ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1544/75..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a tûz

elleni védekezésrõl , a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló T/1544..

számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

Az V. fejezet A tûzoltóság 31. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság a községekben, a városokban, a

megyei jogú városokban és a fõvárosban a[z] telepûlési képviselõ-testület

(közgyûlés) döntése alapján az önkormányzat intézményeként mûköd[ik]het."

Indokolás

A törvényjavaslat eredeti megfogalmazása szerint a hivatásos önkormányzati

tûzoltóság -függetlenül a települési önkormányzat legfõbb döntéshozó

szervének, a képviselõ-testületnek, illetve a közgyûlésnek a döntésétõl- az

önkormányzat intézményeként mûködik.

Ezzel a javaslat a döntéstõl függetlenül kötelezõvé teszi az önkormányzat

számára a tûzoltóság, mint intézmény létrehozását.

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 9. § (4) bekezdése

feljogosítja a képviselõ-testületet arra, hogy a feladatkörébe tartozó

közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, vállalatot, más

szervezetet alapíthasson. Az Ötv. 81. § (1) bekezdése értelmében pedig az

önkormányzat a helyi lakosság szükségleteibõl és a jogszabályokból adódó

feladatait saját költségvetési szerv útján, más gazdálkodó szervezet

támogatásával, illetve egyéb módon látja el, továbbá az önkormányzat

feladataihoz igazodóan választja meg a gazdálkodás formáit és a pénzügyi

elõírások keretei között önállóan alakítja ki az érdekeltségi szabályokat.

Vagyis az idézett törvény nem csak az intézményalapítás jogát, hanem a

feladatellátás egyéb módjának választási jogát is elismeri.

A törvényjavaslat szerint a központi normatíva csupán a fenntartási,

üzemeltetési költségeket fedezi, a szükségessé váló beruházások, felújítások

megvalósítására csupán pályázat útján elnyert támogatásra van lehetõség. (

Ismerve a mai gazdasági helyzetet, elõre látható, hogy a pályázatra

elkülönített pénzösszeg csak a pályázni kívánt összegek töredékét fogja

fedezni, valamint felmerül a kérdés, hogy mi történik akkor, ha a pályázat

benyújtásának határidejét követõen valamely berendezés, felszerelés pótlásra

szorul, akkor erre mikor és milyen forrásból kerülhet sor. )

A hivatásos önkormányzati tûzoltóságok tárgyi és költségvetési átadás-

átvételének rendjérõl szóló 59/1995. (V.30.) Korm.rend. 2. § (1) bekezdése úgy

rendelkezik, hogy a rendeletben foglalt eszközök, vagyontárgyak a hivatásos

önkormányzati tûzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat számára akkor adható

át, ha a fenntartó gondoskodik a tûzoltóság önkormányzati költségvetési

szervként történõ megalapításáról. A feltételesen megfogalmazott átadási

lehetõség alapján a helyi önkormányzat nem köteles a tûzoltóságot

költségvetési szervként létrehozni . ( Így a törvényjavaslat és a

kormányrendelet ellentétes rendelkezéseket tartalmaz. )

A központi gazdálkodás körébe tartozó kiadásokra a központi költségvetésnek

kellene fedezetet biztosítani a költségvetési törvényben foglaltaknak

megfelelõen, vagyis az önkormányzatra hárított újabb feladat teljes anyagi

hátterének központi forrásból történõ biztosítására lenne szükség.

Figyelembe kell venni az Ötv. 1. § (5) bekezdését is, mely szerint törvény a

helyi önkormányzatnak kötelezõ feladat- és hatáskört is megállapíthat, továbbá

a kötelezõen ellátandó önkormányzati feladat- és hatáskörök meghatározásával

egyidejûleg az Országgyûlés biztosítja az ellátásukhoz szükséges anyagi

feltételeket és dönt a költségvetési hozzájárulás mértékérõl és módjáról. Az

elmúlt évek során a jogszabályok egyre több feladatot hárítottak át az

önkormányzatokra anélkül, hogy azok ellátásának tényleges fedezetét

biztosították volna.

