Fidesz-Magyar Polgári Párt

Képviselõcsoport

T/1474/28..

Dr. Gál Zoltán Módosító javaslat

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A T/1474. számú, a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényjavaslathoz

az alábbi módosító indítványokat nyújtom be:

1. A törvényjavaslat 2.§ (2) bekezdésének alábbi módosítását javasolom:

"(2) A Katonai Felderítõ Hivatal és a Katonai Biztonsági Hivatal (a

továbbiakban együtt: katonai nemzetbiztonsági szolgálatok) országos

hatáskör[rel]û, a Honvédelmi Miniszter irányítása alatt álló, önálló

gazdálkodást folytató költségvetési szervek. [a Magyar Honvédség részeként,

annak szervezeti rendszerében mûködnek]

2. A törvényjavaslat 6.§ g) és h) pontjának elhagyását javasolom (a javaslat

elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):

"[g) Ellátja a felderítõ csapatok szakmai felügyeletét, folyamatosan végzi a

harcászati-hadmûveleti felderítés elméleti fejlesztését és ezek eredményét a

kiképzési programokban érvényesíti, ellenõrzi a felderítõ csapatok kiképzését

és harckészültségét;

h) szakanyaggal ellátja a felderítõ csapatokat;]

3. A törvényjavaslat 13.§ (2) bekezdésének elhagyását javasolom (a javaslat

elfogadása esetén a bekezdések számozása értelemszerûen változik):

[(2) A katonai nemzetbiztonsági szolgálatok fõigazgatói a (1) bekezdésben

meghatározottak szerint, továbbá a Magyar Honvédség parancsnokának vezetõi

jogkörében adott - a 11.§-ban meghatározott miniszteri jogokat nem érintõ -

rendelkezései alapján vezetik a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokat. A

Katonai Felderítõ Hivatalvezetésére vonatkozóan jogszabályok a Honvéd Vezérkar

fõnöke számára is megállapíthat hatáskört.]

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokat a Magyar Honvédség

részeként fogalmazza meg. Ez indokolatlan, mert ebben az esetben a szolgálatok

beépülnek abba a szervezeti rendszerbe, amelyet a honvédelmi törvény vonatkozó

részei fogalmaznak meg, ily módon vezetési szempontból nem a "civil" miniszter

irányítási jogkörében tartoznának, hanem "katonai" irányítás alatt állnának.

Ugyancsak a polgári és a katonai szférák egyértelmû feladat-elválasztását

indokolják a második és harmadik pont elhagyására vonatkozó javaslatok, hiszen

az e pontokban megfogalmazott hatáskörök nem a katonai nemzetbiztonsági

szolgálatokhoz tartoznak, hanem katonai jellegû feladatok.

Budapest, 1995. november 8.

Dr. Gyuricza Béla

Eleje Honlap