1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1511/47..

Módosító javaslat

Dr.Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Országház

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A Területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló, T/1511.. számon az

Országgyûléshez benyújtott törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 2. § a) pontja a következõképpen módosul:

(A területfejlesztés és területrendezés célja:)

"(a) az ország valamennyi térségében a szociális piacgazdaság

kiépítésének elõsegítése, a [folyamatos növekedés] fenntartható fejlõdés

feltételeinek megteremtése, az innováció térbeli terjedésének elõsegítése, a

társadalmi, gazdasági és környezeti céloknak megfelelõ térbeli szerkezet

kialakítása;"

INDOKOLÁS

A módosítást az 1995. évi LIII. törvényben foglaltak indokolják.

2. A törvényjavaslat 2. § c) pontja helyébe a következõ lép:

"[c) a térségi és helyi közösségek kezdeményezéseinek ösztönzése,

összehangolása az országos célkitûzésekkel.]

(c) az ország térszerkezete, településrendszere harmónikus fejlõdésének

elõsegítése."

INDOKOLÁS

Meg kell óvni azokat a hagyományon alapuló, történelmi, nemzeti értékeket,

amelyeket az ország térszerkezete és településrendszere hordoz magában.

3. A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése új a) ponttal egészül ki, és a pontok

számozása értelemszerûen változik:

(A területfejlesztés és területrendezés feladata:)

"(a) a térségi és helyi közösségek kezdeményezéseinek ösztönzése,

összehangolása az országos célkitûzésekkel."

INDOKOLÁS

E törvényhely feladatot határoz meg, míg a javaslatban a "célok" között

szerepel.

4. A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdés c) pontja a következõképpen módosul:

"(c) a nemzetközi együttmûködés keretében az Európai Unió regionális

politikájához illeszkedés elõsegítése, valamint a regionális együttmûködésben

rejlõ kölcsönös elõnyök hasznosítása és a határmenti térségek összehangolt

fejlesztésének elõsegítése."

INDOKOLÁS

Nem csak a határmenti, hanem a regionális térségek együttmûködésének a

fejlesztése is a területfejlesztés és területrendezés sajátos feladata.

5. A törvényjavaslat 3.§ (2) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:

(A területfejlesztés feladata különösen:)

"(a) az ország különbözõ adottságú térségeiben a társadalom és a gazdaság

megújulását elõsegítõ, a térségi erõforrásokat hasznosító fejlesztéspolitika

kidolgozása, összehangolása és érvényesítése;"

INDOKOLÁS

A területfejlesztésnek kiemelten kell a térségben található erõforrásokra

támaszkodnia és ezzel együtt fejlõdését szolgálnia.

6. A törvényjavaslat 3.§ (3) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:

(A területrendezés feladata különösen:)

"(a) a környezeti [és természeti] adottságok feltárása és értékelése;"

INDOKOLÁS

Az általánosabb érvényû környezeti adottságok magukban foglalják a természeti

adottságokat is. A területrendezés során az értékelés biztosítja az adottság

használhatóságának megítélését.

7. A törvényjavaslat 6.§ d) pontja a következõképpen módosul:

(Az Országgyûlés:)

"(d) [törvényben] jóváhagyja az országos, valamint a kiemelt térségekre

vonatkozó területrendezési terveket, törvényben meghatározza azok

önkormányzatokra is kötelezõ elemeit;"

INDOKOLÁS

A módosítás szövegpontosító értelmezés.

8. A törvényjavaslat 7.§ (3) bekezdése elmarad, a bekezdések számozása

értelemszerûen módosul:

(A Kormány:)

"[(3)] összehangolja az országos, az országos jelentõségû, valamint az

országhatárokon átnyúló infrastruktúra tervezést (létesítmények, hálózatok

elhelyezését);]"

INDOKOLÁS

Nem ehelyütt indokolt a feladatokat megjeleníteni.

9. A törvényjavaslat 7. § (5) bekezdése a következõképpen módosul:

(A Kormány:)

"(5) kezdeményezheti regionális fejlesztési tanács létrehozását;"

INDOKOLÁS

A módosítást az önkormányzati törvény indokolja.

10. A törvényjavaslat 7.§ (6) bekezdése a következõképpen módosul:

(A Kormány:)

"(6) az országos illetve regionális fejlesztési tanács javaslata alapján

jóváhagyja az elmaradott és kiemelt térségekre[, valamint - a regionális

fejlesztési tanács javaslata alapján - a régiókra] vonatkozó

területfejlesztési koncepciókat és programokat;"

INDOKOLÁS

A Kormány az állami struktúrában meghatározó szerepet tölt be, mely nem

ütközhet az önkormányzatiság elvével.

11. A törvényjavaslat 7.§ (7) bekezdése elmarad, és a bekezdések számozása

értelemszerûen módosul:

(A Kormány:)

"[(7) programot dolgoz ki az elmaradott, valamint a kiemelt térségek

fejlesztése érdekében;]"

INDOKOLÁS

Nem ehelyütt indokolt a feladatkör megjelenítése.

12. A törvényjavaslat 7. § (9) bekezdése a következõképpen módosul:

(A Kormány:)

"(7) elõsegíti és támogatja az ország határmenti térségeinek a szomszédos

országokkal való együttmûködését[;], az európai regionális együttmûködést;"

INDOKOLÁS

Nem csak a határmenti, hanem a regionális térségek együttmûködésének a

fejlesztése is a területfejlesztés és területrendezés sajátos feladata.

13. A törvényjavaslat 7. § (11) bekezdése a következõképpen módosul:

(A Kormány:)

"(9) egyeztetésre kötelez [állást foglal] a megyei területrendezési

tervekkel kapcsolatban az országos és a megyei területrendezési tervek

összhangjának megteremtése érdekében;"

INDOKOLÁS

A Kormánynak kell biztosítania a lehetõséget az országos és megyei szintû

területgazdálkodási tervek összehangolására.

14. A törvényjavaslat 7. § új, (11) bekezdéssel egészül ki:

(A Kormány)

"(11 Í) gondoskodik az országos területi információs rendszer

mûködtetésérõl és ennek keretében a tervek nyilvántartásáról."

INDOKOLÁS

Kormány-szinten kell biztosítani az információs rendszer mûködtetését.

15. A törvényjavaslat 8.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) a Kormány területfejlesztési és területrendezési feladatainak

ellátását javaslattevõ, véleményezõ, összehangoló jogkörrel Országos

Területfejlesztési Tanács (a továbbiakban: Tanács) [segíti] mûködik közre,

dönt a feladatkörébe tartozó ügyekben."

INDOKOLÁS

A Tanács számára meg kell adni a közremûködés és egyes kérdésekben a döntés

jogát.

16. A törvényjavaslat 8. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A Tanács munkájában

a) a megyei területfejlesztési tanácsok képviseletében [3 fõ] legfeljebb

6 fõ,

b) a gazdasági kamarák elnökei,

c) az Érdekegyeztetõ Tanács [munkaadói és munkavállalói oldalának egy-

]egy

képviselõje,

d) a[z érintett miniszterek képviselõi] környezetvédelmi és

területfejlesztési, a belügyi, a

a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a közlekedési,

hírközlési és vízügyi, a

a munkaügyi, a népjóléti, a pénzügyi, a mûvelõdési és közoktatási

miniszter vagy

vezetõ beosztású képviselõje,

e) a [fõvárosi] fõpolgármester vagy képviselõje,

f) az országos önkormányzati érdekszövetségek közös képviselõje

g) a regionális fejlesztési tanácsok képviselõje

tagként,

h) a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumának és a Magyar

Befektetési

és Fejlesztési Banknak az elnöke, vagy képviselõje tanácskozási

joggal

[tagként] vesznek részt."

INDOKOLÁS

A Tanács munkájában egyensúlyt kell teremteni az ágazati szint és az

önkormányzati szint között. Lehetõséget kell teremteni a területfejlesztésben

kiemelkedõ szerepet játszó szervezetek állandó tanácskozási jogára.

17. A törvényjavaslat 8. § új, (3) bekezdéssel egészül ki, és a bekezdések

számozása értelemszerûen módosul:

"(3) A Tanács

a) résztvesz a területfejlesztési politika kialakításában és

érvényesítésében, döntéselõkészítõ, javaslattevõ, véleményezõ és

koordinációs feladatkörben,

b) összehangolja az országos és a térségi fejlesztési programokat, a

központi, ágazati és a térségi elképzeléseket,

c) javaslatot tesz a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök

felosztására és a központi keret felhasználására, valamint

összehangolja a területfejlesztési célú ágazati eszközöket

d) vizsgálja és értékeli az érintett minisztériumok és az országos

hatáskörû szervek, illetve a területfejlesztési tanácsok fejlesztési

célkitûzéseinek összhangját a területi politika céljaival,

e) véleményezi a lényeges területi hatásokkal járó ágazati fejlesztési

koncepciókat,

f) összehangoja az Országgyûlés által a 6. § (d) pontja alapján az

önkormányzatok számára kötelezõen elõírt feladatok végrehajtását,

g) javaslatot tesz az egyes, megyehatáron túlterjedõ területfejlesztési

feladatok közös ellátására,

h) dönt a XX.§ (2) bekezdés a) pontjában meghatározott eszközök

felhasználásáról továbbá a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott

pénzeszköz megyénkénti felosztásáról.

i) összehangolja az országos, az országos jelentõségû, valamint az

országhatárokon átnyúló infrastruktúra tervezést (létesítmények,

hálózatok elhelyezését);

j) programot dolgoz ki az elmaradott, valamint a kiemelt térségek

fejlesztése érdekében;"

INDOKOLÁS

Törvényi szinten kell meghatározni a Tanács feladatkörét és döntési jogköreit.

18. A törvénytervezet 8. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A Tanács [feladatkörét a kormány,] ügyrendjét egyhangúlag maga

állapítja meg."

INDOKOLÁS

Az önkormányzatiság elvével összefüggõ és a konszenzusos döntést segítõ

módosítás.

19. A törvénytervezet 8.§ (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) A Tanács titkárságának feladatait [a miniszter hivatali szervezete

útján] az Országos Területfejlesztési Tanács Titkársága látja el. A Titkárság

mûködéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket a kormány

rendelkezéseinek megfelelõen a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott

miniszterek biztosítják."

INDOKOLÁS

A Tanács ágazatközi koordináló szerepe miatt saját Titkárság szükséges, hogy

ellássa a feladatot.

20. A törvénytervezet 9. § (1) bekezdés b) pontja és a (2) bekezdés a

következõképpen módosul:

/(1) A miniszter:/

"b) a megyei és a regionális területfejlesztési koncepciókkal összhangban

kidolgozza az országos területfejlesztési koncepciót, összehangolja az

országos és a térségi területfejlesztési programokat; közremûködik a kiemelt

térségekre vonatkozó fejlesztési programok kidolgozásában, szervezi a

végrehajtásukkal összefüggõ feladatok teljesítését, és az e célt szolgáló

anyagi eszközök felhasználását;"

INDOKOLÁS

Az országos területfejlesztési koncepció hatékonysága érdekében meg kell

teremteni a megyei és regionális szinten kidolgozott koncepciók együttes

összhangját. A végrehajtás során figyelembe kell venni a Tanács ajánlásait. A

megvalósítás érdekében az ágazat képviseletét biztosítani kell a megyei és

regionális tanácsok szintjén is.

21. A törvényjavaslat 9. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A miniszterek feladataik ellátása során érvényesítik az e törvényben

rögzített célokat, a Tanács ajánlásait, részt vesznek a területfejlesztéssel

összefüggõ és szakterületüket érintõ kormányzati feladatok ellátásában. Így

különösen:

a) részt vesznek a területfejlesztési koncepciók és programok, továbbá a

területrendezési tervek feladatkörüket érintõ munkarészeinek kidolgozásában és

érvényesítésében;

b) évente tájékoztatják a Kormányt a feladatkörükben végzett fejlesztések

fõbb mutatóiról;

c) közremûködnek a megyei területfejlesztési és a regionális fejlesztési

tanácsok munkájában."

INDOKOLÁS

Az országos területfejlesztési koncepció hatékonysága érdekében meg kell

teremteni a megyei és regionális szinten kidolgozott koncepciók együttes

összhangját. A végrehajtás során figyelembe kell venni a Tanács ajánlásait. A

megvalósítás érdekében az ágazat képviseletét biztosítani kell a megyei és

regionális tanácsok szintjén is.

22. A törvényjavaslat III. fejezete a következõ új alcímmel és 10. §-sal

egészül ki és a §-ok számozása értelemszerûen módosul:

"Területfejlesztési önkormányzati társulás

10. §.

(1) A települési önkormányzatok képviselõ testületei megállapodással a

települések összehangolt fejlesztése, közös területfejlesztési programok

kialakítása, a fejlesztések megvalósítását szolgáló közös pénzalap létrehozása

érdekében önálló jogi személyiséggel rendelkezõ területfejlesztési társulást

hozhatnak létre.

(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:

a) a társulás résztvevõinak nevét, székhelyét,

b) a társulásban intézendõ közös tervezési és fejlesztési feladatok

körét,

c) a feladatok ellátásának módját, a költségek viselésének arányát,

d) a társulásba való belépés illetõleg a kiválás szabályait.

(3) A területfejlesztési önkormányzati társulás által készített

területfejlesztési koncepciót, programot a területileg érintett megyei illetve

a fõvárosi aglomeráció regionális fejlesztési tanácsa véleményének kikérése

után társulás hagyja jóvá."

INDOKOLÁS

A törvényhely jogszabályszerkesztési okok miatt módosul, továbbá kiegészül egy

olyan jellegû pontosítással, amelynek nyomán a továbbiakban tisztázottnak

tekinthetõ a társulás jogi státusza.

23. A törvényjavaslat 10. § (1) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:

"a) a megye területére vagy térségére a 6. § d) pontjában meghatározott

tervvel összhangban, a 27. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott tartalmi

követelmények alapján területfejlesztési tervet készít;"

INDOKOLÁS

A törvény belsõ összhangjának megteremtése érdekében szükséges a módosítás.

24. A törvényjavaslat 10. § (1) bekezdése g) és h) pontja elmarad, és új g)

ponttal egészül ki:

"[g) segíti a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásainak

szervezõdését;

h) gondoskodik a településrendezési teveknek a megyei területrendezési

tervekkel

való összhangjáról.]"

g) a települési önkormányzatok felkérése alapján elõsegíti

ga) a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásainak

szervezõdését,

gb) a településrendezési tervek megyei területrendezési tervekkel való

összhangjának megteremtését."

INDOKOLÁS

A módosítást jogszabály-szerkesztési okok indokolják.

25. A törvényjavaslat 10. § (2) bekezdése a) pontja elmarad, és a bekezdések

számozása értelemszerûen a következõ a) pontra módosul:

"[a) elfogadja a megyei területfejlesztési tanács javaslata és a 6. § a)

pontjában meghatározott koncepció alapján - a megyei jogú város egyetértésével

- a megye hosszútávú területfejlesztési koncepciójának, a jelentõsebb megyei

fejlesztési céloknak az önkormányzatokra vonatkozó részét;]"

"[b] a) [rendelettel] jóváhagyja a 6. § d) pontjában foglaltakkal

összhangban - [a megyei jogú város] a települések területét érintõ kérdésekben

önkormányzatuk egyetértésével [véleményeinek figyelembevételével] - a megyei

területrendezési terveket, és rendeletet alkot a 23. § (2) bekezdésére

vonatkozóan;

INDOKOLÁS

Nehezen értelmezhetõ egy koncepció önkormányzatokra vonatkozó részének

meghatározása a gyakorlatban. A demokratikus struktúrának megfelelõen

biztosítani kell az önkormányzatok részvételét.

26. A törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A megyei területfejlesztési tanács mûködéséhez szükséges pénzügyi

fedezetrõl a megyei területfejlesztési tanács tagjai gondoskodnak.

[önkormányzat, valamint a megyei jogú város - a közgyûlés, illetõleg a

képviselõ testület döntésének megfelelõen - gondoskodik.]"

INDOKOLÁS

A területfejlesztési tanácsban minden tag érdekelt, ezért hozzá kell járulnia

a mûködéshez.

27. A törvényjavaslat 13. § (1) bekezdésének e) és f) pontja a következõképpen

módosul:

"e) a megyében mûködõ [- a statisztikai vonzáskörzetnél nem kisebb

területegységre létrehozott -] területfejlesztési önkormányzati társulások

statisztikai vonzáskörzetenként egy-egy képviselõje[i],

f) a megyei munkaügyi tanács [munkaadói és munkavállalói oldalának egy-

]egy képviselõje."

INDOKOLÁS

A módosító javaslat pontosítja a megfogalmazást. A módosítás értelmében nem

lehet a Tanács a munkaadói és munkavállalói oldal vitájának a színtere.

28. A törvényjavaslat 13. § (3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A megyei területfejlesztési tanács elnöke a megyei közgyûlés elnöke,

[társelnöke a miniszter képviselõje] alelnökét két évre a megyei

területfejlesztési tanács maga választja. A megyei területfejlesztési tanácsot

az elnök - akadályoztatása esetén az alelnök - képviseli.

(4) A megyei területfejlesztési tanács szervezeti és mûködési szabályzatát

egyhangúlag maga állapítja meg, ennek keretében meghatározza, mely szervezetek

kapnak tanácskozási jogot a testület ülésein."

INDOKOLÁS

A módosítás a demokratikus önkormányzatiság és mûködés elvét és feltételét

fogalmazza meg.

29. A törvényjavaslat 13. § (6) bekezdése a következõképpen módosul és új, (7)

bekezdéssel egészül ki, melynek következtében a (7) bekezdés számozása (8)

bekezdésre módosul:

"(6) A megyei területfejlesztési tanács határozatképes, ha az ülésén a tagok

több mint a fele jelen van. [A határozathozatalhoz a tagok több mint felének

egybehangzó szavazata szükséges.]

(7) A miniszter képviselõjének ellenszavazata esetén, ezzel egyidejûleg

kezdeményezheti az adott kérdés újratárgyalását. Ezzel a jogával legfeljebb

két alkalommal élhet."

INDOKOLÁS

A módosítást az indokolja, hogy a Tanács ügyrendjét maga állapítja meg. A

módosítás lehetõséget teremt arra, hogy a szakmai szempontok kellõen

figyelembe vétessenek.

30. A törvényjavaslat 14. §-a elmarad:

"[Területfejlesztési önkormányzati társulás

14. §

(1) A települési önkormányzatok képviselõtestületei megállapodással a

települések összehangolt fejlesztése, közös területfejlesztési programok

kialakítása, a fejlesztések megvalósítását szolgáló közös pénzalap létrehozása

érdekében területfejlesztési társulást hozhatnak létre.

(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:

a) a társulás résztvevõinek nevét, székhelyét,

b) a társulásban intézendõ közös tervezési és fejlesztési feladatok

körét,

c) a feladatok ellátásának módját, a költségek viselésének arányát,

d) a társulásba való belépés, illetõleg a kiválás szabályait.

(3) A területfejlesztési önkormányzati társulás által készített

területfejlesztési koncepciót, programot a területileg érintett megyei (a

fõvárosi) önkormányzat véleményének kikérése után a társulás hagyja jóvá.]"

INDOKOLÁS

A módosítást jogszabály-szerkesztési okok indokolják.

31. A törvényjavaslat 15. § (2) bekezdésének a) pontja a következõképpen

módosul:

"(2) A közös területfejlesztési feladatokat:

a) a fõvárosi [és] agglomeráció[ja],

b) a Balaton kiemelt üdülõkörzet

tekintetében regionális fejlesztési tanács jogállásának megfelelõ testület

látja el."

INDOKOLÁS

A szöveg pontosítása az értelmezést zavaró megfogalmazás miatt szükséges.

32. A törvényjavaslat 15. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A regionális fejlesztési tanács létrehozásakor:

a) az (1) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében az érintett

megyei területfejlesztési tanácsok, illetve a fõváros,

b) a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatok tekintetében a

fõvárosi közgyûlés, a kerületi önkormányzatok, valamint az érintett

területfejlesztési önkormányzati társulások és az érintett megyei

területfejlesztési tanácsok,

c) A (2) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatok tekintetében az

érintett megyei területfejlesztési tanácsok, illetõleg az érintett

területfejlesztési önkormányzatok társulások

megállapodnak a 12. §-ban felsorolt feladatok figyelembevételével, hogy mely

feladatokat látnak el a regionális fejlesztési tanács keretében."

INDOKOLÁS

A módosítást az elõzõ § módosítása indokolja.

33. A törvényjavaslat 17. § (1) bekezdése b)-c) pontja a következõképpen

módosul, illetve kiegészül új d) ponttal:

"b) a miniszter, a pénzügy-, a belügy-, a közlekedési, hírközlési és

vízügyi, a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a népjóléti, a

mûvelõdési és közoktatási és a munkaügyi miniszter képviselõje;

c) a gazdasági kamarák egy-egy képviselõje[.];

d) a 15. § (2) bekezdés a)-b) pontja esetében az érintett

területfejlesztési önkormányzati társulások képviselõi."

INDOKOLÁS

A módosítást a felsorolás teljessé tétele indokolja. Az új d) pont a

jogszabályon belüli harmonizáció érdekében szükséges.

34. A törvényjavaslat 17. § (2) bekezdése elmarad, a bekezdések számozása

értelemszerûen változik, és a (3) bekezdés a következõképpen módosul:

"[(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tagok a térségi sajátosságok

figyelembevételével felkérhetik az érintett területfejlesztési önkormányzati

társulások képviselõit a regionális fejlesztési tanács munkájában tagként való

részvételre.]

[(3)] (2) A regionális fejlesztési tanács a tagjai sorából elnököt választ,

ügyrendjét egyhangúlag maga állapítja meg, munkaszervezetét maga alakítja ki."

INDOKOLÁS

Az önkormányzatiság elvével összhangban lévõ és a konszenzusos döntést segítõ

pontosítás.

35. A törvényjavaslat 20. §-ának (2) bekezdésének a)-b)-c) pontja a

következõképpen módosul:

"a) a területfejlesztési célokat szolgáló [központi] költségvetési

elõirányzat legfeljebb 50%-a,

b) [az önkormányzati szabályozás keretében mûködõ, az önkormányzatok

infrastruktúra fejlesztését támogató területi kiegyenlítõ pénzeszköz,

c)] a vállalkozásokat segítõ, meghatározott területen igénybe vehetõ

pénzügyi kedvezmények."

INDOKOLÁS

A módosító javaslat a jogszabály erejénél fogva kötelezõ, minimális és így

garanciális elosztási arányokat állapít meg.

36. A törvényjavaslat 20. § (3) bekezdés d) pontja elmarad:

"[d) az önkormányzatok településfejlesztését támogató címzett és

céltámogatások]

rendszere."

