Dr. Lövey László Gábor

országgyûlési képviselõ

T/1304/3..

módosító javaslat

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A takarmányok elõállításáról és forgalomba hozataláról szóló T/1304..

törvényjavaslat a preambulumban megfogalmazot céloknak nem felel meg minden

tekintetben. Ezért a Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése

alapján a takarmányok elõállításáról és forgalomba hozataláról szóló T/1304..

számú törvényjavaslathoz a következõ átfogó

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

· A törvényjavaslat 1. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

a) a takarmányok, takarmány-alapanyagok, takarmány-kiegészítõanyagok,

takarmány-adalékanyagok, gyógyszeres takarmányok, elõkeverékek,

takarmánykeverékek, [tápok], tápszerek elõállítására, importjára, forgalomba

hozatalára, forgalmazására, [és] felhasználására, minõségvizsgálatára és -

ellenõrzésére;

b) a takarmányok elõállításával, importálásával, forgalomba hozatalával,

forgalmazásával és felhasználásával foglalkozó valamennyi természetes és jogi

személyre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaságra.

I n d o k l á s

A takarmánykeverék kifejezés azonos a táp fogalmával, felesleges a dupla

szóhasználat, a további kiegészítés pedig pontosítja a törvény hatályát.

· A törvényjavaslat 2. § 2.) pontja módosul:

"... takarmánykeverékeket, [tápot] és..."

I n d o k l á s

Lsd: ad. 1. § indoklása

· A törvényjavaslat 2. § 7.) pontja módosul:

7.) elõkeverék: különbözõ takarmány-alapanyagok, [és] takarmány

kiegészítõ-anyagok és takarmány adalék-anyagok olyan keveréke, amely a teljes

értékû takarmánykeverék gyártásához alapanyagul szolgál;

I n d o k l á s

A szakma szabályai szerint a takarmány adalék-anyagot is fel kell

sorolni.

· A 2. § 8.) pontja helyébe új 8.) pont lép:

[8.) takarmánykeverék: állatok etetésére vagy további feldolgozás céljára

a takarmány-alapanyagok összekeverésével elõállított nem teljes értékû,

önállóan etethetõ takarmány;]

8.) takarmánykeverék: meghatározott korú és hasznosítási irányú

állat táplálóanyag szükségletét önmagában etetve kielégítõ takarmány;

I n d o k l á s

A táp azonos a takarmánykeverékkel, ezért az táp fogalmát az egész

törvénytervezetbõl kihagyásra javaslom.

· A 2. § 9.) pontja kimarad:

[9.) táp: teljes értékû takarmánykeverék, amely a meghatározott korú és

hasznosítási irányú állat táplálóanyag szükségletét önmagában etetve

kielégíti;]

I n d o k l á s

Lásd: elõzõ indoklás.

· A 2. § 10.) ponttól 15.) ponttig a számozás értelemszerûen változik.

I n d o k l á s

Elõzõleg egy pont elhagyását indítványoztam.

· A törvényjavaslat 2. § 16.) pontja az alábbiak szerint változik:

[16.)] 15.) takarmányforgalmazás: a takarmányok értékesítése [elõtti

tárolása és értékesítése];

I n d o k l á s

Az eredeti megfogalmazás értelemzavaró.

· A 2. § 17.) pont számozása - értelem szerûen - változik, az alábbi

szövegmódosításokkal:

[17.)] 16.) takarmány-elõállító üzem: az az üzem, amely takarmány-

alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-adalékanyagot,

elõkeveréket, vagy ezekbõl takarmánykeveréket, [tápot,] tápszert, gyógyszeres

takarmányt[, illetve táplálóértékkel nem rendelkezõ takarmány- kiegészítõ-

anyagot] állít elõ.

I n d o k l á s

A táp fogalom kihagyását már indokoltam, a táplálóértékkel nem rendelkezõ

takarmány-kiegészítõanyag fogalom az állatgyógyászati készítmények kategóriába

sorolt az Állategészségügyi törvény szerint. Az ilyen készítményt elõállító

üzem pedig gyógyszerüzemnek minõsül és nem takarmánykeverõnek.

· A tervezet 18.)-19.) pontjainak számozása változik:

[18.)] 17.)

[19.)] 18.)

I n d o k l á s

Egy pont kiesett a "táp" fogalom elhagyása miatt.

· A 3. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A takarmány, a takarmány-alapanyag, a takarmány-kiegészítõanyag, a

takarmány-adalékanyag, a gyógyszeres takarmány, az elõkeverék, a

takarmánykeverék, a [táp,] a tápszer és a szálas és tömegtakarmány

elõállításával, forgalomba hozatalával kapcsolatos minõsítési, engedélyezési,

nyilvántartási [és ellenõrzési] feladatokat [takarmányozási hatósági

jogkörben] a mezõgazdasági minõsítõ feladatokat ellátó intézet (a

továbbiakban: minõsítõ intézet), [az állatgyógyászati- oltóanyag gyógyszer- és

takarmányellenõrzési feladatokat ellátó intézet (a továbbiakban: ellenõrzõ

intézet),] az ellenõrzési feladatokat [valamint] a területi szervként mûködõ

Megyei Á[á]llategészségügyi és É[é]lelmiszerellenõrzõ Á[á]llomás (a

továbbiakban: Állomás) [(a minõsítõ intézet, az ellenõrzõ intézet, az Állomás]

(a továbbiakban együtt: takarmányozási hatóság) látja el.

I n d o k l á s

Ezzel a változattal az eddigi három hatóság helyett kettõre csökken a

hatóságok száma, a hatósági profilok tisztulnak.

· A 3. § (2) bekezdésének teljes elhagyását javasolom:

[(2) A törvényben meghatározott esetekben takarmányozási hatósági

feladatokat lát el a Földmûvelésügyi Minisztérium (a továbbiakban:

minisztérium) és a takarmány-felügyelõ is.]

I n d o k l á s

Ez a törvénytervezet további részébõl kitûnik, felesleges szószaporítás.

· A 4. § (1) bekezdése helyébe új (1) bekezdés lép:

[(1) A forgalomba hozatal céljából gyártó takarmány-elõállító üzem

létesítésének engedélyezéséhez az ellenõrzõ intézet, illetve az Állomás

szakhatósági hozzájárulása is szükséges.]

(1) Takarmány-elõállító üzem létesítésének engedélyezéséhez a

minõsítõ intézet engedélye szükséges, amely az illetékes Állomás

szakhatósági hozzájárulása alapján adható ki.

I n d o k l á s

Ezzel tágítom a kört, ugyanis pl. nem minõsül forgalomba hozatalnak, ha

valaki a saját 10.000 db sertésének állít elõ saját maga takarmányt,

ugyanakkor óriási veszélyt rejt az engedélynélküliség.

· A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése módosul:

(2) A környezetvédelmi és közegészségügyi feltételek biztosítása az új

takarmány-elõállító üzem létesítésének elõfeltétele. Az olyan takarmány-

elõállító üzemek létesítéséhez[, amelyek állati hulladékból állítanak elõ

takarmányt,] az illetékes környezetvédelmi felügyelõség és az ÁNTSZ

szakhatósági állásfoglalását is be kell szerezni.

I n d o k l á s

Minden keverõüzemhez kellenek az említett engedélyek, nem csak az állati

hulladékból elõállítókhoz.

· A 4. § (3) bekezdése kimarad, helyébe új (3) bekezdés lép:

[(3) A csak saját felhasználás céljából, - gyógyszert nem tartalmazó -

takarmányt, takarmánykeveréket, tápot és tápszert elõállító üzem létesítését a

takarmány-elõállítási tevékenység megkezdése elõtt 30 nappal be kell jelenteni

- nyilvántartásba vétel céljából - az Állomásnak, továbbá az Állami

Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnak (a továbbiakban: ÁNTSZ).]

I n d o k l á s

Lásd: indoklás 4. § (1) bekezdéshez.

A 4. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) A takarmány-elõállító üzem mûködésének megkezdése elõtt legalább 30

nappal engedélyt kell kérni a minõsítõ intézettõl, a takarmányelõállítási

tevékenység megkezdésére és az elõállítani kívánt takarmányok körére. A

takarmány-elõállító üzem mûködését az Állomással, az ÁNTSZ-szel és az

illetékes szakhatóságokkal egyetértésben., gyógyszeres takarmány esetén az

állatgyógyászati készítményekkel foglalkozó intézet szakhatósági véleményének

figyelembevételével kell engedélyezni.

I n d o k l á s

Lásd: 3. § (1) bekezdés indoklása.

A törvénytervezet 4. § (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

[(5)] (4) Az engedélyben feltüntetett takarmányok körét csak a[z

ellenõrzõ] minõsítõ intézet engedélyével lehet bõvíteni.

I n d o k l á s

Lásd: 3. § (1) bekezdésének indoklása.

· A törvényjavaslat 4. § (6) bekezdése az alábbiak szerint változik:

[(6)] (5) A[z ellenõrzõ] minõsítõ intézet, illetve az Állomás ötévenként

felülvizsgálja, hogy a takarmány-elõállító üzem megfelel-e az (1) bekezdésben

foglalt feltételeknek.

I n d o k l á s

Lásd: 3. § (1) bekezdésének indoklása.

· A tervezet 5. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(1) Takarmány elõállításához csak engedélyezett takarmány-alapanyagot,

takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-adalékanyagot lehet felhasználni. Nincs

szükség engedélyre a természetes állapotú, növényi eredetû[, illetve

szabvánnyal rendelkezõ] alapanyagok esetében.

I n d o k l á s

Álláspontom szerint éppen a minõsítésnek kell megvizsgálni, hogy

megfelel-e a szabványnak a kérdéses alapanyag.

· Az 5. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"...takarmánykeveréket, [tápot és] tápszert.."

I n d o k l á s

Lásd: ad. 1. § indoklása.

· Az 5. § (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

·

" . . . felhasználhatóságáról [a takarmányozási hatóság] az Állomás dönt."

I n d o k l á s

Lásd: 3. § (1) bekezdésének indoklása.

· A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A forgalomba hozatalt, illetve a felhasználást megelõzõen az új

takarmányt, takarmány-alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-

adalékanyagot, valamint a hazai engedéllyel [vagy szabvánnyal] nem rendelkezõ

import takarmányt a takarmányozási célú hasznosíthatóság szempontjából

minõsíteni kell. A minõsítés iránti kérelmet a minõsítõ intézethez kell

benyújtani, amely a minõsítésrõl határozatot ad ki[.], ami egyben a termék

forgalombahozatali engedélye.

I n d o k l á s

Fogalompontosítás.

· A 6. § (2) bekezdés elmarad:

[(2) A minõsítést megelõzõ vizsgálatoknak ki kell terjednie

a) a szükséges laboratóriumi vizsgálatokra;

b) szükség szerint az állatetetési kísérletekre.]

I n d o k l á s

Miután az összes vizsgálat felsorolása meghaladja a törvény terjedelmét,

javasolom, hogy ezt is inkább el kellene hagyni és a végrehajtási utasításban

erre kitérni.

· A 6. § (2) bekezdés helyébe új (2) bekezdés lép:

(2) Gyógyszeres takarmány esetén az engedély az állatgyógyászati

készítményekkel foglalkozó intézet szakhatósági véleménye alapján adható

ki.

I n d o k l á s

Az állatgyógyászati készítményekhez ez az intézet ért, szakhatósági

véleményük nem nélkülözhetõ.

· A törvényjavaslat 6. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) A hazai és nemzetközi takarmányozásban ismeretlen, illetve

tisztázatlan hatású új takarmányok minõsítéséhez a minõsítõ intézet

[felkérésére a minisztérium által kijelölt szakmai bizottság állásfoglalását

kell kérni.] szakértõt kérhet fel.

I n d o k l á s

Ne bonyolítsuk az életet, az intézet maga kérjen fel szakértõt - esetleg

többet is - , minek ehhez a minisztérium?

A 7. § új, d) ponttal bõvül:

d) gyógyszeres takarmány esetében az állatgyógyászati készít-ményekkel

foglalkozó intézet szakhatósági véleménye alapján

I n d o k l á s

Lásd: 6. § (2) bekezdés indoklása.

· A 8. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Takarmány-alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-

adalékanyagot, gyógyszeres takarmányt, elõkeveréket, takarmánykeveréket,

[tápot] és tápszert csak olyan csomagolóanyagban lehet forgalomba hozni, amely

biztosítja a takarmány minõségének megóvását.

I n d o k l á s

Lásd: 1. § indoklása.

· A 8. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A [takarmány-elõállító üzemben elõállított] takarmány-alapanyag,

illetve takarmány-kiegészítõanyag, takarmány-adalékanyag, gyógyszeres

takarmány, elõkeverék, takarmánykeverék, [táp] és tápszer csomagolóanyagán,

illetve címkéjén magyarul, jól olvashatóan, eltávolíthatatlanul és

észrevehetõen fel kell tüntetni a takarmány:"

I n d o k l á s

A takarmány alapanyagot, kiegészítõ vagy adalékanyagot nem csak

takarmányelõállító üzemben lehet elõállítani, az ásványi anyagok vagy

vitaminok gyógyszrüzemekbõl vagy ipari üzemekbõl származnak, címkézésük

azonban legalább annyira fontos.

· A 8. § (2) bekezdése d) pontja az alábbiak szerint módosul:

" . . . törzskönyvi számát, mennyiségét és hatóanyagának . . . "

I n d o k l á s

A gyógyszerkészítmény mennyiségét kell elõbb megadni, csak utána a

hatóanyag mennyiségét.

· A 8. § (2) bekezdése e) pontja az alábbiak szerint módosul:

e) [szükség szerint] az élelmezés-egészségügyi várakozási idõt;

I n d o k l á s

Az élelmezésegészségügyi várakozási idõt mindig fel kell tüntetni, nulla

nap esetében is.

· A 8. § (2) bekezdése g) pontja az alábbiak szerint módosul:

g) megfelelõ alkalmazásást lehetõvé tevõ [etetési ] útmutatót;

I n d o k l á s

Alapanyag esetén pl. nem etetési, hanem felhasználási útmutató kell.

· A tervezet 8. § (4) bekezdése elmarad:

[(4) A takarmány-elõállító üzemen kívül elõállított takarmány-alapanyagok

esetében azok csomagolóanyagán, illetve kísérõ okmányán fel kell tüntetni:

a) az elnevezést;

b) a rendeltetést;

c) az elõállítás idõpontját, helyét;

d) származását.]

I n d o k l á s

Minden takarmányt egyformán kell címkézni, a biztonság érdekében nem

tehetõk különbségek.

· A 9. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Belföldi felhasználás vagy forgalomba hozatal céljából kizárólag az e

törvény elõírásainak megfelelõ takarmányt szabad importálni. Az importálni

kívánt takarmányt csak a minõsítõ intézet forgalombahozatali engedélyével

lehet behozni. [, vámkezeltetni. A minõsítõ intézet dönt a vizsgálatok

szükségességérõl és körérõl.]

I n d o k l á s

Lásd: 6. § (1) bekezdés indoklása, illetve a vámkezeléshez másmilyen

engedély kell, továbbá nyilvánvaló, hogy minõsítõ intézet dönt a vizsgálatok

szükségességérõl. Ez felesleges szószaporítás.

· A 9. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Tilos olyan takarmányt importálni, elõállítani, forgalomba hozni,

forgalmazni és felhasználni, amely Magyarországon nem törzskönyvezett

állatgyógyászati készítményt tartalmaz.

I n d o k l á s

A kiegészítés pontosítja a törvényben foglaltakat.

· A 10. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A takarmány, takarmány-alapanyag, takarmány-kiegészítõanyag,

takarmány-adalékanyag, gyógyszeres takarmány, elõkeverék, takarmánykeverék,

[táp] és tápszer, szálas és tömegtakarmány elõállításával, importjával,

forgalomba hozatalával, forgalmazásával, felhasználásával és vizsgálatával

kapcsolatos szabályozási, szervezési, igazgatási és hatósági feladatokat a

minisztérium, a takarmányozási hatóság és a takarmány-felügyelõ látja el.

I n d o k l á s

Lásd: ad. 1. § indoklása, illetve fogalomkiegészítés.

· A 10. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) a) A takarmány-felügyelõ elsõ fokú határozatát felettes szervként a[z

ellenõrzõ ] minõsítõ intézet és az Állomás vezetõje bírálja el.

I n d o k l á s

Lásd: 3. § (1) bekezdés indoklása.

· A 11. § (1) bekezdés c) pontja kimarad:

[c) gondoskodik a takarmányozásra vonatkozó kötelezõ elõírásokat, szakmai

irányelveket, ajánlásokat tartalmazó takarmánykódex kialakításáról és

közzétételérõl;]

I n d o k l á s

Ez a záró rendelkezésekben (lásd: 20. §) már benne van.

· A 11. § (1) bekezdés d) pontja c) ponra változik:

[d)] c)

I n d o k l á s

Egy pont elhagyását javasoltam.

· A 12. § bevezetõ szakasza az alábbiak szerint módosul:

A minõsítõ intézet [takarmányozási hatósági jogkörében] feladatai:

I n d o k l á s

Felesleges szócséplés, törvénybõl következõen mi másról lenne szó?

· A 12. § bevezetõ szakasza az alábbiak szerint módosul:

a) minõsíti:

1. az új takarmányt;

2. a hazai engedéllyel nem rendelkezõ import takarmányt;

3. a [szolgáltatást végzõ ] takarmányvizsgáló laboratóriumokat;

I n d o k l á s

Minden takarmányminõsítést végzõ laboratóriumot minõsít, nem csak a

szolgáltatást végzõt, a hatósági minták ellenõrzését végzõket is.

· A 12. § b) pontja az alábbiak szerint módosul:

b) engedélyezi:

1. a takarmány-alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-

adalékanyagot, gyógyszeres takarmányt, elõkeveréket, takarmánykeveréket és

tápszert gyártó takarmány-elõállító üzem mûködését, továbbá az elõállítani

kívánt takarmányok körét,

[1.] 2. a minõsített új takarmányok elõállítását és forgalombahozatalát

[2.] 3.

[3.] 4. az import termékek takarmányozási célú [behozatalát,

forgalmazását,] forgalomba hozatatlát.

[4.] 5. a [szolgáltatást végzõ ] takarmányvizsgáló laboratóriumok

mûködését;

I n d o k l á s

Lásd: 3. § (1), 6 § (1), 12 § a) 3. pont indoklások.

· A 12. § c) pontja az alábbiak szerint módosul:

c) nyilvántartja, ellenõrzi és irányítja a [szolgáltatást végzõ]

takarmányvizsgáló laboratóriumokat.

I n d o k l á s

Lásd: 12 § a) 3. pont indoklása.

· A 13. § kimarad, helyébe új 13. § lép:

[Az ellenõrzõ intézet takarmányozási hatósági jogkörében:

a) engedélyezi:

1. a természetes állapotú növényi eredetû, illetve szabvánnyal rendelkezõ

alapanyagok kivételével a takarmány-alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot,

nem nutritív testidegen takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-adalékanyagot,

gyógyszeres takarmányt, elõkeveréket és tápszert forgalomba hozatal céljára

gyártó takarmány-elõállító üzem mûködését, továbbá az elõállítani kívánt

takarmányok körét;]

b) szakhatósági hozzájárulást ad az a/1 pontban meghatározott

takarmányokat elõállító üzem létesítéséhez

c) nyilvántartja:

1. a forgalomba hozatal céljából gyártó takarmány-elõállító üzemeket;

2. a csak saját felhasználás céljából takarmányokat elõállító üzemeket;

3. a forgalomba hozatal céljából elõállított takarmányokat és azok

gyártmánylapját;

4. a minõsített, illetve az engedélyezett takarmányokat.

d) ellenõrzi:

1. a takarmány-alapanyagot, a takarmány-kiegészítõanyagot, nem nutritív

testidegen takarmány- kiegészítõ-anyagot, a takarmány-adalékanyagot, a

gyógyszeres takarmányt, elõkeveréket, a tápszert és azok elõállítását,

kezelését, forgalomba hozatalát és felhasználását;

2. az import takarmányok kezelését, forgalomba hozatalát és

felhasználását;

3. a hatósági ellenõrzés során vett takarmányminták vizsgálatára kijelölt

laboratóriumokat;

e) koordinálja és szakmailag irányítja a területi és központi

takarmányellenõrzési feladatokat;

f) kiszabja a minõségvédelmi bírságot.]

Az állatgyógyászati készítményekkel foglalkozó intézet feladatai:

a/ szakhatósági hozzájárulást ad állatgyógyászati készítmény

vonatkozásában:

1. a gyógyszeres takarmányt elõállító üzem engedélyezéséhez,

2. az új és import gyógyszeres takarmány forgalombahozatali

engedélyének kiadásához,

3. a minõsítõ intézethez benyújtott gyógyszeres takarmányok

nyilvántartásba vételéhez.

4. a gyógyszeres takarmányt vizsgáló laboratóriumok

engedélyezéséhez.

b/ Szakmailag irányítja:

a gyógyszeres takarmányt vizsgáló laboratóriumok tevékenységét az

állatgyógyászati készítmények vonatkozásában.

c/ Szükség esetén javasolhatja a minõsítõ intézet felé a gyógyszeres

takarmányt vizsgáló laboratóriumok engedélyének a visszavonását.

I n d o k l á s

Ezzel a szakmai háttérrel biztosított a gyógyszeres takarmányokkal

kapcsolatos valamennyi eljárás, ugyanakkor ez az intézet szakhatóság, az

ügyfél kizárólag a minõsítõ intézettel áll kapcsolatban, így a hatóságok száma

örvendetes módon csökken.

· A 14. § kimarad, helyébe új 14. § lép:

[Az Állomás takarmányozási hatósági jogkörében:

a) engedélyezi a takarmánykeveréket és tápot forgalomba hozatal céljára

gyártó takarmány-elõállító üzem mûködését, továbbá az elõállítani kívánt

takarmányok körét;

b) szakhatósági hozzájárulást ad a takarmánykeveréket és tápot elõállító

üzem létesítéséhez;

c) nyilvántartja:

1. a takarmánykeveréket és tápot forgalomba hozatal céljából gyártó

takarmány-elõállító üzemeket;

2. a csak saját felhasználás céljából takarmányokat elõállító üzemeket;

3. a forgalomba hozatal céljából elõállított takarmányokat és azok

gyártmánylapját;

4. a minõsített, illetve engedélyezett takarmányokat;

d) ellenõrzi:

1. a takarmánykeveréket, a tápot és azok elõállítását, kezelését,

forgalomba hozatalát és felhasználását;

2. a forgalomba hozott és importált szálas és tömegtakarmányok nem

kívánatos mérgezõ anyagait;

e) kiszabja a minõségvédelmi bírságot.]

Az állomás feladatai:

a/ szakhatósági hozzájárulást ad a takarmány-elõállító üzem

létesítéséhez,

b/ ellenõrzi:

1. a takarmány-elõállító üzemeket,

2. takarmányok elõállítását, kezelését, forgalmazását,

forgalombahozatalát, felhasználását és összetételét,

3. a forgalomba hozott és importált szálas és tömegtakarmányok

nem kívánatos mérgezõ anyagait.

I n d o k l á s

Lásd. 3. § (1) bekezdés indoklása, azaz a hatósági profil tisztítása, a

takarmányellenõrzés teljes egészében állomási hatáskör lesz.

· A 15. § (1) bekezdés módosul:

(1) Az [ellenõrzõ] minõsítõ intézet és az Állomások takarmány-felügyelõi

részére szolgálati igazolványt kell adni.

I n d o k l á s

Lásd. 3. § (1) bekezdés indoklása.

· A 15. § (2) bekezdés kimarad:

[(2) A takarmány-felügyelõ jogosult

a) ellenõrizni:

1. a takarmány-elõállító üzemeket, importõröket és forgalmazó egységeket;

2. az elõállítás személyi és tárgyi feltételeit;

3. a gyártásban felhasznált takarmány-alapanyagok, valamint az

elõállított takarmányok nyilvántartását, forgalmazását, tárolását;

b) laboratóriumi vizsgálatok céljára térítésmentes mintát venni;

c) a 18. § a), c), d), és f) pontjaiban foglalt hatósági intézkedéseket

alkalmazni.]

I n d o k l á s

Mindez a törvény szellemébõl fakad, felesleges a szót szaporítani.

· A 15. § (3) bekezdés (2) bekezdésre módosul, az alábbi változásokkal:

[(3)] (2) A takarmány-felügyelõ beléphet a takarmány-elõállító üzem, az

importáló, a takarmányforgalmazó területére, továbbá a takarmányt, takarmány-

alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány- adalékanyagot,

gyógyszeres takarmányt, elõkeveréket, takarmánykeveréket, [tápot] és tápszert

árusító üzlethelyiségbe, megtekintheti a dokumentációkat és a ki és berakodás

helyén a szállítóeszközöket.

I n d o k l á s

Lásd: 1. § indoklása.

A 15. §. új (3) bekezdéssel egészül ki:

(3) A takarmányüzemi ellenõrzések száma évente maximum hat alkalom,

alkalmanként maximum tizenöt mintavétel, mintánként maximum négy

vizsgálat. A mennyiben a vizsgált minták több, mint 50%-a kifogásolt, a

további ellenõrzések számát az állomás vezetõje állapítja meg mindaddig,

amíg a kifogásoltság 50%-ra csökken.

I n d o k l á s

Ezek a számok a jelenlegi ellenõrzési eseteknél és mintavételeknél

alacsonyabb értékeket adnak meg, hiszen ha az ellenõrzések száma kedvezõ

eredményû, miért terheljük felesleges költségekkel a

takarmányelõállítókat, ugyanakkor a hibás takarmányt elõállítók

fokozottabb ellenõrzésre számíthatnak.

· A 17. § (2) bekezdése elmarad:

[(2) Ha az ellenõrzõ intézet és az Állomás az ellenõrzés körében végzett

vizsgálatai során megállapítja, hogy az elõállított, illetve a forgalomba

hozott takarmány jogszabályban meghatározott követelményeknek nem felel meg,

az (1) bekezdésben foglaltakon kívül az eltérés mértékétõl függõen

szabályozott pótdíjat kell fizetni.]

I n d o k l á s

Értelmetlennek tartom a pótdíj bevezetését úgy ahogy van, hiszen a 19. §

igen kimerítõen foglalkozik a minõségvédelmi bírsággal. Két büntetõ díjszabást

feleslegesnek tartok.

· A 17. § további bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik:

[(3)] (2) "Az (1) és [(2)]"

[(4)] (3)

· A 18. § (1) bekezdés az alábbiak szerint módosul:

(1) Minden olyan esetben, amikor az [ellenõrzõ intézet és] az Állomás az

e törvényben, vagy a vonatkozó más jogszabályban, elõírásban foglaltak

megszegését észleli:

I n d o k l á s

Lásd: 3. § (1) bekezdés indoklása.

· A 18. § (1) bekezdés a) pontja az alábbiak szerint módosul:

a) [megtilthatja] felfüggesztheti az üzem, berendezés, gép, felszerelés

mûködtetését, [illetve] megtilthatja a csomagolóanyag felhasználását, továbbá

a takarmánytároló hely vagy a szállítóeszköz használatát, kezdeményezheti a

takarmányt árusító üzlet mûködési engedélyének visszavonását;

I n d o k l á s

Mindig az engedélyezõ tilthat csak meg valamit, az üzem, berendezés, gép,

felszerelés engedélyezõje pedig a minõsítõ intézet. Ezért az Állomás csak

felfüggesztheti mindezt.

· A 18. § (1) bekezdés c) pontja az alábbiak szerint módosul:

c) [az állat, illetve] az ember egészségét veszélyeztetõ takarmányok

forgalomba hozatala, illetve felhasználása esetén [a takarmányozási hatóság]

értesíti az ÁNTSZ illetékes városi intézetét;

I n d o k l á s

Az állat egészsége álláspontom szerint nem az ÁNTSZ hatáskörébe tartozik,

ezért javasolom kihúzni, a 18. § (1) pedig már nevesítette az Állomást.

· A 18. § (1) bekezdés e) pontja kimarad, helyébe új e) pont lép:

[e) felfüggeszti illetve visszavonja a 12-14. §-ban foglalt engedélyeket,

kijelölést, minõsítést és nyilvántartásba vételt;]

e) javasolhatja a minõsítõ intézet felé a 12. § -ban foglalt engedélyek,

nyilvántartások visszavonását, felfüggesztését, módosítását,

I n d o k l á s

Miután az engedélyeket a minõsítõ adta ki, az állomás csak javasolhatja

ezek visszavonását.

· A 18. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Az [ellenõrzõ intézet és az] Állomás csökkent értékûnek nyilvánítja

azt a takarmányt, amelynek összetevõi és beltartalmi értékei a jogszabályban

meghatározott mértéknél [megengedettnél] nagyobb mértékben eltérnek a

[jelölésen, illetve a takarmány kísérõ okmányán feltüntetett] garantált

beltartalmi értékektõl, de nem veszélyeztetik az állat és az ember egészségét.

A [takarmányozási hatóság által] végrehajtott értékcsökkentés mértékét a

felhasználó számára egyértelmûen jelezni kell.

I n d o k l á s

Ez az ellenõrzést végzõ hatóság ( 3. § (1)), azaz az Állomás feladata, a

szóhasználatot pedig korrigáltam a 19. § (1)-ben használtakra.

· A 19. § kimarad, helyébe új 19. § lép:

[(1) Ha a vizsgálat során az ellenõrzõ intézet és az Állomás

megállapítja, hogy az elõállított, illetve forgalomba hozott takarmány

beltartalmi értékei jogszabályban meghatározott mértéknél nagyobb mértékben

eltérnek a garantált beltartalmi értékektõl, az elõírt szinttõl eltérõ

mértékben gyógyszerhatóanyagot, vagy a maximális szintet meghaladó mértékben

nem kívánatos mérgezõ anyagot tartalmaz, minõségvédelmi bírságot szab ki.

(2) A minõségvédelmi bírságot a vizsgált tétellel azonos takarmányra

lehet kiszabni. A minõségvédelmi bírság összege a vizsgált tétellel azonos

takarmány kereskedelmi értékének legalább kétszerese, és legfeljebb tízszerese

lehet. A vizsgált tétellel azonos takarmány fogalmát, valamint a

minõségvédelmi bírságra vonatkozó elõírásokat jogszabály tartalmazza. A

minõségvédelmi bírság a 18. § szerinti intézkedések mellett is kiszabható.

(3) A vizsgálati pótdíj (17.§ (2) bekezdés) és a minõségvédelmi bírság

együttes kiszabásának nincs helye.

(4) A minõségvédelmi bírságot az ellenõrzõ intézet, illetve az Állomás

folyószámlájára kell befizetni. A befolyt összeg felhasználásáról a

takarmányvizsgálati módszerek korszerûsítésére és a takarmányok minõségének

javítását elõsegítõ intézkedésekre figyelemmel a minisztérium dönt.]

(1) Ha a vizsgálat során az Állomás megállapítja, hogy az

elõállított, illetve forgalomba hozott takarmány beltartalmi értékei

jogszabályban meghatározott mértéknél nagyobb mértékben eltérnek a

garantált beltartalmi értékektõl, az elõírt szinttõl eltérõ mértékben

gyógyszerhatóanyagot, vagy a maximális szintet meghaladó mértékben nem

kívánatos mérgezõ anyagot tartalmaz, minõségvédelmi bírságot szab ki.

(2) A minõségvédelmi bírság összege az ellenõrzési vizsgálati díj

tízszerese. A vizsgált tétellel azonos takarmány fogalmát, valamint a

minõségvédelmi bírságra vonatkozó elõírásokat jogszabály tartalmazza. A

minõségvédelmi bírság a 18. § szerinti intézkedések mellett is

kiszabható.

(3) A minõségvédelmi bírságot az Állomás folyószámlájára kell

befizetni. A befolyt összeg felhasználásáról a takarmányvizsgálati

módszerek korszerûsítésére és a takarmányok minõségének javítását

elõsegítõ intézkedésekre figyelemmel a minisztérium dönt.

I n d o k l á s

A minõségvédelmi bírság kiszabásának szubjektivitását ezzel

megszûntetjük, a takarmányelõállítók számára ezzel bizonyos védelmet nyújtunk.

Az eredeti tervezet komoly jogviták lehetõségét rejti magában.

· A 20. § (1) bekezdés e) pontja az alábbiak szerint módosul:

e) a [tápok] takarmánykeverékek és tápszerek minõségi követelményeit;

I n d o k l á s

Lásd: 1. § indoklása.

· 20. § (1) bekezdés g) pontja az alábbiak szerint módosul:

g) a takarmány-alapanyagot, a takarmány-kiegészítõanyagot és takarmány-

adalékanyagot, az elõkeveréket, a takarmánykeveréket, [a tápot,] a tápszert és

a gyógyszeres takarmányt elõállító üzemek engedélyezését, üzemeltetését,

technológiai elõírásait;

I n d o k l á s

Lásd: 1. § indoklása.

· A 20. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy kijelölje a

minõsítõ, illetõleg ellenõrzõ feladatokat ellátó [intézetet] szervezetet.

I n d o k l á s

Az Állomások nem minõsíthetõk intézetnek, ezért jobb a szervezet

megnevezés.

· A 21. § az alábbiakkal egészül ki:

A törvény hatályba lépése elõtt takarmány-elõállításra, forgalomba

hozatalra, laboratóriumi tevékenységre kiadott engedélyek továbbra is

érvényben maradnak.

I n d o k l á s

Ezzel biztosítjuk a teljes tevékenységi kör folyamatosságát.

Budapest, 1995. szeptember 20.

Dr. Lövey László Gábor

MSZP

Eleje Honlap