A települési önkormányzatok legfontosabb feladata a helyi lakosság igényeihez

igazodó feladatellátás és közszolgáltatás biztosítása lenne, de a kötelezõ

feladatok növekedésével egyre kevésbé lehet figyelembe venni a lakossági

igényeket, így az önkormányzatok rövid idõn belül egy pusztán

alapszolgáltatásokat kínáló és lehetõségeik szerint teljesítõ szolgáltatóvá

válnak. A sokasodó kötelezõ feladatok így azzal a következménnyel is járnak,

hogy önként vállalt feladatot nem is tud felvállalni az önkormányzat, mivel

törvényi elõírás, hogy az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem

veszélyeztetheti a törvény által kötelezõen elõírt önkormányzati feladat- és

hatáskörök ellátását. [Ötv. 1.§ (4) bek. ]

Az máris megállapítható, hogy a költségvetési hozzájárulás ezen feladat

ellátásának fedezetét csak részben biztosítja, a további szükséges fedezetet

az önkormányzatnak kell elõteremtenie. A nem elégséges költségvetési

hozzájárulás mellett nehezíti az önkormányzatok helyzetét az is, hogy a

tûzoltóság mûködtetéséhez szükséges tárgyi (elsõsorban ingatlan) vagyon

juttatás sem biztosított.

A törvényjavaslat 47. § (3) bekezdése szerint ugyanis a hivatásos

önkormányzati tûzoltóságok használatában lévõ állami tulajdonú ingatlanok és

ingóságok térítésmentesen a fenntartó önkormányzatok tulajdonába kerülnek,

ugyanezen § (4) bekezdése pedig akként rendelkezik, hogy a megyei

önkormányzatok tulajdonában lévõ ingatlanok és ingóságok -megegyezés esetén-

térítésmentesen a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot fenntartó önkormányzat

tulajdonába adhatók.

Itt egy véletlenszerû vagyonjuttatásról van szó, vagyis amíg az állami

tulajdonú vagyon minden további nélkül, törvény alapján önkormányzati

tulajdonba kerül, addig a megyei önkormányzat döntési körébe tartozik, hogy a

tulajdonában álló vagyont a települési önkormányzat tulajdonába adja-e. Nyitva

marad tehát az a kérdés, hogy -a megyei és a települési önkormányzat

megegyezésének hiányában- miként fog vagyonhoz jutni a hivatásos tûzoltóságot

fenntartó önkormányzat. Ez pedig jogbizonytalanságot eredményez.

A korábban hivatkozott kormányrendelet is csupán átadásról, s nem tulajdonba

adásról rendelkezik, így a megyei önkormányzat tulajdonában lévõ ingatlanokon

pusztán használati jogot szereznének a települési önkormányzatok. Legtöbb

esetben ezek az ingatlanok igen leromlott állapotban vannak, s máris szükséges

felújításuk, korszerûsítésük. A munkálatok költségeit a helyi önkormányzatnak

kell finanszíroznia, így az a furcsa helyzet áll elõ, hogy több milliós

beruházást kell eszközölnie más tulajdonában álló ingatlanba.

Mindezek alapján a törvényi szabályozás nem felel meg a törvényjavaslat

indokolásában foglalt azon kitételnek, hogy a javaslat 47. §-a a tûzoltóságok

használatában, kezelésében, illetõleg tulajdonában álló ingó- és ingatlan

vagyontárgyak sorsát kívánja megnyugtató módon szabályozni. Viszonylag

megnyugtató megoldást csak a vagyontárgyak általános körû települési

önkormányzati tulajdonba adása jelentené, amely jelentõsen elõsegítené a

képviselõ-testület döntését a tûzoltóság, mint költségvetési szerv létrehozása

tárgyában. Amennyiben nem kíván ilyen intézményt létrehozni, a tûzoltóság

továbbra is állami tûzoltóságként mûködik.

A javasolt módosítás elfogadásával a képviselõ-testület, illetve a közgyûlés -

törvényben biztosított jogánál fogva- belátása szerint és anyagi

lehetõségeinek ismeretében, a helyi viszonyokat és igényeket is figyelembe

véve dönthetne a tûzoltóság, mint intézmény létrehozásának kérdésében.

Budapest, 1996. március 08.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap