1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/1544/380.. szám

EGYSÉGES JAVASLAT

a tûz elleni védekezésrõl,

a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról

Ellenjegyezte:

Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1996. április 18.

Az Országgyûlés az Alkotmányból és a nemzetközi szerzõdésekbõl eredõ feladatok

teljesítése érdekében, az élet és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ tüzek

megelõzése, a tûzeseteknél, a mûszaki mentéseknél való segítségnyújtás és a

tûz elleni védekezésben résztvevõk jogainak, kötelezettségeinek, valamint a

védekezés szervezeti, irányítási rendjének, személyi, tárgyi és anyagi

feltételeinek szabályozására a következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény hatálya

1. §

(1) A törvény hatálya kiterjed

a/ a Magyar Köztársaság területén tartózkodó magánszemélyekre;

b/ a Magyar Köztársaság területén levõ jogi személyekre, magán- és jogi

személyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteire, ha ezekre

vonatkozóan jogszabály, vagy nemzetközi szerzõdés másként nem rendelkezik,

ezek hiányában a viszonosság irányadó;

c/ a Magyar Köztársaság területén folytatott, a tûzvédelemre kiható

valamennyi tevékenységre és a tûzoltóság által végzett mûszaki mentésre.

(2) A diplomáciai vagy nemzetközi jogon alapuló mentességet élvezõ személyekre

a nemzetközi szerzõdésekben foglaltak, ezek hiányában a viszonosság az

irányadó.

(3) A viszonosság fennállása tekintetében az igazságügy-miniszter, a

külügyminiszter és a belügyminiszter együttes nyilatkozata az irányadó.

(4) A törvény hatálya nem terjed ki a Magyar Honvédség létesítményeire és a

bányák föld alatti részeire.

2 . §

(1) A tûzvédelemmel és a mûszaki mentéssel kapcsolatos kötelezettségeket az e

törvény hatálya alá tartozóknak a jogszabályokban és kötelezõen alkalmazandó

szabványokban meghatározottak szerint kell megvalósítani.

(2) A tûzoltás és a mûszaki mentés azon önkormányzatok kötelezõ

közszolgáltatási feladata, amelyek készenléti szolgálatot ellátó hivatásos

önkormányzati vagy önkéntes tûzoltósággal rendelkeznek.

(3) A tûzoltás és a mûszaki mentés az e törvényben meghatározott kivételekkel

térítésmentes.

(4) A hivatásos, az önkéntes és a létesítményi tûzoltóságok a tûzvédelmi és

mûszaki mentési feladataik ellátása során kötelesek egymással együttmûködni.

3. §

A hivatásos állami, a hivatásos önkormányzati, az önkéntes és a létesítményi

tûzoltóság (a továbbiakban együtt: tûzoltóság) a tûz oltása, illetõleg a

mûszaki mentés érdekében a személyes szabadságra, a magánlakás

sérthetetlenségére és a tulajdonra vonatkozó alkotmányos jogokat - az e

törvényben meghatározottak szerint - olyan mértékben korlátozhatja, amely

arányban áll az élet, a testi épség és anyagi javak védelmével.

Értelmezõ rendelkezések

4. §

E törvény alkalmazásában

a/ tûz (tûzeset): az az égési folyamat, amely veszélyt jelent az életre,

a testi épségre vagy az anyagi javakra, illetve azokban károsodást okoz;

b/ tûz elleni védekezés (a továbbiakban: tûzvédelem) a tûzesetek

megelõzése, a tûzoltási feladatok ellátása, a tûzvizsgálat, valamint ezek

feltételeinek biztosítása;

c/ tûzmegelõzés: a tüzek keletkezésének megelõzésére, továbbterjedésének

megakadályozására, illetõleg a tûzoltás alapvetõ feltételeinek biztosítására

vonatkozó, a létesítés és a használat során megtartandó tûzvédelmi

jogszabályok, szabványok, hatósági elõírások rendszere és az azok

érvényesítésére irányuló tevékenység;

d/ tûzvédelmi megfelelõségi tanúsítvány: az az irat, amely igazolja,

hogy az építési anyag, szerkezet, építési mód, tûz- vagy robbanásveszélyes

anyag - a robbanó- és a robbantóanyag kivételével - készülék, gép, berendezés,

technológia, tûzoltótechnikai eszköz és oltóanyag megfelel a jogszabályokban,

szabványokban meghatározott tûzvédelmi követelményeknek;

e/ tûzoltási feladat: a veszélyeztetett személyek mentése, a tûz

terjedésének megakadályozása, az anyagi javak védelme, a tûz eloltása és a

szükséges biztonsági intézkedések megtétele, továbbá a tûz közvetlen

veszélyének elhárítása;

f/ tûzvizsgálat: a tûzoltóságnak azon szakmai tevékenysége, amely a tûz

keletkezési idejének, helyének és okának felderítésére irányul;

g/ mûszaki mentés: természeti csapás, baleset, káreset, rendellenes

technológiai folyamat, mûszaki meghibásodás, veszélyes anyag szabadba jutása

vagy egyéb cselekmény által elõidézett veszélyhelyzet során az emberélet, a

testi épség és az anyagi javak védelme érdekében a tûzoltóság részérõl - a

rendelkezésére álló, illetõleg az általa igénybe vett eszközökkel - végzett

elsõdleges beavatkozói tevékenység.

A tûzjelzés

5. §

(1) Aki tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli, köteles azt

haladéktalanul jelezni a tûzoltóságnak vagy ha erre nincs lehetõsége, a

rendõrségnek vagy a mentõszolgálatnak, illetõleg a települési önkormányzat

polgármesteri hivatalának (körjegyzõségnek).

(2) A törvény hatálya alá tartozók a tûz jelzéséhez, a segítségkéréshez

híradási eszközüket kötelesek rendelkezésre bocsátani, szükség esetén

jármûveikkel segítséget nyújtani.

(3) A rendõrség, a mentõszolgálat, a polgármesteri hivatal (körjegyzõség), a

hozzá beérkezett tûzjelzést köteles haladéktalanul továbbítani az állandó

készenléti szolgálatot ellátó tûzoltósághoz.

(4) A tûzjelzés lehetõségét az állandó készenléti szolgálatot ellátó

tûzoltósághoz minden településrõl és az Országos Tûzvédelmi Szabályzatban

meghatározott létesítménybõl biztosítani kell. Az ezzel kapcsolatos költségek

a települési önkormányzatot, illetõleg a létesítmény fenntartóját terhelik.

Több fenntartó esetén az érdekeltek a költségeket érdekeltségük arányában

viselik.

(5) Tûzjelzés céljára a településen mindenki által bármikor igénybe vehetõ

nyilvános távbeszélõ állomást kell üzemben tartani.

(6) Az állandó készenléti szolgálatot ellátó tûzoltóságnál az ügyeleti

szolgálati helyen távbeszélõ és más, attól független hírközlõ berendezést

kell üzemeltetni. A tûz és káreset jelzésének fogadására összevont ügyelet is

létesíthetõ.

(7) A tûzjelzés díjtalan és más hívásokkal szemben elsõbbséget élvez.

A tûzoltás

6. §

(1) A törvény hatálya alá tartozók a tûzoltásban, a mûszaki

mentésben - ellenszolgáltatás nélkül - életkoruk, egészségi, fizikai állapotuk

alapján elvárható személyes részvétellel, adatok közlésével kötelesek

közremûködni.

(2) Azokat a változásokat, amelyek a településen, illetõleg a létesítményben a

tûzoltást befolyásolhatják (út, közmûvezetékek elzárása, forgalom elterelése

stb.) a kezdeményezõ vagy az elhárításért felelõs szerv haladéktalanul köteles

az állandó készenléti szolgálatot ellátó hivatásos önkormányzati, illetõleg

önkéntes tûzoltóságnak szóban azonnal és írásban is bejelenteni.

7. §

(1) A tûz oltásának felelõs vezetõje a tûzoltásvezetõ, aki csak a tûzoltóság

tagja lehet. A tûzoltás színhelyén más személy csak a tûzoltásvezetõ elõzetes

egyetértésével intézkedhet.

(2) A tûzoltásvezetõ a tûzoltáshoz:

a/ a fegyveres erõk, a rendõrség, a polgári védelem, a vám- és

pénzügyõrség, a büntetésvégrehajtási és a környezetvédelmi szervek, a

mentõszolgálatok és a közüzemi vállalatok kirendelését igényelheti. Ezek a

szervek, ha az az alapfeladataik ellátását nem veszélyezteti, kötelesek eleget

tenni a kirendelésnek;

b/ magánszemélyeket a tûz oltásában és a mentési munkálatokban, az

életkoruk, egészségi és fizikai állapotuk alapján elvárható közremûködésre

kötelezhet;

c/ az a) alpontban nem említett jogi személyeket, valamint a magán- és

jogi személyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteit a tûz oltásában

és a mentési munkálatokban való közremûködésre kötelezhet;

d/ az a/-c/ pontban felsoroltak jármûveit, eszközeit, felszereléseit,

anyagait igénybe veheti;

e/ elrendelheti a Riasztási és Segítségnyújtási Tervben meghatározott

tûzoltóságok riasztását;

f/ igényelheti az e/ ponton kívüli tûzoltóságok riasztását;

g/ a karitatív szervezetek egységeinek közremûködését kérheti,

h/ elrendelheti, hogy a tûzoltásban résztvevõk - az 1. § (2) bekezdésében

foglaltakra figyelemmel - magánlakásba, illetõleg jogi személyek, a

magánszemélyek és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetek

tulajdonában, használatában, kezelésében álló területre, létesítménybe,

épületbe, helyiségbe bontással is behatolhassanak.

(3) A tûzoltásvezetõ a tûz által veszélyeztetett és a tûz oltásához szükséges

területen minden tevékenységet korlátozhat, megtilthat, elrendelheti az

illetéktelen vagy a veszélyeztetett személyek, valamint az anyagi javak

eltávolítását, a terület kiürítését.

(4) A (2) bekezdés a/ pontjában felsorolt szervek egységeinek a tûzoltásvezetõ

csak a jelenlevõ parancsnokaik, illetve vezetõik útján adhat utasítást a

tûzoltásban való közremûködésre.

8. §

(1) A tûzoltóság által a tûzoltás, a mûszaki mentés vagy az ezzel kapcsolatos

gyakorlatok során okozott kár, illetõleg a tûzjelzésben, tûzoltásban, mûszaki

mentésben közremûködõknek a közremûködésükkel, jármûveik, eszközeik,

felszereléseik igénybevételével közvetlen összefüggésben keletkezett, más

forrásból meg nem térülõ kárának megtérítésére - az elmaradt haszon

kivételével - ha e törvény kivételt nem tesz, a Polgári Törvénykönyv

szabályait kell alkalmazni.

(2) Nem kell megtéríteni annak a kárát, aki a tüzet szándékosan vagy súlyos

gondatlanságból okozta.

(3) A kártérítési, illetve kártalanítási ügyekben a kárt okozó tûzoltóság

fenntartója jár el.

(4) Köteles a tûzoltással, mûszaki mentéssel és ezek jelzésével kapcsolatosan

keletkezett költségek megtérítésére az, aki:

a/ a beavatkozást igénylõ eseményt szándékosan okozta;

b/ a tûzoltásra vagy a mûszaki mentésre vonatkozóan szándékosan

megtévesztõ jelzést adott.

A mûszaki mentés

9. §

A mûszaki mentések jelzésére, a jelzés feltételeinek biztosítására, a mûszaki

mentésben való részvételre, irányítására, - ha jogszabály eltérõen nem

rendelkezik - az 5-7. §-okban foglaltakat kell értelemszerûen alkalmazni.

10. §

(1) A tûzoltáson és a mûszaki mentésen kívül a tûzoltóság egyéb beavatkozást

az érdekelt kérelmére és költségére végezhet.

(2) A tûzoltási és a mûszaki mentési eszközök térítés ellenében történõ

igénybevétele csak a riaszthatóság megtartása mellett történhet.

II. fejezet

A TÛZMEGELÕZÉSI FELADATOK

Tûzvédelmi hatósági feladatok

11. §

A tûzvédelmi hatóság külön jogszabályban meghatározott esetekben engedélyezõ,

tiltó és korlátozó intézkedéseket tesz, a tûzesettel kapcsolatban hatósági

bizonyítványt ad ki, valamint a tûzvédelmi kötelezettségeiket megsértõkkel

szemben tûzvédelmi bírságot szab ki.

12. §

(1) Tûzvédelmi hatóságként a 13. §-ban meghatározott kivételekkel elsõ fokon

a települési önkormányzat jegyzõje (körjegyzõ), fõvárosban a fõjegyzõ,

másodfokon a megyei, fõvárosi közigazgatási hivatal vezetõje jár el.

(2) A tûzvizsgálatban, a tûzvédelmi ellenõrzés során és a szakhatósági

ügyekben az illetékes önkormányzati tûzoltóparancsnok jár el.

13. §

(1) Az új tûzoltótechnikai eszközök és oltóanyagok gyártásának,

forgalmazásának, a meglévõk módosításának engedélyezése, valamint a

jogszabályban, szabványban meghatározott tûzvédelmi követelményektõl való

eltérés ügyében tûzvédelmi hatóságként elsõ fokon az országos parancsnok,

másodfokon a belügyminiszter jár el.

(2) Az új építési anyag, szerkezet, építési mód, tûz- vagy robbanásveszélyes

anyag - a robbanó és robbantó anyag kivételével -, készülék, gép,berendezés,

technológia alkalmazásának, gyártásának engedélyezéséhez az országos

parancsnok egyetértése szükséges.

(3) Az (1) és a (2) bekezdésben foglalt esetekben a hatósági engedély,

illetõleg az egyetértés csak megfelelõségi tanúsítvány megléte esetén adható

meg.

A tûzvizsgálat

14. §

(1) A tûzvizsgálatot a tûzoltásvezetõnek kell megkezdenie, aki bûncselekmény

gyanúja esetén értesíti az illetékes rendõri szervet.

(2) A tûzoltóság a rendõrség kiérkezéséig köteles biztosítani a tûzeset

helyszínét, továbbá azoknak a dolgoknak a megõrzését, amelyek a bûncselekmény

gyanújának bizonyítékául szolgálhatnak.

III. fejezet

A MAGÁNSZEMÉLYEK, A JOGI SZEMÉLYEK VALAMINT A

MAGÁN- ÉS JOGI SZEMÉLYEK JOGI SZEMÉLYISÉGGEL NEM RENDELKEZÕ SZERVEZETEINEK

TÛZVÉDELEMMEL ÉS MÛSZAKI MENTÉSSEL KAPCSOLATOS FELADATAI

A magánszemélyek tûzvédelemmel és mûszaki mentéssel

kapcsolatos feladatai

15. §

(1) A magánszemélyeknek meg kell ismerniük és meg kell tartaniuk, illetõleg

meg kell tartatniuk a tulajdonukban, használatukban levõ épületek, lakások,

jármûvek, gépek, berendezések, eszközök és anyagok használatára és

mûködtetésére vonatkozó tûzmegelõzési szabályokat.

(2) A magánszemélyek kötelesek gondoskodni az (1) bekezdésben felsoroltaknak a

jogszabályban, kötelezõen alkalmazandó szabványban meghatározott tûzvédelmi

felülvizsgálatáról és biztosítani a tûzvédelmi ellenõrzés lehetõségét.

16 .§

A magánszemélyeknek meg kell ismerniük a tûzesetek és a mûszaki mentést

igénylõ balesetek, káresetek jelzésével, továbbá a tûz oltásával és a mûszaki

mentéssel kapcsolatos kötelezettségeiket.

17. §

A magánszemélyek kötelesek gondoskodni arról, hogy a nevelésük, felügyeletük

alatt álló személyek a 15. § (1) bekezdésében foglalt tûzvédelmi ismereteket

megszerezzék és tevékenységük során ne okozzanak tüzet vagy közvetlen

tûzveszélyt.

A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek,

a jogi személyeknek, a jogi és magánszemélyek jogi

személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteinek tûzvédelemmel

és mûszaki mentéssel kapcsolatos feladatai

18. §

(1) A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek, jogi személyeknek,

a jogi és magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteinek a

létesítmények, az építmények, a technológiai rendszerek megvalósításával,

üzemeltetésével, fejlesztésével összhangban gondoskodniuk kell a

jogszabályokban és kötelezõen alkalmazandó szabványokban meghatározott

tûzvédelmi követelmények megtartásáról, valamint a tevékenységi körükkel

kapcsolatos veszélyhelyzetek megelõzésének és elhárításának feltételeirõl.

(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak kötelesek:

a/ a közvetlen tûzvédelmüket szolgáló - jogszabályban, kötelezõen

alkalmazandó szabványban, hatósági határozatban elõírt - tûzvédelmi

berendezést, készüléket, felszerelést, technikai eszközt állandóan üzemképes

állapotban tartani, idõszaki ellenõrzésükrõl, valamint az oltóvíz és egyéb

oltóanyagok biztosításáról gondoskodni;

b/ a tûzoltóság részére a tûz oltására, a mûszaki mentésre szolgáló

felkészítés érdekében - elõzetes egyeztetés alapján - a helyszíni gyakorlatok

megtartását lehetõvé tenni és abban közremûködni;

c/ a tevékenységi körükkel kapcsolatos tûzesetek megelõzésének és

oltásának, valamint a mûszaki mentésnek jogszabályokban és kötelezõen

alkalmazandó szabványokban meghatározott feltételeit biztosítani;

(d) biztosítani a tûzvédelmi ellenõrzés lehetõségét.

(3) Az erdõ és a parlag tûz elleni védelme - a tûzesetek megelõzése, a

tûzoltás feltételeinek biztosítása - a tulajdonos, a kezelõ, illetve használó

feladata.

19. §

(1) A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek, a jogi

személyeknek, a jogi és a magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezeteinek, ha a munkavégzésben résztvevõ családtagokkal együtt ötnél több

munkavállalót foglalkoztatnak, vagy ha ötvennél több személy befogadására

alkalmas létesítményt mûködtetnek, illetve a fokozottan tûz- és

robbanásveszélyes besorolás esetén és kereskedelmi szálláshelyeken tûzvédelmi

szabályzatot kell készíteniük.

(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak kötelesek gondoskodni arról, hogy

munkavállalóik, (a munkavégzésben résztvevõ családtagjaik) a jogszabályokban,

kötelezõen alkalmazandó szabványokban foglalt elõírások szerint végezzék a

tevékenységüket, illetõleg a létesítmény, építmény, helyiség igénybevevõi a

tûzvédelmi szabályzatban foglaltakat megismerjék és megtartsák.

(3) Az (1) bekezdésben felsoroltaknak a fokozottan tûz- és robbanásveszélyes,

a tûz- és robbanásveszélyes, valamint a tûzveszélyes tûzveszélyességi

osztályba tartozó létesítményekben megfelelõ szervezettel, tûzvédelmi

szakképesítéssel rendelkezõ személlyel, illetõleg szolgáltatás igénybe

vételével kell gondoskodniuk a tûzvédelem biztosításáról.

20. §

(1) A tûzvédelmi helyzetre kiható olyan tevékenységet, amely a létesítmény, az

épület, az építmény, a helyiség vagy a szabadtér tûzveszélyességi osztályba

sorolásának megváltoztatását teszi szükségessé, annak megkezdése elõtt

legalább tizenöt nappal a kezdeményezõ az illetékes hivatásos önkormányzati

tûzoltóságnál - az új tûzveszélyességi osztályba sorolásra vonatkozó javaslat

megküldésével - köteles bejelenteni.

(2) Minden új tûz- vagy robbanásveszéllyel járó készülék, gép, berendezés,

technológia, anyag bevezetése, illetõleg alkalmazása elõtt elsõdlegesen a

gyártó, amennyiben az nem gondoskodott arról, akkor a forgalombahozó köteles a

tûzvédelmi rendelkezések megállapítása céljából szükséges vizsgálatokat

elvégezni, illetve elvégeztetni.

21. §

(1) A felelõs tervezõ köteles a tervekhez tûzvédelmi fejezetet készíteni,

amely tartalmazza a vonatkozó jogszabályokban, kötelezõen alkalmazandó

szabványokban és hatósági elõírásokban foglalt követelmények kielégítését.

(2) A kivitelezõ köteles a tervben szereplõ tûzvédelmi követelményeket a

kivitelezés során megtartani, megvalósítani, a tervezési hiányosságok

megszüntetését a felelõs tervezõnél, illetõleg a beruházónál kezdeményezni.

(3) A felelõs tervezõnek és a kivitelezõnek az (1) bekezdésben foglaltak

érvényesítésérõl írásban kell nyilatkoznia.

22. §

(1) Az általános- és középiskolákban, a szakképzõiskolákban, valamint a

felsõoktatási intézményekben a tanulmányi követelményekbe építve, továbbá a

szaktanfolyamokon, továbbképzéseken oktatni kell az általános és az egyes

szakanyagokhoz kapcsolódó tûzvédelmi ismereteket. Az oktatásról a nevelési-

oktatási intézmény és az oktatást végzõ szerv köteles gondoskodni.

(2) Jogszabályban meghatározott foglalkozási ágakban és munkakörökben csak

tûzvédelmi szakvizsgával rendelkezõ személy foglalkoztatható. A tûzvédelmi

szakvizsgáztatást az adott foglalkozási ágra (munkakörre) képesítést adó

oktatás (szaktanfolyam) keretében az oktatást végzõ köteles megszervezni.

(3) A munkáltató köteles gondoskodni a munkavállalói, illetõleg a

munkavégzésben résztvevõ családtagjai tûzvédelmi oktatásáról és rendszeres

továbbképzésérõl, valamint arról, hogy azok a munkakörükkel, tevékenységükkel

kapcsolatos tûzvédelmi ismereteket a foglalkoztatásuk megkezdése elõtt

elsajátítsák, a tûz esetén végzendõ feladataikat megismerjék.

(4) A munkáltató azt a munkavállalót, illetõleg a munkavégzésben résztvevõ

családtagot, aki a tevékenységéhez szükséges tûzvédelmi ismeretekkel,

illetõleg az elõírt tûzvédelmi szakvizsgával nem rendelkezik, az adott

tevékenységgel nem foglalkoztathatja.

IV. fejezet

A TÛZVÉDELMI ÉS A MÛSZAKI MENTÉSI TEVÉKENYSÉG,

VALAMINT A TÛZOLTÓSÁG IRÁNYÍTÁSA

A belügyminiszter irányító tevékenysége

23. §

(1) A tûzvédelem és a mûszaki mentés, valamint a tûzoltóság tevékenységének

központi irányítását a belügyminiszter gyakorolja.

(2) A belügyminiszter (1) bekezdésben meghatározott irányító jogköre - a

Magyar Honvédség létesítményei és a bányák föld alatti részei kivételével - a

tûzvédelmet és a mûszaki mentést ellátó és az abban közremûködõ valamennyi

szervre, minden tûzvédelmi és mûszaki mentési ügyre és tevékenységre kiterjed.

24. §

A belügyminiszter :

a/ elõkészíti a tûzvédelemre, a mûszaki mentésre és a tûzoltóságra

vonatkozó magasabb szintû jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi

eszközei, valamint a nemzetközi szerzõdések tervezeteit, illetõleg a

hatáskörébe tartozó rendeletalkotás és az állami irányítás egyéb jogi

eszközei útján az érdekelt miniszterekkel egyetértésben szabályozza a

tûzvédelmet és a mûszaki mentést, valamint a tûzoltóság tevékenységét;

b/ egyetértési jogot gyakorol a más miniszter által tervezett - a

tûzvédelmet, a mûszaki mentést és a tûzoltóságot érintõ - szabályozásokkal

kapcsolatban;

c/ gyakorolja a hivatásos önkormányzati tûzoltóság létesítésével,

átszervezésével és megszüntetésével kapcsolatos egyetértési jogot;

d/ meghatározza a tûzoltási, mûszaki mentési és az ezekhez kapcsolódó

tûzvédelmi technika tervezése, fejlesztése, rendszeresítése, ellenõrzése,

felülvizsgálata és javítása követelményeit;

e/ meghatározza a tûzoltóság tagjaira vonatkozó szakmai képesítési

követelményeket, a képzés rendszerét és elveit;

f/ gyakorolja a hivatásos állami és önkormányzati tûzoltóságok, valamint

a tûzoltó szakiskolák hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyával

kapcsolatban, illetõleg társadalombiztosítási ellátásáról szóló jogszabályok

alkalmazása során az illetékes minisztert megilletõ jogokat;

g/ munkáltatói jogkört gyakorol az országos parancsnok és helyettese

felett,

h/ meghatározza a tûzoltóság szakmai információs és adatszolgáltatási

rendszerét.

Az országos parancsnok tevékenysége

25. §

Az országos parancsnok figyelemmel kíséri és segíti az önkormányzatok

tûzvédelmi, mûszaki mentési és tûzoltósággal kapcsolatos tevékenységét,

koordinálja a tûzvédelmi kutatómunkát, kapcsolatot tart a tûzvédelemmel

foglalkozó köztestületek, egyesületek országos szövetségeivel.

26. §

Az országos parancsnok:

a/ irányítja az állami tûzoltóság tevékenységét;

b/ javaslatot tesz a belügyminiszter részére a tûzoltóság tevékenységére

vonatkozó szakmai mûködési elõírások, a tûzoltóság szakmai információs és

hírrendszerére, továbbá a tûzvédelmi felvilágosítás, tájékoztatás és képzés,

valamint a tûzoltóság szakmai képzése rendszerének és elveinek szabályozására,

illetõleg ellátja a tûzvédelmi és a tûzoltóképzés szakfelügyeletét;

c/ a tûzoltóság nemzetközi kapcsolatainak szervezésében való

közremûködése során együttmûködési megállapodást köt és viszonosság alapján

együttmûködik a külföldi és nemzetközi tûzvédelmi szervekkel ;

d/ közvetlen utasítást adhat a tûzoltóság egységeinek a tûzoltási és a

mûszaki mentési tevékenységre, az ezzel kapcsolatos felkészítésre és

jelentéstételre, mûködési területük elhagyására, továbbá rendkívüli készenléti

szolgálatuk elrendelésére;

e/ felügyeli a tûzoltóság szakmai tevékenységét;

f/ gyakorolja a jogszabályban részére meghatározott engedélyezési

jogkört;

g/ gyakorolja a részére belügyminiszteri rendeletben megállapított

hatásköröket;

h/ munkáltatói jogkört gyakorol a megyei tûzoltóparancsnok felett;

i/ véleményezési jogkört gyakorol a fõvárosi tûzoltóparancsnok

kinevezésénél és felmentésénél.

A megyei tûzoltóparancsnok tevékenysége

27. §

A megyei tûzoltóparancsnok

a/ irányítja a megyei tûzoltóparancsnokság tevékenységét;

b/ figyelemmel kíséri és segíti a helyi önkormányzatok tûzvédelmi,

mûszaki mentési és tûzoltósággal kapcsolatos tevékenységét;

c/ a hivatásos önkormányzati, valamint az önkéntes tûzoltóság szakmai

felügyelete során a megye területén gyakorolja a 26. § d/, - a rendkívüli

készenléti szolgálata elrendelésének kivételével - e/ és a megyei

tûzoltóparancsnokság tekintetében a g/ pontban meghatározott jogosítványokat;

d/ ellátja az önkéntes és a létesítményi tûzoltóság tevékenységének

szakmai felügyeletét, segíti a tûzoltó egyesületek szakmai munkáját;

e/ javaslatot tesz az országos parancsnoknak a hivatásos önkormányzati és

az önkéntes tûzoltóság rendkívüli készenléti szolgálatának elrendelésére,

valamint az összevont és az ellenõrzõ gyakorlatok tartására;

f/ véleményezési jogkört gyakorol a hivatásos önkormányzati tûzoltóság

parancsnokának kinevezésénél, illetve felmentésénél;

g/ véleményezési jogkört gyakorol a létesítményi tûzoltóság

parancsnokának kinevezésénél, illetve felmentésénél.

A helyi önkormányzatok tûzoltósággal kapcsolatos

tevékenysége

28. §

(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltósággal rendelkezõ települési, fõvárosban

a fõvárosi önkormányzat képviselõtestülete:

a/ átszervezheti, megszüntetheti a belügyminiszter elõzetes

egyetértésével a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot;

b/ elrendelheti az irányítása alá tartozó tûzoltóság rendkívüli

készenléti szolgálatát;

c/ a fõvárosban az országos parancsnok véleményének kikérésével kinevezi

és felmenti a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnokot, gyakorolja a vele

kapcsolatos - jogszabályban meghatározott - munkáltatói jogköröket;

d/ az illetékes megyei tûzoltóparancsnok véleményének kikérésével

kinevezi és felmenti a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnokot, gyakorolja

a vele kapcsolatos - jogszabályban meghatározott - munkáltatói jogköröket;

e/ önkéntes tûzoltóság alapításában vehet részt;

f/ beszámoltatja a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnokot.

(2) A hivatásos önkormányzati tûzoltósággal nem rendelkezõ települési

önkormányzat képviselõtestülete

a/ a belügyminiszter elõzetes egyetértésével hivatásos önkormányzati

tûzoltóságot hozhat létre;

b/ önkéntes tûzoltóság alapításában vehet részt;

c/ gondoskodik az önkéntes tûzoltóság fenntartásáról, mûködtetésérõl és

fejlesztésérõl;

d/ megállapítja az önkéntes tûzoltóság fenntartásához, illetõleg a

költségvetéséhez való hozzájárulás mértékét;

e/ hozzájárulhat más tûzoltóság létesítéséhez.

29. §

(1) A településen az oltóvíznyerési lehetõségek biztosítása az önkormányzat

feladata.

(2) Az e törvény 1. § (1) bekezdés b/ pontjában felsoroltak az általuk

mûködtetett létesítmények oltóvíz ellátásáról saját maguk kötelesek

gondoskodni.

(3) Az önkormányzatok részt vesznek a lakosság tûzvédelmi felvilágosításában,

a tûzvédelmi propagandában.

V. fejezet

A TÛZOLTÓSÁG

A hivatásos állami és a hivatásos önkormányzati tûzoltóság

30. §

(1) A hivatásos állami és a hivatásos önkormányzati tûzoltóság (a

továbbiakban együtt: hivatásos tûzoltóság) egységes elvek alapján szervezett

rendvédelmi szerv.

