- 1 -

______________

I:\bizjelen\t1505res.DOC

T/1505/30.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Gazdasági bizottságának

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Mezõgazdasági bizottságának

Önkormányzati és rendészeti

bizottságának

a j á n l á s a

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és a gépjármûadóról szóló 1991. évi

LXXXII. törvény módosítása tárgyában benyújtott T/1505.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Mezõgazdasági bizottsága,

valamint Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati

bizottság) megvitatta a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és a

gépjármûadóról tárgyában szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosítása tárgyában

benyújtott T/1505.. számú törvényjavaslatot, továbbá a T/1505/6.,T/7.., T/8..,

/9.,T/10.., T/11..,T/12.., T/13..,T/14.., /15.,T/16..,T/17.., /18., /19.,T/20..,T/21..,

/24.,T/25..,T/26..,T/27..,T/28..,T/29.. számú módosító javaslatokat.

Karakas János, Fodor Sándor, Matuska Sándor és Francz Rezsõ képviselõk

T/1505/22.-/23. számon benyújtott módosító javaslatukat a Mezõgazdasági

bizottság 1995. november 15-i ülésén VISSZAVONTÁK.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"2. § [A Htv. 16.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/Az adó évi mértékének felsõ határa:/

"a) a 15.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: 900 Ft/m2,"]"

Indokolás: Lásd a T/1505/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

2. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a Htv. 16. § a)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A Htv. 16.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Az adó évi mértékének felsõ határa:/

""a) a 15.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: [900] 600

Ft/m2,""

Indokolás: Lásd a T/1505/27.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

3. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"3. § [A Htv. 22.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"22.§ Az adó évi mértékének felsõ határa:

a) a 21.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: 200 Ft/m2,

b) a 21.§ b) pontja szerinti adóalap számítás esetén: a korrigált

forgalmi érték 3 %-a."]"

Indokolás: Lásd a T/1505/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

4. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"4. § [A Htv. 26.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"26.§ Az adó évi mértékének felsõ határa a 11.§-ban és a 17.§-ban

meghatározott adótárgyanként, illetõleg lakásbérleti jogonként legfeljebb 12

000 Ft."]"

Indokolás: Lásd a T/1505/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

5. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a Htv. 26. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

/A Htv. 26.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""26.§ Az adó évi mértékének felsõ határa a 11.§-ban és a 17.§-ban

meghatározott adótárgyanként, illetõleg lakásbérleti jogonként legfeljebb [12

000] 6 000 Ft.""

Indokolás: Lásd a T/1505/26.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

6. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a Htv. 33. § c)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A Htv. 33.§-ának a) és c) pontja helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:/

/Az adó mértékének felsõ határa:/

""c) a 32.§ b) pontja alapján: épület után évente [900] 600 Ft/m2, de

nem haladhatja meg az önkormányzat által meghatározott építményadó mértéket.""

Indokolás: Lásd a T/1505/25.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

7. Dr. Latorczai János, dr. Szilágyné Császár Terézia és Csépe Béla

képviselõk a törvényjavaslatot a következõ új 7/A. §-sal javasolják

kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"7/A. § A Htv. 39. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"A(1) Az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett

szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével, az alvállalkozói teljesítések értékével, illetve a felhasznált

anyagok és anyagjellegû termékek költségeivel.""

Megjegyzés: A módosító javaslatban 7/A. § beiktatására tesznek javaslatot a

képviselõk. Kodifikációs szempontok szerint "/A." § jelölése nem célszerû, a

javasolt rendelkezés új 8. §-ként iktatható be.

Megjegyzés: A Jogi Fõosztály észrevételezi, hogy ez a módosító javaslat

ellentétes a Házszabály 94. § (3) bekezdésében rögzített követelménnyel,

ugyanis a módosító javaslat nem terjedhet ki a jogszabály módosítással nem

érintett részeire, csupán akkor, ha ez a szabályszerû módosító javaslat

tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges. Ez utóbbi körülmény a jelen esetben

nem áll fenn. A módosító javaslat indokolása erre nem utal.

Indokolás: Lásd a T/1505/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben

foglaltakra tekintettel nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"8. § [A Htv. 40 §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Az adó évi mértékének felsõ határa az adóalap 1,2 százaléka."]"

Indokolás: Lásd a T/1505/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

9. Dr. Molnár János képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában a Htv. 52. §-

ának az alábbi kiegészítését javasolja:

"9. § A Htv. 52.§-ának 21., valamint 35. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában:/

"35. közszolgáltató szervezet: a Magyar Posta Rt., a Magyar Rádió, a

Magyar Televizó, továbbá a helyi és helyközi menetrend szerinti

tömegközlekedést lebonyolító szervezetek, a közüzemi ellátást alapellátásként

végzõ szervezetek közül a villamos- és gázenergia-, távfûtés-, melegvíz-,

ivóvíz-, csatornaszolgáltatást nyújtók, ide értve a viziközmû társulatot is.

Alapellátásként az a szervezet végez közüzemi ellátást, amely árbevételének

legalább 75 %-a ebbõl a tevékenységbõl származik.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 10. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/1505/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

10. A Mezõgazasági bizottság a törvényjavaslat 9. §-ában a Htv. 52. §-

ának az alábbi kiegészítését javasolja:

"9. § A Htv. 52.§-ának 21., valamint 35. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában:/

"35. közszolgáltató szervezet: a Magyar Posta Rt., a Magyar Rádió, a

Magyar Televizó, továbbá a helyi és helyközi menetrend szerinti

tömegközlekedést lebonyolító szervezetek, a közüzemi ellátást alapellátásként

végzõ szervezetek közül a villamos- és gázenergia-, távfûtés-, melegvíz-,

ivóvíz-, csatornaszolgáltatást nyújtók, ide értve a viziközmû társulatot is.

Alapellátásként az a szervezet végez közüzemi ellátást, amelynek netto

árbevétele legalább 75 %-ban ebbõl a tevékenységbõl származik.""

Indokolás: Lásd a T/1505/28.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ának és az azt

megelõzõ címnek az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[Átmeneti rendelkezések

10. §

(1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 10.§-a, 13.§-ának b),

c), e) és h) pontja, 37.§-a, valamint az 52.§-ának 7. és 11. pontja hatályát

veszti.

(2) A Htv. e törvénnyel hatályon kívül helyezett 10.§-a alapján az

adóalany adólevonási jogát az ott meghatározott feltételekkel továbbra is

érvényesítheti, ha

a) az adólevonási joga 1996. év január 1. napja elõtt nyílt meg,

b) az 1996. január 1. napja elõtt kivitelezési szerzõdéssel megkezdett

beruházását 1996. évben fejezi be,

c) az 1996. január 1. napja elõtt a beruházóval kötött szerzõdés alapján

befizetést

teljesít.]"

Indokolás: Lásd a T/1505/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

12. Dr. Szolnoki Andrea és dr. Schiffer János képviselõ a törvényjavaslat

10. § (1) bekezdésének kiegészítését javasolják:

"10. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 1. § (1)

bekezdésének "és kerületi" szövegrésze, 1. § (2) bekezdése, 10.§-a, 13.§-ának

b), c), e) és h) pontja, 37.§-a, valamint az 52.§-ának 7. és 11. pontja

hatályát veszti."

Megjegyzés: A módosító javaslat ütközik a Házszabály 94. § (3) bekezdésében

rögzített követelményekkel. A módosítás nyilvánvaló szükségességére a

módosító javaslat indokolása sem utal.

Indokolás: Lásd a T/1505/7.-I. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben

foglaltakra tekintettel nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

13. Soós Gyõzõ és Bakonyi Tibor, valamint dr. Veres János képviselõk a

törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"10. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 10.§-a, 13.§-

ának [b),] c), és e) [és h)] pontja, 37.§-a, valamint az 52. §-ának 7. és 11.

pontja hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/1505/8.,T/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja

- a Mezõgazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

14. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésének a

módosítását, és (2) bekezdésének az elhagyását javasolja:

"10. § [(1)] E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. [10.§-a,]

13.§-ának b), c), e) és h) pontja, 37.§-a, valamint az 52.§-ának 7. és 11.

pontja hatályát veszti.

[(2) A Htv. e törvénnyel hatályon kívül helyezett 10.§-a alapján az

adóalany adólevonási jogát az ott meghatározott feltételekkel továbbra is

érvényesítheti, ha

a) az adólevonási joga 1996. év január 1. napja elõtt nyílt meg,

b) az 1996. január 1. napja elõtt kivitelezési szerzõdéssel megkezdett

beruházását 1996. évben fejezi be,

c) az 1996. január 1. napja elõtt a beruházóval kötött szerzõdés alapján

befizetést teljesít.]"

Indokolás: Lásd a T/1505/24.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

15. Dr. Szolnoki Andrea és dr. Schiffer János képviselõk a

törvényjavaslat 11. §-ában a Gjt. 1/A. § (1) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolja:

/A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)

II. fejezete "A belföldi gépjármûvek adója" cím után a következõ 1/A. §-sal

egészül ki:/

""1/A. § (1) A belföldi gépjármûvek adójának mértékét - e törvény keretei

között - a települési önkormányzat képviselõ-testülete, a fõvárosban a

fõvárosi közgyûlés rendelettel állapítja meg. A gépjármûadóból az

önkormányzatot megilletõ rész vonatkozásában a fõvárosban a helyi

önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 64. § (5) bekezdésében

foglaltak megfelelõ alkalmazásával kell eljárni. Az önkormányzat illetékességi

területén hatályos adótételekrõl szóló önkormányzati rendeletet az adóévet

megelõzõ év december hó 15. napjáig kell kihirdetni.""

Indokolás: Lásd a T/1505/7.-II. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

16. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában a Gjt. 1/A.

§-ának a következõ (3) bekezdéssel történõ kiegészítését javasolja:

/A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)

II. fejezete "A belföldi gépjármûvek adója" cím után a következõ 1/A. §-sal

egészül ki:/

""(3) Ha a képviselõ-testület, illetve a fõvárosi közgyûlés az alsó

adótételnél magasabb adótételt állapít meg, a különbözetbõl származó

adóbevétel teljes egészében az önkormányzatot illeti meg.""

Indokolás: Lásd a T/1505/21.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

17. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában a Gjt. 2. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/A Gjt. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) Amennyiben a gépjármû tulajdonjogában bekövetkezett változást a

korábbi tulajdonos a közúti közlekedés rendõrhatósági igazgatásáról szóló

jogszabályban meghatározott módon bejelentette, akkor a bejelentési

kötelezettség megnyíltát (szerzõdés megkötésének idõpontját) követõ negyedév

elsõ napjától nem minõsül adóalanynak. Ettõl az idõponttól kezdve a korábbi

tulajdonostól tulajdonjogot szerzõ felet kell az adó alanyának tekinteni,

kivéve, ha ebben az idõpontban a gépjármû forgalmi engedélyében harmadik

személy szerepel tulajdonosként.""

Indokolás: Lásd a T/1505/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

18. Soós Gyõzõ és Bakonyi Tibor képviselõk a törvényjavaslat 14. §-ában a

Gjt. 7. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

/A Gjt. 7.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""7.§ (1) Az évi adótétel - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a

6.§-ban meghatározott adóalap minden megkezdett 100 kilogrammja után legalább

400 Ft, de legfeljebb [1 000] 800 Ft.""

Indokolás: Lásd a T/1505/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

19. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában a Gjt. 7. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A Gjt. 7.§ (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""7.§ (1) Az évi adótétel - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a

6. §-ban meghatározott adóalap minden megkezdett 100 kilogrammja után legalább

[400] 200 Ft, de legfeljebb [1 000] 500 Ft.""

Indokolás: Lásd a T/1505/17.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

20. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában a Gjt. 7. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A Gjt. 7.§-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""7. § (2) A motorkerékpár, a lakópótkocsi, a lakóautó és a sátras

utánfutó adója legalább [2 000] ...... Ft/év, de legfeljebb [5 000] .....

Ft/év.""

Indokolás: Lásd a T/1505/18.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Dr. Szolnoki Andrea és dr. Schiffer János képviselõk a

törvényjavaslatot a következõ új 15/A. §-sal javasolják kiegészíteni (a

javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"15/A. § A Gjt. 9. § (1) bekezdés elsõ mondata helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

"Az adóztatási feladatokat a gépjármû forgalmi engedélyébe bejegyzett

lakóhely, székhely, illetõleg telephely szerint illetékes települési

önkormányzati adóhatóság, a fõvárosban a fõvárosi önkormányzati adóhatóság a

kerületi önkormányzatok közremûködésével (a továbbiakban együtt: adóhatóság)

látja el.""

Megjegyzés: A módosító javaslatban 15/A. § beiktatására tesznek javaslatot a

képviselõk. Kodifikációs szempontok szerint "/A. § jelölése nem célszerû, a

javasolt új rendelkezés új 16. §-ként iktatható be.

Megjegyzés: A Jogi Fõosztály észrevételezi, hogy ez a módosító javaslat

ellentétes a Házszabály 94. § (3) bekezdésében rögzített követlménnyel,

ugyanis a módosító javaslat nem terjedhet ki a jogszabály módosítással nem

érintett részeire, csupán akkor, ha ez a szabályszerû módosító javaslat

tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges. Ez utóbbi körülmény a jelen esetben

nem áll fenn. A módosító javaslat indokolása erre nem utal.

Indokolás: Lásd a T/1505/7.-III. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben

foglaltakra tekintettel nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ának és az azt

megelõzõ címnek az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl

szóló 1991. évi XX. törvény módosítása

16. §

A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint

egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl szóló 1991.

évi XX. törvény 138. §-ának (2) bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:

/A képviselõ-testület adóügyi feladata és hatásköre:/

"h) megállapítja - a gépjármûadóról szóló törvény keretei között - a

belföldi gépjármûadó tételeit."]"

Indokolás: Lásd a T/1505/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

23. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. § (1) bekezdésének

az alábbi módosítását javasolja:

"17. § (1) E törvény a (2) bekezdésben foglalt kivétellel 1996. év január

1. napján lép hatályba [azzal, hogy az önkormányzat képviselõ-testülete (a

fõvárosban a fõvárosi közgyûlés) az illetékességi területére a belföldi

gépjármûvek adójának 1996. január 1. napjától hatályos tételeit rendelettel

1995. december 15. napjáig hirdetheti ki]."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 24. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/1505/29/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.

- a Költségvetési biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Önkormányzati biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. §-át a következõ új

(2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) E törvény 11. §-a, 14. §-a, valamint 16. §-a a kihirdetéskor lép

hatályba azzal, hogy a 14. § rendelkezéseit elsõ ízben az 1996. adóévre

történõ adómegállapításnál lehet alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/1505/29/. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.

- a Költségvetési biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Önkormányzati biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. november 16.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

az Önkormányzati bizottság

elnöke

Eleje Honlap