ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Dr.Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés Elnöke részére
Helyben
Módosító Javaslat
Tisztelt Elnök Úr!
A T/1415. sz. az Agrárpiaci Rendtartásról szóló 1993. évi VI. Törvény
módosítását tartalmazó törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat
nyújtom be:
1./ Az 1 §. kibõvül egy új c. ponttal.
c./ A törvény alapján terméktanácsként mûködõ szervezete (a továbbiakban:
Terméktanács), valamint a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. tv. által
létrehozott agrárkamarákra, illetve kamarai osztályszervezetekre
(továbbiakban: Agrárkamara)
I n d o k o l á s
Az agrárium alapvetõ érdeke, hogy a rendtartási szabályozásban a
terméktanácsok mellett az Agrárkamara is markáns képviselõként jelenjen meg.
2./ A 3. sz. §. következõ kiegészítését javaslom:
A törvény 4. §-a b. ponttal egészüljön ki.
b./ Az 1994. XVI. tv. felhatalmazása alapján az Agrárkamara piacszervezési
feladatokat lát el. Az Agrárrendtartási Hivatal és az Agrárkamara között
ezirányú feladatmegosztást külön jogszabály határozza meg.
I n d o k o l á s
Fontos, hogy az agrárrendtartási szabályozásban az Agrárkamara jelentõs
feladatokat lásson el, biztosítva ezáltal a hatékony területi jelenlétet, úgy
az információ, mint a végrehajtás során.
3./ A törvényjavaslat 4. §-a következõképpen egészül ki:
A törvény 5. §-a 2. bekezdése a következõképpen módosul:
(2) A bizottság tagjai: a földmûvelésügyi miniszter, az ipari és kereskedelmi
miniszter és a pénzügyminiszter által kijelölt egy-egy személy, továbbá az
Agrárkamara képviselõje, valamint az agrárképviselet egy-egy megbízott
delegáltja. A bizottság elnöke a miniszter által kijelölt bizottsági tag.
I n d o k o l á s
Mint a kormányprogramban is megfogalmazódott, a gazdasági életben és a
gazdaságirányító állami szférában is szükséges az állami képviselet és feladat
szûkítése. Ezért fontos, hogy a Rendtartási Bizottságban a köztestületi
szakmai önkormányzat (Kamara) valamint az érdekképviselet is megjelenjen.
4./ A törvény 5. §-a 3. bekezdése a következõképpen módosul:
(3) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a Bizottság munkájában állandó
meghívottként tanácskozási joggal részt vesz a termelõ, a feldolgozók és
forgalmazók érdekeit képviselõ társadalmi szervezetek két, (a Magyar
Agrárkamara egy,) valamint a fogyasztók érdekképviseleti szerveinek egy
képviselõje.
I n d o k o l á s
Értelemszerûen a fentiek, mert az elõbbi javaslatok értelmében az Agrárkamara,
a Rendtartási Bizottság tagja. Ezáltal nincs szükség arra, hogy állandó
meghívottként tanácskozási joggal is részt vegyen a Bizottság munkájábam.
5./ A törvény 5. §. 5. bekezdése a következõképpen módosul:
(5) Abban az esetben, ha a Bizottság által megtárgyalt kérdésben a tagok
között nincs egyetértés, bármelyik bizottsági tag (minisztere) a téma szerint
illetékes miniszter útján kérheti a Kormány állásfoglalását.
I n d o k o l á s
A törvény alkalmazása az erdeti szöveg illetékességi vitákra adott okot,
ezáltal mûködését nehézkessé tette, ennek oldását szolgálja a módosítás.
6./ A törvénymódosító javaslat 7. §-a a következõképpen módosulna:
A törvény 10. §. 1 bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
a./ A költségvetési törvényben erre a célra meghatározott mezõgazdasági és
élelmiszeripari exporttámogatás, valamint agrárpiaci támogatás céljára
biztosított összegek, amelyek között szükségszerû átcsoportosításra és az
összeg felhasználására - a Bizottság véleménye alapján - a miniszter
intézkedik.
I n d o k o l á s
Teljességgel indokolatlan a Költségvetési Törvény által feladatspecifikusan
meghatározott összegek, az Agrárrendtartási Bizottság által megtárgyalt és
elfogadott pénzeszközök feladaton belüli átcsoportosításánál ismételten
kikérni a már egyszer egyetértésüket adó minisztereket véleményét. Ezáltal
oldani lehet azokat az eddigi technikákat, melyek az egész folyamatot
rendkívüli módon lelassították, ezáltal a kívánt célt nem tudták szolgálni.
7./ A törvényjavaslat 7. §-a következõ kiegészítéssel bõvül.
A törvény 10. §-a 1. bekezdése egy új c. ponttal egészül ki.
c./ Szükség esetén a Miniszter a Pénzügyminiszter egyetértésével külsõ
hitelforrásokat is igénybe vehet.
I n d o k o l á s
A különbözõ intervenciós technikák olyan kényszerhelyzetet is teremthetnek a
piaci élet sajátosságai miatt, hogy az ország érdekeit szem elõtt tartva
szükséges pótlólagos források bevonása piacvédelmi szempontokból. A javasolt
megoldás ennek a folyamatnak a gyorsítását szolgálná.
8./ A törvényjavaslat 12. §-a következõképpen módosul.
A törvény 17. §. 2., 3. bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
(2) Az e törvény hatálya alá tartozó termékek exportjához kapcsolódó normatív
támogatás mértékét a Miniszter határozza meg és hirdeti meg.
I n d o k o l á s
A hatékony mûködés érdekében célszerû a földmûvelésügyi miniszter döntési
jogosítványait és felelõsségét emelni.
9./ A 3. bekezdés következõképpen módosul:
(3) Az adott termék meghatározott mennyiségének és értékesítéséhez, illetõleg
piacra való jutásának elõsegítéséhez - a (2) bekezdés alapján kiadott
rendeletekben fel nem sorolt termékekre, valamint az ott meghatározott
mértéken túl - további támogatás nyújtható. A támogatás igénybevételének
feltételeit a Miniszter (A pénzügyminiszterrel valamint az ipari és
kereskedelmi miniszterrel egyetértésben) a cél megjelölésével kiadott
pályázati kiírás tartalmazza.
I n d o k o l á s
Értelemszerûen a 2. pontnál leírtak.
10./ A törvényjavaslat 13. §-a a következõképpen egészülne ki:
A törvény 25. §-a 2 bekezdés.
(2) A miniszter külön jogszabályban határozza meg.
- Az információ tartalmát, körét, gyakoriságát, valamint az adatszolgáltatásra
kötelezettek körét és módját.
- A Terméktanácsoknak, az Agrárkamarának az információs rendbe történõ
bekapcsolásának módját, az információ áramoltatásának rendjét, valamint a
Terméktanácsok és az Agrárkamara önálló információs kötelezettségeit.
I n d o k o l á s
Az 1994. XVI. tv. értelmében az Agrárkamaráknak létre kell hozni az
információs rendszerüket, melynek harmonizálása a Terméktanácsok és a
minisztérium információs rendszere között az ágazat alapvetõ érdeke. Ennek
törvényi megjelenítése is szükséges és a módosítások ezt szolgálják.
11./ A törvényjavaslat 14. §-a a következõképpen módosul:
A tv. 27 §-a 2. bekezdése következõképpen változna:
(2) Felhatalmazást kap a Miniszter arra, hogy az érintett miniszterekkel
egyetértésben e törvény végrehajtásáról gondoskodjék, melynek során
részletesen szabályozza a termékpályákat, a Terméktanácsok mûködését és az
állami elismerés feltételrendszerét, (valamint) az Agrárrendtartási Hivatal
feladatkörét, továbbá külön jogszabályban szabályozza az agrártermékek export,
illetve import bonyolításához szükséges igazolások és bizonylatok formáját és
rendszerét.
I n d o k o l á s
A jelenlegi gyakorlatban az export és importigazolások formája és rendszere
kaotikus, áttekinthetetlen ezáltal sokszor nyomon követhetetlen, sok esetben
visszaélésre ad alkalmat. Ennek a gondnak megoldását tenné lehetõvé a
Miniszter részére javasolt felhatalmazás.
Budapest, 1995. október 4.
Tisztelettel:
Dr.Gombos András
SZDSZ