T/1502/27..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A T/1502.. számú törvényjavaslathoz a következõ módosító indítványt

nyújtjuk be:

A törvényjavaslat 13.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a 13 és 14. §. számozása 14 és 15. §-ra változik:

"13. §

Az áfa tv. a következõ XVII. Fejezettel egészül ki, ezáltal az áfa tv. új

67. §-sal egészül ki, egyidejûleg a 67-79 §-ok sorszámozása értelemszerûen

változik:

XVII. Fejezet

67. § (1) Ha az egyéni vállalkozó a személyi jövedelemadóról szóló törvény

(a továbbiakban SZJA tv.) X.fejezetében foglalt eljárással (Az egyéni

vállalkozó átalányadózása) állapítja meg jövedelmét, akkor jogosult arra,

hogy az elszámolandó adót (a továbbiakban átalányadó) az e fejezetben

foglaltak szerint állapítsa meg, tartsa nyilván.

- 2 -

(2) Az átalányadó alapja

a) Az átalányadó alapja az adóköteles termékértékesítés és

szolgáltatásnyújtás adót is tartalmazó ellenértékeként az adóév elsõ

napjától, illetve a bejelentkezés napjától az adott bevallási idõszak

utolsó napjáig terjedõ idõszakban ténylegesen elért (kézhezvett, jóváírt)

bevétel, valamint ugyanezen idõszakban a 24.§-ban foglaltak szerint

megállapított adóval növelt ellenérték együttes összege (a továbbiakban az

adó alapjául szolgáló ellenérték).

b) Nem képezi az átalányadó alapját a 28. § (3) bekezdésében valamint a

29.§-ban foglalt termékek értékesítésének és szolgáltatások nyújtásának

ellenértéke.

(3) Az átalányadó mértéke, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek

legalább 95 %-a olyan termékértékesítésbõl illetve szolgáltatásnyújtásból

származik, mely termékeknél illetve szolgáltatásoknál a felszámítandó adó

mértéke 12 %:

a) az átalányadó alapjának 1,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;

b) az átalányadó alapjának 1,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;

c) az átalányadó alapjának 2,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(1) bekezdésének hatálya alá tartozik.

(4) Az átalányadó mértéke, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek

legalább 95 %-a olyan termékértékesítésbõl illetve szolgáltatásnyújtásból

származik, mely termékeknél illetve szolgáltatásoknál a felszámítandó adó

mértéke 25 %:

a) az átalányadó alapjának 1,8 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;

b) az átalányadó alapjának 3,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;

c) az átalányadó alapjának 4,8 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(1) bekezdésének hatálya alá tartozik.

- 3 -

(5) Az átalányadó mértéke, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek több

mint 50 %-a olyan olyan termékértékesítésbõl illetve

szolgáltatásnyújtásból származik, mely termékeknél illetve

szolgáltatásoknál a felszámítandó adó mértéke 12 %:

a) az átalányadó alapjának 1,3 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;

b) az átalányadó alapjának 2,2 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;

c) az átalányadó alapjának 3,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(1) bekezdésének hatálya alá tartozik.

(6) A (3)-(5) bekezdésekben nem említett esetekben az átalányadó mértéke:

a) az átalányadó alapjának 1,5 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;

b) az átalányadó alapjának 2,5 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;

c) az átalányadó alapjának 4,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53.§-ának

(1) bekezdésének hatálya alá tartozik.

(7) Az adott bevallási idõszak elszámolandó adójaként az adóév illetve

bejelentkezés elsõ napjától az adott bevallási idõszak utolsó napjáig

terjedõ idõszak egészére az adó alapjául szolgáló ellenérték

göngyölítésével számított átalányadó és az adóév korábbi bevallási

idõszaká(ai)ban már bevallott adó különbözetét kell megállapítani,

bevallani és elszámolni.

(8) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany a

termékimport utáni adófizetési kötelezettségének az általános szabályok

szerint tesz eleget.

(9) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany adólevonási

jogát nem gyakorolhatja, és az e §-ban szabályozott adózási mód

alkalmazásának idõszakára a késõbbiekben sem alapíthat adólevonási jogot.

- 4 -

(10) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany bevételeit

oly módon köteles nyilvántartani, hogy abban az adó alapjául szolgáló

ellenérték adókulcsonként elkülönüljön egymástól és az adó alapjául nem

szolgáló bevételektõl.

(11) a) Az adóalany az e §-ban szabályozott adózási módot az adóév végéig

választhatja. A jelzett idõszak elteltével az adóalany ismét élhet

választási jogával, ha az (1) bekezdésben foglalt feltételnek megfelel.

b) Az adóalany a választás bejelentését követõ év elsõ napjától, illetve

az alanyi adómentesség értékhatárát évközben átlépõ adóalany a

bejelentkezését követõen alkalmazhatja az e §-ban szabályozott adózási

módot.

Indokolás:

Az egyéni vállalkozók adózási gyakorlatával sem a társadalom, sem az

adóalanyok nem elégedettek.

Az átalányadózás általános forgalmi adóra való kiterjesztésével egy olyan

adózási forma és gyakorlat valósulhat meg, melyben a vállalkozó egyszerû

bevételi nyilvántartás vezetése mellett, és kizárólag arra alapozva,

egyértelmûen meg tudja állapítani a fizetendõ adóit.

Ezáltal a vállalkozó tételes adózáshoz képest

· jelentõs ügyviteli, könyvelõi, szakértõi költséget takarít meg;

· az átalány egyszerûsége miatt jóval kisebb az esélye a mulasztási

vagy adóbírsággal sújtható tévedésnek, hibavétésnek;

· az adminisztráció egyszerûsödése révén másra fordítható ideje

szabadul fel;

· a szakértõi segítség nélkül is egyértelmûen átlátható, tervezhetõ,

kalkulálható fizetési kötelezettséget jelent.

Ezek az elõnyök együttesen kompenzálják azt, hogy a vállalkozó az

egyébként számára relatíve nagyobb adóterhet jelentõ átalányadózást

választja.

- 5 -

Ennek révén a költségvetés az átalányt választóktól az össz egyéni

vállalkozói átlagot meghaladó, biztosabban tervezhetõ és realizálódó

adóbevételhez jut az adóztatás fajlagos költségének csökkenése mellett.

A módosító javaslat a jövedelemadóátalányt választó egyéni vállalkozók

számára igénybe vehetõen az általános forgalmi adó átalányban való

fizetését is lehetõvé teszi.

Budapest, 1995. november 10.

Dr. Götzinger István Dr. Samu János

MSZP MSZP

Kücsön Sándor Miakich Gábor

MSZP MSZP

Körösfõi László Lajtai István

MSZP MSZP

Eleje Honlap