ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1415/3..

Módosító javaslat!

Dr.Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Agrárpiaci Rendtartásról szóló 1993.évi VI.törvény módosítására benyújtott

T/1415..sz.törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1./ a Tv.2. §. c.), [h.)] pontjai helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

(E törvény alkalmazásában.)

c.) közvetett módon szabályozott agrárpiac: az a szabályozási rendszer,

amely csak azon termékekre terjed ki, amelyeknél a piaci egyensúly

megteremtése érdekében a garantált ár [és kvóta] kivételével az Agrárpiaci

Rendtartás eszközeinek e törvényben meghatározott elemeit mûködtetik;

d.) változatlan

e.) változatlan

g.) változatlan

[h.) garantált ár: a piaci viszonyok figyelembevételével a miniszter által

jogszabályban meghatározott minõségû termékre megállapított olyan minimum

ár, amelyhez a miniszter kvótát is rendelhet, e kvóta szerinti termék

állami felvásárlására a miniszter kötelezettséget vállal;]

I N D O K O L Á S:

A közvetett módon szabályozott agrárpiac esetében a kvóta bõvíti az eszközöket

növelheti a kiszámíthatóságot.

A h.)pont törlése következtében a törvény eredeti szabályozása marad hatályban

azért, mert a garantált ár és a kvóta eltérõ idõben történõ meghirdetése

teljesen bizonytalanná teszi a termelõket az állam mennyiségi garanciáinak a

megismerésében.

2./ A törvényjavaslat 3. §-a a következõk szerint módosul:

A Tv.4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"4. §. Az agrárpiaci rendtartás irányításával, szervezésével,

termékforgalmazási és árinformációkkal való ellátásával, valamint

szabályozásával kapcsolatos feladatokat a kormányzati munkamegosztás

keretében a miniszter látja el, aki az egyes feladatainak ellátásáról az

általa létrehozott Agrárrendtartási Hivatalon keresztül gondoskodik."

I N D O K O L Á S:

Igényként merül fel a termelõk részérõl, hogy az Agrárrendtartási Hivatal

rendelkezzen olyan információs bázissal, amely a termelõi döntések

megalapozottságát elõsegíti.

3./ A törvényjavaslat 4. §-a a következõk szerint módosul:

"(3) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a Bizottság munkájában állandó

meghívottként tanácskozási joggal részt vesz:

a.) a napirend szerint illetékes Terméktanács egy,

b.) a Magyar Agrárkamara [valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara egy]

egy,

c.) [a napirend szerint illetékes Terméktanács hiányában] az érintett

termelõk, feldolgozók és forgalmazók érdekeit képviselõ társadalmi

szervezetek összesen két, valamint

d.) a fogyasztók érdekképviseleti szerveinek összesen egy

képviselõje."

I N D O K O L Á S:

A Bizottságban készülnek a rendtartást alapvetõen befolyásoló javaslatok. Itt

történik az exporttámogatás és az intervenciós összegek felosztása. Az

érdekképviseletek javaslataikkal és véleményükkel hozzájárulnak a döntés

kialakításához. A terméktanácsok csak a saját termékpályájukon kompetensek.

4./ Az 5. §. a következõk szerint módosul:

"(2) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, az élelmezési célú búzára, a

takarmánykukoricára, a tehéntejre, a vágómarhára, valamint a vágósertésre a

közvetlenül szabályozott agrárpiacra vonatkozó rendelkezéseket kell

alkalmazni.

(3) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a vágócsirkére, a cukorrépára, a

cukorra, az izoszörpre, valamint az ipari célú napraforgó magra a közvetett

módon szabályozott agrárpiacra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."

I N D O K O L Á S:

A vágómarha garantált áras termékkörben tartását az ágazati méret rendkivüli

csökkenése, az ágazati koncepció hiánya és a szabályozás iránti igény

indokolja.

A közvetett módon szabályozott termékkörbe sorolja a cukrot és izoszörpöt a

termékpálya egységes kezelése és a termékpálya szabályozás feltételeinek

megteremtése érdekében.

5./ A 6. §. a következõk szerint módosul:

(1) A Tv.9. §(1)bekezdés h.), i.) és j.) pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a bekezdés az alábbi új l.)bekezdéssel

egészül ki:

"h.) az export engedélyezése, illetve az engedélyezés felfüggesztése;

i.) az exportlefölözés [küszöbár alkalmazásával];

j.) pályázat kiírása, feltételeinek meghatározása;

l.) az áruját közraktárban elhelyezõ termelõnek a közraktározással

összefüggésben felmerült költségeihez való hozzájárulás."

(2) A Tv.9. §.(3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek,e

egyidejûleg a Tv.9. §-a az alábbi (5)bekezdéssel egészül ki:

"(3) Pályázat kiírása esetén annak elbírálása pályázati díj elõzetes

megfizetéséhez köthetõ. A pályázati díj mértékét a pályázati kiírásban kell

meghatározni, [A befizetett pályázati díjat a pályázó részére vissza kell

fizetni, amennyiben az a pályázati kiírásban meghatározott idõpontig a

pályázati feltételeknek eleget tesz, ellenkezõ esetben a pályázó a

befizetett pályázati díjat elveszti.]

(4) változatlan

(5) változatlan

I N D O K O L Á S:

A javaslat az i.)pont módosításával fenntartja az export lefölözés

alkalmazását.

A módosítás szövege a pályázati díj kezelésérõl csak részben rendelkezik, a

javaslat ezért a pályázati díj kezelésének meghatározását a pályázati

kiíráshoz rendeli.

6./ A 7. §. a következõk szerint módosul:

"(3) A Terméktanács - az e törvényben foglalt célok megvalósításának

elõsegítése érdekében is - a tagjai által történt befizetésekbõl támogatás

nyújthat. A Terméktanács tagja az e célra történt befizetést az adott

termékpályához tartozó termékek értékesítésébõl származó árbevétele egy

ezrelékének megfelelõ mértékben számolhatja el az egyéb ráfordításai,

illetõleg költségei között. Az adott termékpályához tartozó egyes termékek

esetén - a miniszter, valamint a pénzügyi- és az ipari és kereskedelmi

miniszter együttes döntése alapján - a befizetés mértéke elérheti az

árbevétel öt százalékát is. A terméktanács az így befizetett pénzt köteles

lekülönítetten kezelni és felhasználni [azt csak az e törvényben

meghatározott célokra történõ kifizetésekre használhatja fel."]

I N D O K O L Á S:

A terméktanács önálló hatáskörének és felelõsségének növelése érdekében

szükséges a módosítási javaslat.

7./ A 8. §. a következõk szerint módosul:

A egész módosító javaslatot törölni javasolom, marad az eredeti 11.

§.(1)bekezdés.

I N D O K O L Á S:

A törvény jelenlegi szabályozása nagyobb kiszámíthatóságot jelentett a

termelõknek az árak és az értékesíthetõ mennyiségek tekintetében, mint a

módosítási javaslat szerinti szöveg.

8./ A 15. §. a következõk szerint módosul:

"(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát vesztik a Tv.2. §.

[j.)], k.), [n.)] ponjta-[i]; [a Tv.9. §.(1)bekezdés i.) pontja], [a Tv.20.

§-a].

Ezzel egyidejûleg a Tv.2. §. n.)pontja a következõk szerint módosul:

"n.) lefölözés: a [zsilipár és] a küszöbár alkalmazása során érvényesített

a termelõ védelmére, illetve a folyamatos élelmiszerkínálat fenntartása

érdekében elrendelt befizetési kötelezettség;"

A Tv.9. §.(1)bekezdés i.)pont helyébe a következõ módosítás kerüljön:

"i.) Az export- vagy [import lefölözés] (küszöbár, illetve [zsilipár]

alkalmazásával);"

A Tv.20. §.(1)bekezdése helyébe a következõ módosítás kerüljön:

"20. §.(1) a belföldi piac és az árszinvonal, valamint a gazdálkodók

védelme érdekében küszöbár [zsilipár] hirdethetõ meg, illetõleg export

[vagy import] lefölözés vezethetõ be [melyek], amelynek körét, [módját]

mértékét és idõpontját a Bizottság javaslatára - a pénzügyminiszterrel [és

a nemzetközi gazdasági kapcsolatok miniszterével] egyetértésben - a

miniszter határozza meg."

I N D O K O L Á S:

_A törvény összhangjának biztosítása érdekében szükségesek a módosító

javaslatok.

Budapest, 1995.október 3.

Karakas János

országgyûlési képviselõ

MSZP

Eleje Honlap