(2) A hivatásos állami tûzoltóság országos tûzoltóparancsnokságból és megyei

tûzoltóparancsnokságokból áll. Az országos parancsnokság és a megyei

tûzoltóparancsnokság jogi személy.

(3) A hivatásos tûzoltóság központi szakmai felügyeleti szerve az országos

parancsnokság. Területi feladatait a megyei tûzoltóparancsnokságok útján látja

el.

(4) Az országos parancsnokság hatósági tevékenységet végez.

(5) Az országos és megyei tûzoltóparancsnokság

a/ ellátja, illetõleg koordinálja a tûzvédelmi oktató tevékenységet,

b/ tûzvédelmi felvilágosítást és tájékoztatást végez;

c/ jogszabályban meghatározott esetekben szakhatóságként jár el;

d/ szakértõi tevékenységet lát el;

e/ ellátja a jogszabályokban meghatározott gazdálkodási, anyagi,

pénzügyi feladatokat.

31. §

(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság a községekben, a városokban, a

megyei jogú városokban és a fõvárosban az önkormányzat intézményeként mûködik.

(2) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság

a/ tûzoltási és mûszaki mentési tevékenységet végez, illetõleg

közremûködik közvetlen tûz- és robbanásveszély esetén a biztonsági

intézkedések végrehajtásában, ennek érdekében állandó készenléti szolgálatot

tart;

b / ellátja az e törvény 12. § (2) bekezdésében, valamint a 30. § (5)

bekezdésében felsorolt tevékenységeket.

(3) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság a (2) bekezdés b/ pontjában foglalt

feladatok ellátására is mûködtethetõ.

32. §

(1) A hivatásos tûzoltóság és a tûzoltó szakiskolák hivatásos szolgálati

viszonyban álló tagjai a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak

szolgálati viszonyáról szóló törvény hatálya alá tartoznak.

(2) A hivatásos tûzoltóság és a tûzoltó szakiskolák polgári állományú tagjai

köztisztviselõk vagy közalkalmazottak.

A tûzoltó egyesület és az önkéntes tûzoltóság

33. §

A tûzoltó egyesület a településen a tûzmegelõzési, valamint a tûzoltási és

mûszaki mentési feladatok ellátásában közremûködõ társadalmi szervezet.

34. §

(1) Az önkéntes tûzoltóság a települési önkormányzat és a tûzoltó egyesület

által közösen alapított köztestület (Ptk. 65. §), amely tûzoltási és mûszaki

mentési célokra folyamatosan igénybevehetõ készenléti szolgálatot lát el, és

önálló mûködési területtel rendelkezik. A mûködési terület megállapítását a

székhely szerinti települési önkormányzat képviselõtestülete kezdeményezi a

belügyminiszternél.

(2) Az önkéntes tûzoltóság parancsnokát a megyei tûzoltóparancsnok

véleményének kikérése mellett a köztestület nevezi ki.

(3) Az önkéntes tûzoltóság székhelye szerinti települési önkormányzat részére

a központi költségvetés az átvállalt feladattal arányos költségfedezetet

biztosítja.

A létesítményi tûzoltóság

35. §

(1) A létesítményi tûzoltóság a gazdálkodó szervezet vagy más jogi személy

tevékenységével összefüggõ tûzoltási és más mûszaki mentési feladatok

elsõdleges ellátására létrehozott és fenntartott szervezet. A létesítményi

tûzoltóságot több gazdálkodó szervezet vagy más jogi személy közösen is

létrehozhatja és fenntarthatja.

(2) A létesítményi tûzoltóság a fenntartó szervezetén belül, annak szervezeti

egységeként, gazdasági társaságként vagy közhasznú társaságként is mûködhet.

(3) A létesítményi tûzoltóság vezetõjét (parancsnokát) a munkáltató nevezi ki

és menti fel.

(4) Jogszabály a gazdálkodó szervezetet vagy más jogi személyt létesítményi

tûzoltóság mûködtetésére kötelezhet.

(5) A fenntartó szervezetén belüli létesítményi tûzoltóság fõfoglalkozású,

továbbá alkalomszerûen igénybe vehetõ létesitményi tûzoltókból is állhat.

Készenléti szolgálatot a fenntartó által meghatározottak szerint lát el.

Az önkéntes és a létesítményi tûzoltóságra vonatkozó

közös rendelkezések

36. §

Az önkéntes, illetõleg a létesítményi tûzoltóság feladatainak ellátására a 35.

§ (1) bekezdés szerint létesítésre kötelezettek megállapodást köthetnek

egymással, illetõleg a települési önkormányzattal. Az önkéntes és a

létesítményi tûzoltóság létrehozását és megszüntetését, továbbá a tûzoltói

feladatok ellátására kötött megállapodást az illetékes hivatásos önkormányzati

tûzoltóságnak be kell jelenteni.

37. §

(1) Az önkéntes és a létesítményi tûzoltónak a tûzoltás, mûszaki mentés, az

ezekre való felkészítés és a rendkívüli készenléti szolgálat idõtartamára a

munkahelyén történt munkavégzési kötelezettség alóli felmentés miatt kiesett

jövedelmét az igénybevevõ téríti meg. Ennek alapján az igénybevett önkéntes és

létesítményi tûzoltó társadalombiztosítási ellátásra is jogosult.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladat ellátására igénybevett önkéntes

és létesítményi tûzoltó élelmezésérõl és elszállásolásáról, valamint a

felmerült szükségszerû és indokolt költségeinek megtérítésérõl az igénybevevõ

köteles gondoskodni.

(3) Az önkéntes és a létesítményi tûzoltó kiesett jövedelme, illetve az általa

elszenvedett kár megtérítésére, illetõleg kártalanítására, ha az igénybevétel

a/ a mûködési területen belül történt, akkor a székhely szerinti

települési önkormányzat, illetõleg a létesítmény fenntartója;

b/ a mûködési területen kívül történt, akkor külön jogszabályban

meghatározott módon az országos parancsnokság köteles, amennyiben azok más

jogviszonyból nem térülnek meg.

38. §

A készenlétet ellátó önkéntes és létesítményi tûzoltó mentesíthetõ

- a tartalékos katonai szolgálat;

- a polgári védelmi kötelezettség;

- részben vagy teljesen a helyi adó megfizetése

alól.

39. §

Az önkéntes és a létesítményi tûzoltó, valamint a tûzoltó egyesület tagja

egyenruha viselésére jogosult.

40. §

A fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek kártérítési felelõsségérõl

rendelkezõ jogszabályokat az önkéntes és a létesítményi tûzoltókra is

alkalmazni kell. Az ennek alapján járó összeget az igénybevevõ fizeti meg.

A tûzoltóság anyagi, pénzügyi ellátása

41. §

(1) A hivatásos állami tûzoltóság fejlesztésével, mûködésével és

fenntartásával kapcsolatos költségek fedezetét a központi költségvetés a

Belügyminisztérium útján biztosítja.

(2) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság mûködésének és fenntartásának

költségeit a központi költségvetés az illetékes önkormányzat útján normatív

hozzájárulásként, a létesítés és a fejlesztés költségeit pedig pályázati

formában a Belügyminisztérium útján biztosítja. A pályázat - a

belügyminiszter által rendeletben szabályozott feltételek szerint - a

fejlesztési költség egészére vagy annak meghatározott részére irányulhat.

(3) A központi költségvetésbõl történõ hozzájárulás mértékét legalább a

hivatásos önkormányzati tûzoltóság elõírt legkisebb létszámának és

gépjármûállományának figyelembe vételével kell megállapítani.

(4) A hivatásos és az önkéntes tûzoltóság fenntartásával és mûködésével

kapcsolatos rendkívüli kiadások fedezetére a Belügyminisztérium fejezet

költségvetésében elkülönített tartalékalapot kell biztosítani. Ebbõl kell

gondoskodni a mûködési területen kívüli vonulások költségeirõl, illetõleg a

szolgálati feladatok ellátása során súlyos munkabalesetet szenvedett tûzoltók

kártérítésérõl.

(5) A tûzoltóság fenntartója a tûzoltóság készenléti szolgálatot, illetve a

tûzoltás irányítását ellátó tagjai részére szolgálati tevékenységükre

vonatkozóan köteles élet- és balesetbiztosítást kötni.

(6) Az önkéntes tûzoltóságok létesítésével, fejlesztésével, fenntartásával és

mûködésével kapcsolatos költségek fedezetérõl a székhely szerinti települési

önkormányzat, valamint az átvállalt feladattal arányosan a központi

költségvetés gondoskodik.

(7) A tûzoltóságok tagjai a belügyminiszter által rendeletben elõírt képesítés

megszerzése során a Belügyminisztérium tûzoltó szakiskoláiban

tandíjmentességet élveznek. A képzéssel kapcsolatos egyéb költségek fedezetét

a hivatásos tûzoltóság tagja és az önkéntes tûzoltóság tisztségviselõi

esetében a központi költségvetésbõl a Belügyminisztérium biztosítja, más

hallgatók esetében a küldõ szerv vagy a hallgató viseli.

42. §

A létesítményi tûzoltóság létesítésével, fejlesztésével, fenntartásával és

mûködésével kapcsolatos költségek fedezetérõl a tûzoltóság létesítõje

gondoskodik.

VI. fejezet

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

43. §

(1) Tûzvédelmi bírság fizetésére a magánszemélyek, a jogi személyek, és ezek

jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetei kormányrendeletben

meghatározottak szerint kötelezhetõk.

(2) A tûzvédelmi hatóság tûzvédelmi bírságot a jogszabályban, kötelezõen

alkalmazandó szabványban elõírt tûzvédelmi kötelezettségek megsértése esetén

szabhat ki.

44. §

Kizárólag a hivatásos és az önkéntes tûzoltóságok tûzoltási és mûszaki

mentéshez szükséges technikai eszközeinek, felszereléseinek beszerzésére,

fejlesztésére használható fel

a/ a tûzvédelmi bírság bevétele;

b/ a vagyonbiztosítás címén a biztosítóhoz befolyt biztosítási

díjak 1 %-a.

45. §

A tûzvédelmi hatósági ügyekben, valamint a tûzvédelmi bírság kiszabása során

az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvényt kell

alkalmazni.

46. §

(1) Az országos parancsnokság és szervei, valamint a tûzoltó szakiskolák

használatában lévõ ingatlanok és ingóságok állami tulajdont képeznek.

(2) A megyei tûzoltóparancsnokságokat, valamint a tûzoltó szakiskolát

ingyenes használati jog illeti meg a használatukban lévõ, de nem állami

tulajdonban álló ingatlanok és ingóságok tekintetében.

(3) A hivatásos önkormányzati tûzoltóságok használatában lévõ állami

tulajdonú ingatlanok és ingóságok térítésmentesen a fenntartó önkormányzatok

tulajdonába kerülnek.

(4) A megyei önkormányzatok tulajdonában lévõ ingatlanok és ingóságok

- megegyezés esetén - térítésmentesen a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot

fenntartó önkormányzatok tulajdonába adhatók.

(5) A tûzoltóság vonatkozásában központi gazdálkodás körébe tartoznak:

a/ a tûzoltóságok beruházására, fejlesztésére szolgáló központi

költségvetési elõirányzat;

b/ a rendkívüli események, ideértve a szolgálati feladatok során súlyos

munkabalesetet szenvedett tûzoltó kártérítése folytán felmerülõ

többletköltségek, továbbá a tûzoltóságnak a mûködési területén kívüli

igénybevételével keletkezõ költségek fedezetére szolgáló költségvetési

elõirányzat;

c/ radiológiai-, biológiai- és vegyi védelmi eszközök, minõsített

idõszaki készletek;

d/ a megyei tûzoltóparancsnokság javítómûhelyeinek felszerelése,

berendezése, alkatrészkészlete;

e/ az országos és a megyei kiképzõbázisok mûködtetésével kapcsolatos

költségvetési elõirányzatok.

(6) A (5) bekezdés a/-b/ és az e/ pontjában említett költségvetési eszközzel

az országos parancsnokság, a c/-d/ pontokban foglaltakkal a megyei

tûzoltóparancsnokság gazdálkodik.

