ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/1311/4..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A magyar közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb

feladatokról szóló, H/1311.. számon benyújtott országgyûlési határozati

javaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A határozati javaslat 2. pontja a következõképpen módosul:

"2. Az Országgyûlés fontos nemzetgazdasági érdeknek tartja a

[tranzitforgalmat, a növekvõ tranzitforgalom megfelelõ kiszolgálását. Ezért

meg kell teremteni és fenn kell tar-tani a fõ közlekedési tranzitfolyosókat,

amelyeken kedvezõ forgalmi kapcsolatokat kell biztosítani a Magyarországon

áthaladó forgalom részére, és amelyek lehetõvé teszik az integrálódást az

Európai Unió transz-európai közlekedés hálózataiba.] Magyarország földrajzi

fekvése és domborzati viszonyai miatt az elkerülhetetlen tranzitforgalom

megfe-lelõ kiszolgálását. A tranzitforgalomból származó gazdasá-gi elõnyök

kihasználása érdekében olyan fõ közlekedési tranzitfolyosókat kell

megteremteni és fenntartani, ame-lyek a legkisebb környezetterhelés és

környezet igénybevé-tel mellett úgy

- biztosítanak kedvezõ forgalmi kapcsolatokat a Magyaror-

szágon áthaladó forgalom részére,

- teszik lehetõvé az integrálódást az Európai Unió

transz-európai közlekedési hálózatába,

hogy a környezetterhelést lehetõség szerint nem fokozzák, csökkentik, a

környezetszennyezést megelõzik, a környezet-károsítást kizárják.

Sürgetõ feladat a fõ tranzit áramlatok irányában

- a belsõ és külsõ regionális fejlõdést is elõsegítõ

autópályák, autóutak megépítése,

- a vasútvonalak legalább 160 km/ó sebességre történõ át-

építése,

- a dunai víziúton az európai VI.b. víziút-osztálynak

megfelelõ paraméterek biztosítása és a hajózást kiszol-

gáló legfontosabb országos közforgalmú kikötõk megvaló-

sítása,

- a kombinált árúszállítás fejlõdéséhez szükséges felté-

telek megteremtése."

Indokolás

Az 1995. évi LIII. törvény figyelembevételével kell meghatározni a

tranzitforgalom fejlesztésének alapelveit.

2.

A határozati javaslat 2. pontja a következõképpen egészül ki:

"2. Az Országgyûlés fontos nemzetgazdasági érdeknek tartja a

tranzitforgalmat, a növekvõ tranzitforgalom megfelelõ kiszolgálását. Ezért meg

kell teremteni és fenn kell tar-tani a fõ közlekedési tranzitfolyosókat,

amelyeken kedvezõ forgalmi kapcsolatokat kell biztosítani a Magyarországon

áthaladó forgalom részére, és amelyek lehetõvé teszik az integrálódást az

Európai Unió transz-európai közlekedés hálózataiba.

Sürgetõ feladat a fõ tranzit áramlatok irányában

- a belsõ és külsõ regionális fejlõdést is elõsegítõ

módon logisztikai és környezetvédelmi szempontok figye-

lembevételével autóutak, autópályák[, autóutak] és kam-

ion terminálok megépítése,

- a vasútvonalak legalább 160 km/ó sebességre történõ át-

építése,

- a dunai víziúton az európai VI.b. víziút-osztálynak

megfelelõ paraméterek biztosítása és a hajózást kiszol-

gáló legfontosabb országos közforgalmú kikötõk megvaló-

sítása,

- a kombinált árúszállítás fejlõdéséhez szükséges felté-

telek megteremtése, fejlesztése."

Indokolás

A kamion forgalom korlátozásának és ellenõrzésének elengedhetetlen feltétele -

a kombinált fuvarozás feltételeinek megteremtésén túl - a nemzetközi

átkelõhelyeknél és a közúti fõhálózat mentén kultúrált terminálok létesítése.

3.

A határozati javaslat 2. pontja a következõképpen egészül ki:

"2. Az Országgyûlés fontos nemzetgazdasági érdeknek tartja a

tranzitforgalmat, a növekvõ tranzitforgalom megfelelõ kiszolgálását. Ezért meg

kell teremteni és fenn kell tar-tani a fõ közlekedési tranzitfolyosókat,

amelyeken kedvezõ forgalmi kapcsolatokat kell biztosítani a Magyarországon

áthaladó forgalom részére, és amelyek lehetõvé teszik az integrálódást az

Európai Unió transz-európai közlekedés hálózataiba.

Sürgetõ feladat a fõ tranzit áramlatok irányában

- a belsõ és külsõ regionális fejlõdést is elõsegítõ

autópályák, autóutak megépítése,

- a vasútvonalak legalább 160 km/ó sebességre történõ át-

építése és vasúti kapcsolat teremtése Szlovéniával,

- a dunai víziúton az európai VI.b. víziút-osztálynak

megfelelõ paraméterek biztosítása és a hajózást kiszol-

gáló legfontosabb országos közforgalmú kikötõk megvaló-

sítása,

- a kombinált árúszállítás fejlõdéséhez szükséges felté-

telek megteremtése."

Indokolás

A Trieszt-Kijev kiemelt közlekedési folyosó részeként a mielõbb ki kell

építeni a Zalalövõ-Muraszombat vasúti kapcsolatot Szlovéniával.

4.

A határozati javaslat 2. pontja a következõ új mondattal egészül ki:

"2. Az Országgyûlés fontos nemzetgazdasági érdeknek tartja a

tranzitforgalmat, a növekvõ tranzitforgalom megfelelõ kiszolgálását. Ezért meg

kell teremteni és fenn kell tar-tani a fõ közlekedési tranzitfolyosókat,

amelyeken kedvezõ forgalmi kapcsolatokat kell biztosítani a Magyarországon

áthaladó forgalom részére, és amelyek lehetõvé teszik az integrálódást az

Európai Unió transz-európai közlekedés hálózataiba.

Sürgetõ feladat a fõ tranzit áramlatok irányában

- a belsõ és külsõ regionális fejlõdést is elõsegítõ

autópályák, autóutak megépítése,

- a vasútvonalak legalább 160 km/ó sebességre történõ át-

építése,

- a dunai víziúton az európai VI.b. víziút-osztálynak

megfelelõ paraméterek biztosítása és a hajózást kiszol-

gáló legfontosabb országos közforgalmú kikötõk megvaló-

sítása,

- a kombinált árúszállítás fejlõdéséhez szükséges felté-

telek megteremtése.

Az egyes EU tagországokkal megkötött kétoldalú alágazati közlekedési

egyezményeket az Unió és hazánk közötti közle-kedési megállapodásokkal kell

felváltani."

Indokolás

A hazai fuvarozók az Unió piacára való bejutásának, piacon maradásának

elõsegítése mellett a tranzitforgalom környezetkímélõ szabályozásának alapját

is ezek az egyezmények teremthetik meg.

Budapest, 1996. május 13.

Szõdi Imre Tamássy István

MSZP SZDSZ

Hajdú László Kiss Róbert

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap