1
Írásos válasz interpellációra!
Czoma Kálmán úr
országgyûlési képviselõ
Budapest
Tisztelt Képviselõ Úr!
Az Országgyûlés 1995. szeptember 26-ai ülésén elhangzott interpellációjára a
háztartási tüzelõolaj megszûnésének körülményeirõl és az azzal kapcsolatos
lakosságot érintõ intézkedésekrõl, - Miniszter Úr és Politikai Államtitkár úr
távollétében - az alábbi választ adom.
Mindenekelõtt nem kerülhetõ el, hogy néhány gondolat erejéig ne térjek vissza
a háztartási tüzelõolaj utalványrendszer megszüntetésének indokaira, hiszen a
Kormány által javasolt és a Tisztelt Ház által elfogadott megoldás
nyilvánvalóan a tapasztalt jelenségeken, a konkrét tények értékelésén
alapszik.
Álljon itt bevezetõül néhány adat.
A vámhivatalok az 1994/1995. évi fûtési idényre 350 ezer igénylõnek, mintegy
750 millió liter háztartási tüzelõolaj (HTO) felhasználására adtak utalványt.
A tényleges vásárlás ennek kb. a felét tette ki, azaz addig a fûtési idényben
350-370 millió liter körüli HTO utalvány felhasználása történt meg. Ennek is
azonban egy jelentõs része nyilvánvalóan nem lakásfûtési célokat szolgált.
A HTO-utalványrendszer a tavaszi fûtési idény befejezésével 1995. május
1-jén szûnt meg. Figyelembevéve azonban azt is, hogy a HTO-utalványrendszer
megszûnésével kapcsolatos intézkedések már jóval a bevezetés elõtt napvilágot
láttak, így - a már rendelkezésre álló utalványok igénybevételével -
rendkívül jelentõs elõvásárlásokra került sor. Fentiekbõl következõen az év
hátralévõ részében a reálisan szóba jöhetõ vásárlás legfeljebb 100-120
millió literre becsülhetõ. Ezért a többletteher jóval kisebb a Képviselõ Úr
által feltételezettnél.
A HTO fogyasztási adótartalma 39,70 Ft/liter. E terméket külön útalap-,
illetve környezetvédelmi termékdíj nem terheli.
A motorikus gázolaj, ipari tüzelõolaj, valamint a HTO közel azonos minõségû és
azonos célra felhasználható termék. Éppen ezért túl széles a háztartásokon
kívüli felhasználási lehetõségek skálája. Ismeretes, hogy pl. évekkel ezelõtt
motorkárosító anyagok hozzáadásával kíséreltek gátat szabni a tiltott
felhasználásnak, de az autósok továbbra is változatlanul használták. A
májusig érvényes kettõs ár köztudottan a fekete gazdaság egyik jelentõs
táptalaja volt.
Az alanyi jogon járó HTO-utalvány alkalmazása, illetve fogyasztási adó
visszatérítési rendszerek bármelyikének bevezetése esetén is kivédhetetlen az
a szándék, hogy a jogosultak minél nagyobb HTO mennyiséghez jussanak. Ezen
törekvést semmilyen ellenõrzési rendszerrel - legyen az bármilyen szigorú és
következetes - nem lehet megakadályozni.
Mindezekért a gazdasági stabilizációs intézkedésekkel összhangban az
utalványozásra épülõ lakossági támogatási forma az alanyi jog helyett
rászorultsági elvûvé alakult át. Külön kellett támogatást biztosítani a
legrászorultabb lakossági rétegek számára, akár a további fûtés, akár más
fûtési módra való átállás érdekében.
A Magyar Köztársaság 1995. évi pótköltségvetésérõl szóló 1995. évi LXXII.
törvény biztosított 5,0 milliárd Ft-ot a szociális célú hozzájárulásokhoz,
nemcsak a "HTO céljára" hanem a stabilizációs intézkedések egyéb hatásainak
együttes kezelésére is.
A 31/1995. (X.12.) Népjóléti Minisztériumi rendelet - egyszerre igazodva a
pótköltségvetési törvényben foglaltakhoz, és az Alkotmánybíróság 1995. június
30-ai döntéséhez - a differenciált szociális normatíva szerint osztott el a
települési önkormányzatok között 3,0 milliárd Ft-ot és a tartalékba helyezett
2,0 milliárd Ft-ot. Jelzem, hogy a 3,0 milliárd Ft elsõ része a településeknek
már átutalásra került.
Mint ahogy az Országgyûlés október 2-ai ülésnapján Szabó György miniszter úr
bejelentette: a népjóléti tárca újabb intézkedést készít elõ. Ennek részeként
a közeljövõben további 2,0 milliárd Ft kerül a települési önkormányzatok
részére átutalásra, a HTO felhasználások tényadata szerinti eloszlásban, ami
a Vám és Pénzügyõrség Országos Parancsnoksága adatai alapján az országban 2997
települési önkormányzatot érint. Ily módon a szociálpolitikai szakterület
által kialakítandó eljárási folyamat hivatott biztosítani a rászorultsági
elvnek e területen való érvényesülését is.
Megállapodás született továbbá a Németországi Szövetségi Köztársaság által a
Magyar Köztársaságnak biztosított 500 millió márkás német hitel-programról is.
Amint azt Szabó miniszter úr szintén hangsúlyozta, ennek egy - a szándékok
szerinti - része éppen az olajtüzelés kiváltásához fog támogatást nyújtani az
erre rászoruló családoknak.
Kérem Képviselõ Urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.
Budapest, 1995. október "16."
Üdvözlettel:
Akar László