1

T/1474/27..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr,

az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94.§. (1) bekezdése és a 102.§.(1) bekezdése alapján a

nemzetbiztonsági szolgálatoakról szóló T/1474.sz. törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1.) A 11.§. (2) bekezdés a.) pontja az alábbiak szerint módosul:

a.) törvényen, kormányrendeleten, vagy egyéb kormányzati döntésen alapuló

feladatok végrehajtására a nemzetbiztonsági szolgálatok részére feladatot

határoz meg, illetve utasítást ad, de nem adhat utasítást személyek és

bíróság által bejegyzett pártok megfigyelésére.

I n d o k l á s

A törvény által kell megtiltani, hogy a kormány, vagy a miniszter a

szolgálatokat magán-, vagy pártérdekbõl használja fel.

2.) A 11.§. (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(5) A miniszter kivizsgálja a nemzetbiztonsági szolgálatok

tevékenységével kapcsolatos panaszokat, a vizsgálat eredményérõl és a megtett

intézkedésekrõl 30 napon belül tájékoztatja az érintettet és a

Nemzetbiztonsági Bizottságot. Ez a határidõ egy esetben 30 nappal

meghosszabbítható.

I n d o k l á s:

Az ellenõrzés miatt szükséges, hogy a Bizottság tudjon a beérkezett

panaszokról és azok kivizsgálásának eredményérõl.

3.) A 13.§. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A fõigazgatók e törvény, a jogszabályok és az állami irányítás egyéb

jogi eszközei által meghatározott keretek között önálló felelõsséggel vezetik

a nemzetbiztonsági szolgálatokat.

I n d o k l á s:

Fontos hangsúlyozni, hogy a fõigazgatók részére e törvény az alap a vezetõi

tevékenységhez. Minden ezzel ellentétes jogszabályi elõírást figyelmen kívûl

kell hagyniok.

4.) A 13.§. (3) bekezdése k.) alponttal egészûl ki:

k.) ha a szolgálat jogellenes tevékenységre kap utasítást, azt köteles

megtagadni és haladéktalanul jelenteni a Nemzetbiztonsági Bizottság Elnökének.

I n d o k l á s:

Több gátat kell beépíteni a törvénybe azért, nehogy a kormány, vagy a

miniszter jogellenes tevékenységre tudja felhasználni a szolgálatokat.

5.) A 14.§. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az Országgyûlés a nemzetbiztonsági szolgálatok parlamenti

ellenõrzését Nemzetbiztonsági Bizottsága (továbbiakban: Bizottság) útján látja

el. A Bizottság elnöke mindenkor csak ellenzéki képviselõ lehet.

I n d o k l á s:

Ez az egyedüli garancia - mivel az elnök tudomására jut minden panasz,

észrevétel, feljelentés stb. -, hogy a jogellenes tevékenységet nem tudja a

kormány, a miniszter, vagy bármelyik vezetõ titokban elsimítani.

6.) A 14. §. (4) bekezdés f.) pontja az alábbiak szerint módosul:

f.) ha bármely módon valamely nemzetbiztonsági szolgálat

jogszabályellenes, vagy nem rendeltetésszerû mûködését észleli [felhívhatja a

minisztert a szükséges intézkedés megtételére és kezdeményezheti a felelõsség

megvizsgálását a miniszter a vizsgálat eredményérõl tájékoztatja a

Bizottságot]

elrendeli a bizottsági ellenõrzést, amelynek részletes jegyzõkönyvét az

ajánlásokkal együtt az Országgyûlés elé terjeszti;

I n d o k l á s

Itt már nem jogellenes tevékenység feltételezésérõl van szó, hanem

észlelésérõl. Ezért itt már nem a miniszternek kell vizsgálatot lefolytatni,

hanem a bizottságnak. Mivel tény a jogellenes tevékenység, a személyi

konzekvenciák levonása miatt az Országgyûlésnek kell zárt ülésen döntenie. Ez

egyúttal meggondolásra készteti a szolgálatok tagjait, hogy jogellenes

tevékenységet végezzenek.

7.) A 18.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A [Bizottság és a Honvédelmi Bizottság] két Bizottság tagjait az e

minõségükben birtokukba jutott állam- és szolgálati titkot tartalmazó

információk tekinttetében titoktartási kötelezettség terheli, amely a

bizottsági tagság megszûnését követõen is fennáll.

I n d o k l á s

Mivel az (1) bekezdés nevesíti a két bizottságot, felesleges ezt ismételni a

(2) bekezdésben is.

8.) A 19.§. (7) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(7) [Ha az érintett képviselõcsoport vezetõje a jelölést a tájékoztatást

követõen is fenntartja, a jelölés további érvényessége tekintetében az (5)

bekezdésben meghatározott esetben az Országgyûlés elnöke, a (6) bekezdésben

meghatározott esetben szavazattöbbséggel a Bizottság dönt.]

Ha az ajánlásban felsorolt bármely jelölt tekintetében kockázati tényezõ

áll fenn, akkor az adott frakció jogosult dönteni, hogy a jelölést fenntartja,

vagy másik jelöltet nevez.

I n d o k l á s:

Mivel az Országgyûlésbe egymástól független és egymásért nem felelõs pártok

kerülnek be a választók akaratából, így jogaik csorbulnának, ha helyettük az

Országgyûlés elnöke, vagy Bizottság döntene.

9.) A 26.§. (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) Ha a nemzetbiztonsági szolgálatok munkatársa a szolgálatok jogellenes

mûködését észleli, észrevételérõl írásban jelentést tehet a [miniszternek. A

miniszter köteles a bejelentést kivizsgálni, valamint a vizsgálat

elrendelésérõl és annak eredményérõl a Bizottságot tájékoztatni.] Bizottság

elnökének.

Az elnök a következõ ülésen tájékoztatja a Bizottságot és döntenek az

ellenõrzés elrendelésérõl.

I n d o k l á s:

A módosítás megakadályozza, hogy hivatalon belül titokban elsimítsák a

történteket és esetleg a jelentést tevõvel szemben retorziót alkalmazzanak.

10.) Az 59. §. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Az 58.§.(1) bekezdésében meghatározott kívételes eljárás esetén a

titkos információgyûjtést akkor is haladéktalanul meg kell szüntetni, ha a

titkos információgyûjtés folytatását az engedélyezõ nem engedi. Ebben az

esetben és ha az adatgyûjtés, befejeztével bizonyítást nyert, hogy

szükségtelen volt az elrendelés, akkor a titkos információgyûjtés során nyert

adatokat - az állam- és szolgálati titkot tartalmazó iratok megsemmisítési

rendjére vonatkozó törvényi elõírások szerint - haladéktalanul meg kell

semmisíteni.

I n d o k l á s:

Nem maradhat egyik szolgálatnál akkor sem titkos információ útján szerzett

adat, ha kiderûl, hogy szükségtelen volt a kívételes eljárás elrendelése.

11.) A 68.§. (1) bekezdés az alábbi szerint módosul:

(1) A köztársasági elnök rendeli el az ellenõrzést

a.) a Magyar Honvédség parancsnoka [a] és vezérkari fõnöke;

b.) a Határõrség országos parancsnoka;

c.) a Köztársasági Elnök Hivatala vezetõ beosztású munkatársai

tekintetében.

I n d o k l á s:

A honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 7.§. (1) bekezdés b.) pontja

szerint a köztársaság elnöke nevezi ki a Határõrség országos parancsnokát,

tehát a biztonsági ellenõrzést is õ köteles elrendelni.

12.) A 78.§. (2) bekezdés d.) pontja az alábbiak szerint módosul:

d.) [a nemzetbiztonsági szolgálatok védelemre jogosult vezetõinek

körét,] a védelmi intézkedések részletes szabályait.

I n d o k l á s:

Mivel a törvény (1.sz. melléklet) állapítja meg a védelem alá esõ

tisztségeket, így a miniszter nem jogosult újabb tisztségek kijelölésére.

13.) A 68.§. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az Országgyûlés rendeli el az ellenõrzést

a.) a köztársaság elnöke;

b.) az Országgyûlés elnöke;

c.) a miniszterelnök

tekintetében.

Az ezt követõ bekezdések értelemszerûen változnak.

I n d o k l á s:

Mivel a Házszabály 69.§. (2) bekezdése alapján a köztársaság elnöke és az

Országgyûlés elnöke részt vehetnek a Bizottságok zárt ülésén, a miniszterelnök

pedig mint a Nemzetbiztonsági Kabinet elnöke szintén hozzájut a

nemzetbiztonsági ügyekhez, ezért ellenõrzésük éppen úgy elengedhetetlen, amint

a Bizottság tagjaié.

Budapest, 1995. november 6-án

Sebõk János

országgyûlési képviselõ

MSZP

Eleje Honlap