Módosító javaslat!
Gál Zoltánnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
T i s z t e l t E l n ö k Ú r !
A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló, T/1456.. számú
törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. §
(1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztek elõ.
Megjegyzés: A javaslatok összefüggenek!
A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatainak
változásaként a törvényjavaslat
I.
20. § (1) bekezdés e) pontjának az elhagyását javasolom:
"20. § (1) /Az Országgyûlés felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást
állapít meg:/
[e) a termelõ infrastrukturális feltételekben meglévõ területi fejlettségi
különbségek mérséklésére, az elmaradott és foglalkoztatási gondokkal küzdõ
térségek helyi önkormányzatai részére az e törvény 8. számú melléklete
szerint.]"
II.
20.§ (5) bekezdésének az elhagyását javaslom:
"20.§ [(5) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti támogatás - a külön törvény
alapján létrejövõ megyei fejlesztési tanácsok által a megye önkormányzatai
részére kiírt pályázati rendszerben - a termelõinfrastruktúra körébe
tartozó önkormányzati fejlesztések támogatására, valamint a közhasznú
foglalkoztatás bõvítésével összefüggõ fejlesztési igények teljesítésére
használható fel. Az e törvény 8. számú mellékletében megállapított megyei
elõirányzatból azon önkormányzatok fejlesztési célú kiadásaihoz nyújtható
támogatás,
a) amelyek a területfejlesztés kedvezményezett területeinek jegyzékérõl
szóló 61/1995. (V.30.) Korm. rendelet mellékletének településlistájában
szerepelnek,
b) az a) ponton kívül esõ települések fejlesztései csak abban az
esetben támogathatók, ha a jegyzékben szereplõ önkormányzatokkal közös
fejlesztést valósítanak meg, valamint ha a fejlesztési cél megvalósítása
bizonyíthatóan a kedvezményezett területek érdekében is szükséges.]"
III.
94.§-ának az elhagyását javaslom:
"[94. § Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy e törvény 20. §-a (1)
bekezdésének e) pontjában meghatározott helyi önkormányzati támogatás
hozzájutási feltételeit rendeletben szabályozza.]"
IV.
21. §-ának a következõ módosítását javasolom:
"21. § A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 87. §-ának (1)
bekezdése alapján, önállósága és mûködõképessége érdekében, [elháríthatalan
külsõ ok (vis maior) miatt hátrányos helyzetbe került helyi önkormányzat,
valamint a tartósan fizetésképtelen] a saját hibájából tartósan
fizetésképtelen helyzetbe került helyi önkormányzat, valamint az önhibáján
kívül hátrányos helyzetben lévõ forráshiányos helyi önkormányzat - külön
törvény szerint - kiegészítõ támogatást igényelhet az e törvény 6. számú
mellékletében foglalt feltételek szerint."
A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint -
növeli a törvényjavaslat
1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 5. alcím új 1. számú
elõirányzatát 1000 mFt-tal.
1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 5. alcím új 2. számú
elõirányzatát 5000 mFt-tal.
A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint -
csökkenti a törvényjavaslat
1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 7. alcím teljes elõirányzatát
5000,0 mFt-tal,
1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 5. alcím teljes 1.sz. kiemelt
elõirányzatát 500,0 mFt-tal,
1. számú mellékletének VIII. fej. 5. cím, 7. alcím teljes 3. sz. kiemelt
elõirányzatát 500,0 mFt-tal.
________________
KVNYOMT.DOC
J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M
Ó D O S Í T Á S Á R A
1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K
| Eredeti |Javasolt |Módosított
zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------
---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat
szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve
| | (+ -) |
| | | | |
| | |
VIII | | | | |Belügyminisztérium
| | |
| 17 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai
| | |
| |[7] | | | [Területi kiegyenlítést szolgáló
fejlesztési | 5000,0 | -5000,0 | 0
| | | | | célú támogatás]
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
VIII | | | | |Belügyminisztérium
| | |
| 17 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai
| | |
| | | | |
| | |
| | 5 | | | [Mûködésképtelenné vált h]Helyi
önkormányzatok | | |
| | | | | kiegészítõ támogatása
| | |
| | | | |
| | |
| | | | [1] | [Vis maior esetében támogatás]
| 500,0 | -500,0 | 0
| | | | [3] | [Saját hibájából tartós
fizetésképtelenség - | 500,0 | -500,0 | 0
| | | | | zetébe került helyi önkormányzatok]
| | |
| | | | |
| | |
| | | | 1 | Önhibájukon kívül hátrányos helyzetben
lévõ | 0 |+5 000,0 | 5 000,0
| | | | | (forráshiányos) helyi önkormányzatok
| | |
| | | | |
| | |
| | | | 2 | Mûködésképtelenné vagy
fizetésképtelenné vált | | |
| | | | | helyi önkormányzatok kiegészítõ állami
támoga- | 0 |+1 000,0 | 1 000,0
| | | | | tása
| | |
| | | | |
| | |
Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag összetartozó,
részelemeiben egymástól elválaszthatatlan elõirányzat-módosítás tüntethetõ
fel (pl. kiadások, illetve bevételek közötti átcsoportosítás; vagy kiadások
vagy bevételek növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több
címnél stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat
is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket részletezõ
(1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat összefüggésben
állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve a részelõirányzatokat,
normatívákat tartalmazó mellékletek összefüggésben állhatnak a kiadásokat,
bevételeket részletezõ mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ
rendelkezésekkel.
- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat
mellékleteinek következõ módosítását javasolom:
1. A 20.§ változásai miatt a 8. melléklet elhagyását javaslom.
2. A 21.§ változása miatt a 6. sz. melléklet címe megváltozik, 1. pontja
új címmel, és I. alponttal egészül ki, az 1. pont eddigi szövege II.
alpontként változatlan marad, valamint a 6. sz. melléklet 2. pontjának címe
helyébe új szöveg lép:
"6. számú melléklet az 1995. évi ........ törvényhez
A [mûködésképtelenné vált h]Helyi önkormányzatok kiegészítõ állami támogatása
[1. Vis maior esetében támogatás]
1. Önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévõ (forráshiányos) helyi
önkormányzatok támogatása
I. A forráshiányból eredõ jelentõs ellátóképesség-csökkenés esetén az
önhibájukon kívül hátrányos pénzügyi helyzetben lévõ helyi önkormányzatok
kiegészítõ támogatás igényelhetnek.
E támogatást csak az az önkormányzat igényelheti, amely a normatívan képzõdõ
forrásokon túl a saját források maximális feltárására (helyi adóztatás,
vagyonhasznosításból származó jövedelmek stb.) és a kiadások lehetséges
csökkentésére tett intézkedések (pl. intézmények társulásos mûködtetése,
körjegyzõség, hatósági feladatok társulás útján való ellátása) mellett sem
képes a kötelezõ önkormányzati feladatok ellátására, valamint az 1990.
december 31. elõtti hitel-, kötvénykötelezettség és azok 1996. évben esedékes
kamatai teljesítésére.
Nem igényelhet támogatást ezen a címen az a helyi önkormányzat, amely
a) a kötelezõ önkormányzati feladatok 1995. évi tényleges mûködési kiadásait
az 1996. évre központi támogatással elismert elõirányzattal, továbbá az
államháztartás alrendszereitõl átvett kötelezõ feladatok elõirányzatával
megnövelten túl, azt meghaladóan tervezi,
b) a béralap 1995. évi tényleges teljesítését az a) pontban foglaltakon túl
megnöveli,
c) helyi adó bevezetésérõl nem döntött,
d) felhalmozási célú kiadást tervez, ideértve az 1991. január 1. után
felvett - nem mûködõ egészségügyi gép-mûszer beszerzést szolgáló -
fejlesztési célú hitel törlesztését és kamatait, kivéve ha ennek a teljes
forrása kifejezetten erre a célra kapott támogatás, lakossági befizetés,
egyéb felhalmozási bevétel vagy átvett pénzeszköz,
e) az 1996. évben indítani szándékozott beruházásához központi céltámogatást
kapott és a saját forrás rendelkezésre állásáról nyilatkozott, kivéve, ha
- a támogatott cél az életveszélyessé vált általános iskolai tanterem
kiváltása, valamint a mûködõ egészségügyi intézmények gép-mûszer
beszerzése,
- a beruházás pénzügyi forrásai között tervezett saját pénzeszköz teljes
egészében a lakosságtól, vagy más szervtõl (az önkormányzat finanszírozási
körén kívüli gazdálkodó szervtõl) átvett pénzeszközbõl származik.
- a helyi önkormányzat lemondott a központi céltámogatásról,
f) intézményeit is ideértve, 3 hónapra, vagy ennél hosszabb idõre lekötött
tartós bankbetéttel, vagy legalább ilyen idõtartamra szóló, bank által
kibocsátott értékpapírral, állampapírral rendelkezik,
g) az egészségügyi, szociális, oktatási intézmények intézményenkénti
kihasználtsága az 50%-ot nem éri el, kivéve azt a települési önkormányzatot,
ahol intézménytípusonként csak egy intézmény üzemel,
h) az alacsony kihasználtsággal mûködõ intézményeinek társulás útján történõ
közös fenntartását nem kezdeményezte, illetve a térségi ellátást nyújtó
intézményeknek az Ötv. 70. § (1) bekezdés a) és b) pontja alapján a megyei
önkormányzat részére történõ átadásáról nem intézkedett.
A helyi önkormányzatok igényüket a Pénzügyminisztériumhoz a TÁKISZ-okon
keresztül nyújthatják be. A TÁKISZ-okhoz való beérkezés idõpontja:
- 1996. április 30.
- 1996. szeptember 30.
Az igénylést a következõ dokumentumokkal kell megküldeni (az 1996. elsõ
félévre vonatkozó dokumentumok csak a második határidõre szükségesek)
- az 1995. évi költségvetés végrehajtásáról, az 1996. évi költségvetésrõl
és az
- 1996. elsõ félévi beszámolóról szóló képviselõ-testületi elõterjesztés és
rendeletet, illetõleg határozat,
- az 1990. december 31. elõtti hiteltartozás és kamatai 1996. évet érintõ
kötelezettségének igazolásáról szóló banki bizonylat,
- mûködési célú éven belüli hitelek és azok kamatainak (kivéve a
munkabérhitelek) igazolásáról szóló banki bizonylat,
- a képviselõ-testület nyilatkozata az e) - h) pontokban foglaltak
igazolására.
A TÁKISZ-ok az elõzõekben jelzett határidõket követõ 30 napon belül a
rendelkezésre álló dokumentumok és helyi ismereteik alapján rövid elemzést
készítenek a figyelembe vehetõ forráshiány összegére. A kérelmeket és azok
mellékleteit 2 példányban a Pénzügyminisztérium Önkormányzati és
Területfejlesztési Fõosztálya részére megküldik.
A kérelmek döntés-elõkészítése során - indokolt esetben - a
Pénzügyminisztérium és a Belügyminisztérium további információkat kérhet az
önkormányzatoktól vagy az illetékes TÁKISZ-tól. A támogatások odaítélésérõl a
pénzügyminiszter és a belügyminiszter együtt dönt. Döntésüket - évenként két
alkalommal - a Magyar Közlönyben teszi közzé."
II. A helyi önkormányzat támogatást igényelhet a rendkívüli, váratlan
események következtében felmerülõ, az önkormányzati tulajdont sújtó természeti
vagy más károk mérséklésére - figyelembevéve a biztosításból vagy egyéb módon
megtérülõ károkat-, valamint az elõre nem látható, az önkormányzat
körültekintõ gazdálkodása ellenére többletkiadásokkal járó kötelezettségek
részbeni vagy teljes elismerésére. Nem tartoznak e támogatási körbe az
elmaradt felújításból, karbantartásból eredõ, korábban megelõzhetõ károk
helyreállítását, illetve felújítási elõirányzatok pótlását célzó támogatási
igények. Nem támogathatók azok a kérelmek sem, ahol a jelzett károk
helyreállítása a helyi önkormányzattól elvárható.
A támogatási kérelmekhez mellékelni kell:
- az önkormányzat 1996. évi költségvetésérõl szóló képviselõ-testületi
elõterjesztést és rendeletet,
- a káresemények bekövetkeztét, a többletkiadások kötelezettségét tanúsító
bizonylatot (pl. kárbecslés, szakértõi vélemény, költségvetés, számla, egyéb
okirat),
- a képviselõ-testület elõterjesztését és határozatát (nyilatkozatát) arra
vonatkozóan, hogy az önkormányzat saját erejébõl - részben, vagy egészében -
a vis maior helyzetét nem tudja feloldani.
A kérelmet - mellékletekkel - a helyi önkormányzatok 2 példányban a
Pénzügyminisztérium Önkormányzati és Területfejlesztési Fõosztályának küldik
meg.
A támogatás odaitélésérõl a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együtt dönt.
A támogatás rendeltetésszerû felhasználásáról - annak megtörténtét követõ 30
napon belül - a helyi önkormányzat az idevonatkozó bizonylatok becsatolásával
a Pénzügyminisztériumnak köteles elszámolni.
[2. Állami támogatás a tartósan fizetésképtelen helyzetbe került helyi
önkormányzatok adósságrendezésére irányuló hitelfelvétel visszterhes
kamattámogatására]
2. Mûködésképtelenné vagy fizetésképtelenné vált helyi önkormányzatok
kiegészítõ állami támogatása
Az állami támogatást az a helyi önkormányzat igényelheti, amelyik - a külön
törvényben szabályozott adósságrendezési eljárás keretében - az egyezséget
pénzintézeti hitellel teremtette meg.
A visszatérítendõ kamattámogatás összege legfeljebb a jegybanki alapkamat
+ 1 % mértékig nyújtható. A kamattámogatás kamatmentes. Visszatérítését a
hitel lejáratát követõ évben kell megkezdeni. A kamattámogatás
visszatérítésének idõtartama nem lehet hosszabb, mint a hitel futamideje. A
kérelemhez mellékelni kell a pénzintézeti hitelrõl kötött megállapodást, az
önkormányzat saját forrásaira és a fizetõképességére vonatkozó nyilatkozatot,
a kamattámogatás visszatérítéséhez elõkészített megállapodás tervezetét és az
ezeket bizonyító okiratokat.
A kérelmeket és azok mellékleteit 2 példányban a Belügyminisztérium
Önkormányzati Gazdasági Fõosztálya részére kell megküldeni.
A kérelmek döntéselõkészítése során indokolt esetben a Belügyminisztérium
további információkat kérhet az önkormányzatoktól, vagy az illetékes TÁKISZ-
tól.
Az állami támogatás odaítélésérõl a belügyminiszter és a pénzügyminiszter
együtt dönt.
I n d o k o l á s
1. A 20.§-hoz, és a 94.§-hoz fûzött módosító javaslathoz (I-III):
Pozitívan ítéljük meg az elõterjesztõ azon szándékát, miszerint növelni
kívánja az önkormányzatok szerepét a vállalkozások infrastrukturális
feltételeinek megteremtésében. Ugyanakkor az elõirányzott összeg forrása az
önkormányzatok mûködési költségeibõl teremtõdik meg. Az önkormányzatok jövõ
évi mûködési feltételeit rontja ennek az összegnek az elvonása. Vitatjuk az
elosztás mechanizmusát is. Az elosztás csak normatív szempontok alapján
történhet.
A fenti §-ok módosításával összefügg a 8.sz. melléklet elhagyása.
2. A 21.§-hoz fûzött módosító javaslathoz (IV):
A forráshiányos önkormányzatok további támogatására szükség van. Ugyanakkor a
konstrukciót indokolt átalakítani, az önkormányzatokat arra ösztönözni, hogy
forráshiányukat megszüntessék, kiadásaikat szûkítsék. De a gyors megszüntetés
a következõ évben sok önkormányzatot nagyon nehéz helyzetbe hoz.
Javasoljuk a 6. sz. mellékletet szövegének változását is, összhangban azzal,
hogy a kiegészítõ támogatások szisztémája változik.
Ugyanakkor a fenti változások indokolják a törvényjavaslat 1. sz.
mellékletének (KIADÁSOK) VIII. fejezete értelemszerû módosítását is.
B u d a p e s t , 1995. november 14.
SZDSZ