országgyûlési képviselõ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló T/1511. számú törvény
javaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 3.§ (2) bekezdés c) pontja az alábbiak szerint módosul:
"c) a gazdaság szerkezeti megújulásának elõsegítése az egyes ipari és
mezõgazdasági jellegû térségekben, a [szerkezet-átalakítással együttjáró]
munkanélküliség mérséklése;
Indokolás:
A munkanélküliség általános kezelése a feladata a területfejlesztésnek.
2. A törvényjavaslat 5.§-a b) pontja következõképpen módosul:
/ A törvény alkalmazásában/
"b) területrendezés: hosszú távra az országra, illetve térségeire
kiterjedõen a területfelhasználás rendjének és a területhasználat szabályainak
megállapítása,"
Indokolás:
A tényleges használatot szükséges szabályozni.
3. A törvényjavaslat 5.§-a új c) és d) pontokkal egészül ki és a további
pontok jelölése értelemszerûen módosul:
"c) területfelhasználás rendje: a települések igazgatási területének a
jellemzõ rendeltetés alapján a megfelelõ területfelhasználási egységekbe
(lakó-, üdülõ-, intézmény-, ipari és raktár-, közlekedési-, zöld-, erdõ-,
természetvédelmi, mezõgazdasági, illetve egyéb rendeltetésû területek)
sorolása,
d) területhasználat szabályai: a területfelhasználási egységekbe sorolt
területek használatának külön jogszabályokban (táj, természet, mûemlék,
régészet, stb. védettség alá helyezõ rendelkezések, határozatok), illetve az
érdekelt szakhatóságok eseti elõírásaiban rögzített szabályai,"
Indokolás:
A törvényben kell meghatározni a területfelhasználás rendjének és a
területhasználatnak a tartalmát.
4. A törvényjavaslat 5.§-a új o) ponttal egészül ki:
"o) innovációs központok: ahol megfelelõ termelési és szellemi háttérrel
illetve kapcsolatrendszerrel rendelkezõ települések, amelyek a gazdaság,
növekedését, szerkezetváltását és megújulását , illetve a társadalmi fejlõdést
nagyobb térségben segítik elõ, vagy mindezek elérése érdekében tudatos
fejlesztési politika érvényesül,"
Indokolás:
Az innovációs központok jellemzõit a törvényben kell meghatározni.
5. A törvényjavaslat 5.§-a új r) ponttal egészül ki:
"r) környezeti elemek: a föld, a levegõ, a víz, az élõvilág, valamint az
ember által létrehozott épített környezet, továbbá ezek összetevõi,
rendszerei, folyamatai, szerkezete,"
Indokolás:
A környezeti elemeket a törvény értelmezéséhez az alapfogalmak között
meghatározni.
6. A törvényjavaslat 6.§-a az alábbiak szerint módosul:
"e) [meghatározza a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció
elveit, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerét;
f) dönt -] az éves költségvetési törvény jóváhagyása során [-]
ea) dönt a területfejlesztést szolgáló pénzeszközökrõl és ezzel
egyidejûleg egyes pénzügyi kedvezményekrõl;
eb) beszámoltatja a Kormányt a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök
felhasználásáról;
Indokolás:
Az Országgyûlésnek nem szakmai feltételrendszer meghatározása a feladata. A
döntési és ellenõrzési funkció a feladata a Parlamentnek.
7. A törvényjavaslat 7.§ (2) bekezdés új b) ponttal egészül ki a további
pontok jelölése értelemszerûen módosul:
"b) meghatározza az Országos Területfejlesztési Tanács állásfoglalását
követõen a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció irányelveit,
továbbá a kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszerét;"
Indokolás:
A Kormány feladata az irányelvek és a feltételrendszerek kialakítása.
8. A törvényjavaslat 7.§ (2) bekezdés c) pontja módosul:
"[c)] dönt - a b) pontban, illetve külön törvényben meghatározottak
szerint - a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök decentralizálásáról;"
Indokolás:
A pénzeszközök felhasználása az irányelvek és a feltételrendszerek alapján
valósul meg.
9. A törvényjavaslat 8.§ (2) bekezdés új a) ponttal egészül ki a további
pontok jelölése értelemszerûen módosul:
"a) a miniszterelnök, "
Indokolás:
A Országos Területfejlesztési Tanács szerepköre igényli a miniszterelnök
részvételét a tanácsban.
10. A törvényjavaslat 8.§ (2) d) pontja az alábbiak szerint módosul:
"d) a[z érintett miniszterek képviselõi] környezetvédelmi és
területfejlesztési, a belügyi, a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a
közlekedési, hirközlési és vizügyi, a munkaügyi, a népjóléti, a pénzügyi, a
mûvelõdési és közoktatási miniszter,"
Indokolás:
A tanács munkájában a miniszterek részvétele indokolt.
11. A törvényjavaslat 8.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(4) A Tanács elnöke a miniszterelnök, ügyvezetõ elnöke a
területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásának irányitásáért
felelõs miniszter (a továbbiakban: miniszter). "
Indokolás:
A tanács munkájában a miniszterek részvétele indokolt.
12. A törvényjavaslat 13.§ (1) bekezdés e) pontja módosul:
"e) a megyében mûködõ [- a statisztikai vonzáskörzetnél nem kisebb
területegységekre létrehozott -] területfejlesztési önkormányzati társulások
statisztikai vonzáskörzetek számával megegyezõ számú képviselõje [i], "
Indokolás:
Szükséges a tagok számának limitálása, de ez nem kapcsolódhat a statisztikai
vonzáskörzetekhez nehezen alkalmazható jellemzõihez.
13. A törvényjavaslat 13.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(4) A megyei területfejlesztési tanács szervezeti és mûködési
szabályzatát egyhangúlag maga állapitja meg, ennek keretében [meghatározza]
szabályozza [, mely szervezetek kapnak] a tanácskozási jogot a testület
ülésein. "
Indokolás:
A tanácskozás szabályozását tartalmazza a fejlesztési tanács szervezeti és
mûködési szabályzata.
14. A törvényjavaslat 15.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) Az európai regionális együttmûködés, a határmenti térségek
összehangolt fejlesztése és a megyehatárokon túlterjedõ egyes
területfejlesztési feladatok ellátására [a megyei területfejlesztési tanácsok]
regionális fejlesztési tanács[ot] hozható [nak] létre. A regionális
fejlesztési tanácsok területbeosztását az Országos Területfejlesztési
Koncepció tartalmazza. A regionális fejlesztési tanács jogi személy."
Indokolás:
A regionalitás elvének megvalósítása országos jelentõségû feladat.
15. A törvényjavaslat 15.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(3) A regionális fejlesztési tanács létrehozásakor[:
a)] az (1) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében az
érintett megyei területfejlesztési tanácsok, illetve a fõvárosi önkormányzat
[b) a (2) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében a
fõvárosi közgyûlés és az érintett megyei területfejlesztési tanácsok, ]
megállapodnak a 12. §-ban felsorolt feladatok figyelembevételével, hogy mely
feladatokat látnak el regionális fejlesztési tanács keretében. "
Indokolás:
Jogszabály harmonizáció.
16. A törvényjavaslat 17.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"c) a gazdasági kamarák egy-egy képviselõje[.],
továbbá a Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács tekintetében:
d) a kormány kinevezett képviselõje;
e) a fõpolgármester;
f) az érintett önkormányzatok, illetve területfejlesztési társulásaik
legfeljebb 6 képviselõje,
és a Balaton Fejlesztési Tanács tekintetében:
g) a kormány kinevezett képviselõje;
h) az érintett önkormányzatok, illetve területfejlesztési társulásaik
legfeljebb 6 képviselõje.
Indokolás:
A létezõ gyakorlat törvényben történõ érvényesitése, illetve a funkcionális
régió által igényelt összetétel
17. A törvényjavaslat 17.§ új (4) bekezdéssel egészül ki a további jelölés
értelemszerûen módosul:
" (4) A Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács és a Balaton
Fejlesztési Tanács esetében a fejlesztési tanács elnöke a kormány kinevezett
képviselõje, a tanács társelnöke a fõpolgármester, illetve az önkormányzatokat
képviselõ tagok választják.
Indokolás:
A sajátos fejlesztési tanácsok elnöksége a gyakorlathoz igazodik.
18. A törvényjavaslat 17.§ új (5) bekezdéssel egészül ki a további jelölés
értelemszerûen módosul:
" (5) A Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács és a Balaton
Fejlesztési Tanács dönt a hatáskörébe utalt pénzek felhasználásáról és
megállapodást köthet az érintett tárcákkal az egyes fejlesztési programok
finanszírozásáról.
Indokolás:
Meg kell határozni a fejlesztési tanácsok pénzügyi forrásait és ezek
felhasználási lehetõségeit.
19. A törvényjavaslat 23.§-a új, (4) bekezdéssel egészül ki, a további
bekezdések számozása értelemszerûen módosul:
"(4) A területi tervezés folyamatában a jóváhagyandó terv része a természeti,
gazdasági és társadalmi hatástanulmány. "
Indokolás:
A fenntartható fejlõdés elvének gyakorlati megvalósítási eszköze a tervek
komplex hatásvizsgálata.
20. A törvényjavaslat 26.§ új (2) bekezdéssel egészül ki a további jelölés
értelemszerûen módosul:
" (2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a
területfejlesztési támogatás irányelveirõl és a kedvezményezett területek
besorolásának feltételrendszerérõl szóló 84/1993. (XI.11) OGY határozat;"
Indokolás:
Jogszabályi párhuzamosság megszüntetése.
21. A törvényjavaslat 27.§ (1) c) pontja az alábbiak szerint módosul:
"c) a térségek besorolását , és a kiemelt térségek behatárolását,"
Indokolás:
Törvényen belüli harmonizáció.
22. A törvényjavaslat 27.§-a (2) bekezdés új e) ponttal egészül ki, a
további jelölés értelemszerûen módosul:
" e) 1996. évre a 20. §. (4) b) pontban meghatározott pénzeszköz - a
társadalmi-gazdasági-infrastrukturális fejlettséget illetve elmaradottságot
figyelembe vevõ - differenciált területi felosztását.
Indokolás:
Meg kell határozni a fejlesztési tanácsok pénzügyi forrásait és ezek
felhasználási lehetõségeit.
Budapest, 1996. február 5.
Dr. Baráth Etele
országgyûlési képviselõ