1

T/1376/43.. számú

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a büntetés-végrehajtási szervezetrõl szóló törvényjavaslatról

Dr. Vastagh Pál

Budapest, 1995. november 29.

A büntetés-végrehajtási szervezetrõl szóló

törvényjavaslat

I. fejezet

A büntetés-végrehajtási szervezet

jogállása, irányítása és vezetése

A büntetés-végrehajtási szervezet jogállása

1.§

(1) A büntetés-végrehajtási szervezet (a továbbiakban: bv.

szervezet) a külön törvényben meghatározott szabadságelvonással járó

büntetéseket, intézkedéseket, büntetõ eljárási kényszerintézkedéseket, a

szabálysértés miatt kiszabott pénzbírság átváltoztatása folytán megállapított

elzárást, továbbá - törvény által megállapított körben - az idegenrendészeti

õrizetet végrehajtó állami, fegyveres rendvédelmi szerv.

(2) A bv. szervezet a feladatainak törvényes ellátásával járul hozzá

a közrend és a közbiztonság erõsítéséhez.

(3) A bv. szervezet részére feladatot törvény határozhat meg.

2.§

(1) A bv. szervezet mûködését a Kormány az igazságügyminiszter útján

irányítja.

(2) A bv. szervezet központi vezetõ szerve a Büntetés-végrehajtás

Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: Országos Parancsnokság), élén a

büntetés-végrehajtás országos parancsnokával (a továbbiakban: országos

parancsnok).

(3) A büntetések és az intézkedések végrehajtása felett az ügyészség

- külön törvényben meghatározottak szerint - törvényességi felügyeletet

gyakorol.

(4) A bv. szervezet költségvetése az Igazságügyi Minisztérium

költségvetési fejezetéhez tartozik.

(5) Az Országos Parancsnokság, a büntetés-végrehajtási intézetek és

intézmények, továbbá a fogvatartottak kötelezõ foglalkoztatására létrehozott

gazdálkodó szervezetek (a továbbiakban együtt: bv. szervek) jogi személyek.

A bv. szervezet irányítása és vezetése

3.§

(1) A bv. szervezet törvényes mûködéséért az igazságügyminiszter

felelõs.

(2) Az igazságügyminiszter

a) elõkészíti a bv. szervezetre vonatkozó, az Országgyûlés és a Kormány

hatáskörébe tartozó jogszabályok és egyéb döntések tervezeteit;

b) rendeletalkotás és az állami irányítás egyéb jogi eszközei útján

szabályozza a bv. szervezet tevékenységét;

c) a Kormány döntésének végrehajtása érdekében, illetve a feladatkörében

eljárva a bv. szervezet részére a törvényi keretek között feladatot határoz

meg, és egyedi utasítást ad;

d) ellenõrzi a gazdálkodást, jóváhagyja a bv. szervezet fejlesztési terveit;

e) dönt bv. szerv létrehozásáról, valamint megszüntetésérõl;

f) meghatározza az oktatás, a képzés és a továbbképzés irányait,

összehangolja az erre irányuló tevékenységet;

g) jogszabályban meghatározottak szerint munkáltatói jogkört gyakorol;

h) meghatározza a kizárólag hivatásos szolgálati jogviszonyban álló

személyekkel betölthetõ beosztásokat;

i) hivatásos szolgálati jogviszonyban álló személyekkel betölthetõ

beosztásokat köztisztviselõi és közalkalmazotti jogviszonyban álló

személyekkel betölthetõ beosztásokká, köztisztviselõi és közalkalmazotti

jogviszonyban álló személyekkel betölthetõ beosztásokat szolgálati jogvi-

szonyban álló személyekkel betölthetõ beosztásokká minõsíthet át;

j) rendszeresíti a bv. szervezetnél alkalmazható kényszerítõ eszközöket,

fegyverzeti, egyenruházati anyagokat, hír- és biztonsági rendszereket;

k) megsemmisíti vagy megváltoztatja az országos parancsnok jogszabálysértõ

intézkedését;

l) jogszabályban meghatározott esetekben felülvizsgálja az országos

parancsnok határozatait, kivéve ha a határozat a bíróság elõtt közvetlenül

megtámadható;

m) gondoskodik a bv. szervezet ellenõrzésérõl;

n) jóváhagyja az Országos Parancsnokság szervezeti és mûködési szabályzatát;

o) ellátja a jogszabályokban meghatározott egyéb feladatokat.

(3) Az igazságügyminiszter a bv. szervezet részére egyedi utasítást

az országos parancsnok útján adhat.

4.§

(1) Az országos parancsnok a jogszabályok, az állami irányítás egyéb

jogi eszközei, és az igazságügyminiszter törvényben meghatározott jogkörében

hozott döntéseinek keretei között vezeti a bv. szervezetet. Az országos

parancsnok a bv. szervezet személyi állományának szolgálati elöljárója,

illetve felettese.

(2) Az országos parancsnok

a) gondoskodik a bv. szervezet törvényes mûködésérõl;

b) elõterjesztést, javaslatot tesz az igazságügyminiszter részére;

c) jogszabály meghozatalát nem igénylõ kérdésben intézkedéssel állapítja meg

az egyes rendszeresen ismétlõdõ tevékenységek végrehajtásának szakmai,

technikai és eljárási szabályait;

d) meghatározott tevékenység, vagy feladat végrehajtására, illetve a

hivatásos állomány tagjaira vonatkozóan - egyedi döntésként - parancsot ad;

e) gondoskodik a bv. szervezet költségvetésében foglaltak megtartásáról;

f) jogszabályban meghatározottak szerint munkáltatói jogkört gyakorol;

g) jóváhagyja a büntetés-végrehajtási intézetek és intézmények szervezeti és

mûködési szabályzatát;

h) meghatározza a bv. szervezetnél rendszeresített kényszerítõ eszközök,

fegyverzeti, egyenruházati, hír- és biztonsági rendszerek, illetve az egyéb

technikai eszközök típusát és készletnormáit.

(3) Az országos parancsnok törvény, illetve az igazságügyminiszter

eltérõ rendelkezése hiányában képviseli a bv. szervezetet.

II. fejezet

A bv. szervek, a bv. szervezet személyi állománya

Az Országos Parancsnokság

5.§

Az Országos Parancsnokság a jogszabályok, az igazságügyminiszter

döntései és az országos parancsnok intézkedései alapján

a) elõkészíti az országos parancsnok intézkedéseit, parancsait és

elõterjesztéseit;

b) felügyeli, ellenõrzi és szakmailag irányítja a bv. szervek szolgálati

feladatainak a végrehajtását, így különösen a fogvatartás biztonságával, a

fogvatartottak nevelésével, foglalkoztatásával, egészségügyi ellátásával,

szállításával és nyilvántartásával kapcsolatos tevékenységet;

c) a bv. szervezet költségvetésének keretei között biztosítja a bv. szervek

feladatainak ellátásához szükséges feltételeket;

d) a fogvatartottak foglalkoztatását végzõ gazdálkodó szervezetek (a

továbbiakban: gazdálkodó szervezetek) mûködésével kapcsolatban ellátja az

igazságügyminiszter által meghatározott büntetés-végrehajtási feladatokat;

e) végzi a honvédelemmel, a polgári- és katasztrófavédelmi tevékenységgel, a

munkavédelemmel és a tûzvédelemmel kapcsolatos központi feladatokat;

f) együttmûködik a büntetések és az intézkedések végrehajtásában

közremûködõ, illetve a végrehajtást segítõ állami szervekkel és társadalmi

szervezetekkel, egyházakkal, alapítványokkal és személyekkel, továbbá az

érintett nemzetközi szervezetekkel;

g) ellátja a szervezeti és mûködési szabályzatban meghatározott egyéb

feladatokat.

A büntetés-végrehajtási intézetek és intézmények

6.§

(1) A büntetés-végrehajtási intézetek (a továbbiakban: intézet) a

jogszabályok, az országos parancsnok intézkedései és parancsai, valamint a

szervezeti és mûködési szabályzatukban foglaltak alapján ellátják a büntetések

és intézkedések végrehajtásával járó feladatokat, a fogvatartottak - köztük a

kóros elmeállapotúak - gyógykezelését, elmemegfigyelését és kivizsgálását.

(2) Intézet a büntetés és az intézkedés jellegére, a végrehajtási

fokozatra, a fogvatartottak életkorára, nemére és a végrehajtás egyéb sajátos

körülményeire tekintettel alapítható.

7.§

A bv. szervek anyagi-technikai ellátására, a személyi állomány

oktatására, továbbképzésére, egyes szociális és egészségügyi feladatok

ellátására büntetés-végrehajtási intézmény (a továbbiakban: intézmény)

alapítható.

8.§

Az intézetet (intézményt) a parancsnok, fõigazgató fõorvos, igazgató

(a továbbiakban: parancsnok) vezeti, aki

a) felelõs az intézet (intézmény) feladatainak a törvényes végrehajtásáért,

annak rendjéért és biztonságáért;

b) gyakorolja a büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló

jogszabályokban meghatározott jogait, ellátja az ebbõl eredõ

kötelezettségeit;

c) kapcsolatot tart a 13.§ (1) bekezdésben megnevezett szervezetekkel,

elõsegíti tevékenységüket és biztosítja az intézet részérõl ehhez szükséges

feltételeket;

d) felelõs az intézet (intézmény) gazdálkodásáért, a költségvetés

elõkészítéséért és végrehajtásáért, a számviteli rend betartásáért;

e) ellátja a hivatásos állománnyal kapcsolatos parancsnoki feladatokat,

jogszabályban meghatározottak szerint munkáltatói jogokat gyakorol a

személyi állomány tagjai felett;

f) képviseli az intézetet (intézményt).

A gazdálkodó szervezetek

9.§

(1) A szabadságvesztés végrehajtásának a célja elérése érdekében

létrehozott gazdálkodó szervezetek kizárólagos állami tulajdonban vannak.

(2) A gazdálkodó szervezetek gazdasági tevékenységüket az érvényes

jogszabályok és az igazságügyminiszter rendelkezései alapján végzik. A

gazdálkodó szervezetek vagyonára az igazságügyminiszter zálogjogot alapíthat.

(3) A gazdálkodó szervezetek részére az elítéltek foglalkoztatásából

eredõ sajátos és indokolt többletkiadásokat - a mindenkori költségvetési

törvényben meghatározott mértékben - a központi költségvetés megtéríti.

(4) A fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek beszerzéseiknél -

hasonló értékû, minõségû, árfekvésû ajánlat esetén - a bv. gazdálkodó

szervezeteinek ajánlatát elõnyben részesíthetik.

A bv. szervezet személyi állománya

10.§

(1) A bv. szervezet személyi állománya - a (2) bekezdésben foglalt

kivétellel - hivatásos büntetés-végrehajtási szolgálati jogviszonyban (a

továbbiakban: hivatásos szolgálati jogviszony), továbbá külön jogszabályban

meghatározott munkakörök esetén, közalkalmazotti és köztisztviselõi jog-

viszonyban álló személyekbõl állhat.

(2) A gazdálkodó szervezeteknél alkalmazottak hivatásos szolgálati

jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban, vagy munkaviszonyban állhatnak.

(3) Közalkalmazott, köztisztviselõ, illetve munkaviszonyban álló

személy csak olyan munkakört láthat el, amelyhez a hivatásos szolgálati

jogviszony létesítésének sajátos feltételei nem szükségesek.

(4) A bv. szervezet állománya olyan személyekbõl áll, akik

rendelkeznek a munkakör betöltéséhez szükséges - más jogszabályokban

meghatározott - személyi, egészségi, fizikai feltételekkel, megfelelõ iskolai

végzettséggel (szakképzettséggel) és azokkal a pszichikai adottságokkal, ame-

lyek alkalmassá teszik õket arra, hogy feladatukat a fogvatartott emberek

között emberséges módon lássák el.

(5) Az (1)-(3) bekezdés szerinti jogviszonyok tartalmát külön

törvények szabályozzák.

III. fejezet

A bv. szervezet mûködésének általános szabályai

Az intézkedési kötelezettség és az intézkedések alkalmazásának közös szabályai

11.§

(1) A személyi állomány tagja a bv. szervezet feladatkörében,

szolgálati beosztásának (munkakörének) a jogszerû ellátása során a

jogszabályokban meghatározott intézkedések megtételére jogosult és köteles.

(2) Az intézkedés nem okozhat olyan hátrányt, amely nyilvánvalóan

nem áll arányban annak törvényes céljával. Több lehetséges és alkalmas

intézkedés közül azt kell választani, amely az eredményesség biztosítása

mellett a legkisebb személyi korlátozással, sérüléssel vagy károkozással jár.

(3) Az intézkedõ nem alkalmazhat kínzást, kényszervallatást,

embertelen vagy megalázó bánásmódot, az erre vonatkozó utasítást köteles

megtagadni. A személyi állomány tagja az ilyen magatartás tanúsítóját a

cselekmény abbahagyására felszólítani, vele szemben intézkedni, vagy az

intézkedésre jogosult személynek jelentést tenni köteles.

(4) A személyi állomány tagja köteles megakadályozni, hogy a

fogvatartottak egymást bántalmazzák, sanyargassák vagy egyéb, az emberi

méltóságot sértõ magatartást tanúsítsanak.

(5) Az intézkedés során kerülni kell a sérülés okozását, az emberi

élet kioltását. Az intézkedésnél megsérült személy részére - amint az

lehetséges - segítséget kell nyújtani, gondoskodni kell az orvosi ellátásáról,

kórházi elhelyezés esetén a hozzátartozó vagy más, a sérülttel kapcsolatban

álló személy értesítésérõl.

(6) A személyi állomány egyenruha viselésére kötelezett tagját az

intézkedése során az egyenruhája és az igazolványa, egyenruha viselésére nem

kötelezett tagját az igazolványa igazolja.

(7) Ha az intézkedések a személyi állomány vagy a fogvatartottak

életének és testi épségének a megvédésére, a fogvatartás törvényes

biztosítására, a fogolyszökés megakadályozására nem elegendõk, a bv. szerv

köteles más rendvédelmi szerv közremûködését kérni.

Titoktartási kötelezettség

12.§

A bv. szervezet személyi állományának tagja az államtitkot és a

szolgálati titkot, valamint a tudomására jutott magántitkot köteles

megtartani. A titoktartási kötelezettség alól jogszabály, valamint jogszabály

felhatalmazása alapján, az abban megjelölt személy felmentést adhat.

Együttmûködési, tájékoztatási és segítségnyújtási kötelezettség

13.§

(1) A bv. szervezet a jogszabályok keretei között együttmûködik a

fogvatartás körülményeinek a figyelemmel kísérésére, a szabadulás után a

társadalomba való beilleszkedés elõsegítésére, a karitatív tevékenység

végzésére, továbbá az egyéb büntetés-végrehajtási feladatok segítésére alakult

börtönmissziókkal és társadalmi szervezetekkel, az ilyen tevékenységet ellátó

egyházakkal, alapítványokkal és személyekkel. Ha az ilyen szervezetek vagy

személy a bv. szervezet rendjére és biztonságára vonatkozó jogszabályokat,

vagy a bv. szervezettel kötött megállapodásban foglaltakat megszegik, a bv.

szervezet az együttmûködést megszüntetheti.

(2) Intézet és gazdálkodó szervezet alapítása elõtt ki kell kérni az

érintett települési önkormányzat, Budapesten az illetékes önkormányzat

képviselõ-testületének a véleményét. Ugyancsak ki kell kérni e testületek

véleményét az intézet jellegének a megváltoztatásáról, a lakosságot érintõ

egyéb lényeges intézkedésekrõl pedig e szerveket elõzetesen tájékoztatni kell.

(3) A bv. szervezet a közrend és a közbiztonság, az élet- és

vagyonbiztonság súlyos sérelme vagy annak közvetlen veszélye esetén, az

intézkedésre jogosult rendvédelmi szerv kérésére - a büntetés-végrehajtás

biztonságának a veszélyeztetése nélkül - segítséget nyújt a közrendvédelmi

feladatok ellátásához. A segítség nyújtására kizárólag a bv. szervezet és az

intézkedésre jogosult szerv közötti megállapodás alapján, az abban foglaltak

szerint kerülhet sor.

(4) A személyi állomány tagja a szolgálati (munkaköri) feladatának

ellátása során - az illetékes hatóság intézkedéséig - a bíró, az ügyész,

illetve az eljárásban közremûködõ más hivatalos személy részére, az e

személyek életét, testi épségét, személyes szabadságát sértõ vagy közvetlenül

veszélyeztetõ cselekmények megakadályozása érdekében - feladata

végrehajtásának a veszélyeztetése nélkül - köteles a szükséges segítséget

megadni. A szolgálati feladat végrehajtásának elsõdlegessége mellett a

segítségnyújtás szükségességérõl a konkrét körülmények értékelésével a

személyi állomány jelenlévõ tagja dönt.

Belépés a bv. szerv területére

14.§

(1) A bv. szerv területére belépõ személy köteles a bv. szerv

rendjére és biztonságára vonatkozó elõírásokat betartani.

(2) A bv. szerv területére belépni szándékozó személyt a

személyazonosságának és a belépés indokának a megállapítása céljából

igazoltatni kell.

(3) A bv. szerv rendjére és biztonságára veszélyes

- külön jogszabályban meghatározott - tárgyak bevitelének a megakadályozása

érdekében a belépni szándékozó személy ruházata és csomagja átvizsgálható.

(4) A bv. szerv területérõl kilépõ személy ellenõrzésére a (2)-(3)

bekezdésben foglaltakat megfelelõen alkalmazni kell.

(5) A bv. szerv területére behajtó vagy onnan távozó jármûveket át

kell vizsgálni.

(6) Amennyiben az érintett a (2)-(5) bekezdésben foglalt

intézkedéseknek nem tesz eleget, a személy belépésének és a jármû behajtásának

az engedélyezését meg kell tagadni, a kilépésre és a jármû kihajtására csak a

szükséges intézkedések megtétele után kerülhet sor.

(7) A bv. szerv rendjére és a biztonságára vonatkozó legfontosabb

elõírásokról szóban, illetve a részletes szabályokról - ideértve a be nem

vihetõ tárgyak jegyzékét is - a belépni szándékozó személyeket írásban

tájékoztatni kell.

(8) A bv. szervek területére való belépés, a tartózkodás és a

kilépés részletes szabályait, továbbá a bv. szerv területén hivatali

(szolgálati) tevékenységet végzõ személyekre vonatkozó sajátos rendelkezéseket

külön jogszabály tartalmazza.

IV. fejezet

A kényszerítõ eszközök

A kényszerítõ eszközök alkalmazásának közös szabályai

15.§

(1) A bv. szervezet hivatásos szolgálati jogviszonyban álló tagja

feladatának jogszerû teljesítése során - amenynyiben más intézkedés nem vezet

eredményre -, az e törvényben meghatározott kényszerítõ eszközök alkalmazására

jogosult és köteles.

(2) Ha a rendszeresített kényszerítõ eszköz nem áll rendelkezésre

vagy a használatára nincs lehetõség, más eszköz is igénybe vehetõ, amennyiben

a helyettesített eszköz alkalmazásának a feltételei fennállnak, és az alkalmas

az intézkedéssel elérni kívánt cél megvalósítására.

(3) Kényszerítõ eszközzel ellátni csak az alkalmazásra kiképzett

személyt lehet.

16.§

(1) A kényszerítõ eszköz alkalmazására az érintettet, - ha az eset

körülményei lehetõvé teszik - elõzetesen figyelmeztetni kell.

(2) Kényszerítõ eszköz nem alkalmazható a magatehetetlen személlyel

szemben, - továbbá a testi kényszer és a bilincs kivételével - a terhes nõvel

és a gyermekkorú személlyel szemben, ha e körülményekrõl az intézkedõnek tu-

domása van, vagy azok számára nyilvánvalóan felismerhetõk.

(3) Csak testi kényszer alkalmazható a kényszergyógykezelttel, az

ideiglenes kényszergyógykezelttel és a kóros elmeállapotúvá vált

fogvatartottal szemben.

(4) Nincs helye kényszerítõ eszköz további alkalmazásának, ha az

ellenszegülés megtört vagy az intézkedés eredményessége enélkül is

biztosítható.

(5) A kényszerítõ eszköz alkalmazását a szolgálati elöljárónak

haladéktalanul jelenteni kell.

(6) A kényszerítõ eszköz alkalmazásának a jogszerûségét a bv. szerv

parancsnoka köteles megvizsgálni, majd álláspontjáról a kényszerítõ eszköz

alkalmazásától számított nyolc napon belül értesíti azt, akivel szemben a

kényszerítõ eszközt alkalmazták. Ha a kényszerítõ eszközt a bv. szerv

parancsnokának az utasítására alkalmazták, annak jogszerûségérõl az országos

parancsnok foglal állást.

(7) A jogszerûtlennek minõsített kényszerítõ eszköz használatáról az

ügyészt nyolc napon belül, ha pedig a kényszerítõ eszköz használata testi

sérülést vagy halált okozott, haladéktalanul értesíteni kell.

(8) Ha a kényszerítõ eszközt kényszergyógykezelttel, vagy ideiglenes

kényszergyógykezelttel szemben alkalmazták, a 16.§ (6) bekezdése szerint

kialakított állásfoglalásról az érintett személyen kívül értesíteni kell annak

törvényes képviselõjét és az ügyészt is.

17.§

(1) Kényszerítõ eszköz fogvatartottal szemben akkor alkalmazható, ha

a) a bv. szerv rendjét, biztonságát sértõ vagy veszélyeztetõ magatartást

tanúsít;

b) bármely személy életét, testi épségét, személyes szabadságát sérti, vagy

veszélyezteti;

c) bûncselekmény megakadályozása érdekében szükséges.

(2) Kényszerítõ eszköz alkalmazható azzal a személlyel szemben, aki

a) a bv. szerv által fogvatartott személy életét, testi épségét, személyes

szabadságát, vagy a fogvatartás biztonságát sérti, illetve veszélyezteti;

b) a bv. szerv területén annak rendjét, biztonságát sértõ vagy veszélyeztetõ

magatartást tanúsít;

c) a bv. szerv, illetve a személyi állomány tagja ellen támad, a személyi

állomány tagját a feladatának ellátásában akadályoz, vagy intézkedésre

kényszerít;

d) a bv. szerv vagyonát rongálja, és azt felhívás ellenére sem hagyja abba;

e) a 13.§ (4) bekezdésében meghatározott magatartást tanúsít.

(3) Az intézkedést elszenvedett személynek - függetlenül a 16.§ (6)

bekezdésben jelzett állásfoglalástól - joga van az intézkedéssel kapcsolatban

feljelentést, keresetet, bejelentést vagy panaszt tenni az illetékes

hatóságnál vagy szervnél.

Az egyes kényszerítõ eszközök

Testi kényszer

18.§

Az intézkedésnek ellenszegülõ személlyel szemben az ellenszegülés

megtörésére testi kényszer (megfogás, lefogás, ellökés, elvezetés, önvédelmi

fogás) alkalmazható.

Bilincs

19.§

Bilincs alkalmazható a fogvatartott támadásának, szökésének,

engedély nélküli eltávozásának és önkárosításának a megakadályozására, továbbá

az intézkedéssel szembeni ellenszegülés megtörésére.

Könnygáz, elektromos sokkoló eszköz, gumibot

20.§

A bv. szervezetnél rendszeresített könnygáz, elektromos sokkoló

eszköz, illetve gumibot alkalmazható

a) az életet, a testi épséget, a személyi szabadságot, illetve a

vagyonbiztonságot közvetlenül sértõ vagy veszélyeztetõ támadás elhárítására;

b) az intézkedéssel szembeni aktív ellenszegülés megtörésére.

Szolgálati kutya

21.§

(1) Szájkosárral ellátott szolgálati kutya - pórázon vagy anélkül -

akkor alkalmazható, ha a testi kényszer alkalmazásának a feltételei

fennállnak.

(2) Szájkosár nélkül szolgálati kutya pórázon akkor alkalmazható, ha

az intézet, illetve a fogvatartás biztonságát veszélyeztetõ csoportosulás

enyhébb kényszerítõ eszközzel nem oszlatható szét, vagy ha az a személyi

állomány tagjának az intézkedésével szemben tanúsított aktív ellenállás

leküzdéséhez szükséges.

(3) Szájkosár és póráz nélkül szolgálati kutya

a) személyi sérüléssel fenyegetõ támadás, illetve az életet vagy a testi

épséget közvetlenül fenyegetõ magatartás elhárítására;

b) az elzárást, vagy az idegenrendészeti õrizetet töltõ személy kivételével

a fogvatartott szökésének a megakadályozására, és a megszökött fogvatartott

elfogására;

alkalmazható.

Lõfegyverhasználat

22.§

(1) Lõfegyverhasználat a hivatásos állomány tagjának saját

elhatározásából, vagy az arra jogosult elöljáró utasítására történhet.

Kötelékben való fellépés esetén lõfegyver csak az elöljáró utasítására

használható.

(2) Lõfegyverhasználatnak csak a szándékos, személyre leadott lövés

minõsül. Nem minõsül lõfegyverhasználatnak a figyelmeztetõ lövés, továbbá a

tömegoszlatás, rendfenntartás céljából alkalmazott riasztólövés.

(3) Ha más kényszerítõ eszköz alkalmazása nem vezet eredményre,

lõfegyver használható

a) az élet elleni közvetlen fenyegetés vagy támadás elhárítására;

b) a testi épséget vagy a személyi szabadságot súlyosan veszélyeztetõ

közvetlen támadás elhárítására;

c) a közveszélyokozás, a terrorcselekmény vagy a légi jármû hatalomba

kerítése bûncselekményének megakadályozására vagy megszakítására;

d) bûncselekmény lõfegyverrel, robbanóanyaggal vagy az élet kioltására

alkalmas más eszközzel való elkövetésének a megakadályozására;

e) lõfegyver, illetõleg robbanóanyag jogosulatlan, erõszakos megszerzésére

irányuló cselekmény megakadályozására;

f) a bv. szerv ellen elkövetett fegyveres támadás elhárítására;

g) a fogvatartott szökésének a megakadályozására;

h) a megszökött fogvatartott elfogására, amennyiben a fogvatartás oka

szándékos emberölés, vagy az alábbi állam elleni, illetve emberiség elleni

bûncselekmények elkövetése: az alkotmányos rend erõszakos megváltoztatása,

rombolás, kémkedés, népirtás, közveszélyokozás, terrorcselekmény, légi jármû

hatalomba kerítése, továbbá, ha a lõfegyverhasználat e törvény szerinti

egyéb feltételei fennállnak;

i) a fogvatartott erõszakos kiszabadításának a megakadályozására;

j) azzal szemben, aki a nála lévõ fegyvert, vagy más, az életre és testi

épségre veszélyes eszközt felszólításra nem teszi le, és magatartása annak

ember elleni közvetlen használatának szándékára utal;

k) az intézkedõ saját élete, testi épsége, illetve személyes szabadsága

ellen intézett támadás elhárítására.

(4) A bv. szervezetben rendszeresített robbanófegyverekre a

lõfegyverhasználat szabályait kell alkalmazni.

(5) A lõfegyverhasználatról a bv. szerv parancsnoka az illetékes

ügyészt haladéktalanul tájékoztatja.

23.§

(1) Nincs helye lõfegyverhasználatnak

a) ha az olyan személy életét vagy testi épségét veszélyeztetné, akivel

szemben a lõfegyverhasználat feltételei nem állnak fenn;

b) ha az intézkedés célja tárgyra vagy állatra leadott lövéssel is elérhetõ;

c) fiatalkorú és nõi fogvatartottal szemben szökés megakadályozására,

illetve szökésük esetén elfogásukra;

d) az elzárást, vagy idegenrendészeti õrizetet töltõ fogvatartottal szemben

az intézet engedély nélküli elhagyása esetén.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt tilalom nem vonatkozik arra az

esetre, ha a lõfegyverhasználat a fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett

támadás, illetve ellenállás leküzdése miatt szükséges.

24.§

(1) A lõfegyverhasználatot a következõ sorrendben meg kell elõznie

a) felhívásnak, hogy a felhívott személy az intézkedésnek tegyen eleget;

b) más kényszerítõ eszköz alkalmazásának;

c) figyelmeztetésnek, hogy lõfegyverhasználat következik;

d) figyelmeztetõ lövésnek.

(2) A lõfegyverhasználatot megelõzõ intézkedések részben vagy

teljesen mellõzhetõk, ha az eset összes körülményei miatt ezek megtételére

nincs idõ, és a késedelem az élet közvetlen veszélyeztetésével járna.

Lõfegyverhasználat tömegben (csoportosulásban) lévõ személlyel szemben

25.§

(1) Lõfegyverhasználatnak tömegben (csoportosulásban) lévõ

személlyel szemben csak akkor van helye, ha az egyes személy elleni

lõfegyverhasználat feltételei fennállnak. A lõfegyverhasználatnak az egyes

személy ellen kell irányulnia.

(2) A tömegben (csoportosulásban) lévõ személlyel szemben a

lõfegyverhasználatot a következõ sorrendben meg kell elõznie

a) a tömeg (csoportosulás) szétoszlatására, illetõleg a jogellenes

magatartás megszüntetésére irányuló felhívásnak;

b) a tömeg (csoportosulás) szétoszlatására irányuló egyéb kényszerítõ eszköz

alkalmazásának;

c) figyelmeztetésnek, hogy lõfegyverhasználat következik;

d) figyelmeztetõ lövésnek.

(3) A tömegben (csoportosulásban) lévõ személlyel szemben a

lõfegyverhasználatot megelõzõ intézkedések mellõzésére az egyes személy elleni

lõfegyverhasználat szabályai az irányadók.

Kötelékben való fellépés

26.§

(1) A hivatásos állomány tagjai kötelékben alkalmazhatók

a) fogolyzendülés felszámolására;

b) terrorcselekmény felszámolására;

c) túszok kiszabadítására;

d) megszökött fogvatartott felkutatására és elfogására;

e) a bv. szervet, illetõleg eszközeit, jármûveit ért támadás elhárítására;

f) a bv. szervbõl, annak jármûveibõl való erõszakos kitörés

megakadályozására;

g) a bv. szerv biztonságát sértõ vagy ezzel közvetlenül fenyegetõ tömeges

vagy erõszakos cselekmények megakadályozására, felszámolására;

h) a 13.§ (3) bekezdésében meghatározott esetben.

(2) Kötelékben történõ fellépés esetén a hivatásos állomány tagja a

kötelék parancsnokának az utasítása szerint köteles eljárni.

Tömegoszlatás

27.§

(1) Ha a fogvatartás és a bv. szerv biztonságát közvetlenül

veszélyeztetõ tömeg a szétoszlásra, illetve a jogellenes cselekmény

abbahagyására irányuló felszólításnak nem tesz eleget, a 18-21.§-okban

meghatározott kényszerítõ eszközök használata mellett a következõ eszközök és

intézkedések alkalmazhatók

a) vízsugár;

b) pirotechnikai eszköz, riasztólövés;

c) ingerlõ vegyi eszköz;

d) kényszeroszlatás.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eszköz, illetve intézkedés

alkalmazására a tömeget elõzetesen figyelmeztetni kell.

(3) A tömeget a helyszínrõl való eltávozásában tilos korlátozni.

(4) Tömegoszlatásnál lõfegyverhasználatnak nincs helye.

V. fejezet

A fogvatartott nyilvántartása

28.§

(1) A fogvatartottról a fogvatartó bv. szerv helyi, az Országos

Parancsnokság központi nyilvántartást vezet.

(2) A nyilvántartás kiterjed

a) a fogvatartott személyazonosító adataira és fényképére;

b) lakcímére;

c) a végrehajtás során a büntetés-végrehajtás e törvényben meghatározott

feladatai ellátásához és a fogvatartott jogainak a gyakorlásához szükséges

adatokra, iratokra;

d) a büntetõ eljárásban, illetve a fogvatartottal kapcsolatos egyéb -

bírósági, ügyészségi, közjegyzõi, államigazgatási - eljárásban keletkezett

azon iratokra, amelyeket jogszabály rendelkezése alapján a bv. szervezet

részére meg kell küldeni.

29.§

(1) Az adatkezelõ szerv a nyilvántartott adatokról és iratokról (a

továbbiakban: adatok) teljeskörû tájékoztatást ad

a) az igazságügyminiszter;

b) a bíróság;

c) az ügyészség;

d) a rendõrség és az egyéb nyomozó hatóságok;

e) a nemzetbiztonsági szolgálatok;

f) az adatvédelmi biztos

részére.

(2) Az (1) bekezdésben nem említett állami szervek, nemzetközi és

egyéb szervezetek, továbbá az állampolgárok részére - jogszabályban

meghatározott esetben hivatalból, egyébként kérelemre - a feladataik

ellátásához, illetve a jogaik érvényesítéséhez szükséges adatokról az

adatkezelõ szerv tájékoztatást ad.

(3) Az adatszolgáltatásra irányuló kérelemnek az adatkérés indokát,

jogszabályi alapját, illetve az adatszolgáltatáshoz fûzõdõ érdek igazolását

kell tartalmaznia.

(4) A fogvatartott adatai - személyazonosításra alkalmatlan módon -

statisztikai és tudományos célra felhasználhatók.

30.§

(1) A fogvatartott adatait a bv. szervezet, illetve az adatokról

tájékoztatást kérõ szervek, szervezetek és állampolgárok kizárólag a

jogszabályban meghatározott feladataik törvényes ellátásához, illetve a

kérelemben említett jog érvényesítéséhez használhatják fel.

(2) A fogvatartott a róla nyilvántartott adatokat - a (3)

bekezdésben foglalt kivételekkel - megismerheti, kérheti a téves adatok

kijavítását és a jogellenesen nyilvántartott adatok törlését. A fogvatartott

ilyen kérelmét teljesíteni kell.

(3) Nem hozható a fogvatartott tudomására a fogvatartás biztonságát

érintõ azon adat, mely olyan intézkedéssel kapcsolatban keletkezett, amelyet a

fogvatartott törvényi rendelkezés következtében eltûrni köteles. A

fogvatartott szabadulásakor a szolgálati, vagy államtitkok kivételével -

kérésére - ezeket az adatokat is megismerheti.

(4) A fogvatartottnak az adataival való rendelkezési joga nem

sértheti a bûnüldözõ és igazságszolgáltatási szervek mûködéséhez, az állami és

az önkormányzati feladatok ellátásához szükséges adatok használatához fûzõdõ

közérdek érvényesítését.

31.§

Az adatkezelõ szerv gondoskodik a nyilvántartott adatok védelmérõl,

az arra jogosultak megfelelõ tájékoztatásáról, az adatokhoz való illetéktelen

hozzáférés, közlés, megváltoztatás vagy törlés megakadályozásáról.

32.§

A fogvatartottról felvett adatokat az adatkezelõ szerv a büntetés,

intézkedés végrehajtásától, vagy a végrehajthatóság megszûnésétõl számított

huszonöt évig köteles megõrizni.

33.§

Az idegenrendészeti õrizetet bv. intézetben töltõ fogvatartott

nyilvántartására vonatkozó sajátos rendelkezéseket külön jogszabály állapítja

meg.

VI. fejezet

Záró rendelkezések

Értelmezõ rendelkezések

34.§

(1) E törvény alkalmazásában

a) a jogszabályon, a ruházaton, a csoportosuláson, a tömegen, a katasztrófán

és a rendvédelmi szerven a Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény 97.§-

ának (1) bekezdésében meghatározott fogalmakat kell érteni;

b) fogvatartott: aki a szabadságelvonással járó büntetést, intézkedést,

büntetõ eljárási kényszerintézkedést, az elzárást, illetve az

idegenrendészeti õrizetet - az arra jogosult hatóság határozata alapján -

bv. szervnél tölti;

c) a gazdálkodó szervezetnél való foglalkoztatásból eredõ többletkiadásokon

különösen

1. a munkahelyekre telepített biztonsági berendezések üzemeltetésének,

javításának, felújításának;

2. a fogvatartottak betanításának, gyakori cserélõdésének, és a munkájuk

szakmai felügyeletének;

3. a munka termelékenységének és minõségének alacsonyabb szintjébõl eredõ

selejt, hulladék keletkezésének és a többlet anyag felhasználásának;

4. a nem megfelelõ képzettség, illetve a termelési eszközök gyakorlatlan

kezelése miatti javításoknak, karbantartásoknak, pótalkatrész

készletezéseknek;

5. a fogvatartottak jogszabályokban elõírt elõállításából és a

szállításából eredõ termeléskiesésnek

a kiadásait kell érteni.

(2) Az e törvényben foglaltakat - eltérõ rendelkezés hiányában -

valamennyi fogvatartottra alkalmazni kell.

(3) Ahol jogszabály fegyveres testületet, rendvédelmi szervet vagy

ezek tagját említi, azon a bv. szervezetet, illetõleg annak hivatásos

állományú tagját is érteni kell.

Felhatalmazó rendelkezések

35.§

(1) A gazdálkodó szervezeteknél való foglalkoztatásból eredõ sajátos

többletkiadások számbavételének a módját és a megtérítés rendjét a Kormány

állapítja meg.

(2) Felhatalmazást kap az igazságügyminiszter, hogy rendelettel

állapítsa meg

a) a bv. intézetek alapítását (kijelölését) és megszüntetését;

b) a bv. szervezet szolgálati szabályzatát;

c) a foglalkoztatás céljával összhangban a gazdálkodó szervezetekre

vonatkozó sajátos büntetés-végrehajtási feladatokat;

d) a bv. szervek területére való belépés, a tartózkodás és a kilépés

részletes szabályait;

e) a fogvatartottak nyilvántartásának részletes szabályait.

Módosuló rendelkezések

36.§

A büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló, többször

módosított 1979. évi 11. törvényerejû rendelet (a továbbiakban: Bv.tvr.) 2.§-

ának (2) bekezdése a következõ b) ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi

b) pont c) pontra változik:

((2) Az elítélt jogosult)

"b) a büntetés végrehajtása során anyanyelvének használatára;".

37.§

A Bv.tvr. 20.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A büntetés-végrehajtási feladatok teljesítésében -

jogszabályban meghatározottak szerint - az állami szervek közremûködnek. A bv.

szervezet a büntetés-végrehajtás feladatainak segítése érdekében más, nem

állami szervezetekkel és magánszemélyekkel együttmûködik.".

38.§

A Bv.tvr. 34.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, és a 34.§ a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az elítéltet az általa okozott kár megtérítésére a bv. szerv

határozattal kötelezi, amely ellen a közléstõl számított harminc napon belül

keresettel fordulhat a határozatot hozó bv. szerv székhelye szerint illetékes

bírósághoz.

(3) Ha az elítélt keresetet nem terjesztett elõ, és a kárt önként

nem térítette meg, a határozatban megállapított kártérítés összegét a bv.

szerv az elítélt keresményébõl

- a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban:

Vht.) vonatkozó szabályai szerint - levonhatja. Ha a levonás az elítélt

fogvatartásának az ideje alatt nem teljesíthetõ, a határozatot hozó bv. szerv

a kártérítési igény érvényesítésére keresettel fordulhat a székhelye szerint

illetékes bírósághoz."

