ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló, valamint a gazdasági
stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII.
törvény módosításáról szóló T/1315.. számú törvényjavaslathoz a Független
Kisgazdapárt részérõl az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
(1) A Javaslat 4. §-a az alábbiak szerint módosul:
4. §
A Gst. a következõ 68. §-sal egészül ki.
68. § (1) [1996] 1997. január 1-tõl, valamint az [1996] 1997. január hónapra
járó családi pótlékot az e törvénnyel módosított Cst. szerint kell
megállapítani és folyósítani. Ha a családi pótlék folyósításához szükséges
nyilatkozatot a szülõ szabályszerûen kitöltve [1995] 1996. november 15-ig -
feltéve, hogy a jogosultsági feltételeknek megfelel - a családi pótlék [1996]
1997. január hónaptól folyamatosan folyósítható.
(2) Ha a családi pótlék folyósításához szükséges szabályszerûen kitöltött
nyilatkozatot a szülõ [1995] 1996. november 15-e és december 31-e között
nyújtja be- feltéve, hogy a jogosultsági feltételeknek megfelel - az [1996]
1997. februárjára járó családi pótlékkal együtt kell visszamenõleg
folyósítani.
(3) Az (1) és (2) bekezdés alkalmazásában a jogosultsági év [1996] 1997.
január 1-tõl [1997] 1998. április 31-ig tart. E bekezdés rendelkezéseit kell
értelemszerûen alkalmazni akkor is, ha a családi pótlék iráni igény [1997]
1998. április 30-ig keletkezett.
Indokolás
Az Alkotmánybíróság a 43/1995. (VI.30.) AB határozatával a jogszabályok
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló eljárásban
alkotmányellenesnek nyilvánította a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes
törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvénynek (a továbbiakban:
GST.) a családtámogatások rendszerét érintõ egyes rendelkezéseit.
Az alkotmányellenes rendelkezéseket - köztük a hatálybalépés idõpontját
meghatározó 68. §-t teljes egészében - az Alkotmánybíróság döntése azon
alapszik, hogy a súlyos változásokat tartalmazó és 1995. június 15-én
kihirdetett törvénynek 1995. július 1-ével történõ hatálybaléptetése
alkotmányellenes, mert az érintettek számára a jogalkotó formák csak úgy
módosíthatók jelentõsen, ha az érintettek számára a jogalkotó olyan
felkészülési idõt biztosít, amely elégséges a megváltozott rendelkezésekhez
való alkalmazkodáshoz. A javaslat a megsemmisített 68. § helyébe új 68. §-t
alkotott.
Az ebben foglaltak szerint a családtámogatások rendszere 1996. január 1.
napján lép életbe. A javaslat tehát csupán öt hónapos idõs biztosít és azt
elegendõ idõnek tartja arra, hogy az érintettek a családi pótléknak az õj
szabályok szerinti folyósításra gazdálkodásukat a megváltozott feltételekhez
igazítsák.
Ez egyáltalán nem így van, mert a családi támogatások rendszeréne ilyan
drasztikus válztatásának hatásait ilyen rövid idõ alatt nem lehet bevezetni. A
társadalom számára fájdalmas korlátozások bevezetésére legalább egy év
szükséges. E mellett az érv mellett szül az is, hogy a gyermeket akaró
házaspárok a rendelkezésre álló idõ alatt - a kilenc hónapos terhességi idõt
figyelembe véve - a várható korlátozások figyelembe vételével eldönthetik
akarnak-e gyermeket vagy sem.
Budapest, 1995. szeptember 11.
Tisztelettel
Dr. K. Csontos Miklós
országgyûlési képviselõ
FKGP