ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1456/117..

Módosító javaslat!

Gál Zoltánnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

T i s z t e l t E l n ö k Ú r !

A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló, T/1456.. számú

törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. §

(1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztek elõ.

Megjegyzés: A javaslatok összefüggenek!

A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatainak

változásaként a törvényjavaslat

I.

20. § (1) bekezdés e) pontjának az elhagyását javasolom:

"20. § (1) /Az Országgyûlés felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást

állapít meg:/

[e) a termelõ infrastrukturális feltételekben meglévõ területi fejlettségi

különbségek mérséklésére, az elmaradott és foglalkoztatási gondokkal küzdõ

térségek helyi önkormányzatai részére az e törvény 8. számú melléklete

szerint.]"

II.

20.§ (5) bekezdésének az elhagyását javaslom:

"20.§ [(5) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti támogatás - a külön törvény

alapján létrejövõ megyei fejlesztési tanácsok által a megye önkormányzatai

részére kiírt pályázati rendszerben - a termelõinfrastruktúra körébe

tartozó önkormányzati fejlesztések támogatására, valamint a közhasznú

foglalkoztatás bõvítésével összefüggõ fejlesztési igények teljesítésére

használható fel. Az e törvény 8. számú mellékletében megállapított megyei

elõirányzatból azon önkormányzatok fejlesztési célú kiadásaihoz nyújtható

támogatás,

a) amelyek a területfejlesztés kedvezményezett területeinek jegyzékérõl

szóló 61/1995. (V.30.) Korm. rendelet mellékletének településlistájában

szerepelnek,

b) az a) ponton kívül esõ települések fejlesztései csak abban az

esetben támogathatók, ha a jegyzékben szereplõ önkormányzatokkal közös

fejlesztést valósítanak meg, valamint ha a fejlesztési cél megvalósítása

bizonyíthatóan a kedvezményezett területek érdekében is szükséges.]"

III.

94.§-ának az elhagyását javaslom:

"[94. § Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy e törvény 20. §-a (1)

bekezdésének e) pontjában meghatározott helyi önkormányzati támogatás

hozzájutási feltételeit rendeletben szabályozza.]"

IV.

21. §-ának a következõ módosítását javasolom:

"21. § A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 87. §-ának (1)

bekezdése alapján, önállósága és mûködõképessége érdekében, [elháríthatalan

külsõ ok (vis maior) miatt hátrányos helyzetbe került helyi önkormányzat,

valamint a tartósan fizetésképtelen] a saját hibájából tartósan

fizetésképtelen helyzetbe került helyi önkormányzat, valamint az önhibáján

kívül hátrányos helyzetben lévõ forráshiányos helyi önkormányzat - külön

törvény szerint - kiegészítõ támogatást igényelhet az e törvény 6. számú

mellékletében foglalt feltételek szerint."

A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint -

növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 5. alcím új 1. számú

elõirányzatát 1000 mFt-tal.

1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 5. alcím új 2. számú

elõirányzatát 5000 mFt-tal.

A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint -

csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 7. alcím teljes elõirányzatát

5000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének VIII. fej. 17. cím, 5. alcím teljes 1.sz. kiemelt

elõirányzatát 500,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének VIII. fej. 5. cím, 7. alcím teljes 3. sz. kiemelt

elõirányzatát 500,0 mFt-tal.

________________

KVNYOMT.DOC

J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M

Ó D O S Í T Á S Á R A

1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K

| Eredeti |Javasolt |Módosított

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------

---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat

szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve

| | (+ -) |

| | | | |

| | |

VIII | | | | |Belügyminisztérium

| | |

| 17 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai

| | |

| |[7] | | | [Területi kiegyenlítést szolgáló

fejlesztési | 5000,0 | -5000,0 | 0

| | | | | célú támogatás]

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

VIII | | | | |Belügyminisztérium

| | |

| 17 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai

| | |

| | | | |

| | |

| | 5 | | | [Mûködésképtelenné vált h]Helyi

önkormányzatok | | |

| | | | | kiegészítõ támogatása

| | |

| | | | |

| | |

| | | | [1] | [Vis maior esetében támogatás]

| 500,0 | -500,0 | 0

| | | | [3] | [Saját hibájából tartós

fizetésképtelenség - | 500,0 | -500,0 | 0

| | | | | zetébe került helyi önkormányzatok]

| | |

| | | | |

| | |

| | | | 1 | Önhibájukon kívül hátrányos helyzetben

lévõ | 0 |+5 000,0 | 5 000,0

| | | | | (forráshiányos) helyi önkormányzatok

| | |

| | | | |

| | |

| | | | 2 | Mûködésképtelenné vagy

fizetésképtelenné vált | | |

| | | | | helyi önkormányzatok kiegészítõ állami

támoga- | 0 |+1 000,0 | 1 000,0

| | | | | tása

| | |

| | | | |

| | |

Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag összetartozó,

részelemeiben egymástól elválaszthatatlan elõirányzat-módosítás tüntethetõ

fel (pl. kiadások, illetve bevételek közötti átcsoportosítás; vagy kiadások

vagy bevételek növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több

címnél stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat

is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket részletezõ

(1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat összefüggésben

állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve a részelõirányzatokat,

normatívákat tartalmazó mellékletek összefüggésben állhatnak a kiadásokat,

bevételeket részletezõ mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ

rendelkezésekkel.

- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat

mellékleteinek következõ módosítását javasolom:

1. A 20.§ változásai miatt a 8. melléklet elhagyását javaslom.

2. A 21.§ változása miatt a 6. sz. melléklet címe megváltozik, 1. pontja

új címmel, és I. alponttal egészül ki, az 1. pont eddigi szövege II.

alpontként változatlan marad, valamint a 6. sz. melléklet 2. pontjának címe

helyébe új szöveg lép:

"6. számú melléklet az 1995. évi ........ törvényhez

A [mûködésképtelenné vált h]Helyi önkormányzatok kiegészítõ állami támogatása

[1. Vis maior esetében támogatás]

1. Önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévõ (forráshiányos) helyi

önkormányzatok támogatása

I. A forráshiányból eredõ jelentõs ellátóképesség-csökkenés esetén az

önhibájukon kívül hátrányos pénzügyi helyzetben lévõ helyi önkormányzatok

kiegészítõ támogatás igényelhetnek.

E támogatást csak az az önkormányzat igényelheti, amely a normatívan képzõdõ

forrásokon túl a saját források maximális feltárására (helyi adóztatás,

vagyonhasznosításból származó jövedelmek stb.) és a kiadások lehetséges

csökkentésére tett intézkedések (pl. intézmények társulásos mûködtetése,

körjegyzõség, hatósági feladatok társulás útján való ellátása) mellett sem

képes a kötelezõ önkormányzati feladatok ellátására, valamint az 1990.

december 31. elõtti hitel-, kötvénykötelezettség és azok 1996. évben esedékes

kamatai teljesítésére.

Nem igényelhet támogatást ezen a címen az a helyi önkormányzat, amely

a) a kötelezõ önkormányzati feladatok 1995. évi tényleges mûködési kiadásait

az 1996. évre központi támogatással elismert elõirányzattal, továbbá az

államháztartás alrendszereitõl átvett kötelezõ feladatok elõirányzatával

megnövelten túl, azt meghaladóan tervezi,

b) a béralap 1995. évi tényleges teljesítését az a) pontban foglaltakon túl

megnöveli,

c) helyi adó bevezetésérõl nem döntött,

d) felhalmozási célú kiadást tervez, ideértve az 1991. január 1. után

felvett - nem mûködõ egészségügyi gép-mûszer beszerzést szolgáló -

fejlesztési célú hitel törlesztését és kamatait, kivéve ha ennek a teljes

forrása kifejezetten erre a célra kapott támogatás, lakossági befizetés,

egyéb felhalmozási bevétel vagy átvett pénzeszköz,

e) az 1996. évben indítani szándékozott beruházásához központi céltámogatást

kapott és a saját forrás rendelkezésre állásáról nyilatkozott, kivéve, ha

- a támogatott cél az életveszélyessé vált általános iskolai tanterem

kiváltása, valamint a mûködõ egészségügyi intézmények gép-mûszer

beszerzése,

- a beruházás pénzügyi forrásai között tervezett saját pénzeszköz teljes

egészében a lakosságtól, vagy más szervtõl (az önkormányzat finanszírozási

körén kívüli gazdálkodó szervtõl) átvett pénzeszközbõl származik.

- a helyi önkormányzat lemondott a központi céltámogatásról,

f) intézményeit is ideértve, 3 hónapra, vagy ennél hosszabb idõre lekötött

tartós bankbetéttel, vagy legalább ilyen idõtartamra szóló, bank által

kibocsátott értékpapírral, állampapírral rendelkezik,

g) az egészségügyi, szociális, oktatási intézmények intézményenkénti

kihasználtsága az 50%-ot nem éri el, kivéve azt a települési önkormányzatot,

ahol intézménytípusonként csak egy intézmény üzemel,

h) az alacsony kihasználtsággal mûködõ intézményeinek társulás útján történõ

közös fenntartását nem kezdeményezte, illetve a térségi ellátást nyújtó

intézményeknek az Ötv. 70. § (1) bekezdés a) és b) pontja alapján a megyei

önkormányzat részére történõ átadásáról nem intézkedett.

A helyi önkormányzatok igényüket a Pénzügyminisztériumhoz a TÁKISZ-okon

keresztül nyújthatják be. A TÁKISZ-okhoz való beérkezés idõpontja:

- 1996. április 30.

- 1996. szeptember 30.

Az igénylést a következõ dokumentumokkal kell megküldeni (az 1996. elsõ

félévre vonatkozó dokumentumok csak a második határidõre szükségesek)

- az 1995. évi költségvetés végrehajtásáról, az 1996. évi költségvetésrõl

és az

- 1996. elsõ félévi beszámolóról szóló képviselõ-testületi elõterjesztés és

rendeletet, illetõleg határozat,

- az 1990. december 31. elõtti hiteltartozás és kamatai 1996. évet érintõ

kötelezettségének igazolásáról szóló banki bizonylat,

- mûködési célú éven belüli hitelek és azok kamatainak (kivéve a

munkabérhitelek) igazolásáról szóló banki bizonylat,

- a képviselõ-testület nyilatkozata az e) - h) pontokban foglaltak

igazolására.

A TÁKISZ-ok az elõzõekben jelzett határidõket követõ 30 napon belül a

rendelkezésre álló dokumentumok és helyi ismereteik alapján rövid elemzést

készítenek a figyelembe vehetõ forráshiány összegére. A kérelmeket és azok

mellékleteit 2 példányban a Pénzügyminisztérium Önkormányzati és

Területfejlesztési Fõosztálya részére megküldik.

A kérelmek döntés-elõkészítése során - indokolt esetben - a

Pénzügyminisztérium és a Belügyminisztérium további információkat kérhet az

önkormányzatoktól vagy az illetékes TÁKISZ-tól. A támogatások odaítélésérõl a

pénzügyminiszter és a belügyminiszter együtt dönt. Döntésüket - évenként két

alkalommal - a Magyar Közlönyben teszi közzé."

II. A helyi önkormányzat támogatást igényelhet a rendkívüli, váratlan

események következtében felmerülõ, az önkormányzati tulajdont sújtó természeti

vagy más károk mérséklésére - figyelembevéve a biztosításból vagy egyéb módon

megtérülõ károkat-, valamint az elõre nem látható, az önkormányzat

körültekintõ gazdálkodása ellenére többletkiadásokkal járó kötelezettségek

részbeni vagy teljes elismerésére. Nem tartoznak e támogatási körbe az

elmaradt felújításból, karbantartásból eredõ, korábban megelõzhetõ károk

helyreállítását, illetve felújítási elõirányzatok pótlását célzó támogatási

igények. Nem támogathatók azok a kérelmek sem, ahol a jelzett károk

helyreállítása a helyi önkormányzattól elvárható.

A támogatási kérelmekhez mellékelni kell:

- az önkormányzat 1996. évi költségvetésérõl szóló képviselõ-testületi

elõterjesztést és rendeletet,

- a káresemények bekövetkeztét, a többletkiadások kötelezettségét tanúsító

bizonylatot (pl. kárbecslés, szakértõi vélemény, költségvetés, számla, egyéb

okirat),

- a képviselõ-testület elõterjesztését és határozatát (nyilatkozatát) arra

vonatkozóan, hogy az önkormányzat saját erejébõl - részben, vagy egészében -

a vis maior helyzetét nem tudja feloldani.

A kérelmet - mellékletekkel - a helyi önkormányzatok 2 példányban a

Pénzügyminisztérium Önkormányzati és Területfejlesztési Fõosztályának küldik

meg.

A támogatás odaitélésérõl a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együtt dönt.

A támogatás rendeltetésszerû felhasználásáról - annak megtörténtét követõ 30

napon belül - a helyi önkormányzat az idevonatkozó bizonylatok becsatolásával

a Pénzügyminisztériumnak köteles elszámolni.

[2. Állami támogatás a tartósan fizetésképtelen helyzetbe került helyi

önkormányzatok adósságrendezésére irányuló hitelfelvétel visszterhes

kamattámogatására]

2. Mûködésképtelenné vagy fizetésképtelenné vált helyi önkormányzatok

kiegészítõ állami támogatása

Az állami támogatást az a helyi önkormányzat igényelheti, amelyik - a külön

törvényben szabályozott adósságrendezési eljárás keretében - az egyezséget

pénzintézeti hitellel teremtette meg.

A visszatérítendõ kamattámogatás összege legfeljebb a jegybanki alapkamat

+ 1 % mértékig nyújtható. A kamattámogatás kamatmentes. Visszatérítését a

hitel lejáratát követõ évben kell megkezdeni. A kamattámogatás

visszatérítésének idõtartama nem lehet hosszabb, mint a hitel futamideje. A

kérelemhez mellékelni kell a pénzintézeti hitelrõl kötött megállapodást, az

önkormányzat saját forrásaira és a fizetõképességére vonatkozó nyilatkozatot,

a kamattámogatás visszatérítéséhez elõkészített megállapodás tervezetét és az

ezeket bizonyító okiratokat.

A kérelmeket és azok mellékleteit 2 példányban a Belügyminisztérium

Önkormányzati Gazdasági Fõosztálya részére kell megküldeni.

A kérelmek döntéselõkészítése során indokolt esetben a Belügyminisztérium

további információkat kérhet az önkormányzatoktól, vagy az illetékes TÁKISZ-

tól.

Az állami támogatás odaítélésérõl a belügyminiszter és a pénzügyminiszter

együtt dönt.

I n d o k o l á s

1. A 20.§-hoz, és a 94.§-hoz fûzött módosító javaslathoz (I-III):

Pozitívan ítéljük meg az elõterjesztõ azon szándékát, miszerint növelni

kívánja az önkormányzatok szerepét a vállalkozások infrastrukturális

feltételeinek megteremtésében. Ugyanakkor az elõirányzott összeg forrása az

önkormányzatok mûködési költségeibõl teremtõdik meg. Az önkormányzatok jövõ

évi mûködési feltételeit rontja ennek az összegnek az elvonása. Vitatjuk az

elosztás mechanizmusát is. Az elosztás csak normatív szempontok alapján

történhet.

A fenti §-ok módosításával összefügg a 8.sz. melléklet elhagyása.

2. A 21.§-hoz fûzött módosító javaslathoz (IV):

A forráshiányos önkormányzatok további támogatására szükség van. Ugyanakkor a

konstrukciót indokolt átalakítani, az önkormányzatokat arra ösztönözni, hogy

forráshiányukat megszüntessék, kiadásaikat szûkítsék. De a gyors megszüntetés

a következõ évben sok önkormányzatot nagyon nehéz helyzetbe hoz.

Javasoljuk a 6. sz. mellékletet szövegének változását is, összhangban azzal,

hogy a kiegészítõ támogatások szisztémája változik.

Ugyanakkor a fenti változások indokolják a törvényjavaslat 1. sz.

mellékletének (KIADÁSOK) VIII. fejezete értelemszerû módosítását is.

B u d a p e s t , 1995. november 14.

SZDSZ

Eleje Honlap