Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés Elnöke részére
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Hivatkozva a Házszabály 94. (1) bekezdésére, a Kormány által T/1548.. számon,
az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (Art.) módosításáról tárgyú
törvényjavaslathoz (a továbbiakban: Tervezet) a következõ
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
1.
A Tervezet 10. -a az alábbiak szerint módosuljon:
Az Art. 32. . (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ költségvetési
támogatást az általa nyilvántartott adótartozás összegéig - az adónemek
egyenlegének figyelembevételével - visszatarthatja, és ezzel az adótartozás
kiegyenlítettnek minõsül. A visszatartásról az adózót az adóhatóság
határozattal értesíti. A határozathoz mellékelni kell az adófolyószámla
kivonatát.
2
2.
A Tervezet 16. -a az alábbiak szerint módosuljon:
Az Art. 42. (3) bekezdése helyébe következõ rendelkezés lép:
(3) Önellenõrzéssel az adóalapot, az adót, a költségvetési támogatást a
kötelezettség eredeti idõpontjában hatályos szabályok szerint, a helyesbítendõ
adóra elõírt bevallási idõszakra, az adómegállapításhoz való jog elévülési
idején belül lehet helyesbíteni. Az önellenõrzés az adóalap, a feltárt, adó,
költségvetési támogatás, és ha törvény elõírja - az önellenõrzési
pótlékmegállapítása, a helyesbített adóalap, a helyesbített adó, költségvetési
támogatás, valamint a pótlék bevallása és egyidejû megfizetése, illetõleg az
adó, költségvetési támogatás igénylése.
Nem minõsül önellenõrzésnek, ha az általános forgalmi adót számlahelyesbítés
vagy a vámhatóságnak a termékimportot terhelõ adót megállapító határozatának
módosítása miatt kell helyesbíteni. Ha a vámhatóság a termékimportot terhelõ
adót megállapító határozatát utóbb módosítja, a módosító tételt annak a
hónapnak a bevallásában kell elszámolni, amelyben a pénzügyi teljesítés is
megtörtént.
I n d o k l á s
Az adózás rendjérõl szóló törvény rögzíti hogy "az adóhatóság az általa
felülvizsgált, az adózót megilletõ
3
költségvetési támogatást az általa nyilvántartott adótartozás összegéig
visszatarthatja, és ezzel, az adótartozás megfizetettnek minõsül. A
visszatartásról az adózót az adóhatóság határozattal értesíti. "Tehát nem
mérlegel semmit a törvény, így nincs kizárva annak lehetõsége, hogy nemcsak a
gazdálkodó szervezetet, hanem a nemzetgazdaságot is esetleges nagyobb kár
érje, mint a pillanatnyi adótartozás. Az egymásnak körbetartozás, vagy más
okból lehetséges pillanatnyi likviditási probléma miatt ez a ma is élõ
gyakorlat változtatást igényelne.
A gazdálkodó szervezetek, likviditása kevés hangsúlyt kap. Esetleg egy
vizsgálat során meg kellene állapítani, hogy tartós vagy csak pillanatnyi
tartozásról van szó, márcsak azért is, mert vélelmezhetõ, hogy a költségvetési
támogatást komoly, kézzelfogható számítások alapján kapta. Esetleg egy,
nagyobb volumenû - akár világszabadalom is lehet - fejlesztését, majd annak
prosperálását akadályozhatja ez az automatikus visszatartás. Likdiditási
problémát jelenthet az is, hogy a 67. (3) alapján az utólagos adóellenõrzés
során megállapított késedelmi pótlék számításánál, adónemenként külön és nem
pedig az adószámlán mutatkozó egyenlegek egyenlegét venné figyelembe. gy
elképzelhetõ, hogy az egyik adónemnél többszázezres, akár milliós túlfizetése
van a gazdálkodó szervezetnek, miközben az költségvetési támogatást
visszatartja más adónemnél lévõ pillanatnyi adótartozása összegéig.
Javaslom, hogy az adózót megilletõ költségvetési támogatás adóvisszatartásról
szóló határozattal egyidejüleg az adóhatóság az adott idõszakra vonatkozó
adófolyószámla kivonatot is küldje meg az adózónak. /A 69. (1) bekezdése
4
szerint, eddig a késedelmi pótlék alapját csökkenteni kellett az ugyanazon
adóhatóságnál nyilvántartott, az esedékesség idõpontjában más adóval
kapcsolatban fennálló túlfizetés összegével./
A kormányzati módostás jelentõsen leszkti a számlahelyesbtés lehetõséget,
mivel csak a T/1502.. sz. törvényjavaslat az általános forgalmi adóról szóló
10. (4) bekezdésének a)-b) pontjában meghatározott adóalapjának, vagy
adócsökkenésének esetében zárja ki az önellenõrzés lehetõségét. Minden esetben
kizárólag csak az önellenõrzésnek van helye, az elõzõ mondat alapján
kötelezettségnövekedés esetén a kapcsolódó önrevíziós pótlék megfizetése
mellett. Kötelezettség csökkenés esetén nem kell felszámítani önrevíziós
pótlékot, így a törvényalkotó bátran kivette ezt a kört az önrevíziózásból. A
jogharmonizációt azonnal megvalósította a jogalkotó, mert még a T/1502.. sz.
törvényjavaslat az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXIV. törvény
módosításával a 10. alapján módosításra került a jelen törvényjavaslat 2. -
ban említett 1990. évi XCI. törvény 42. (3) bekezdése módosította.
Nem értünk egyet azzal, hogy az önellenõrzés körébe áthelyezte a
számlahelyesbítést, mert ennek már adóvonzata is van, és utána önellenõrzési
pótlékot is kell fizetni. Nem tisztázza a törvénytervezet egyértelmûen, hogy
mit ért számlahelyesbítésen. Véleményem szerint nemcsak az esetleges
értékváltoztatás, hanem az ITJ-szám, vagy a cím stb. változtatás is
számlahelyesbítés.
Budapest, 1995. november 13.
dr. Sümeghy Csaba
FIDESZ Magyar Polgári Párt