1
ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
Dr.Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Országház
Budapest
Tisztelt Elnök Úr!
A Területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló, T/1511.. számon az
Országgyûléshez benyújtott törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztjük elõ:
1. A törvényjavaslat 2. § a) pontja a következõképpen módosul:
(A területfejlesztés és területrendezés célja:)
"(a) az ország valamennyi térségében a szociális piacgazdaság
kiépítésének elõsegítése, a [folyamatos növekedés] fenntartható fejlõdés
feltételeinek megteremtése, az innováció térbeli terjedésének elõsegítése, a
társadalmi, gazdasági és környezeti céloknak megfelelõ térbeli szerkezet
kialakítása;"
INDOKOLÁS
A módosítást az 1995. évi LIII. törvényben foglaltak indokolják.
2. A törvényjavaslat 2. § c) pontja helyébe a következõ lép:
"[c) a térségi és helyi közösségek kezdeményezéseinek ösztönzése,
összehangolása az országos célkitûzésekkel.]
(c) az ország térszerkezete, településrendszere harmónikus fejlõdésének
elõsegítése."
INDOKOLÁS
Meg kell óvni azokat a hagyományon alapuló, történelmi, nemzeti értékeket,
amelyeket az ország térszerkezete és településrendszere hordoz magában.
3. A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése új a) ponttal egészül ki, és a pontok
számozása értelemszerûen változik:
(A területfejlesztés és területrendezés feladata:)
"(a) a térségi és helyi közösségek kezdeményezéseinek ösztönzése,
összehangolása az országos célkitûzésekkel."
INDOKOLÁS
E törvényhely feladatot határoz meg, míg a javaslatban a "célok" között
szerepel.
4. A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdés c) pontja a következõképpen módosul:
"(c) a nemzetközi együttmûködés keretében az Európai Unió regionális
politikájához illeszkedés elõsegítése, valamint a regionális együttmûködésben
rejlõ kölcsönös elõnyök hasznosítása és a határmenti térségek összehangolt
fejlesztésének elõsegítése."
INDOKOLÁS
Nem csak a határmenti, hanem a regionális térségek együttmûködésének a
fejlesztése is a területfejlesztés és területrendezés sajátos feladata.
5. A törvényjavaslat 3.§ (2) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:
(A területfejlesztés feladata különösen:)
"(a) az ország különbözõ adottságú térségeiben a társadalom és a gazdaság
megújulását elõsegítõ, a térségi erõforrásokat hasznosító fejlesztéspolitika
kidolgozása, összehangolása és érvényesítése;"
INDOKOLÁS
A területfejlesztésnek kiemelten kell a térségben található erõforrásokra
támaszkodnia és ezzel együtt fejlõdését szolgálnia.
6. A törvényjavaslat 3.§ (3) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:
(A területrendezés feladata különösen:)
"(a) a környezeti [és természeti] adottságok feltárása és értékelése;"
INDOKOLÁS
Az általánosabb érvényû környezeti adottságok magukban foglalják a természeti
adottságokat is. A területrendezés során az értékelés biztosítja az adottság
használhatóságának megítélését.
7. A törvényjavaslat 6.§ d) pontja a következõképpen módosul:
(Az Országgyûlés:)
"(d) [törvényben] jóváhagyja az országos, valamint a kiemelt térségekre
vonatkozó területrendezési terveket, törvényben meghatározza azok
önkormányzatokra is kötelezõ elemeit;"
INDOKOLÁS
A módosítás szövegpontosító értelmezés.
8. A törvényjavaslat 7.§ (3) bekezdése elmarad, a bekezdések számozása
értelemszerûen módosul:
(A Kormány:)
"[(3)] összehangolja az országos, az országos jelentõségû, valamint az
országhatárokon átnyúló infrastruktúra tervezést (létesítmények, hálózatok
elhelyezését);]"
INDOKOLÁS
Nem ehelyütt indokolt a feladatokat megjeleníteni.
