T/1415/12..

G á l Zoltán úrnak Bizottsági módosító indítvány!

az Országgyûlés Elnöke

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján az

agrárpiaci rendtartásról szóló T/ 1415. számon benyújtott törvényjavaslathoz

az Országgyûlés Mezõgazdasági Bizottsága az alábbi

módosító indítványokat

terjeszti elõ.

1. A törvényjavaslat 1.§-a az alábbiak szerint módosul:

" 1.§ E törvény hatálya kiterjed:

a) a mezõgazdasági, az élelmiszeripari, valamint az erdészeti termékekre,

b) ezen termékeket termelõ, elõállító, feldolgozó, kül- és

belkereskedelmi tevékenységet folytató jogi személyre, jogi személyiség

nélküli gazdasági és egyéb társaságra, természetes személyre ( a továbbiakban

együtt: gazdálkodó) továbbá

c) az 1989. évi II. törvény szerint létrehozott egyesületre, valamint a

gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény által létrehozott Magyar

Agrárkamarára, amennyiben azok megfelelnek az e törvényben a terméktanácsra

elõírt feltételeknek és e szervezeteket az adott termékpálya vonatkozásában a

földmûvelésügyi miniszter ( a továbbiakban: miniszter) terméktanácsként ( a

továbbiakban: Terméktanács) elismeri. "

Indokolás:

A javaslatban szereplõ szöveg alapján egyesületek mellett a továbbiakban

köztestületre épülõ szervezet is elismerhetõ az adott termékpálya

vonatkozásában terméktanácsnak, amennyiben egyébként megfelel a törvényben

elõirt feltételeknek.

2. A törvényjavaslat 2.§-a az alábbiak szerint módosul:

" A Tv. 2.§ d), e), g), h), [és] m),és n) pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

( E törvény alkalmazásában:)

" d) befolyásolt agrárpiac: az a szabályozási rendszer, amely a b) és c)

pont hatálya alá nem tartozó termékekre terjed ki;

e) termékpálya: a piaci szereplõk meghatározott termék alapanyag-

elõállításától a végtermék elõállításáig terjedõ kapcsolatrendszere;

g) kvóta: az a szabályozási rendszerbe vont termék-, vagy árumennyiség,

illetõleg termõterület, amelyet a [földmûvelésügyi] miniszter [( a

továbbiakban: miniszter) ] a piaci zavar megelõzése érdekében jogszabályban

határoz meg és amelyhez minõségi kikötés is elrendelhetõ;

h) garantált ár: a piaci viszonyok figyelembevételével a miniszter által

jogszabályban meghatározott minõségû termékre megállapított olyan minimum ár,

amelyhez a miniszter kvótát is rendelhet, e kvóta szerinti termék állami

felvásárlására a miniszter kötelezettséget vállal;

m) normatív exporttámogatás: az éves költségvetési törvényben

meghatározott forrás függvényében egyes termékek külpiacra jutásának

elõsegítése érdekében megállapított mértékû támogatás;

n) kiegyenlítõ befizetés: az irányárat jelentõsen meghaladó exportár

esetén átmeneti idõre elrendelt , a folyamatos belföldi termékellátást

szolgáló befizetési kötelezettség; " "

Indokolás:

Az irányárat jelentõsen meghaladó exportár esetén az export a

kívánatosnál nagyobb árumennyiség kiáramlását segíti, ezáltal veszélybe

kerülhet a folyamatos belsõ termékellátás. Ennek az átmeneti helyzetnek a

megoldását szolgálja az árkiegyenlítõ befizetés idõszakos elrendelése,

melynek révén konszolidálható a belsõ állapot.

3. A törvényjavaslat 3.§-ában a Tv. 4.§-ának a szövege az alábbiak

szerint módosul:

T/3..§ A Tv. 4.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép: /

"4.§ Az agrárpiaci rendtartás irányításával, szervezésével [,valamint] és

szabályozásával,valamint az e törvény szerinti információs rendszer

kialakításával, mûködtetésével kapcsolatos feladatokat [ a kormányzati

munkamegosztás keretében] a miniszter látja el, aki egyes feladatainak

ellátásáról az általa létrehozott Agrárrendtartási Hivatalon keresztül

gondoskodik."

Indokolás:

A miniszter feladatai között kiemelt helyet foglal el a Tv. szerinti

informatikai rend kialakítása, ezért indokolt azt itt nevesíteni.

4. A törvényjavaslat 4.§ (2) bekezdésében a Tv. 5.§ (3) bekezdésének

szövege az alábbiak szerint módosul :

/(2) A Tv. 5.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

" (3) Ha e törvény másként nem rendelkezik, a Bizottság munkájában

állandó meghívottként tanácskozási joggal részt vesz:

a) a napirend szerint illetékes Terméktanács egy,

b) a gazdasági kamarák [Magyar Agrárkamara, valamint a Magyar

Kereskedelmi és Iparkamara ] egy-egy,

c) [a napirend szerint illetékes Terméktanács hiányában] az érintett

termelõk, feldolgozók [és] továbbá a forgalmazók érdekeit képviselõ társadalmi

szervezetek összesen [két] kettõ, valamint

d) a fogyasztóvédelmi feladatokat ellátó szervezet [a fogyasztók

érdekképviseleti szerveinek összesen] egy

képviselõje."

Indokolás:

Továbbra is indokolt a termelõk, feldolgozók és forgalmazók

érdekképviseleti szerveinek jelenléte a Bizottság ülésein, mert az adott

termékpálya-fázisok általános, összefogó jellegû szakmai véleményét

érvényesíthetik. A fogyasztók érdekeinek megjelenítése az országos

fogyasztóvédelmi feladatokat ellátó szervezettõl hatékonyabban várható, mint

más, részérdekeket képviselõ szervezõdésektõl.

5. A törvényjavaslat 4.§-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

" (3) A Tv. 5.§ (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A Bizottság elnökének meghívására, annak ülésein más érdekelt is

részt vehet." "

Indokolás:

A módosítás szövegpontosításnak minõsül, összhangban a Tv. 5.§ (3)

bekezdésének módosításával.

6. A törvényjavaslat 6.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" A Tv. 9.§ (1) bekezdés g), h), i), és j) pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a bekezdés az alábbi új l) ponttal

[bekezdéssel] egészül ki:

" g) az exporttámogatás mértékének és feltételeinek meghatározása;

h) az export engedélyezése, vagy [illetve az engedélyezés]

felfüggesztése;

i) kiegyenlítõ befizetés elõírása;

j) pályázat kiírása, feltételeinek meghatározása;

l) az áruját közraktárban elhelyezõ termelõnek a közraktározással

összefüggésben felmerült költségeihez való hozzájárulás." "

Indokolás:

A GATT megállapodásban foglaltak bevezetése miatt az import

adminisztratív korlátozásának lehetõsége megszûnt,azonban összhangban a

nemzetközi megállapodásokkal, az exportra elrendelt kiegyenlítõ befizetés

bõvíti az agrárpiaci szabályozás eszközrendszerét. Ezen túlmenõen a

szabályozásból az importtámogatásra való utalás elhagyható.

7. A törvényjavaslat 8.§-a az alábbiak szerint módosul:

" A Tv. 11.§ (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

" (1) A közvetlenül szabályozott agrárpiac meghirdetése esetében a

szabályozásba bevont termékre - a Terméktanács javaslatát is figyelembe véve -

a miniszter, a pénzügyminiszterrel egyetértésben garantált árat állapit meg.

Ezzel egyidejûleg meghatározott mennyiségû és minõségû termékre termelési

kvótát is meg kell határozni.Az ebbe a körbe tartozó termékeknél a garantált

ár és a hozzá kapcsolódóan meghirdetett kvóta állami felvásárlás esetén

történõ érvényesítési idõtartama növényi termékeknél a szezonévi betakarítás

kezdõ napjától a garantált árra vonatkozó rendeletben meghatározott idõpontig

tart, állati termékeknél a naptári évvel egyezik meg." "

[ " (1) A Tv. 8.§ (2) bekezdésének hatálya alá tartozó termékre a

miniszter - a pénzügyminiszterrel, valamint az ipari és kereskedelmi

miniszterrel egyetértésben - rendeletben - a minõségi feltételek egyidejû

meghatározásával - garantált árat hirdet meg. A garantált ár , valamint az

ahhoz kapcsolódó elõírásokat a szezonév elsõ napjától kell alkalmazni."]

Indokolás:

A Tv. 9.§./4/ bekezdése és a Tv. 11.§./1/ bekezdése eltérõ módon

használta a szezonév fogalmát. A törvényalkotó eredeti szándékának megfelelõ

módosítással és pontosítással ez az ellentmondás feloldható.

8. A törvényjavaslat 9.§ -a az alábbiak szerint módosul:

" A Tv. 12.§-ának a [ (2) bekezdésének) ] helyébe a következõ rendelkezés

lép:

" 12. § (1) A gazdálkodás kiszámíthatósága és a piac szereplõinek

tájékoztatása érdekében a 8.§ (1) bekezdésének a) pontja alá tartozó

termékkörre - az e törvényben meghatározott módon- irányárat kell közzétenni.

(2) A 8.§ (1) bekezdésének b) és c) pontjai szerinti termékkörre irányár

tehetõ közzé.

(3) Az irányár mértékére, az alkalmazás feltételeire a Terméktanács tesz

javaslatot és a miniszter egyetértése esetén gondoskodik annak

meghirdetésérõl. Az irányárat a minisztérium hivatalos lapjában is közzé kell

tenni.

(4) Irányár meghirdetése esetén piaci beavatkozásra ( intervenció) csak

akkor kerülhet sor, ha:

a) piaci zavar állt be, és

b) a Terméktanács a 10. § (3) bekezdése alapján képzett befizetésekbõl a

piaci egyensúly helyreállítása érdekében elõzetesen már támogatást nyújtott."

"

[ (2) Az irányárat - a miniszterrel egyetértésben - a Terméktanács

hirdeti meg.]

Indokolás:

Indokolt, hogy az irányár a jelenleginél nagyobb jelentõséget kapjon az

áralakításban. Ugyanakkor célszerû, hogy az irányár reális kialakítása és a

Terméktanácsok megfontolt magatartása érdekében a saját források

igénybevétele szabályozó szerephez jusson.

9. A törvényjavaslat 12.§-ában a Tv. 17.§ (3) bekezdése az alábbiak

szerint egészül ki:

/ A Tv. 17.§ (2) - (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek: /

" (3) Az adott termék meghatározott mennyiségének értékesítéséhez,

[illetõleg] piacra [ való] jutásának elõsegítéséhez , valamint a piaci zavar

megelõzéséhez - a (2) bekezdés alapján kiadott rendeletben fel nem sorolt

termékekre, valamint az ott meghatározott mértéken túl - további támogatás

nyújtható. A támogatás igénybevételének feltételeit a miniszternek a

pénzügyminiszterrel, valamint az ipari és kereskedelmi miniszterrel

egyetértésben kiadott pályázati kiírása tartalmazza."

Indokolás:

A módosítás a támogatásra való jogosultságot kiegészíti a piaci zavar

megelõzéséhez nyújtandó támogatás lehetõségével.

10. A törvényjavaslat az alábbi 13.§-al egészül ki, és ezzel egyidejûleg

a 13-15. §-ok számozása 14-16. §-ra, a törvényjavaslat 15.§ (2) bekezdésben a

7.§-ra való hivatkozás 8.§-ra, a 12.§ -ra való hivatkozás 13.§-ra, 14.§-ra

való hivatkozás 15. §-ra változik:

" A Tv. 20.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

" 20.§ (1) Amennyiben a belföldi piac alapvetõen fontos termékekbõl való

folyamatos ellátása, a bekövetkezett áruhiány, vagy annak megelõzése ezt

különösen indokolttá teszi, a piaci egyensúly helyreállításának elõsegítése

érdekében azoknál a termékeknél amelyekre irányárat is meghirdettek , a termék

exportálása kiegyenlítõ befizetés elõzetes teljesítésétõl tehetõ függõvé.

Kiegyenlítõ befizetés csak meghatározott idõtartamra és csak akkor írható elõ,

ha a termék határparitáson számított átlagos exportára a meghirdetett

irányárat jelentõsen meghaladja. Kiegyenlítõ befizetés elrendelése esetén - ha

jogszabály másként nem rendelkezik- a meghirdetés érvényességi ideje alatt

exportált termék után normatív exporttámogatás nem vehetõ igénybe. A

kiegyenlítõ befizetésre kötelezettet, annak mértékét, az alkalmazás

idõtartamát valamint a befizetés egyéb feltételeit a miniszter - az ipari és

kereskedelmi miniszterrel , valamint a pénzügyminiszterrel egyetértésben-

rendeletben állapítja meg.

(2) A kiegyenlítõ befizetés révén képzõdõ bevétel a Tv. 10.§ (1) bekezdés

b) pontja szerinti pénzügyi forrásnak minõsül." "

Indokolás:

A javasolt új szöveg a kiegyenlítõ befizetés elrendelésének garanciális

szabályait tartalmazza. Amennyiben a kiegyenlítõ befizetés olyan terméket

érint, amelynek értékesítése után normatív exporttámogatás lenne

igénybevehetõ, ezért - ha jogszabály ettõl eltérõen nem rendelkezik - e

támogatás a törvény erejénél fogva nem vehetõ igénybe. E rendelkezést azonban

- figyelemmel a jogbiztonság követelményeire is -csak kivételesen indokolt

esetben lehet alkalmazni. A módosított szöveg összhangban van az EU-val kötött

társulási megállapodásában foglaltakkal.

11. A törvényjavaslat 13.§-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi szöveg jelölése (1) bekezdésre módosul:

" (2) A Tv. 25.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" (2) A miniszter külön jogszabályban határozza meg az információ

tartalmát, az adatszolgáltatás gyakoriságát, annak felhasználását, az

adatszolgáltatásra kötelezettek körét továbbá az adatszolgáltatás módját." "

Indokolás:

A javaslatban szereplõ új szöveg a Tv. idõközi módosításai miatt

keletkezett ellentmondásokat kívánja feloldani.

12. A törvényjavaslat 15.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" (3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti[k] : a Tv.

2.§ j)[,] és k) [,n] pontjai[;] , a Tv. 6.§ (1) bekezdése valamint a Tv. 8.§

(4) bekezdése [ a Tv. 9.§ (1) bekezdés i) pontja, a Tv. 20.§-a]. Ezzel

egyidejûleg a Tv 6.§ (2) bekezdés a) pontjában a 6.§ (1) bekezdésére való

utalás 1.§ b) pontra való utalásra változik, továbbá a Tv.6.§ (4) bekezdésében

" az (1) bekezdésben foglaltak alapján" szövegrész hatályát veszti."

Indokolás:

A törvényi koherencia fenntartása megkívánja a hatályon kívül helyezésre

vonatkozó rendelkezések kiegészítését

Budapest, 1995. október " "

Dr. Orosz Sándor

az Országgyûlés Mezõgazdasági

Bizottságának elnöke

Eleje Honlap