tstext.tmp

T/1489/5..szám

E G Y S É G E S J A V A S L A T

A magyar állampolgárok külföldi állampolgárokkal

történõ házasságkötésére vonatkozó jogszabályok módosításáról

Dr.Vastagh Pál

Budapest, 1995.november 23.

A magyar állampolgárok külföldi állampolgárokkal történõ házasságkötésére

vonatkozó jogszabályok módosításáról

szóló törvényjavaslat

1. §

(1) A nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvénye-

rejû rendelet 38. §-a /1/ bekezdésének második mondata helyébe

a következõ rendelkezés lép:

"Az igazolás alól a területileg illetékes fõvárosi, megyei

közigazgatási hivatal vezetõje indokolt esetben felmentést ad-

hat."

(2) A nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvénye-

rejû rendelet 38. §-a /3/ bekezdése helyébe a következõ ren-

delkezés lép:

"/3/ Ha magyar állampolgár vagy Magyarországon lakó honta-

lan külföldön kíván házasságot kötni, a területileg illetékes

fõvárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetõje tanúsítja,

hogy a házasságkötésnek a magyar jog szerint nincs akadálya."

2. §

Az anyakönyvekrõl, a házasságkötési eljárásról és a név-

viselésrõl szóló 1982. évi 17. törvényerejû rendelet 20. §-a

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"20. § /1/ A nem magyar állampolgár részére a nemzetközi

magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendelet 38. §-á-

nak /1/ bekezdése szerinti igazolás alóli felmentés a felmentés

kiállításának napjától számított hat hónapig érvényes.

/2/ A felmentés megadását az együttesen megjelenõ házasu-

lók a házasság megkötésére illetékes anyakönyvvezetõnél kérhe-

tik."

3. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ 90. napon lép hatályba.

Rendelkezéseit a folyamatban levõ ügyekben is alkalmazni kell.

I N D O K O L Á S

a magyar állampolgárok külföldi állampolgárokkal történõ házas-

ságkötésére vonatkozó jogszabályok módosításáról szóló törvény-

javaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

1. Az elmúlt évtizedek emberi és állampolgári jogokat kor-

látozó intézkedéseinek egyike a magyar állampolgárok külföldi

állampolgárokkal történõ házasságkötésének megszorítása, ille-

tõleg indokolatlanul szigorú ellenõrzés alatt tartása volt.

A házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV.

törvény 6. §-ának /2/ bekezdése annak idején kimondta, hogy "ma-

gyar állampolgárnak külföldi állampolgárral való házasságkötésé-

hez a Népköztársaság Elnöki Tanácsának engedélye szükséges."

Az 1956. évi VI. törvény 1. §-ának /1/ bekezdése az ilyen há-

zasság engedélyhez kötését megszüntette, amikor úgy rendelkezett,

hogy "magyar állampolgárnak külföldi állampolgárral való házas-

ságkötéséhez a Népköztársaság Elnöki Tanácsának engedélye nem

szükséges. Ez a rendelkezés nem mentesíti a külföldi állampolgárt

annak igazolása alól, hogy a reá irányadó jog szerint a házasság-

kötés nem ütközik akadályba."

Már az 1952. évi IV. törvény 6. §-ának /1/ bekezdése kimondta,

hogy a külföldiekkel való házasság engedélyhez kötése mellett a

külföldinek igazolnia kell, hogy a házasság a reá alkalmazandó

jog szerint - ez általában az állampolgárság szerinti állam joga

- nem ütközik akadályba. Ez a törvény vezette be annak lehetõsé-

gét, hogy az igazolás alól az igazságügy-miniszter felmentést ad-

hat. Ezt az igazolási kötelezettséget, illetõleg e kötelezettség

alól az igazságügy-miniszter által történõ felmentés lehetõségét,

a házasságnak az Elnöki Tanács engedélyéhez kötését megszüntetõ

törvény is fenntartotta.

A külföldiekkel való házasságkötésnek ezt a rendjét a házas-

ságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény

módosításáról és egységes szövegérõl alkotott 1974. évi IV. tör-

vény 6. §-a átvette, és lényegében változatlanul fenntartotta a

nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendelet

ma is hatályos 38. §-ának /1/ bekezdése is. E szerint: "Ha nem

magyar állampolgár kíván Magyarországon házasságot kötni, igazol-

nia kell, hogy a házasságkötésnek személyes joga szerint nincs

akadálya. Az igazolás alól az igazságügy-miniszter indokolt eset-

ben felmentést adhat."

