ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/1311/3..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A magyar közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb

feladatokról szóló, H/1311.. számon benyújtott országgyûlési határozati

javaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1a.

A határozati javaslat 1. pontjának felvezetõ szövege a következõképpen

módosul:

"1. [Az Országgyûlés tudomásul veszi a közlekedéspolitika következõ

stratégiai fõ irányait] A Magyar Köztársaság közlekedéspolitikai

stratégiájának fõ irányai:"

1b.

A határozati javaslat 3. pontjának felvezetõ szövege a következõképpen

módosul:

"3. Az Országgyûlés [egyetért azzal] úgy határoz, hogy"

Indokolás

Az Országgyûlés önálló akaratának kell megnyilvánulnia, még akkor is ha a

Kormány az elõterjesztõ.

2.

A határozati javaslat 1. pontjának második francia bekezdése a következõképpen

módosul, és új bekezdéssel egészül ki:

"- a szomszédos országokkal az együttmûködés feltételei-nek javítása, [és

az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlõdésének elõsegítése,]

- az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlõdésének elõsegítése,"

Indokolás

Nem szerencsés a hazai és a nemzetközi vonatkozások összekeverése.

3.

A határozati javaslat 3/b. pontja a következõképpen módosul:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"b) a [növekvõ] közúti árúszállítási teljesítmények káros környezeti

hatásainak mérséklése, valamint a magyar közúti fuvarozás nemzetközi

versenyképességének növelése érdeké-ben a környezetkímélõ jármûvek beszerzését

az állam közve-tett eszközökkel (vám- és adókedvezmények, kedvezõ hitel-

felvételek stb. biztosításával) segítse elõ,"

Indokolás

A közúti közlekedés általános, és nem csak a növekmény káros környezeti

hatásainak csökkentése szükséges.

4.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"e) a közvetlen nemzetközi összeköttetést biztosító vasút-vonalakat

villamosítani kell,

Indokolás

Elsõsorban a Székesfehérvár - Grác, a Miskolc - Kassa és a Püspökladány -

Nagyvárad vasútvonal villamosítása szükséges.

5.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"e) a vasút fejlesztésében elsõbbséget kell biztosítani a törzshálózathoz

nem tartozó összekötõ vonalak sebességkor-látozása megszüntetésének,"

Indokolás

A fuvarpiacon a "kereskedõ vasút" csak akkor lehet versenyképes, ha megfelelõ

minõségû pálya áll rendelkezésére.

6.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"e) a fõ vasútvonalak vasúti keresztezõdéseiben biztonsá-gosabb átkelési

lehetõségeket kell kiépíteni,"

Indokolás

Az ország vasúti átkelõpontjainál az utóbbi években bekövetkezett balesetek

miatt szükséges az emberi élet védelme érdekében legalább a fõ vasútvonalak

mentén automatikus fényjelzõ készüléket és félsorompót kiépíteni.

7.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új e) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"e) a fõ közlekedési utak tekintetében elsõsorban a minõ-ség fenntartására,

továbbá a biztonságra és a környezet-védelmi kiépítettségre kiemelt figyelmet

kell fordítani,"

Indokolás

Útjaink jelenlegi állapota népgazdasági és környezetvédelmi (levegõ és zaj

szennyezés) szempontból olyan károkat okoz, melynek megelõzése kisebb eszköz

ráfordítással jelentõs gazdasági, társadalmi hasznot eredményez az ország

számára.

8.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új f) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"f) közlekedési szövetségek és tarifaközösségek létreho-zásával is segíteni

kell a tömegközlekedés vonzóbbá téte-lét,"

Indokolás

Mérsékelni kell a tömegközlekedés részarányának csökkenését. Ez olyan

kényelmes, tiszta és gyors utazási lehetõségek nyújtásával érhetõ el, amelyben

a különbözõ közlekedési eszközök között rövid úton, egyszerûen lehet mozogni,

és kielégítik a nagyvárosok és vonzáskörzetük közlekedési igényeit.

9.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új g) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"g) fokozódó mértékben kell megteremteni a biztonságos gyalogos és

kerékpárközlekedés, valamint a mozgássérültek közlekedésének feltételeit,"

Indokolás

A kerékpáros forgalom részarányának növelése a hivatásforgalomban, a szabadidõ

és turisztikai forgalomban gazdasági, egészségügyi és idegenforgalmi érdek.

Az Európai Unió országainak többségében úgy oldották meg a közlekedés

kialakítását, hogy az ne akadályozza az amúgyis hátrányos helyzetû

mozgáskorlátozottak biztonságos közlekedését.

10.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új g) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"g) az újonnan forgalomba kerülõ gépkocsikra vonatkozó emissziós elõírások

tekintetében a nemzetközileg elfoga-dott szigorúbb normákat kell alkalmazni,

és az ennek meg nem felelõ jármûvek behozatalát meg kell tiltani,"

Indokolás

A legsúlyosabb környezeti hatásai a közúti közlekedésnek vannak. A

légszennyezõ anyagok kibocsátásának csökkentése érdekében szigorítani kell az

elõírásokat.

11.

A határozati javaslat 3. pontja a következõ új h) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"h) a folyam-tengeri hajózást olyan módon kell fejleszte-ni, amely

alkalmassá teszi a mediterrán medence, valamint az ukrán és orosz belvizek

közvetlen, átrakás nélküli el-érését,"

Indokolás

A magyar tengerhajózás elöregedett és erõssen megfogyott hajóterét úgy kell

megújítani, hogy segítse kereskedelmi- és iparpolitikai érdekek

megvalósulását.

12.

A határozati javaslat a következõ új 4. ponttal egészül ki:

"4. Meg kell vizsgálni az egységes Közlekedési Alap létre-hozásának

lehetõségét és feltételeit."

Indokolás

A Közlekedési Alap a gazdálkodás hosszú távú tervezhetõségét és a

közlekedéspolitikai célok következetes megvalósítását segíti elõ.

Budapest, 1996. május 13.

Szõdi Imre Tamássy István

MSZP SZDSZ

Hajdú László Kiss Róbert

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap