ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1566/127..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

T/1566.. számon benyújtott "A hadköteles katonák szolgálati viszonyáról" szóló

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1.) A törvényjavaslata bevezetõ része az alábbiak szerint módosul:

A Magyar Köztársaság függetlenségének és területi sérthetetlenségének

katonai védelme olyan [nemzeti haderõ] fegyveres erõ fenntartását igényli,

amelyben a hivatásos állományú katonák mellett a sor-, tartalékos és

póttartalékos katonák a demokratikus jogállam szerinti keretek között

fegyelmezetten, és ha kell, az önfeláldozásig terjedõ bátor helytállással

teljesítik alkotmányos hadkötelezettségüket. Mindezekre tekintettel -

kifejezve a katonai szolgálatért a társadalom fokozott megbecsülését - az

Országgyûlés a hadköteles katonák szolgálati viszonyáról a következõ törvényt

alkotja:

I n d o k o l á s :

Az Alkotmány és a Honvédelmi Törvény is a fegyveres erõk elnevezést

használja, ezért indokolt az elnevezés megváltoztatása.

2.) Az 1.§. (1) bekezdés az alábbiak szerint módosul:

(1) A honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény (a továbbiakban: Hvt.)

44.§-ának (2) bekezdésére figyelemmel e törvényt a Magyar Honvédségnél,

illetõleg a Határõrségnél (a továbbiakban együtt: [honvédség] fegyveres erõk)

a Hvt. 44.§-a (1) bekezdésének c.) pontja szerinti, az általános

hadkötelezettség alapján sor-, tartalékos és póttartalékos katonai, illetõleg

határõr szolgálatot teljesítõ (a továbbiakban együtt: hadköteles katona)

állomány katonai szolgálati viszonyára (a továbbiakban: szolgálati viszony)

kell alkalmazni.

E törvény X. fejezetét a Hvt. 43.§-a szerinti rendfokozattal rendelkezõ

tartalékos állományba helyezettre, a IX.Fejezetnek a honvédség kártérítési

felelõsségérõl szóló 122-129.§-át a hadkötelezettséggel kapcsolatos

megjelenési kötelezettséget teljesítõkre, valamint a jóléti és kegyeleti

gondoskodásról szóló XI. Fejezetben meghatározott személyekre is alkalmazni

kell. E törvény rendelkezéseit megfelelõen kell alkalmazni a katonai

szakképzésben résztvevõ tényleges állományú hallgatókra is.

I n d o k o l á s:

A Magyar Honvédség és a Határõrség közös elnevezése: fegyveres erõk. Ezért

indokolt a módosítás.

3.) A 2.§. a.) pontja az alábbiak szerint módosul:

a.) Az állományilletékes parancsnok: a [honvédség] fegyveres erõk önálló

katonai (határõri) szervezeti egységének (a továbbiakban: katonai szervezet)

általános hatáskört gyakorló szolgálati elõljárója, aki e szervezetet vezeti,

és gyakorolja mindazokat a vezetõi jogköröket, amelyeket jogszabály, utasítás,

intézkedés és parancs nem utal más elõljáró (vezetõ) hatáskörébe;

I n d o k o l á s :

A 2. pontban történt indokolás alapján.

4.) A 3.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A hadköteles katona [- a gyakorlaton való részvétel kivételével -]

csak a beleegyezésével vehet részt [békeidõben külföldön teljesítendõ katonai

feladat végérehajtásában, valamint] a Hvt. 22. §-a (1) bekezdésének j.) és k.)

pontjában említett segítségnyújtásban.

I n d o k o l á s :

Mivel belátható idõn belül NATO-tagok leszünk, nem célszerû különbséget

tenni a hivatásos és sorállomány külföldi katonai feladat teljesítése között.

Csak hosszabb távon fog megvalósulni, hogy az integrált dandárokban a

sorállományt szerzõdéses állomány váltsa fel. Egy esetleges alkalmazáskor

viszont nem fogják elfogadni, hogy ne szervezetszerû dandár, hanem

önkéntesekbõl összeválogatott hajtson végre harcfeladatot.

