- 1 -

ORSZAGGYûLESI KEPVISELI

T/1456/54..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A T/1456.. számon beterjesztett "A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetése"

címû törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

nyújtom be:

A törvénytervezet 91.§-a új (1) bekezdéssel egészül ki, a további bekezdések

számozása értelemszerûen változik, egyben a normaszöveg szerinti (1) bekezdés

12. pontja elmarad, a további pontok számozása értelemszerûen változik:

[12. Az Országos Tudományos Kutatási Alapról szóló 1993. évi XXII. törvény;]

(1) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg az 1993. évi XXII. törvény az

alábbiak szerint módsul:

1. A törvény címében és preambulumában az "Alapról" szó "Támogatásról"-ra

változik.

2. A törvény 1 §-ának (1) bekezdése az alábbiakra módosul:

"Az Országgyûlés a tudományos alapkutatásokat a Magyar Tudományos Akadémia

költségvetésében szereplõ, önálló költségvetési címet alkotó és az éves

költségvetésben meghatározott összegû támogatással segíti."

3. A törvény 1. § (3) bekezdése elmarad.

4. A törvény 1 § (4) bekezdésének b) pontja az alábbiakra változik:

"Az OTKA céljait támogató alapítványok átutalásai. Magánszemélyeknek az OTKA

céljára történõ alapítványi befizetéseinek összege a személyi jövedelemadó

szempontjából nem jövedelem. "

5. A törvény 2. § (1) bekezdésében a miniszter szó miniszterelnök-re

változik.

6. A törvény 2. § (2) bekezdésének elsõ mondata az alábbira változik:

"Az elnököt és az alelnököket határozott idõre a miniszterelnök nevezi ki."

7. A törvény 2. § (4) bekezdésének b) és d) pontjában a miniszter szó

miniszterelnök-re változik.

8. A törvény 2. § (7) bekezdésében a miniszter szó helyére "az MTA elnöke"

kifejezés kerül.

9. Az OTKA alapjellegének megszüntetésével kapcsolatos, a jelen törvényben

foglalt változások nem érintik az OTKA Bizottság elnökének, alelnökeinek és

tagjainak megbízatását. A jelen módosításokkal létrehozott OTKA az 1993-ban

létrehozott Országos Tudományos Kutatási Alap jogutóda.

Indokolás

A magyar tudományos élet a kutatás demokratizálásának szimbólumát látja az

Országos Tudományos Kutatási Alap (OTKA) létezésében. Ez a korszerû

finanszírozási forma még az un. rendszerváltás elõtt létrejött, 1993-ban az

államháztartási törvény követelményeinek eleget téve az Országgyûlés törvényt

alkotott az Alapról. Az 1993. évi XXII. törvényt a képviselõk 1

ellenszavazattal, 2 tartózkodás mellett, vagyis igen nagy többséggel fogadták

el.

Hihetetlen és elfogadhatatlan az 1996. évi költségvetésrõl szóló

törvényjavaslat azon rendelkezése, amely az Alapok megszüntetésének és

összevonásának programját erre az Alapra is kiterjesztette. A magyar tudomány

képviselõi azonnal és élesen reagáltak erre a veszélyre, s ellenzéki és

kormánypárti képviselõk egyaránt szót emeltek az OTKA megmentése érdekében.

Körvonalazódni látszik egy elfogadható kompromisszum. Az OTKA költségvetése az

MTA fejezetbe kerül, támogatása nem változik, felhasználásának, "elosztásának"

kialakult rendszere sem.

A költségvetési fejezetek közötti cserét viszonylag könnyû megvalósítani. A

bizalomvesztés mai állapotában azonban nem megnyugtató, ha az Alap helyén

kialakuló költségvetési támogatásról miniszteri rendelet intézkedik. Az MTA -

mivel nem jogalkotó szerv - ráadásul nem is tud ilyen jogszabályt hozni.

Jelen módosítvány azt a célt szolgálja, ha az OTKA mint alap nem is mûködhet,

az eddigiekkel megegyezõen, törvénnyel védett autonóm támogatási rendszerként

élhessen tovább.

A módosítvány nem engedi hatályon kívül helyezni az 1993. évi XXII. törvényt,

hanem annak nagyobb részét érvényben tartva csak azon pontokon változtat,

amelyek az új helyzet jogszerûségét biztosítják.

Amennyiben az Alap megszûnik, meg kell változtatni az elnevezést. Mivel az

OTKA rövidítés már polgárjogot nyert, és szimbólum értékû, a módosítvány

szerint az új forma neve Országos Tudományos Kutatási Támogatás, rövidítése

OTKA.

Az új forma nem teszi lehetõvé, hogy nem költségvetési szervek hozzájáruljanak

az OTKA céljának megvalósításához. A módosítvány szerzõi abból indulnak ki,

hogy ugyancsak OTKA néven alapítvány is létrehozható, amelynek támogatóit

különleges adókedvezmények illetik meg. A módosítvány nem rendelkezik egy

ilyen alapítványról, de létrehozása esetére biztosítja támogatóinak

adómentességét.

- o -

A hivatkozott 1993. évi XXII. törvény 1. és 2. §-ának javasolt változásai a

régi és új szöveg feltüntetésével a következõképpen néz ki:

1. A törvény címében és preambulumában az "Alapról" szó "Támogatásról"-ra

változik.

az Országos Tudományos Kutatási[Alapról] Támogatásról

A tudományos kutatások és a kutatási infrastruktúra független, széles körû

támogatása, a fiatal kutatók támogatása, nemzetközi színvonalú tudományos

eredmények létrehozása érdekében az Országgyûlés az Országos Tudományos

Kutatási [Alapról] Támogatásról (a továbbiakban: OTKA) a következõ törvényt

alkotja:

2. A törvény 1 §-ának (1) bekezdése az alábbiakra módosul:

1. § (1)[ Az OTKA elkülönített állami pénzalap] Az Országgyûlés a

tudományos alapkutatásokat a Magyar Tudományos Akadémia költségvetésében

szereplõ, önálló költségvetési címet alkotó és az éves költségvetésben

meghatározott összegû támogatással segíti.

3. A törvény 1. § (3) bekezdése elmarad.

[(3) Az OTKA-val a tudományos kutatásért felelõs miniszter (a továbbiakban:

miniszter) jogosult rendelkezni. ]

4. A törvény 1 § (4) bekezdésének b) pontja az alábbiakra változik:

b) [jogi és természetes személyek befizetései, amelyek a Ptk. 593-595. §-ai

alapján közérdekû kötelezettségvállalásnak minõsülnek;] Az OTKA céljait

támogató alapítványok átutalásai. Magánszemélyeknek az OTKA céljára történõ

alapítványi befizetéseinek összege a személyi jövedelemadó szempontjából nem

jövedelem. "

5. A törvény 2. § (1) bekezdésében a miniszter szó miniszterelnök-re

változik.

2. § (1) Az OTKA vezetõ testülete az Országos Tudományos Kutatási Alap

Bizottság (a továbbiakban: OTKA Bizottság), amely elnökbõl, két alelnökbõl

és 17 tagból áll. Az egyik alelnök személyére a Magyar Felsõoktatási

Egyesületek Szövetsége, a másikra az Akadémiai Kutatóhelyek Bizottsága tesz

javaslatot a [miniszter] miniszterelnök nek.

6. A törvény 2. § (2) bekezdésének elsõ mondata az alábbira változik:

(2) Az elnököt és az alelnököket határozott idõre a [miniszter]

miniszterelnök nevezi ki. Az OTKA Bizottság tagjai:

7. A törvény 2. § (4) bekezdésének b) és d) pontjában a miniszter szó

miniszterelnök-re változik.

b) félévente beszámol az OTKA mûködésérõl a [miniszter] miniszterelnöknek;

d) elkészíti és a [miniszter] miniszterelnök elé jóváhagyásra terjeszti az

OTKA Szervezeti és Mûködési Szabályzatát.

8. A törvény 2. § (7) bekezdésében a miniszter szó helyére "az MTA elnöke"

kifejezés kerül.

(7) Az Iroda költségvetési szerv, felügyeletét a [miniszter] az MTA elnöke

látja el. Az Iroda mûködését az OTKA Bizottság elnöke irányítja, kinevezi

vezetõjét és alkalmazottait.

Budapest, November 18, 1995

Dr. Surján László

KDNP

Eleje Honlap