T/1548/33..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az

adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.)

módosításáról szóló T/1548.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

A törvényjavaslat 23. §-át teljes egészében elhagyni javasoljuk:

["23. § Az Art. 60. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

60. § (1) A becslés olyan bizonyítási módszer, amely a törvényeknek

megfelelõ, a valóságos adó, illetve költségvetési támogatás alapját

valószínûsíti.

(2) Becslés esetén az adóhatóság bizonyítja, hogy az alkalmazásának a

feltételei fennállnak, továbbá azt, hogy a becslés alapjául szolgáló adatok,

tények, körülmények, valamint a becslés során alkalmazott módszerek az adó

alapját valószínûsítik.

(3) Becslés alkalmazható

a) a vagyonszerzési illeték alapjának megállapításánál,

b) ha az adó, illetve a költségvetési támogatás alapja nem állapítható

meg,

c) ha az adóhatóság rendelkezésére álló, azok száma vagy tartalma miatt

jelentõsnek tekinthetõ adat, tény, körülmény alapján alaposan feltételezhetõ,

hogy az adózó iratai nem alkalmasak a valós adó, illetve költségvetési

támogatás alapjának megállapítására, vagy

d) ha a magánszemély - a kizárólag nem önálló tevékenységbõl származó

jövedelemmel rendelkezõk kivételével - bevallott bevétele vagy jövedelme nem

éri el a pénzügyminiszter által az adóév utolsó napját megelõzõen - az

illetékes kamarák véleményének meghallgatásával kialakított - rendeletben

közzétett bevételi, illetve jövedelemhatár összegét.

(4) A becslésnél az adóalap megállapítása szempontjából lényeges,

rendelkezésre álló tényeket, körülményeket, bizonyítékokat, nyilatkozatokat

kell figyelembe venni és együttesen értékelni.

(5) A bevétel vagy a kiadások egy részének ismeretében az adóalap

valószínûsíthetõ bizonylatok, adatok, nyilatkozatok beszerzésével, szemlével,

próbagyártással, leltározással és más megfelelõ módszerrel.

(6) Ha az adóalap megállapítására a (5) bekezdés szerint nincs mód, mert

sem a bevételekrõl, sem a kiadásokról adatok, iratok, más bizonyítékok nem

állnak az adóhatóság rendelkezésére, az adóalapot az azonos idõszakban hasonló

tevékenységet hasonló körülmények között folytató adózók adatainak a

felhasználásával lehet megállapítani. Ilyen esetben a becslés alapján

számított adóalaptól való eltérést az adózónak kell bizonyítania. A

pénzügyminiszter az adóév utolsó napjáig rendeletben közzéteszi az említett

összehasonlítás alapjául szolgáló adatok megállapításának irányát és

módszereit.

(7) Az adóhatóság a (3) bekezdés d) pontjában említett magánszemélyt a

bevallást követõen arra kötelezi, hogy személyi (családi) felhasználásáról

(kiadásáról, ráfordításáról, befektetésérõl), továbbá annak forrásairól tegyen

nyilatkozatot. Az adóhatóság megvizsgálja, hogy a nyilatkozatban megjelölt

felhasználásra (kiadásra, ráfordításra, befektetésre) a magánszemélynek

(családjának) a bevallott jövedelme és egyéb forrása nyújthatott-e elegendõ

fedezetet. Amennyiben a felhasználáshoz a bevallott jövedelem és egyéb forrás

nem adhatott elégséges fedezetet, vagy a nyilatkozat valótlan adatokat

tartalmaz, hiányos, vagy a magánszemély a nyilatkozatban foglaltakat hitelt

érdemlõen nem igazolja, az adóhatóság a magánszemély adóalapját olyan

összegben állapítja meg, amely a tevékenység jellegére, az eset körülményeire

tekintettel valószínûsíthetõ.

(8) Ha az adózó az adóköteles bevételszerzõ tevékenységét az

adóhatóságnak bejelenteni elmulasztotta, és az adóalap megállapítására az (5)

bekezdés szerint nincs mód, az adóhatóság - feltéve, hogy az adózó az

ellenkezõjét nem bizonyítja - 12 havi mûködést vélelmezve átlagadó fizetésére

kötelezi. Az átlagadó alapját a (6) bekezdés alkalmazásával kell

megállapítani."]

Indokolás:

A jelenlegi hatályos Art. szöveg szerint a becslés olyan bizonyítási

módszer, amely az adó alapját valószínûsíti. Mint ahogy a jogintézmény

elnevezése is mutatja, a becslés akkor alkalmazható általában, ha a valóságos

adóalap megállapítása - döntõen az adózó hibájából - nem lehetséges.

Fogalmilag kizárt a becslés olyan esetben, amikor az adózó, eleget téve a

vonatkozó anyagi és eljárásjogi követelményeknek, pontosan és hitelesen vezeti

könyveit, kellõen alátámasztva bizonylatokkal. Ilyen esetben ugyanis az

adóhatóság még csak nem is vélelmezheti, hogy az adóalap nem tükrözi a

valóságot.

A törvényjavaslat azon módosítása, amely az Art. 60. § (3) bekezdését egy

új d) ponttal egészítené ki, áttöri a becslés, mint bizonyítási módszer

eddigi kereteit. Ez a rendelkezés ugyanis ipso iure nem fogadja el hitelesnek

az adóbevallást akkor, ha a bevétel vagy a jövedelem egy, a pénzügyminiszter

által rendeletben közzétett összeget nem ér el. Ez a tervezett rendelkezés

eleve feltételezi az adózó rosszhiszemûségét. Alkalmazása indokolatlan és

hátrányos megkülönböztetést jelentene az adózók csoportján belül egyes

csoportrok kárára..

A tervezett rendelkezés negatív diszkriminációt jelentene amiatt is, hogy az

adózók csoportján belül, csak külön, a magánszemélyek esetében - meghatározott

kivételekkel - azt vélelmezi, hogy egy bizonyos bevételi, illetve

jövedelemhatárt el nem érõ összeg esetén, a bevallásuk megalapozatlan. Ez a

rendelkezés sérti a jogegyenlõség alkotmányos elvét is.

Mindazonáltal az adóhatóság, meg sem várva egy esetleges ellenõrzés

eredményét, azonnal nyilatkozattételre kötelezi a magánszemélyt, amelyben az

gyakorlatilag egy teljes körû vagyoni számadásra kötelezett. Ez pedig olyan

arányú beavatkozást jelent az alapvetõ jogokba, jelesül a magántitok és a

személyes adatok védelméhez való jogba, hogy az alkotmányellenes.

Az újonnan javasolt Art. 60. § (7) bekezdése ütközik magának a személyi

jövedelemadónak a szabályozási szellemével, koncepciójával is, amikor a

magánszemélyt a c s a l á d i felhasználásáról és családjának

jövedelmérõl, vagyoni forrásáról kötelezi nyilatkozattételre.

A felhozott indokok alapján a törvényjavaslat hivatkozott rendelkezései

olyan alapvetõ alkotmányossági aggályokat vetnek fel, amelyek elfogadása

esetén, a törvény maga is alkotmányellenessé válna.

Budapest, 1995. november 8.

dr. Brúszel László dr.Kristóf István

MSZP MSZP

Eleje Honlap