5.) A 7.§. (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(4) A fegyveres nélküli katonai szolgálatot teljesítõ kivételével a

hadköteles katona a Hvt. 22. §-a (1) bekezdésének e.) f.) és h.) valamint a

Hvt. 34.§-a (1) bekezdésének a.)-d.) pontjában meghatározott feladatok

végrehajtására kiadott parancsot akkor is köteles teljesíteni, ha az az életét

vagy testi épségét közvetlenül vagy súlyosan veszélyezteti.

I n d o k o l á s :

A hadköteles az ENSZ felkérésére végrehajtandó feladatot - amely lehet NATO

feladat is - ha nem is önfeláldozásig terjedõ bátorsággal, de akkor is köteles

teljesíteni, ha az az életét, vagy testi épségét közvetlenül, vagy súlyosan

veszélyezteti.

6.) A 9.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A feljebbvaló a hadköteles katonát a személyazonossága igazolására a

Hvt. [-ben meghatározott azokban az] 27.§. (4) bekezdésben elõírt esetekben

szólíthatja fel, amelyekben a katona részére parancsadásra jogosult.

I n d o k o l á s :

Mivel a Hvt-ben egy helyen vannak felsorolva azon esetek, amikor a

feljebbvaló a katona részére parancsadásra jogosult, célszerû a § számát

feltüntetni, mint történt ez az (1) bekezdésben is.

7.) A 14. §. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A hadköteles katona szolgálatteljesítésének helyõrségét (szolgálati

helyét) a katonai (határõri) szervezetek területi elhelyezkedésére és a

[honvédség] fegyveres erõk feladatából fakadó szakmai igényekre, valamint a

Hvt. 98. és 100. §-ára figyelemmel kell meghatározni.

I n d o k o l á s :

A helyõrségen belül szolgálati helyek vannak, amint ez kitûnik a (2), (3)

bekezdésekbõl is.

8.) A 16.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

A hadköteles katona a szolgálatteljesítési (kiképzési, õr- és ügyeleti

szolgálati - és munka - ) idõn kivül szabadon igénybe vehet lelki gondozást,

illetve részt vehet vallási szertartáson.

I n d o k o l á s :

A hadköteles az õr- és ügyeleti szolgálatot nem hagyhatja ott azért, hogy

részt vegyen vallási szertartáson.

9.) A 16. §. (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) A lelki gondozáson és vallási szertartáson való részvételre senki

nem kötelezhetõ. A szolgálati helyen vallási jelkép nem függeszthetõ ki - a

vallási szertartásra szolgáló helyiségen kivül.

I n d o k o l á s :

Nem indokolt, hogy a Magyarországon mûködõ egyházak bármelyike is a saját

vallását a laktanyában nyilvánosan reklámozza.

10.) A 17.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A [laktanyában] szolgálati helyén a katona nem folytathat

politikai agitációt, politikai szervezet képviselõjeként vagy megbizottjaként

nem nyilváníthat véleményt.

I n d o k o l á s :

A 16. és 17. §-ban mindenütt szolgálati hely megnevezést alkalmaz a

jogalkotó, tehát ez esetben sem célszerû ettõl eltérni.

11.) A 26.§. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az érdekvédelmi kapcsolatokban részt vevõ szervezetek és

személyek [jóhiszemûen] a (2) bekezdésben elõírtak figyelembevételével

kötelesek gyakorolni jogaikat.

I n d o k o l á s :

A jóhiszemû joggyakorlás értelmezhetetlen. A (2) bekezdés viszont

pontosan elõírja, hogy a szervezetek és személyek jogaik gyakorlásánál mit

kötelesek figyelembe venni.

12.) A 36.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A szolgálatia viszony a félbeszakításra vagy a leszerelésre

vonatkozó parancsban meghatározott napon abban az idõpontban szûnik meg,

amikor a hadköteles a [laktanyát] szolgálati helyét ([katonai szervezetet]

laktanyát) elhagyta.

I n d o k o l á s :

A törvényjavaslat mindenütt szolgálati helyet említ és nem laktanyát.

13.) A 37.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Az állományilletékes parancsnok parancsban rendelkezik arról,

hogy a hadköteles katona melyik alegységnél, milyen beosztásban teljesíti

szolgálatát ( ( ( ([szolgálatteljesítési hely] szolgálati hely).

A [szolgálatteljesítési] szolgálati hely áthelyezéssel és vezényléssel

megváltoztatható.

I n d o k o l á s :

A katonának az alegységnél van a szolgálati helye, mint ahogy az 5.§. (1)

bekezdés helyesen írja. Ugyanezt erõsíti meg a 14.§. (2) bekezdése is amikor

az alábbiakat írja: "....A hadköteles katona e törvényben meghatározott

esetekben és feltételek szerint a szolgálati helyérõl áthelyezhetõ, vagy más

szolgálati helyre vezényelhetõ."

14.) A 39.§. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az áthelyezés a hadköteles katonának a 37.§. (2) bekezdése

szerinti [szolgálatteljesítési] szolgálati helyrõl más [szolgálatteljesítési]

szolgálati helyre történõ helyezése. Az áthelyezés a honvédségen és a

határõrségen belül és azok között is történhet.

I n d o k o l á s :

A 12. pontban történt indokolás alapján.

15.) A 45.§. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A Hvt. [95. és] 97. és 125. §-a alapján tartalékos tiszt és

tiszthelyettes képzésen részt vevõket az elméleti képzés után - tanulmányi

eredményüktõl függõen - ha tisztképzésben vesznek részt, tiszthelyettesi vagy

tisztesi, ha tiszthelyettesképzésben vesznek részt, tisztesi rendfokozatba

kell elõléptetni.

I n d o k o l á s :

A Hvt. 97. és 125. §-ai foglalkoznak tartalékos tiszt és tiszthelyettes

képzéssel.

16.) A 47.§. az alábbiak szerint módosul:

Elõléptetésre jogosult:

a.) tisztesi és tiszthelyettesi rendfokozatba az állományilletékes

parancsnok.

b.) zászlósi rendfokozatba az állományilletékes parancsnok

[elõljáró parancsnoka] közvetlen szolgálati elõljárója-,

c.) tiszti rendfokozatba az [illetékes miniszter, aki ezt a

jogkörét átruházhatja] országos parancsnok.

I n d o k o l á s :

Pontosan kell fogalmazni, mert az állományilletékes (dandár) parancsnok

elõljáró parancsnoka lehet a hadosztályparancsnok, hadtestparancsnok, országos

parancsnok. Az elõléptetési jogot pedig csak egy elõljáró parancsnoknak a

közvetlen szolgálati elõljárónak (jelen példánál a hadosztályparancsnok)

szabad csak megadni.

Mivel tartalékos tisztképzés minden fegyvernemnél folyik, így nem

szükséges, hogy az elõléptetés a miniszter jogköre legyen.

17.) Az 50. §. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az a sor- és póttartalékos katona, akit [tiszti,] zászlósi vagy

tiszthelyettesi beosztás ellátására neveztek ki, beosztási pótlékra jogosult.

I n d o k o l á s :

Nem indokolt, hogy békében sor-, vagy póttartalékos katonát nevezzenek ki

tiszti beosztásba.

18.) A 62. §. (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A hadköteles katonát el kell látni a képzéséhez és feladatai

ellátásához [jogszabályban megállapított] szükséges katonai felszerelési és

munkavédelmi eszközökkel, valamint - a fegyver nélküli katonai szolgálatot

teljesítõk kivételével - fegyverrel.

I n d o k o l á s :

Felesleges külön jogszabályra hivatkozni, mert a 146.§. felhatalmazza a

minisztereket, hogy rendeletben mirõl rendelkezzenek.

19.) A 65.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A hadköteles katonának betegsége esetén szolgálatmentességet

vagy egészségügyi szabadságot kell adni [,] . [i] Ideiglenes vagy végleges

alkalmatlanság megállapítása esetén a Hvt[.-ben] 112. és 114. §-okban

meghatározottak szerint szolgálatát félbe kell szakítani, illetve [õt] le kell

õt szerelni.

I n d o k o l á s :

A törvényben a Hvt-re hivatkozásnál mindenütt a § is meg van jelölve. Itt

is célszerû megtenni.

Mivel egy mondatban két különálló gondolat van megfogalmazva, ezért két

mondatot kellett alkotni.

20.) A 68.§. az alábbiak szerint módosul:

A hadköteles katona a Hvt. VII. fejezete szerinti támogatásra és

jogszabályban meghatározott ingyenes utazásra, valamint 90 %-os utazási

kedvezményre jogosult.

I n d o k o l á s :

A törvényben a Hvt-re hivatkozásnál mindenütt a § is meg van jelölve. Itt

is célszerû megtenni.

21.) A 73.§. (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(4) A [tartalékos honvéd és tisztes, valamint a] helyõrség

illetékességi területén, továbbá annak közelében lakó nõs, családos [sor- és

póttartalékos katona] hadköteles honvéd és tisztes részére a következõ nap

ébresztõjéig engedélyezhetõ a kimaradás.

I n d o k o l á s :

Felesleges a tartalékos honvéd és tisztes részére reggelig kimaradást

engedélyezni, ha nem lakik a helyõrségben, vagy annak közelében.

22.) A 75. §. (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) A nõs, családos sor- és póttartalékos katona, valamint a

tartalékos hadköteles honvéd és tisztes [katona] számára havonta legalább 2

alkalommal eltávozást kell engedélyezni.

I n d o k o l á s :

A szöveg rövidítése miatt indokolt a gyûjtõfogalom használata.

23.) A 77.§. (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(4) A tisztesi, tiszthelyettesi, zászlósi [vagy tiszti] beosztást

betöltõ sor- és póttartalékos katonát az ebben a beosztásban eltöltött ideje

alapján 3 hónaponként 1 kiképzési nap pótszabadság illeti meg.

I n d o k o l á s :

A 17. pontban indokoltak szerint.

24.) A 82.§. (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) [Jogszabály] Miniszteri rendelet egyes tárgyaknak a szolgálati

helyen való tartását megtilthatja vagy engedélyhez kötheti; és

meghatározhatja azt az értékhatárt, amely felett a katonai szervezetnek e

tárgyakban keletkezett kárért való felelõssége kizárt, vagy az általános

szabályokhoz képest eltérõ.

I n d o k o l á s :

A 146. §. szerint az elhelyezési körletben tartható tárgyak körét a

miniszterek rendeletben állapítják meg.

25.) A 82.§. (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(5) Ha a hadköteles katonánál olyan tárgyat találtak, amelyet

[jogszabály] miniszteri rendelet alapján nem tarthat magánál, azt tõle

elismervény ellenében át kell venni. Ha alapos a gyanú arra, hogy a tárgy

birtoklása önmagában is bûncselekményt vagy szabálysértést valósít meg, a

feljelentéssel együtt a tárgyat a bûncselekményt, vagy szabálysértést

elbírálónak (vizsgálónak) át kell adni. Ha a tárgy birtoklása fegyelemsértést

valósít meg, a tárgyat - a fegyelemsértés bejelentése mellett - a szolgálati

hely legközelebbi elhagyásakor a hadköteles katona részére vissza kell adni.

I n d o k o l á s :

A 24. pontban történt indokolás alapján.

26.) A 94.§. (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul és a javaslat

elfogadása esetén a pontok betûjelzése értelemszerûen változik:

(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a fenyített hadköteles

katona a fenyítés hatálya alatt áll:

a.) kimaradás és eltávozás megvonása esetén - ha a végrehajtását nem

függesztették fel - annak kitöltését követõ 2 hónapig.

I n d o k o l á s :

Ha a fenyítés hatálya nem kerül meghosszabbításra, akkor a felfüggesztett

fenyítés esetén a katona mindig hosszabb ideig áll a fenyítés hatálya alatt,

mint ha letöltené.

28.) A 140.§. (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) Ha a beadványt - a 139.§. (4) -(5) bekezdésében foglalt

kivétellel - a szolgálati út mellõzésével terjesztették elõ, vagy a beadvány

névtelen, azt általában érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, vagy az

ügyet le kell zárni. Kivételesen indokolt esetben a beadvány akkor is

elbírálható, illetõleg tartalma kivizsgálható.

I n d o k o l á s :

Az (5) bekezdésben elõírt esetekben is a szolgálati út mellõzésével lehet

elõterjeszteni a beadványt.

Budapest, 1996. február hó 26. nap

Sebõk János

MSZP

Eleje Honlap