- 1 -

T/1538/17..

EGYSÉGES JAVASLAT

az igazságügyi szakértõi kamaráról szóló törvényjavaslatról

Dr.Vastagh Pál

Budapest, 1995. december 6.

Törvényjavaslat

az igazságügyi szakértõi kamaráról

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. §

(1) Az igazságügyi szakértõi kamara (a továbbiakban: kamara) az

igazságügyi szakértõk (a továbbiakban: szakértõ) önkormányzati elven alapuló

szakmai, érdekképviseleti köztestülete. Köztestületként az igazságügyi

szakértõi tevékenység tudományos mûvelésének támogatásával, a szakmai és

etikai elvek meghatározásával és érvényesítésével, valamint a szakértõk

képviseletével kapcsolatos közfeladatokat látja el.

(2) A kamara

a) az igazságügyi szakértõi tevékenységgel összefüggõ ügyekben képviseli

és védi az igazságügyi szakértõi kar tekintélyét, testületeinek és tagjainak

érdekeit, a szakértõk jogait,

b) képviseli az igazságügyi szakértõi kart a nemzetközi szakmai szerve-

zetekben,

c) megalkotja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályát,

d) megalkotja a szakértõk etikai kódexét, a törvényben meghatározott

esetekben a szakértõvel szemben etikai eljárást folytat le,

e) az igazságügyi szakértõi tevékenységre vonatkozó iránymutatást ad ki,

f) véleményezési jogot gyakorol a szakértõk tevékenységét érintõ

jogszabályok megalkotásánál,

g) véleményezési jogot gyakorol az igazságügyi szakértõi szervezet fej-

lesztési irányainak meghatározásában,

h) szervezi a szakértõk biztosító társaságokkal való kapcsolatait, gon-

doskodik a szakértõk szakértõi tevékenységéhez kapcsolódó biztosítási szerzõ-

dések nyilvántartásáról, indokolt esetekben a szakértõket biztosítási

szerzõdés megkötésére kötelezheti,

i) szervezi az igazságügyi szakértõk jogi és a szakértõi munkával össze-

függõ szakmai továbbképzését, ennek során együttmûködik a szakmai, társadalmi

szervekkel, más szakmai kamarákkal,

j) véleményt nyilvánít a szakértõk alkalmasságáról,

k) a törvényben meghatározott esetekben kezdeményezi a szakértõnek az

igazságügyi szakértõk névjegyzékébõl (a továbbiakban: névjegyzék) való törlé-

sét,

l) tagjairól nyilvántartást vezet,

m) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal.

A kamarai tagság keletkezése

2. §

(1) Azt a szakértõt, akit az igazságügy-miniszter a névjegyzékbe felvett -

a (2) bekezdésben szabályozott kivétellel -, az Igazságügyi Minisztérium

értesítése alapján fel kell venni a szakértõ lakóhelye szerint illetékes

területi kamarába.

(2) Nem kell értesíteni a kamarát a szakértõnek a névjegyzékbe való fel-

vételérõl, ha a szakértõi tevékenységét kizárólag közalkalmazotti jogviszony

alapján szakértõi intézményben, illetõleg a rendõrség állományába tartozó

szakértõként végzi, és más szakmai kamara tagja.

(3) A (2) bekezdésben szabályozott feltétel megszûnése esetén a szakértõ

30 napon belül köteles a kamarába való felvételét kérni.

(4) A kamarába való felvételét az a szakértõ is kérheti, akinek a kamarai

tagsága nem kötelezõ.

(5) Az e törvény szerinti kamarai tagság nem zárja ki, hogy a szakértõ más

szakmai kamara tagja is legyen.

A kamarai tagság megszûnése

3. §

(1) Megszûnik a szakértõ kamarai tagsága, ha

a) ezt a szakértõ kéri,

b) a névjegyzékbõl törölték,

c) a kamarából kizárták,

d) meghalt.

(2) A kamara a szakértõ névjegyzékbõl való törlését kezdeményezi, ha

a) a szakértõt a kamarából kizárták,

b) a kamara olyan tényrõl szerez tudomást, amely a szakértõnek a név-

jegyzékbõl való törlését alapozhatja meg,

c) a szakértõ neki felróható okból egy évig szakértõi tevékenységet nem

folytat.

A kamarai tag jogai és kötelességei

4. §

(1) A kamara tagjának joga, hogy

a) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a területi kamara közgyû-

lésén,

b) részt vegyen a területi kamarai küldöttek megválasztásában,

c) küldöttnek vagy tisztségviselõnek megválasszák,

d) igénybe vegye a kamara szolgáltatásait.

(2) A kamara tagjának kötelessége, hogy

a) megtartsa a kamara alapszabályában és egyéb szabályzatában foglaltakat,

b) megfizesse a kamarai tagdíjat.

II. Fejezet

A területi kamara

5. §

(1) A területi kamara jogi személy, amely képviseleti, ügyintézõi szer-

vezettel és önálló költségvetéssel rendelkezik, és a mûködési területén

képviseli a szakértõk érdekeit, gondoskodik a jogaik védelmérõl, ellátja az

alapszabályban meghatározott feladatokat.

(2) A Magyar Köztársaság területén a következõ területi kamarák mûködnek:

a) Budapesti Igazságügyi Szakértõi Kamara: Budapest, Nógrád megye és Pest

megye,

b) Debreceni Igazságügyi Szakértõi Kamara: Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-

Szatmár-Bereg megye,

c) Gyõri Igazságügyi Szakértõi Kamara: Gyõr-Moson-Sopron megye, Komárom-

Esztergom megye és Vas megye,

d) Kecskeméti Igazságügyi Szakértõi Kamara: Bács-Kiskun megye és Jász-

Nagykun-Szolnok megye,

e) Miskolci Igazságügyi Szakértõi Kamara: Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves

megye,

f) Pécsi Igazságügyi Szakértõi Kamara: Baranya megye, Somogy megye és

Tolna megye,

g) Szegedi Igazságügyi Szakértõi Kamara: Békés megye és Csongrád megye,

h) Veszprémi Igazságügyi Szakértõi Kamara: Fejér megye, Veszprém megye és

Zala megye területén.

(3) A területi kamara székhelye az elnevezésében szereplõ város.

A területi kamara szervei

6. §

(1) A területi kamara szervei

a) a közgyûlés,

b) a területi elnökség,

c) az etikai bizottság,

d) a számvizsgáló bizottság.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt szerveken kívül a területi kamara alap-

szabályában meghatározott, más bizottság is választható.

A közgyûlés

7. §

(1) A közgyûlés a területi kamara tagjaiból áll.

(2) A területi kamara közgyûlése

a) megválasztja a területi elnökséget, a bizottságokat, azok

tisztségviselõit és tagjait,

b) megválasztja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamarába delegált tagokat,

c) beszámoltatja a területi elnökséget és a bizottságokat,

d) elfogadja a költségvetést és a költségvetési beszámolót,

e) véleményt nyilvánít a szakértõi tevékenységgel kapcsolatos kérdésekben,

f) elfogadja - összhangban a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alap-

szabályával - a területi kamara alapszabályát,

g) meghatározza a kamarai hozzájárulás mértékét,

h) dönt a területi kamara tisztségviselõinek díjazásáról,

i) az a) pontban felsoroltakat visszahívhatja.

(3) A területi kamara elnöksége szükség szerint, de évente legalább egy

alkalommal köteles a közgyûlést összehívni. A kamarai tagok legalább egyhar-

madának indítványára a közgyûlést össze kell hívni. A kamarai tagok

összehívása az (5) bekezdésben foglaltakra való figyelmeztetés mellett

történik.

(4) A közgyûlés akkor határozatképes, ha azon a kamara tagjainak fele je-

len van. A közgyûlés határozatának érvényességéhez a megjelent tagok több-

ségének szavazata, a területi kamara alapszabályának elfogadásához és módo-

sításához a kamarai tagok több, mint felének szavazata kell.

(5) A közgyûlés határozatképtelensége esetén legalább nyolc nappal ké-

sõbbre, azonos napirenddel összehívott közgyûlés - a megjelentek számára

tekintet nélkül - határozatképes.

A területi elnökség

8.§

(1) A területi kamara elnöksége az elnökbõl, az elnökhelyettesbõl, és az

elnökségi tagokból áll.

(2) A területi elnökség tisztségviselõinek, tagjainak számát a területi

kamara alapszabálya határozza meg, és rendelkezik a jelölés módjáról, valamint

a területi elnökség mûködési rendjérõl.

9. §

A területi elnökség

a) összehívja a területi kamara közgyûlését, javaslatot tesz annak napi-

rendjére, elõkészíti a közgyûlés tárgyalásait és a hatáskörébe tartozó

döntések meghozatalát, megszervezi a közgyûlés határozatainak végrehajtását,

b) elõterjeszti a területi kamara költségvetését, és beszámol a közgyû-

lésnek a költségvetés felhasználásáról,

c) elvégzi a közgyûlés által meghatározott egyéb feladatokat,

d) nyilvántartást vezet a területi kamara tagjairól,

e) kezdeményezheti a szakértõ névjegyzékbõl való törlését,

f) etikai eljárást kezdeményezhet,

g) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket az alapszabály a hatáskörébe

utal.

A területi kamara elnöke

10. §

A területi kamara elnöke

a) képviseli a területi kamarát,

b) irányítja a területi elnökség és a bizottságok mûködését, gondoskodik a

határozatok végrehajtásáról,

c) a tevékenységérõl beszámol a területi kamara elnökségének,

d) etikai eljárást kezdeményezhet,

e) irányítja a területi kamara hivatali szervezetének mûködését, az alkal-

mazottak felett munkáltatói jogot gyakorol.

11. §

(1) A területi kamara elnökhelyettese az elnök és a területi kamara

alapszabálya által a hatáskörébe utalt feladatokat látja el.

(2) A területi kamara elnökét távolléte vagy akadályoztatása esetén az

elnökhelyettes helyettesíti.

Az etikai bizottság

12. §

(1) A közgyûlés megválasztja tagjai sorából a hat tagú etikai bizottságot:

öt tagot és az elnököt. Az etikai bizottság elnöke jelöli ki az esetenként

eljáró etikai tanácsot.

(2) Az etikai bizottság évente egyszer beszámol a tevékenységérõl a köz-

gyûlésnek.

A számvizsgáló bizottság

13. §

(1) A közgyûlés tagjai közül megválasztja a három tagú számvizsgáló

bizottságot: két tagot és az elnököt.

(2) A számvizsgáló bizottság a területi kamara gazdasági és pénzügyi

mûködését ellenõrzi. A számvizsgáló bizottság évente egyszer köteles a közgyû-

lésnek beszámolni. Az ellenõrzés során a számvizsgáló bizottság jogosultságait

a területi kamara alapszabálya határozza meg.

III. Fejezet

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

14. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara a szakértõk országos szervezete,

amely képviseli a szakértõk érdekeit, véleményt nyilvánít a szakértõket érintõ

kérdésekben.

(2) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamarát a területi kamarák alkotják; a

székhelye: Budapest.

15. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara szervei

a) a küldöttgyûlés,

b) az elnökség,

c) az etikai bizottság,

d) a számvizsgáló bizottság,

e) a szakbizottságok.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt szerveken kívül a Magyar Igazságügyi

Szakértõi Kamara Alapszabályában meghatározott más bizottság is választható.

16. §

(1) A küldöttgyûlés a területi kamarák elnökeibõl és a területi kamarák

által megválasztott tagokból áll. Az egyes területi kamarák által választható

tagok számát a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabálya határozza meg.

