- 1 -

______________

bizjelen\t1504res.doc

T/1504/37.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi Gazdasági bizottságának

bizottságának

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Kulturális és sajtó bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának

a j á n l á s a

a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló T/1504..

számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Kulturális és sajtó

bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottsága), valamint a Mezõgazdasági

bizottsága megvitatta a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény

módosításáról (a továbbiakban: tv.) szóló, T/1504.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1504/7.., 8., 9., 10., 11.,

12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26.,

27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36. számú módosító javaslatokat.

Dr. Farkas Gabriella képviselõ a T/1504/29.. számú módosító javaslatát;

Karakas János, Fodor Sándor, Francz Rezsõ és Matuska Sándor képviselõ a

T/1504/35.. és a T/504/31. számú módosító javaslatát visszavonta.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Pásztohy András képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában a tv. 1. § (6)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezést javasolja:

"A társasági adóról szóló - többször módosított - 1991. évi LXXXVI.

törvény (a továbbiakban: tv.) 1. §-ának (2) bekezdése a következõ

rendelkezéssel egészül ki, egyidejûleg (6) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(6) Ha a 2. § (1) bekezdés f/ pontjában meghatározott egyéni vállalkozó

tevékenységét a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényben

meghatározott egyéni vállalkozóként kívánja tovább folytatni, társasági

adókötelezettsége annak a naptári évnek az utolsó napján szûnik meg, amely

évben e szándékát az adóhatóságnál bejelentette."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 2.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1504/15/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a tv. 2. § (1)

bekezdése f/ pontja helyébe a következõ rendelkezést javasolja:

"A tv. 2. §-[ának]a (1) bekezdésének f/ pontja, valamint (3) és (4)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"f/ a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényben meghatározott

egyéni vállalkozó az 1. § (5) bekezdése szerint, ha e törvény hatálya alá

adóalanyként az adóhatóságnál bejelenkezett.""

Indokolás: Lásd a T/1504/15/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Bakonyi Tibor és Hidasi Rezsõ képviselõk a törvényjavaslat 2. §-ában a

tv. 2. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

/A tv. 2. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(4) Nem terjed ki a törvény hatálya a Magyar Nemzeti Bankra, a

költségvetési szervre, az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó

büntetés-végrehajtási vállalatra és annak a fogva tartottak foglalkoztatását

végzõ jogutódjára, továbbá a kizárólag a fogva tartottak foglalkoztatása

céljából létesített közhasznú társaságra, a Tartalék Gazdálkodási Közhasznú

Társaságra, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Tartalékgazdálkodási

Közhasznú Társaságra, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ

Részvénytársaságra, jogszabályban meghatározott nemzeti

közmûsorszolgáltatókra, az iskolai szövetkezetre és az iskolai szövetkezeti

csoportra, ha nappali tagozatos tanuló tagjai által az adott évben ezen

vállalkozáson belül megszerzett jövedelem kétszeresét nem éri el az éves

árbevétele, valamint a felszámolási eljárás alatt állókra, a felszámolás kezdõ

napjától."

Indokolás: Lásd a T/1504/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a

tv. 3. § 4. pontját új g/ alponttal kiegészíteni javasolja:

T/3.. § (1) A tv. 3. §-ának 2/a., 3., 4., és 5. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

T/2.. kapcsolt vállalkozás: az egymással szerzõdéses kapcsolatban álló

feleknél/

4. a beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény jogosultja: a beruházó, aki a

beruházást üzembe helyezi. A beruházás megkezdésének napja: az építési naplóba

történõ elsõ bejegyzés vagy az elsõ gép, berendezés, jármû átvételének napja.

A beruházási adókedvezmény igénybevétele szempontjából/

"g/ kereskedelmi célt szolgáló beruházás: a KSH Építményjegyzékben az

541,542 és 551-12 termékjel alá sorolt épület, építmény, valamint ezek

rendeltetésszerû mûködtetéséhez szükséges tárgyi eszköz a személygépkocsi

kivételével."

Indokolás: Lásd a T/1504/15/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (4) bekezdésében a tv.

3. § 24. pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/(4) A tv. 3. §-a a következõ 22.-25. ponttal egészül ki:/

"24. Tanácsadói szolgáltatás: a Szolgáltatások Jegyzékében (SZJ)

gazdasági társadalmi tevékenységet segítõ szolgáltatásként besorolt

szolgáltatásokból a Jogi szolgáltatás (SZJ 1411), a Számviteli, könyvvizsgálói

és adószakértõi szolgáltatás (SZJ 1412), az Üzletviteli tanácsadás (SZJ 1414),

az Építészeti, építõmérnöki tanácsadás, szakértés (SZJ 142130), a Mûszaki

tanácsadás, szakértés (SZJ 142220), a Gazdasági tevékenységeket segítõ szakmai

tervezés, szakértés (SZJ 14227), az Egyéb szakmai tervezés, tanácsadás (SZJ

142290), amennyiben a szolgáltatás az adóalanynál nem alvállalkozói díjnak

minõsül;"

Indokolás: Lásd a T/1504/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Körösfõi László képviselõ a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésében a

tv. 4. § (2) bekezdését új i/ ponttal kiegészíteni javasolja:

"(1) A tv. 4. §-a (2) bekezdésének i, l) és m) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:"

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/

"i) szakmunkástanuló-képzést végzõ adóalanynál az oktatási intézménnyel

kötött megállapodás vagy tanulószerzõdés alapján foglalkoztatott

szakmunkástanulók után tanulónként - minden megkezdett hónap után - 3000

forint,"

Indokolás: Lásd a T/1504/23.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 4. § (1)

bekezdésében a tv. 4. § (2) bekezdése l/ pontjának az elhagyását javasolja:

"(1) A tv. 4. §-a (2) bekezdésének [l/] és m) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/

"[l) a kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál az immateriális javak, a

tárgyi eszközök - ide értve a beruházásokat is - értékesítésekor,

apportálásakor, valamint ezen eszközök megsemmisülésekor, selejtezésekor,

hiányakor az e törvény szerinti nyilvántartási érték (a számviteli törvény

elõírása alapján megállapított beszerzési érték csökkentve az adóalapnál

elszámolt értékcsökkenési leírással) összege,]""

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 16.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1504/7/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésében a

tv. 4. § (2) bekezdésének a következõ módosítását, és új s/ ponttal való

kiegészítését javasolja:

"4. § (1) A tv. 4. §-a (2) bekezdésének l), [és] m) és s/ pontja helyébe

a következõ rendelkezés lép, továbbá az n/ pontja a következõvel egészül ki:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti://

"n/ .......

Az 1-3. pontokban foglalt feltételek fennállásának vizsgálatánál a

magánszemélynek a sorkatonai szolgálatban töltött idejét (a bevonulás és a

leszerelés idõpontja közötti idõtartamot) figyelmen kívül kell hagyni,

s/ a szövekezet által a nyugdíjas tagtól és a kívülálló üzletrész-

tulajdonostól visszavásárolt - a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény

hatálybalépésérõl és az átmeneti szabályokról szóló törvény szerinti

vagyonnevesítéskor rögzített névérték mértékéig, eredeti jogosultként kapott -

üzletrész bevonása esetén a névérték és a visszavásárolt érték pozítiv

különbözete."

Indokolás: Lásd a T/1504/15/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Karakas János,Fodor Sándor, Francz Rezsõ és Matuska Sándor képviselõk

a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésében a tv. 4. § (2) bekezdését új s/

ponttal kiegészíteni javasolják:

VISSZAVONVA! (A Költségvetési bizottság ülésén a T/1504/31.. sz. módosító

javaslat)

10. Bükky Dorottya, Rózsa Edit, Molnár Péter és Rajk László képviselõk a

törvényjavaslat 4. §-a új (2) bekezdésében a tv. 4. § (2) bekezdés r/

pontjának a következõ módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) A tv. 4. §-a (2) bekezdésének r/ pontja a következõk szerint

módosul:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/

"r/ a jogszabály alapján a mûvészeti szempontból elbírált képzõmûvészeti

alkotás beszerzésére fordított összeg, élõ magyar állampolgárságú vagy magyar

nemzetiségû mûvész alkotása esetén legfeljebb az adóévi beruházás értékének 3

ezrelékéig, illetve egyéb mûtárgy vásárlása esetén legfeljebb az adóévi

beruházás értékének 2 ezrelékéig,"

Indokolás: Lásd a T/1504/36. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Kulturális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Pál Béla, Lendvai Ildikó és dr. Schiffer János képviselõk a

törvényjavaslat 4. §-a új (2) bekezdésében a tv. 4. § (2) bekezdés r/

pontjának a következõ módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) A tv. 4. §-a (2) bekezdésének r/ pontja a következõk szerint

módosul:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/

"r) a jogszabály alapján mûvészeti szempontból elbírált képzõmûvészeti

alkotás beszerzésére fordított összeg, de legfeljebb az adóévi beruházás

értékének 2 ezreléke.""

Indokolás: Lásd a T/1504/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Kulturális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 4. § (2)

bekezdésében a tv. 4. § (2) bekezdését új z/ ponttal kiegészíteni javasolja:

"(2) A tv. 4. §-ának (2) bekezdése a következõ új u) és v) ponttal

egészül ki:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/

"z/ a hitelezési veszteség címen ráfordításként elszámolt összeg."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 17.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1504/26.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdésében a

tv. 4. § (3) bekezdése e/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(3) A tv. 4. §-a (3) bekezdésének e), h), l), p) és r) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli://

"e) az a ráfordítás - ideértve az immateriális javak és tárgyi eszközök

értékcsökkenési leírását is - amely nincs összefüggésben a vállalkozási, a

bevételszerzõ tevékenységgel. Ilyennek minõsül különösen: az olyan szerzõdés

alapján elszámolt költség, amely szerzõdésnek a piaci értékviszonyok alapján

az adóelõnytõl eltekintve nincs valós gazdasági tartalma; a térítés nélkül

átadott eszköz (immateriális dolog, tárgyi eszköz, befektetett pénzügyi

eszköznek minõsülõ részesedés, értékpapír és forgóeszköz), nyújtott

szolgáltatás nyilvántartási értéke és az ehhez kapcsolódó ráfordításként

elszámolt általános forgalmi adó, figyelemmel az 5. § (10) bekezdésében

foglaltakra; az elszámolt ráfordításnak az a része, amely a vállalkozás tagja,

alkalmazottja vagy más magánszemély személyes, családi szükségletének

kielégítését szolgálja figyelemmel az 5. § (6) bekezdésére; a külföldi személy

által számlázott tanácsadói szolgáltatás együttes értékének az a része, amely

meghaladja az adóalany értékesítési nettó árbevételének 1 százalékát; [4

millió forintot meghaladó összege;] belföldön megvalósított beruházáshoz

alvállalkozói szerzõdés alapján, a külföldi személy által teljesített,

számlázott alvállalkozói díj együttes értékének az a része, amely meghaladja

az adóalany értékesítés nettó árbevételének 25 százalékát; valamint a 10

százalékot meg nem haladó társasági adókulcsot alkalmazó országban bejegyzett

vállalkozás által, a kamat, a jogdíj, az elõadói, mûvészeti és

sporttevékenységért, bemutatókért (kiállításokért) járó díj kivételével

számlázott szolgáltatás ellenértéke,"

Indokolás: Lásd a T/1504/15/5.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 4. § (3)

bekezdésében a tv. 4. § (3) bekezdése h/ pontjának a következõ módosítását

javasolja:

/(3) A tv. 4. §-a (3) bekezdésének e), h), l), p) és r) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli://

"h) az olyan adóhiány, amelyet abban az adóévben, amelyre a megállapítás

vonatkozik, ráfordításként nem számolhatott el az adóalany, valamint a bírság,

a büntetés, [a vállalkozók szerzõdéses kapcsolatában felszámított késedelmi

kamat] a kötbér kivételével, az adózás rendjérõl szóló törvény szerinti

jogkövetkezmények ráfordításként elszámolt összege az önellenõrzési pótlék

kivételével, a társadalombiztosítási járulék késedelmes fizetése miatti

késedelmi pótlék és rendbírság, kivéve, ha az önellenõrzéshez kapcsolódik,"

Indokolás: Lásd a T/1504/7/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 4. § (3)

bekezdésében a tv. 4. § (3) bekezdés h/ pontjának a következõ kiegészítését

javasolják:

/(3) A tv. 4. §-a (3) bekezdésének e), h), l), p) és r) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli://

"h) az olyan adóhiány, amelyet abban az adóévben, amelyre a megállapítás

vonatkozik, ráfordításként nem számolhatott el az adóalany, valamint a bírság,

a büntetés-, a vállalkozók szerzõdéses kapcsolatában felszámított késedelmi

kamat és a kötbér kivételével-, az adózás rendjérõl szóló törvény szerinti

jogkövetkezmények ráfordításként elszámolt összege az önellenõrzési pótlék

kivételével, a társadalombiztosítási járulék késedelmes fizetése miatti

késedelmi pótlék és rendbírság, kivéve, ha az önellenõrzéshez kapcsolódik,"

Indokolás: Lásd a T/1504/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 4. § (3)

bekezdésében a tv. 4. § (3) bekezése p/ pontjának az elhagyását javasolja:

"(3) A tv. 4. §-a (3) bekezdésének e), h), l), [p)] és r) pontja helyébe

a következõ rendelkezés lép:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli://

"[p) a kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál a tárgyi eszköz, - ide értve

a beruházást is - immateriális dolog értékesítésekor, apportálásakor,

ráfordításként elszámolt nyilvántartási érték, ezen eszközök

megsemmisülésekor, selejtezésekor, hiányakor ráfordításként elszámolt

összeg,]""

Indokolás: Lásd a T/1504/7/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 4. § (4)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

"[(4) A tv. 4. §-ának (3) bekezdése a következõ m) ponttal egészül ki:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli:/

"m) a hitelezési veszteség címen ráfordításként elszámolt összeg,"]"

Indokolás: Lásd a T/1504/26.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 4. § (5) bekezdésében a

tv. 4. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) A tv. 4. §-a a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az az adóalany, amely a könyveit a társasági szerzõdésben

meghatározott konvertibilis devizában vezeti, az adózás elõtti eredményt

módosító, forintban meghatározott tételeket az adóév utolsó napján érvényes,

[az adóalany által választott pénzintézet által közzétett deviza-vételi

árfolyamon] a Magyar Nemzeti Bank által közzétett deviza-középárfolyamon

számítja át konvertibilis devizára.""

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 19.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1504/15/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 4. § (5) bekezdésében a

tv. 4. § (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) A tv. 4. §-a a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az az adóalany, amely forintról konvertibilis devizára, vagy

konvertibilis devizáról forintra történõ könyvvezetésre tér át, az adó[zás

elõtti eredményt módosító tételeket az adóév utolsó] meghatározásához

szükséges adatokat az áttérés napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által

közzétett deviza-középárfolyamon számítja át."

Indokolás: Lásd a T/1504/15/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében a

tv. 5. § (6) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) A tv. 5. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A vállalkozási tevékenység érdekében felmerült ráfordításnak minõsül

többek között az adóalany által munkaviszonyban álló dolgozójának,

szakmunkástanulójának, nyugdíjasának juttatott segély, a természetbeni

juttatás költsége és a természetbeni juttatással összefüggõ járulék és

személyi jövedelemadó, a kifizetõ által nyújtott hitel, kölcsön,

munkabérelõleg kamatkülönbözete alapján fizetett személyi jövedelemadó, a

jogszabály alapján fizetett tagdíj ide értve az érdekképviseleti tagdíjat is,

a munkaviszonyban álló dolgozó és a személyesen közremûködõ tag

továbbképzésének költsége, a jóléti intézmény költsége, az illetményföld

pénzben történõ megváltása, a külön törvényben foglalt feltételekkel az

önkéntes kölcsönös biztosító pénztárba befizetett munkáltatói

tagdíjhozzájárulás, a munkavállaló javára kötött biztosítás díja, a reklám

címén igénybevett szolgáltatás számlázott összege, a társasház tagjánál a

társasházi közös tulajdonnal kapcsolatos karbantartási és egyéb közös kiadásra

(üzemeltetésre) felmerült (átutalt) tulajdoni hányaddal arányos költség, a

szakszervezeti tisztségviselõ számára biztosított munkaidõ kedvezményre a

Munka Törvénykönyvében elõírt rendelkezések alapján fizetett távolléti díj,

pótszabadságra fizetett kereset és az igénybe nem vett munkaidõkedvezmény

címen a szakszervezetnek átutalt összeg, valamint privatizációs

lízingszerzõdés alapján a lízingbe vett társaságnál szervezési-vezetési

szolgáltatás címén rendkívüli ráfordításként elszámolt összeg.""

Indokolás: Lásd a T/1504/15/7.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Kulturális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2)

bekezdésében a tv. 5. § (6) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) A tv. 5. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A vállalkozási tevékenység érdekében felmerült ráfordításnak minõsül

többek között az adóalany által munkaviszonyban álló dolgozójának,

szakmunkástanulójának, nyugdíjasának juttatott segély, a természetbeni

juttatás költsége és a természetbeni juttatással összefüggõ járulék és

személyi jövedelemadó, a kifizetõ által nyújtott hitel, kölcsön,

munkabérelõleg kamatkülönbözete alapján fizetett személyi jövedelemadó, a

jogszabály alapján fizetett tagdíj, hegyközségi járulék, a munkaviszonyban

álló dolgozó és a személyesen közremûködõ tag továbbképzésének költsége, a

jóléti intézmény költsége, az illetményföld pénzben történõ megváltása, a

külön törvényben foglalt feltételekkel az önkéntes kölcsönös biztosító

pénztárba befizetett munkáltatói tagdíjhozzájárulás, a munkavállaló javára

kötött biztosítás díja, a reklám címén igénybevett szolgáltatás számlázott

összege, a társasház tagjánál a társasházi közös tulajdonnal kapcsolatos

karbantartási és egyéb közös kiadásra (üzemeltetésre) felmerült (átutalt)

tulajdoni hányaddal arányos költség, valamint privatizációs lízingszerzõdés

alapján a lízingbe vett társaságnál szervezési-vezetési szolgáltatás címén

rendkívüli ráfordításként elszámolt összeg.""

Indokolás: Lásd a T/1504/25.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

6. § (2) bekezdésében a tv. 6. § új (8) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolják:

/(2) A tv. 6. §-a a következõ új (8) bekezdéssel egészül ki:/

""(8) Az (1)-(4) bekezdés rendelkezéseit nem alkalmazhatja a vállalkozási

tevékenység megkezdésének évét követõ harmadik adóévben, és az azt követõ

adóévekben keletkezett negatív adóalapra az az adóalany, akinek az érintett

adóévben nem keletkezett a számviteli törvény szerinti értékesítés nettó

árbevétele, kivéve, ha ez azért következett be, mert a tevékenység végzéséhez

szükséges beruházások még nem valósultak meg és ennek hiányában nem lehetséges

a számviteli törvény szerint árbevétel elérése.""

Indokolás: Lásd a T/1504/14. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

/A tv. 8. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"8. § (1) Amennyiben a kapcsolt vállalkozások közötti szerzõdésekben -

ideértve a gazdasági tevékenységgel kapcsolatos szaktanácsadást és a mûszaki-

gazdasági szolgáltatást, valamint a kölcsönnyújtást is - magasabb vagy

alacsonyabb ellenértéket alkalmaznak annál, mint amilyen ellenértéket

független partnerek összehasonlítható körülmények esetén - ideértve a (2)-(6)

bekezdésben foglaltakat is - egymás között érvényesítenek, vagy

érvényesítenének, úgy [- a (4) bekezdésben foglalt kivétellel -] a szokásos

piaci ár és az alkalmazott ellenérték különbségével az adóhatóság az adóalapot

módosít[ani]hatja [(növelni, csökkenteni) kell]."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 25.,

26., 27., 28., 29., 30. és 32. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a tv. 8. §

(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A tv. 8. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"8. § (1) Amennyiben a kapcsolt vállalkozások közötti szerzõdésekben -

ideértve a gazdasági tevékenységgel kapcsolatos szaktanácsadást és a mûszaki-

gazdasági szolgáltatást, valamint a kölcsönnyújtást is - magasabb vagy

alacsonyabb ellenértéket alkalmaznak annál, mint amilyen ellenértéket

független partnerek esetén érvényesítenek, úgy - a (4) bekezdésben foglaltak,

valamint a gazdasági érdek hitelt érdemlõ bizonyítása esetének

kivét[ellel]elével - a szokásos piaci ár és az alkalmazott ellenérték

különbségével az adóalapot módosítani (növelni, csökkenteni) kell."

Indokolás: Lásd a T/1504/28.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

25. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. § (2) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolják:

/(2) A szokásos piaci árat a következõk szerint kell meghatározni:/

"a) összehasonlító árak módszerével, amely[nek során a szokásos piaci ár]

az az ár, amelyet független partnerek alkalmaznak az összehasonlítható termék,

vagy értékesítésekor a gazdaságilag összehasonlítható piacon[, független

partnerek között alkalmazott ár, vagy az összehasonlítható termék ára];"

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. § (2) bekezdése b/ pontjának a következõ módosítását javasolják:

/(2) A szokásos piaci árat a következõk szerint kell meghatározni:/

"b) viszonteladási árak módszerével, amelynél a szokásos piaci ár a

termék, szolgáltatás független partner [részére] felé, változatlan formában

történõ értékesítés[i]e során alkalmazott ár[a], csökkentve a viszonteladó

költségeivel és a szokásos [hozammal] haszonnal;"

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. § (2) bekezdése c/ pontjának a következõ módosítását javasolják:

/(2) A szokásos piaci árat a következõk szerint kell meghatározni:/

"c) költség és jövedelem módszerrel, amelynek során a szokásos piaci

árat az önköltség [átlagos jövedelemmel] szokásos haszonnal növelt értékében

kell meghatározni."

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

28. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(3) Többféle módszer alkalmazási lehetõsége esetén sorrendben az

összehasonlító árak [módszerét], ezt követõen a viszonteladási árak, végül a

költség és jövedelem módszerét kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) [Amennyiben a kapcsolt vállalkozások közötti szerzõdésekben a felek

azért akarnak a szokásos piaci árnál magasabb vagy alacsonyabb árakat

alkalmazni, mert a vállalkozások] A szokásos piaci ár meghatározásánál új

piacon való [akarnak] megjelen[ni]ésre, [vagy növelni akarják] a piaci

részesedés[üket, úgy] növelésére tekintettel a piaci bevezetõ ár alkalmazásáig

elismerésre kerül, hogy a kapcsolt vállalkozások az egymás közötti

szerzõdéseikben a szokásos piaci árnál magasabb vagy alacsonyabb árat

alkalmaznak[, de legfeljebb ugyanarra az árura, szolgáltatásra elsõ alkalommal

megkötött szerzõdést követõ második év december 31-ig eltérhetnek a (2)

bekezdésben meghatározott módszerek szerinti szokásos piaci ár

alkalmazásától]."

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

30. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. §-át új (5) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:

"(5) A szokásos piaci ár alkalmazásánál - mivel a körülmények nem

összehasonlíthatóak - az egymás között érvényesített árak eltérhetnek azon

ellenértéktõl, amelyet egyébként független partnerek esetén alkalmaznának,

amennyiben a méretüknél fogva piaci hátrányban lévõ vállalkozások közös

beszerzés és értékesítés érdekében kapcsolt vállalkozásokat hoznak létre, és e

kapcsolt vállalkozások közötti tartós szerzõdések révén a versenyhátrány

megszüntetését kívánják elérni."

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

31. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a tv. 8. §-át

új (5) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

/A tv. 8. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(5) A nagybani beszerzési szervezetek, szervezõdések, amennyiben a piaci

megjelenésük alapján kedvezményeket tudnak elérni árban a beszerzéseik során

és azt változatlan kedvezménnyel továbbadják a kiskereskedelmi egységeknek

kistermelõknek úgy eltérhetnek a (2) bekezdésben meghatározott módszerek

szerinti szokásos piaci ár alkalmazásától."

Indokolás: Lásd a T/1504/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

32. Varga József és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 7. §-

ában a tv. 8. §-át új (6) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:

"(6) A szokásos haszon az a haszon, amelyet összehasonlítható körülmények

között, összehasonlítható tevékenységet végzõ független partnerek

realizálnak."

Indokolás: Lásd a T/1504/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ, továbbá Karakas János, Fodor Sándor,

Francz Rezsõ és Matuska Sándor képviselõk a törvényjavaslat 8. § (1)

bekezdésében a tv. 9. § (3) bekezdését új f/ ponttal kiegészíteni javasolják:

"8. § (1) A tv. 9. §-a (3) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg a következõ f/ ponttal egészül ki:

/(3) Kiegészítõ adót kell fizetni://

"f) az adóévben az a) pontban meghatározott összeget csökkenti a más

adóalanynak jóváhagyott - egyszeres könyvitelt vezetõ adóalanynál a más

adóalanynak fizetett - osztalék, részesedés összege, amennyiben az azt

bevételként elszámoló adóalany nyilatkozik arról, hogy a kapott, saját

tõkéjében, valamint elkülönített nyilvántartásában szereplõ összeget osztalék,

részesedés kifizetésére, végleges pénzeszköz átadására nem fordítja és ezen

összeg kiegészítõ adóját abban az adóévben kell megfizetni, amelyben az

adóalany megszûnik, vagy az átvevõ adóalany az elõírt feltételeket - melyek

fennállásáról a továbbiakban adóévenként nyilatkozik - nem teljesíti.""

Indokolás: Lásd a T/1504/9.., továbbá T/1504/32.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

34. Dr. Balsay István, dr. Deutsch Tamás, Lányi Zsolt, dr. Nádori László,

Páva Zoltán és Rusznák Miklós képviselõk a törvényjavaslat 9. §-a új (1)

bekezdésében a tv. 10. § (1) bekezdés a/ pontja helyébe az alábbi rendelkezést

javasolják (a javaslat elfogadása esetén a 9. § eredeti szövege (2) bekezdés

számozást kap):

"9. § (1) A tv. 10. § (1) bekezdés a/ pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) /Nem kell a számított adót megfizetnie/

a/ a lakásszövetkezetnek, a társadalmi szervezetnek, a köztestületnek, az

egyháznak, az olyan alapítványnak, közalapítványnak, amely az adományozók

részére adóalap-csökkentésre jogosító igazolást adhat ki, a viziközmû-

társulatnak, ha a - gazdálkodására vonatkozó külön jogszabályok elõírása

szerint és a 9. számú mellékletben foglaltakat figyelembe véve nyilvántartott

- vállalkozási tevékenységébõl elért bevétele nem haladja meg az adóévben

elért összes bevételének 30 százalékát, de legfeljebb 50 millió forintot;"

Indokolás: Lásd a T/1504/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Kulturális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

35. Szabó János és dr. Veress János képviselõk a törvényjavaslat 9. §-a

új (1) bekezdésében a tv. 10. §-át új (5) bekezdéssel kiegészíteni javasolják

(a javaslat elfogadása esetén a 9. § eredeti szövege (2) bekezdés számozást

kap):

"(1) A tv. 10. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A számított adó mértékéig a területi gazdasági kamara tagját a

gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény szerint megállapított az

adóévben esedékes és befizetett kamarai tagdíj összegéig adókedvezmény illeti

meg.""

Indokolás: Lásd a T/1504/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

36. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésében a

tv. 13. § (1) bekezdése e/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/11.. § (1) A tv. 13. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(1) A számított adóból az alább felsorolt hitelcéloknál a hitel-és

kölcsönkamatok alábbi arányának megfelelõ adókedvezmény vehetõ igénybe a

következõk szerint:

e) Az elõzõekben fel nem sorolt, termelési, 19 12"

környezetvédelmi, [és] idegenforgalmi és

kereskedelmi célt szolgáló beruházásokat

finanszírozó belföldön bejegyzett pénzintézet

által nyújtott hitel után

Indokolás: Lásd a T/1504/15/8. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje az Alkotmányügyi bizottság,

a Költségvetési bizottság és a Gazdasági bizottság ülésén

egyetért, a Mezõgazdasági bizottság ülésén nem ért egyet.

37. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában a tv. 14.

§ (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

/A tv. a következõ 14. §-sal egészül ki:/

"14. § (1) Az adóalany a számított adó 50 százalékának megfelelõ összegû

beruházási adókedvezményt vehet igénybe az 1995. december 31-ét követõen

megkezdett, legalább [1 milliárd] 500 millió forint értékû termékelõállítást

szolgáló beruházás üzembehelyezését követõ 5 adóév közül abban az adóévben,

amelyben a megelõzõ évhez viszonyítva export árbevételét 25 százalékkal, de

legalább [600] 300 millió forinttal növeli."

Indokolás: Lásd a T/1504/27.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

38. Karakas János, Fodor Sándor, Francz Rezsõ és Matuska Sándor

képviselõk a törvényjavaslatot 12. §-ában a tv. 14. § (2) bekezdés a/

pontjának a következõ kiegészítését javasolják:

/(2) A kiemelt térségben és a vállalkozási övezetben székhellyel vagy

cégbíróságon, helyi önkormányzatnál bejelentett telephellyel rendelkezõ

adóalany a számított adónak a (3) bekezdés szerint megállapított teljes

összegét beruházási adókedvezményként veheti igénybe a térségben 1995.

december 31-ét követõen megkezdett/

"a) termékelõállítást szolgáló beruházás üzembehelyezését követõ 5 adóév

közül abban az adóévben, amelyben export, vagy KSH besorolási rend alapján

mezõgazdasági tevékenységbõl származó árbevételét a megelõzõ évhez

viszonyítva"

Indokolás: Lásd a T/1504/33.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Karakas János, Fodor Sándor, Francz Rezsõ és Matuska Sándor

képviselõk a törvényjavaslatot új 13. §-sal kiegészíteni javasolják (az

indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"A tv. a következõ 14/B., 14/C. és 14/D. §-okkal egészül ki:

"14/B. § (1) A szövetkezetet és jogutódját a tulajdonviszonyok rendezése

érdekében, az állam által az állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott

károk részleges kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV. törvény (továbbiakban:

Ktv.) szerint az árverésre termõfölddel együtt kijelölt ültetvények után, az

ültetvények nyilvántartási értékének és a kapott ellenérték különbségének

megfelelõ összegû adókedvezmény illeti meg.

(2) Az adókedvezmény az 1996. évi számított adóból, illetve - ha az a

kedvezményre nem nyújt fedezetet - a következõ öt év számított adójából

tartható vissza.

14/C. § (1) A szövetkezetet és jogutódját a Ktv. 24. §-a szerinti

utalvány ellenében az árverésen eladott szövetkezeti földterület után

aranykoronánként az árverésen kialakult aranykoronánként tényleges árnak

megfelelõ összegû, de legalább aranykoronánkénti ezer forint adókedvezmény

illeti meg az utalványnak, illetve az utalványért kapott kárpótlási jegynek a

szövetkezet székhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi) kárrendezési hivatal

számára történõ térítés nélküli átadása és az errõl szóló igazolás alapján.

(2) Az adókedvezmény az 1996. évi számított adóból, illetve - ha az a

kedvezményre nem nyújt fedezetet - a következõ öt év számított adójából

tartható vissza.

(3) Ha nem állapítható meg az utalvány ellenében eladott szövetkezeti

földek aranykorona értéke, akkor a Ktv. szerinti földárveréseken eladott

szövetkezeti földek aranykorona értékébõl arányosítással kell megállapítani a

kedvezmény alapjául szolgáló értéket.

(4) Az (1) bekezdés alapján ráfordításként elszámolt nyilvántartási érték

az adózás elõtti eredményt növeli.

14/D. § (1) A szövetkezetet és jogutódját a szövetkezetekrõl szóló 1992.

évi I. törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti szabályokról szóló 1992. évi

II. törvény 16. §-a szerint az önkormányzatok tulajdonába átadott utak után,

az átadott utak nyilvántartási értékének megfelelõ összegû adókedvezmény

illeti meg.

(2) Az adókedvezmény az 1996. évi számított adóból, illetve - ha az a

kedvezményre nem nyújt fedezetet - a következõ öt év számított adójából

tartható vissza."

Indokolás: Lásd a T/1504/34.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

40. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában a tv. 16. §

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"A tv. 16. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az éves beszámolót, egyszerûsített éves beszámolót, könyvvezetést

devizában teljesítõ adóalany a társasági adóbevallást magyar nyelven, a

társasági szerzõdésben rögzített konvertibilis devizában készíti el és adja

be. Az így meghatározott fizetendõ adó és a befizetett adóelõleg különbözetét,

a befizetett adóelõleget a befizetés napján érvényes, a deviza[vételre]

mûveletek végzésére felhatalmazott - [a társaság által választott] az adott

ügyletet lebonyolító - pénzintézet által hivatalosan közzétett deviza vételi

árfolyamon kell átszámítani magyar forintra.""

Indokolás: Lásd a T/1504/15/9.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk, továbbá dr.

Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a tv. 19. § (15)

bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

/A tv. 19. §-a a következõ (15)-(17) bekezdéssel egészül ki:/

"[(15) Annak az egyéni vállalkozónak, aki adóalanyként e törvény hatálya

alá 1996. évre - legkésõbb 1995. december 31. napján - bejelentkezett,

társasági adókötelezettsége tevékenysége megszüntetésének napján, de legkésõbb

1996. december 31. napjával megszûnik.]"

Indokolás: Lásd a T/1504/13., továbbá a T/1504/30.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

42. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a tv. 19. §

(15) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A tv. 19. §-a a következõ (15)-(17) bekezdéssel egészül ki:/

"(15) Annak az egyéni vállalkozónak, aki adóalanyként [e]a törvény

hatálya alá 1996. évre - legkésõbb 1995. december 31. napján -

bejelentkezett[,] társasági adókötelezettsége tevékenysége megszüntetésének

napján[, de legkésõbb 1996. december 31. napjával] megszûnik."

Indokolás: Lásd a T/1504/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

43. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában a tv. 19. §

(15) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"A tv. 19. §-a a következõ (15)-(17) bekezdéssel egészül ki:

"(15) Annak az egyéni vállalkozónak, aki adóalanyként e törvény hatálya

alá 1996. évre [- legkésõbb 1995. december 31. napján -] bejelentkezett,

társasági adókötelezettsége tevékenysége megszüntetésének napján, de legkésõbb

1996. december 31. napjával megszûnik.""

