1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1511/220.. számú

a területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl

szóló törvényjavaslat

EGYSÉGES JAVASLATA

Budapest, 1996. március

1996. évi .......... törvény

a területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl

Az ország kiegyensúlyozott területi fejlõdése és a térségei társadalmi-

gazdasági kulturális fejlõdésének elõmozdítása, valamint az átfogó

területfejlesztési politika érvényesítése, az országos és a térségi

területfejlesztési és területrendezési feladatok összehangolása érdekében az

Országgyûlés - az Európai Unió regionális politikájára figyelemmel,

alapelveihez, eszköz- és intézményrendszeréhez való csatlakozás

követelményeire is tekintettel - a következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény célja és hatálya

1. §

(1) A törvény célja a területfejlesztés és területrendezés alapvetõ

feladatainak, szabályainak megállapítása, intézményrendszerének

kialakítása.

(2) A törvény hatálya az országos és térségi területfejlesztési és

területrendezési feladatok ellátására terjed ki. A törvény hatálya alá

tartoznak az e tevékenységben közremûködõ, illetõleg általa érintett

természetes és jogi személyek, valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezetek.

(3) A településfejlesztésre és a településrendezésre külön törvény

rendelkezései az irányadók.

A területfejlesztés és területrendezés célja és feladata

2. §

A területfejlesztés és területrendezés célja:

a) az ország valamennyi térségében a szociális piacgazdaság kiépítésének

elõsegítése, a fenntartható fejlõdés feltételeinek megteremtése, az

innováció térbeli terjedé-sének elõsegítése , a társadalmi, gazdasági és

környezeti céloknak megfelelõ térbeli szerkezet kialakítása;

b) a fõváros és a vidék, a városok és a községek, illetve a fejlett és az

elmaradott térségek és települések közötti - az életkörülményekben, a

gazdasági, a kulturális és az infrastrukturális feltételekben

megnyilvánuló - jelentõs különbségek mérséklése és a további

válságterületek kialakulásának megakadályozása, társadalmi esélyegyenlõség

biztosítása érdekében;

c) az ország térszerkezete, településrendszere harmonikus fejlõdésének

elõsegítése;

d) a nemzeti és térségi identitástudat megtartása és erõsítése.

3. §

(1) A területfejlesztés és területrendezés feladata:

a) a térségi és helyi közösségek területfejlesztési és területrendezési

kezdeményezéseinek elõsegítése, összehangolása az országos célkitûzésekkel;

b) fejlesztési koncepciók, programok és tervek kidolgozása, meghatározása és

megvalósítása, a társadalom, a gazdaság és a környezet dinamikus

egyensúlyának fenntartása, illetve javítása érdekében;

c) a nemzetközi együttmûködés keretében az Európai Unió regionális

politikájához illeszkedés elõsegítése, valamint a regionális

együttmûködésben rejlõ kölcsönös elõnyök hasznosítása és a határmenti

(különösen a hátrányos helyzetû határmenti) térségek összehangolt

fejlesztésének elõsegítése.

(2) A területfejlesztés feladata különösen:

a) az ország különbözõ adottságú térségeiben a társadalom és a gazdaság

megújulását elõsegítõ, a térségi erõforrásokat hasznosító

fejlesztéspolitika kidolgozása, összehangolása és érvényesítése;

b) az elmaradott térségek felzárkóztatásának és fejlõdésének elõsegítése;

c) a gazdaság szerkezeti megújulásának elõsegítése az egyes ipari és

mezõgazdasági jellegû térségekben, a munkanélküliség mérséklése;

d) az innováció feltételeinek javítása a megfelelõ termelési és szellemi

háttérrel rendelkezõ központokban, és az innovációk térségi terjedésének

elõsegítése;

e) a kiemelt térségek sajátos fejlõdésének elõsegítése;

f) a befektetõk számára vonzó vállalkozói környezet kialakítása.

(3) A területrendezés feladata különösen:

a) a környezeti adottságok feltárása és értékelése;

b) a környezet terhelését, terhelhetõségét, és a fejlesztési célokat

figyelembevevõ terület-felhasználásnak, az infrastrukturális hálózatok

területi szerkezetének, illetve elhelyezésének - az ágazati koncepciókkal

összhangban történõ - megállapítása;

c) az országos és térségi, továbbá a területrendezéssel kapcsolatos

településrendezési célok összehangolása.

(4) Az állam területfejlesztési feladata különösen:

a) az elmaradott térségek felzárkóztatása,

b) a szerkezet-átalakítás térségeinek fejlesztése,

c) a közszolgáltatásokban meglévõ területi különbségek mérséklése,

d) az európai integrációs, innovációs területfejlesztési feladatok

támogatása, a térségi terület-felhasználási célok megvalósításának

elõsegítése.

4. §

A területfejlesztési és területrendezési feladatokat az állami szervek,

az önkormányzatok, a természetes személyek és szervezeteik, a gazdálkodást

végzõ szervezetek és az érdekvédelmi szervezetek, valamint más intézmények

összehangoltan, egymással együttmûködve látják el.

Alapfogalmak

5. §

A törvény alkalmazásában:

a) területfejlesztés:

az országra valamint térségeire kiterjedõ:

aa) társadalmi, gazdasági, és környezeti területi folyamatok figyelése,

értékelése, a szükséges tervszerû beavatkozási irányok meghatározása,

ab) rövid, közép és hosszú távú átfogó fejlesztési célok, koncepciók és

intézkedések meghatározása, összehangolása és megvalósítása a fejlesztési

programok keretében, érvényesítése az egyéb ágazati döntésekben;

b) területrendezés: az országra , illetve térségeire kiterjedõen a terület-

felhasználás rendjének és a területhasználat szabályainak megállapítása, e

körben:

ba) az erõforrások feltárása, a táj terhelése és terhelhetõsége

meghatározása, ezek együttes értékelése, elõrejelzések készítése,

bb) a területi adottságok célszerû hasznosítási javaslatainak kidolgozása,

bc) a fejlesztési koncepciók és programok térbeli, mûszaki-fizikai

rendszerének meghatározása,

bd) nemzetközi együttmûködés és szerzõdés keretében az európai és

határmenti területrendezési tevékenység összehangolása;

c) területrendezési terv: az ország, illetve egyes térségek nagytávlatú

mûszaki-fizikai szerkezetét meghatározó és befolyásoló tervdokumentum,

amely biztosítja a területi adottságok és erõforrások hosszú távú

hasznosítását és védelmét, az ökológiai elvek érvényesítését, a mûszaki-

infrastrukturális hálózatok összehangolt elhelyezését és a terület-

felhasználás rendszerét, optimális hosszú távú területi szerkezetét;

d) területfejlesztési politika:az ország és az egyes térségek területi

fejlõdése fõ irányainak, fejlesztési stratégiai céljainak és az ezek

elérését segítõ legfontosabb eszközöknek hosszabb idõtávra szóló

meghatározása és érvényesítése;

e) régió:

ea) tervezési-statisztikai (nagy) régió: több megye (a fõváros) területére

kiterjedõ, az érintett megyék közigazgatási határával határolt,

egybefüggõ tervezési, illetve statisztikai területi egység,

eb) fejlesztési régió: egy vagy több megyére (a fõvárosra) vagy azok

meghatározott területére kiterjedõ, társadalmi, gazdasági vagy környezeti

szempontból együtt kezelendõ területi egység;

f) kiemelt térség: egy vagy több megyére (a fõvárosra), vagy azok

meghatározott területére kiterjedõ, társadalmi, gazdasági vagy környezeti

szempontból együtt kezelendõ területi egység, amely egységes tervezéséhez

és fejlesztéséhez országos érdekek, vagy más jogszabályban meghatározott

célok is fûzõdnek (fõvárosi agglomeráció, kiemelt üdülõkörzet, több megyét

érintõ nemzeti parkok illetve tájvédelmi körzetek térsége, határmenti,

illetve más sajátos térségek);

g) városkörnyék: városközpontú kistérség, a fejlesztések összehangolása

érdekében kialakult önszervezõdõ területi egység;

h) kistérség:a települések között létezõ funkcionális kapcsolatrendszerek

összessége alapján behatárolható területi egység, egymással intenzív

kapcsolatban lévõ, önszervezõdõ, egymással határos települések összessége;

i) térség: különbözõ területi egységek (a régió, a megye, a kiemelt térség

és a kistérség) összefoglaló elnevezése;

j) vállalkozási övezet: a régió fejlõdése érdekében létrehozott, a területén

folytatott tevékenységhez sajátos pénzügyi kedvezmények igénybevételét

biztosító, területileg lehatárolt termelési és szolgáltató terület;

k) elmaradott térség: ahol a gazdaság értéktermelõ képessége,

infrastrukturális fejlettsége és társadalmi mutatói jelentõsen

kedvezõtlenebbek az országos átlagnál;

l) kedvezményezett térség: az érvényes területfejlesztési célok

figyelembevételével statisztikai jellemzõk alapján meghatározott térségek

köre, amelyek önkormányzatai, illetõleg azok közigazgatási területén

tervezett programok és fejlesztések pénzügyi, gazdasági ösztönzõkkel

támogathatók;

m) területfejlesztési koncepció: az ország, illetve egy térség átfogó

távlati fejlesztését megalapozó és befolyásoló tervdokumentum, ami

meghatározza a térség hosszú távú, átfogó fejlesztési céljait, továbbá a

fejlesztési programok kidolgozásához szükséges irányelveket, információkat

biztosít az ágazati és a kapcsolódó területi tervezés és a

területfejlesztés szereplõi számára;

n) területfejlesztési program: a területfejlesztési koncepció alapján

kidolgozott középtávú cselekvési terv, amely stratégiai és operatív

programokra épül;

o) szerkezet-átalakítás térségei: azok az aránytalan ipari szerkezetû

munkaerõ-piaci vonzáskörzetek, ahol a munkanélküliség aránya jelentõsen, és

az ipari foglalkoztatottak aránya, továbbá csökkenése meghaladja az

országos átlagot;

p) mezõgazdasági vidékfejlesztés térségei (rurális térségek): azok a

térségek, ahol jelentõs a mezõgazdaságban foglalkoztatottak, illetve a

mezõgazdasággal foglalkozók aránya a foglalkoztatási szerkezetben, illetve

a községekben, továbbá a kisvárosokban élõ népesség aránya;

r) innovációs központok: azon megfelelõ termelési és szellemi háttérrel,

illetve kapcsolatrendszerrel rendelkezõ települések, amelyek a gazdaság

növekedését, szerkezetváltását és megújulását, illetve a társadalmi

fejlõdést nagyobb térségben segítik elõ, vagy mindezek elérése érdekében

tudatos fejlesztési politika érvényesül;

s) hátrányos helyzetû határmenti térségek: azon települések összessége,

melyek fejlõdését, mûködését a határhoz való kötõdése egyoldalúan

meghatározza és kedvezõtlenül befolyásolja.

II. fejezet

A KÖZPONTI ÁLLAMI SZERVEK TERÜLETFEJLESZTÉSI ÉS TERÜLETRENDEZÉSI FELADAT-

ÉS HATÁSKÖRE

Az Országgyûlés feladatai

6. §

Az Országgyûlés:

a) határozattal elfogadja az országos területfejlesztési koncepciót,

ennek keretében megállapítja a területfejlesztési politikát meghatározó

irányelveket, célokat, hosszú távú prioritásokat;

b) beszámoltatja a Kormányt a területfejlesztési politika

végrehajtásáról;

c) meghatározza a kiemelt térségek körét és elfogadja a

területfejlesztés eszköz- és intézményrendszerének átfogó szabályait;

d) elfogadja az országos, valamint a kiemelt térségekre vonatkozó

területrendezési terveket, törvényben meghatározza azok önkormányzatokra

is kötelezõ elemeit;

e) meghatározza a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció

elveit, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerét;

f) az éves költségvetési törvény elfogadása során dönt a

területfejlesztést szolgáló pénzeszközökrõl és ezzel egyidejûleg egyes

pénzügyi kedvezményekrõl;

g) évente beszámoltatja a Kormányt a területfejlesztést szolgáló

pénzeszközök felhasználásáról;

h) beszámoltatja a Kormányt a nemzetközi és határmenti

területfejlesztési és területrendezési tevékenységérõl;

i) meghatározza a területfejlesztéssel kapcsolatos önkormányzati

feladatokat és ezek forrásait;

A Kormány feladatai

7. §

A Kormány döntéseiben biztosítja a regionális politika érvényesülését:

a) elõkészíti és az Országgyûlés elé terjeszti:

ab) az országos területfejlesztési koncepciót, a területfejlesztési

politikát meghatározó irányelveket, célokat és hosszú távú prioritásokat,

ac) az országos és a kiemelt térségekre vonatkozó területrendezési

terveket és azok önkormányzatokra is kötelezõ elemeit,

ad) a területfejlesztési támogatások irányelveit, a kedvezményezett

térségek besorolásának feltételrendszerét,

ae) az éves költségvetési törvényben a területfejlesztést szolgáló

pénzügyi eszközöket, és az egyes pénzügyi kedvezményeket;

b) összehangolja a különbözõ területfejlesztési célokat szolgáló állami

pénzeszközöket;

c) pénzügyi támogatást nyújt az országos területfejlesztési koncepcióban

meghatározott területfejlesztési programok megvalósításához;

d) dönt - az e törvény 20. § (4) bekezdés a) pontjában meghatározott, - a

területfejlesztést szolgáló pénzeszközök decentralizálásáról;

e) meghatározza a területfejlesztést szolgáló pénzügyi eszközök, az

igénybevehetõ kedvezmények felhasználási szabályait;

f) kezdeményezheti regionális fejlesztési tanács létrehozását;

g) elfogadja az országos, illetve a regionális fejlesztési tanács javaslata

alapján a kiemelt térségekre vonatkozó területfejlesztési koncepciókat és

programokat;

h) elõsegíti a területfejlesztési települési önkormányzati társulások

szervezõdését, ösztönzi a fejlesztési programok készítését és a térségi

összefogással megvalósuló fejlesztéseket;

i) elõsegíti és támogatja az ország határmenti térségeinek a szomszédos

országokkal való együttmûködését, az európai regionális együttmûködést;

j) két évente beszámol az Országgyûlésnek az ország területi folyamatainak

alakulásáról és a területfejlesztési politika érvényesülésérõl;

k) gondoskodik az országos területi információs rendszer mûködtetésérõl és

ennek keretében a tervek nyilvántartásáról;

l) elõzetesen állást foglal a megyei területrendezési tervekkel kapcsolatban

az országos és a megyei területrendezési tervek összhangjának megteremtése

érdekében;

m) rendeletben határozza meg tagjainak a területfejlesztéssel és a

területrendezéssel kapcsolatos részletes feladat- és hatáskörét.

Országos Területfejlesztési Tanács

8. §

(1) Az Országos Területfejlesztési Tanács ( a továbbiakban: Tanács)

közremûködik a területfejlesztéssel és a területrendezéssel kapcsolatos

kormányzati feladatok ellátásában, valamint dönt az e törvényben

meghatározott esetekben.

(2) A Tanács munkájában

a) a megyei területfejlesztési tanácsok képviseletében régiónként egy-

egy fõ, legfeljebb azonban hat fõ,

b) az országos gazdasági kamarák elnökei,

c) az Érdekegyeztetõ Tanács munkaadói és munkavállalói oldalának

egy-egy képviselõje,

d) a környezetvédelmi és területfejlesztési, a belügy-, a

földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a közlekedési, hírközlési és

vízügyi, a munkaügyi, a népjóléti, a pénzügyi, a mûvelõdési és

közoktatási miniszter,

e) a fõpolgármester vagy képviselõje,

f) az országos önkormányzati érdekszövetségek közös képviselõje

tagként,

g) a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumának az elnöke, a

Magyar Befektetési és Fejlesztési Banknak az elnöke és a Magyar

Tudományos Akadémia elnöke vagy képviselõje

tanácskozási joggal

vesznek részt.

(3) A Tanács

a) részt vesz a területfejlesztési politika kialakításában és

érvényesítésében, döntés-elõkészítõ, javaslattevõ, véleményezõ és

koordinációs feladatkörben,

b) közremûködik az országos és a térségi fejlesztési programok, a

központi, ágazati és a térségi elképzelések összehangolásában,

c) véleményezi a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció

irányelveit, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerét,

d) javaslatot tesz a területfejlesztési célú ágazati eszközök

összehangolására,

e) javaslatot tesz a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök

felosztására és a központi keret felhasználására,

f) vizsgálja és értékeli az érintett minisztériumok és az országos

hatáskörû szervek, illetve a területfejlesztési tanácsok fejlesztési

célkitûzéseinek összhangját a területi politika céljaival,

g) véleményezi a lényeges területi hatásokkal járó ágazati fejlesztési

koncepciókat,

h) összehangolja az Országgyûlés által a 6. § d) pontja alapján az

önkormányzatok számára kötelezõen elõírt feladatok végrehajtását,

i) javaslatot tesz az egyes, megyehatáron túlterjedõ területfejlesztési

feladatok közös ellátására,

j) közremûködik az országos, az országos jelentõségû, valamint az

országhatárokon átnyúló infrastruktúra tervezés (létesítmények, hálózatok

elhelyezése) összehangolásában.

(4) A Tanács ügyrendjét egyhangúlag maga állapítja meg. Egyet nem értés

esetében a Tanács megismételt ülésén minõsített többséggel, azaz a Tanács

tagjai legalább 50 %-ának plusz egy fõnek a szavazatával fogadja el.

(5) A Tanács elnöke a területfejlesztési és területrendezési feladatok

ellátásának irányításáért felelõs miniszter (a továbbiakban: miniszter).

(6) A Tanács titkárságának feladatait a miniszter hivatali szervezete útján

látja el.

A miniszter és más miniszterek feladatai

9.§

(1) A miniszter:

a) koncepciókat és javaslatokat készít az országos területfejlesztési

politika megalapozására, annak célkitûzéseit érvényesíti tervezési,

koordinációs, szervezõ és információs feladataiban;

b) kidolgozza az országos területfejlesztési koncepciót, összehangolja

az országos és a térségi területfejlesztési koncepciókat és programokat;

közremûködik a kiemelt térségekre vonatkozó fejlesztési programok

kidolgozásában, szervezi a végrehajtásukkal összefüggõ feladatok

teljesítését, és az e célt szolgáló anyagi eszközök felhasználását;

c) szervezi az országos és az országos jelentõségû, valamint az

országhatáron átnyúló, közös területrendezési koncepciók és tervek

kialakítását, gondoskodik elkészítésükrõl.

(2) A miniszterek feladataik ellátása során érvényesítik az e törvényben

rögzített célokat, a 8. § (3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel részt

vesznek a területfejlesztéssel összefüggõ és szakterületüket érintõ

kormányzati feladatok ellátásában. Így különösen:

a) részt vesznek a területfejlesztési koncepciók és programok, továbbá

a területrendezési tervek feladatkörüket érintõ munkarészeinek

kidolgozásában és érvényesítésében;

b) évente tájékoztatják a Kormányt a feladatkörükben végzett

fejlesztések fõbb mutatóiról;

c) közremûködnek a megyei területfejlesztési és a regionális

fejlesztési tanácsok munkájában.

III. fejezet

TERÜLETFEJLESZTÉST ÉS TERÜLETRENDEZÉST

ELLÁTÓ TERÜLETI SZERVEK ÉS FELADATAIK

Területfejlesztési önkormányzati társulás

10. §

(1) A települési önkormányzatok képviselõ testületei megállapodással a

települések összehangolt fejlesztése, közös területfejlesztési programok

kialakítása, a fejlesztések megvalósítását szolgáló közös pénzalap

létrehozása érdekében önálló jogi személyiséggel rendelkezõ

területfejlesztési társulást hozhatnak létre.

(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:

a) a társulás résztvevõinek nevét, székhelyét,

b) a társulásban intézendõ közös tervezési és fejlesztési feladatok

körét,

c) a feladatok ellátásának módját, a költségek viselésének arányát,

d) a társulásba való belépés, illetõleg a kiválás szabályait.

(3) A területfejlesztési önkormányzati társulás által készített

területfejlesztési koncepciót, programot a területileg érintett megyei,

illetve a fõvárosi agglomeráció regionális fejlesztési tanács véleményének

kikérése után a társulás hagyja jóvá.

A megyei önkormányzat területfejlesztési és területrendezési feladatai

11. §

(1) A megyei önkormányzat feladatai :

a) a megye területére, vagy térségére a 6. § d) pontjában meghatározott

tervvel összhangban, a 27. § (2) b) pontjában meghatározott tartalmi

követelmények alapján területrendezési tervet készít;

b) a hosszú távú elõrejelzések alapján területileg összehangolja a

kötelezõen ellátandó feladatait, különösen az oktatási, a közmûvelõdési,

az egészségügyi, a szociális, az épített és természeti környezet

védelmével kapcsolatos, az idegenforgalmi, illetve közszolgáltatási

feladatait, biztosítja azok összhangját a megyei gazdaságfejlesztési és

foglalkoztatás-politikai koncepciókkal;

c) koordinálja a megye települési önkormányzatai felkérése alapján a

települések fejlesztési tevékenységét;

d) együttmûködik a megyei jogú város önkormányzatával és az érintett

települések önkormányzataival a területrendezési tervek városkörnyéki

összehangolása érdekében;

e) együttmûködik a megye gazdasági szereplõivel;

f) részt vesz a Központi Statisztikai Hivatal megyei igazgatóságaival

és más területi adatgyûjtõ szervezetekkel együttmûködve a területi

információs rendszer kialakításában és mûködtetésében információkat

biztosít a területi tervek készítéséhez;

g) a települési önkormányzatok felkérése alapján elõsegíti

ga) a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásainak szervezõdését,

gb) a településrendezési tervek megyei területrendezési tervekkel való

összhangjának megteremtését;

h) gondoskodik a településrendezési terveknek a megyei

területrendezési tervekkel való összhangjáról.

(2) A megyei önkormányzat közgyûlése:

a) állást foglal a megyei területfejlesztési tanács döntését megelõzõen

a megye hosszú távú területfejlesztési koncepciójáról, a megyei

területfejlesztési tanács döntését követõen elfogadja annak az

önkormányzatra vonatkozó részét;

b) elfogadja a 6. § d) pontjában foglaltakkal összhangban - az érintett

települési önkormányzatok véleményeinek figyelembevételével - a megyei

területrendezési terveket;

c) véleményezi az illetékességi területét érintõ, a 6. § d) pontjában

meghatározott terveket.

(3) A megyei önkormányzat közgyûlése a (2) bekezdés b) pontjában

meghatározott területrendezési tervet megállapító rendeletben a más

jogszabályokban elõírtaknál nagyobb mértékben korlátozó terület-

felhasználási szabályokat határozhat meg.

A megyei területfejlesztési tanács

12. §

(1) A megyében a területfejlesztési feladatok összehangolására megyei

területfejlesztési tanács mûködik. A megyei területfejlesztési tanács jogi

személy, székhelye a megyeszékhely város.

(2) A megyei területfejlesztési tanács mûködéséhez szükséges pénzügyi

fedezetrõl a megyei területfejlesztési tanácsban tagsággal rendelkezõ

szervek (helyi önkormányzatok, kamarák, kormány) gondoskodnak.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott mûködési költségekhez - azokkal arányosan

- a Kormány a költségvetési törvényben meghatározott mértékben járul

hozzá.

(4) A megyei területfejlesztési tanács maga alakítja ki munkaszervezetét,

amely ellátja a területfejlesztési tanács döntés-elõkészítési feladatait.

(5) A megyei területfejlesztési tanács foglalkoztatás-politikával kapcsolatos

feladatait a Megyei Munkaügyi Tanáccsal összehangoltan látja el.

13. §

(1) A megyei területfejlesztési tanács feladatainak ellátásában együttmûködik

a települési önkormányzatokkal, a megye fejlesztésében közvetlenül és

közvetve közremûködõ területi államigazgatási szervekkel, az érdekelt

társadalmi és szakmai szervezetekkel, valamint a megyei munkaügyi

tanáccsal.

(2) A megyei területfejlesztési tanács a megye területén összehangolja a

kormányzat, a helyi önkormányzatok, azok területfejlesztési társulásai és a

gazdasági szervezetek fejlesztési elképzeléseit. Ennek keretében :

a) vizsgálja és értékeli a megye társadalmi és gazdasági helyzetét,

adottságait, a vizsgálatok során felhasznált információkat és a

vizsgálatok eredményeit a területi információs rendszer rendelkezésére

bocsátja;

b) kidolgozza és elfogadja - az országos területfejlesztési

koncepcióval (6.§ a) pont) összhangban - a megye hosszú távú

területfejlesztési koncepcióját (a továbbiakban: a megyei

területfejlesztési koncepció) illetve a megye fejlesztési programját, és

az egyes alprogramokat;

c) pénzügyi tervet készít a fejlesztési programok megvalósítása

érdekében;

d) megállapodást köthet az érintett tárcákkal az egyes megyei

fejlesztési programok finanszírozásáról;

e) részt vesz - külön jogszabályok szerint - a területi kiegyenlítést

szolgáló elõ-irányzatok, elkülönített állami pénzalapok elosztásának

döntés-elõkészítésében, a felhasználás értékelésében;

f) véleményezi az illetékességi területét érintõ, a 6. § a) pontjában,

illetve a 7. § g) pontjában meghatározott koncepciókat;

g) közremûködik a megyében kialakult társadalmi és gazdasági

válsághelyzetek kezelésében;

h) forrásokat gyûjthet a tanács mûködtetéséhez és a fejlesztési

programok megvalósításához .

(3) A megyei területfejlesztési tanács pályázati rendszer keretében, a megyei

területfejlesztési koncepció figyelembevételével dönt a hatáskörébe utalt

pénzeszközök felhasználásáról, a fejlesztések megvalósításáról.

(4) A megyei területfejlesztési tanács a kistérségi társadalmi -gazdasági

válsághelyzetek kezelése érdekében - a miniszter vagy más miniszterek

javaslatára vagy saját elhatározásából - tagjaiból és a válságkezelésben

közvetlenül érintettek bevonásával albizottságot hoz létre.

(5) A megyei területfejlesztési tanács a megyehatáron túlterjedõ egyes

területfejlesztési feladatok ellátása érdekében megállapodást köthet.

14. §

(1) A megyei területfejlesztési tanács tagjai:

a) a megyei közgyûlés elnöke,

b) a megye területén lévõ megyei jogú város(ok) polgármestere(i),

c) a miniszter képviselõje,

d) a területi gazdasági kamarák képviselõi,

e) a megyében mûködõ területfejlesztési önkormányzati társulások

statisztikai vonzáskörzetenként egy-egy képviselõje,

f) a megyei munkaügyi tanács egy képviselõje.

(2) A miniszter kezdeményezésére a megyei területfejlesztési tanács a megye

társadalmi, gazdasági sajátosságainak figyelembevételével a megyei

területfejlesztési tanácsban tagként való részvételre más minisztert is

felkérhet.

(3) A megyei területfejlesztési tanács elnöke a megyei közgyûlés elnöke,

alelnökét két évre a megyei területfejlesztési tanács maga választja. A

megyei területfejlesztési tanácsot az elnök - akadályoztatása esetén az

alelnök - képviseli.

