1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1544/66..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a tûz

elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló T/1544..

számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1.) Az 1.§. (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(4) A törvény hatálya nem terjed ki a Magyar Honvédség fegyveres

õrséggel õrzött létesítményeire és a bányák föld alatti részére.

Indokolás:

Célszerû a törvény hatálya alá vonni a Honvédség olyan objektumait, mint

üdülõk, csapatpihenõk, vagy gazdálkodást folytató egységek - erdészet,

fafeldolgozó üzem stb. - amelyeknél nincs szervezve tûzoltó alegység.

2.) A 4.§ b.) pontja az alábbiak szerint módosul:

b.) tûz elleni védekezés (a továbbiakban: tûzvédelem) a tûzesetek

megelõzése, a tûzoltási feladatok ellátása, [tüzek eloltása] a tûzvizsgálat,

valamint ezek feltételeinek biztosítása;

Indokolás:

E két fogalom: tûzoltási feladatok ellátása, tüzek eloltása ugyanazt

jelenti, ezért szükségtelen az ismétlés.

3.) A 4.§ c.) pontja az alábbiak szerint módosul:

c.) tûzoltási feladat: [a veszélyeztetett személyek mentése,] élet-

és tárgymentés, a tûz terjedésének megakadályozása, [az anyagi javak védelme,]

a tûz eloltása és a szükséges biztonsági intézkedések megtétele, továbbá a tûz

közvetlen veszélyének elhárítása;

Indokolás:

A szakmában a veszélyeztetett személyek mentését életmentésnek nevezik, a

veszélyeztetett tárgyak, anyagi javak mentését pedig tárgymentésnek. A

szakirodalom, de a gyakorlat is az élet- és tárgymentés fogalompárt használja.

4.) A 21.§ új (4) bekezdéssel egészül ki:

(4) Ha a felelõs tervezõ és kivitelezõ nyilatkozatában valótlant

állít - amennyiben súlyosabb megítélés alá nem esik - tûzvédelmi

szabálysértést követ el és 50 000 Ft-ig terjedõ bírsággal sújtható.

Indokolás:

Ezen nyilatkozatoknak olyan nagy a súlyuk, hogy a valótlan nyilatkozat

adásától szankcióval is vissza kell tartani az érdekelteket.

5.) A 27.§ e.) pontja az alábbiak szerint módosul:

e.) elrendelheti a hivatásos önkormányzati és az önkéntes tûzoltóság

készenléti szolgálatát [ ;] helyi és összevont ellenõrzõ gyakorlatok

tartását;

Indokolás:

Csak gyakorlatok tartásával lehet a különbözõ területeken mûködõ

tûzoltóságok együttes bevetését gyakorolni, erre az irányító és végrehajtó

állományt felkészíteni.

6.) A 29.§ új (3) bekezdéssel egészül ki:

(3) Az önkormányzatok résztvesznek a lakosság tûzvédelmi

felvilágosításában, a tûzvédelmi propagandában.

Indokolás:

Önkormányzati részvétel nélkül a fenti feladat végzésére csak a

tûzoltóság nem képes.

7.) A 30.§ (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(5) Az országos és megyei parancsnokság hatósági és szakhatósági

tevékenységet végez;

Indokolás:

Szükséges a hatósági jogkörmegosztás, hogy a megyei szinten elintézhetõ

ügyek ne kerüljenek országos hatáskörû szervhez.

8.) A 34. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az önkéntes tûzoltóság a települési önkormányzat és a tûzoltó

egyesület által közösen alapított köztestület (Ptk.65.§), amely tûzoltási és

mûszaki mentési célokra folyamatosan igénybevehetõ készenléti szolgálatot lát

el, és önálló mûködési területtel rendelkez [ik] het. A mûködési terület

megállapítását a székhely szerinti települési önkormányzat képviselõtestülete

kezdeményezi a belüyminiszternél.

Indokolás:

Csak a legjobban felszerelt önkéntes tûzoltóság - ilyen viszont kevés van

az országban - tud mûködési területet védeni. A többi csak a saját

településén, esetleg a szomszédos településeken képes mentõ tûzvédelmi

feladatokat ellátni. Ezért nem kerülhet be a Riasztási és Segítségnyújtási

Tervbe /:RST:/ és így nem kaphat önálló mûködési területet.

9.) A 34.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Az önkéntes tûzoltóság parancsnokát a hivatásos önkormányzati

tûzoltóparancsnok véleményének kikérése mellett a köztestület nevezi ki.

Indokolás:

A vélemény kikérést a szakmai alkalmasság megítélése indokolja.

Budapest, 1996. március hó 04. nap

Sebõk János

országgyûlési képviselõ

MSZP

Eleje Honlap