Fidesz-Magyar Polgári Párt
Képviselõcsoport
Dr. Gál Zoltán Módosító javaslat
az Országgyûlés elnöke részére
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A T/1474. számú, a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényjavaslathoz
az alábbi módosító indítványokat nyújtom be:
1. A törvényjavaslat 2.§ (2) bekezdésének alábbi módosítását javasolom:
"(2) A Katonai Felderítõ Hivatal és a Katonai Biztonsági Hivatal (a
továbbiakban együtt: katonai nemzetbiztonsági szolgálatok) országos
hatáskör[rel]û, a Honvédelmi Miniszter irányítása alatt álló, önálló
gazdálkodást folytató költségvetési szervek. [a Magyar Honvédség részeként,
annak szervezeti rendszerében mûködnek]
2. A törvényjavaslat 6.§ g) és h) pontjának elhagyását javasolom (a javaslat
elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):
"[g) Ellátja a felderítõ csapatok szakmai felügyeletét, folyamatosan végzi a
harcászati-hadmûveleti felderítés elméleti fejlesztését és ezek eredményét a
kiképzési programokban érvényesíti, ellenõrzi a felderítõ csapatok kiképzését
és harckészültségét;
h) szakanyaggal ellátja a felderítõ csapatokat;]
3. A törvényjavaslat 13.§ (2) bekezdésének elhagyását javasolom (a javaslat
elfogadása esetén a bekezdések számozása értelemszerûen változik):
[(2) A katonai nemzetbiztonsági szolgálatok fõigazgatói a (1) bekezdésben
meghatározottak szerint, továbbá a Magyar Honvédség parancsnokának vezetõi
jogkörében adott - a 11.§-ban meghatározott miniszteri jogokat nem érintõ -
rendelkezései alapján vezetik a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokat. A
Katonai Felderítõ Hivatalvezetésére vonatkozóan jogszabályok a Honvéd Vezérkar
fõnöke számára is megállapíthat hatáskört.]
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokat a Magyar Honvédség
részeként fogalmazza meg. Ez indokolatlan, mert ebben az esetben a szolgálatok
beépülnek abba a szervezeti rendszerbe, amelyet a honvédelmi törvény vonatkozó
részei fogalmaznak meg, ily módon vezetési szempontból nem a "civil" miniszter
irányítási jogkörében tartoznának, hanem "katonai" irányítás alatt állnának.
Ugyancsak a polgári és a katonai szférák egyértelmû feladat-elválasztását
indokolják a második és harmadik pont elhagyására vonatkozó javaslatok, hiszen
az e pontokban megfogalmazott hatáskörök nem a katonai nemzetbiztonsági
szolgálatokhoz tartoznak, hanem katonai jellegû feladatok.
Budapest, 1995. november 8.
Dr. Gyuricza Béla