1

Az Országgyûlés Mezõgazdasági

bizottsága

T/1301/30..

Bizottsági

módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Mezõgazdasági bizottság az állategészségügyrõl szóló T/1301.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjeszti elõ.

1. A törvényjavaslat 2. § 2. pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"állategészségügyi szolgáltató tevékenység: az állattartóval való megállapodás

alapján térítés ellenében végzett állatorvosi tevékenység; "

I n d o k o l á s

Pontosító javaslat.

2. A törvényjavaslat 2. § 7. pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

" 7. állatkórház: az állat állatorvosi vizsgálatát, gyógykezelését és átmeneti

ideig történõ elhelyezését [is] biztosító és szakállatorvosi végzettséggel

irányított állategészségügyi szolgáltató [létesítmény] intézmény; "

I n d o k o l á s

Állatkórház esetében szakmailag feltétlenül szükséges elõírás, hogy azt csak

olyan személy irányíthassa, aki rendelkezik a szükséges szakmai ismeretekkel.

3. A törvényjavaslat 2. § 10. pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/E törvény alkalmazásában:/

" 10. állatorvosi tevékenység: állatorvosi oklevéllel végezhetõ, az állat

egészségi állapotának megállapítására irányuló vizsgálat, megelõzõ, illetve

gyógyító beavatkozás, az állat részére gyógyszerrendelés, élelmiszerhigiéniai

vizsgálat, a szakértõi, a szaktanácsadói tevékenység, valamint az állathulla,

az állati eredetû és egyéb - az állategészségügy feladatkörébe tartozó -

termék vizsgálata, ellenõrzése és a diagnosztikai célú mintaküldés, valamint

az ehhez kapcsolódó igazgatási tevékenység; "

I n d o k o l á s

A módosított szöveg az állatorvosi tevékenység részeként szabályozza az

élelmiszervizsgálatot, valamint az állatorvosi tevékenységhez kapcsolódó

igazgatási tevékenységet is. Így válik teljeskörûvé az állatorvosi tevékenység

szakmai meghatározása.

4. A törvényjavaslat 2. § 13. pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/E törvény alkalmazásában:/

"13. állati eredtû termék: élelmiszernek nem minõsülõ, az élõ, a levágott vagy

elhullott állatból származó, hasznosítható anyag."

I n d o k o l á s

Az állati eredetû termék bõvebb fogalom, mint amelyet az eredeti fogalom

takar.

5. A törvényjavaslat 2. § 15. pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"15. állati hulladék ártalmatlanná tétele: olyan eljárás, amelynek

eredményeként az [veszélyes hulladéknak minõsülõ] állati hulladék betegség

terjesztésére alkalmatlanná válik; "

I n d o k o l á s

Az állati hulladékot e törvény értelmében állategészségügyi szempontból kell

megítélni, a további jelzõk használata felesleges.

6. A törvényjavaslat 2. § 22. pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"22. gazdaság[i] állategészségügyi laboratóriuma: az [ gazdálkodó szervezet]

állattartó által a saját állatállománya állategészségügyi állapotának

tájékozódó jellegû felmérésére fenntartott laboratórium, amely nem végezhet a

bejelentési kötelezettség alá tartozó állatbetegségek kórokozóival kapcsolatos

tevékenységet;"

I n d o k o l á s

Pontosító javaslat.

7. A törvényjavaslat 2. §-át a következõ új 24. ponttal javasoljuk

kiegészíteni, egyidejûleg a további pontok számozása ennek megfelelõen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"24.hatósági állatorvosi tevékenység: jogszabállyal az állami feladatkörbe

vont állatorvosi tevékenység; "

I n d o k o l á s

Az új fogalommeghatározás kiegészítést jelent a törvényjavaslat eredeti

szövegéhez képest.

8. A törvényjavaslat 2. §-át a következõ új 28. ponttal javasoljuk

kiegészíteni, egyidejûleg a további pontok számozása ennek megfelelõen

módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"28.magánállatorvosi tevékenység:az állattartóval való megállapodás alapján,

térítés ellenében végzett, nem állami feladatkörbe tartozó - külön törvény

szerinti - állategészségügyi szolgáltató tevékenység;

I n d o k o l á s

Az új fogalommeghatározás egyértelmûbbé teszi az állategészségügyi hatósági-,

illetve szolgáltató tevékenység közötti elhatárolást, ezen kívül a

"magánállatorvosi" elnevezés használata széles körben elfogadott.

9. A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdését a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

"(2) Állatmenhely, állatkereskedés, állatkozmetika, állatpanzió,állatkert,

vadaspark, állattemetõ (hullaégetõ) az állategészségügyi hatóság szakhatósági

hozzájárulásával létesíthetõ, illetve mûködtethetõ."

I n d o k o l á s

Állatkereskedés mûködtetéséhez ugyancsak szükséges az állategészségügyi

hatóság szakhatósági engedélye. A hullatemetõ vagy állattemetõ mellett

várhatóan az állatok tetemének elégetése, krematórium mûködtetése ugyancsak

piaci igényeket elégít ki, ezért ezekhez is szükséges állategészségügyi

szakhatósági hozzájárulás.

10. A törvényjavaslat 5. § (1) bekezdés c) pontját a jelzett szövegrésszel

javasoljuk kiegészíteni:

" c) állata betegségérõl vagy annak gyanújáról az állatorvost értesíteni, a

beteg, betegségre gyanús állatát megvizsgáltatni, az állatorvosnak az

állat(állomány) kezelésére és a betegség továbbvitelének megakadályozására

adott utasításait - jogszabályban meghatározott esetekben haladéktalanul -

végrehajtani."

I n d o k o l á s

A szövegpontosítás arra irányul, hogy az utasítás haladéktalan végrehajtásának

eseteit jogszabályban kell meghatározni.

11. A törvényjavaslat 5. §-ának (7) bekezdését a jelzett szövegrésszel

javasoljuk kiegészíteni:

"(7) Az állatorvos köteles elsõsegélyt nyújtani és az állattartót a további

állategészségügyi szolgáltatás igénybevételének lehetõségérõl, illetve

kötelezettségérõl tájékoztatni. Bejelentési kötelezettség alá tartozó

állatbetegség gyanúja esetén köteles az adott helyzetben elvárható sürgõsségi

ellátást nyújtani, egyidejûleg a hatósági intézkedésre jogosultat

tájékoztatni."

I n d o k o l á s

A kiegészítés célja a beteg állat megóvása az indokolatlan szenvedéstõl.

12. A törvényjavaslat 6. §-ának (1) bekezdését a jelzett szövegrésszel

javasoljuk kiegészíteni:

" (1) Bejelentési kötelezettség alá tartozó állatbetegség (a továbbiakban:

bejelentendõ állatbetegség) gyanúja vagy megállapítása esetén az eljáró

hatósági állatorvos köteles jelentést tenni a kerületi fõállatorvosnak,

jogszabályban meghatározott betegségekrõl pedig a területileg illetékes megyei

(fõvárosi) állategészségügyi és élelmiszerellenõrzõ állomásnak (a

továbbiakban: állomás) is."

I n d o k o l á s

Pontosítás. Az illetékességi területet meg kell határozni.

13. A törvényjavaslat 6. §-ának (3) bekezdését a jelzett szövegrésszel

javasoljuk kiegészíteni:

"(3) A hazai állatállományt súlyosan veszélyeztetõ és a nemzetközi

kereskedelmet akadályozó, vagy emberre is veszélyes, újonnan felfedezett

fertõzõ állatbetegségre a miniszter - ideiglenes jelleggel - bejelentési

kötelezettséget írhat elõ."

I n d o k o l á s

Zoonózis esetén is elképzelhetõ új betegség megjelenése.

14. A törvényjavaslat 6. § (6) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

" (6) A (4) bekezdés a)-[f]g) pontjaiban foglalt járványügyi intézkedésekrõl a

települési önkormányzat jegyzõjét, fõvárosban a fõjegyzõt is egyidejûleg

értesíteni kell."

I n d o k o l á s

A védõkörzet létesítésérõl is mindenképpen értesíteni kell a jegyzõt.

15. A törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

" (1) Az állategészségügyi szolgáltató tevékenységet folytató magán állatorvos

[ (a továbbiakban: magánállatorvos)] járványos állatbetegség gyanúja esetén

köteles a járványveszély elhárítása érdekében, az adott helyzetben tõle

elvárható módon a szükséges intézkedéseket megtenni, valamint a további

intézkedésre jogosult szervet haladéktalanul értesíteni."

I n d o k o l á s

Pontosítás.

16. A törvényjavaslat 7. § (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

"(4)Az állat tartójának egyetértésével sürgõsségi ellátás keretében az

állatorvos elrendelheti, illetve jóváhagyhatja a sérült, beteg vagy [nehezen]

nem szállítható állat kényszervágását."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás. Vannak nem szállítható, kényszervágandó állatok is, ezek

helyben történõ kényszervágása értékmentési célból szükséges lehet.

17. A törvényjavaslat 11. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

"(2) A járványügyi intézkedés során az állomás[,] az állati hulladék

ártalmatlanná tételével [ a legközelebbi,] alkalmas technikával és

kapacitással rendelkezõ vállalkozót bíz[za] meg."

I n d o k o l á s

A "legközelebbi" kifejezés mellõzését azért javasoljuk, mert egyéb, fontosabb

szempontok is figyelembe jöhetnek (ár, gyorsaság, stb.).

18. A törvényjavaslat 13. § (7) bekezdését a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

"(7) Amennyiben a jegyzõ egy eljárásban ugyanazon a marhalevélen, illetve

ugyanazon állat vonatkozásában azonos alkalommal több igazgatási szolgáltatást

végez (pl.: a marhalevél kiállítása és irányítási intézkedés) a fizetendõ

díjat csak egyszer, a tényleges intézkedésekre megállapított legmagasabb

díjtétel szerint kell megfizetni."

I n d o k o l á s

Ha az új marhalevél kiállításának alapja egy korábbi marhalevél, ugyanazon

eljárásban az arról történõ állatleírásért és új marhalevél kezeléséért

indokolatlan kétszeri díjfizetésre kötelezni az érdekelteket.

19. A törvényjavaslat 14. §-ának a következõ módosítását javasoljuk:

" 14.§ Állatforgalmazási tevékenységet végezni, illetve állatkiállítást,

állatbemutatót - ideértve az állattal történõ mutatványosi tevékenységet is -,

állatversenyt tartani, [ állatrakodót létesíteni ] a települési (a fõvárosban

a kerületi) önkormányzat jegyzõje által engedélyezett helyen és idõben, az

illetékes állategészségügyi szakhatóság hozzájárulásával és felügyelete

mellett szabad."

I n d o k o l á s

Ebben a §-ban a tevékenységek engedélyezésérõl van szó. A létesítményekre

vonatkozó szabályokat más § tartalmazza.

20. A törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

"(1) Állatgyógyászati készítményt - jogszabályban meghatározott kivétellel -

belföld[i]ön [forgalmazás céljából] elõállítani, laboratóriumon kívül

kipróbálni csak engedéllyel, az országba behozni, forgalomba hozni,

forgalmazni és felhasználni csak Magyarországon történt törzskönyvezési

eljárás után, forgalomba hozatali, illetõleg forgalmazási engedéllyel szabad."

I n d o k o l á s

A biztonságot növeljük és az ellenõrzés lehetõségét bõvítjük azzal, hogy , az

exportcélú elõállításra is az egységes elõírásokat alkalmazzuk.

21. A törvényjavaslat 20. § (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

"(3) Az állatorvos a szakmai és jogszabályi elõírások [szabályok]

megtartásával jogosult a törzskönyvezett, valamint a Magyar Gyógyszerkönyvben

szereplõ készítmények és anyagok rendelésére."

I n d o k o l á s

A rendelésnek a szakmai szabályokon kívül vannak kötelezõ jogi szabályai is.

22. A törvényjavaslat 21. §-ának a következõ módosítását javasoljuk:

" 21.§ (1) A törzskönyvezett állatgyógyászati készítmények hazai

elõállítóinál, forgalmazóinál és felhasználóinál, behozatal esetén az elsõ

hazai tárolás helyén az állomás [állatgyógyászati oltóanyag-, gyógyszer- és

takarmányellenõrzési feladatokat ellátó intézet a ] - külön jogszabályban

foglaltak szerint - végez ellenõrzést.

[ (2) Az állatgyógyászati készítmények forgalmazását és felhasználását az

állomás ellenõrzi. ]

(2) [ (3) Az (1)-(2) bekezdés szerint ellenõrzésre jogosult szerv ] Az állomás

az eljárása során térítésmentesen mintát vehet. A készítmény birtokosa

ellenminta vételére tarthat igényt. "

I n d o k o l á s

A javasolt szöveg értelmében az ÁOGYTI állategészségügyi hatósági jogkörrel

nem rendelkezne. Erre azért van szükség, mivel célszerû egy egyszerû és

áttekinthetõ állategészségügyi igazgatási szervezeti struktúra felállítása. A

jelzett feladatot az állomás látja el.

23. A törvényjavaslat 22. §-ának a következõ módosítását javasoljuk:

" A 26. § (1) bekezdés h), és a 19. § [ e ] f) pontjában meghatározott

betegségfelszámolási és mentesítési programok végrehajtásához szükséges

anyagokat csak az állategészségügyi körzetbe kinevezett hatósági állatorvos,

valamint a kerületi fõállatorvos rendelhet. "

I n d o k o l á s

Pontosító javaslat.

24. A törvényjavaslat 23. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

" (2) Az (1) bekezdés a), b), c), d), f) pontjaiban megjelölt szervek[,

valamint az állatgyógyászati oltóanyag-, gyógyszer- és takarmányellenõrzési

feladatokat ellátó intézet] állategészségügyi hatósági jogkörrel rendelkeznek

(a továbbiakban: állategészségügyi hatóságok).

I n d o k o l á s

Összefügg a 21. sorszámú javaslattal.

25. A törvényjavaslat 23. § (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

" (3) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti állatorvosnak minõsül [ az állomás

vezetõje által ]

a) a kerületi fõállatorvos, valamint

[a] b)az állomás vezetõje által az állomás illetékességi területén kialakított

állategészségügyi körzetbe;

[b] c) az élelmiszerelõállító, illetõleg -forgalmazó helyen mûködõ

kirendeltségre ( a továbbiakban: élelmiszer-higiéniai kirendeltség);

[c] d) az állategészségügyi határállomásra

kinevezett állatorvos ( a továbbiakban a) - [c)] d) együtt: hatósági

állatorvos). "

I n d o k o l á s

A kerületi állatorvos nevesítése azért szükséges, mert itt jelenik meg együtt

az összes hatósági állatorvos.

26. A törvényjavaslat 23. § (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

" (4) A (3) bekezdés [ a)-b) ] b)-c) pontjában említett hatósági állatorvos

illetékességi területét az állomás vezetõje állapítja meg. "

I n d o k o l á s

Pontosító javaslat.

27. A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdés c) pontjának a következõ módosítását

javasoljuk:

" c) járványügyi intézkedésként - külön jogszabályban meghatározottak szerint

- elrendelheti eszköz, tárgy, anyag elkobzását, [megsemmisítését]

ártalmatlanítását; "

I n d o k o l á s

Pontosítás. Az ártalmatlanítás több lehetõséget jelent. Tartalmazza az

újrahasznosítást vagy más célú felhasználást is, de nem zárja ki a

megsemmisítést sem. Így az állategészségügyi, a környezetvédelmi és a

kármentési funkciók együttesen is érvényesülhetnek.

28. A törvényjavaslat 29. § d) pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/A minisztérium az állategészségügy irányítási, szervezési feladatainak

keretében:/

" d) egyes állatbetegségek területenkénti vagy országos elõfordulásának és a

fertõzöttség mértékének tisztázására, továbbá élelmiszerekben és

takarmányokban elõforduló maradék-anyagok vizsgálatára felmérõ rendszert

mûködtet, valamint ellenõrzõ vizsgálatokat végeztet; "

I n d o k o l á s

A monitoring vizsgálatok körét a maradék-anyagokra is indokolt megfogalmazni.

29. A törvényjavaslat 29. §-át új e) ponttal javasoljuk kiegészíteni,

egyidejûleg a jelenlegi e)-l) pontok jelölése f)-m) pontokra módosul:

/A minisztérium az állategészségügy irányítási, szervezési feladatainak

keretében:/

"e) járványos állatbetegségek elleni védekezéshez szükséges elõzetes

katasztrófatervet készít; "

I n d o k o l á s

Szükséges elõre ilyen tervet készíteni, mert a baj bekövetkezésekor már késõ

ezzel foglalkozni.

30. A törvényjavaslat 30. § f) pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/A minisztérium állategészségügyi hatósági jogkörében:/

" f) engedélyezi - a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium,

valamint a Népjóléti Minisztérium hozzájárulásával - génmanipuláció útján

elõállított állat behozatalát, valamint azon takarmány és állatgyógyászati

készítmény elõállítását, kipróbálását, forgalmazását és behozatalát, amely

genetikailag módosított organizmusok felhasználásával készült."

I n d o k o l á s

Az elõállítás engedélyezésére is ki kell terjednie a szabályozásnak.

31. A törvényjavaslat 32. § g) pontjának a következõ módosítását és

kiegészítését javasoljuk:

/Az állomás az állategészségügy irányítási, szervezési feladatainak

keretében:/

" g) kijelöli a hatósági állatorvos székhelyét, [és] mûködési [körzetét]

területét és a 36.,37.,38.§-ok szerint meghatározza a feladatait; "

I n d o k o l á s

Pontosító javaslat.

32. A törvényjavaslat 32. § h) pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

/Az állomás az állategészségügy irányítási, szervezési feladatainak

keretében:/

" h) szükség esetén az illetékes hatósági állatorvos útján gondoskodik az

[5. § (7) bekezdése szerinti ] állategészségügyi szolgáltatás nyújtásáról; "

I n d o k o l á s

A javasolt módosítás a teljeskörû állategészségügyi szolgáltatás biztosítását

szolgálja.

33. A törvényjavaslat 33. § h) pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogkörében:/

" h) hatósági ellenõrzést gyakorol az illetékességi területén mûködõ

magánállatorvosok tevékenysége felett, jogszabálysértés esetén saját

hatáskörében eljár, vagy etikai eljárást kezdeményez a kamaránál, indokolt

esetben a tevékenységet felfüggesztheti; "

I n d o k o l á s

A magánállatorvosi tevékenység gyakorlásának szakszerûségét az

állategészségügyi hatóságnak is ellenõriznie kell. A javasolt kiegészítés az

állategészségügyi hatóság intézkedési jogosultságát összhangba hozza az

általános eljárási szabályokkal.

34. A törvényjavaslat 33. § n) pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni :

/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogkörében:/

" n) ellenõrzi az állatgyógyászati készítmények elõállításának,

forgalmazásának és felhasználásának feltételeit; "

I n d o k o l á s

A 21. sorszámú javaslat értelmében az intézettõl az állomáshoz átkerülõ

feladat.

35. A törvényjavaslat 33. § t) pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/Az állomás elsõ fokú állategészségügyi hatósági jogkörében:/

" t) ellenõrzi az állatgyógyászati készítmények elõállítását, a végterméket,

a forgalmazás[á]t és a felhasználás[á]t; "

I n d o k o l á s

A 21. sorszámú javaslat értelmében az intézettõl az állomáshoz átkerülõ

feladat.

36. A törvényjavaslat 34. § ba) pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/Az állomás az állategészségügyi követelmények érvényesítése érdekében

szakhatóságként:/

" ba) a járványügyi felügyelet alá tartozó helyek (pl.: állati eredetû

nyerstermék- és hulladékgyûjtõ, -tároló, -feldolgozó, -forgalmazó hely,

állatkereskedés, baromfikeltetõ, hullaemésztõ verem, dögtér, hullakamra,

gyepmesteri telep, legelõ, úsztató[, stb.)] kialakításához; "

I n d o k o l á s

Bár nem tételes a felsorolás, de a dögtér és a hullakamra nevesítése indokolt.

37. A törvényjavaslat 34. § bb) pontját a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

/Az állomás az állategészségügyi követelmények érvényesítése érdekében

szakhatóságként:/

" bb) állatvásár, állatrakodó, állatfelvásárlóhely, állatkiállítás,

állatbemutató, állatverseny, állatmenhely, állatpanzió, állatkert,

állatkereskedés, vadaspark, állattemetõ (hullaégetõ) létesítéséhez;"

I n d o k o l á s

Az állattemetõ mellett várhatóan az állatok tetemének elégetése, krematórium

mûködtetése ugyancsak piaci igényeket elégít ki, ezért ezekhez

állategészségügyi szakhatósági hozzájárulás szükséges.

38. A törvényjavaslat 36. §-át új ki) ponttal javasoljuk kiegészíteni:

/Az állategészségügyi körzetben mûködõ hatósági állatorvos ellenõrzi:/

" ki) az állatgyógyászati készítmény forgalmazását és felhasználását; "

I n d o k o l á s

A feladat külön nevesítését annak fontossága indokolja.

39. A törvényjavaslat 38. § g) pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

/Az élelmiszerhigiéniai kirendeltségen mûködõ hatósági állatorvos (a

továbbiakban: élelmiszerhigiénikus állatorvos:/

" g) ellenõrzi a gyógyszergyártás céljára alkalmas állati szövetek és

szervek[, belsõ elválasztású mirigyek] gyûjtését; "

I n d o k o l á s

Ez jobb megfogalmazás, hiszen pl. a vér, a gyomornyálkahártya is ide

tartozhat, a törlésre javasolt mirigyek a szervek közé tartoznak.

40. A törvényjavaslat 38. § (1) bekezdés h) pontját a jelzett szövegrésszel

javasoljuk kiegészíteni:

/Az élelmiszerhigiéniai kirendeltségen mûködõ hatósági állatorvos (a

továbbiakban: élelmiszerhigiénikus állatorvos):/

" h) ellátja a 36. § f), g), h), i), j), kb), kc), kd), kf) pontja szerinti

egyes feladatokat; "

I n d o k o l á s

A 36. § f) és kd) pontjában megfogalmazottak mindenképpen az

élelmiszerhigiénikus állatorvos feladatát képezik.

41. A törvényjavaslat 41. §-ának a következõ módosítását javasoljuk:

"41. § (1) Az állatgyógyászati oltóanyag- és gyógyszervizsgáló feladatokat

ellátó intézet országos hatáskörû szakértõi intézményként közremûködik:

a) az állatgyógyászati készítmények törzskönyvezési eljárásában;

b) az állatgyógyászati készítmények elõállítási körülményeinek és a

végterméknek az ellenõrzésében;

c) a külföldrõl behozott állatgyógyászati készítmények ellenõrzésében;

d) az állatgyógyászati készítmények hatása elmaradásának okai és az oltási

balesetek kivizsgálásában.

(2) Az (1) bekezdésben leírt feladatokat ellátó intézet:

a) mûködteti az államilag elõírt állategészségügyi akciókhoz szükséges oltó-

és kórjelzõ anyagok központi tárolóját és elosztóját;

b) részt vesz a kutatásban, valamint az állatorvosok és más állategészségügyi

szakemberek képzésében. "

I n d o k o l á s

A javaslat lényege, hogy intézetek ne lássanak el hatósági feladatot, legyenek

szakértõi intézmények. A szakvéleményük, leleteik stb. alapján az illetékes

hatóságok járjanak el.

42. A törvényjavaslat 42. § (2) bekezdés b) pontját a jelzett szövegrésszel

javasoljuk kiegészíteni:

/A települési önkormányzat kötelezõ feladatként gondoskodik:/

"b) a település belterületén a kóbor ebek befogásával, õrzésével,

értékesítésével vagy ártalmatlanná tételével, továbbá az emberre egészségügyi

szempontból veszélyes, valamint az állatállomány egészségét veszélyeztetõ

betegség tüneteit mutató vagy betegségre gyanús ebek és macskák kártalanítás

nélküli kiirtásával kapcsolatos feladatok ellátásáról; "

I n d o k o l á s

A jelzett tevékenység hagyományosan az önkormányzatok feladatkörébe tartozik.

Nem lehet csak a fõvárosnál megjeleníteni.

43. A törvényjavaslat 42. § (4) bekezdését a jelzett szövegrésszel javasoljuk

kiegészíteni:

"(4) A jegyzõ hatáskörébe tartozik a bejelentési kötelezettség alá tartozó

állatbetegségek gyanúja esetén - a külön jogszabályban meghatározott -

hatósági intézkedések megtétele, valamint a méhek vándoroltatásával

kapcsolatos nyilvántartás vezetése."

I n d o k o l á s

A vándorméhészetek nyilvántartásba vétele, permetezés esetén a méhészek

értesítése évtizedeken át önkormányzati (tanácsi szakigazgatási szervi)

feladat volt. Bár a hozzá kapcsolódó intézkedések többsége a növényvédelemhez

kötõdik, azáltal, hogy az önkormányzati hatásköri törvénybõl a mezõgazdasággal

kapcsolatos szakfeladatok átkerülnek a szakmai törvényekbe, ezt a kérdést itt

is rendezni kell.

44. A törvényjavaslat 44. § (1) bekezdésének bevezetõ mondatát a jelzett

szövegrésszel javasoljuk kiegészíteni:

" (1) Ez a törvény 1996. július 1. napján lép hatályba,egyidejûleg hatályát

veszti ....."

I n d o k o l á s

A hatálybalépés idõpontját meg kell jelölni. A kapcsolódó végrehajtási

rendeletek elõkészítése során az Európai Közösségek szabályaival való

harmonizációt kiemelten kell kezelni. Ezért szükséges a hosszabb határidõ

megállapítása. A kihirdetés sürgõsségét az 1996. évi költségvetési tervezés

indokolja.

Budapest, 1995. október 5.

Dr.Orosz Sándor s.k.

a Mezõgazdasági

bizottság elnöke

Eleje Honlap