1

Írásos válasz interpellációra!

I/1341/1..

Czoma Kálmán úr

országgyûlési képviselõ

Budapest

Tisztelt Képviselõ Úr!

Az Országgyûlés 1995. szeptember 26-ai ülésén elhangzott interpellációjára a

háztartási tüzelõolaj megszûnésének körülményeirõl és az azzal kapcsolatos

lakosságot érintõ intézkedésekrõl, - Miniszter Úr és Politikai Államtitkár úr

távollétében - az alábbi választ adom.

Mindenekelõtt nem kerülhetõ el, hogy néhány gondolat erejéig ne térjek vissza

a háztartási tüzelõolaj utalványrendszer megszüntetésének indokaira, hiszen a

Kormány által javasolt és a Tisztelt Ház által elfogadott megoldás

nyilvánvalóan a tapasztalt jelenségeken, a konkrét tények értékelésén

alapszik.

Álljon itt bevezetõül néhány adat.

A vámhivatalok az 1994/1995. évi fûtési idényre 350 ezer igénylõnek, mintegy

750 millió liter háztartási tüzelõolaj (HTO) felhasználására adtak utalványt.

A tényleges vásárlás ennek kb. a felét tette ki, azaz addig a fûtési idényben

350-370 millió liter körüli HTO utalvány felhasználása történt meg. Ennek is

azonban egy jelentõs része nyilvánvalóan nem lakásfûtési célokat szolgált.

A HTO-utalványrendszer a tavaszi fûtési idény befejezésével 1995. május

1-jén szûnt meg. Figyelembevéve azonban azt is, hogy a HTO-utalványrendszer

megszûnésével kapcsolatos intézkedések már jóval a bevezetés elõtt napvilágot

láttak, így - a már rendelkezésre álló utalványok igénybevételével -

rendkívül jelentõs elõvásárlásokra került sor. Fentiekbõl következõen az év

hátralévõ részében a reálisan szóba jöhetõ vásárlás legfeljebb 100-120

millió literre becsülhetõ. Ezért a többletteher jóval kisebb a Képviselõ Úr

által feltételezettnél.

A HTO fogyasztási adótartalma 39,70 Ft/liter. E terméket külön útalap-,

illetve környezetvédelmi termékdíj nem terheli.

A motorikus gázolaj, ipari tüzelõolaj, valamint a HTO közel azonos minõségû és

azonos célra felhasználható termék. Éppen ezért túl széles a háztartásokon

kívüli felhasználási lehetõségek skálája. Ismeretes, hogy pl. évekkel ezelõtt

motorkárosító anyagok hozzáadásával kíséreltek gátat szabni a tiltott

felhasználásnak, de az autósok továbbra is változatlanul használták. A

májusig érvényes kettõs ár köztudottan a fekete gazdaság egyik jelentõs

táptalaja volt.

Az alanyi jogon járó HTO-utalvány alkalmazása, illetve fogyasztási adó

visszatérítési rendszerek bármelyikének bevezetése esetén is kivédhetetlen az

a szándék, hogy a jogosultak minél nagyobb HTO mennyiséghez jussanak. Ezen

törekvést semmilyen ellenõrzési rendszerrel - legyen az bármilyen szigorú és

következetes - nem lehet megakadályozni.

Mindezekért a gazdasági stabilizációs intézkedésekkel összhangban az

utalványozásra épülõ lakossági támogatási forma az alanyi jog helyett

rászorultsági elvûvé alakult át. Külön kellett támogatást biztosítani a

legrászorultabb lakossági rétegek számára, akár a további fûtés, akár más

fûtési módra való átállás érdekében.

A Magyar Köztársaság 1995. évi pótköltségvetésérõl szóló 1995. évi LXXII.

törvény biztosított 5,0 milliárd Ft-ot a szociális célú hozzájárulásokhoz,

nemcsak a "HTO céljára" hanem a stabilizációs intézkedések egyéb hatásainak

együttes kezelésére is.

A 31/1995. (X.12.) Népjóléti Minisztériumi rendelet - egyszerre igazodva a

pótköltségvetési törvényben foglaltakhoz, és az Alkotmánybíróság 1995. június

30-ai döntéséhez - a differenciált szociális normatíva szerint osztott el a

települési önkormányzatok között 3,0 milliárd Ft-ot és a tartalékba helyezett

2,0 milliárd Ft-ot. Jelzem, hogy a 3,0 milliárd Ft elsõ része a településeknek

már átutalásra került.

Mint ahogy az Országgyûlés október 2-ai ülésnapján Szabó György miniszter úr

bejelentette: a népjóléti tárca újabb intézkedést készít elõ. Ennek részeként

a közeljövõben további 2,0 milliárd Ft kerül a települési önkormányzatok

részére átutalásra, a HTO felhasználások tényadata szerinti eloszlásban, ami

a Vám és Pénzügyõrség Országos Parancsnoksága adatai alapján az országban 2997

települési önkormányzatot érint. Ily módon a szociálpolitikai szakterület

által kialakítandó eljárási folyamat hivatott biztosítani a rászorultsági

elvnek e területen való érvényesülését is.

Megállapodás született továbbá a Németországi Szövetségi Köztársaság által a

Magyar Köztársaságnak biztosított 500 millió márkás német hitel-programról is.

Amint azt Szabó miniszter úr szintén hangsúlyozta, ennek egy - a szándékok

szerinti - része éppen az olajtüzelés kiváltásához fog támogatást nyújtani az

erre rászoruló családoknak.

Kérem Képviselõ Urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.

Budapest, 1995. október "16."

Üdvözlettel:

Akar László

Eleje Honlap