9. A törvényjavaslat 7. § (5) bekezdése a következõképpen módosul:
(A Kormány:)
"(5) kezdeményezheti regionális fejlesztési tanács létrehozását;"
INDOKOLÁS
A módosítást az önkormányzati törvény indokolja.
10. A törvényjavaslat 7.§ (6) bekezdése a következõképpen módosul:
(A Kormány:)
"(6) az országos illetve regionális fejlesztési tanács javaslata alapján
jóváhagyja az elmaradott és kiemelt térségekre[, valamint - a regionális
fejlesztési tanács javaslata alapján - a régiókra] vonatkozó
területfejlesztési koncepciókat és programokat;"
INDOKOLÁS
A Kormány az állami struktúrában meghatározó szerepet tölt be, mely nem
ütközhet az önkormányzatiság elvével.
11. A törvényjavaslat 7.§ (7) bekezdése elmarad, és a bekezdések számozása
értelemszerûen módosul:
(A Kormány:)
"[(7) programot dolgoz ki az elmaradott, valamint a kiemelt térségek
fejlesztése érdekében;]"
INDOKOLÁS
Nem ehelyütt indokolt a feladatkör megjelenítése.
12. A törvényjavaslat 7. § (9) bekezdése a következõképpen módosul:
(A Kormány:)
"(7) elõsegíti és támogatja az ország határmenti térségeinek a szomszédos
országokkal való együttmûködését[;], az európai regionális együttmûködést;"
INDOKOLÁS
Nem csak a határmenti, hanem a regionális térségek együttmûködésének a
fejlesztése is a területfejlesztés és területrendezés sajátos feladata.
13. A törvényjavaslat 7. § (11) bekezdése a következõképpen módosul:
(A Kormány:)
"(9) egyeztetésre kötelez [állást foglal] a megyei területrendezési
tervekkel kapcsolatban az országos és a megyei területrendezési tervek
összhangjának megteremtése érdekében;"
INDOKOLÁS
A Kormánynak kell biztosítania a lehetõséget az országos és megyei szintû
területgazdálkodási tervek összehangolására.
14. A törvényjavaslat 7. § új, (11) bekezdéssel egészül ki:
(A Kormány)
"(11 Í) gondoskodik az országos területi információs rendszer
mûködtetésérõl és ennek keretében a tervek nyilvántartásáról."
INDOKOLÁS
Kormány-szinten kell biztosítani az információs rendszer mûködtetését.
15. A törvényjavaslat 8.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) a Kormány területfejlesztési és területrendezési feladatainak
ellátását javaslattevõ, véleményezõ, összehangoló jogkörrel Országos
Területfejlesztési Tanács (a továbbiakban: Tanács) [segíti] mûködik közre,
dönt a feladatkörébe tartozó ügyekben."
INDOKOLÁS
A Tanács számára meg kell adni a közremûködés és egyes kérdésekben a döntés
jogát.
16. A törvényjavaslat 8. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A Tanács munkájában
a) a megyei területfejlesztési tanácsok képviseletében [3 fõ] legfeljebb
6 fõ,
b) a gazdasági kamarák elnökei,
c) az Érdekegyeztetõ Tanács [munkaadói és munkavállalói oldalának egy-
]egy
képviselõje,
d) a[z érintett miniszterek képviselõi] környezetvédelmi és
területfejlesztési, a belügyi, a
a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a közlekedési,
hírközlési és vízügyi, a
a munkaügyi, a népjóléti, a pénzügyi, a mûvelõdési és közoktatási
miniszter vagy
vezetõ beosztású képviselõje,
e) a [fõvárosi] fõpolgármester vagy képviselõje,
f) az országos önkormányzati érdekszövetségek közös képviselõje
g) a regionális fejlesztési tanácsok képviselõje
tagként,
h) a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumának és a Magyar
Befektetési
és Fejlesztési Banknak az elnöke, vagy képviselõje tanácskozási
joggal
[tagként] vesznek részt."
INDOKOLÁS
A Tanács munkájában egyensúlyt kell teremteni az ágazati szint és az
önkormányzati szint között. Lehetõséget kell teremteni a területfejlesztésben
kiemelkedõ szerepet játszó szervezetek állandó tanácskozási jogára.
17. A törvényjavaslat 8. § új, (3) bekezdéssel egészül ki, és a bekezdések
számozása értelemszerûen módosul:
"(3) A Tanács
a) résztvesz a területfejlesztési politika kialakításában és
érvényesítésében, döntéselõkészítõ, javaslattevõ, véleményezõ és
koordinációs feladatkörben,
b) összehangolja az országos és a térségi fejlesztési programokat, a
központi, ágazati és a térségi elképzeléseket,
c) javaslatot tesz a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök
felosztására és a központi keret felhasználására, valamint
összehangolja a területfejlesztési célú ágazati eszközöket
d) vizsgálja és értékeli az érintett minisztériumok és az országos
hatáskörû szervek, illetve a területfejlesztési tanácsok fejlesztési
célkitûzéseinek összhangját a területi politika céljaival,
e) véleményezi a lényeges területi hatásokkal járó ágazati fejlesztési
koncepciókat,
f) összehangoja az Országgyûlés által a 6. § (d) pontja alapján az
önkormányzatok számára kötelezõen elõírt feladatok végrehajtását,
g) javaslatot tesz az egyes, megyehatáron túlterjedõ területfejlesztési
feladatok közös ellátására,
h) dönt a XX.§ (2) bekezdés a) pontjában meghatározott eszközök
felhasználásáról továbbá a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott
pénzeszköz megyénkénti felosztásáról.
i) összehangolja az országos, az országos jelentõségû, valamint az
országhatárokon átnyúló infrastruktúra tervezést (létesítmények,
hálózatok elhelyezését);
j) programot dolgoz ki az elmaradott, valamint a kiemelt térségek
fejlesztése érdekében;"
INDOKOLÁS
Törvényi szinten kell meghatározni a Tanács feladatkörét és döntési jogköreit.
18. A törvénytervezet 8. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:
"(3) A Tanács [feladatkörét a kormány,] ügyrendjét egyhangúlag maga
állapítja meg."
INDOKOLÁS
Az önkormányzatiság elvével összefüggõ és a konszenzusos döntést segítõ
módosítás.
19. A törvénytervezet 8.§ (5) bekezdése a következõképpen módosul:
"(5) A Tanács titkárságának feladatait [a miniszter hivatali szervezete
útján] az Országos Területfejlesztési Tanács Titkársága látja el. A Titkárság
mûködéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket a kormány
rendelkezéseinek megfelelõen a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott
miniszterek biztosítják."
INDOKOLÁS
A Tanács ágazatközi koordináló szerepe miatt saját Titkárság szükséges, hogy
ellássa a feladatot.
20. A törvénytervezet 9. § (1) bekezdés b) pontja és a (2) bekezdés a
következõképpen módosul:
/(1) A miniszter:/
"b) a megyei és a regionális területfejlesztési koncepciókkal összhangban
kidolgozza az országos területfejlesztési koncepciót, összehangolja az
országos és a térségi területfejlesztési programokat; közremûködik a kiemelt
térségekre vonatkozó fejlesztési programok kidolgozásában, szervezi a
végrehajtásukkal összefüggõ feladatok teljesítését, és az e célt szolgáló
anyagi eszközök felhasználását;"
INDOKOLÁS
Az országos területfejlesztési koncepció hatékonysága érdekében meg kell
teremteni a megyei és regionális szinten kidolgozott koncepciók együttes
összhangját. A végrehajtás során figyelembe kell venni a Tanács ajánlásait. A
megvalósítás érdekében az ágazat képviseletét biztosítani kell a megyei és
regionális tanácsok szintjén is.
21. A törvényjavaslat 9. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A miniszterek feladataik ellátása során érvényesítik az e törvényben
rögzített célokat, a Tanács ajánlásait, részt vesznek a területfejlesztéssel
összefüggõ és szakterületüket érintõ kormányzati feladatok ellátásában. Így
különösen:
a) részt vesznek a területfejlesztési koncepciók és programok, továbbá a
területrendezési tervek feladatkörüket érintõ munkarészeinek kidolgozásában és
érvényesítésében;
b) évente tájékoztatják a Kormányt a feladatkörükben végzett fejlesztések
fõbb mutatóiról;
c) közremûködnek a megyei területfejlesztési és a regionális fejlesztési
tanácsok munkájában."
INDOKOLÁS
Az országos területfejlesztési koncepció hatékonysága érdekében meg kell
teremteni a megyei és regionális szinten kidolgozott koncepciók együttes
összhangját. A végrehajtás során figyelembe kell venni a Tanács ajánlásait. A
megvalósítás érdekében az ágazat képviseletét biztosítani kell a megyei és
regionális tanácsok szintjén is.
22. A törvényjavaslat III. fejezete a következõ új alcímmel és 10. §-sal
egészül ki és a §-ok számozása értelemszerûen módosul:
"Területfejlesztési önkormányzati társulás
10. §.
(1) A települési önkormányzatok képviselõ testületei megállapodással a
települések összehangolt fejlesztése, közös területfejlesztési programok
kialakítása, a fejlesztések megvalósítását szolgáló közös pénzalap létrehozása
érdekében önálló jogi személyiséggel rendelkezõ területfejlesztési társulást
hozhatnak létre.
(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:
a) a társulás résztvevõinak nevét, székhelyét,
b) a társulásban intézendõ közös tervezési és fejlesztési feladatok
körét,
c) a feladatok ellátásának módját, a költségek viselésének arányát,
d) a társulásba való belépés illetõleg a kiválás szabályait.
(3) A területfejlesztési önkormányzati társulás által készített
területfejlesztési koncepciót, programot a területileg érintett megyei illetve
a fõvárosi aglomeráció regionális fejlesztési tanácsa véleményének kikérése
után társulás hagyja jóvá."
INDOKOLÁS
A törvényhely jogszabályszerkesztési okok miatt módosul, továbbá kiegészül egy
olyan jellegû pontosítással, amelynek nyomán a továbbiakban tisztázottnak
tekinthetõ a társulás jogi státusza.
23. A törvényjavaslat 10. § (1) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:
"a) a megye területére vagy térségére a 6. § d) pontjában meghatározott
tervvel összhangban, a 27. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott tartalmi
követelmények alapján területfejlesztési tervet készít;"
INDOKOLÁS
A törvény belsõ összhangjának megteremtése érdekében szükséges a módosítás.
24. A törvényjavaslat 10. § (1) bekezdése g) és h) pontja elmarad, és új g)
ponttal egészül ki:
"[g) segíti a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásainak
szervezõdését;
h) gondoskodik a településrendezési teveknek a megyei területrendezési
tervekkel
való összhangjáról.]"
g) a települési önkormányzatok felkérése alapján elõsegíti
ga) a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásainak
szervezõdését,
gb) a településrendezési tervek megyei területrendezési tervekkel való
összhangjának megteremtését."
INDOKOLÁS
A módosítást jogszabály-szerkesztési okok indokolják.
25. A törvényjavaslat 10. § (2) bekezdése a) pontja elmarad, és a bekezdések
számozása értelemszerûen a következõ a) pontra módosul:
"[a) elfogadja a megyei területfejlesztési tanács javaslata és a 6. § a)
pontjában meghatározott koncepció alapján - a megyei jogú város egyetértésével
- a megye hosszútávú területfejlesztési koncepciójának, a jelentõsebb megyei
fejlesztési céloknak az önkormányzatokra vonatkozó részét;]"
"[b] a) [rendelettel] jóváhagyja a 6. § d) pontjában foglaltakkal
összhangban - [a megyei jogú város] a települések területét érintõ kérdésekben
önkormányzatuk egyetértésével [véleményeinek figyelembevételével] - a megyei
területrendezési terveket, és rendeletet alkot a 23. § (2) bekezdésére
vonatkozóan;
INDOKOLÁS
Nehezen értelmezhetõ egy koncepció önkormányzatokra vonatkozó részének
meghatározása a gyakorlatban. A demokratikus struktúrának megfelelõen
biztosítani kell az önkormányzatok részvételét.
26. A törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A megyei területfejlesztési tanács mûködéséhez szükséges pénzügyi
fedezetrõl a megyei területfejlesztési tanács tagjai gondoskodnak.
[önkormányzat, valamint a megyei jogú város - a közgyûlés, illetõleg a
képviselõ testület döntésének megfelelõen - gondoskodik.]"
INDOKOLÁS
A területfejlesztési tanácsban minden tag érdekelt, ezért hozzá kell járulnia
a mûködéshez.
27. A törvényjavaslat 13. § (1) bekezdésének e) és f) pontja a következõképpen
módosul:
"e) a megyében mûködõ [- a statisztikai vonzáskörzetnél nem kisebb
területegységre létrehozott -] területfejlesztési önkormányzati társulások
statisztikai vonzáskörzetenként egy-egy képviselõje[i],
f) a megyei munkaügyi tanács [munkaadói és munkavállalói oldalának egy-
]egy képviselõje."
INDOKOLÁS
A módosító javaslat pontosítja a megfogalmazást. A módosítás értelmében nem
lehet a Tanács a munkaadói és munkavállalói oldal vitájának a színtere.
28. A törvényjavaslat 13. § (3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:
"(3) A megyei területfejlesztési tanács elnöke a megyei közgyûlés elnöke,
[társelnöke a miniszter képviselõje] alelnökét két évre a megyei
területfejlesztési tanács maga választja. A megyei területfejlesztési tanácsot
az elnök - akadályoztatása esetén az alelnök - képviseli.
(4) A megyei területfejlesztési tanács szervezeti és mûködési szabályzatát
egyhangúlag maga állapítja meg, ennek keretében meghatározza, mely szervezetek
kapnak tanácskozási jogot a testület ülésein."
INDOKOLÁS
A módosítás a demokratikus önkormányzatiság és mûködés elvét és feltételét
fogalmazza meg.
29. A törvényjavaslat 13. § (6) bekezdése a következõképpen módosul és új, (7)
bekezdéssel egészül ki, melynek következtében a (7) bekezdés számozása (8)
bekezdésre módosul:
"(6) A megyei területfejlesztési tanács határozatképes, ha az ülésén a tagok
több mint a fele jelen van. [A határozathozatalhoz a tagok több mint felének
egybehangzó szavazata szükséges.]
(7) A miniszter képviselõjének ellenszavazata esetén, ezzel egyidejûleg
kezdeményezheti az adott kérdés újratárgyalását. Ezzel a jogával legfeljebb
két alkalommal élhet."
INDOKOLÁS
A módosítást az indokolja, hogy a Tanács ügyrendjét maga állapítja meg. A
módosítás lehetõséget teremt arra, hogy a szakmai szempontok kellõen
figyelembe vétessenek.
30. A törvényjavaslat 14. §-a elmarad:
"[Területfejlesztési önkormányzati társulás
14. §
(1) A települési önkormányzatok képviselõtestületei megállapodással a
települések összehangolt fejlesztése, közös területfejlesztési programok
kialakítása, a fejlesztések megvalósítását szolgáló közös pénzalap létrehozása
érdekében területfejlesztési társulást hozhatnak létre.
(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:
a) a társulás résztvevõinek nevét, székhelyét,
b) a társulásban intézendõ közös tervezési és fejlesztési feladatok
körét,
c) a feladatok ellátásának módját, a költségek viselésének arányát,
d) a társulásba való belépés, illetõleg a kiválás szabályait.
(3) A területfejlesztési önkormányzati társulás által készített
területfejlesztési koncepciót, programot a területileg érintett megyei (a
fõvárosi) önkormányzat véleményének kikérése után a társulás hagyja jóvá.]"
INDOKOLÁS
A módosítást jogszabály-szerkesztési okok indokolják.
31. A törvényjavaslat 15. § (2) bekezdésének a) pontja a következõképpen
módosul:
"(2) A közös területfejlesztési feladatokat:
a) a fõvárosi [és] agglomeráció[ja],
b) a Balaton kiemelt üdülõkörzet
tekintetében regionális fejlesztési tanács jogállásának megfelelõ testület
látja el."
INDOKOLÁS
A szöveg pontosítása az értelmezést zavaró megfogalmazás miatt szükséges.
32. A törvényjavaslat 15. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:
"(3) A regionális fejlesztési tanács létrehozásakor:
a) az (1) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében az érintett
megyei területfejlesztési tanácsok, illetve a fõváros,
b) a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatok tekintetében a
fõvárosi közgyûlés, a kerületi önkormányzatok, valamint az érintett
területfejlesztési önkormányzati társulások és az érintett megyei
területfejlesztési tanácsok,
c) A (2) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatok tekintetében az
érintett megyei területfejlesztési tanácsok, illetõleg az érintett
területfejlesztési önkormányzatok társulások
megállapodnak a 12. §-ban felsorolt feladatok figyelembevételével, hogy mely
feladatokat látnak el a regionális fejlesztési tanács keretében."
INDOKOLÁS
A módosítást az elõzõ § módosítása indokolja.
33. A törvényjavaslat 17. § (1) bekezdése b)-c) pontja a következõképpen
módosul, illetve kiegészül új d) ponttal:
"b) a miniszter, a pénzügy-, a belügy-, a közlekedési, hírközlési és
vízügyi, a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a népjóléti, a
mûvelõdési és közoktatási és a munkaügyi miniszter képviselõje;
c) a gazdasági kamarák egy-egy képviselõje[.];
d) a 15. § (2) bekezdés a)-b) pontja esetében az érintett
területfejlesztési önkormányzati társulások képviselõi."
INDOKOLÁS
A módosítást a felsorolás teljessé tétele indokolja. Az új d) pont a
jogszabályon belüli harmonizáció érdekében szükséges.
34. A törvényjavaslat 17. § (2) bekezdése elmarad, a bekezdések számozása
értelemszerûen változik, és a (3) bekezdés a következõképpen módosul:
"[(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tagok a térségi sajátosságok
figyelembevételével felkérhetik az érintett területfejlesztési önkormányzati
társulások képviselõit a regionális fejlesztési tanács munkájában tagként való
részvételre.]
[(3)] (2) A regionális fejlesztési tanács a tagjai sorából elnököt választ,
ügyrendjét egyhangúlag maga állapítja meg, munkaszervezetét maga alakítja ki."
INDOKOLÁS
Az önkormányzatiság elvével összhangban lévõ és a konszenzusos döntést segítõ
pontosítás.
35. A törvényjavaslat 20. §-ának (2) bekezdésének a)-b)-c) pontja a
következõképpen módosul:
"a) a területfejlesztési célokat szolgáló [központi] költségvetési
elõirányzat legfeljebb 50%-a,
b) [az önkormányzati szabályozás keretében mûködõ, az önkormányzatok
infrastruktúra fejlesztését támogató területi kiegyenlítõ pénzeszköz,
c)] a vállalkozásokat segítõ, meghatározott területen igénybe vehetõ
pénzügyi kedvezmények."
INDOKOLÁS
A módosító javaslat a jogszabály erejénél fogva kötelezõ, minimális és így
garanciális elosztási arányokat állapít meg.
36. A törvényjavaslat 20. § (3) bekezdés d) pontja elmarad:
"[d) az önkormányzatok településfejlesztését támogató címzett és
céltámogatások]
rendszere."