39.§

(1) A Bv.tvr. 35.§-ának (1) bekezdésében "az Igazságügyi

Minisztérium felelõs" szövegrész helyébe "a bv. szervezet felelõs" szövegrész

lép.

(2) A Bv.tvr. 35.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az elítélt a kártérítési igényét annál a bv. szervnél

terjesztheti elõ, ahol a kár bekövetkezett. A kártérítési igényt határozattal

kell elbírálni, amely ellen az elítélt a közléstõl számított harminc napon

belül a határozatot hozó bv. szerv székhelye szerint illetékes bírósághoz

keresettel fordulhat."

40.§

A Bv.tvr. a következõ 36/A.§-sal egészül ki:

"36/A.§

A 36.§ (1) bekezdésének h) pontja értelmében

(1) A büntetés-végrehajtási intézetben minden elítélt számára

lehetõvé kell tenni, hogy az egyház lelkészének, illetõleg más képviselõjének

(a továbbiakban együtt: lelkész) gondozásában részesülhessen.

(2) Az elítélt számára lehetõvé kell tenni az egyházi

házasságkötést, a keresztelést és az egyházi temetést.

(3) Az elítélt eltiltható az istentiszteleten való részvételtõl, ha

az a büntetés-végrehajtási intézet rendjét vagy a biztonságot veszélyezteti.

(4) Az istentiszteletre önként jelentkezõk részvétele - a (3)

bekezdés alapján eltiltottakat, valamint a magánelzárást töltõ elítélteket

kivéve - nem korlátozható. A lelkésszel való ellenõrzés nélküli találkozás

lehetõsége azonban ez esetben sem tagadható meg.

(5) A büntetés-végrehajtási intézet köteles elõsegíteni az egyház

szociális, gondozói tevékenységét, az elítéltnek a szabadulásra való

felkészítéséhez nyújtott szolgálatait.".

41.§

A Bv.tvr. a következõ 37/A.§-sal egészül ki:

"37/A.§

(1) A büntetés-végrehajtási intézet rendjét, a fogvatartás

biztonságát közvetlenül és súlyosan sértõ vagy veszélyeztetõ események

felszámolásának az idejére - legfeljebb öt napig - a büntetés-végrehajtási

intézet parancsnoka az elítéltek meghatározott csoportjára nézve elrendelheti

a 36.§ (1) bekezdésének b), c), d), j), k), m), n) és o) pontjaiban, a (3)

bekezdésben, továbbá az (5) bekezdés e) pontjában foglalt jogok gyakorlásának

teljes vagy részleges felfüggesztését. Az országos parancsnok az intézkedés

idõtartamát további öt nappal meghosszabbíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedés elrendelésérõl vagy

meghosszabbításáról az ügyészt haladéktalanul értesíteni kell. Az ügyész az

intézkedés indokoltságát haladéktalanul megvizsgálja, annak tartalmát

megváltoztathatja, a jogok gyakorlásának a felfüggesztését megszüntetheti.

(3) Az (1) bekezdés szerinti intézkedést kiváltó ok elõidézésében

vétlen elítélt részére az elmaradt jogainak gyakorlását utólag lehetõvé kell

tenni."

42.§

A Bv.tvr. 45.§-ának (4) bekezdése a következõ második mondattal

egészül ki:

"Ha az elítélt munkavégzés helyett tanulmányokat folytat, ennek

idejére jogszabályban meghatározott mértékû pénzbeli térítésre jogosult."

43.§

A Bv.tvr. 118.§-a a következõ (4)-(5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az elõzetes letartóztatást végrehajtó büntetés-végrehajtási

intézet parancsnoka a 37/A.§ (1) bekezdésében meghatározott okok fennállásának

az idejére - legfeljebb öt napig - az elõzetesen letartóztatottak

meghatározott csoportjára nézve elrendelheti az (1) bekezdés d), e) és g)

pontjaiban, továbbá a (2)-(3) bekezdésben foglalt jogok gyakorlásának teljes

vagy részleges felfüggesztését. Az országos parancsnok az intézkedés

idõtartamát további öt nappal meghosszabbíthatja.

(5) A (4) bekezdés szerinti intézkedéssel kapcsolatban a 37/A.§ (2)-

(3) bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell."

44.§

A Bv.tvr. 122.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az elzárás végrehajtására az 5.§, a 19-22.§, a 25.§ (1) bekezdése a), b),

d) és e) pontjának, 28.§ a) pontja a rövid tartamú eltávozás kivételével, b)

és c) pontjának, a 33.§ (3) bekezdésének, a 34.§, 35.§, 36.§ (1) bekezdése a)-

b), d)-f) pontjának és a 43.§ rendelkezései irányadók azzal, hogy az elzárást

töltõt megfelelõen megilletik az elítélt részére biztosított jogosultságok.".

45.§

A Vht. 255.§-a a következõ e) ponttal egészül ki:

(A fõvárosi bírósági, illetõleg a megyei bírósági végrehajtó (a továbbiakban:

megyei bírósági végrehajtó) foganatosítja a végrehajtást, ha a végrehajtandó

követelés)

"e) a büntetés-végrehajtási szervezetet a fogvatartottal

- illetõleg a volt fogvatartottal - szemben illeti meg.".

Hatálybalépés

46.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ harmadik hónap elsõ napján lép

hatályba, egyidejûleg a Bv.tvr. 127.§ (5) bekezdése, valamint a büntetés-

végrehajtásnak az igazságügyminiszter felügyelete alá helyezésérõl szóló 1963.

évi 24. törvényerejû rendelet a hatályát veszti.

Eleje Honlap