1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

H/1311/15.. számú

EGYSÉGES JAVASLAT

a magyar közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb

feladatokról szóló országgyûlési határozati javaslat zárószavazásához

Elõadó: Dr. Lotz Károly

közlekedési, hírközlési és

vízügyi miniszter

Budapest, 1996. június

Az Országgyûlés

....../1995. (.....)OGY

határozata

a magyar közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb

feladatokról

1. A Magyar Köztársaság közlekedéspolitikai stratégiájának fõ irányai:

az Európai Unióba integrálódás elõsegítése,

a szomszédos országokkal az együttmûködés feltételeinek javítása,

az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlõdésének elõsegítése,

az emberi élet és a környezet védelme,

a közlekedés hatékony, piackonform mûködtetése,

valamint a fõ irányokból eredõ célok, amelyek

a megújuló társadalom szállítási igényeit javuló színvonalon kielégítõ,

gazdaságilag hatékony,

a fejlett országok gazdaságaihoz történõ felzárkózást elõsegítõ,

az európai és regionális közlekedési rendszerekhez harmonikusan

illeszkedõ,

a területfejlesztési, foglalkoztatási és szociálpolitikai célokat

teljesítõ,

az idegenforgalmi célokat is szolgáló,

javuló biztonságot eredményezõ,

környezetvédelmi szempontból megfelelõ,

a fenntartható fejlõdés követelményeit kielégítõ,

az egyes közlekedési módok közötti kooperációt elõsegítõ,

rendkívüli körülmények között is elégséges szolgáltatást biztosító és a

honvédelem követelményeit kielégítõ

közlekedési rendszer megvalósítását szolgálják.

2. Az Országgyûlés fontos nemzetgazdasági érdeknek tartja az ország

földrajzi fekvésével összhangban lévõ mértékû tranzitforgalom megfelelõ

kiszolgálását, az ebbõl származó gazdasági elõnyök kihasználását. Ennek

érdekében a transz-európai közlekedési hálózatba illeszkedõ, a lehetõ

legkisebb környezetterhelést és környezeti igénybevételt okozó közlekedési

tranzitfolyosókat kell megteremteni és fenntartani.

Sürgetõ feladat a fõ tranzit áramlatok irányában

a belsõ és külsõ regionális fejlõdést is elõsegítõ autópályák, autóutak

megépítése,

a vasútvonalak legalább 160 km/ó sebességre történõ átépítése, a

közlekedési kapcsolatok fejlesztése és kiépítése a szomszédos

országokkal,

a dunai víziúton az európai VI.b. víziút-osztálynak megfelelõ

paraméterek biztosítása és a hajózást kiszolgáló legfontosabb országos

közforgalmú kikötõk megvalósítása,

a kombinált áruszállítás fejlõdéséhez szükséges feltételek megteremtése,

a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vevõ logisztikai központok

létesítése.

3. Az Országgyûlés úgy határoz, hogy

a) az áruszállítás korszerûsítését, hatékonyságát elõsegítõ logisztikai

központokat meg kell valósítani, és ennek érdekében a szükséges

infrastruktúra kiépítéséhez állami forrásokat kell biztosítani,

b) a közúti áruszállítási teljesítmények káros környezeti hatásainak

mérséklése, valamint a magyar közúti fuvarozás nemzetközi

versenyképességének növelése érdekében a környezetkímélõ jármûvek

beszerzését az állam közvetett eszközökkel (vám- és adókedvezmények,

kedvezõ hitelfeltételek stb. biztosításával) segítse elõ,

c) a környezetkímélõbb, kisebb területfelhasználással járó és

energiatakarékosabb vasúti és belvízi áruszállítást az állam közvetett

eszközökkel segítse elõ, a vasúti pályákon fokozatosan fel kell számolni

a sebességkorlátozásokat,

d) a különbözõ áruszállítási módok elõnyeit egyesítõ, azok közötti

együttmûködést elõsegítõ, a környezeti ártalmakat mérséklõ és a fejlett

európai országokban is egyre nagyobb teret nyerõ kombinált áruszállítási

módokat az állam közvetlen eszközökkel (elsõdlegesen fejlesztési,

kivételesen és átmenetileg üzemeltetési támogatással) segítse elõ,

e) a helyi és a belföldi távolsági személyszállítási közszolgáltatásokat

közvetlen eszközökkel (a központi költségvetésbõl fejlesztési célú

támogatásokkal is) segítse az állam,

f) a lakott területek belsõ, sûrûn lakott övezeteiben, a történelmi

jelentõségû, mûemléki védettségû, valamint a pihenést, üdülést szolgáló

területeken a személygépkocsi-forgalmat az illetékes hatóságok jelentõs

mértékben korlátozzák,

g) fokozatosan meg kell teremteni a biztonságos gyalogos és

kerékpárközlekedés feltételeit, valamint a közlekedésben állapotuk miatt

korlátozottak (pl. mozgássérültek) közlekedését könnyítõ feltételeket,

h) szükséges és indokolt a dunai és a tiszai víziközlekedés fejlesztése, a

víziutakon a hajózhatóság feltételeinek javítása, kikötõk létesítése, a

hajópark korszerûsítése,

i) az országos közforgalmú vasút - ma is állami tulajdonban lévõ -

alaphálózatát, az országos közforgalmú kikötõk, valamint a nemzetközi

közforgalmú repülõtér földterületét és alapinfrastruktúráját állami

tulajdonban kell tartani,

j) a közlekedési tervek elõkészítése során mérlegelni kell a gazdasági,

társadalmi környezeti hatásokat,

k) széleskörû intézkedéseket kell tenni a vasútvonalak vasúti-közúti

keresztezõdéseiben a mûszaki biztonság fokozása érdekében.

4. Az Országgyûlés felkéri a Kormányt, hogy a 3. pontban foglaltak

végrehajtása érdekében dolgozzon ki intézkedési programot 1997. március 31-

ig és arról tájékoztassa az Országgyûlés illetékes bizottságait.

Eleje Honlap