Az Országgyûlés

Környezetvédelmi bizottsága

H/1311/7..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján a Magyar

Közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb

feladatokról szóló H/1311.. sz. országgyûlési határozati javaslathoz a

Bizottság az alábbi

módosító javaslatokat

terjeszti elõ.

1. A határozati javaslat 2. pontja a következõk szerint módosul:

"2. Az országgyûlés fontos nemzetgazdasági érdeknek tartja a

tranzitforgalmat, a növekvõ tranzitforgalom megfelelõ kiszolgálását. Ezért meg

kell teremteni és fenn kell tartani a fõ közlekedési tranzitfolyosókat,

amelyeken kedvezõ forgalmi kapcsolatokat kell biztosítani a Magyarországon

áthaladó forgalom részére, és amelyek lehetõvé teszik az integrálódást az

Európai Unió transz-európai közlekedési hálózataiba.

Sürgetõ feladat a fõ tranzit áramlatok irányában

- A belsõ és külsõ reionális fejlõdést is elõsegítõ autópályák, autóutak

megépítése,

- a vasútvonalak legalább 160 km/ó sebességre történõ átépítése,

- a dunai víziúton az európai VI.b. víziút-osztálynak megfelelõ paraméterek

biztosítása és a hajózást kiszolgáló legfontosabb országos közforgalmú kikötõk

megvalósítása,

- a kombinált áruszállítás fejlõdéséhez szükséges feltételek megteremtése,

fejlesztése.

- logisztikai és környezetvédelmi szempontok figyelembevételével

kamionterminálok megépítése.

Indokolás

Az elmúlt évek szállítási tapasztalatai azt bizonyították, hogy feltétlenül

kiemelt feladat a kamionterminálok létesítésének meggyorsítása. A hétvégi

kamionforgalom megtiltása következtében elõállt helyzet bizonyította, hogy ez

szükséges és nagyon fontos feladat, nemcsak környezetvédelmi hanem

közbiztonsági, gazdaságvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontból is.

2. A határozati javaslat 2. pontja a következõk szerint módosul:

"2. Az országgyûlés fontos nemzetgazdasági érdeknek tartja a

tranzitforgalmat, a növekvõ tranzitforgalom megfelelõ kiszolgálását. Ezért meg

kell teremteni és fenn kell tartani a fõ közlekedési tranzitfolyosókat,

amelyeken kedvezõ forgalmi kapcsolatokat kell biztosítani a Magyarországon

áthaladó forgalom részére, és amelyek lehetõvé teszik az integrálódást az

Európai Unió transz-európai közlekedési hálózataiba.

Sürgetõ feladat a fõ tranzit áramlatok irányában

- A belsõ és külsõ reionális fejlõdést is elõsegítõ autópályák, autóutak

megépítése,

- a vasútvonalak legalább 160 km/ó sebességre történõ átépítése, a közlekedési

kapcsolatok fejlesztése és kiépítése a szomszédos országokkal.

- a dunai víziúton az európai VI.b. víziút-osztálynak megfelelõ paraméterek

biztosítása és a hajózást kiszolgáló legfontosabb országos közforgalmú kikötõk

megvalósítása,

- a kombinált áruszállítás fejlõdéséhez szükséges feltételek megteremtése,

fejlesztése.

Indokolás

A vasúti kapcsolatok a szomszédos országok egy részével például Szlovéniával

nem épültek ki. Tekintettel az Adriai-tenger kikötõivel (Trieszt, Koper) való

kapcsolat fontosságára ezt kiemelt feladatnak ítéljük.

3. A határozati javaslat 3. pontjának új e) ponttal való kiegészítését

javasoljuk:

"e) a vasút fejlesztésében elsõbbséget kell biztosítani a

sebességkorlátozások megszüntetésének."

Indokolás

A Bizottság egyetértve a H/1311/3/5.. sz. módosító javaslat indokolásával azt

módosítva teszi meg javaslatát. Elfogadhatatlannak tartja, hogy a meglévõ

vasúti hálózaton évtizedeken éveken át folyamatos korlátozás érvényesítsenek.

A közlekedés javításának leggazdaságosabb módja lehet a vonalhálózat megfelelõ

kiépítése.

4. A határozati javaslat 3. pontját út g) ponttal javasoljuk kiegészíteni:

/Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy/

"g) fokozatosan meg kell teremteni a biztonságos gyalogos és

kerékpárközlekedést, valamint a mozgássérültek közlekedésének feltételeit."

Indokolás

A közlekedéspolitikai koncepciók megfogalmazásakor általában háttérbe szorul a

legalapvetõbb közlekedési forma a gyalogos közlekedés, továbbá az ország egyes

területein ugyancsak jelentõs kerékpáros közlekedés. A Bizottság a határozat

kiegészítését azért javasolja, hogy erre felhívja az illetékes döntéshozók

figyelmét. A mozgássérültek közlekedési feltételeit, azok számának sajnálatos

növekedése miatt fokozottabban kell figyelni és átfogó intézkedéseket kell

tenni mozgási feltételeik további javítására.

Budapest, 1996. június 6.

dr. Baráth Etele

elnök

Eleje Honlap