ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr.Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az Agrárpiaci Rendtartásról szóló 1993.évi VI.törvény módosítására benyújtott
T/1415..sz.törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztem elõ:
1./ a Tv.2. §. c.), [h.)] pontjai helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
(E törvény alkalmazásában.)
c.) közvetett módon szabályozott agrárpiac: az a szabályozási rendszer,
amely csak azon termékekre terjed ki, amelyeknél a piaci egyensúly
megteremtése érdekében a garantált ár [és kvóta] kivételével az Agrárpiaci
Rendtartás eszközeinek e törvényben meghatározott elemeit mûködtetik;
d.) változatlan
e.) változatlan
g.) változatlan
[h.) garantált ár: a piaci viszonyok figyelembevételével a miniszter által
jogszabályban meghatározott minõségû termékre megállapított olyan minimum
ár, amelyhez a miniszter kvótát is rendelhet, e kvóta szerinti termék
állami felvásárlására a miniszter kötelezettséget vállal;]
I N D O K O L Á S:
A közvetett módon szabályozott agrárpiac esetében a kvóta bõvíti az eszközöket
növelheti a kiszámíthatóságot.
A h.)pont törlése következtében a törvény eredeti szabályozása marad hatályban
azért, mert a garantált ár és a kvóta eltérõ idõben történõ meghirdetése
teljesen bizonytalanná teszi a termelõket az állam mennyiségi garanciáinak a
megismerésében.
2./ A törvényjavaslat 3. §-a a következõk szerint módosul:
A Tv.4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"4. §. Az agrárpiaci rendtartás irányításával, szervezésével,
termékforgalmazási és árinformációkkal való ellátásával, valamint
szabályozásával kapcsolatos feladatokat a kormányzati munkamegosztás
keretében a miniszter látja el, aki az egyes feladatainak ellátásáról az
általa létrehozott Agrárrendtartási Hivatalon keresztül gondoskodik."
I N D O K O L Á S:
Igényként merül fel a termelõk részérõl, hogy az Agrárrendtartási Hivatal
rendelkezzen olyan információs bázissal, amely a termelõi döntések
megalapozottságát elõsegíti.
3./ A törvényjavaslat 4. §-a a következõk szerint módosul:
"(3) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a Bizottság munkájában állandó
meghívottként tanácskozási joggal részt vesz:
a.) a napirend szerint illetékes Terméktanács egy,
b.) a Magyar Agrárkamara [valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara egy]
egy,
c.) [a napirend szerint illetékes Terméktanács hiányában] az érintett
termelõk, feldolgozók és forgalmazók érdekeit képviselõ társadalmi
szervezetek összesen két, valamint
d.) a fogyasztók érdekképviseleti szerveinek összesen egy
képviselõje."
I N D O K O L Á S:
A Bizottságban készülnek a rendtartást alapvetõen befolyásoló javaslatok. Itt
történik az exporttámogatás és az intervenciós összegek felosztása. Az
érdekképviseletek javaslataikkal és véleményükkel hozzájárulnak a döntés
kialakításához. A terméktanácsok csak a saját termékpályájukon kompetensek.
4./ Az 5. §. a következõk szerint módosul:
"(2) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, az élelmezési célú búzára, a
takarmánykukoricára, a tehéntejre, a vágómarhára, valamint a vágósertésre a
közvetlenül szabályozott agrárpiacra vonatkozó rendelkezéseket kell
alkalmazni.
(3) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a vágócsirkére, a cukorrépára, a
cukorra, az izoszörpre, valamint az ipari célú napraforgó magra a közvetett
módon szabályozott agrárpiacra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."
I N D O K O L Á S:
A vágómarha garantált áras termékkörben tartását az ágazati méret rendkivüli
csökkenése, az ágazati koncepció hiánya és a szabályozás iránti igény
indokolja.
A közvetett módon szabályozott termékkörbe sorolja a cukrot és izoszörpöt a
termékpálya egységes kezelése és a termékpálya szabályozás feltételeinek
megteremtése érdekében.
5./ A 6. §. a következõk szerint módosul:
(1) A Tv.9. §(1)bekezdés h.), i.) és j.) pontjai helyébe a következõ
rendelkezések lépnek, egyidejûleg a bekezdés az alábbi új l.)bekezdéssel
egészül ki:
"h.) az export engedélyezése, illetve az engedélyezés felfüggesztése;
i.) az exportlefölözés [küszöbár alkalmazásával];
j.) pályázat kiírása, feltételeinek meghatározása;
l.) az áruját közraktárban elhelyezõ termelõnek a közraktározással
összefüggésben felmerült költségeihez való hozzájárulás."
(2) A Tv.9. §.(3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek,e
egyidejûleg a Tv.9. §-a az alábbi (5)bekezdéssel egészül ki:
"(3) Pályázat kiírása esetén annak elbírálása pályázati díj elõzetes
megfizetéséhez köthetõ. A pályázati díj mértékét a pályázati kiírásban kell
meghatározni, [A befizetett pályázati díjat a pályázó részére vissza kell
fizetni, amennyiben az a pályázati kiírásban meghatározott idõpontig a
pályázati feltételeknek eleget tesz, ellenkezõ esetben a pályázó a
befizetett pályázati díjat elveszti.]
(4) változatlan
(5) változatlan
I N D O K O L Á S:
A javaslat az i.)pont módosításával fenntartja az export lefölözés
alkalmazását.
A módosítás szövege a pályázati díj kezelésérõl csak részben rendelkezik, a
javaslat ezért a pályázati díj kezelésének meghatározását a pályázati
kiíráshoz rendeli.
6./ A 7. §. a következõk szerint módosul:
"(3) A Terméktanács - az e törvényben foglalt célok megvalósításának
elõsegítése érdekében is - a tagjai által történt befizetésekbõl támogatás
nyújthat. A Terméktanács tagja az e célra történt befizetést az adott
termékpályához tartozó termékek értékesítésébõl származó árbevétele egy
ezrelékének megfelelõ mértékben számolhatja el az egyéb ráfordításai,
illetõleg költségei között. Az adott termékpályához tartozó egyes termékek
esetén - a miniszter, valamint a pénzügyi- és az ipari és kereskedelmi
miniszter együttes döntése alapján - a befizetés mértéke elérheti az
árbevétel öt százalékát is. A terméktanács az így befizetett pénzt köteles
lekülönítetten kezelni és felhasználni [azt csak az e törvényben
meghatározott célokra történõ kifizetésekre használhatja fel."]
I N D O K O L Á S:
A terméktanács önálló hatáskörének és felelõsségének növelése érdekében
szükséges a módosítási javaslat.
7./ A 8. §. a következõk szerint módosul:
A egész módosító javaslatot törölni javasolom, marad az eredeti 11.
§.(1)bekezdés.
I N D O K O L Á S:
A törvény jelenlegi szabályozása nagyobb kiszámíthatóságot jelentett a
termelõknek az árak és az értékesíthetõ mennyiségek tekintetében, mint a
módosítási javaslat szerinti szöveg.
8./ A 15. §. a következõk szerint módosul:
"(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát vesztik a Tv.2. §.
[j.)], k.), [n.)] ponjta-[i]; [a Tv.9. §.(1)bekezdés i.) pontja], [a Tv.20.
§-a].
Ezzel egyidejûleg a Tv.2. §. n.)pontja a következõk szerint módosul:
"n.) lefölözés: a [zsilipár és] a küszöbár alkalmazása során érvényesített
a termelõ védelmére, illetve a folyamatos élelmiszerkínálat fenntartása
érdekében elrendelt befizetési kötelezettség;"
A Tv.9. §.(1)bekezdés i.)pont helyébe a következõ módosítás kerüljön:
"i.) Az export- vagy [import lefölözés] (küszöbár, illetve [zsilipár]
alkalmazásával);"
A Tv.20. §.(1)bekezdése helyébe a következõ módosítás kerüljön:
"20. §.(1) a belföldi piac és az árszinvonal, valamint a gazdálkodók
védelme érdekében küszöbár [zsilipár] hirdethetõ meg, illetõleg export
[vagy import] lefölözés vezethetõ be [melyek], amelynek körét, [módját]
mértékét és idõpontját a Bizottság javaslatára - a pénzügyminiszterrel [és
a nemzetközi gazdasági kapcsolatok miniszterével] egyetértésben - a
miniszter határozza meg."
I N D O K O L Á S:
_A törvény összhangjának biztosítása érdekében szükségesek a módosító
javaslatok.
Budapest, 1995.október 3.
Karakas János
országgyûlési képviselõ
MSZP