ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A takarmányok elõállításáról és forgalombahozataláról szóló, T/1304.. számon
benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztek elõ.
1a.
A törvényjavaslat Preambuluma a következõképpen egészül ki:
"Az Országgyûlés annak érdekében, hogy a takarmányok biz-tosítsák az állatok
korcsoportjának és hasznosítási irá-nyának megfelelõ táplálóanyag-tartalmat és
a gazdasági ha-szonállatok esetében szolgálják a genetikai potenciál ha-tékony
kihasználását, valamint ne károsítsák az állatok egészségét és megfeleljenek
az állattartás állatvédelmi elõírásainak, továbbá, hogy az állati eredetû
termékek megfeleljenek az elõírt minõségi követelményeknek, tekin-tettel az
emberi egészségre való ártalmatlanságukra és az emberi egészséghez szükséges
tápláló anyagok elérhetõ op-timális mennyiségére, valamint, hogy védje a
takarmány-felhasználók érdekeit, a takarmányok elõállításának, for-galomba
hozatalának és felhasználásának feltételeirõl a következõ törvényt alkotja:"
1b.
A törvényjavaslat 5. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további
bekezdések jelölése értelemszerûen módosul:
"(2) A természetes állapotú, növényi eredetû alapanyag termesztése során
biztosítani kell az alapanyag
- elérhetõ optimális táplálóanyag tartalmát,
- a lehetõ legkisebb vegyi- és radioaktív szennye-
zettségét
a termõtalaj megválasztásával és táperejének karbantartá-sával."
1c.
A törvényjavaslat 14. §-ának d/2. pontja a következõképpen módosul:
/Az Állomás takarmányozási hatósági jogkörében: ... ellen-õrzi/
"2. a forgalomba hozott és importált szálas és tömegta-karmányok [nem
kívánatos mérgezõ anyagait;]
- nem kívánatos mérgezõ anyagait,
- tápláló anyagait, beltartalmi értékeit."
I n d o k o l á s
Azon az alapvetõ követelményen túlmenõen, hogy a takarmány nem tartalmazhat
mérgezõ anyagot, nem elhanyagolható szempont, hogy beltartalmuk
hasznosulásának eredményeképpen az élelemiszerek optimális mennyiségben
tartalmazzák az emberi szervezet számára szükséges tápelemeket. Ehhez a
takarmányok beltartalmi értékeinek is megfelelõnek kell lennie, ezért a
szennyezettség minimális értékre csökkentése mellett elõ kell írni a
beltartalom optimalizálásának igényét is. Ezeket a jellemzõket figyelemmel
kell kisérni az importált termékek esetében is.
2.
A törvényjavaslat 2. §-ának 9. pontja a következõképpen egészül ki:
/E törvény alkalmazása szempontjából/
"9.) táp: teljes értékû takarmánykeverék, amely a megha-tározott korú, fajú és
hasznosítási irányú állat tápláló-anyag szükségletét önmagában etetve
kielégíti;
I n d o k o l á s
A különbözõ fajú állatok különbözõ tápokat igényelnek.
3.
A törvényjavaslat 4. §-ának (2) és (3) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A környezetvédelmi és közegészségügyi feltételek biztosítása az új
takarmányelõállító üzem létesítésének elõfeltétele. Az olyan
takarmányelõállító üzemek létesíté-séhez, amelyek állati hulladékból állítanak
elõ takar-mányt, az illetékes környezetvédelmi felügyelõség és az [ÁNTSZ]
Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (a továbbiakban: ÁNTSZ)
szakhatósági állásfoglalását is be kell szerezni.
(3) A csak saját felhasználás céljából, - gyógyszert nem tartalmazó -
takarmányt, takarmánykeveréket, tápot és tápszert elõállító üzem létesítését a
takarmányelõállítási tevékenység megkezdése elõtt 30 nappal be kell jelenteni
- nyilvántartásba vétel céljából - az Állomásnak, továbbá az [Állami
Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnak (a továbbiakban: ÁNTSZ)] ÁNTSZ-
nak."
I n d o k o l á s
Az ÁNTSZ teljes megnevezése logikailag a (2) bekezdéshez tartozik.
4.
A törvényjavaslat 4. §-ának (6) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(6) Az ellenõrzõ intézet, illetve az Állomás legalább ötévenként
felülvizsgálja, hogy a takarmányelõkészítõ üzem megfelel-e az (1) bekezdésben
foglalt feltételeknek."
I n d o k o l á s
A hatóságoknak saját belátásuk szerint legyen lehetõségük gyakoribb
ellenõrzésre is.
5.
"A" változat
A törvényjavaslat 5. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) Takarmány elõállításához csak engedélyezett takar-mány-alapanyagot,
takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-
-adalékanyagot lehet felhasználni. Nincs szükség enge-délyre a [természetes
állapotú, növényi eredetû, illetve] szabvánnyal rendelkezõ alapanyagok
esetében."
"B" változat
A törvényjavaslat 5. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további
bekezdések jelölése értelemszerûen módosul:
"(2) A természetes állapotú, növényi eredetû, illetve szabvánnyal rendelkezõ
alapanyagok felhasználása elõtt meg kell gyõzõdni azok megfelelõ minõségérõl."
I n d o k o l á s
A takarmányok körének (2. § 1. pont) jelentõs, meghatározó részét képezik a
közvetlen felhasználású, a takarmány-elõállító üzemet és a bolti forgalmat
elkerülõ természetes állapotú növényi anyagok. A takarmányoknak ez az alapvetõ
csoportja azonban kikerül a hatósági kontroll alól, holott a Preambulum,
valamint az 1. § (1) bekezdése a takarmány-felhasználás teljességére
kiterjeszti a garanciális és minõségi szabályozást. Az ellentmondás
feloldására alternatív javaslatot teszek.
6.
A törvényjavaslat 8. §-ának (4) bekezdése a következõ új b), c) és d)
pontokkal egészül ki, a további pontok jelölése értelemszerûen módosul:
"b) garantált beltartalmát;
c) a takarmányba kevert gyógyszer nevét, törzskönyvi
számát és hatóanyagának a takarmány egységnyi töme-
gére számított mennyiségét;
d) szükség szerint az élelmezés-egészségügyi várakozási
idõt;"
I n d o k o l á s
Az elõállítás helyétõl függetlenül ne kerülhessen forgalomba olyan takarmány
amelynek csomagolása nem tartalmazza az anyag jellemzését. A javaslat
alternatívát tartalmaz. A második az elsõdleges fontosságú szavatossági
feltételekkel egészíti ki az elõterjesztést.
7.
A törvényjavaslat 18. § (1) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:
/Minden olyan esetben, amikor az ellenõrzõ intézet és az Állomás e törvényben,
vagy a vonatkozó más jogszabályban, elõírásban foglaltak megszegését észleli:/
"c) az állat, illetve az ember egészségét veszélyeztetõ takarmányok
forgalomba hozatala, illetve felhasználása esetén a takarmányozási hatóság
értesíti az ÁNTSZ terüle-tileg illetékes [városi] intézetét;"
I n d o k o l á s
Az ÁNTSZ-nek városi, fõvárosi kerületi, fõvárosi és megyei intézetei vannak,
nem lehet közülük a városiakat kiemelni.
Budapest, 1995. szeptember 20.
Danis György Kertész Zoltán
SZDSZ SZDSZ