37. A törvényjavaslat 20. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:
(4) A területfejlesztés térségi eszközei [a térség helyi önkormányzatai által
átadott források, helyi adókedvezmények]:
a) a területfejlesztési célokat szolgáló központi költségvetési
elõirányzat legalább 50%-a,
b) az önkormányzati szabályozás keretében mûködõ, az önkormányzatok
infrastruktúra-fejlesztését támogató területi kiegyenlítõ pénzeszköz,
c) a térség helyi önkormányzatai által átadott források, helyi
adókedvezmények."
INDOKOLÁS
A törvényen belüli összhang megteremtése érdekében szükséges módosító
indítvány.
38. A törvényjavaslat 23. § (2), (3), (4) bekezdése elmarad, és helyette a
következõ, új (2), (3) és (4) bekezdés javasolt:
"[(1) A területi tervezés alapja a területfejlesztési koncepció, a
területfejlesztési program és a területrendezési terv.
(2) A területrendezési terv a területfejlesztési koncepciókban megállapított
célokkal összhangban meghatározza:
a) a hosszú távú területi szerkezetet,
b) az egyes térségek adottságainak célszerû hasznosítását,
c) a területfelhasználás módját és szabályait,
d) a mûszaki infrastrukturális rendszerek távlati területi szerkezetét, a
hálózatok
térbeli rendjét,
e) a jelentõsebb fejlesztések térbeli elhelyezését,
f) a különleges szabályozást igénylõ területeket és
g) a környezet, a táj és a természet védelmével kapcsolatos feladatokat.
(3) A területrendezési terv jóváhagyott területfelhasználási szabályait a
területfejlesztési és ágazati koncepciók, programok és a település rendezési
tervei készítése és jóváhagyása során figyelembe kell venni.
(4) A területrendezésre vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabály
állapítja meg.]
(2) A területrendezési terv - az érintett önkormányzatok településrendezési
érdekeinek figyelembe vételével - meghatározza:
a) a regionális területhasználat módját és szabályait, valamint
b) a térségi mûszaki infrastrukturális rendszerek térbeli rendjét.
(3) A területrendezési terv tartalmazza továbbá:
a) a hosszútávú területi szerkezetet,
b) az egyes térségek adottságainak célszerû hasznosítását,
c) a környezet-, a táj- és természetvédelemmel kapcsolatos térségi
feladatokat.
(4) A területrendezési tervnek a (2) bekezdésben meghatározott elemeire
vonatkozó, jóváhagyott szabályait a területfejlesztési és ágazati koncepciók,
programok és a településrendezési tervek készítése és jóváhagyása során
figyelembe kell venni."
INDOKOLÁS
A módosító indítvány értelmében szakmai alapon kerül megfogalmazásra a
területrendezés kérdésköre.
39. A törvényjavaslat 24. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) A társadalom, a gazdaság és a környezet területi jellemzõinek és
változásainak figyelemmel kísérése, illetve elõrejelzése érdekében az
országos, a regionális, a megyei és a települési szintek között az
információcsere biztosításával területi információs rendszert kell létrehozni
és mûködtetni."
INDOKOLÁS
Lásd a 7. módosítás indoklását.
40. A törvényjavaslat 26. § (3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:
"(3) A 15. § (2) bekezdésében meghatározott regionális fejlesztési tanácsokat
1996.[június 30] december 31-ig meg kell alakítani. Az ezzel kapcsolatos
szervezõmunkát a miniszter végzi.
(4) A 7 § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott koncepciót 1996-ban, a
Nemzeti Környezetvédelmi Programmal együtt kell elõterjeszteni.
Felülvizsgálatának és megújításának idõpontjára a Nemzeti Környezetvédelmi
Programra vonatkozó szabályok az irányadóak."
INDOKOLÁS
A (3) bekezdés módosítását a rendelkezésre álló idõ rövidsége indokolja.
A (4) bekezdésben foglaltak értelmében a Nemzeti Környezetvédelmi Program és a
Nemzeti Területfejlesztési Koncepció összhangja biztosított.
Budapest, 1995.december 20.
Dr.Baráth Etele Dr.Wekler Ferenc
MSZP SZDSZ
Dr.Hoffmann Attila Szentkuti Károly
MSZP SZDSZ