ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1376/2..

Módosító javaslat!

Dr. Gál ZOltán Úrnak

az országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

büntetés-végrehajtási szervezetrõl szóló törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1./

A törvényjavaslat 3. § (2) bekezdés a.) pontja a következõképpen módosul:

"a.) [elõkészíti] felülbírálja a bv. szervezetre vonatkozó, az Országgyûlés és

a Kormány hatáskörébe tartozó jogszabályok és egyéb döntések tervezeteit;"

Indokolás

Mivel a tervezet 4. § (2) bekezdés b.) pontjában az országos parancsnok

feladatainak meghatározásáról olyan rendelkezés szerepel, hogy

"elõterjesztést, javaslatot tesz az igazságügyminiszter részére" célszerûbbnek

látszik a javasolt szöveg elfogadása.

2./

A törvényjavaslat 5. § c.) pontja az alábbiak szerint módosul:

"c.) a bv. szervezet [költségvetésének keretei között] biztosítja a bv.

szervek feladatainak ellátáshoz szükséges feltételeket;"

Indokolás

A zárójeles szöveg elhagyása azért indokolt, mert senki nem gondolhat arra,

hogy a költségvetés keretein túl is biztosítja az országos parancsnokság

szerveinek kiadását.

3./

A törvénytervezet 5. § e.) pontja a következõképpen módósul:

"e.) végzi [a honvédelemmel] a polgári és katasztrófavédelmi tevékenységgel, a

munkavédelemmel és a tûzvédelemmel kapcsolatos központi feladatokat;"

Indokolás

Miután az országos parancsnokság nem végezhet olyan jelentõs "honvédelemmel

kapcsolatos" feladatot, hogy azt törvényben is kellene szabályozni, a

vonatkozó szó elhagyása indokolt.

4./

A törvényjavaslat 11. § (3) pontja a következõképpen módosul:

"(3) Az intézkedõ nem alkalmazhat kínzást, kényszervallatást, embertelen vagy

megalázó bánásmódost, és az erre vonatkozó esetleges utasítást köteles

megtagadni. [A személyi állomány tagja az ilyen magatartás tanúsítóját a

cselekmény abbahagyására felszólítani, vele szemben intézkedni, vagy az

intézkedésre jogosult személynek jelentést tenni köteles.]

Indokolás

A második mondat elhagyása azért lenne célszerû, mert nem világos, hogy ki és

kivel szemben intézkedjen és ki az az intézkedésre jogosult személy.

5./

A törvényjavaslat 12. §-a következõképpen módosul:

"A bv. szervezet személyi állományának tagja az államtitkot [és a] szolgálati

titkot, üzleti és üzemi titkot, valamint a tudomására jutott magántitkot

köteles megtartani. A titoktartási követlezettség alól jogszabály, valamint a

jogszabály felhatalmazása alapján az [abban] ott megjelölt személy [felmentést

adhat] adhat felmentést.

Indokolás

A bv. gazdálkodó szerveinél felmerülhet az üzleti és üzemi titok megsértésének

lehetõsége is, ezért indokoltnak látszik ezek szabályozása is a

törvénytervezetben.

6./

A törvénytervezet 15. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Kényzerítõ eszközzel ellátni csak hivatásos büntetés-végrehajtási

szolgálati jogviszonyban álló és [alkalmazásra] alkalmazására kiképzett

személyt lehet".

Indokolás

A javaslat elfogadásával csökkenti lehetne a jogszerûtlennek minõsítható

kényszerítõ eszköz alkalmazását, a többes szám alkalmazása pedig szükséges.

7./

A törvénytervezet 22. § (2) bekezdése a követezõképpen módosul:

"(2) Lõfegyverhasználatnak csak a szándékos, személyre leadott lövés minõsül.

Nem minõsül lõfegyverhasználatnak a figyelmeztetõ lövés, továbbá a

tömegoszlatása, rendfenntartás céljából alkalmazott [riasztólövés]

figyelmeztetõ lövés.

Indokolás

A törvényjavaslat 25. §-a - amelye a tömegoszlatást szabályozza - nem tesz

említést a riasztólövésrõl, ezért célszerûbb volna az ismeretlen

"riasztólövés" fogalom helyett a már ismert figyelmeztetõ lövés fogalmat

alkalmazni a tervezetben.

Budapest, 1995. október 05.

Tisztelettel

Dr.K.Csontos Miklós

országgyûlés képviselõ

FKGP

Eleje Honlap