2. A hatályos szabályok megfelelnek a fejlett

jogrendszerekben meghonosodott elõírásoknak. Az a követelmény

ugyanis, hogy az állampolgárság szempontjából vegyes házasság a

külföldi házasulandóra alkalmazandó külföldi jog szerint nem

ütközik akadályba, a korszerû jogrendszerek azon követelményének

felel meg, hogy különbözõ állampolgárságú személyek között

kötött házasság csak akkor érvényes, ha mindkét házasfélre

irányadó jog elõírásainak megfelel. A magyar jogban a nemzetközi

magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendelet ezt úgy

fogalmazza meg 37. §-ának /1/ bekezdésében, hogy ha a

házasulandók különbözõ állampolgárságúak, a házasság csak akkor

érvényes, ha ennek anyagi jogi feltételei mindkét házasulóra

alkalmazandó jog szerint megvannak. Természetes követelmény,

hogy e feltétel fennálltát a magyar állampolgárral házasságot

kötni kívánó külföldinek igazolnia kell; ugyanakkor az ilyen

igazolás alóli felmentés lehetõsége abból adódik, hogy vannak

esetek, amikor ilyen igazolás beszerzése az állampolgárság

szerinti államtól hosszadalmas vagy lehetetlen volna.

3. A hatályos jognak a magyar és a külföldi állampolgár házas-

ságkötésére vonatkozó rendelkezései egyetlen kivételtõl eltekint-

ve megfelelnek a jogállam követelményeinek. A kivétel pedig az,

hogy a jogszabály az igazságügy-miniszter kizárólagos hatáskörébe

utalja az igazolás alóli felmentés adásának a lehetõségét.

Korszerû közigazgatási viszonyok közepette elfogadhatatlan, hogy

ilyen funkciót az igazságügy-miniszter gyakoroljon. A házasság

megkötésében bármilyen minõségben történõ közremûködés nem igaz-

ságügyi feladat. A felmentés kiadása olyan egyszerû tények isme-

retén és megítélésén alapszik, melyhez ez a méretû központosítás

szükségtelen; ilyen például, hogy a külföldi võlegényre vagy

menyasszonyra irányadó külföldi jog szerint megvannak-e a házasság-

kötés anyagi jogi feltételei: az érvényes házassághoz megkövetelt

életkor, nincs-e házassági akadály pl. meghatározott fokú rokon-

ságban álló személyek között stb., illetve amelyhez a kellõ szak-

ismeretek az önkormányzatok által is megszerezhetõk.

4. Az alapvetõen megváltozott körülmények indokolttá teszik a

nemzetközi magánjogi jogszabály módosítását. A módosítást a már

ismertetett körülmények mellett az a gyakorlatias megfontolás is

nyomatékosan indokolja, hogy a magyar és külföldi állampolgárok

közötti házasságok száma az elmúlt években folyamatosan növek-

szik. Bár a jogszabály ma is lehetõvé teszi, hogy a házasulók a

felmentés iránti kérelmüket bármelyik anyakönyvvezetõnél elõter-

jesszékT/1982.. évi 17. törvényerejû rendelet 20. § /2/ bekezdé-

se/, gyakorlatilag e kérelmek elõterjesztése az Igazságügyi Mi-

nisztériumban történik, ami azt jelenti, hogy az érdekelteknek az

ország távoli pontjairól is a fõvárosba kell utazniuk, holott ezt

az ügy jellege nem teszi indokolttá.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû

rendelet 38. § /1/ bekezdése - ha a házasságkötést Magyarorszá-

gon tervezik - az igazságügy-minisztert, a 38. /3/ bekezdése pe-

dig - ha a házasságot külföldön kívánják megkötni - a tanácsi

szerveket jelölte meg eljáró szervként. Miután a politikai beren-

dezkedés gyökeres megváltozása folytán a különbözõ állampolgársá-

gú személyek házasságkötése is teljesen szabaddá vált, felesleges

az ilyen házasságokkal kapcsolatos ügyintézés jelentõs részének

centralizálása, és indokolt, hogy az ilyen házasságkötésekkel

kapcsolatos ügyeket a közigazgatási szervek intézzék.

A Javaslat 1. §-a szerint ezért a felmentési eljárás egysége-

sen a területileg illetékes fõvárosi, megyei közigazgatási hiva-

talban folyik majd.

A 2. §-hoz

A nemzetközi magánjogi törvényerejû rendeletnek a módosí-

tással érintett rendelkezései folytán értelemszerûen módosítani

kell az anyakönyvekrõl, a házasságkötési eljárásról és a névvi-

selésrõl szóló 1982. évi 17. törvényerejû rendelet 20. §-át is.

A Javaslat szerint a házasulók a házasságkötéssel kapcsolatos

egyéb ügyintézésre is hatáskörrel rendelkezõ anyakönyvvezetõnél

nyújthatják be felmentés iránti kérelmüket.

A 3. §-hoz

A Javaslat szerinti 90 napos hatálybalépési határidõt az

indokolja, hogy a hatáskörátadással kapcsolatos adminisztrációs

teendõk elvégezhetõek legyenek, illetve a hatályba lépés idõ-

pontjában az érintett szervek felkészülten fogadhassák a kérel-

meket.

Eleje Honlap