1

M É C S I M R E

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1505/25..

Módosító javaslat !

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Budapest, 1995 november 14

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr !

A a helyiadókról szóló 1990. évi C. törvény és a gépjármûadóról szóló 1991.

évi LXXXII. törvény módosításáról szóló, T/1505.. számon benyújtott

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

nyújtom be:

A törvényjavaslat 7.§-a az alábbiak szerint változzon:

"A Htv. 33.§-ának a) és c)pontja helyére a következõ rendelkezés-ek lépnek:

(Az adó évi mértékének felsõ határa:)

"a) a 32.§ a)1. pontja alapján: személyenként és vendégéjszakánként 300 Ft;"

"c) a 32.§ b) pontja alapján: épület után évente [900] 600 Ft/m2, de nem

haladhatja meg az önkormányzat által meghatározott építményadó mértéket."

I N D O K L Á S :

Az 1992-ben megállapított felsõ határ 300 Ft/m2, amelyet általában az

önkormányzatok nem használtak ki, mivel a lakosság teherbíró képessége még ezt

az értékest sem tudta elviselni. Az infláció növekedése miatt ezen érték

valórizálása mintegy 1.6-szoros emelést indokolna. Figyelembevéve a jövõ évi

inflációt is teljesen elegendõ a határértéket kétszeresére emelni. Figyelembe

kell venni, hogy a lakosság jövedelme általában nem emelkedett az inflációval

arányosan, sõt a pénzügyi kormányzat a jövõ évre 4 % reálbér csökkenést

prognosztizál, megengedhetetlen a háromszoros határérték törvénybeiktatása.

Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy az üdülõtulajdonosoknak nincs

választott képviseleti artikulációja az önkormányzati képviselõtestületekben,

így hátrányos adómértéket állapíthatnak meg terhükre.Ne feledjük: "Nincs

adózás képviselet nélkül" volt az amerikai szabadságharc kiindulási jelszava.

Ezért szükséges annak rögzitése, hogy az épületek után kivetett idegenforgalmi

adó mértéke nem lehet magasabb az ugyanazon településen kivetett építményadó

mértékénél.

Sajnos nincs garancia arra, hogy minden helyi önkormányzat ésszerû és a

lakosság teherbírásával arányos önkorlátozó magatartást fog gyakorolni, ezért

központilag nem helyes a tv. javaslatban szereplõ túl nagy érték.

Azt is figyelembe kell venni, hogy Magyarországon az utóbbi évtizedekben a

rossz állami korlátozások miatt túl sok üdülõ épült, nagyrészük bérbõl és

fizetésbõ élök és nyugdíjasok tulajdonában van, akik egyszerüen képtelenek ezt

a magas adót kifizetni, és az üdülõt legfeljebb az év tizedében, ötödében

tudják használni. Pld. ha egy önkormányzat kiveti a javaslatban szereplõ

maximális 900 Ft/m2 mérték alapján az adót, akkor egy átlagos méretü üdülõ

után évi 36000-60000 Ft adót kellene fizetni, amire az emberek nagyrésze

képtelen. De el sem tudnák adni tömegesen, hiszen nincs felvevõréteg, amely

ilyen nagyszámú üdülõt meg tudna vásárolni. Igen sokan régi parasztházakat

hoztak rendbe, amelyek nagy alapterületüek, és még az emlitettnél is nagyobb

adóval sujtanák õket.

Alacsony átlagjövedelmekhez képest ilyen hallatlanul nagymértékü adók kivetése

a tulajdonhoz fûzödõ alkotmányos alapjogokat is sérti, vagyis

alkotmányellenesek.

( SZDSZ )

Eleje Honlap