T/1548/8..

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Hivatkozva a Házszabály 94. (1) bekezdésére, a Kormány által T/1548.. számon,

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (Art.) módosításáról tárgyú

törvényjavaslathoz (a továbbiakban: Tervezet) a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1.

A Tervezet 10. -a az alábbiak szerint módosuljon:

Az Art. 32. . (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ költségvetési

támogatást az általa nyilvántartott adótartozás összegéig - az adónemek

egyenlegének figyelembevételével - visszatarthatja, és ezzel az adótartozás

kiegyenlítettnek minõsül. A visszatartásról az adózót az adóhatóság

határozattal értesíti. A határozathoz mellékelni kell az adófolyószámla

kivonatát.

2

2.

A Tervezet 16. -a az alábbiak szerint módosuljon:

Az Art. 42. (3) bekezdése helyébe következõ rendelkezés lép:

(3) Önellenõrzéssel az adóalapot, az adót, a költségvetési támogatást a

kötelezettség eredeti idõpontjában hatályos szabályok szerint, a helyesbítendõ

adóra elõírt bevallási idõszakra, az adómegállapításhoz való jog elévülési

idején belül lehet helyesbíteni. Az önellenõrzés az adóalap, a feltárt, adó,

költségvetési támogatás, és ha törvény elõírja - az önellenõrzési

pótlékmegállapítása, a helyesbített adóalap, a helyesbített adó, költségvetési

támogatás, valamint a pótlék bevallása és egyidejû megfizetése, illetõleg az

adó, költségvetési támogatás igénylése.

Nem minõsül önellenõrzésnek, ha az általános forgalmi adót számlahelyesbítés

vagy a vámhatóságnak a termékimportot terhelõ adót megállapító határozatának

módosítása miatt kell helyesbíteni. Ha a vámhatóság a termékimportot terhelõ

adót megállapító határozatát utóbb módosítja, a módosító tételt annak a

hónapnak a bevallásában kell elszámolni, amelyben a pénzügyi teljesítés is

megtörtént.

I n d o k l á s

Az adózás rendjérõl szóló törvény rögzíti hogy "az adóhatóság az általa

felülvizsgált, az adózót megilletõ

3

költségvetési támogatást az általa nyilvántartott adótartozás összegéig

visszatarthatja, és ezzel, az adótartozás megfizetettnek minõsül. A

visszatartásról az adózót az adóhatóság határozattal értesíti. "Tehát nem

mérlegel semmit a törvény, így nincs kizárva annak lehetõsége, hogy nemcsak a

gazdálkodó szervezetet, hanem a nemzetgazdaságot is esetleges nagyobb kár

érje, mint a pillanatnyi adótartozás. Az egymásnak körbetartozás, vagy más

okból lehetséges pillanatnyi likviditási probléma miatt ez a ma is élõ

gyakorlat változtatást igényelne.

A gazdálkodó szervezetek, likviditása kevés hangsúlyt kap. Esetleg egy

vizsgálat során meg kellene állapítani, hogy tartós vagy csak pillanatnyi

tartozásról van szó, márcsak azért is, mert vélelmezhetõ, hogy a költségvetési

támogatást komoly, kézzelfogható számítások alapján kapta. Esetleg egy,

nagyobb volumenû - akár világszabadalom is lehet - fejlesztését, majd annak

prosperálását akadályozhatja ez az automatikus visszatartás. Likdiditási

problémát jelenthet az is, hogy a 67. (3) alapján az utólagos adóellenõrzés

során megállapított késedelmi pótlék számításánál, adónemenként külön és nem

pedig az adószámlán mutatkozó egyenlegek egyenlegét venné figyelembe. gy

elképzelhetõ, hogy az egyik adónemnél többszázezres, akár milliós túlfizetése

van a gazdálkodó szervezetnek, miközben az költségvetési támogatást

visszatartja más adónemnél lévõ pillanatnyi adótartozása összegéig.

Javaslom, hogy az adózót megilletõ költségvetési támogatás adóvisszatartásról

szóló határozattal egyidejüleg az adóhatóság az adott idõszakra vonatkozó

adófolyószámla kivonatot is küldje meg az adózónak. /A 69. (1) bekezdése

4

szerint, eddig a késedelmi pótlék alapját csökkenteni kellett az ugyanazon

adóhatóságnál nyilvántartott, az esedékesség idõpontjában más adóval

kapcsolatban fennálló túlfizetés összegével./

A kormányzati módostás jelentõsen leszkti a számlahelyesbtés lehetõséget,

mivel csak a T/1502.. sz. törvényjavaslat az általános forgalmi adóról szóló

10. (4) bekezdésének a)-b) pontjában meghatározott adóalapjának, vagy

adócsökkenésének esetében zárja ki az önellenõrzés lehetõségét. Minden esetben

kizárólag csak az önellenõrzésnek van helye, az elõzõ mondat alapján

kötelezettségnövekedés esetén a kapcsolódó önrevíziós pótlék megfizetése

mellett. Kötelezettség csökkenés esetén nem kell felszámítani önrevíziós

pótlékot, így a törvényalkotó bátran kivette ezt a kört az önrevíziózásból. A

jogharmonizációt azonnal megvalósította a jogalkotó, mert még a T/1502.. sz.

törvényjavaslat az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXIV. törvény

módosításával a 10. alapján módosításra került a jelen törvényjavaslat 2. -

ban említett 1990. évi XCI. törvény 42. (3) bekezdése módosította.

Nem értünk egyet azzal, hogy az önellenõrzés körébe áthelyezte a

számlahelyesbítést, mert ennek már adóvonzata is van, és utána önellenõrzési

pótlékot is kell fizetni. Nem tisztázza a törvénytervezet egyértelmûen, hogy

mit ért számlahelyesbítésen. Véleményem szerint nemcsak az esetleges

értékváltoztatás, hanem az ITJ-szám, vagy a cím stb. változtatás is

számlahelyesbítés.

Budapest, 1995. november 13.

dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap