1

Módosító javaslat!

T/1568/304..

Dr. Gál Zoltán Úr

az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök úr !

A Házszabály 94.§. (1) és 102.§. (1) bekezdése alapján a T/1568.. számon

benyújtott a "Fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati

viszonyáról" szóló törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1.) A törvényjavaslat címe az alábbiak szerint változik:

A fegyveres [szervek] erõk és rendészeti szervek hivatásos

állományú tagjainak szolgálati viszonyáról.

Indokolás:

A törvényjavaslat címe nem lehet ellentétes az Alkotmány elõírásával. Az

Alkotmány 35.§ (1) bekezdés h.) pontja pedig a fegyveres erõk és rendészeti

szervek megnevezést használja.

2.) A törvényjavaslat bevezetõ szöveget az alábbiak szerint módosul:

A Magyar Köztársaság függetlenségének, alkotmányos rendjének,

valamint a lakosság és az ország anyagi javainak védelmét ellátó szervek

hivatásos állományától az állam tántoríthatatlan hûséget, bátor helytállást

követel. A hivatásos állomány tagjai a törvények és más jogszabályok, valamint

a nemzetközi jog elõírásainak megfelelõen a fegyveres erõk és [rendvédelmi]

rendészeti szervek feladataihoz igazodó szakmai ismeretek birtokában

különleges közszolgálatot teljesítenek. Az Országgyûlés - elismerve a

hivatásos szolgálattal járó nagyobb áldozatvállalást és az azzal arányban álló

erkölcsi és anyagi megbecsülés indokoltságát, a fegyveres erõk és

[rendvédelmi] rendészeti szervek hivatásos állományának szolgálati viszonyáról

a következõ törvényt alkotja:

Indokolás:

Az 1.) pontban történt indoklás szerint.

3.) Az 1.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) E törvény hatálya a fegyveres erõk (Magyar Honvédség,

Határõrség), a [rendvédelmi] rendészeti szervek ([a] rendõrség,[a] polgári

védelem, [a] vám- és pénzügyõrség, [a] büntetés-végrehajtási szervezet, [az]

állami- és hivatásos önkormányzati tûzoltóság), valamint a polgári

nemzetbiztonsági szolgálatok (e törvény alkalmazásában a továbbiakban együtt:

fegyveres szervek) hivatásos állományú tagjainak szolgálati jogviszonyára (a

továbbiakban: szolgálati viszony) és társadalombiztosítás ellátására terjed

ki.

Indokolás:

Az 1. pontban történt indoklás szerint. Másrészt a zárójelben a szervek

felsorolásánál felesleges a névelõ használata.

4.) Az 1.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) E törvény rendelkezéseit [alkalmazni kell] a fegyveres szervek

szerzõdéses állományú tagjaira, továbbá - a rájuk vonatkozó mértékben - a

hivatásos állományból nyugállományba helyezett személyekre, valamint a

törvényben meghatározott esetben és körben a fegyveres szervek hivatásos,

szerzõdéses és nyugállományú tagjainak hozzátartozóira kell alkalmazni.

Indokolás:

A helytelen mondatszerkesztés miatt szükséges a módosítás.

5.) A 2.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A hivatásos állomány tagja a szolgálati viszonyból fakadó

kötelmeit - a fegyveres szerv rendeltetés szerinti feladatainak megvalósítása

érdekében - önkéntes vállalás alapján, élethivatásként, szigorú függelmi

rendben, [az] életének és testi épségének kockáztatásával, egyes alapjogai

korlátozásának elfogadásával teljesíti.

Indokolás:

Szövegpontosítás miatt szükséges a módosítás.

6.) A 3.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A hivatásos és szerzõdéses állomány tagja [a] szolgálati

beosztásához és feladatainak végrehajtásához az öltözködési szabályzatokban

elõírtaknak megfelelõen a fegyveres szervnél rendszeresített egyenruhát, vagy

polgári ruhát visel és rendfokozattal rendelkezik.

Indokolás:

A szerzõdéses állományra ugyanaz az öltözködési elõírás vonatkozik, mint

a hivatásos állományra. Itt is felesleges a jelzett helyen a névelõ

használata.

7.) A 3.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A rendfokozat kifejezi a hivatásos állomány tagjának

állománycsoportba tartozását, feljebbvalói viszonyát, ami [együtt jár]

meghatározott jogokkal és kötelezettségekkel jár együtt.

Indokolás:

Helytelen mondatszerkesztés miatt szükséges a módosítás.

8.) A 4.§ k.) pontja az alábbiak szerint módosul:

k.) kinevezés: a munkáltatói jogkört gyakorló elõljáró

rendelkezése a hivatásos állományba történõ felvételrõl (a szolgálati viszony

létesítésérõl), az elsõ és a tábornoki rendfokozat megállapításáról, a

magasabb, vagy azonos (hasonló) beosztásba helyezésrõl;

Indokolás:

Szövegpontosítás miatt szükséges a módosítás.

9.) A 4.§ n.) pontja az alábbiak szerint módosul:

n.) berendelés: a fegyveres szervet irányító (felügyelõ)

miniszternek arra irányuló rendelkezése, hogy a hivatásos állomány tagja a

minisztériumban meghatározott beosztásban teljesítse szolgálatát;

Indokolás:

A módosítás azért szükséges, mert a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatokat a tárca nélküli miniszter nem irányítja, csak felügyeli.

10.) A 23.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Ha a hivatásos állomány tagja szolgálati érdekbõl a

szavazáshoz szükséges ideig nem tartózkodhat a lakóhelyén, errõl õt a

választást megelõzõen legalább 15 nappal értesíteni kell.

Ez esetben lehetõvé kell tenni számára - ha a választásról szóló törvény

másképp nem rendelkezik -, hogy a [szolgálati helyén] szolgálatteljesítés

helyén szavazhasson.

Indokolás:

Szolgálati helyen nem hozhatnak létre szavazókört, csak a

szolgálatteljesítés helyén.

11.) A 29. § (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(5) A (3) és (4) bekezdésben meghatározott jogok az elõjárói

szervek irányítása körében tartozóan az [felsõbb] adott szervezeten belüli

reprezentatív szakszervezeti szervet illetik meg.

Indokolás:

Ma sehol nincsenek felsõbb szakszervezeti szervek, így e fogalom

használata értelmetlen.

12.) A 33.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) a hivatásos állomány választott szakszervezeti tisztséget

betöltõ tagjának más szolgálati helyre való - a fegyveres szerv által

kezdeményezett - beosztásához, továbbá szolgálati viszonyának felmentéssel

történõ megszüntetéséhez az [közvetlen felsõbb] adott szervezeten belüli

reprezentatív szakszervezeti szerv elõzetes egyeztetése szükséges. Ha a

felmentés méltatlanság miatt válik szükségessé, vagy a szakszervezeti

tisztségviselõt fegyelmileg kell felelõsségre vonni, errõl a [megfelelõ] saját

szakszervezeti szervét kell elõzetesen értesíteni. [kell.]

Indokolás:

A 11. pont indoklása szerint. Ezen kívül, ha a tisztségviselõt

fegyelmileg kell felelõsségre vonni, akkor a megfelelõ szakszervezeti szerv

csak a saját szakszervezete lehet.

13.) A 42.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(4) Ha [A] a hivatásos állomány tagját [állami vezetõi beosztást

betöltõ és állami vezetõi besorolású tagjai illetményben] állami vezetõi

(közigazgatási államtitkár, címzetes államtitkár, helyettes államtitkár)

beosztásba nevezték ki, tartalékállományba kell helyezni a szolgálati viszony

fenntartása mellett.

Illetményben a köztisztviselõkre vonatkozó illetményrendszer szerint

részesül.[nek és rendfokozati illetményre jogosultak.] Amikor állami vezetõi

beosztásából felmentik, vele szemben a 64.§ (2) bekezdésben elõírtakat kell

alkalmazni. Ha szolgálati nyugállományba helyezés[ük] ére e beosztásból kerül

sor, a felmentési idõt rész[ük]ére a szolgálat felsõ korhatára elõtt kell

biztosítani.

Indokolás:

Nem célszerû, de nem is szükséges, hogy minisztériumban állami vezetõi

beosztásba rendfokozattal rendelkezõ személy kerüljön kinevezésre.

14.) Az 51. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) Ha a hivatásos állomány országgyûlési képviselõ-, [illetve]

fõpolgármester-, illetve [vagy] polgármesterjelöltként, vagy helyi- és

kisebbségi önkormányzati képviselõként nyilvántartásba vett tagja a

jelöltségtõl visszalépett, vagy õt nem választották meg, az eredeti szervezeti

egységénél és szolgálati beosztásában folytatja szolgálatát.

Indokolás:

Az 51. § (1) bekezdés szerint szünetel a szolgálati viszonya annak is,

akit helyi- és kisebbségi önkormányzati képviselõként vettek nyilvántartásba.

A jogalkotó helytelenül csak képviselõ elnevezést alkalmaz az

országgyûlési képviselõ helyett.

15.) Az 52.§ címe az alábbiak szerint módosul.

A szolgálati viszony [meghosszabbítása] korhatára.

Indokolás:

A cím módosítás szerint helyes, mert a hivatásos szolgálat felsõ

korhatárával foglalkozik az 52.§.

16.) Az 52.§ az alábbiak szerint módosul:

A hivatásos szolgálat felsõ korhatára a férfiak és nõk öregségi

nyugdíjkorhatáránál 5 évvel kevesebb életkor betöltése.

[amely a szolgálat érdekében - a hivatásos állomány tagjának beleegyezésével -

a felsõ korhatártól számított 5 évig meghosszabbítható, feltéve hogy a

beosztásának ellátására egészségi, pszichikai és fizikai állapota alapján

továbbra is alkalmas.]

Indokolás:

Mivel a fegyveres szervek kötelékében nõk is teljesítenek szolgálatot, ezért

a felsõ korhatárt részükre is szabályozni kell.

A szolgálati viszony meghosszabbítására nincs szükség, mert minden fegyveres

szervnél az utánpótlás minden magasabb beosztásba biztosított. A koncepció

megvitatásakor pld. a Magyar Honvédségnél mindenütt nagy tiltakozást váltott

ki, mert véleményük szerint az akadályozza a pályakép kialakítását, az

elõrejutást és tapasztalatuk szerint a meghosszabbítás mindig csak a miniszter

és a honvédség parancsnoka környezetében következett be.

17.) Az 59.§ (1) bekezdés a.) pontja az alábbiak szerint módosul:

a.) a hivatásos szolgálat felsõ korhatárát elérte;

[kivéve ha a szolgálati viszonyát meghosszabbították;]

Indokolás

A módosítás a 16. pontban történt indokolás alapján szükséges.

18.) Az 59.§ (1) bekezdés c.) pontja az alábbiak szerint módosul:

c.) országgyûlési képviselõvé, fõpolgármesterré, fõpolgármester-

helyettessé [fõállású] polgármesterré, alpolgármesterré, megyei közgyûlés

elnökévé, alelnökévé és a fegyveres erõk, a rendõrség, [és] a polgári

nemzetbiztonsági szolgálatok állományába tartozók esetén az elõbbieken kívül

még helyi- és kisebbségi önkormányzati képviselõvé történt megválasztás;

[[65.§ (6) bekezdése;]]

Indokolás:

Meg kell szûnni a szolgálati viszonynak akkor is, ha a hivatásos állomány

tagját fõpolgármester helyettessé választják.

Nincs jelentõsége a polgármestereknél a fõállás kiemelésének, mert kisebb

településeken az alpolgármester tiszteletdíjas, ezért tiszteletdíjas

polgármester sem maradhat hivatásos állományú.

Felesleges a 65.§ (6) bekezdésére hivatkozni.

19.) A 64.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Akinek a szolgálati viszonya az [65.§ (6)] 59.§ (1) bekezdés

c.)pontja alapján szûnt meg, mandátumának lejártát követõen - 30 napon belül

elõterjesztett kérelmére - a hivatásos állományba vissza kell venni.

Indokolás:

A 65.§ (6) bekezdés kiesése miatt szükséges a módosítás.

20.) A 65.§. (1) bekezdés a.) pont az alábbiak szerint módosul.

a.) amelyben [- a miniszter által meghatározott kivétellel -]

közeli hozzátartozójával közvetlen szolgálati elõjárói - alárendelt viszonyba

kerül,

Indokolás:

Nem szükséges, hogy a miniszter segítse elõ a korrupció kialakulását, vagy

korrupció gyanúba keveredjen.

21.) A 65.§ (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(5) Nem adható engedély, ha a munkavégzéssel járó egyéb

jogviszony, a társadalmi szervezetben való részvétel, vagy tisztségviselés [a

beosztáshoz és a rendfokozathoz méltatlan] ellentétes a fegyveres szerv

feladataival, vagy a szolgálat kötelességszerû, pártatlan és befolyástól

mentes ellátását, illetve a fegyveres szerv tekintélyét veszélyezteti.

Indokolás:

Értelmezhetetlen a törvényben, hogy milyen munkavégzés méltatlan a

rendfokozathoz és beosztáshoz. De ami méltatlan, az a fegyveres szerv

tekintélyét is veszélyezteti, tehát ez egyben kifejezi, hogy az engedély nem

adható meg. Ezért a szövegrész a mondatból törölhetõ.

22.) A 65. § (6) bekezdése kimarad.

Indokolás:

Felesleges újra szabályozni azt, amit az 59.§ (1) bekezdés c.) pont érthetõen

szabályoz.

23.) A 66. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A hivatásos állomány tagja köteles az állomány illetékes

parancsnoknak haladéktalanul bejelenteni, ha vele szemben a törvényben

meghatározott összeférhetetlenségi ok merült fel, illetve ha szolgálati

viszonyának fennállása alatt összeférhetetlen helyzetbe került. Az állomány

illetékes parancsnok köteles [- a 65. § (1) bekezdés a.) pontjában

meghatározott esetet kivéve -] felszólítani a hivatásos állomány tagját az

összeférhetetlenség megszüntetésére, illetve köteles a szükséges intézkedést

megtenni az összeférhetetlenség kizárására.

Indokolás:

A 65. § (1) bekezdés a.) pont változtatása miatt szükséges a módosítás.

24.) A 68. § (1) bekezdés b.) pontja az alábbiak szerint módosul:

b.) A szolgálati feladatait a törvényes elõírásoknak, a

parancsnoknak és intézkedéseknek megfelelõen - szükség esetén a veszély

vállalásával - az elvárható szakértelemmel és gondossággal, pártatlanul és

igazságosan [végezni] végrehajtani.

Indokolás

Mivel a szolgálati feladatok döntõ többségét a hivatásos állomány parancsok

és utasítások által kapja, így azokat nem elvégezni, hanem végre kell hajtani.

25.) A 75.§ címe az alábbiak szerint módosul:

Egészségi, pszichikai, [és] fizikai és szakmai alkalmasság

Indokolás:

A hivatásos állománynál a szakmai alkalmasságot is rendszeresen ellenõrizni

kell.

26.) A 75. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A hivatásos állomány tagjának meg kell felelnie a miniszter

által meghatározott, a beosztásának és életkorának megfelelõ egészségi,

pszichikai [és] fizikai és szakmai alkalmassági követelményeknek, melyek

elérésének és szintentartásának feltételeit a fegyveres szerv biztosítja.

Indokolás:

A 25. pontban történt indokolás szerint.

27.) A 75.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott alkalmassági [feltételeket]

követelményeket rendszeresen ellenõrizni kell.

Indokolás:

A hivatásos állományba történõ felvételnél feltételeknek kell eleget tenni. A

hivatásos állományba történõ maradásért követelményeket kell teljesíteni (75.§

(4)-(5) bekezdések)

28.) A 81. § (1) bekezdés elmarad és a javaslat elfogadása esetén a

további bekezdés értelemszerûen változik.

Indokolás:

Felesleges nyugállományba helyezéskor az elõléptetés, kinevezés külön

törvénybe iktatása, mert ezt a miniszter a 80.§ (2) bekezdése alapján bármikor

megteheti, másrészt sehol a világon ilyen törvényi elõírás nem található, mert

a hivatásos állomány tagja képessége, képzettsége és munkája alapján bármely

rendfokozatot elérheti.

29.) A 81.§ új (2) bekezdéssel egészül ki:

(2) Nyugállományba helyezés után további elõléptetésnek,

kinevezésnek helye nincs.

Indokolás:

Nem indokolt nyugállományban lévõ személy elõléptetése, kinevezése, mert a

rendfokozatokat hivatásos állományban a beosztások alapján adják.

Nyugállományban lévõ személy viszont nem tölt be beosztást, de olyan értékû

munkát sem tud végezni mint a hivatásos. Ha mégis végez valamilyen elismerésre

méltó munkát, akkor nem rendfokozat adományozásával, hanem kitüntetéssel kell

azt elismerni. Egyébként is az a tapasztalat, hogy az ilyen elõléptetések,

kinevezések csak a mindenkori miniszter baráti, ismeretségi körébõl kerültek

ki, ezért is indokolt a megtiltás.

30.) A 86.§ (6) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(6) A Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti napokon

túl, munkaszüneti nap az egyes fegyveres szervek [külön jogszabályban,

illetve] e törvény különös szabályait tartalmazó Második Részében

meghatározott nap.[jai.]

Indokolás:

Felesleges külön jogszabályt alkotni, mert a Második Rész tartalmazza

minden fegyveres szerv ünnepnapját /:amelyiknek van ünnepnapja:/.

31.) A 95.§ (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(5) A nõnek - ha nem veszi igénybe a 94.§-ban engedélyezett

egészségügyi szabadságot - a szoptatás elsõ 6 hónapjában naponta kétszer 1

óra, ezt követõen a 9. hónap végéig naponta 1 óra munkaidõ-kedvezmény jár.

Ikrek esetében a munkaidõ-kedvezmény az ikrek számának megfelelõ mértékben

jár.

Indokolás:

Szükséges a módosítás, mert enélkül ellentmondás keletkezik a jelen

bekezdés és a 94.§ a.) pont között.

32.) A 99.§ (3) bekezdés elhagyásra kerül.

Indokolás:

Felesleges személyi illetmény megállapítását is lehetõvé tenni, amikor

lehetõség van a kimagasló teljesítmény pénzbeli elismerésére más módon is e

törvény szerint (101.§ (4) bekezdés, 118.§ a.) és b.) pontok).

33.) A 105.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az illetményt [a törvényes magyar pénznemben kell

megállapítani és] havonta utólag, a tárgyhónapot követõ hónap 5. napjáig kell

kifizetni, vagy a hivatásos állomány tagja megbízása alapján a bankszámlájára

átutalni.

Indokolás:

Felesleges elõírni, hogy milyen pénznemben kell fizetni, mert az

országban minden köztisztviselõ a fizetését csak a törvényes fizetõeszközben -

forintban - kaphatja. Külföldi pénznem az nem lehet fizetõeszköz.

34.) A 117. § az alábbiak szerint módosul:

A hivatásos állomány tagja a családi pótlékra, a gyermekgondozási

segélyre és az anyagi támogatásra a [családi pótlékról]

társadalombiztosításról szóló szabályok szerint jogosult.

Indokolás:

Indokoltabb a társadalombiztosítás megnevezés használata.

35.) A 126.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A rendfokozatban való visszavetés, a szolgálati viszony

megszüntetése és [a] lefokozást ezredesre - csak az állomány illetékes

parancsnok javaslata alapján - [csak] a miniszter szabhat ki.

Indokolás:

A miniszter nem szolgálati elõljáró és nem állomány-illetékes parancsnoka

az országos parancsnok alárendeltjeinek. Tehát fenyítést csak akkor szabhat

ki, ha az állomány-illetékes parancsnok javasolja.

36.) A 126.§ (6) bekezdéssel egészül ki:

(6) A Magyar Honvédség - és a Határõrség országos parancsnoka,

valamint szervezetszerû helyetteseikkel szemben a fegyelmi jogkört - a

honvédelmi-, illetve a belügyminiszter elõterjesztésére - a fegyveres erõk

fõparancsnoka, a többi országos parancsnokkal , a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatok fõigazgatóival és szervezetszerû helyetteseikkel szemben a

kinevezésre jogosult miniszterelnök, vagy miniszter gyakorolja.

Indokolás:

Szükséges e törvényben meghatározni, hogy az országos parancsnokokkal és

szervezetszerû helyetteseikkel szemben ki jogosult a fegyelmi jogkör

gyakorlására.

37.) A 127.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(4) Tábornok rendfokozatban való visszavetésére, szolgálati

viszonyának megszüntetésére és lefokozására - az állomány-illetékes

parancsnok javaslatára - a miniszter tesz javaslatot a Magyar Köztársaság

elnökének.

Indokolás:

A 35. pontban történt indokolás szerint.

38.) A 142. § (4) bekezdés kimarad.

Indokolás:

A bekezdést el kell hagyni, mert ellentmond a 144.§-ban leírtaknak. Egyébként

sem lehet törvényben rögzíteni, hogy a miniszter által kiszabott fenyítés

ellen panasznak helye nincs.

39.) A 145.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Szabálysértés miatt pénzbírságnál súlyosabb fenyítés[í] nem

alkalmazható a 123.§ (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.

Indokolás:

Szükséges a módosítás egy betû elírása miatt.

40.) A 153. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A pénztáros, [valamint a] pénz- és értékkezelõ jegyzék vagy

elismervény hiányában is teljes felelõsséggel tartozik az általa kezelt

pénzért, értékpapírért, vagy egyéb tárgyakért.

Indokolás:

A "valamint" szó értelmetlenné teszi az egész mondatot.

41.) A 174. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A fegyveres szerv a hivatásos állomány kártérítésre jogosult

tagjától, illetve annak közeli hozzátartozójától a munkavégzésbõl származó

jövedelmérõl, jövedelmi viszonyairól évente igazolást kérhet.

Indokolás:

A hozzátartozó megjelölésnél szükséges e törvény 4.§ p.) pontjában

alkalmazott megjelölést használni az egységes értelmezés miatt.

42.) A 194. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A hivatásos állomány tagja egyénileg panaszt tehet, ha a

szolgálati viszonyára vonatkozó döntést vagy intézkedést, illetve ezek

elmulasztását sérelmesnek tartja. Meghatalmazás alapján a hivatásos állomány

egy-, vagy több tagjának nevében panaszt nyújthat be az érdekképviseleti

szerv és az ügyvéd is.

Indokolás:

Az érdekképviseleti szerv és az ügyvéd több személyt is képviselhet.

43.) A 195. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A hivatásos állomány tagja halálának a szolgálati

kötelmekkel való összefüggése kérdésében hozott határozat ellen [a 4.§ r.)

pontjában meghatározott] közeli hozzátartozó nyújthat be fellebbezést.

Indokolás:

Felesleges hivatkozni a 4.§-ra, mert e törvény meghatározza, hogy kik

tartoznak a közeli hozzátartozó fogalomkörbe.

44.) A 202.§ e.) pontja az alábbiak szerint módosul:

e.) [ a törvényben meghatározott egyéb szervek és személyek] a

nemzetbiztonsági törvényben elõírt esetekben a polgári nemzetbiztonsági

szolgálat megbízott munkatársa.

Indokolás:

Az eredeti szöveg pontatlan, mert senki nem tudja, hogy milyen törvényre,

szervekre, vagy személyekre gondol a törvényalkotó. A személyiségi jogok

védelme érdekében nem lehet a betekintõk és adat átvevõk körét szélesíteni. A

fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai viszont nemzetbiztonsági

ellenõrzés alá esnek.

45.) A 204.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A nyugállomány tagja és házastársa a 179. § szerinti

egészségügyi szolgáltatás [on] ra [túl jogosult -] és a külön jogszabályban

meghatározott [ - ] kedvezményes üdülésre jogosult. A házastársat e jog a

nyugállomány tagjának halála után is megilleti.

Indokolás:

Helytelen mondatszerkesztés miatt indokolt a módosítás.

46.) A 204. § (4) bekezdése kimarad és a javaslat elfogadása esetén

további bekezdés számozása értelemszerûen változik.

Indokolás:

A módosítás szükséges, mivel a 29. pontban, a 81. § új (2) bekezdéssel

egészült ki.

47.) A 212. § (1) bekezdés b.) pontja az alábbiak szerint módosul:

b.) a hivatásos katona a Hvt. 22. §[-a] (1) bekezdésének e.), f.)

és h.), valamint a Hvt. 34. § -a (1) bekezdésének a.)-d.) pontjában

meghatározott feladatok végrehajtására kapott parancsot akkor is köteles

teljesíteni, ha az az életét, vagy testi épségét közvetlenül, vagy súlyosan

veszélyezteti.

Indokolás:

Mivel egyre többször veszik igénybe a fegyveres erõket békefenntartó

mûveletre és mivel rövid idõn belül NATO-tagok leszünk szükséges a Hvt. 22.§

(1) bekezdésének e.) pontját is fölvenni e törvénybe.

48.) A 221. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) [ A] Szerzõdéses szolgálati viszonyt [létesítésének felsõ

korhatára a betöltött 30. életév.] létesíteni a 30-ik életév betöltéséig

lehet.

Indokolás:

Helytelen a felsõ korhatár megjelölés, mert azt a 225. §. tartalmazza.

49.) A 225. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) Az Egyesült Nemzetek Szervezetének keretében végzett és

egyéb békefenntartó feladatok végrehajtására önként jelentkezõk szerzõdéses

szolgálati viszonyára az (1)-[(3)] (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen lehet

megállapodni.

Indokolás:

Szükséges a módosítás a bekezdés elírása miatt.

50.) A 228. § (1) bekezdés b.) pontja az alábbiak szerint módosul:

b.) a bíróságoknál, ügyészségeknél,

Indokolás:

Szükséges a módosítás, mert az ügyészség nem tartozik a honvédség

szervezetébe.

51.) A 229. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A szerzõdéses katona más [helyõrségbe] szervezeti egység

állományába csak kérelmére vagy írásbeli hozzájárulásával helyezhetõ át,

illetve vezényelhetõ. Az évente 60 napot meg nem haladó tartamú vezényléshez

hozzájárulás nem kell.

Nem minõsül vezénylésnek a helyõrségen kívüli gyakorlaton vagy báziskiképzésen

való részvétel.

Indokolás:

A szerzõdéses katonát nem általában helyõrségbe, hanem konkrét szervezeti

egységbe helyezik át, ami történhet helyõrségen belül is és azt sem köteles

elfogadni.

52.) A 231. § c.)pontja az alábbiak szerint módosul:

c.) a szerzõdés felbontása

- létszámcsökkentés vagy átszervezés miatt,

- a katonai szervezet áttelepülése (megszûnése)

miatt,

ha a más [helyõrségbe] szervezeti egység állományába

történõ áthelyezéshez a szerzõdéses katona nem járul hozzá,

- a szerzõdéses katona körülményeiben bekövetkezett, elõre nem

látható változás miatt, amelynek folytán a szolgálat további

ellátása számára aránytalan nehézséget, illetõleg hátrányt

okozna.

Indokolás:

Az 51. pontban történt indokolás alapján szükséges a módosítás.

53.) A 233. § új (4) bekezdéssel egészül ki.

(4) Az elõmeneteli bizottságot be kell vonni a hivatásos

állomány tagja alkalmatlanságának megállapításába is (56. § (2) bekezdés a.)

pont és 75. § (4)-(5) bekezdés)

Indokolás:

A szubjektivitás elkerülése érdekében szükséges, hogy bizottság állapítsa

meg és mondja ki az alkalmatlanságot.

54.) A 235. § új (6) bekezdéssel egészül ki.

(6) A tábornoki rendfokozatokkal betölthetõ beosztások számát

az Országgyûlés határozza meg amikor dönt a fegyveres erõk békelétszámáról.

Indokolás:

Szükséges, hogy ezt az Országgyûlés döntse el, mert tapasztalat szerint

minden miniszter a katonai lobby befolyása alá kerül és a kelleténél több

beosztást szerveznek tábornoki rendfokozatra. Ez nem lesz egyedi eset, mert

Németországban a Bundestag állapítja meg az ezredesek és tábornokok létszámát

is.

55.) A 283. § (2) bekezdés g.) pontja elmarad, ennek megfelelõen az

utána következõ pontok értelemszerûen változnak.

Indokolás:

A 32. pontban történt indokolás alapján.

56.) A 298. § új (6) bekezdéssel egészül ki:

(6) A miniszter döntése ellen az Országgyûlés Nemzetbiztonsági

Bizottságánál lehet fellebbezéssel élni.

Indokolás:

Mivel a Nemzetbiztonsági Bizottság ellenõrzi a nemzetbiztonsági

szolgálatokat, ezért célszerû, ha a miniszter döntése ellen fellebbezést a

bizottság vizsgálja.

57.) A 301. § (1) bekezdés b.) pontja az alábbiak szerint módosul:

b.) az egészségi, pszichikai, és fizikai és szakmai alkalmasság

[feltételeit] követelményeit, az azoknak való meg nem feleléssel kapcsolatos

eljárást;

Indokolás:

A szakmai követelményeket is értékelni kell, tehát a miniszternek ezeket

is utasításban kell megállapítania.

58.) A 326. § elmarad, így a javaslat elfogadása esetén a további §-ok

számozása értelemszerûen változik.

Indokolás:

Ez a § felesleges, mert a benne foglaltakat szabályozza a 208. § (2)

bekezdése.

59.) A 333. § (6) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A belügyminiszter, a honvédelmi miniszter, az

igazságügyminiszter, a pénzügyminiszter és a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatokat [irányító] felügyelõ tárca nélküli miniszter a fegyveres erõknél

a [rendvédelmi] rendészeti szerveknél és a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatoknál szolgálatot teljesítõk részére szolgálati jelet alapíthat".

Indokolás:

A nemzetbiztonsági törvény szerint a tárca nélküli miniszter csak

felügyeli a szolgálatokat.

Az Alkotmány a rendészeti szervek elnevezést használja.

60.) A 339. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A törvény szerinti illetményrendszerre [1999.] 1998. január

1-ig

50-50 %-os lépcsõzéssel kell áttérni.

Indokolás:

Mivel a törvény hatályba lépését követõ 6 hónapon belül kell mindenkit

visszamenõ hatállyal besorolni, ez l996. végére megvalósul.

Két év alatt az illetményrendszert be lehet és be kell állítani, mert ez a

hivatásos állomány elvárása is.

61.) A 340. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) E törvény hatálybalépése után létesített szolgálati

viszonynál a hivatásos állomány tagja számára az e törvény szerint járó

illetménynél magasabb illetmény [- más törvényben meghatározott kivételektõl

eltekintve -] nem állapítható meg.

Indokolás:

Más törvény által nem célszerû újabb illetményt megállapítani, e törvény

99. § (1) bekezdése pontosan meghatározza, hogy mibõl áll az illetmény -

beosztási és rendfokozati illetménybõl, illetménykiegészítésbõl,

illetménypótlékokból - és az összetevõket, ezek mértékét pontosan szabályozza.

62.) A 343. § (2) bekezdés k.) pontja az alábbiak szerint módosul:

k.) [a fegyelmi eljárás egyes kérdéseit] azon szolgálati

elöljárók körét, akik a dicsérõ és fegyelmi jogkört gyakorolhatják és közöttük

a dicséreti- és fenyítési nemek elosztását.

Indokolás:

A törvény mindent szabályoz a dicsérõ- és fegyelmi jogkörben a

módosításban leírtak kivételével. Ezért téves a Részletes Indokolásban az

alábbi magyarázat: "A fegyelmi eljárás rendjének, valamint "egyéb fenyítési

nemek" meghatározására az illetékes minisztereket hatalmazza fel." (Részletes

Indokolás 31. oldal A 119-122. §-hoz). A törvény a fegyelmi eljárás rendjét

részletesen szabályozza a 128-149. §-ig. Ezen kívül részletesen szabályozza a

személy kártérítési felelõsségét is a 150-161. §-ig.

A törvény viszont nem adhat felhatalmazást "egyéb fenyítési nemek"

kitalálására, mert a fenyítési nemeket pontosan megállapítja.

63.) A 2.sz. melléklet 1.4. pontja elmarad.

Indokolás:

A 16. pontban történt indokolás szerint.

64.) A 2.sz. melléklet 3.1. pontja az alábbiak szerint módosul:

- fõtisztet, tisztet, országos parancsnok X

Indokolás:

Az X jelzés elmaradt az országos parancsnoknál, holott ezt a jogkört õ

gyakorolja.

65.) A 2.sz. melléklet 7.1. pontja az alábbiak szerint módosul:

- tábornokokat, katonai bírót katonai ügyészt, fõtisztet, tisztet

Indokolás:

Mivel az ügyészség önálló szervezet, ezért oda a katonai ügyészt

vezényelni kell.

66.) A 2. sz. melléket 7.7. pontja elmarad.

Indokolás:

A 32. pontban történt indokolás alapján.

67.) A 2. sz. melléklet 7.8. pontja elmarad. A javaslat elfogadása

esetén a további pontok értelemszerûen változnak.

Indokolás:

A 20. pontban történt indokolás alapján.

68.) Az 5. sz. melléklet III./6. pontjában az utolsó mondat az alábbiak

szerint változik:

A személyiségi jogok védelmének biztosítása érdekében az 1. és az

5. pont elsõ szempontjánál nem kielégítõ (1-es) értékítélet nem alkalmazható.

Indokolás:

A III./6. pontban nem kielégítõ értékelés található. Nyilvánvaló, hogy

elírás történt.

69.) Az 5.sz. melléklet IV. pontja az alábbiak szerint módosul:

91-[100 ]105 között - kiválóan alkalmas

Indokolás:

A III. pontban a szempontok egyenként történõ értékelésének összege nem

100, hanem 105. pont. A pontatlanság miatt szükséges a módosítás.

Budapest, 1996. január 30-án

Sebõk János

országgyûlési képviselõ

MSZP

Eleje Honlap