37. A törvényjavaslat 20. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:

(4) A területfejlesztés térségi eszközei [a térség helyi önkormányzatai által

átadott források, helyi adókedvezmények]:

a) a területfejlesztési célokat szolgáló központi költségvetési

elõirányzat legalább 50%-a,

b) az önkormányzati szabályozás keretében mûködõ, az önkormányzatok

infrastruktúra-fejlesztését támogató területi kiegyenlítõ pénzeszköz,

c) a térség helyi önkormányzatai által átadott források, helyi

adókedvezmények."

INDOKOLÁS

A törvényen belüli összhang megteremtése érdekében szükséges módosító

indítvány.

38. A törvényjavaslat 23. § (2), (3), (4) bekezdése elmarad, és helyette a

következõ, új (2), (3) és (4) bekezdés javasolt:

"[(1) A területi tervezés alapja a területfejlesztési koncepció, a

területfejlesztési program és a területrendezési terv.

(2) A területrendezési terv a területfejlesztési koncepciókban megállapított

célokkal összhangban meghatározza:

a) a hosszú távú területi szerkezetet,

b) az egyes térségek adottságainak célszerû hasznosítását,

c) a területfelhasználás módját és szabályait,

d) a mûszaki infrastrukturális rendszerek távlati területi szerkezetét, a

hálózatok

térbeli rendjét,

e) a jelentõsebb fejlesztések térbeli elhelyezését,

f) a különleges szabályozást igénylõ területeket és

g) a környezet, a táj és a természet védelmével kapcsolatos feladatokat.

(3) A területrendezési terv jóváhagyott területfelhasználási szabályait a

területfejlesztési és ágazati koncepciók, programok és a település rendezési

tervei készítése és jóváhagyása során figyelembe kell venni.

(4) A területrendezésre vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabály

állapítja meg.]

(2) A területrendezési terv - az érintett önkormányzatok településrendezési

érdekeinek figyelembe vételével - meghatározza:

a) a regionális területhasználat módját és szabályait, valamint

b) a térségi mûszaki infrastrukturális rendszerek térbeli rendjét.

(3) A területrendezési terv tartalmazza továbbá:

a) a hosszútávú területi szerkezetet,

b) az egyes térségek adottságainak célszerû hasznosítását,

c) a környezet-, a táj- és természetvédelemmel kapcsolatos térségi

feladatokat.

(4) A területrendezési tervnek a (2) bekezdésben meghatározott elemeire

vonatkozó, jóváhagyott szabályait a területfejlesztési és ágazati koncepciók,

programok és a településrendezési tervek készítése és jóváhagyása során

figyelembe kell venni."

INDOKOLÁS

A módosító indítvány értelmében szakmai alapon kerül megfogalmazásra a

területrendezés kérdésköre.

39. A törvényjavaslat 24. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A társadalom, a gazdaság és a környezet területi jellemzõinek és

változásainak figyelemmel kísérése, illetve elõrejelzése érdekében az

országos, a regionális, a megyei és a települési szintek között az

információcsere biztosításával területi információs rendszert kell létrehozni

és mûködtetni."

INDOKOLÁS

Lásd a 7. módosítás indoklását.

40. A törvényjavaslat 26. § (3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A 15. § (2) bekezdésében meghatározott regionális fejlesztési tanácsokat

1996.[június 30] december 31-ig meg kell alakítani. Az ezzel kapcsolatos

szervezõmunkát a miniszter végzi.

(4) A 7 § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott koncepciót 1996-ban, a

Nemzeti Környezetvédelmi Programmal együtt kell elõterjeszteni.

Felülvizsgálatának és megújításának idõpontjára a Nemzeti Környezetvédelmi

Programra vonatkozó szabályok az irányadóak."

INDOKOLÁS

A (3) bekezdés módosítását a rendelkezésre álló idõ rövidsége indokolja.

A (4) bekezdésben foglaltak értelmében a Nemzeti Környezetvédelmi Program és a

Nemzeti Területfejlesztési Koncepció összhangja biztosított.

Budapest, 1995.december 20.

Dr.Baráth Etele Dr.Wekler Ferenc

MSZP SZDSZ

Dr.Hoffmann Attila Szentkuti Károly

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap