ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1511/113..

módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke

Országház

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló, T/1511. számon az

Országgyûléshez benyújtott törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ

1. A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

" (2) A törvény hatálya [a területfejlesztésben és területrendezésben

közremûködõ állami szervekre, helyi önkormányzatokra ( a továbbiakban:

önkormányzat ), a természetes és jogi személyekre, jogi személyiséggel nem

rendelkezõ szervezetekre, valamint] az országos és térségi területfejlesztési

és területrendezési feladatok[ra] ellátására terjed ki. A törvény hatálya alá

tartoznak az e tevékenységben közremûködõ, illetõleg általa érintett

természetes és jogi személyek, valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezetek."

INDOKOLÁS

Szükségesnek tartom a törvény által érintettek teljesebbkörû, maradéktalan és

a jog által könnyebben definiálható megnevezését.

2. A törvényjavaslat 6. § a) pontja a következõképpen módosul:

/ Az Országgyûlés: /

"a) határozattal [jóváhagyja]elfogadja az országos területfejlesztési

koncepciót, ennek keretében megállapítja a területfejlesztési politikát

meghatározó irányelveket, célokat, hosszú távú prioritásokat;"

INDOKOLÁS

Nincs szó jóváhagyásról olyan esetekben, ha valamely szerv csupán a tervezet

kidolgozására jogosult, míg más szerv hozza meg a számára tetszõ érdemi

döntést. Ezt terminológiai szempontból élesen el kell határolni a

"jóváhagyástól". az Országgyûlés, mint jogalkotó szerv szabályoz, megállapít,

elfogad stb..., azaz érdemi döntést hoz.

A javaslatban meglátásom szerint célszerû az "elfogad" kifejezés használata a

hasonló szabályozási szituációk esetében.

3. A törvényjavaslat 6. § c) pontja elmarad és a pontok jelzése értelemszerûen

változik:

/ Az Országgyûlés: /

"[c) meghatározza a kiemelt térségek körét és elfogadja a területfejlesztés

eszköz- és intézményrendszerének átfogó szabályait;]"

INDOKOLÁS

Nem ehelyütt szabályozandó ez a kérdés.

4. A törvényjavaslat 6. § f) pontja a következõképpen módosul:

/ Az Országgyûlés: /

" dönt - az éves költségvetési törvény [jóváhagyása] elfogadása során - a

területfejlesztést szolgáló pénzeszközökrõl és ezzel egyidejûleg egyes

pénzügyi kedvezményekrõl;"

INDOKOLÁS

Nincs szó jóváhagyásról olyan esetekben, ha valamely szerv csupán a tervezet

kidolgozására jogosult, míg más szerv hozza meg a számára tetszõ érdemi

döntést. Ezt terminológiai szempontból élesen el kell határolni a

"jóváhagyástól". az Országgyûlés, mint jogalkotó szerv szabályoz, megállapít,

elfogad stb..., azaz érdemi döntést hoz.

5. A törvényjavaslat 7. § (1) bekezdés c) pontja elmarad és a pontok jelzése

értelemszerûen változik:

/ A Kormány:

(1) elõkészíti és az Országgyûlés elé terjeszti /

" [c) a területfejlesztési támogatások irányelveit, a kedvezményezett térségek

besorolásának feltételrendszerét;]"

INDOKOLÁS

Nem ehelyütt szabályozandó ez a kérdés.

6. A törvényjavaslat 7. § (2) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki és a

pontok jelzése értelemszerûen változik:

/ A Kormány: /

" (2) c)meghatározza a kiemelt térségek körét és elfogadja a területfejlesztés

eszköz- és intézményrendszerének átfogó szabályait;"

INDOKOLÁS

A törvényjavaslat szabályozási logikájából következõen és a szabályozási

szintek racionális elhatározása szempontjából alapvetõ jelentõségû e módosító

javaslat.

7. A törvényjavaslat 11. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:

" (4) A megyei területfejlesztési tanács maga alakítja ki munkaszervezetét [

maga alakítja ki ], amely ellátja a területfejlesztési tanács döntés-

elõkészítési feladatait."

INDOKOLÁS

Stilisztikai módosítás.

8. A törvényjavaslat 12. § (2) bekezdés h) pontja a következõképpen módosul:

" h) forrásokat gyûjthet a tanács mûködtetéséhez és a fejlesztési programok

megvalósításához [forrásokat gyûjthet]."

INDOKOLÁS

Stilisztikai módosítás.

9. A törvényjavaslat 13. (2) bekezdése a következõképpen módosul:

" (2) A miniszter kezdeményezésére a megyei területfejlesztési tanács a megye

társadalmi, gazdasági sajátosságainak figyelembevételével a megyei

területfejlesztési tanácsban tagként való részvételre más minisztert is

felkérhet."

INDOKOLÁS

A megyei területfejlesztési tanács döntési kompetenciájába tartozó kérdést

szabályoz a törvényjavaslat. Ezt feloldandó javasolom a fentieket.

10. A törvényjavaslat 17. § (1) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:

/ (1) A regionális fejlesztési tanács tagjai:/

" a) a tanács [Az] illetékességi területén mûködõ megyei területfejlesztési

tanácsok elnökei[,] (a fõvárosi önkormányzat képviselõje);"

INDOKOLÁS

Értelempontosító módosítás.

11. A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdés a) pontja elmarad és helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/ (2) A területi fõépítész /

" a) [ ellenõrzi mûködési területén a terület- és településrendezési terveket,

jelzi az illetékes szerveknek a tervekkel kapcsolatos szakmai és törvényességi

észrevételeit]

elõzetesen véleményezi illetékességi területén a terület- és

településrendezési terveket, folyamatosan figyelemmel kíséri azok

megvalósulását, s indokolt esetben kezdeményezi e tervek módosítását;"

INDOKOLÁS

A fõépítész nem felettes szerve a terveket elfogadó testületnek.

12. A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdés b) pontja a következõképpen módosul:

/ (2) A területi fõépítész /

" b) véleményezi az országos, valamint [-] az illetékességi területét érintõ

[-] regionális fejlesztési programokat és azoknak a területrendezési tervekkel

való összhangját."

INDOKOLÁS

Értelempontosító módosítás.

13. A törvényjavaslat 20. § (5) bekezdés b) pontja a következõképpen módosul:

/ (5) A területrendezés egyéb eszközei:/

" b) a gazdálkodást végzõ szervezetek és mindezek érdekvédelmi szervezetei, a

gazdasági kamarák, valamint más intézmények [átengedett bevételei] önkéntes

hozzájárulásai."

INDOKOLÁS

Átengedett bevételekrõl abban az esetben beszélhetnénk, ha -valamely - norma

szerinti elosztás törvényi érvényesítését tartanánk szem elõtt. Jelen esetben,

mivel normatív kereten kívüli bevételeket szabályoz e törvényhely, csak

önkéntes hozzájárulásról lehet szó.

14. A törvényjavaslat 21. § felvezetõ mondata a következõképpen módosul:

" A területfejlesztés céljainak hatékony megvalósítása érdekében a központi

költségvetés, továbbá az egyes programok és fejlesztések [jóváhagyásakor]

elfogadásakor a területfejlesztés céljait figyelembe kell venni:"

INDOKOLÁS

Nincs szó jóváhagyásról olyan esetekben, ha valamely szerv csupán a tervezet

kidolgozására jogosult, míg más szerv hozza meg a számára tetszõ érdemi

döntést. Ezt terminológiai szempontból élesen el kell határolni a

"jóváhagyástól". az Országgyûlés, mint jogalkotó szerv szabályoz, megállapít,

elfogad stb..., azaz érdemi döntést hoz.

A javaslatban meglátásom szerint célszerû az "elfogad" kifejezés használata a

hasonló szabályozási szituációk esetében.

15. A törvényjavaslat 25. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

" (3) A tervezéssel összefüggõ részletes szabályokat, így különösen a tervek

elkészítésének szakmai szabályait, [jóváhagyásának] elfogadásának rendjét

jogszabály állapítja meg."

INDOKOLÁS

Nincs szó jóváhagyásról olyan esetekben, ha valamely szerv csupán a tervezet

kidolgozására jogosult, míg más szerv hozza meg a számára tetszõ érdemi

döntést. Ezt terminológiai szempontból élesen el kell határolni a

"jóváhagyástól". az Országgyûlés, mint jogalkotó szerv szabályoz, megállapít,

elfogad stb..., azaz érdemi döntést hoz.

A javaslatban meglátásom szerint célszerû az "elfogad" kifejezés használata a

hasonló szabályozási szituációk esetében.

16. A törvényjavaslat 27. § (1) bekezdés d) pontja a következõképpen módosul:

/ (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:/

" d) a területfejlesztési koncepciók, programok és a területrendezési tervek

egyeztetésének és [jóváhagyásának] elfogadásának rendjét;"

INDOKOLÁS

Nincs szó jóváhagyásról olyan esetekben, ha valamely szerv csupán a tervezet

kidolgozására jogosult, míg más szerv hozza meg a számára tetszõ érdemi

döntést. Ezt terminológiai szempontból élesen el kell határolni a

"jóváhagyástól". az Országgyûlés, mint jogalkotó szerv szabályoz, megállapít,

elfogad stb..., azaz érdemi döntést hoz.

A javaslatban meglátásom szerint célszerû az "elfogad" kifejezés használata a

hasonló szabályozási szituációk esetében.

Budapest, 1996. február 5.

Dr. Baráth Etele

MSZP

Eleje Honlap