleg az ilyen állattól származó
terméknek az országba való behoza-talát, átszállítását vagy kivitelét, kivéve
ha jogszabály a behozatal esetében eltérõen rendelkezik;"
I n d o k o l á s
A (még) nem beteg állat és a vele kapcsolatos anyagok, eszközök lehetnek olyan
mértékben szennyezettek, pl. sugárszennyezettek, hogy veszélyt jelentenek a
környezetre, az emberre.
10.
A törvényjavaslat 33. § l) pontja a következõképpen módosul:
/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogköré-ben:/
"l) az állati hulladék ártalmatlanná tétele keretében en-gedélyezi az
állatifehérje-feldolgozó tevékenység folyta-tását. A több megye területén
folytatott tevékenység enge-délyezésérõl, a vállalkozó vagy gazdálkodó
szervezet szék-helye (telephelye) szerint illetékes állomás - a tevékeny-
séggel érintett állomások, [szakhatósági véleménye] vala-mint az érdekelt
egyéb szakhatóságok véleménye alapján - dönt;"
I n d o k o l á s
A módosítás célja, hogy a törvény más törvényekkel, illetõleg a takarmányok
elõállításáról és forgalombahozataláról szóló T/1304.. számú törvényjavaslat 4.
§ (2) bekezdésével pontosan összhangba kerüljön.
11.
A törvényjavaslat 40. § a) pontja a következõképpen egészül ki:
/Az élelmiszervizsgálati feladatot ellátó intézet a szak-területén országos
hatáskörrel:/
"a) tételes, felmérõ és célvizsgálatokat végez a mikrobi-ológia, a kémia, a
toxikológia és a radiológia területén;"
I n d o k o l á s
Ma már a toxikológiai vizsgálatok (amelyek nem azonosak a mikrobiológiai és
kémiai vizsgálatokkal) nélkülönözhetetlenek és bizonyos esetekben egyedül
célravezetõek.
Budapest, 1995. szeptember 20.
Danis György
SZDSZ