Indokolás: Lásd a T/1504/15/10. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 18. § (3)

bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

VISSZAVONVA! (A Mezõgazdasági bizottság ülésén a T/1504/29.. sz. módosító

javaslat)

45. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 18. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) Az e törvény 4. §-ával módosított tv. 4. § (2) bekezdés m) pontja,

valamint az e törvény 8. §-ával módosított tv. 9. § [(3) bekezdés d) pontjának

és a] (6)-(8) bekezdésének a rendelkezését az 1995. évi adó megállapításánál

is alkalmazni kell. Az e törvény 11. §-ának (1) bekezdésével módosított tv.

13. §-a (1) bekezdésének rendelkezését az 1995. december 31-ét követõen

megkötött hitel szerzõdések alapján folyósított hitelek kamatára kell

érvényesíteni azzal, hogy az e törvény hatálybalépése elõtt megkötött

szerzõdéseknél a korábbi hatályos törvény 13. §-ának (1) bekezdése szerint

kell eljárni."

Indokolás: Lásd a T/1504/15/11. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

46. Karakas János, Fodor Sándor, Francz Rezsõ és Matuska Sándor

képviselõk a törvényjavaslat 18. § (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

VISSZAVONVA! (A Mezõgazdasági bizottság ülésén a T/1504/35.. sz. módosító

javaslat)

47. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

18. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(3) Az e törvény 4. §-ával módosított tv. 4. § (2) bekezdés m/ pontja,

az e törvény 4. § (5) bekezdésével módosított tv. 4. § (4)-(5) bekezdése,

valamint az e törvény 8. §-ával módosított tv. 9. § (3) bekezdés d/ pontjának

és a (6)-(8) bekezdésének, az e törvény 11. §-ában módosított tv. 16. § (3)

bekezdésének a rendelkezését az 1995. évi adó megállapításánál is alkalmazni

kell."

Indokolás: Lásd a T/1504/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

48. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk, továbbá dr.

Latorcai János, dr. Szilágyiné Császár Terézia és Csépe Béla képviselõk a

törvényjavaslat 18. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) E törvény hatálybalépésével a tv. 1. §-ának (5) és (6) bekezdése, [a

2. §-a (1) bekezdésének f) pontja,] a 3. §-ának 12. pontja, a 4. §-a (3)

bekezdésének f) és i) pontja, a 12. §-ának (16) bekezdése, a 19. §-ának (7)

bekezdése és a 6. számú melléklet E. fejezet 4. h) és 9. pontja hatályát

veszti."

Indokolás: Lásd a T/1504/11., továbbá T/1504/22.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

49. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 18. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) E törvény hatálybalépésével [a tv. 1. §-ának (5) és (6) bekezdése, a

2. §-a (1) bekezdésének f) pontja], a 3. §-ának 12. pontja, a 4. §-a (3)

bekezdésének f) és i) pontja, a 12. §-ának (16) bekezdése, a 19. §-ának (7)

bekezdése és a 6. számú melléklet E. fejezet 4. h) és 9. pontja hatályát

veszti."

Indokolás: Lásd a T/1504/30.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

50. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 18. § (4) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(4) E törvény hatálybalépésével a tv. [1. §-ának (5) és (6) bekezdése, a

2. §-a (1) bekezdésének f) pontja, a] 3. §-ának 12. pontja, a 4. §-a (3)

bekezdésének f) és i) pontja, a 12. §-ának (16) bekezdése, a 19. §-ának (7)

bekezdése és a 6. számú melléklet E. fejezet 4. h) és 9. pontja hatályát

veszti."

Indokolás: Lásd a T/1504/15/11. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

51. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 18. §-át új (5) bekezdéssel

kiegészíteni javasolja:

"(5) Az APEH közzéteszi a 10 százalékot meg nem haladó társasági

adókulcsot alkalmazó országok jegyzékét."

Indokolás: Lásd a T/1504/20.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje az Alkotmányügyi bizottság

és a Költségvetési bizottság ülésén egyetért, a Gazdasági

bizottság ülésén nem ért egyet.

52. Kücsön Sándor képviselõ a törvényjavaslat 1. számú melléklete (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A tv. 1. számú melléklete a következõ 4/c) és 4/d) ponttal egészül

ki:

"4/c) A vállalkozási övezetben [-] a vállalkozási övezetté minõsítést

követõen elsõ ízben és Magyarországon [elsõ ízben] elsõ alkalommal

üzembehelyezett tárgyi eszközök - kivéve a személygépjármûvet - után, az ott

székhellyel, cégbíróságon, helyi önkormányzatnál bejelentett telephellyel

rendelkezõ adóalany - döntésétõl függõen - gépek esetében egyösszegû,

épületek, építmények esetében 10 százalék mértékû értékcsökkenési levonást

érvényesíthet.

4/d) Az 1995. december 31-ét követõen elsõ ízben és Magyarországon [elsõ

ízben] elsõ alkalommal üzembehelyezett gép beszerzési, elõállítási értéke - az

adóalany döntésétõl függõen - a számviteli törvény szerint megállapított

értékcsökkenési leírással egyezõen, de legfeljebb 30 százalékos mértékkel

számított összegben is érvényesíthetõ levonásként.""

Indokolás: Lásd a T/1504/21.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. november 16.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Kádár Béla s.k., Vitányi Iván s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Kulturális bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap