országgyûlési képviselõ

T/1511/119..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló T/1511. számú törvény

javaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 3.§ (2) bekezdés c) pontja az alábbiak szerint módosul:

"c) a gazdaság szerkezeti megújulásának elõsegítése az egyes ipari és

mezõgazdasági jellegû térségekben, a [szerkezet-átalakítással együttjáró]

munkanélküliség mérséklése;

Indokolás:

A munkanélküliség általános kezelése a feladata a területfejlesztésnek.

2. A törvényjavaslat 5.§-a b) pontja következõképpen módosul:

/ A törvény alkalmazásában/

"b) területrendezés: hosszú távra az országra, illetve térségeire

kiterjedõen a területfelhasználás rendjének és a területhasználat szabályainak

megállapítása,"

Indokolás:

A tényleges használatot szükséges szabályozni.

3. A törvényjavaslat 5.§-a új c) és d) pontokkal egészül ki és a további

pontok jelölése értelemszerûen módosul:

"c) területfelhasználás rendje: a települések igazgatási területének a

jellemzõ rendeltetés alapján a megfelelõ területfelhasználási egységekbe

(lakó-, üdülõ-, intézmény-, ipari és raktár-, közlekedési-, zöld-, erdõ-,

természetvédelmi, mezõgazdasági, illetve egyéb rendeltetésû területek)

sorolása,

d) területhasználat szabályai: a területfelhasználási egységekbe sorolt

területek használatának külön jogszabályokban (táj, természet, mûemlék,

régészet, stb. védettség alá helyezõ rendelkezések, határozatok), illetve az

érdekelt szakhatóságok eseti elõírásaiban rögzített szabályai,"

Indokolás:

A törvényben kell meghatározni a területfelhasználás rendjének és a

területhasználatnak a tartalmát.

4. A törvényjavaslat 5.§-a új o) ponttal egészül ki:

"o) innovációs központok: ahol megfelelõ termelési és szellemi háttérrel

illetve kapcsolatrendszerrel rendelkezõ települések, amelyek a gazdaság,

növekedését, szerkezetváltását és megújulását , illetve a társadalmi fejlõdést

nagyobb térségben segítik elõ, vagy mindezek elérése érdekében tudatos

fejlesztési politika érvényesül,"

Indokolás:

Az innovációs központok jellemzõit a törvényben kell meghatározni.

5. A törvényjavaslat 5.§-a új r) ponttal egészül ki:

"r) környezeti elemek: a föld, a levegõ, a víz, az élõvilág, valamint az

ember által létrehozott épített környezet, továbbá ezek összetevõi,

rendszerei, folyamatai, szerkezete,"

Indokolás:

A környezeti elemeket a törvény értelmezéséhez az alapfogalmak között

meghatározni.

6. A törvényjavaslat 6.§-a az alábbiak szerint módosul:

"e) [meghatározza a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció

elveit, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerét;

f) dönt -] az éves költségvetési törvény jóváhagyása során [-]

ea) dönt a területfejlesztést szolgáló pénzeszközökrõl és ezzel

egyidejûleg egyes pénzügyi kedvezményekrõl;

eb) beszámoltatja a Kormányt a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök

felhasználásáról;

Indokolás:

Az Országgyûlésnek nem szakmai feltételrendszer meghatározása a feladata. A

döntési és ellenõrzési funkció a feladata a Parlamentnek.

7. A törvényjavaslat 7.§ (2) bekezdés új b) ponttal egészül ki a további

pontok jelölése értelemszerûen módosul:

"b) meghatározza az Országos Területfejlesztési Tanács állásfoglalását

követõen a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció irányelveit,

továbbá a kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszerét;"

Indokolás:

A Kormány feladata az irányelvek és a feltételrendszerek kialakítása.

8. A törvényjavaslat 7.§ (2) bekezdés c) pontja módosul:

"[c)] dönt - a b) pontban, illetve külön törvényben meghatározottak

szerint - a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök decentralizálásáról;"

Indokolás:

A pénzeszközök felhasználása az irányelvek és a feltételrendszerek alapján

valósul meg.

9. A törvényjavaslat 8.§ (2) bekezdés új a) ponttal egészül ki a további

pontok jelölése értelemszerûen módosul:

"a) a miniszterelnök, "

Indokolás:

A Országos Területfejlesztési Tanács szerepköre igényli a miniszterelnök

részvételét a tanácsban.

10. A törvényjavaslat 8.§ (2) d) pontja az alábbiak szerint módosul:

"d) a[z érintett miniszterek képviselõi] környezetvédelmi és

területfejlesztési, a belügyi, a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a

közlekedési, hirközlési és vizügyi, a munkaügyi, a népjóléti, a pénzügyi, a

mûvelõdési és közoktatási miniszter,"

Indokolás:

A tanács munkájában a miniszterek részvétele indokolt.

11. A törvényjavaslat 8.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A Tanács elnöke a miniszterelnök, ügyvezetõ elnöke a

területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásának irányitásáért

felelõs miniszter (a továbbiakban: miniszter). "

Indokolás:

A tanács munkájában a miniszterek részvétele indokolt.

12. A törvényjavaslat 13.§ (1) bekezdés e) pontja módosul:

"e) a megyében mûködõ [- a statisztikai vonzáskörzetnél nem kisebb

területegységekre létrehozott -] területfejlesztési önkormányzati társulások

statisztikai vonzáskörzetek számával megegyezõ számú képviselõje [i], "

Indokolás:

Szükséges a tagok számának limitálása, de ez nem kapcsolódhat a statisztikai

vonzáskörzetekhez nehezen alkalmazható jellemzõihez.

13. A törvényjavaslat 13.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A megyei területfejlesztési tanács szervezeti és mûködési

szabályzatát egyhangúlag maga állapitja meg, ennek keretében [meghatározza]

szabályozza [, mely szervezetek kapnak] a tanácskozási jogot a testület

ülésein. "

Indokolás:

A tanácskozás szabályozását tartalmazza a fejlesztési tanács szervezeti és

mûködési szabályzata.

14. A törvényjavaslat 15.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Az európai regionális együttmûködés, a határmenti térségek

összehangolt fejlesztése és a megyehatárokon túlterjedõ egyes

területfejlesztési feladatok ellátására [a megyei területfejlesztési tanácsok]

regionális fejlesztési tanács[ot] hozható [nak] létre. A regionális

fejlesztési tanácsok területbeosztását az Országos Területfejlesztési

Koncepció tartalmazza. A regionális fejlesztési tanács jogi személy."

Indokolás:

A regionalitás elvének megvalósítása országos jelentõségû feladat.

15. A törvényjavaslat 15.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) A regionális fejlesztési tanács létrehozásakor[:

a)] az (1) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében az

érintett megyei területfejlesztési tanácsok, illetve a fõvárosi önkormányzat

[b) a (2) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében a

fõvárosi közgyûlés és az érintett megyei területfejlesztési tanácsok, ]

megállapodnak a 12. §-ban felsorolt feladatok figyelembevételével, hogy mely

feladatokat látnak el regionális fejlesztési tanács keretében. "

Indokolás:

Jogszabály harmonizáció.

16. A törvényjavaslat 17.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"c) a gazdasági kamarák egy-egy képviselõje[.],

továbbá a Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács tekintetében:

d) a kormány kinevezett képviselõje;

e) a fõpolgármester;

f) az érintett önkormányzatok, illetve területfejlesztési társulásaik

legfeljebb 6 képviselõje,

és a Balaton Fejlesztési Tanács tekintetében:

g) a kormány kinevezett képviselõje;

h) az érintett önkormányzatok, illetve területfejlesztési társulásaik

legfeljebb 6 képviselõje.

Indokolás:

A létezõ gyakorlat törvényben történõ érvényesitése, illetve a funkcionális

régió által igényelt összetétel

17. A törvényjavaslat 17.§ új (4) bekezdéssel egészül ki a további jelölés

értelemszerûen módosul:

" (4) A Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács és a Balaton

Fejlesztési Tanács esetében a fejlesztési tanács elnöke a kormány kinevezett

képviselõje, a tanács társelnöke a fõpolgármester, illetve az önkormányzatokat

képviselõ tagok választják.

Indokolás:

A sajátos fejlesztési tanácsok elnöksége a gyakorlathoz igazodik.

18. A törvényjavaslat 17.§ új (5) bekezdéssel egészül ki a további jelölés

értelemszerûen módosul:

" (5) A Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács és a Balaton

Fejlesztési Tanács dönt a hatáskörébe utalt pénzek felhasználásáról és

megállapodást köthet az érintett tárcákkal az egyes fejlesztési programok

finanszírozásáról.

Indokolás:

Meg kell határozni a fejlesztési tanácsok pénzügyi forrásait és ezek

felhasználási lehetõségeit.

19. A törvényjavaslat 23.§-a új, (4) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések számozása értelemszerûen módosul:

"(4) A területi tervezés folyamatában a jóváhagyandó terv része a természeti,

gazdasági és társadalmi hatástanulmány. "

Indokolás:

A fenntartható fejlõdés elvének gyakorlati megvalósítási eszköze a tervek

komplex hatásvizsgálata.

20. A törvényjavaslat 26.§ új (2) bekezdéssel egészül ki a további jelölés

értelemszerûen módosul:

" (2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a

területfejlesztési támogatás irányelveirõl és a kedvezményezett területek

besorolásának feltételrendszerérõl szóló 84/1993. (XI.11) OGY határozat;"

Indokolás:

Jogszabályi párhuzamosság megszüntetése.

21. A törvényjavaslat 27.§ (1) c) pontja az alábbiak szerint módosul:

"c) a térségek besorolását , és a kiemelt térségek behatárolását,"

Indokolás:

Törvényen belüli harmonizáció.

22. A törvényjavaslat 27.§-a (2) bekezdés új e) ponttal egészül ki, a

további jelölés értelemszerûen módosul:

" e) 1996. évre a 20. §. (4) b) pontban meghatározott pénzeszköz - a

társadalmi-gazdasági-infrastrukturális fejlettséget illetve elmaradottságot

figyelembe vevõ - differenciált területi felosztását.

Indokolás:

Meg kell határozni a fejlesztési tanácsok pénzügyi forrásait és ezek

felhasználási lehetõségeit.

Budapest, 1996. február 5.

Dr. Baráth Etele

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap