ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1415/2..

Dr.Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés Elnöke részére

Helyben

Módosító Javaslat

Tisztelt Elnök Úr!

A T/1415. sz. az Agrárpiaci Rendtartásról szóló 1993. évi VI. Törvény

módosítását tartalmazó törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat

nyújtom be:

1./ Az 1 §. kibõvül egy új c. ponttal.

c./ A törvény alapján terméktanácsként mûködõ szervezete (a továbbiakban:

Terméktanács), valamint a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. tv. által

létrehozott agrárkamarákra, illetve kamarai osztályszervezetekre

(továbbiakban: Agrárkamara)

I n d o k o l á s

Az agrárium alapvetõ érdeke, hogy a rendtartási szabályozásban a

terméktanácsok mellett az Agrárkamara is markáns képviselõként jelenjen meg.

2./ A 3. sz. §. következõ kiegészítését javaslom:

A törvény 4. §-a b. ponttal egészüljön ki.

b./ Az 1994. XVI. tv. felhatalmazása alapján az Agrárkamara piacszervezési

feladatokat lát el. Az Agrárrendtartási Hivatal és az Agrárkamara között

ezirányú feladatmegosztást külön jogszabály határozza meg.

I n d o k o l á s

Fontos, hogy az agrárrendtartási szabályozásban az Agrárkamara jelentõs

feladatokat lásson el, biztosítva ezáltal a hatékony területi jelenlétet, úgy

az információ, mint a végrehajtás során.

3./ A törvényjavaslat 4. §-a következõképpen egészül ki:

A törvény 5. §-a 2. bekezdése a következõképpen módosul:

(2) A bizottság tagjai: a földmûvelésügyi miniszter, az ipari és kereskedelmi

miniszter és a pénzügyminiszter által kijelölt egy-egy személy, továbbá az

Agrárkamara képviselõje, valamint az agrárképviselet egy-egy megbízott

delegáltja. A bizottság elnöke a miniszter által kijelölt bizottsági tag.

I n d o k o l á s

Mint a kormányprogramban is megfogalmazódott, a gazdasági életben és a

gazdaságirányító állami szférában is szükséges az állami képviselet és feladat

szûkítése. Ezért fontos, hogy a Rendtartási Bizottságban a köztestületi

szakmai önkormányzat (Kamara) valamint az érdekképviselet is megjelenjen.

4./ A törvény 5. §-a 3. bekezdése a következõképpen módosul:

(3) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a Bizottság munkájában állandó

meghívottként tanácskozási joggal részt vesz a termelõ, a feldolgozók és

forgalmazók érdekeit képviselõ társadalmi szervezetek két, (a Magyar

Agrárkamara egy,) valamint a fogyasztók érdekképviseleti szerveinek egy

képviselõje.

I n d o k o l á s

Értelemszerûen a fentiek, mert az elõbbi javaslatok értelmében az Agrárkamara,

a Rendtartási Bizottság tagja. Ezáltal nincs szükség arra, hogy állandó

meghívottként tanácskozási joggal is részt vegyen a Bizottság munkájábam.

5./ A törvény 5. §. 5. bekezdése a következõképpen módosul:

(5) Abban az esetben, ha a Bizottság által megtárgyalt kérdésben a tagok

között nincs egyetértés, bármelyik bizottsági tag (minisztere) a téma szerint

illetékes miniszter útján kérheti a Kormány állásfoglalását.

I n d o k o l á s

A törvény alkalmazása az erdeti szöveg illetékességi vitákra adott okot,

ezáltal mûködését nehézkessé tette, ennek oldását szolgálja a módosítás.

6./ A törvénymódosító javaslat 7. §-a a következõképpen módosulna:

A törvény 10. §. 1 bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

a./ A költségvetési törvényben erre a célra meghatározott mezõgazdasági és

élelmiszeripari exporttámogatás, valamint agrárpiaci támogatás céljára

biztosított összegek, amelyek között szükségszerû átcsoportosításra és az

összeg felhasználására - a Bizottság véleménye alapján - a miniszter

intézkedik.

I n d o k o l á s

Teljességgel indokolatlan a Költségvetési Törvény által feladatspecifikusan

meghatározott összegek, az Agrárrendtartási Bizottság által megtárgyalt és

elfogadott pénzeszközök feladaton belüli átcsoportosításánál ismételten

kikérni a már egyszer egyetértésüket adó minisztereket véleményét. Ezáltal

oldani lehet azokat az eddigi technikákat, melyek az egész folyamatot

rendkívüli módon lelassították, ezáltal a kívánt célt nem tudták szolgálni.

7./ A törvényjavaslat 7. §-a következõ kiegészítéssel bõvül.

A törvény 10. §-a 1. bekezdése egy új c. ponttal egészül ki.

c./ Szükség esetén a Miniszter a Pénzügyminiszter egyetértésével külsõ

hitelforrásokat is igénybe vehet.

I n d o k o l á s

A különbözõ intervenciós technikák olyan kényszerhelyzetet is teremthetnek a

piaci élet sajátosságai miatt, hogy az ország érdekeit szem elõtt tartva

szükséges pótlólagos források bevonása piacvédelmi szempontokból. A javasolt

megoldás ennek a folyamatnak a gyorsítását szolgálná.

8./ A törvényjavaslat 12. §-a következõképpen módosul.

A törvény 17. §. 2., 3. bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

(2) Az e törvény hatálya alá tartozó termékek exportjához kapcsolódó normatív

támogatás mértékét a Miniszter határozza meg és hirdeti meg.

I n d o k o l á s

A hatékony mûködés érdekében célszerû a földmûvelésügyi miniszter döntési

jogosítványait és felelõsségét emelni.

9./ A 3. bekezdés következõképpen módosul:

(3) Az adott termék meghatározott mennyiségének és értékesítéséhez, illetõleg

piacra való jutásának elõsegítéséhez - a (2) bekezdés alapján kiadott

rendeletekben fel nem sorolt termékekre, valamint az ott meghatározott

mértéken túl - további támogatás nyújtható. A támogatás igénybevételének

feltételeit a Miniszter (A pénzügyminiszterrel valamint az ipari és

kereskedelmi miniszterrel egyetértésben) a cél megjelölésével kiadott

pályázati kiírás tartalmazza.

I n d o k o l á s

Értelemszerûen a 2. pontnál leírtak.

10./ A törvényjavaslat 13. §-a a következõképpen egészülne ki:

A törvény 25. §-a 2 bekezdés.

(2) A miniszter külön jogszabályban határozza meg.

- Az információ tartalmát, körét, gyakoriságát, valamint az adatszolgáltatásra

kötelezettek körét és módját.

- A Terméktanácsoknak, az Agrárkamarának az információs rendbe történõ

bekapcsolásának módját, az információ áramoltatásának rendjét, valamint a

Terméktanácsok és az Agrárkamara önálló információs kötelezettségeit.

I n d o k o l á s

Az 1994. XVI. tv. értelmében az Agrárkamaráknak létre kell hozni az

információs rendszerüket, melynek harmonizálása a Terméktanácsok és a

minisztérium információs rendszere között az ágazat alapvetõ érdeke. Ennek

törvényi megjelenítése is szükséges és a módosítások ezt szolgálják.

11./ A törvényjavaslat 14. §-a a következõképpen módosul:

A tv. 27 §-a 2. bekezdése következõképpen változna:

(2) Felhatalmazást kap a Miniszter arra, hogy az érintett miniszterekkel

egyetértésben e törvény végrehajtásáról gondoskodjék, melynek során

részletesen szabályozza a termékpályákat, a Terméktanácsok mûködését és az

állami elismerés feltételrendszerét, (valamint) az Agrárrendtartási Hivatal

feladatkörét, továbbá külön jogszabályban szabályozza az agrártermékek export,

illetve import bonyolításához szükséges igazolások és bizonylatok formáját és

rendszerét.

I n d o k o l á s

A jelenlegi gyakorlatban az export és importigazolások formája és rendszere

kaotikus, áttekinthetetlen ezáltal sokszor nyomon követhetetlen, sok esetben

visszaélésre ad alkalmat. Ennek a gondnak megoldását tenné lehetõvé a

Miniszter részére javasolt felhatalmazás.

Budapest, 1995. október 4.

Tisztelettel:

Dr.Gombos András

SZDSZ

Eleje Honlap