ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1315/3..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló, valamint a gazdasági

stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII.

törvény módosításáról szóló T/1315.. számú törvényjavaslathoz a Független

Kisgazdapárt részérõl az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

(1) A Javaslat 4. §-a az alábbiak szerint módosul:

4. §

A Gst. a következõ 68. §-sal egészül ki.

68. § (1) [1996] 1997. január 1-tõl, valamint az [1996] 1997. január hónapra

járó családi pótlékot az e törvénnyel módosított Cst. szerint kell

megállapítani és folyósítani. Ha a családi pótlék folyósításához szükséges

nyilatkozatot a szülõ szabályszerûen kitöltve [1995] 1996. november 15-ig -

feltéve, hogy a jogosultsági feltételeknek megfelel - a családi pótlék [1996]

1997. január hónaptól folyamatosan folyósítható.

(2) Ha a családi pótlék folyósításához szükséges szabályszerûen kitöltött

nyilatkozatot a szülõ [1995] 1996. november 15-e és december 31-e között

nyújtja be- feltéve, hogy a jogosultsági feltételeknek megfelel - az [1996]

1997. februárjára járó családi pótlékkal együtt kell visszamenõleg

folyósítani.

(3) Az (1) és (2) bekezdés alkalmazásában a jogosultsági év [1996] 1997.

január 1-tõl [1997] 1998. április 31-ig tart. E bekezdés rendelkezéseit kell

értelemszerûen alkalmazni akkor is, ha a családi pótlék iráni igény [1997]

1998. április 30-ig keletkezett.

Indokolás

Az Alkotmánybíróság a 43/1995. (VI.30.) AB határozatával a jogszabályok

alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló eljárásban

alkotmányellenesnek nyilvánította a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvénynek (a továbbiakban:

GST.) a családtámogatások rendszerét érintõ egyes rendelkezéseit.

Az alkotmányellenes rendelkezéseket - köztük a hatálybalépés idõpontját

meghatározó 68. §-t teljes egészében - az Alkotmánybíróság döntése azon

alapszik, hogy a súlyos változásokat tartalmazó és 1995. június 15-én

kihirdetett törvénynek 1995. július 1-ével történõ hatálybaléptetése

alkotmányellenes, mert az érintettek számára a jogalkotó formák csak úgy

módosíthatók jelentõsen, ha az érintettek számára a jogalkotó olyan

felkészülési idõt biztosít, amely elégséges a megváltozott rendelkezésekhez

való alkalmazkodáshoz. A javaslat a megsemmisített 68. § helyébe új 68. §-t

alkotott.

Az ebben foglaltak szerint a családtámogatások rendszere 1996. január 1.

napján lép életbe. A javaslat tehát csupán öt hónapos idõs biztosít és azt

elegendõ idõnek tartja arra, hogy az érintettek a családi pótléknak az õj

szabályok szerinti folyósításra gazdálkodásukat a megváltozott feltételekhez

igazítsák.

Ez egyáltalán nem így van, mert a családi támogatások rendszeréne ilyan

drasztikus válztatásának hatásait ilyen rövid idõ alatt nem lehet bevezetni. A

társadalom számára fájdalmas korlátozások bevezetésére legalább egy év

szükséges. E mellett az érv mellett szül az is, hogy a gyermeket akaró

házaspárok a rendelkezésre álló idõ alatt - a kilenc hónapos terhességi idõt

figyelembe véve - a várható korlátozások figyelembe vételével eldönthetik

akarnak-e gyermeket vagy sem.

Budapest, 1995. szeptember 11.

Tisztelettel

Dr. K. Csontos Miklós

országgyûlési képviselõ

FKGP

Eleje Honlap