(4) A megyei területfejlesztési tanács szervezeti és mûködési szabályzatát

maga állapítja meg. A szervezeti és mûködési szabályzat elfogadásához az

összes tag egyhangú szavazata szükséges. Amennyiben nincs konszenzus, úgy a

döntést újbóli vita után még egyszer meg kell ismételni. Ha második esetben

sincs egyhangú döntés, úgy minõsített többséggel (összes tag 50 % + 1 fõ)

kell a szervezeti és mûködési szabályzatot elfogadni. Ennek keretében

meghatározza, mely szervezetek tanácskozási jogot a szervezet ülésein.

(5) A megyei területfejlesztési tanács a szervezeti és mûködési szabályzat

keretében szabályozza a tanácskozási jogot a testület ülésein, valamint a

tanács tisztségviselõinek feladat- és jogkörét.

(6) A megyei területfejlesztési tanács üléseinek állandó meghívottjai a

területfejlesztésben és területrendezésben érdekelt területi

államigazgatási szervek képviselõi.

(7) A megyei területfejlesztési tanács határozatképes, ha az ülésén a tagok

több mint a fele jelen van.

(8) A miniszter képviselõjének ellenszavazata esetén a miniszter tíz napon

belül kezdeményezheti az adott kérdés újratárgyalását. Ugyanabban az ügyben

azonban e jogát csak egyszer gyakorolhatja. Ha a 12. § (3) bekezdést érintõ

kérdésben két alkalommal is kisebbségben marad, a miniszter az Országos

Területfejlesztési Tanács döntését kérheti.

(9) A megyei területfejlesztési tanács munkájáról és a képviselt

álláspontjáról:

a) a megyei közgyûlés elnöke a megyei közgyûlésnek,

b) a megyei jogú város polgármestere a megyei jogú város

közgyûlésének,

c) a miniszter képviselõje a miniszternek,

d) a területi gazdasági kamara képviselõje az elnökségnek,

e) a területfejlesztési önkormányzati társulás képviselõje a

társulásban résztvevõ önkormányzatok képviselõtestületeinek,

f) a megyei munkaügyi tanács képviselõi a megyei munkaügyi tanácsnak

rendszeresen köteles beszámolni.

Regionális fejlesztési tanács

15. §

(1) A megyehatárokon túlterjedõ egyes területfejlesztési feladatok ellátására

a megyei területfejlesztési tanácsok regionális fejlesztési tanácsot

hozhatnak létre. A regionális fejlesztési tanács jogi személy.

(2) A területfejlesztési koncepció kidolgozását, a területrendezési terv

készítésében való közremûködést és más közös területfejlesztési

feladatokat:

a) a fõvárosi agglomeráció térségében a Budapesti Agglomeráció

Fejlesztési Tanács

b) Balaton kiemelt üdülõkörzete térségében a Balaton Fejlesztési Tanács

látja el.

(3) A regionális fejlesztési tanács létrehozásakor az (1) bekezdésben

meghatározott feladatok tekintetében az érintett megyei területfejlesztési

tanácsok, illetve a fõvárosi önkormányzat megállapodnak a 13. §-ban

felsorolt feladatok figyelembevételével, hogy mely feladatokat látnak el a

regionális fejlesztési tanács keretében.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott megállapodásban

a) a mûködési költségek fedezetérõl,

b) a regionális fejlesztési tanács elnevezésérõl,

c) székhelyérõl,

d) részletes tevékenységérõl

is rendelkezni kell.

(5) A (4) bekezdés a), c) és d) pontjában foglaltakról a (2) bekezdésben

foglalt regionális tanácsok tekintetében az alapszabály rendelkezik. Az

alapszabályt a (2) bekezdésben foglalt regionális tanács a 14. § (4)

bekezdésében foglaltak alapján hagyja jóvá.

16. §

A regionális fejlesztési tanács megállapodik a megyei területfejlesztési

tanácsokkal és más, a térségi fejlesztési programokban közremûködõkkel a

programok és fejlesztések finanszírozásáról.

17. §

(1) A regionális fejlesztési tanács tagjai:

a) a tanács illetékességi területén mûködõ megyei területfejlesztési

tanácsok elnökei (a fõvárosi önkormányzat képviselõje);

b) a miniszter, a pénzügy-, a belügy-, a közlekedési, hírközlési és

vízügyi, a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a népjóléti, a

munkaügyi és a mûvelõdési és közoktatási miniszter képviselõje;

c) a gazdasági kamarák egy-egy képviselõje, továbbá

d) az érintett területfejlesztési önkormányzati társulások legfeljebb

hat képviselõje,

továbbá a Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács tekintetében:

e) a kormány kinevezett képviselõje;

f) a fõpolgármester;

és a Balaton Fejlesztési Tanács tekintetében:

g) a kormány kinevezett képviselõje.

(2) A területfejlesztési önkormányzati társulások képviselõi a területüket

érintõ fejlesztési programok tárgyalása során a regionális fejlesztési

tanácsban szavazati joggal vehetnek részt.

(3) A regionális fejlesztési tanács a tagjai sorából elnököt választ,

ügyrendjét egyhangúlag maga állapítja meg, munkaszervezetét maga alakítja

ki. Egyet nem értés esetén az ügyrendet a tanács megismételt ülésén

minõsített többséggel, azaz a tanács tagjai legalább 50 %-ának plusz egy

fõnek szavazatával fogadja el.

(4) A Budapesti Agglomeráció Fejlesztési Tanács és a Balaton Fejlesztési

Tanács dönt a hatáskörébe utalt pénzeszközök felhasználásáról és

megállapodást köthet az érintett tárcákkal az egyes fejlesztési programok

finanszírozásáról.

A területi államigazgatási szervek feladatai

18. §

A területi államigazgatási szervek a területfejlesztéssel és

területrendezéssel összefüggõ kormányzati feladatok végrehajtásában,

érvényesítésének ellenõrzésében, a térségi fejlesztés és tervezés

koordinálásában szakmai segítségnyújtással és információ szolgáltatással,

valamint hatósági ellenõrzéssel vesznek részt.

19. §

(1) A miniszter feladatkörébe tartozó egyes területrendezési feladatokat a

területi fõépítészek látják el.

(2) A területi fõépítész

a) elõzetesen véleményezi illetékességi területén a terület- és

településrendezési terveket, folyamatosan figyelemmel kiséri azok

megvalósulását, s indokolt esetben kezdeményezi e tervek módosítását,

b) véleményezi az országos, valamint az illetékességi területét érintõ

regionális fejlesztési programokat és azoknak a területrendezési

tervekkel való összhangját.

IV. fejezet

A TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS A TERÜLETRENDEZÉS ESZKÖZEI

A területfejlesztést segítõ pénzügyi eszközök

20. §

(1) A területfejlesztési célokat az általános gazdasági szabályozás, a

normatív és a térségre vonatkozó sajátos pénzügyi eszközrendszer

összehangolt mûködése biztosítja.

(2) A területfejlesztés külön jogszabály szerinti központi eszközei

különösen:

a) a területfejlesztési célokat szolgáló költségvetési elõirányzat

(a Terület-fejlesztési Alap átvett feladatai) legfeljebb 50 %-a,

b) a vállalkozásokat segítõ, meghatározott területen igénybevehetõ

pénzügyi kedvezmények.

(3) A területfejlesztést segítik külön jogszabályban meghatározott módon :

a) a gazdaság, a foglalkoztatás és az infrastruktúra fejlesztését

szolgáló pénzalapok, illetve költségvetési elõirányzatok,

b) az éves központi költségvetésben meghatározott, a minisztériumok

költségvetési forrásainak területfejlesztési programokra és célokra

biztosított kerete,

c) az egyes elkülönített pénzalapok területfejlesztési programokra és

célokra felhasználható pénzeszközei,

d) az önkormányzatok településfejlesztését támogató címzett- és

céltámogatások

rendszere.

(4) A területfejlesztés térségi eszközei

a) a területfejlesztési célokat szolgáló központi költségvetési

elõirányzat (a Területfejlesztési Alap átvett feladatai) legalább 50 %-a,

b) az önkormányzati szabályozás keretében mûködõ, az önkormányzatok

infrastruktúra fejlesztését támogató területi kiegyenlítõ pénzeszköz,

c) a térség helyi önkormányzatai által átadott források, helyi

adókedvezmények.

(5) A területfejlesztés egyéb eszközei:

a) a területfejlesztési célú segélyek, illetve hitelek,

b) a gazdálkodást végzõ szervezetek és mindezek érdekvédelmi

szervezetei, a gazdasági kamarák, valamint más intézmények önkéntes

hozzájárulásai.

21. §.

A területfejlesztés céljainak hatékony megvalósítása érdekében a központi

költségvetés, továbbá az egyes programok és fejlesztések elfogadásakor a

területfejlesztés céljait figyelembe kell venni:

a) az országos infrastruktúra-rendszerek fejlesztése során,

b) az ipari és mezõgazdasági válságkezelõ és szakmapolitikai

programokban,

c) a foglalkoztatás-politikában,

d) a beruházás- és vállalkozásösztönzést, valamint a

beruházásfejlesztést szolgáló alapok kialakításában,

e) az önkormányzati szabályozás kiegyenlítõ mechanizmusaiban,

f) az idegenforgalomban,

g) az adópolitikában,

h) a szociálpolitikában és az egészségügyi ellátásban,

i) a mûvelõdési és köz-oktatáspolitikában.

22. §

(1) A Kormány a területfejlesztési célok érdekében vállalkozási övezetet

hozhat létre az ipari szerkezet-átalakítás térségeiben (tartós szerkezeti

problémákkal küzdõ térségekben), illetve a gazdasági szerkezet-átalakítás

szempontjából meghatározó térségekben.

(2) A vállalkozási övezetekben a területfejlesztési célok érdekében - külön

törvényben meghatározott - pénzügyi és más kedvezményeket kell biztosítani.

(3) Önkormányzatok és kistérségi társulások sajátos területfejlesztési

céljaik érdekében ipari parkokat és egyéb fejlesztési egységeket hozhatnak

létre.

V. fejezet

A TERÜLETRENDEZÉSRE VONATKOZÓ KÜLÖN SZABÁLYOK

23. §

(1) A területi tervezés alapja a területfejlesztési koncepció, a

területfejlesztési program és a területrendezési terv.

(2) A területrendezési terv a területfejlesztési koncepciókban megállapított

célokkal összhangban meghatározza a térségi területhasználat módját.

(3) A területrendezési terv tartalmazza továbbá:

a) a térségi mûszaki infrastrukturális rendszerek térbeli rendjét;

b) a térség hosszú távú területi szerkezetét;

c) az egyes térségek adottságainak célszerû hasznosítását;

d) a környezet-, a táj- és természetvédelemmel kapcsolatos térségi

feladatokat;

e) a környezeti, a társadalmi és a gazdasági hatásvizsgálatot.

(4) A területfejlesztési és ágazati programok, valamint a településrendezési

tervek készítése, egyeztetése és elfogadása során figyelembe kell venni az

országos, regionális és megyei területrendezési tervben foglaltakat.

(5) A területrendezési terv (3) bekezdés c) pontjában meghatározott

feladatainak tartalmaznia kell a fenntartható fejlõdés, a környezeti

elemekkel való gazdálkodás és a környezet minõségének térségi szempontjait.

(6) A területrendezésre vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabályok

állapítják meg.

Területi információrendszer

24. §

(1) A társadalom, a gazdaság és a környezet területi jellemzõinek és

változásainak figyelemmel kísérése, illetve elõrejelzése érdekében az

országos, a regionális, a megyei és a települési szintek között az

információcsere biztosításával területi információs rendszert kell

létrehozni és mûködtetni.

(2) A miniszter, a megyei önkormányzat és a megyei jogú város részére az

adatgyûjtõ és feldolgozó szervezetek külön jogszabály rendelkezései szerint

területi bontásban rendszeresen adatot szolgáltatnak.

A nyilvánosság és a társadalmi részvétel

25. §

(1) A térségi területfejlesztési és területrendezési tervek nyilvánosak.

(2) A tervezés folyamatáról és a tervek elfogadásáról tényközlõ és általános

ismertetõ híradást kell közzétenni az érintett térségi, szükség esetén

országos tömegtájékoztatási eszközökben.

(3) A tervezéssel összefüggõ részletes szabályokat, így különösen a tervek

elkészítésének szakmai szabályait, elfogadásának rendjét jogszabály

állapítja meg. A területrendezési tervek szakmai tartalmának elbírálását a

külön jogszabályban meghatározott tervtanácsok végzik.

VI. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

26. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hatvanadik napon lép hatályba,

egyidejûleg az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény (a továbbiakban:

Ét.) 2. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, továbbá az

Ét. 4. §-a hatályát veszti:

"(2. § Az építésügyi igazgatás körébe tartozik:)

a) a városok és a községek rendezésére vonatkozó szabályok

megállapítása, érvényesítése és alkalmazásuk ellenõrzése".

(2) Az egyes állami tulajdonban lévõ vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába

adásáról szóló, 1991. évi XXXIII. törvény 51. §-ának (2) bekezdése helyébe

a következõ rendelkezés lép és a következõ (3) és (7) bekezdésekkel egészül

ki, egyidejûleg a (3) bekezdés (4) bekezdésre, a (4) bekezdés (5)

bekezdésre, az (5) bekezdés (6) bekezdésre változik:

"(2) Az ingatlan kezelõje köteles a vagyonmérlegben szereplõ belterületi

föld értékérõl a föld fekvése szerinti illetékes települési - a fõvárosban

a kerületi - önkormányzatot, valamint a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztériumot tájékoztatni."

"(3) A vagyonmérleghez tartozó belterületi föld ingatlannyilvántartásba

történõ bejegyzését igazoló határozat egy példányát a föld fekvése szerint

illetékes földhivatal megküldi a Környezetvédelmi és Területfejlesztési

Minisztériumnak."

"(7) Az (1) bekezdés szerinti vételárrész másik 50 %-át a külön

jogszabályban meghatározott számlára kell befizetni. A kötelezettség

teljesítésének elmulasztása esetén az adózás rendjérõl szóló 1990. évi

XCI. törvény rendelkezései az irányadóak."

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a

területfejlesztési támogatás irányelveirõl és a kedvezményezett területek

besorolásának feltételrendszerérõl szóló 84/1993. (XI.11.) OGY. határozat.

(4) A megyei önkormányzat a törvény hatálybalépését követõ harminc napon

belül kezdeményezi a megyei területfejlesztési tanács megalakulását az

alakuló ülés összehívásával.

(5) A 15. § (2) bekezdésében meghatározott regionális fejlesztési tanácsokat

1996. december 31-ig meg kell alakítani. Az ezzel kapcsolatos

szervezõmunkát a miniszter végzi.

(6) A területrendezés és a területfejlesztés állami feladatainak ellátását

segítõ háttérintézményi feltételekrõl a miniszter 1996. december 31-ig

gondoskodik.

(7) A törvény 6. § e) pontjában foglalt rendelkezéseket 1997. január 1-tõl

kell alkalmazni. 1996. évre a 27. § (1) bekezdés g) pontjában foglaltak az

irányadóak.

(8) A 7. § a) pont ab) alpontjában meghatározott koncepciót 1996-ban, a

Nemzeti Környezetvédelmi Programmal egyidejûleg kell elõterjeszteni.

Felülvizsgálata és megújítása hat évente történik, végrehajtásáról a

Kormány két évente beszámol az Országgyûlésnek.

27. §

(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a minisztériumok és az országos hatáskörû szervek

területfejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos feladatait;

b) a kedvezményezett területek besorolását;

c) a térségek besorolását és a kiemelt térségek behatárolását;

d) a területfejlesztési koncepciók, programok és a területrendezési

tervek egyeztetésének és elfogadásának rendjét;

e) a vállalkozási övezetek létrehozásának és mûködésének szabályait;

f) a területfejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos

információrendszert és a kötelezõ adatközlés szabályait;

g) a 20. § (4) bekezdés b) pontjában meghatározott pénzeszköz - a

társadalmi-gazdasági-infrastrukturális fejlettséget, illetve

elmaradottságot figyelembe vevõ - differenciált területi felosztását.

(2) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a terület-felhasználás és tájhasznosítás, a terület- és tájrendezés

országos, illetve térségi szabályait;

b) a területfejlesztési koncepciók, programok és a területrendezési

tervek tartalmi követelményeit és a tervek nyilvántartásának szabályait;

c) a területfejlesztési és területrendezési tervezésre jogosultak körét

és a szakképesítési feltételeket;

d) a tervtanács mûködésének szabályait.

Eleje Honlap