(2) A küldöttgyûlés

a) megválasztja, és beszámoltatja az elnököt, az elnökséget, a bizottságo-

kat, azok tisztségviselõit és tagjait,

b) elfogadja a költségvetést és a költségvetési beszámolót,

c) dönt a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara tisztségviselõinek díjazá-

sáról,

d) megalkotja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályát,

e) meghatározza a területi kamarák anyagi hozzájárulását,

f) elfogadja az elnökség jelentéseit, véleményt nyilvánít az elõterjeszté-

sekrõl, iránymutatásokról,

g) megalkotja a szakértõi tevékenység etikai kódexét,

h) az a) pontban felsoroltakat visszahívhatja.

(3) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége szükség szerint, de

évenként legalább egy alkalommal összehívja a küldöttgyûlést. A tagok legalább

egyharmadának indítványára a küldöttgyûlést össze kell hívni. A területi

kamarák elnökeit és a területi kamarák által választott tagokat az (5)

bekezdésben foglaltakra való figyelmeztetés mellett kell meghívni.

(4) A küldöttgyûlés határozatképes, ha azon a tagok fele jelen van. A

küldöttgyûlés határozatainak érvényességéhez a megjelent tagok többségének

szavazata, a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályának elfogadásához

és módosításához a tagok kétharmadának szavazata kell. Szavazategyenlõség

esetén az elnök szavazata dönt.

(5) A küldöttgyûlés határozatképtelensége esetén legalább nyolc nappal

késõbbre, azonos napirenddel összehívott küldöttgyûlés - a megjelentek számára

tekintet nélkül - határozatképes.

Az elnökség

17. §

(1) Az elnökség az elnökbõl, az elnökhelyettesekbõl és a küldöttgyûlés

által választott tagokból áll.

(2) Az elnökség tisztségviselõinek és tagjainak számát a Magyar Igaz-

ságügyi Szakértõi Kamara Alapszabálya határozza meg, rendelkezik a jelölés

módjáról és az elnökség mûködési rendjérõl.

(3) Az elnökség

a) összehívja a küldöttgyûlést, és javaslatot tesz az ülés napirendjére,

elõkészíti a küldöttgyûlés tárgyalásait és a hatáskörébe tartozó döntések

meghozatalát, szervezi a határozatok végrehajtását,

b) ellátja a szakértõk képviseletét a belföldi és a külföldi szakmai szer-

vezetekkel való kapcsolatokban,

c) kezdeményezheti a szakértõnek a névjegyzékbõl való törlését,

d) etikai eljárást kezdeményezhet,

e) elvégzi a küldöttgyûlés által meghatározott egyéb feladatokat.

18. §

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke

a) képviseli a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamarát,

b) irányítja az elnökség és a bizottságok mûködését, gondoskodik a hatá-

rozatok végrehajtásáról,

c) irányítja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara hivatali szervezetének

mûködését, az alkalmazottak felett munkáltatói jogot gyakorol,

d) etikai eljárást kezdeményezhet.

19. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnökhelyettesei az elnök és a

Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara alapszabálya által meghatározott

feladatokat látják el.

(2) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnökét a távolléte vagy

akadályoztatása esetén a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége által

kijelölt elnökhelyettes helyettesíti.

20. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara az Alapszabályát jóváhagyás

végett az igazságügy-miniszternek, iránymutatásait tájékoztatás végett az

igazságügy-miniszternek és a szakterületet felügyelõ miniszternek megküldi az

elfogadásától számított 30 napon belül.

(2) A területi kamara alapszabályának a Magyar Igazságügyi Szakértõi

Kamara Alapszabályával ellentétes rendelkezése semmis.

Az etikai bizottság

21. §

(1) A küldöttgyûlés tagjai közül megválasztja a 12 tagú etikai

bizottságot: 11 tagot és az elnököt.

(2) Az etikai bizottság elnöke jelöli ki az esetenként eljáró etikai

tanácsot.

(3) Az etikai bizottság évente egyszer beszámol a tevékenységérõl a kül-

döttgyûlésnek.

A számvizsgáló bizottság

22. §

(1) A küldöttgyûlés a tagjai közül megválasztja a három tagú számvizsgáló

bizottságot: két tagot és az elnököt.

(2) A számvizsgáló bizottság a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

gazdasági és pénzügyi mûködését ellenõrzi. A számvizsgáló bizottság évente

egyszer köteles a küldöttgyûlésnek beszámolni.

(3) A számvizsgáló bizottság munkája során bármely kamarai tagtól

felvilágosítást kérhet, a kamara irataiba betekinthet; intézkedést javasolhat

a küldöttgyûlésnek. Az ellenõrzés során a számvizsgáló bizottságot megilletõ

jogosultságokat a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabálya határozza

meg.

A szakbizottság

23. §

A küldöttgyûlés a szakértõkbõl szakbizottságot választ. A szakbizottság

eljárási rendjét, feladatait a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabá-

lya határozza meg.

IV. Fejezet

A kamarai tisztségviselõk választása,

megbízatásának megszûnése

24. §

(1) A kamarai tisztségviselõket az igazságügyi szakértõi kamara tagjai

közül négy éves idõtartamra titkosan választják. Azonos tisztségre a kamarai

tag legfeljebb két egymást követõ alkalommal választható meg.

(2) A tisztségviselõk megbízatása az új tisztségviselõk megválasztásának

napján szûnik meg. Ha a tisztségviselõ megbízatása egyéb okból elõbb szûnik

meg, a választására jogosult szerv a megbízatás megszûnésétõl számított 30

napon belül megválasztja az új tisztségviselõt.

25. §

(1) A tisztségviselõ megbízatása megszûnik a tisztségviselõ lemondásával,

visszahívásával, kamarai tagságának megszûnésével, valamint a megbízatás

idejének lejártával.

(2) A tisztségviselõ visszahívását az õt megválasztó szerv tagjainak

egytizede, a területi kamara vagy a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

tisztségviselõje kezdeményezheti.

(3) A visszahívásról - titkos szavazással - az a testület dönt, amelyik a

tisztségviselõt megválasztotta, a kezdeményezéstõl számított 30 napon belül.

V. Fejezet

Felelõsségi szabályok

Etikai vétség

26. §

Etikai vétséget követ el az a szakértõ,

a) aki az igazságügyi szakértõi tevékenység gyakorlásából eredõ, jogsza-

bályban meghatározott kötelességét megszegi, vagy e tevékenység etikai szabá-

lyait megsérti,

b) a kamarai tagdíjat nem fizeti meg.

Büntetések

27.§

(1) Az etikai vétséget elkövetõ szakértõvel szemben kiszabható büntetések

a következõk:

a) figyelmeztetés,

b) megrovás,

c) pénzbírság,

d) a kamarából való kizárás.

(2) A kamarából való kizárás esetén a területi elnökség, illetve a Magyar

Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége kezdeményezi a szakértõnek a név-

jegyzékbõl való törlését.

28.§

(1) A pénzbírság összege a - büntetés kiszabásának évében esedékes - évi

kamarai tagdíj ötszöröséig terjedhet.

(2) A pénzbírság felhasználására a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

Alapszabályának rendelkezései az irányadók.

Elévülés

29.§

(1) Nem indítható etikai eljárás, ha azt az eljárás kezdeményezésére jogo-

sult az etikai vétségnek a tudomására jutásától számított hat hónap alatt nem

kezdeményezi, vagy a cselekmény befejezése óta két év eltelt.

(2) Az az etikai vétség, amely bûncselekmény törvényi tényállását való-

sítja meg, a bûncselekménnyel együtt évül el.

Eljáró szervek

30.§

(1) A szakértõ etikai ügyében elsõ fokon annak a területi kamarának az

etikai tanácsa jár el, amelynek tagja az eljárás alá vont szakértõ; másodfokon

a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara etikai tanácsa jár el. Az elsõ fokú

etikai tanács három tagból, a másodfokú etikai tanács öt tagból áll.

(2) Az etikai tanács munkájának elõkészítését, a vizsgálat lefolytatását

vizsgálóbiztos végezheti. A vizsgálóbiztost az etikai tanács elnöke jelöli ki.

Kizáró okok

31.§

Az etikai tanács tagjaként nem járhat el,

a) aki ellen etikai, fegyelmi vagy büntetõ eljárás van folyamatban, ennek

jogerõs befejezéséig; ha az eljárás során a szakértõt elmarasztalják, az

etikai bizottsági tagsága megszûnik,

b) aki az eljárás alá vont szakértõ hozzátartozója,

c) akinek a tanúkénti meghallgatása az eljárásban szükségessé válhat,

d) az a vizsgálóbiztos, aki az ügyben eljárt,

e) aki az eljárást kezdeményezte,

f) akitõl az ügy elfogulatlan elbírálása egyéb okból nem várható.

32.§

(1) Az etikai tanácsba jelölt tag, illetve a vizsgálóbiztos haladéktalanul

köteles bejelenteni, ha vele szemben kizáró ok áll fenn.

(2) Ha olyan körülmény merül fel, amely a vizsgálóbiztosnak, az etikai ta-

nács elnökének, illetõleg tagjának elfogulatlanságát kétségessé teszi, az

eljárás alá vont szakértõ elfogultsági kifogást terjeszthet elõ.

(3) A kizáró okról az etikai bizottság elnöke határoz. Ha az etikai tanács

határozatképtelenné válik, az etikai bizottság elnöke új etikai tanácsot jelöl

ki.

Az etikai eljárás megindítása

33.§

(1) Etikai vétség alapos gyanúja esetén a területi elnökség, a területi

kamara elnöke, illetve a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége vagy a

Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke kezdeményezi az eljárás megin-

dítását; az etikai bizottság elnöke kijelöli az eljáró etikai tanácsot.

(2) Az etikai tanács 15 napon belül határozattal dönt az eljárás megin-

dításáról. Errõl az etikai tanács elnöke haladéktalanul tájékoztatja az

eljárás alá vont szakértõt, és közli vele az etikai eljárás okát is.

(3) Egyszerû ügyben - ha az etikai vétség egyértelmû, és az eljárás alá

vont szakértõ azt elismeri - az etikai tanács elnöke azonnal tárgyalást tûz

ki, vagy az etikai tanács a 27.§ (1) bekezdésének a)-b) pontjában

meghatározott büntetést alkalmazza.

Etikai vizsgálat

34.§

(1) A vizsgálóbiztos feladata a tényállás megállapításához szükséges

körülmények tisztázása. Ennek érdekében meghallgathatja az eljárás alá vont

személyt, a tanúkat, szakértõ közremûködését veheti igénybe, és egyéb bizo-

nyítást végezhet. Az eljárási cselekményrõl jegyzõkönyvet kell felvenni.

(2) A vizsgálóbiztos eljárásának nem akadálya, ha az eljárás alá vont

szakértõ a meghallgatáson nem jelenik meg, vagy nem nyilatkozik. Errõl a

szakértõt tájékoztatni kell.

(3) A vizsgálóbiztos az eljárásának eredményérõl jelentést készít az

etikai tanács részére, a jelentéshez csatolni kell az iratokat. A

vizsgálóbiztost az etikai tanács meghallgathatja.

Az elsõ fokú etikai tanács eljárása

35.§

Az etikai tanács a vizsgálóbiztos jelentésének beérkezése után a következõ

intézkedéseket teheti meg:

a) a vizsgálat kiegészítését rendeli el, és az iratokat visszaküldi a

vizsgálóbiztosnak,

b) kitûzi a tárgyalást,

c) a tárgyalás mellõzésével a 27.§ (1) bekezdésének a)-b) pontjában

meghatározott büntetést alkalmazza,

d) az eljárást megszünteti.

36.§

(1) A tárgyalásra az eljárás alá vont szakértõt és a képviselõjét meg kell

idézni.

(2) Ha az eljárás alá vont szakértõ szabályszerû idézés ellenére nem

jelent meg a tárgyaláson, azt a távollétében is meg lehet tartani. Errõl a

szakértõt az idézésben tájékoztatni kell.

(3) Az eljárás alá vont szakértõ és képviselõje az eljárásra, valamint a

bizonyítékokra nyilatkozatot tehet, az iratokba betekinthet, a tanúhoz és a

szakértõhöz kérdést intézhet; további bizonyítási indítványt terjeszthet elõ

az eljárás bármely szakaszában.

37.§

Az etikai tanács elnöke vezeti a tárgyalást, gondoskodik a tárgyalás

rendjének fenntartásáról, kihirdeti a határozatokat.

Az etikai tanács határozata

38.§

(1) A tanácskozás és a szavazás zárt ülésen történik.

(2) Az etikai tanács a határozatát szótöbbséggel hozza. Utolsóként az

etikai tanács elnöke szavaz.

39.§

Az etikai tanács határozatában az eljárást megszünteti, vagy az eljárás

alá vont szakértõt vétkesnek nyilvánítja, és büntetést szab ki; dönt az

eljárási költségek viselésérõl.

40.§

(1) A határozatot és indokait szóban ki kell hirdetni, és 15 napon belül

az eljárás alá vont szakértõ, képviselõje, valamint az eljárás kezdeményezõje

részére kézbesíteni kell.

(2) A határozatot az etikai tanács elnöke és tagjai írják alá.

Jegyzõkönyv

41.§

(1) A tárgyalásról jegyzõkönyvet kell készíteni. A jegyzõkönyvet az etikai

tanács elnöke és a jegyzõkönyvvezetõ írja alá.

(2) A jegyzõkönyvvezetõ kizárására a 31.§-ban foglaltak megfelelõen

irányadók.

Fellebbezés

42.§

(1) Az elsõ fokú etikai tanács határozata ellen az eljárás alá vont

szakértõ, képviselõje és az eljárás kezdeményezõje fellebbezéssel élhet a

másodfokú etikai tanácshoz.

(2) A fellebbezést az elsõ fokú határozat kézbesítésétõl számított 15

napon belül kell az elsõ fokú etikai tanácsnál benyújtani, és elõ kell

terjeszteni a fellebbezés indokait is.

(3) A határozat végrehajtására a fellebbezés halasztó hatályú.

(4) Az elsõ fokú etikai tanács a fellebbezési határidõ lejártával a

fellebbezést és az ügy iratait a másodfokú etikai tanácshoz felterjeszti.

A másodfokú etikai tanács eljárása

43.§

(1) A másodfokú etikai tanács a fellebbezést elutasítja, ha az nem a jogo-

sulttól származik, vagy nem határidõben nyújtották be.

(2) A másodfokú etikai tanács a fellebbezést tárgyaláson bírálja el. A

fellebbezési tárgyalást a másodfokú etikai tanács elnöke tûzi ki.

(3) A tárgyaláson ismertetni kell az elsõ fokú eljárás iratait és a

fellebbezésben foglaltakat.

(4) Ha a bizonyítás kiegészítése szükséges, azt a másodfokú etikai tanács

az elsõ fokú etikai tanács útján is foganatosíthatja.

44.§

(1) A másodfokú etikai tanács a határozatát és annak indokait szóban

kihirdeti.

(2) Ha az elsõ fokú határozat jogszabálysértõ vagy megalapozatlan - a

tényállás nincs felderítve, vagy hiányos, ellentétes az iratok tartalmával,

illetõleg helytelen ténybeli következtetést tartalmaz -, a másodfokú etikai

tanács az elsõ fokú határozatot hatályon kívül helyezi, és az elsõfokú etikai

tanácsot új eljárásra utasítja.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott eseten kívül a másodfokú etikai tanács

a fellebbezés keretei között az ügy érdemében határoz, a határozata vég-

rehajtható.

(4) A másodfokú eljárásban az elsõ fokú eljárás szabályait megfelelõen

kell alkalmazni.

(5) A másodfokú határozat ellen az eljárás alá vont szakértõ, a

képviselõje és az eljárás kezdeményezõje a kézbesítéstõl számított 30 napon

belül a közigazgatási perekre (Pp. XX. fejezet) irányadó szabályok szerint

bírósághoz fordulhat. A bíróság a kamarai határozatot megváltoztathatja.

A büntetõ eljárással kapcsolatos intézkedések

45.§

(1) Az etikai tanács elnökét bûncselekmény alapos gyanúja esetén

feljelentési kötelezettség terheli.

(2) A büntetõ eljárás jogerõs befejezéséig az etikai eljárást fel kell

függeszteni.

(3) A büntetõ ügyben eljáró hatóság a szakértõ ellen indított büntetõ

eljárásról a területi elnökséget értesíti.

Új eljárás kezdeményezése

46.§

A jogerõs határozat meghozatalát követõen a területi elnökség, a területi

kamara elnöke, a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége, elnöke vagy a

szakértõ új eljárást kezdeményezhet a szakértõ javára, ha olyan tényre vagy

bizonyítékra, illetve olyan jogerõs bírói vagy más hatósági határozatra hivat-

kozik, amelyet az etikai tanács nem bírált el - feltéve, hogy az elbírálás

esetén a határozatra lényeges kihatással lett volna. Új eljárásnak van helye

akkor is, ha az alapügyben az etikai tanács tagja a kötelességét a Büntetõ

Törvénykönyvbe ütközõ módon megszegte.

Költség

47.§

(1) Az eljárás költségét a kamara elõlegezi.

(2) Ha az etikai eljárás során a szakértõ felelõsségét megállapították,

köteles az eljárás költségét egészben vagy részben megtéríteni.

A határozat megküldése

48.§

Az etikai tanács a jogerõs határozatát megküldi a területi elnökségnek.

VI. Fejezet

Törvényességi felügyelet

49.§

(1) Az igazságügy-miniszter törvényességi felügyeletet gyakorol a kamara

tevékenysége felett.

(2) Az igazságügy-miniszter a törvényességi felügyeleti jogkörében

a) ellenõrzi, hogy a területi kamarák és a Magyar Igazságügyi Szakértõi

Kamara tevékenysége megfelel-e a jogszabályoknak és az Alapszabálynak;

b) jóváhagyja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályát.

(3) Az igazságügy-miniszter

a) a területi kamara és a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

jogszabállyal ellentétes határozatát hatályon kívül helyezheti;

b) ismételt és súlyos jogszabálysértés esetén a területi kamara vagy egyes

szervei mûködését felfüggesztheti. Ha az igazságügy-miniszter a területi

kamara mûködését felfüggesztette, felügyelõ biztost rendel ki a területi

kamara hatáskörébe tartozó feladatok elvégzésére.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

50.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ második hónap 1. napján lép

hatályba.

(2) A területi kamarákat és a területi elnökségeket e törvény hatályba-

lépését követõ 6 hónapon belül meg kell alakítani. A területi kamarák megala-

kulásától számított 3 hónapon belül létre kell hozni a Magyar Igazságügyi

Szakértõi Kamarát és szerveit.

(3) A törvény alkalmazása során hozzátartozón a Pp. 13.§-ának (2)

bekezdése szerinti hozzátartozót kell érteni.

T/1538/17.. számú

EGYSÉGES JAVASLAT

az igazságügyi szakértõi kamaráról szóló törvényjavaslatról

Dr. Vastagh Pál

Budapest, 1995. december 6.

Eleje Honlap