______________
I:\bizjelen\t1505res.DOC
T/1505/30.. szám
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Gazdasági bizottságának
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Mezõgazdasági bizottságának
Önkormányzati és rendészeti
bizottságának
a j á n l á s a
a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és a gépjármûadóról szóló 1991. évi
LXXXII. törvény módosítása tárgyában benyújtott T/1505.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Mezõgazdasági bizottsága,
valamint Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati
bizottság) megvitatta a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és a
gépjármûadóról tárgyában szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosítása tárgyában
benyújtott T/1505.. számú törvényjavaslatot, továbbá a T/1505/6.,T/7.., T/8..,
/9.,T/10.., T/11..,T/12.., T/13..,T/14.., /15.,T/16..,T/17.., /18., /19.,T/20..,T/21..,
/24.,T/25..,T/26..,T/27..,T/28..,T/29.. számú módosító javaslatokat.
Karakas János, Fodor Sándor, Matuska Sándor és Francz Rezsõ képviselõk
T/1505/22.-/23. számon benyújtott módosító javaslatukat a Mezõgazdasági
bizottság 1995. november 15-i ülésén VISSZAVONTÁK.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"2. § [A Htv. 16.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
"a) a 15.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: 900 Ft/m2,"]"
Indokolás: Lásd a T/1505/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
2. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a Htv. 16. § a)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A Htv. 16.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
""a) a 15.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: [900] 600
Ft/m2,""
Indokolás: Lásd a T/1505/27.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
3. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"3. § [A Htv. 22.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"22.§ Az adó évi mértékének felsõ határa:
a) a 21.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: 200 Ft/m2,
b) a 21.§ b) pontja szerinti adóalap számítás esetén: a korrigált
forgalmi érték 3 %-a."]"
Indokolás: Lásd a T/1505/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
4. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"4. § [A Htv. 26.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"26.§ Az adó évi mértékének felsõ határa a 11.§-ban és a 17.§-ban
meghatározott adótárgyanként, illetõleg lakásbérleti jogonként legfeljebb 12
000 Ft."]"
Indokolás: Lásd a T/1505/13.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
5. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a Htv. 26. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
/A Htv. 26.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""26.§ Az adó évi mértékének felsõ határa a 11.§-ban és a 17.§-ban
meghatározott adótárgyanként, illetõleg lakásbérleti jogonként legfeljebb [12
000] 6 000 Ft.""
Indokolás: Lásd a T/1505/26.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
6. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a Htv. 33. § c)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A Htv. 33.§-ának a) és c) pontja helyébe a következõ rendelkezések
lépnek:/
/Az adó mértékének felsõ határa:/
""c) a 32.§ b) pontja alapján: épület után évente [900] 600 Ft/m2, de
nem haladhatja meg az önkormányzat által meghatározott építményadó mértéket.""
Indokolás: Lásd a T/1505/25.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
7. Dr. Latorczai János, dr. Szilágyné Császár Terézia és Csépe Béla
képviselõk a törvényjavaslatot a következõ új 7/A. §-sal javasolják
kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"7/A. § A Htv. 39. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"A(1) Az adó alapja az értékesített termék, illetõleg végzett
szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési
értékével, az alvállalkozói teljesítések értékével, illetve a felhasznált
anyagok és anyagjellegû termékek költségeivel.""
Megjegyzés: A módosító javaslatban 7/A. § beiktatására tesznek javaslatot a
képviselõk. Kodifikációs szempontok szerint "/A." § jelölése nem célszerû, a
javasolt rendelkezés új 8. §-ként iktatható be.
Megjegyzés: A Jogi Fõosztály észrevételezi, hogy ez a módosító javaslat
ellentétes a Házszabály 94. § (3) bekezdésében rögzített követelménnyel,
ugyanis a módosító javaslat nem terjedhet ki a jogszabály módosítással nem
érintett részeire, csupán akkor, ha ez a szabályszerû módosító javaslat
tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges. Ez utóbbi körülmény a jelen esetben
nem áll fenn. A módosító javaslat indokolása erre nem utal.
Indokolás: Lásd a T/1505/20. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben
foglaltakra tekintettel nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"8. § [A Htv. 40 §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"(1) Az adó évi mértékének felsõ határa az adóalap 1,2 százaléka."]"
Indokolás: Lásd a T/1505/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
9. Dr. Molnár János képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában a Htv. 52. §-
ának az alábbi kiegészítését javasolja:
"9. § A Htv. 52.§-ának 21., valamint 35. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában:/
"35. közszolgáltató szervezet: a Magyar Posta Rt., a Magyar Rádió, a
Magyar Televizó, továbbá a helyi és helyközi menetrend szerinti
tömegközlekedést lebonyolító szervezetek, a közüzemi ellátást alapellátásként
végzõ szervezetek közül a villamos- és gázenergia-, távfûtés-, melegvíz-,
ivóvíz-, csatornaszolgáltatást nyújtók, ide értve a viziközmû társulatot is.
Alapellátásként az a szervezet végez közüzemi ellátást, amely árbevételének
legalább 75 %-a ebbõl a tevékenységbõl származik.""
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 10. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/1505/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
10. A Mezõgazasági bizottság a törvényjavaslat 9. §-ában a Htv. 52. §-
ának az alábbi kiegészítését javasolja:
"9. § A Htv. 52.§-ának 21., valamint 35. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában:/
"35. közszolgáltató szervezet: a Magyar Posta Rt., a Magyar Rádió, a
Magyar Televizó, továbbá a helyi és helyközi menetrend szerinti
tömegközlekedést lebonyolító szervezetek, a közüzemi ellátást alapellátásként
végzõ szervezetek közül a villamos- és gázenergia-, távfûtés-, melegvíz-,
ivóvíz-, csatornaszolgáltatást nyújtók, ide értve a viziközmû társulatot is.
Alapellátásként az a szervezet végez közüzemi ellátást, amelynek netto
árbevétele legalább 75 %-ban ebbõl a tevékenységbõl származik.""
Indokolás: Lásd a T/1505/28.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ának és az azt
megelõzõ címnek az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"[Átmeneti rendelkezések
10. §
(1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 10.§-a, 13.§-ának b),
c), e) és h) pontja, 37.§-a, valamint az 52.§-ának 7. és 11. pontja hatályát
veszti.
(2) A Htv. e törvénnyel hatályon kívül helyezett 10.§-a alapján az
adóalany adólevonási jogát az ott meghatározott feltételekkel továbbra is
érvényesítheti, ha
a) az adólevonási joga 1996. év január 1. napja elõtt nyílt meg,
b) az 1996. január 1. napja elõtt kivitelezési szerzõdéssel megkezdett
beruházását 1996. évben fejezi be,
c) az 1996. január 1. napja elõtt a beruházóval kötött szerzõdés alapján
befizetést
teljesít.]"
Indokolás: Lásd a T/1505/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
12. Dr. Szolnoki Andrea és dr. Schiffer János képviselõ a törvényjavaslat
10. § (1) bekezdésének kiegészítését javasolják:
"10. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 1. § (1)
bekezdésének "és kerületi" szövegrésze, 1. § (2) bekezdése, 10.§-a, 13.§-ának
b), c), e) és h) pontja, 37.§-a, valamint az 52.§-ának 7. és 11. pontja
hatályát veszti."
Megjegyzés: A módosító javaslat ütközik a Házszabály 94. § (3) bekezdésében
rögzített követelményekkel. A módosítás nyilvánvaló szükségességére a
módosító javaslat indokolása sem utal.
Indokolás: Lásd a T/1505/7.-I. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben
foglaltakra tekintettel nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
13. Soós Gyõzõ és Bakonyi Tibor, valamint dr. Veres János képviselõk a
törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"10. § (1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 10.§-a, 13.§-
ának [b),] c), és e) [és h)] pontja, 37.§-a, valamint az 52. §-ának 7. és 11.
pontja hatályát veszti."
Indokolás: Lásd a T/1505/8.,T/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja
- a Mezõgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
14. Mécs Imre képviselõ a törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésének a
módosítását, és (2) bekezdésének az elhagyását javasolja:
"10. § [(1)] E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. [10.§-a,]
13.§-ának b), c), e) és h) pontja, 37.§-a, valamint az 52.§-ának 7. és 11.
pontja hatályát veszti.
[(2) A Htv. e törvénnyel hatályon kívül helyezett 10.§-a alapján az
adóalany adólevonási jogát az ott meghatározott feltételekkel továbbra is
érvényesítheti, ha
a) az adólevonási joga 1996. év január 1. napja elõtt nyílt meg,
b) az 1996. január 1. napja elõtt kivitelezési szerzõdéssel megkezdett
beruházását 1996. évben fejezi be,
c) az 1996. január 1. napja elõtt a beruházóval kötött szerzõdés alapján
befizetést teljesít.]"
Indokolás: Lásd a T/1505/24.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
15. Dr. Szolnoki Andrea és dr. Schiffer János képviselõk a
törvényjavaslat 11. §-ában a Gjt. 1/A. § (1) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasolja:
/A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)
II. fejezete "A belföldi gépjármûvek adója" cím után a következõ 1/A. §-sal
egészül ki:/
""1/A. § (1) A belföldi gépjármûvek adójának mértékét - e törvény keretei
között - a települési önkormányzat képviselõ-testülete, a fõvárosban a
fõvárosi közgyûlés rendelettel állapítja meg. A gépjármûadóból az
önkormányzatot megilletõ rész vonatkozásában a fõvárosban a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 64. § (5) bekezdésében
foglaltak megfelelõ alkalmazásával kell eljárni. Az önkormányzat illetékességi
területén hatályos adótételekrõl szóló önkormányzati rendeletet az adóévet
megelõzõ év december hó 15. napjáig kell kihirdetni.""
Indokolás: Lásd a T/1505/7.-II. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
16. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában a Gjt. 1/A.
§-ának a következõ (3) bekezdéssel történõ kiegészítését javasolja:
/A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)
II. fejezete "A belföldi gépjármûvek adója" cím után a következõ 1/A. §-sal
egészül ki:/
""(3) Ha a képviselõ-testület, illetve a fõvárosi közgyûlés az alsó
adótételnél magasabb adótételt állapít meg, a különbözetbõl származó
adóbevétel teljes egészében az önkormányzatot illeti meg.""
Indokolás: Lásd a T/1505/21.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
17. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában a Gjt. 2. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
/A Gjt. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""(3) Amennyiben a gépjármû tulajdonjogában bekövetkezett változást a
korábbi tulajdonos a közúti közlekedés rendõrhatósági igazgatásáról szóló
jogszabályban meghatározott módon bejelentette, akkor a bejelentési
kötelezettség megnyíltát (szerzõdés megkötésének idõpontját) követõ negyedév
elsõ napjától nem minõsül adóalanynak. Ettõl az idõponttól kezdve a korábbi
tulajdonostól tulajdonjogot szerzõ felet kell az adó alanyának tekinteni,
kivéve, ha ebben az idõpontban a gépjármû forgalmi engedélyében harmadik
személy szerepel tulajdonosként.""
Indokolás: Lásd a T/1505/16.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
18. Soós Gyõzõ és Bakonyi Tibor képviselõk a törvényjavaslat 14. §-ában a
Gjt. 7. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
/A Gjt. 7.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""7.§ (1) Az évi adótétel - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a
6.§-ban meghatározott adóalap minden megkezdett 100 kilogrammja után legalább
400 Ft, de legfeljebb [1 000] 800 Ft.""
Indokolás: Lásd a T/1505/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
19. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában a Gjt. 7. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A Gjt. 7.§ (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""7.§ (1) Az évi adótétel - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a
6. §-ban meghatározott adóalap minden megkezdett 100 kilogrammja után legalább
[400] 200 Ft, de legfeljebb [1 000] 500 Ft.""
Indokolás: Lásd a T/1505/17.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
20. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában a Gjt. 7. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A Gjt. 7.§-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""7. § (2) A motorkerékpár, a lakópótkocsi, a lakóautó és a sátras
utánfutó adója legalább [2 000] ...... Ft/év, de legfeljebb [5 000] .....
Ft/év.""
Indokolás: Lásd a T/1505/18.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. Dr. Szolnoki Andrea és dr. Schiffer János képviselõk a
törvényjavaslatot a következõ új 15/A. §-sal javasolják kiegészíteni (a
javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen
változik):
"15/A. § A Gjt. 9. § (1) bekezdés elsõ mondata helyébe az alábbi
rendelkezés lép:
"Az adóztatási feladatokat a gépjármû forgalmi engedélyébe bejegyzett
lakóhely, székhely, illetõleg telephely szerint illetékes települési
önkormányzati adóhatóság, a fõvárosban a fõvárosi önkormányzati adóhatóság a
kerületi önkormányzatok közremûködésével (a továbbiakban együtt: adóhatóság)
látja el.""
Megjegyzés: A módosító javaslatban 15/A. § beiktatására tesznek javaslatot a
képviselõk. Kodifikációs szempontok szerint "/A. § jelölése nem célszerû, a
javasolt új rendelkezés új 16. §-ként iktatható be.
Megjegyzés: A Jogi Fõosztály észrevételezi, hogy ez a módosító javaslat
ellentétes a Házszabály 94. § (3) bekezdésében rögzített követlménnyel,
ugyanis a módosító javaslat nem terjedhet ki a jogszabály módosítással nem
érintett részeire, csupán akkor, ha ez a szabályszerû módosító javaslat
tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges. Ez utóbbi körülmény a jelen esetben
nem áll fenn. A módosító javaslat indokolása erre nem utal.
Indokolás: Lásd a T/1505/7.-III. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben
foglaltakra tekintettel nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ának és az azt
megelõzõ címnek az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"[A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,
valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl
szóló 1991. évi XX. törvény módosítása
16. §
A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint
egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl szóló 1991.
évi XX. törvény 138. §-ának (2) bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:
/A képviselõ-testület adóügyi feladata és hatásköre:/
"h) megállapítja - a gépjármûadóról szóló törvény keretei között - a
belföldi gépjármûadó tételeit."]"
Indokolás: Lásd a T/1505/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
23. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. § (1) bekezdésének
az alábbi módosítását javasolja:
"17. § (1) E törvény a (2) bekezdésben foglalt kivétellel 1996. év január
1. napján lép hatályba [azzal, hogy az önkormányzat képviselõ-testülete (a
fõvárosban a fõvárosi közgyûlés) az illetékességi területére a belföldi
gépjármûvek adójának 1996. január 1. napjától hatályos tételeit rendelettel
1995. december 15. napjáig hirdetheti ki]."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 24. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/1505/29/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.
- a Költségvetési biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- az Önkormányzati biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. §-át a következõ új
(2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(2) E törvény 11. §-a, 14. §-a, valamint 16. §-a a kihirdetéskor lép
hatályba azzal, hogy a 14. § rendelkezéseit elsõ ízben az 1996. adóévre
történõ adómegállapításnál lehet alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/1505/29/. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.
- a Költségvetési biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- az Önkormányzati biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1995. november 16.
Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke a Mezõgazdasági bizottság elnöke
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,
az Önkormányzati bizottság
elnöke