1
ORSZÁGGYÛLÉS MEZÕGAZDASÁGI BIZOTTSÁGA
Gál Zoltán úrnak, Bizottsági módosító javaslat
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az Országgyûlés Mezõgazdasági Bizottsága a takarmányok elõállításáról és
forgalomba hozataláról szóló T/1304.. számon benyújtott törvényjavaslathoz a
következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjeszti be.
1. A törvényjavaslat 1. §-a (1) bekezdésének a következõk szerinti
kiegészítését javasolja:
/1. § (1) E törvény hatálya kiterjed/
a) a takarmányok, takarmány-alapanyagok, takarmány-kiegészítõanyagok,
takarmány-adalékanyagok, gyógyszeres takarmányok, elõkeverékek,
takarmánykeverékek, tápok, tápszerek elõállítására, importjára, forgalomba
hozatalára, forgalmazására [és] felhasználására [;] , minõségvizsgálatára és -
ellenõrzésére;
b) a takarmányok elõállításával, importálásával, forgalomba hozatalával,
forgalmazásával és felhasználásával foglalkozó valamennyi természetes és jogi
személyre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaságra.
I n d o k o l á s
A kiegészítés pontosítja a törvény hatályát.
2. A törvényjavaslat 2. §-a 7. pontjának a következõk szerinti kiegészítését
javasolja:
7) elõkeverék: különbözõ takarmány-alapanyagok, [és takarmány-kiegészítõ-
anyagok] takarmány-kiegészítõanyagok és takarmány-adalékanyagok olyan
keveréke, amely a teljes értékû takarmánykeverék gyártásához alapanyagul
szolgál;
I n d o k o l á s
A módosítás részben pontosítja, illetve a szakma szabályai szerint a
takarmány-adalékanyaggal is kiegészíti az elõkeverék fogalmát.
3. A törvényjavaslat 2.§-a 9. pontjának a következõk szerinti kiegészítését
javasolja:
9) táp: teljes értékû takarmánykeverék, amely a meghatározott fajú, korú
és hasznosítási irányú állat táplálóanyag szükségletét önmagában etetve
kielégíti;
I n d o k o l á s
A különbözõ fajú állatok különbözõ tápokat igényelnek.
4. A törvényjavaslat 2.§-ának 17. pontja a következõk szerint módosul:
17.) takarmányelõállító üzem: az az üzem, amely takarmány-alapanyagot,
takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-adalékanyagot, elõkeveréket, vagy
ezekbõl takarmánykeveréket, tápot, tápszert, gyógyszeres takarmányt, illetve
[táplálóértékkel nem rendelkezõ] nem nutritiv testidegen takarmány-
kiegészítõanyagot állít elõ.
Indokolás
A módosítás a 2.§ 4. pontjának megfelelõen pontosítja a
fogalommeghatározást.
5. A törvényjavaslat 2. §-ának 19. pontja a következõk szerint módosul:
19.) takarmányellenõrzés: a takarmány elõállításának, importálásának,
tárolásának, forgalmazásának, felhasználásának, elõzetesen megállapított
tulajdonságainak, valamint a [nem kívánatos mérgezõ] nem kívánatos, mérgezõ
anyagoktól való mentességének és a takarmány higiéniai állapotának
ellenõrzése.
Indokolás
A módosítás pontosítja a fogalommeghatározást.
6. A törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdésének a következõ módosítását
javasolja:
"(1) A takarmány, a takarmány-alapanyag, a takarmány-kiegészítõanyag, a
takarmány-adalékanyag, a gyógyszeres takarmány, az elõkeverék, a
takarmánykeverék, a táp, a tápszer és a szálas és tömegtakarmány
elõállításával, forgalmazásával, forgalomba hozatalával kapcsolatos
minõsítési, engedélyezési, nyilvántartási és ellenõrzési feladatokat
takarmányozási hatósági jogkörben a mezõgazdasági minõsítõ feladatokat ellátó
intézet (a továbbiakban: minõsítõ intézet), [az állatgyógyászati- oltóanyag
gyógyszer- és takarmányellenõrzési feladatokat ellátó intézet (a továbbiakban:
ellenõrzõ intézet),] valamint a [területi szervként mûködõ] megyei (fõvárosi)
állategészségügyi és élelmiszerellenõrzõ állomás (a továbbiakban: Állomás) (a
minõsítõ intézet, és [az ellenõrzõ intézet,] az Állomás a továbbiakban együtt:
takarmányozási hatóság) látja el, a törvényben meghatározott esetekben az
állatgyógyászati oltóanyag gyógyszer és takarmányvizsgáló feladatokat ellátó
intézet, mint országos hatáskörû szakértõi intézmény (a továbbiakban:
szakértõi intézet) véleménye alapján."
I n d o k o l á s
A pontosítás az állategészségügyi törvénnyel való összhang érdekében
szükséges. Ennek megfelelõen a takarmányellenõrzési és engedélyezési
feladatokat a megyei állategészségügyi állomások látják el. A módosítás
egyszerûsíti az engedélyezési és ellenõrzési eljárást.
Megjegyzés
A módosítás indokolttá teszi az állategészségügyrõl szóló törvényjavaslat
41. §-ában az állatgyógyászati oltóanyag- gyógyszer és takarmányvizsgáló
feladatokat ellátó intézet nevének pontosítását szükségessé teszi.
7. A törvényjavaslat 4.§-a (1) bekezdésének a következõk szerinti módosítását
javasolja:
(1) A [forgalomba hozatal céljából gyártó] takarmányelõállító üzem
létesítésének engedélyezéséhez [az ellenõrzõ intézet, illetve] az Állomás
szakhatósági hozzájárulása is szükséges.
I n d o k o l á s
Az engedélyezés körét bõvíteni kell a 4. § (3) bekezdésnél leírt
indokolásban foglaltakra figyelemmel, továbbá a szöveget pontosítani kell a 3.
§ (1) bekezdésének módosítására figyelemmel.
8. A törvényjavaslat 4. §-a (2) bekezdésének a következõk szerinti módosítását
javasolja:
(2) A környezetvédelmi és közegészségügyi feltételek biztosítása az új
takarmányelõállító üzem létesítésének elõfeltétele. A [Az olyan]
takarmányelõállító üzemek létesítéséhez [, amelyek állati hulladékból
állítanak elõ takarmány,] az illetékes környezetvédelmi felügyelõség és az
Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat ( a továbbiakban: ÁNTSZ)
[ÁNTSZ] szakhatósági állásfoglalását is be kell szerezni.
I n d o k o l á s
Minden keverõüzem létesítéséhez kellenek az említett engedélyek nemcsak
az állati hulladékból elõállítókhoz.
9. A törvényjavaslat 4. §-ának (3) bekezdése kimarad, ennek megfelelõen a
(4) - (6) bekezdések számozása értelemszerûen változik:
[(3) A csak saját felhasználás céljából, - gyógyszert nem tartalmazó-
takarmányt, takarmánykeveréket, tápot és tápszert elõállító üzem létesítését a
takarmányelõállítási tevékenység megkezdése elõtt 30 nappal be kell jelenteni
- nyilvántartásba vétel céljából - az Állomásnak, továbbá az Állami
Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnak ( a továbbiakban: ÁNTSZ).]
I n d o k o l á s
Nem minõsül forgalomba hozatalnak, ha valaki a saját 10. 000 db
sertésének állít elõ saját maga takarmányt, ugyanakkor órisái veszélyt jelent
az engedélynélküliség
10. A törvényjavaslat 4. §-a (4) bekezdésének a következõ módosítását
javasolja:
"(4) A takarmányelõállító üzem mûködésének megkezdése elõtt legalább 30
nappal engedélyt kell kérni [az ellenõrzõ intézettõl, illetve] az Állomástól a
takarmányelõállítási tevékenység megkezdésére és az elõállítani kívánt
takarmányok körére. A takarmányelõállító üzem mûködését az ÁNTSZ-szel és az
illetékes szakhatóságokkal egyetértésben
kell engedélyezni."
11. A törvényjavaslat 4. §-a (5) bekezdésének a következõ módosítását
javasolja:
"(5) Az engedélyben feltüntetett takarmányok körét csak [az ellenõrzõ
intézet, illetve] az Állomás hozzájárulásával lehet bõvíteni."
12. A törvényjavaslat 4. §-ának (6) bekezdése a következõk szerint egészül ki:
(6) Az [ellenõrzõ intézet, illetve] az Állomás legalább ötévenként
felülvizsgálja, hogy a takarmányelõállító üzem megfelel-e az (1) bekezdésben
foglalt feltételeknek.
I n d o k o l á s
A takarmányozási hatóságoknak saját belátásuk szerint legyen lehetõségük
gyakoribb ellenõrzésre is.
13. A törvényjavaslat 6.§-ának (1) bekezdése a következõk szerint egészül ki:
(1) A forgalomba hozatalt, illetve a felhasználást megelõzõsen az új
takarmányt, takarmány-alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-
adalékanyagot, valamint a hazai engedéllyel vagy szabvánnyal nem rendelkezõ
import takarmányt a takarmányozási célú hasznosíthatóság szempontjából
minõsíteni kell. A minõsítés iránti kérelmet a minõsítõ intézethez kell
benyújtani, amely a minõsítésrõl határozatot ad ki [.] ami egyben a termék
forgalombahozatali engedélye.
I n d o k o l á s
A kiegészítés pontosítja a minõsítésre vonatkozó rendelkezést.
14. A törvényjavaslat 6. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, ennek
megfelelõen a (3) bekezdés számozása értelemszerûen változik:
(3) Gyógyszeres takarmány esetén az engedély a szakértõ intézet
szakvéleménye alapján adható ki.
I n d o k o l á s
Az állatgyógyászati készítményekhez csak a szakértõi intézet ért, ezért a
szakhatósági véleménye nem nélkülözhetõ.
15. A törvényjavaslat 6. §-a (3) bekezdésének a következõk szerint módosítását
javasolja:
(3) A hazai és nemzetközi takarmányozásban ismeretlen, illetve
tisztázatlan hatású új takarmányok minõsítéséhez a minõsítõ
intézet
[felkérésére a minisztérium által kijelölt szakmai bizottság állásfoglalását
kell kérni.] szakértõt kérhet fel.
I n d o k o l á s
A módosítás a szakértõire felkérésével kapcsolatos eljárást egyszerûsíti.
16. A törvényjavaslat 7. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, ennek
megfelelõen a törvényjavaslat szerinti 7. § szövege az (1) bekezdés lesz.
(2) Gyógyszeres takarmány esetében a minõsítõ intézet a szakértõ intézet
szakvéleménye alapján adja ki az engedélyt.
I n d o k o l á s
A nem minõsített gyógyszeres takarmányok esetében az engedély kiadásához
szükséges az ellenõrzõ intézet (ÁOGYTI) szakhatósági véleménye is.
17. A törvényjavaslat 8. §-a (2) bekezdésének e) pontja a következõk szerint
módosul:
e) [szükség szerint] élelmiszertermelõ állat esetében az élelmezés-
egészségügyi várakozási idõt;
I n d o k o l á s
Az élelmezésegészségügyi várakozási idõt mindig fel kell tüntetni nulla
nap esetében is.
18. A törvényjavaslat 8. §-a (2) bekezdésének g) pontja a következõk szerint
módosul:
g) megfelelõ alkalmazását lehetõvé tevõ felhasználási, etetési útmutatót;
I n d o k o l á s
Takarmány-alapanyag, elõkeverék esetében a felhasználási útmutatót is meg
kell adni.
19. A törvényjavaslat 8. §-a (2) bekezdése l) pontjának következõ módosítását
javasolja:
"l) a munkavédelmi elõírásokat [, valamint];"
20. A törvényjavaslat 8. §-a (2) bekezdése m) pontjának következõ módosítását
javasolja:
"m) a tárolási és raktározási javaslatot."
21. A törvényjavaslat 8. §-ának (2) bekezdése a következõ n) ponttal egészül
ki:
"n) a "csak takarmányozási célra" feliratot."
22. A törvényjavaslat 9. §-a (1) bekezdésének a következõk szerinti
módosítását javasolja:
(1) Belföldi felhasználás vagy forgalomba hozatal céljából kizárólag az e
törvény elõírásainak megfelelõ takarmányt szabad importálni. Az importálni
kívánt takarmányt csak a minõsítõ intézet engedélyével lehet behozni,
vámeljárás alá vonni és vámkezeltetni. [A minõsítõ intézet dönt a vizsgálatok
szükségességérõl és körérõl.]
I n d o k o l á s
A kiegészítés pontosítja az engedélyezésre vonatkozó rendelkezést.
23. A törvényjavaslat 9. §-a (2) bekezdésének a következõk szerinti
módosítását javasolja:
(2) Tilos olyan takarmányt importálni, elõállítani, forgalomba hozni,
forgalmazni és felhasználni, amely Magyarországon nem törzskönyvezett
állatgyógyászati készítményt tartalmaz.
I n d o k o l á s
A kiegészítés pontosítja a törvényben foglaltakat.
24. A törvényjavaslat 10. §-a (1) bekezdésének a következõk szerinti
kiegészítését javasolja:
(1) A takarmány, takarmány-alapanyag, takarmány-kiegészítõanyag,
takarmány-adalékanyag, gyógyszeres takarmány, elõkeverék, takarmánykeverék,
táp és tápszer, szálas és tömegtakarmány elõállításával, importjával,
forgalomba hozatalával, forgalmazásával, felhasználásával és vizsgálatával
kapcsolatos szabályozási, szervezési, igazgatási és hatósági feladatokat a
minisztérium, a takarmányozási hatóság és a takarmányfelügyelõ látja el.
I n d o k o l á s
A kiegészítés pontosítja az (1) bekezdés rendelkezését.
25. A törvényjavaslat 10. §-a (2) bekezdése a) pontjának a következõ
módosítását javasolja:
"(2) a) A takarmányfelügyelõ elsõ fokú határozatát felettes szervként [az
ellenõrzõ intézet és] az Állomás vezetõje bírálja el."
26. A törvényjavaslat 12. §-a b) 3 pontjának a következõk szerinti módosítását
javasolja:
(A minõsítõ intézet takarmányozási hatósági jogkörben:)
(b) engedélyezi:)
3. az import termékek takarmányozási célú
behozatalát,
[forgalmazását;] forgalomba hozatalát;
I n d o k o l á s
A módosítás pontosítja a b) 3. pont szövegét.
27. A törvényjavaslat 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"[13. § Az ellenõrzõ intézet takarmányozási hatósági jogkörében:
a) engedélyezi:
1. a természetes állapotú növényi eredetû, illetve szabvánnyal rendelkezõ
alapanyagok kivételével a takarmány-alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot,
nem nutritív testidegen takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-adalékanyagot,
gyógyszeres takarmányt, elõkeveréket és tápszert forgalomba hozatal céljára
gyártó takarmányelõállító üzem mûködését, továbbá az elõállítani kívánt
takarmányok körét;
b) szakhatósági hozzájárulást ad az a/1 pontban meghatározott
takarmányokat elõállító üzem létesítéséhez;
c) nyilvántartja:
1. a forgalomba hozatal céljából gyártó takarmányelõállító üzemeket;
2. a csak saját felhasználás céljából takarmányokat elõállító üzemeket;
3. a forgalomba hozatal céljából elõállított takarmányokat és azok
gyártmánylapját;
4. a minõsített, illetve az engedélyezett takarmányokat.
d) ellenõrzi:
1. a takarmány-alapanyagot, a takarmány-kiegészítõanyagot, nem nutritív
testidegen takarmány- kiegészítõanyagot, a takarmány-adalékanyagot, a
gyógyszeres takarmányt, elõkeveréket, a tápszert és azok elõállítását,
kezelését, forgalomba hozatalát és felhasználását;
2. az import takarmányok kezelését, forgalomba hozatalát és
felhasználását;
3. a hatósági ellenõrzés során vett takarmányminták vizsgálatára kijelölt
laboratóriumokat;
e) koordinálja és szakmailag irányítja a területi és központi
takarmányellenõrzési feladatokat;
f) kiszabja a minõségvédelmi bírságot.]"
"A szakértõ intézet:
a) szakvéleményt ad:
1. a takarmányelõállító üzem engedélyezéséhez,
2. az új és import gyógyszeres takarmány forgalombahozatali
engedélyének kiadásához,
3. a minõsítõ intézethez benyújtott gyógyszeres takarmányok
nyilvántartásba vételéhez,
4. a gyógyszeres takarmányt vizsgáló laboratóriumok eng
edélyezéséhez.
b) szakmailag irányítja:
1. a gyógyszeres takarmányt vizsgáló laboratóriumok tev
ékenységét az állatgyógyászati készítmények vonatkozásában,
2. a hatósági ellenõrzés során vett takarmányminták viz
sgálatára kijelölt laboratóriumokat.
c) a b) 1. 2. pontban foglaltak végrehajtására körvizsgálatokat szervez.
d) szükség esetén javasolhatja a minõsítõ intézetnek a gyógyszeres tak
armányt vizsgáló laboratóriumok engedélyének a visszavonását."
28. A törvényjavaslat 14. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"[14. § Az Állomás takarmányozási hatósági jogkörében:
a) engedélyezi a takarmánykeveréket és tápot forgalomba hozatal céljára
gyártó takarmányelõállító üzem mûködését, továbbá az elõállítani kívánt
takarmányok körét;
b) szakhatósági hozzájárulást ad a takarmánykeveréket és tápot elõállító
üzem létesítéséhez;
c) nyilvántartja:
1. a takarmánykeveréket és tápot forgalomba hozatal céljából gyártó
takarmányelõállító üzemeket;
2. a csak saját felhasználás céljából takarmányokat elõállító üzemeket;
3. a forgalomba hozatal céljából elõállított takarmányokat és azok
gyártmánylapját;
4. a minõsített, illetve engedélyezett takarmányokat;
d) ellenõrzi:
1. a takarmánykeveréket, a tápot és azok elõállítását, kezelését,
forgalomba hozatalát és felhasználását;
2. a forgalomba hozott és importált szálas és tömegtakarmányok nem
kívánatos mérgezõ anyagait;
e) kiszabja a minõségvédelmi bírságot.]"
Az Állomás takarmányozási hatósági jogkörében
a) engedélyezi a természetes állapotú növényi eredetû, illetve
szabvánnyal rendelkezõ alapanyagok kivételével a takarmányalapanyagot,
takarmány-kiegészítõanyagot, nem nutritív testidegen takarmány-
kiegészítõanyagot, takarmány-adalékanyagot, gyógyszeres takarmány,
elõkeveréket, takarmánykeveréket, tápot és tápszert gyártó takarmányelõállító
üzem mûködését, továbbá az elõállítani kívánt takarmányok körét;
b) szakhatósági hozzájárulást ad az a) pontban meghatározott
takarmányokat elõállító üzem létesítéséhez;
c) nyilvántartja:
1. a takarmány-elõállító üzemeket;
2. az elõállított takarmányokat és azok gyártmánylapját;
3. a minõsített, illetve engedélyezett takarmányokat;
d) ellenõrzi:
1. a takarmány-elõállító üzemeket;
2. a takarmány-alapanyagot, takarmány-kiegészítõanyagot, nem nutritív
testidegen takarmány-kiegészítõanyagot, takarmány-adalékanyagot, gyógyszeres
takarmányt, elõkeveréket, takarmánykeveréket, tápot és tápszert és azok
elõállítását, kezelését, forgalmazását, forgalomba hozatalát, felhasználását
és összetételét;
3. a forgalomba hozott és importált szálas és tömegtakarmányok nem
kívánatos, mérgezõ anyagait;
e.) kiszabja a minõségvédelmi bírságot."
29. A törvényjavaslat 15. §-a (1) bekezdésének a következõk szerinti
módosítását javasolja:
"(1) Az [ellenõrzõ intézet és az] Állomások takarmányfelügyelõi részére
szolgálati igazolványt kell adni."
30. A törvényjavaslat 17. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
(1) A takarmányozási hatóság által végzett minõsítési, engedélyezési és
ellenõrzési vizsgálatok díjkötelesek, a díjak mértékét jogszabály állapítja
meg. A megállapított díjat a számlát kibocsátó takarmányozási hatóság számára
kell befizetni.
I n d o k o l á s
A (2) bekezdés elhagyására figyelemmel nem indokolt külön rendelkezni a
díj fizetésérõl.
31. A törvényjavaslat 17. §-ának (2) és (3) bekezdése kimarad, ennek
megfelelõen a (4) bekezdés számozása értelemszerûen változik.
[(2) Ha az ellenõrzõ intézet és az Állomás az ellenõrzés körében végzett
vizsgálatai során megállapítja, hogy az elõállított, illetve a forgalomba
hozott takarmány jogszabályban meghatározott követelményeknek nem felel meg,
az (1) bekezdésben foglaltakon kívül az eltérés mértékétõl függõen
szabályozott pótdíjat kell fizetni.]
[(3) Az (1) és (2) bekezdésben feltüntetett díjakat, a számlát kibocsátó
takarmányozási hatóság számára kell befizetni.]
I n d o k o l á s
A pótdíj bevezetése a minõségvédelmi bírságra figyelemmel nem indokolt. A
két büntetõ díjszabás felesleges. A (2) bekezdés elhagyására figyelemmel nem
indokolt a díj fizetésérõl külön bekezdésben rendelkezni.
32. A törvényjavaslat 18. §-a (1) bekezdése bevezetõ részének a következõk
szerinti módosítását javasolja:
"(1) Minden olyan esetben, amikor [az ellenõrzõ intézet és] az Állomás az
e törvényben, [vagy a vonatkozó] más jogszabályban, elõírásban foglaltak
megszegését észleli:"
33. A törvényjavaslat 18. §-a (1) bekezdésének c) pontja a következõk szerint
módosul:
c) az állat, illetve az ember egészségét veszélyeztetõ takarmányok
forgalomba hozatala, illetve felhasználása esetén a takarmányozási hatóság
értesíti az ÁNTSZ területileg illetékes [városi] intézetét;
I n d o k o l á s
A módosítás pontosítja a szöveget.
34. A törvényjavaslat 18. §-a (2) bekezdésének a következõk szerinti
módosítását javasolja:
"(2) Az [ellenõrzõ intézet és az] Állomás csökkent értékûnek nyilvánítja
azt a takarmányt, amelynek összetevõi és beltartalmi értékei a megengedettnél
nagyobb mértékben eltérnek a jelölésen, illetve a takarmány kísérõ okmányán
feltüntetett értékektõl, de nem veszélyezteti az állat és az ember egészségét.
A takarmányozási hatóság által végrehajtott értékcsökkentés mértékét a
felhasználó számára egyértelmûen jelezni kell."
35. A törvényjavaslat 19. §-a (1) bekezdésének a következõk szerinti
módosítását javasolja:
"(1) Ha a vizsgálat során [az ellenõrzõ intézet és] az Állomás
megállapítja, hogy az elõállított, illetve forgalomba hozott takarmány
beltartalmi értékei jogszabályban meghatározott mértéknél nagyobb mértékben
eltérnek a garantált beltartalmi értékektõl, az elõírt szinttõl eltérõ
mértékben gyógyszerhatóanyagot, vagy a maximális szintet meghaladó mértékben
[nem kívánatos mérgezõ] nem kívánatos, mérgezõ anyagot tartalmaz,
minõségvédelmi bírságot szab ki."
I n d o k o l á s
A módosítás pontosítja a szöveget.
36. A törvényjavaslat 19. § (3) bekezdése kimarad
[(3) A vizsgálati pótdíj (17. § (2) bekezdés) és a minõségvédelmi bírság
együttes kiszabásának nincs helye.]
I n d o k o l á s
A 17. § (2) bekezdésének elhagyására figyelemmel felesleges a 19. § (3)
bekezdésének rendelkezésére.
37. A törvényjavaslat 19. §-a (4) bekezdésének a következõk szerinti
módosítását javasolja:
"(4) A minõségvédelmi bírságot [az ellenõrzõ intézet, illetve] az Állomás
folyószámlájára kell befizetni. A befolyt összeg felhasználásáról a
takarmányvizsgálati módszerek korszerûsítésére és a takarmányok minõségének
javítását elõsegítõ intézkedésekre figyelemmel a minisztérium dönt."
38. A törvényjavaslat 20. §-a (1) bekezdésének c) pontja a következõk szerint
módosul:
"c) a takarmányba keverhetõ állatgyógyászati-készítmények, takarmány-
adalékanyagok használatát, valamint azok [nem kívánatos]nem kívánatos, mérgezõ
anyag tartalmának maximális szintjeit a népjóléti miniszterrel egyetértésben;
39. A törvényjavaslat 20. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy kijelölje a
minõsítõ, illetõleg [ellenõrzõ] szakértõi feladatokat ellátó intézetet.
I n d o k o l á s
A módosítás pontosítást tartalmaz.
40. A törvényjavaslat 21. §-ának a következõk szerinti módosításá javasolja:
" Ez a törvény [.....] 1996. július 1. napján lép hatályba, egyidejûleg
az ipari takarmányok elõállításáról és forgalomba hozataláról szóló 9/1974.
(III. 21.) MT, valamint az azt módosító 44/1977. (XI.19.) MT, az 1/1983.
(I.19.) MT és a 32/1986. (VIII. 21.) MT rendelet hatályát veszti.
41. A törvényjavaslat 21. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki.
(2) A törvény hatályba lépése elõtt takarmány-elõállításra, forgalomba
hozatalra, laboratóriumi tevékenységre kiadott engedélyek továbbra is
érvényben maradnak.
I n d o k o l á s
A módosítás a teljes tevékenységi kör folyamatosságának biztosítása
érdekében szükséges.