ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/1311/5..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a magyar

közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb

feladatokról szóló H/1311.. számú országgyûlési határozati javaslathoz a

következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A 3. pont f) alpontja a következõképpen módosul:

"f) a lakott területek belsõ, sûrûn lakott övezeteiben, a történelmi

jelentõségû, mûemléki védettségû, valamint a pihenést, üdülést szolgáló

területeken a személygépkocsi-forgalmat az illetékes hatóságok jelentõs

mértékben korlátozzák, a kerékpárforgalom egyidejû fejlesztésével,

Továbbá a 3. pont új i)-j) alpontokkal egészül ki.

i) az elkerülõ utakkal, autópályákkal tehermentesített települések

fõútjain, állami és koncessziós beruházások esetében egyaránt, járulékos

környezetvédelmi beruházásként forgalomcsillapító és kerékpárofrgalmi

létesítmények valósuljanak meg,

j) az ökoturizmus feltételeinek megteremtése érdekében a szomszédos

országok hálózatához csatlakozó, hazánk természeti és kultúrális

nevezetességeit feltáró kerékpárút hálózat létesüljön.

- 2 -

Indokolás:

A kerékpárforgalom fejlesztésének elterjesztésével az autózással versenyképes,

gyors és kényelmes közlekedési mód biztosítható.

Tények bizonyítják, hogy a forgalomcsillapító intézkedések elmaradása a

tehermentesítõ-, elkerülõ utak hatékonyságát rontják; a gépjármûvek egy része

a kerülõ miatt nem veszi igénybe azt. Fizetõ autópályák esetén a megtérülési

mutatók lesznek kedvezõtlenek, mert a régi, ingyenes lehetõség bárkinek

rendelkezésére áll.

Ez a helyzet viszont alapvetõen megkérdõjelezi az ilyen tipusú utak környezet-

, illetve egészségkímélõ hatását. Ugyancsak tény, hogy az 1-5 kilométer

közötti utazások esetében a kerékpár a leghatákonyabb közlekedési eszköz. A

településeken belüli utazások 80%-a pedig e távolságon belül bonyolódik. A

gépjármû-forgalom és a sebességük csökkenése már önmagában ösztönzi a

kerékpár-használatot.

A kerékpáros turizmus az utóbbi néhány évben indult robbanásszerû fejlõdésnek.

Kiszolgálása a kisvállalkozói réteg számára nyújthat elõnyt, mert kiterjedt

szervíz-, étkezés- és szállás lehetõség biztosítását igényli országszerte.

Tudatformáló hatása a mindennapi közlekedési szokásokat is alapvetõen

befolyásolja.

Budapest, 1996. május 21.

/Bogárdi Zoltán/

országgyûlési képviselõ

MDF

Eleje Honlap