T/1456/44..

Módosító javaslat!

Dr. GÁL ZOLTÁN házelnök Úrnak

Tisztelt Elnök Úr !

A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló T/1456.. sz.

törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat terjesztem elõ:

1./ A 8. §. /5/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" " 8. §.

/5/ A szovjet csapatkivonás révén felszabadult ingatlanok hasznosítása esetén

a ráfordításokkal csökkentett / nettó / készpénzbevétel (kárpótlási jegy) fele

részben az illetékes települési önkormányzatot - ezen belül Budapesten 50-50

%-ban a fõvárosi, illetve a kerületi önkormányzatot - illeti meg, fele részben

pedig a központi költségvetés központosított bevételét képezi."

Indokolás:

Az ingatlanok megvétele esetén kárpótlási jegyet is fel lehet használni, ennek

fele részét is meg kell kapnia az önkormányzatnak; ellenkezõ esetben az állam

a bevételként megkapott kárpótlási jegy kamattal növelt forintellenértékét

fizetné ki az önkormányzatnak.

2./ A 22. §. /2/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" 22. §.

(2) A központi költségvetés a külön jogszabályban megjelölt idõtartamra

köteles kamatot fizetni az önkormányzatnak, ha az általa idõarányosan

folyósított normatív állami hozzájárulás legalább 5 %-kal kevesebb az

önkormányzatot megilletõ összegnél."

Indokolás:

A módosítás nyelvhelyességi szempontból indokolt.

3./ A 22. §. /8/ bekezdésének módosítását javaslom.

" 22. §.

(8) Ha a helyi önkormányzat az Áht. 72. és 80. §.- ban elõírt, az éves

költségvetésrõl és az éves beszámolóról szóló információt határidõre nem

szolgáltatja, a Pénzügyminisztérium a határidõt követõ hónaptól az információ

szolgáltatásáig a közvetlenül folyósítandó normatív állami hozzájárulás

átutalását felfüggeszti. Az így elmaradó állami hozzájárulás az információ

szolgáltatását követõ[en az év hátralevõ részében - havonta egyenlõ részletben

-] hónapban illeti meg az önkormányzatot. Ebben az esetben az önkormányzatot a

/2/ bekezdés szerinti kamat nem illeti meg."

Indokolás:

Az önkormányzat számára túlságosan súlyos hátrányt jelentene, ha pl. az év

elején esedékes hozzájárulást - bár az önkormányzat hibájából, mert nem

szolgáltatta határidõre az információt - havonta egyenlõ arányban kapja meg.

Elegendõ szankció, hogy csak a szolgáltatást követõ hónapban kerül átutalásra

az összeg, természetesen az önkormányzat ebben az esetben sem tarthat igényt

kamatra.

4./ A 25. §. kiegészítését javaslom .

" 25. §.

Az önkormányzatok megalakulásakor az alapítói jogok gyakorlása tekintetében

tanácsi vállalat jogutódjának - állami vagyon felett tulajdonosi

jogosítvánnyal rendelkezõ szervezet által történõ - értékesítésébõl származó

készpénzbevétel ( kárpótlási jegy ) 50 %-a az alapítói jogot gyakorló helyi

önkormányzatot illeti meg."

Indokolás:

Megegyezik az 1. alattival.

5./ A 42. §. (1) bekezdésének kiegészítését javaslom új "g" ponttal,

egyidejüleg a jelenlegi "g" pont megjelölése "h"- ra változik.

" 42. §.

(1) Az Országgyûlés a következõ címek, alcímek, elõírányzat - csoportok,

kiemelt elõirányzatok tekintetében magának tartja fenn a jogot az

elõírányzatok év közbeni megváltoztatására:

g) egyházi ingatlanok visszaadása / XVIII. Mûvelõdési és Közoktatási

Minisztérium 12. cím 2. alcím / "

Indokolás:

Az összeg rendeltetése indokolja, hogy az Országgyûlés kizárólagos hatásköre

fennmaradjon az évközbeni változtatás tekintetében.

6./ A 70. §. elhagyását javaslom.

"[ 70. §.

A hadigondozásról szóló - többször módosított - 1994. évi XLV. 29. §-a (1)

bekezdésének második mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:

" (1) A volt hadiárvák részére a 10. §. alapján megállapítható egyösszegû

térítés folyósítása 1997. január 1- jétõl esedékes. ]"

Indokolás:

Az eredeti törvény a folyósítás esedékessége napjaként 1995. január 1.- jét

jelölte meg.

Embertelen az egykori hadiárvák igényeit látszólag elismerni, de folyamatosan

a fizetési határidõt jogszabálymódosítással megváltoztatni.

A hadiárvák létszáma a 10. §. értelmében meglehetõsen csekély nagyságrendû, a

fejenkénti 50.000 Ft - 50 év eltelte után jelképes, ezért az esedékességi

határidõ tovább nem halasztható.

7./ A 71. §. módosítását javaslom.

" 71.

A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló - többször módosított - 1993.

évi LXXVII. törvény 55. §. (2) bekezdése b) pontjának helyébe a következõ

rendelkezés lép, és a bekezdés a következõ c)-d) pontokkal egészül ki:

/ az állam a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott mértékben /

" b) az Országgyûlés döntése szerinti megosztásban az országos kisebbségi

önkormányzatok és azok szervezeteinek, intézményeinek mûködését - ha törvény

másként nem rendelkezik - a központi költségvetési szervekre vonatkozó

elõírások szerint támogatja;

c) az Országgyûlés döntése szerinti megosztásban támogatja a nemzeti

és etnikai kisebbségek társadalmi szervezeteinek mûködését;

d) a helyi, települési kisebbségi önkormányzatok mûködését

[támogatásáról] a mindenkori költségvetési törvény rendelkez[ik]ései szerint

támogatja. "

Indokolás:

A módosítás nyelvhelyességi indíttatású, ugyanis csak így van nyelvtani

összefüggés a szakasz felvezetõ szövege és a bekezdések között.

8./ A 88. §. (2) és (3) bekezdésének elhagyását javaslom.

Indokolás:

A javasolt módosításokat az Országgyûlés az 1995. évi LXXXVIII. törvény 3. §.-

ban már törvénybe iktatta.

9./ A 91. §. (1) bekezdése 2. pontjának elhagyását javaslom.

" 91. §.

(1) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

[2. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló, módosított 1993. évi

LXXVII. törvény 63. §.- ának (4) - (6) bekezdései;] "

Indokolás:

A törvény hatályon kivül helyezni szándékolt szabályai az országos kisebbségi

önkormányzatok egyszeri vagyonjuttatását szabályozzák, melyeket végre kell

hajtani, nem pedig hatályon kivül helyezni és ezzel megfosztani az

önkormányzatokat a számukra törvényben megígért vagyontól.

10./ A 91. §. (1) bekezdése 33. pontjának elhagyását javaslom.

" 91. §.

(1) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

[33. A bíróságokról szóló, többször módosított - 1972. évi IV. törvény

51. §- ának (3) bekezdése;] "

Indokolás:

A Kormány által javasolt módosítás csorbítja a bíróságok függetlenségét.

Budapest, 1995. november 11.

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap