ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A magyar közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb
feladatokról szóló, H/1311.. számon benyújtott országgyûlési határozati
javaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztünk elõ.
1a.
A határozati javaslat 1. pontjának felvezetõ szövege a következõképpen
módosul:
"1. [Az Országgyûlés tudomásul veszi a közlekedéspolitika következõ
stratégiai fõ irányait] A Magyar Köztársaság közlekedéspolitikai
stratégiájának fõ irányai:"
1b.
A határozati javaslat 3. pontjának felvezetõ szövege a következõképpen
módosul:
"3. Az Országgyûlés [egyetért azzal] úgy határoz, hogy"
Indokolás
Az Országgyûlés önálló akaratának kell megnyilvánulnia, még akkor is ha a
Kormány az elõterjesztõ.
2.
A határozati javaslat 1. pontjának második francia bekezdése a következõképpen
módosul, és új bekezdéssel egészül ki:
"- a szomszédos országokkal az együttmûködés feltételei-nek javítása, [és
az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlõdésének elõsegítése,]
- az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlõdésének elõsegítése,"
Indokolás
Nem szerencsés a hazai és a nemzetközi vonatkozások összekeverése.
3.
A határozati javaslat 3/b. pontja a következõképpen módosul:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"b) a [növekvõ] közúti árúszállítási teljesítmények káros környezeti
hatásainak mérséklése, valamint a magyar közúti fuvarozás nemzetközi
versenyképességének növelése érdeké-ben a környezetkímélõ jármûvek beszerzését
az állam közve-tett eszközökkel (vám- és adókedvezmények, kedvezõ hitel-
felvételek stb. biztosításával) segítse elõ,"
Indokolás
A közúti közlekedés általános, és nem csak a növekmény káros környezeti
hatásainak csökkentése szükséges.
4.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"e) a közvetlen nemzetközi összeköttetést biztosító vasút-vonalakat
villamosítani kell,
Indokolás
Elsõsorban a Székesfehérvár - Grác, a Miskolc - Kassa és a Püspökladány -
Nagyvárad vasútvonal villamosítása szükséges.
5.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"e) a vasút fejlesztésében elsõbbséget kell biztosítani a törzshálózathoz
nem tartozó összekötõ vonalak sebességkor-látozása megszüntetésének,"
Indokolás
A fuvarpiacon a "kereskedõ vasút" csak akkor lehet versenyképes, ha megfelelõ
minõségû pálya áll rendelkezésére.
6.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"e) a fõ vasútvonalak vasúti keresztezõdéseiben biztonsá-gosabb átkelési
lehetõségeket kell kiépíteni,"
Indokolás
Az ország vasúti átkelõpontjainál az utóbbi években bekövetkezett balesetek
miatt szükséges az emberi élet védelme érdekében legalább a fõ vasútvonalak
mentén automatikus fényjelzõ készüléket és félsorompót kiépíteni.
7.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"e) a fõ közlekedési utak tekintetében elsõsorban a minõ-ség fenntartására,
továbbá a biztonságra és a környezet-védelmi kiépítettségre kiemelt figyelmet
kell fordítani,"
Indokolás
Útjaink jelenlegi állapota népgazdasági és környezetvédelmi (levegõ és zaj
szennyezés) szempontból olyan károkat okoz, melynek megelõzése kisebb eszköz
ráfordítással jelentõs gazdasági, társadalmi hasznot eredményez az ország
számára.
8.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új f) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"f) közlekedési szövetségek és tarifaközösségek létreho-zásával is segíteni
kell a tömegközlekedés vonzóbbá téte-lét,"
Indokolás
Mérsékelni kell a tömegközlekedés részarányának csökkenését. Ez olyan
kényelmes, tiszta és gyors utazási lehetõségek nyújtásával érhetõ el, amelyben
a különbözõ közlekedési eszközök között rövid úton, egyszerûen lehet mozogni,
és kielégítik a nagyvárosok és vonzáskörzetük közlekedési igényeit.
9.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új g) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"g) fokozódó mértékben kell megteremteni a biztonságos gyalogos és
kerékpárközlekedés, valamint a mozgássérültek közlekedésének feltételeit,"
Indokolás
A kerékpáros forgalom részarányának növelése a hivatásforgalomban, a szabadidõ
és turisztikai forgalomban gazdasági, egészségügyi és idegenforgalmi érdek.
Az Európai Unió országainak többségében úgy oldották meg a közlekedés
kialakítását, hogy az ne akadályozza az amúgyis hátrányos helyzetû
mozgáskorlátozottak biztonságos közlekedését.
10.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új g) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"g) az újonnan forgalomba kerülõ gépkocsikra vonatkozó emissziós elõírások
tekintetében a nemzetközileg elfoga-dott szigorúbb normákat kell alkalmazni,
és az ennek meg nem felelõ jármûvek behozatalát meg kell tiltani,"
Indokolás
A legsúlyosabb környezeti hatásai a közúti közlekedésnek vannak. A
légszennyezõ anyagok kibocsátásának csökkentése érdekében szigorítani kell az
elõírásokat.
11.
A határozati javaslat 3. pontja a következõ új h) ponttal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/
"h) a folyam-tengeri hajózást olyan módon kell fejleszte-ni, amely
alkalmassá teszi a mediterrán medence, valamint az ukrán és orosz belvizek
közvetlen, átrakás nélküli el-érését,"
Indokolás
A magyar tengerhajózás elöregedett és erõssen megfogyott hajóterét úgy kell
megújítani, hogy segítse kereskedelmi- és iparpolitikai érdekek
megvalósulását.
12.
A határozati javaslat a következõ új 4. ponttal egészül ki:
"4. Meg kell vizsgálni az egységes Közlekedési Alap létre-hozásának
lehetõségét és feltételeit."
Indokolás
A Közlekedési Alap a gazdálkodás hosszú távú tervezhetõségét és a
közlekedéspolitikai célok következetes megvalósítását segíti elõ.
Budapest, 1996. május 13.
Szõdi Imre Tamássy István
MSZP SZDSZ
Hajdú László Kiss Róbert
MSZP SZDSZ