47. §

(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg:

a/ a tûzvédelmi hatóság tevékenységének részletes szabályait, illetõleg a

hivatásos önkormányzati tûzoltóság illetékességi területét;

b/ a tûzvédelmi bírságra vonatkozó szabályokat;

c/ a tûzoltóságok tagjaira vonatkozó élet- és balesetbiztosítási

kötelezettséget;

d/ a létesítményi tûzoltóságra vonatkozó részletes szabályokat;

e/ az önkéntes tûzoltóság létesítésének, mûködésének feltételeit,

feladatát.

(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy rendeletben határozza meg:

a/ az Országos Tûzvédelmi Szabályzatot;

b/ a tûzvédelmi szakértõi és igazságügyi szakértõi tevékenység

szabályait;

c/ a tûzesetek vizsgálatára vonatkozó szabályokat;

d/ a tûzoltók és a tûzvédelmi szervezetek tagjainak képesítési

követelményeit, képzési rendszerét;

e/ a tûzvédelmi szakvizsgára kötelezett foglalkozási ágakat,

munkaköröket;

f/ a hivatásos tûzoltóság tagjaira vonatkozó személyzeti hatásköröket és

a személyzeti munka rendjét;

g/ a hivatásos tûzoltóságnál rendszeresített köztisztviselõi és

közalkalmazotti beosztások körét;

h/ a központi költségvetési elõirányzat terhére igényelhetõ beruházási,

fejlesztési támogatás pályázati rendszerét;

i/ Riasztási és Segítségnyújtási Tervben a hivatásos önkormányzati és az

önkéntes tûzoltóságok mûködési területét;

j/ a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszámát ;

k/ a tûzoltóság mûködési területen kívül elrendelt igénybevétele

költségeinek megtérítésére vonatkozó szabályokat;

l/ azon technikai eszközök körét, amelyek beszerzését a

Belügyminisztérium szervezésében vagy útján lehet igényelni, illetõleg a

beszerzés pályázati feltételeit;

m/ a tûzoltási, mûszaki mentési és az ezekhez kapcsolódó tûzvédelmi

technika tervezésének, fejlesztésének, rendszeresítésének, felülvizsgálatának

és javításának követelményeit és ellenõrzési rendszerét;

n/ a tûzoltóság tûzoltási és mûszaki mentési tevékenységének szabályait;

o/ a tûzvédelmi szabályzat általános elveit;

p/ a tûzoltósági célokat szolgáló ingatlanok, tûzvédelmi berendezések,

tûzoltó szakfelszerelések rendeltetéstõl eltérõ használatának szabályait;

r/ a tûzoltóságok által végezhetõ szolgáltatások körét és szabályait;

s/ a tûzvédelmi megfelelõségi tanúsítvány beszerzésére vonatkozó

szabályokat.

(3) Felhatalmazást kap a honvédelmi miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg

a készenlétet vállaló önkéntes és létesítményi tûzoltók tartalékos katonai

szolgálat alóli mentesítésének rendjét.

(4) Felhatalmazást kapnak a miniszterek, hogy a belügyminiszterrel

egyetértésben rendeletben állapítsák meg a tûzvédelem és a mûszaki mentés

ágazatukra vonatkozó különös szabályait.

(5) Nemzetközi szerzõdés, egyezmény, megállapodás hiányában kötelezõen

alkalmazandó szabványban kell meghatározni:

a/ a létesítmények, az építmények, a technológiai rendszerek és

berendezések létesítésével, a tûz- és robbanásveszélyes anyagot szállító

jármûvekkel kapcsolatos részletes tûzvédelmi mûszaki követelményeket;

b/ a tûzvédelmi berendezésekre, készülékekre, felszerelésekre, technikai

eszközökre, anyagokra, oltóanyagokra és a tûzoltógépjármûvekre vonatkozó

tûzvédelmi követelményeket;

c/ az épületszerkezetekre, és az építõanyagokra vonatkozó tûzvédelmi

vizsgálati módszereket.

(6) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy

a/ a tûzvédelmi bírságból és a vagyonbiztosítás címén a biztosítóhoz

befolyt biztosítási díjak 1 %-ából rendelkezésre álló pénzeszközök

felhasználási rendjét a pénzügyminiszterrel;

b/ a Ferihegyi Repülõtéri Tûzoltóság mûködésére, fenntartására és

fejlesztésére vonatkozó szabályokat a közlekedési, hírközlési és vízügyi

miniszterrel;

c/ az erdõk tûzvédelmére vonatkozó szabályokat a földmûvelésügyi

miniszterrel

egyetértésben rendeletben állapítsa meg."

48. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ kilencvenedik napon lép hatályba. A

törvény 44. §-ának rendelkezését 1997. január 1-tõl kell alkalmazni.

(2) E törvény 12. § (2) bekezdésében meghatározott hatásköröket gyakorló

hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnok a képviselõtestület hivatala

ügyintézõjének tekintendõ.

(3) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg:

a/ a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992 . évi XXII. törvény 107. §-a a

következõ e/ ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi e/, f/ és g/ pont

jelölése f/, g/, h/ pontra változik:

(Mentesül a munkavállaló a munkavégzési kötelezettség alól)

"e/ amíg önkéntes, illetõleg létesítményi tûzoltóként tûzoltási vagy

mûszaki mentési szolgálatot lát el,feltéve, hogy a tûzoltás és a mûszaki

mentés nem munkaköri kötelessége".

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

a/ a tûz elleni védekezésrõl és a tûzoltóságról szóló 1973. évi 13.

törvényerejû rendelet;

b/ a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl

szóló 1991. évi XX. törvény 10-16. §-a;

c/ az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1981. évi I.

törvény hatálybalépésérõl és egyes jogszabályok módosításáról rendelkezõ 1981.

évi 25. törvényerejû rendelet 11. §-a és 18. §-ának az 1973. évi 13.

törvényerejû rendeletre vonatkozó rendelkezése;

d/ a tûz elleni védekezésrõl és a tûzoltóságról szóló 1973. évi 13.

törvényerejû rendelet módosításáról rendelkezõ 1995. évi XLIX. törvény.

49. §

A tûzvédelmi szabályzatokat az errõl szóló belügyminiszteri rendelet hatályba

lépését követõ hat hónapon belül kell kiadni.

Eleje Honlap