______________
I:\bizjelen\T1502res.DOC
T/1502/36.. szám
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Gazdasági bizottságának
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Kulturális és sajtó bizottságának
Mezõgazdasági bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának
a j á n l á s a
az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról
szóló T/1502.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Kulturális és sajtó
bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottság), Mezõgazdasági bizottsága,
valamint Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban: Szociális
bizottság) megvitatta az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV.
törvény módosításáról szóló, T/1502.. számon beterjesztett törvényjavaslatot,
továbbá az ahhoz benyújtott T/1502/8.,T/9.., T/10..,T/11.., T/12..,T/13.., T/14..,
/15.,T/16.., T/17.., /18., /19.,T/20..,T/21..,T/22..,T/23..,T/24..,T/25..,T/26..,T/27..,
/28.,T/29..,T/30..,T/31..,T/32..,T/33..,T/34..,T/35.. számú módosító javaslatokat.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
A Gazdasági bizottság elõadója: Tóth Sándor képviselõ
A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Matuska Sándor képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
3. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"3. § [Az áfa tv. 12. §-a a következõ i) ponttal egészül ki:
/A nemzetközi közlekedéshez és a termékek nemzetközi forgalmához
közvetlenül kapcsolódó termékértékesítésnek és szolgáltatásnyújtásnak
minõsül:/
"i) kizárólag nemzetközi közlekedésben részt vevõ, illetve külföldi
lajstromjelû légijármû javítása, karbantartása, felújítása és átalakítása."]"
Indokolás: Lásd a T/1502/18. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 3. §-ában az áfa tv. 12.
§ i) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az áfa tv. 12. §-a a következõ i) ponttal egészül ki:/
/A nemzetközi közlekedéshez és a termékek nemzetközi forgalmához
közvetlenül kapcsolódó termékértékesítésnek és szolgáltatásnyújtásnak
minõsül:/
""i) a kizárólag nemzetközi közlekedésben részt vevõ, illetve külföldi
lajstromjelû légijármû javítása, karbantartása, felújítása és átalakítása.""
Indokolás: Lásd a T/1502/35. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.
- a Költségvetési biz.
- a Kulturális biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésének az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása
értelemszerûen változik):
"(2) [Az áfa tv. 13. §-ának (1) bekezdése a következõ 3. ponttal egészül
ki:
/E törvény alkalmazásában:/
"3. értékpapír: minden olyan okirat, amelyet jogszabály értékpapírnak
minõsít, kivéve azt a dolgot helyettesítõ okiratot, melynek megszerzése
egyúttal a benne megjelölt dolog feletti tulajdonjog megszerzését is
jelenti;"]"
Indokolás: Lásd a T/1502/33. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.
- a Gazdasági biz.
- a Kulturális biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Nahimi Péter képviselõ a törvényjavaslat 4. § (4) bekezdésében az áfa
tv. 13. § (1) bekezdése 15. pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Az áfa tv. 13. §-ának (1) bekezdése a következõ 15. ponttal egészül ki:/
/E törvény alkalmazásában:/
""15. továbbértékesítési cél: a beszerzett termék saját célú használat,
hasznosítás nélküli, 6. § szerinti értékesítése[, melynek eredményeként a
termék használati értéke legfeljebb a kereskedelemben szokásos értékváltozás
figyelembevételével térhet el a beszerzéskori állapottól;]""
Indokolás: Lásd a T/1502/25/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
4. §-át a következõ új (5) és (6) bekezdésekkel javasolják kiegészíteni (a
javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen
változik):
"(5) Az áfa tv. 13. §-ának (1) bekezdése 16/g. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"g) a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint statisztikai
besorolása, amennyiben az eltér e törvény 28. § (1) bekezdésében meghatározott
25 %-os mértéktõl."
(6) Az áfa tv. 13. §-ának (1) bekezdése 17/e. pontja helyébe az alábbi
rendelkezés lép:
"e) a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint statisztikai
besorolása, amennyiben az eltér e törvény 28. § (1) bekezdésében meghatározott
25 %-os mértéktõl.""
Indokolás: Lásd a T/1502/19. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Nahimi Péter képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában az áfa tv. 22. §
(6) bekezdése a) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az áfa tv. 22. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az ellenérték helyett az értékesített termék, nyújtott szolgáltatás adó
nélküli, az adófizetési kötelezettség keletkezésének idõpontjában fennálló
forgalmi értéke az adó alapja akkor, ha/
"a) az ellenérték az értékesített termék, nyújtott szolgáltatás adó
nélküli, az adófizetési kötelezettség keletkezésének idõpontjában fennálló
forgalmi értékéhez hasonlítva aránytalanul alacsony, és azt a felek nem hitelt
érdemlõen igazolhatóan a fennálló piaci körülményeknek és saját helyzetüknek
megfelelõen állapították meg, valamint"
Indokolás: Lásd a T/1502/25/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
5. §-ában az áfa tv. 22. § (6) bekezdése b) pontja ba) alpontjának a következõ
kiegészítését javasolják:
/Az áfa tv. 22. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás az alábbiakban meghatározott
kör részére történik:/
"ba) az adóalany jelenlegi és - egy teljes naptári éven belül - volt
tulajdonosa, tagja;"
Indokolás: Lásd a T/1502/20. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"6. § Az áfa tv. 31. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ g), [és] h) és i) ponttal egészül
ki:
/Mentes az adó alól a vámmentes termékimport, kivéve azt a
termékimportot, mely/
"f) a határmenti gazdálkodás keretében biztosított vámmentességen alapul;
g) a 29. §-ban meghatározott adómérték alá tartozó termékértékesítés
következményeként valósul meg;
h) kérelemre engedélyezett vámmentességen alapul[.];
i) az alapítvány részére biztosított vámmentességen alapul."
Indokolás: Lásd a T/1502/16.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Kulturális biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Dr. Szolnoki Andrea, dr. Lukovics Éva, Béki Gabriella és dr. Szigeti
György képviselõk a törvényjavaslatot a következõ új 6/A. §-sal javasolják
kiegészíteni:
"6/A. § Az áfa tv. 33. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó, ha az adóalany a terméket
és a szolgáltatást/
"b) követlenül tárgyi adómentesség alá tartozó termékértékesítéshez és
szolgáltatásnyújtáshoz (30. §) használja fel, hasznosítja, kivéve a humán
egészségügyi ellátást szolgáló beruházást;""
Megjegyzés: A törvényjavaslat nem érinti az áfa tv. 33. §-át. A módosító
javaslat indokolásában pedig nem történik utalás arra, hogy a Házszabály 94.
§ (3) bekezdésében foglaltakkal szemben miért indokolt a módosítás.
Megjegyzés: Jogtechnikai szempontból új 7. § felvétele az indokolt.
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 32. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/1502/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem foglalt állást.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Keller László és Varga József képviselõk a törvényjavaslatot a
következõ új 7. §-sal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"7. § Az áfa tv. 32. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/A 34. § szerinti adóalanyt megilleti az a jog, hogy az általa fizetendõ
adó összegébõl (48. § (1) bekezdése) levonja/
"d) a saját vállalkozásban megvalósított beruházása után bevallott
adóösszeget""
Megjegyzés: A törvényjavaslat nem érinti az áfa tv. 32. §-át. A módosító
javaslat indokolása szerint viszont "a beterjesztett tv. javaslat új
rendelkezést javasol a 36. § (1) bekezdésének d) pontja helyébe, amelynek
célja az elõterjesztõ és a szöveges indoklás szerint az, hogy a saját
vállalkozásban végzett beruházások utáni forgalmi adót még átmenetileg se
kelljen "meghitelezni". Ahhoz, hogy ezt a célt elérjük, a tv. hatályos 32.
§-a (1) bekezdésének d) pontját is meg kellene változtatni, mert az a
megfizetett adót jelöli meg adólevonási jog keletkeztetõjeként. Az APEH
eddig is erre hivatkozva kötelezte az adózókat a kiszámított adó
"meghitelezésére."" ... "A további szakmai viták elkerülése, a jogalkotói
szándék ellentmondás nélküli érvényesülése igényli a módosítást."
Indokolás: Lásd a T/1502/24.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 8. §-ának elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"8. § [Az áfa tv. 39. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A (3) bekezdés a) pontja szerinti adólevonás összegében nem
haladhatja meg:
a) a tárgyi eszköz értékesítése során felszámított adó összegét; vagy
b) azt az összeget, mely adófizetési kötelezettségként az adóalanyt akkor
terhelné, ha a tárgyi eszköz értékesítését belföldön teljesítené, vagy ha a
tárgyi eszköz értékesítésére a 28. §-ban meghatározott adómérték
vonatkozna."]"
Indokolás: Lásd a T/1502/32. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.
- a Gazdasági biz.
- a Kulturális biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ában az áfa tv. 39. §
(5) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
/Az áfa tv. 39. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:/
""(5) A (3) bekezdés a) pontja szerinti adólevonás összeg[ében]e nem
haladhatja meg:"
Indokolás: Lásd a T/1502/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
13. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ában az áfa tv. 39. §
(5) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az áfa tv. 39. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:/
/A (3) bekezdés a) pontja szerinti adólevonás összegében nem haladhatja
meg:/
"b) a 29. § a) és b) pontjában meghatározott termékértékesítés esetén azt
az összeget, mely adófizetési kötelezettségként az adóalanyt akkor terhelné,
ha a tárgyi eszköz értékesítését belföldön teljesítené, vagy ha a tárgyi
eszköz értékesítésére a 28. §-ban meghatározott adómérték vonatkozna.""
Indokolás: Lásd a T/1502/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
14. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ában az áfa tv. 39. §
(5) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Az áfa tv. 39. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:/
/A (3) bekezdés a) pontja szerinti adólevonás összegében nem haladhatja
meg:/
"b) azt az összeget, mely adófizetési kötelezettségként az adóalanyt
akkor terhelné, ha a tárgyi eszköz értékesítését belföldön teljesítené[, vagy
ha a tárgyi eszköz értékesítésére a 28. §-ban meghatározott adómérték
vonatkozna].""
Indokolás: Lásd a T/1502/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
15. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a
törvényjavaslat 9. §-ában az áfa tv. 44. § (1) bekezdésének más
megfogalmazását javasolják:
/Az áfa tv. 44. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:/
""44. § (1) [Az adó alapját, illetve - számla, egyszerûsített számla
kibocsátása esetén - az ellenértéket, valamint - a (2) bekezdésben
meghatározott eltéréssel - az áthárított adót a felszámított adómérték
szerinti részletezésben és összesítve is fel kell tüntetni a számlában,
egyszerûsített számlában és számlát helyettesítõ okmányban.] A számlában, az
egyszerûsített számlában és a számlát helyettesítõ okmányban - a (2)
bekezdésben meghatározott eltéréssel - az adó alapját, az áthárított adót, a
felszámított adómértéket, valamint az ellenértéket, a felszámított adómérték
szerinti részletezésben és összesítve is fel kell tüntetni.""
Indokolás: Lásd a T/1502/21. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
16. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésében az
áfa tv. 45. § (1) bekezdése végén lévõ szövegnek a következõ módosítását
javasolja:
/Az áfa tv. 45. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:/
/Ha a számla, egyszerûsített számla és számlát helyettesítõ okmány
kibocsátását követõen az adóalany/
/az áthárított adó összegét, illetve az annak meghatározásához szükséges
tételeket módosítja, vagy/
/az adót utólag kívánja felszámítani és áthárítani,/
"errõl helyesbítõ számlát, helyesbítõ egyszerûsített számlát [és] vagy
helyesbítõ számlát helyettesítõ okmányt köteles kibocsátani."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 17. és 18.
pontjaiban foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/1502/13.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
17. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 10. §-át a következõ új
(2) bekezdéséssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(2) Az áfa tv. 45. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A helyesbítõ számlának, helyesbítõ egyszerûsített számlának és
helyesbítõ számlát helyettesítõ okmánynak tartalmaznia kell:
a) a helyesbítés tényére utaló jelzést;
b) az eredeti számla, egyszerûsített számla és számlát helyettesítõ
okmány azonosításához szükséges adatokat;
c) a módosításnak megfelelõ új tételeket.""
Indokolás: Lásd a T/1502/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
18. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 10. § (2) bekezdésében az
áfa tv. 45. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/Az áfa tv. 45. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,
egyidejûleg a § a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:/
""(3) A helyesbítést az adóalany a helyesbítõ számla, helyesbítõ
egyszerûsített számla [és] vagy helyesbítõ számlát helyettesítõ okmány
kibocsátásának napját tartalmazó adómegállapítási idõszakban köteles
figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/1502/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
19. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a
törvényjavaslat 10. § (2) bekezdésében az áfa tv. 45. § (5) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolják:
/Az áfa tv. 45. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,
egyidejûleg a § a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) A (3) és (4) bekezdésben foglalt esetekben önellenõrzésnek nincs
helye. Ha a helyesbítésre az adó alapjának és az áthárított adó összegének
növekedése miatt kerül sor, a számla, egyszerûsített számla és a számlát
helyettesítõ okmány kibocsátójának az önellenõrzés szabályait kell
alkalmazni.""
Indokolás: Lásd a T/1502/22. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a
törvényjavaslat 11. §-ában az áfa tv. 48. § (4) bekezdése b) pontjának a
következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:
/Az áfa tv. 48. §-a (4) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
/Az adóhatóság az adó-visszaigénylési kérelmet akkor teljesíti, ha/
""b) a tárgyi eszköz beszerzésére jutó levonható, korábban vissza nem
igényelt elõzetesen felszámított adó:
ba) göngyölített összege legalább 100.000 forinttal meghaladja az
ugyanezen idõszakban fizetendõ adó göngyölített összegét;
bb) olyan adóalanynál merült fel, akinek (amelynek) azért nincs fizetendõ
adója, mert a tárgyi eszköz (beruházás) megvalósítása a termék elõállításához,
szolgáltatás nyújtásához szükséges
mindkét esetben, feltéve, hogy az adóbevallás benyújtása esedékességének
idõpontjáig az adóalany a tárgyi eszköz (beruházás) adóval növelt beszerzési
árát megfizette.""
Indokolás: Lásd a T/1502/23. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában az áfa tv. 48.
§ (4) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az áfa tv. 48. §-a (4) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
/Az adóhatóság az adó-visszaigénylési kérelmet akkor teljesíti, ha/
""b) a tárgyi eszköz beszerzésére - ideértve a saját vállalkozásban
megvalósított beruházást is - jutó levonható, korábban vissza nem igényelt
elõzetesen felszámított adó göngyölített összege legalább 100.000 forinttal
meghaladja az ugyanezen idõszakban fizetendõ adó göngyölített összegét,
feltéve, hogy az adóbevallás benyújtása esedékességének idõpontjáig az
adóalany a tárgyi eszköz adóval növelt beszerzési árát megfizette;""
Indokolás: Lásd a T/1502/17.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
22. Csépe Béla képviselõ a törvényjavaslatot a következõ új 12. §-sal
javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"12. § A törvény a következõ új 52. §-sal egészül ki. A további §-ok
számozása értelemszerûen változik.
Az átalányadó
"52. § (1) Ha az egyéni vállalkozó a magánszemélyek jövedelemadójáról
szóló törvény elõírásai szerint (a továbbiakban SZJA tv.) átalányadózással
állapítja meg jövedelmét, akkor jogosult arra, hogy az elszámolandó adót (a
továbbiakban átalányadó) az e §-ban foglaltak szerint állapítsa meg, tartsa
nyilván.
(2) a) Az átalányadó alapja az adóköteles termékértékesítés és
szolgáltatásnyújtás adót is tartalmazó ellenértékeként az adóév elsõ napjától,
illetve a bejelentkezés napjától az adott bevallási idõszak utolsó napjáig
terjedõ idõszakban ténylegesen elért (kézhezvett, jóváírt) bevétel, valamint
ugyanezen idõszakban a 24. §-ban foglaltak szerint megállapított adóval növelt
ellenérték együttes összege (a továbbiakban az adó alapjául szolgáló
ellenérték).
b) Nem képezi az átalányadó alapját a 28. § (3) bekezdésében, valamint a
29. §-ban foglalt termékek értékesítésének és szolgáltatások nyújtásának
ellenértéke.
(3) Az átalányadó mértékei, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek
legalább 95,00 %-a olyan termékértékesítésbõl, illetve szolgáltatásnyújtásból
származik, mely termékeknél, illetve szolgáltatásoknál a felszámítandó adó
mértéke 12 %,
a) az átalányadó alapjának 1,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.4 pontja hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 1,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.3 pontja hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 2,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.2 pontja hatálya alá tartozik;
(4) Az átalányadó mértékei, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek
legalább 95,00 %-a olyan termékértékesítésbõl, illetve szolgáltatásnyújtásból
származik, mely termékeknél, illetve szolgáltatásoknál a felszámítandó adó
mértéke 25 %:
a) az átalányadó alapjának 1,8 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.4 pontja hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 3,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.3 pontja hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 4,8 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.2 pontja hatálya alá tartozik;
(5) Az átalányadó mértékei, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek
több, mint 50,00 %-a olyan termékértékesítésbõl, illetve
szolgáltatásnyújtásból származik, mely termékeknél, illetve szolgáltatásoknál
a felszámítandó adó mértéke 12 %:
a) az átalányadó alapjának 1,3 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.4 pontja hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 2,2 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.3 pontja hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 3,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.2 pontja hatálya alá tartozik;
(6) A (3)-(5) bekezdésekben nem említett esetekben az átalányadó
mértékei:
a) az átalányadó alapjának 1,5 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.4 pontja hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 2,5 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.3 pontja hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 4,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 4. sz.
mellékletének 2.2 pontja hatálya alá tartozik;
(7) a) Az adott bevallási idõszak elszámolandó adójaként az adóév
(bejelentkezés) elsõ napjától az adott bevallási idõszak utolsó napjáig
terjedõ idõszak egészére az adó alapjául szolgáló ellenérték göngyölítésével
számított átalányadó és az adóév korábbi bevallási idõszakaiban már bevallott
adó különbözetét kell megállapítani, bevallani és elszámolni.
b) Az SZJA tv. 6. sz. mellékletének 2.3 és 2.4 pontjai hatálya alá
tartozó adóalany jogosult arra, hogy az adó alapjául szolgáló ellenérték
adókulcsonkénti részarányát az adott idõszakon belül továbbértékesítési céllal
beszerzett termékeit (áru) adót is tartalmazó beszerzési árai adókulcsonkénti
arányával egyezõen állapítsa meg.
(8) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazott adóalany
termékimportja utáni adókötelezettségének az általános szabályok szerint tesz
eleget.
(9) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany - a 32. §
(1) bekezdés b) pontjában foglalt eset kivételével - adóelvonási jogát nem
gyakorolhatja, és az e §-ban szabályozott adózási mód alkalmazásának
idõszakára a késõbbiekben sem alapíthat adóelvonási jogot.
(10) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany bevételeit
oly módon köteles nyilvántartani, hogy abban az adó alapjául szolgáló
ellenérték adókulcsonként - a (7) bekezdés b) pontjában említett eset
kivételével - elkülönüljön egymástól és az adó alapjául nem szolgáló
bevételektõl. Az adó alapjául szolgáló ellenérték adókulcsonként részarányát a
(7) bekezdés b) pontja szerint megállapító adóalany továbbértékesítési célú
beszerzéseirõl az adót is tartalmazó beszerzési áron adókulcsonkénti bontásban
nyilvántartást vezet.
(11) a) Az adóalany az e §-ban szabályozott adózási módot az adóév végéig
választhatja. A jelzett idõszak elteltével az adóalany ismét élhet választási
jogával, ha az (1) bekezdésben foglalt feltételnek megfelel.
b) Az adóalany a választás bejelentését követõ év elsõ napjától, illetve
az alanyi adómentesség értékhatárát évközben átlépõ adóalany a
bejelentkezésétõl kezdve alkalmazhatja az e §-ban szabályozott adózási módot.
Megjegyzés: Sem a módosító javaslat normaszövegében, sem indokolásában nem
történik utalás arra, hogy a Házszabály 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal
szemben miért indokolt a módosítás.
Megjegyzés: A javasolt (9) bekezdésben két helyen is "adóelvonási"
szövegrész szerepel. Ez feltehetõen elírás. Véleményünk szerint ez helyesen
"adólevonási".
Indokolás: Lásd a T/1502/26. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem bírálja el.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
23. Dr. Szilágyiné Császár Terézia képviselõ a törvényjavaslatot a
következõ új 12. §-sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"12. § A törvény 48. §-a az alábbi új (5) bekezdéssel egészül ki:
(5) Az elõzetesen felszámított forgalmi adó teljesítését az adóhatóság
megtagadhatja, ha bizonyítottan tudomására jut, hogy az adóalany nem vallotta
be azt az adótömeget, melyet a részére teljesített termékértékesítés és
szolgáltatásnyújtás során egy másik alany rá átruházott."
Megjegyzés: A módosító javaslat az iromány-nyilvántartás jelzése szerint
határidõ után érkezett.
Indokolás: Lásd a T/1502/29. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem bírálja el.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
24. Nahimi Péter képviselõ a törvényjavaslat 12. § (1) bekezdésének az
elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a
bekezdésre való utalás elmarad):
"12. § [(1) Az áfa tv. 62. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"62. § (1) A használt termék felvásárlásakor az átvevõ adóalany jogosult
arra, hogy a felvásárolt termék árának meghatározott részét elõzetesen
felszámított adóként vegye figyelembe, amennyiben
a) a felvásárlás közvetlenül továbbértékesítési céllal történik,
b) az átadó e törvény rendelkezései alapján adó fizetésére nem
kötelezett, továbbá
c) az átadó a nevére szóló eredeti számla, egyszerûsített számla, illetve
- termékimport esetén - határozat átadásával igazolja, hogy a terméket adóval
növelt áron szerezte be. Az átadott bizonylatot az átvevõ adóalany köteles
számviteli bizonylatként megõrizni. Ha a felvásárlási ár nem haladja meg a
10.000 forintot, a használt terméket átadó mentesül a bizonylatátadási
kötelezettség alól."]"
Indokolás: Lásd a T/1502/25/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
25. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 12. § (1) bekezdésében
az áfa tv. 62. § (1) bekezdése c) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Az áfa tv. 62. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:/
/A használt termék felvásárlásakor az átvevõ adóalany jogosult arra, hogy
a felvásárolt termék árának meghatározott részét elõzetesen felszámított
adóként vegye figyelembe, amennyiben/
"c) az átadó a nevére szóló eredeti számla, egyszerûsített számla,
illetve - termékimport esetén - határozat átadásával igazolja, hogy a terméket
adóval növelt áron szerezte be. Az átadott bizonylatot az átvevõ adóalany
köteles számviteli bizonylatként megõrizni. Ha a felvásárlási ár nem haladja
meg a [10.000] 20.000 forintot, a használt terméket átadó mentesül a
bizonylatátadási kötelezettség alól.""
Indokolás: Lásd a T/1502/34. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.
- a Gazdasági biz.
- a Kulturális biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. Pancza István képviselõ a törvényjavaslat 12. § (1) bekezdésében az
áfa tv. 62. § (1) bekezdése c) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az áfa tv. 62. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:/
/A használt termék felvásárlásakor az átvevõ adóalany jogosult arra, hogy
a felvásárolt termék árának meghatározott részét elõzetesen felszámított
adóként vegye figyelembe, amennyiben/
"c) az átadó a nevére szóló eredeti számla, egyszerûsített számla,
illetve - termékimport esetén - határozat átadásával igazolja, hogy a terméket
adóval növelt áron szerezte be. A számla tartalmáért az azt kiállító felel. Az
átadott bizonylatot az átvevõ adóalany köteles számviteli bizonylatként
megõrizni. Ha a felvásárlási ár nem haladja meg a 10.000 forintot, a használt
terméket átadó, mentesül a bizonylatátadási kötelezettség alól.""
Indokolás: Lásd a T/1502/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
27. Nahimi Péter képviselõ a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdésének az
elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a
bekezdésre való utalás elmarad):
"12. § [(2) Az áfa tv. 62. §-ának (3) bekezdése a következõ c) ponttal
egészül ki:
/Nem minõsül használt terméknek:/
"c) a személygépkocsi."]"
Megjegyzés: Képviselõ úr módosító javaslatában a törvényjavaslat 12. § (2)
bekezdésének elhagyását javasolja, ellenben a jelölése során - vélhetõen
gépelési hiba folytán - az (1) bekezdés számát tünteti fel, és az áfa tv.
62. §-ának (2) bekezdésére hivatkozik. Ez a törvényjavaslatban nem így
szerepel. A (2) bekezdés az áfa tv. 62. § (3) bekezdését érinti.
Indokolás: Lásd a T/1502/25/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
28. Dr. Götzinger István, Kücsön Sándor, Kõrösfõi László, dr. Samu János,
Miakich Gábor és Lajtai István képviselõk a törvényjavaslatot a következõ új
13. §-sal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"13. § Az áfa tv. a következõ új XVII. Fejezettel egészül ki, ezáltal az
áfa tv. új 67. §-sal egészül ki, egyidejûleg a 67-79. §-ok sorszámozása
értelemszerûen változik:
XVII. fejezet
"67. § (1) Ha az egyéni vállalkozó a személyi jövedelemadóról szóló
törvény (a továbbiakban SZJA tv.) X. fejezetében foglalt eljárással (Az egyéni
vállalkozó átalányadózása) állapítja meg a jövedelmét, akkor jogosult arra,
hogy az elszámolandó adót (a továbbiakban átalányadó) az e fejezetben
foglaltak szerint állapítsa meg, tartsa nyilván.
(2) Az átalányadó alapja
a) Az átalányadó alapja az adóköteles termékértékesítés és
szolgáltatásnyújtás adót is tartalmazó ellenértékeként az adóév elsõ napjától,
illetve a bejelentkezés napjától az adott bevallási idõszak utolsó napjáig
terjedõ idõszakban ténylegesen elért (kézhezvett, jóváírt) bevétel, valamint
ugyanezen idõszakban a 24. §-ban foglaltak szerint megállapított adóval növelt
ellenérték együttes összege (a továbbiakban az adó alapjául szolgáló
ellenérték).
b) Nem képezi az átalányadó alapját a 28. § (3) bekezdésében, valamint a
29. §-ban foglalt termékek értékesítésének és szolgáltatások nyújtásának
ellenértéke.
(3) Az átalányadó mértéke, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek
legalább 95 %-a olyan termékértékesítésbõl, illetve szolgáltatásnyújtásból
származik, mely termékeknél, illetve szolgáltatásoknál a felszámítandó adó
mértéke 12 %:
a) az átalányadó alapjának 1,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 1,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 2,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(1) bekezdésének hatálya alá tartozik;
(4) Az átalányadó mértéke, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek
legalább 95 %-a olyan termékértékesítésbõl, illetve szolgáltatásnyújtásból
származik, mely termékeknél, illetve szolgáltatásoknál a felszámítandó adó
mértéke 25 %:
a) az átalányadó alapjának 1,8 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 3,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 4,8 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(1) bekezdésének hatálya alá tartozik;
(5) Az átalányadó mértéke, ha az adó alapjául szolgáló ellenértéknek
több, mint 50 %-a olyan termékértékesítésbõl, illetve szolgáltatásnyújtásból
származik, mely termékeknél, illetve szolgáltatásoknál a felszámítandó adó
mértéke 12 %:
a) az átalányadó alapjának 1,3 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 2,2 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 3,6 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(1) bekezdésének hatálya alá tartozik;
(6) A (3)-(5) bekezdésekben nem említett esetekben az átalányadó mértéke:
a) az átalányadó alapjának 1,5 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(3) bekezdésének hatálya alá tartozik;
b) az átalányadó alapjának 2,5 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(2) bekezdésének hatálya alá tartozik;
c) az átalányadó alapjának 4,0 %-a, ha az adóalany az SZJA tv. 53. §-ának
(1) bekezdésének hatálya alá tartozik;
(7) Az adott bevallási idõszak elszámolandó adójaként az adóév, illetve
bejelentkezés elsõ napjától az adott bevallási idõszak utolsó napjáig terjedõ
idõszak egészére az adó alapjául szolgáló ellenérték göngyölítésével számított
átalányadó és az adóév korábbi bevallási idõszaká(ai)ban már bevallott adó
különbözetét kell megállapítani, bevallani és elszámolni.
(8) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany a
termékimport utáni adófizetési kötelezettségének az általános szabályok
szerint tesz eleget.
(9) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany adólevonási
jogát nem gyakorolhatja, és az e §-ban szabályozott adózási mód alkalmazásának
idõszakára a késõbbiekben sem alapíthat adólevonási jogot.
(10) Az e §-ban szabályozott adózási módot alkalmazó adóalany bevételeit
oly módon köteles nyilvántartani, hogy abban az adó alapjául szolgáló
ellenérték adókulcsonként elkülönüljön egymástól és az adó alapjául nem
szolgáló bevételektõl.
(11) a) Az adóalany az e §-ban szabályozott adózási módot az adóév végéig
választhatja. A jelzett idõszak elteltével az adóalany ismét élhet választási
jogával, ha az (1) bekezdésben foglalt feltételnek megfelel.
b) Az adóalany a választás bejelentését követõ év elsõ napjától, illetve
az alanyi adómentesség értékhatárát évközben átlépõ adóalany a bejelentkezését
követõen alkalmazhatja az e §-ban szabályozott adózási módot.
Megjegyzés: Sem a módosító javaslat normaszövegében, sem indokolásában nem
történik utalás arra, hogy a Házszabály 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal
szemben miért indokolt a módosítás.
Indokolás: Lásd a T/1502/27.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem bírálja el.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
29. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 15. §-
sal javasolja kiegészíteni:
"15. § (1) Az az adóalany, amely (aki) az e törvény hatálybalépése elõtt
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.
törvény (a továbbiakban: Fat.) 1. számú mellékletének 1., 5., 5/a., 6., 7.,
7/a., 7/b., 8., 9., 9/a., 9/b., 16., 16/b., 16/c., 16/d., 18. és 20.
pontjaiban meghatározott terméket továbbértékesítési céllal szerezte be, és
azt az e törvény hatálybalépésétõl kezdõdõen értékesíti, köteles a fizetendõ
adót a (2) bekezdésben meghatározott összeggel növelni.
(2) A fizetendõ adót növelõ tétel annak a szorzatnak az eredménye,
melynek
a) egyik tényezõje a terméknek az 1995. év december hónap 31-ei
fordulónappal leltárral alátámasztott tényleges mennyisége, a termékre - a
Fat. szerint - meghatározott mértékegységben;
b) másik tényezõje a termékre 1996. év január hónap 1. napján, illetve
1995. év december hónap 31. napján - a Fat. szerint - érvényes fogyasztásiadó-
tétel különbözetének az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény 1995. december
31-én hatályos mértékével csökkentett összege."
Megjegyzés: Jogtechnikai szempontból új 13. § felvételét javasoljuk, t.i. a
mellékletekre utaló és a hatálybaléptetõ rendelkezéseknek a jogszabály végén
kell szerepelniük.
Észrevételezzük továbbá, hogy a (2) bekezdés a) pontjában "fordulónapi"
kifejezés használata indokolt a "fodulónappal" kifejezés helyett.
Indokolás: Lásd a T/1502/31. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.
- a Gazdasági biz.
- a Kulturális biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
30. Büky Dorottya, Rajk László, Molnár Péter és Rózsa Edit képviselõk a
törvényjavaslat 1. sz. mellékletének a következõ módosítását javasolják:
"1. számú melléklet az 1995. évi ... törvényhez
Az áfa tv. 1. számú mellékletének 17/A. és 61. pontja helyébe a következõ
rendelkezések lépnek, egyidejûleg a melléklet a következõ 19/A. és 71/A.
ponttal egészül ki:
I. Termékek
Sorszám Megnevezés
"17/A. Gyógyszertermékek (ITJ 53.)
Kivéve:
- Gyógyszeralapanyag (humán) (ITJ 53-1-bõl)
- Galenusi gyógyszerkészítmény (ITJ 53-2)
- Kiszerelt gyógyszerek (humán) (ITJ 53-3-ból)
- Szerobakteriológiai készítmények (humán)
(ITJ 53-41)
- Orvosi gyakorlatban használatos radioaktív
izotóp készítmények (ITJ 53-52)
- Fogászati gyógyszer (ITJ53-61)
- Kiszerelt emberi tápszer (ITJ 53-81)"
"19/A. Palackozott, tiszta propán gáz (ITJ 55-11-2-bõl)"
"61. Egyéb élelmiszeripari termékek (ITJ 89-8)
Kivéve:
- Italok készítésére alkalmas termékek (ITJ 89-8-ból)"
"71/A. Mágneslemez, kompakt lemez (CD) és egyéb információ-
hordozó anyag, adatfeldolgozási információval (ITJ 223310 20 00)""
Megjegyzés: A módosító javaslat az iromány-nyilvántartás jelzése szerint
határidõ után érkezett.
Indokolás: Lásd a T/1502/30. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- a Kulturális biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
31. Dr. Nádori László és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 2. sz.
mellékletében az áfa tv. 2. számú melléklete 9. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
/Az áfa tv. 2. számú mellékletének 7., 8. és 9. pontjai helyébe a
következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a melléklet a következõ 10.
ponttal egészül ki:/
/A 30. § (1) bekezdésében meghatározott termékértékesítések és
szolgáltatásnyújtások a következõk:/
"9. sportot szolgáló építmények (ÉJ 317-25,-26, 581[-5,] -64, 911-7-bõl)
és önálló rendeltetési egységek rendeltetésüknek megfelelõ bérbe adása;"
Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság 1995. november 15-i ülésén a módosító
javaslatot benyújtó elõterjesztõk képviselõje szóban pontosította az
indítványt. Az ajánlásban ezt tüntettük fel.
Indokolás: Lásd a T/1502/28. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
32. Dr. Szolnoki Andrea, dr. Lukovics Éva, Béki Gabriella és dr. Szigeti
György képviselõk a törvényjavaslat 2. sz. mellékletének a következõ
módosítását javasolják:
"Az áfa tv. 2. számú mellékletének 7., 8., [és] 9. és 22. pontjai helyébe
a következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a melléklet a következõ 10.
ponttal egészül ki:
/A 30. § (1) bekezdésében meghatározott termékértékesítések és
szolgáltatásnyújtások a következõk:/
"7. hitelezõi, valamint tagsági jogviszonyt kifejezõ vagyoni értékû jog
átengedése;
8. lakóingatlan - rendeltetéstõl független - bérbe adása, egyéb módon
történõ hasznosítása;
9. sportot szolgáló építmények (ÉJ 317-25,-26, 581-5, -64, 911-7-bõl) és
önálló rendeltetési egységek rendeltetésüknek megfelelõ bérbe adása;
10. a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési
szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény szerinti zárjegynek a vámhatóság és
a zárjegyfelhasználó közötti értékesítése;
22. kivéve az épületen kívüli rágcsáló- és kártevõirtást (SZJ 171139-
bõl);""
Indokolás: Lásd a T/1502/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1995. november 17.
Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság a Gazdasági bizottság elnöke
elnöke
Dr. Kádár Béla s.k., Vitányi Iván s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke a Kulturális bizottság elnöke
Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,
a Mezõgazdasági bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke