- 1 -

______________

I:\bizjelen\H1569res.DOC

H/1569/16.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Emberi jogi-, kisebbségi és vallásügyi

bizottságának

Önkormányzati és rendészeti bizottságának

a j á n l á s a

a személyazonosító jelre vonatkozó 46/1995. (VI. 30.) AB határozat

következtében teendõ intézkedésekrõl szóló H/1569.. sz. országgyûlési

határozati javaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), Emberi jogi, vallásügyi és kisebbségi bizottsága

(továbbiakban: Emberi jogi bizottság), valamint Önkormányzati és rendészeti

bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati bizottság) megvitatta a

személyazonosító jelre vonatkozó 46/1995. (VI. 30.) AB határozat következtében

teendõ intézkedésekrõl szóló, H/1569.. számon beterjesztett országgyûlési

határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott H/1569/4..,H/5..,H/6..,H/7..,

/8.,H/9..,H/10..,H/11..,H/12..,H/13.. számú módosító javaslatokat.

Hodosán Rózsa, Szász Domokos és Pozsgai Balázs képviselõk H/1569/13. sz.,

dr. Sepsey Tamás képviselõ H/1569/11.. sz. módosító javaslatukat VISSZAVONTÁK!

(Ezeket az ajánlás nem tartalmazza.)

Az Emberi jogi bizottság elõadója: Tóth Pál képviselõ

Kisebbségi elõadója: Dr. Sepsey Tamás képviselõ

Megjegyzés: A határozati javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a határozatijavaslat §-ainak, illetve a

§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a határozati

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 1. pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

"1. kötelezi a Kormányt, hogy a szakazonosító jelek képzését, használatát

és a személyi adat- és lakcímnyilvántartás különbözõ nyilvántartásokkal való

kapcsolatának kérdéseit, továbbá a szakazonosító jelek használatára történõ

áttérést szabályozó egységes törvény tervezetét 1995. [november 30-ig]

december 31-ig nyújtsa be az Országgyûlésnek;"

Indokolás: Lásd a H/1569/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 2. pontja a)

alpontja második francia bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

/a közigazgatásban három különbözõ szakazonosító jel bevezetésére kerül

sor:/

"- a jóléti, szociális és egészségügyi ellátások, illetve szolgáltatások

igénybevételével, valamint a jóléti, szociális és egészségügyi igazgatással

kapcsolatos nyilvántartások azonosító jele (a továbbiakban: jóléti és

szociális azonosító jel). E körbe tartozik a nyugdíj- és egészségbiztosítás,

az egészségügyi, a munkaügyi és a szociális ellátások igénybevétele, illetve

az egészségügyi, a munkaügyi és szociális igazgatás (ez az azonosító jel a

társadalombiztosítási azonosító jel /TAJ/),"

Indokolás: Lásd a H/1569/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Az Alkotmányügyi bizottság a határozati javaslat 2. pontja a) alpontja

harmadik francia bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

/a közigazgatásban három különbözõ szakazonosító jel bevezetésére kerül

sor:/

"- a személyi- és lakcím-azonosító jel, melyet [kizárólag] az adott

eljárás lefolytatásához a jövõben is a személyi adat- és lakcímnyilvántartás

[alkalmaz] - beleértve az adatgyûjtési rendszerében érintett szerveket és

eljárásokat (anyakönyvi igazgatás, lakcím-bejelentési eljárás) -, a honvédelmi

nyilvántartás, az ingatlan-nyilvántartás, a bíróságok, az ügyészségek, a

nemzetbiztonsági szolgálatok, a választási, népszavazási, népi kezdeményezési,

népi ülnök-választási eljárásban érintett polgárok és szervek, valamint a

bûnüldözés szervei használhatnak. Mivel az ingatlannyilvántartás közhiteles és

nyilvános, a személyi- és lakcím-azonosító jelet az adatkezelõn és az

érintetten kívül más nem ismerheti meg;"

Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1995. december 4-i

ülésének jegyzõkönyvét.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 2. pontja a)

alpontja harmadik francia bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

/a közigazgatásban három különbözõ szakazonosító jel bevezetésére kerül

sor:/

"- a személyi- és lakcím-azonosító jel, melyet kizárólag az adott eljárás

lefolytatásához a jövõben is a személyi adat- és lakcímnyilvántartás alkalmaz

- beleértve az adatgyûjtési rendszerében érintett szerveket és eljárásokat

(anyakönyvi igazgatás, lakcím-bejelentési eljárás) - a honvédelmi

nyilvántartás, [az ingatlan-nyilvántartás,] a bíróságok, az ügyészségek, a

nemzetbiztonsági szolgálatok, a választási, népszavazási, népi kezdeményezési,

népi ülnök-választási eljárásban érintett polgárok és szervek, valamint a

bûnüldözés szervei[. Mivel az ingatlannyilvántartás közhiteles és nyilvános, a

személyi- és lakcím-azonosító jelet az adatkezelõn és az érintetten kívül más

nem ismerheti meg];"

Indokolás: Lásd a H/1569/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 2. pontja e)

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

"e) a szakazonosító jeleket a polgároknak a törvény hatályba lépését

követõen fokozatosan kell kiadni, [fõ szabályként] elsõsorban akkor, amikor a

polgár az érintett nyilvántartással kapcsolatba kerül[. Ettõl az elvtõl abban

az esetben lehet majd eltérni,] kivéve ha az azonosító hiánya a polgárt jogai

gyakorlásában vagy kötelezettségei teljesítésében akadályozza;"

Indokolás: Lásd a H/1569/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 2. pontja f)

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

"f) a szakazonosító jelekkel rendelkezõ nyilvántartások - törvényi

felhatalmazással - szakazonosító jeleken, illetõleg közbensõ kapcsolati

azonosítókon és természetes személyazonosító adatokon; a szakazonosító

jelekkel nem rendelkezõ nyilvántartások pedig természetes személyazonosító- és

lakcím-adatok[on kommunikálhatnak] felhasználásával kerülhetnek kapcsolatba a

személyi adat- és lakcímnyilvántartással. A természetes személyazonosító- és

lakcím- adatokon alapuló [kommunikáció] kapcsolattartás szabványosított

illesztési felületeken történik.

A törvényben [rendelkezni] szabályozni kell, [arról,] hogy a személyi

adat- és lakcímnyilvántartás mely ágazatoknak, milyen adatvédelmi és

adatbiztonsági követelmények betartása mellett szolgáltathat adatokat[, milyen

adatvédelmi és adatbiztonsági követelmények betartása mellett]. A

személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervei az adatigénylõ szervek adataiból

csak azokat az adatokat vehetik át, illetõleg ismerhetik meg, amelyek az

adatszolgáltatás teljesítéséhez (azaz a polgárok személyi adat- és lakcím-

nyilvántartásban való egyértelmû azonosításához) szükségesek."

Indokolás: Lásd a H/1569/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 2. pontja g)

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

"g) a nyilvántartási rendszerek anyagi jogi szabályozottságát és mûködési

rendjüket érintõ eltéréseket figyelembe véve [differenciált] megfelelõ

határidõket kell megállapítani a személyazonosító jel használatának

lehetõségére a manuális, illetve az un. archív adatokat kezelõ

nyilvántartásokban. A nyilvántartásokból a személyazonosító jelet

visszamenõleg [nem kell] ésszerû határidõn belül törölni kell, a törlésig azok

archív adatként kezelendõk, azzal a megszorítással, hogy ezek az adatok nem

hozhatók nyilvánosságra és harmadik személynek nem adhatók ki;"

Indokolás: Lásd a H/1569/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Az Alkotmányügyi bizottság a határozati javaslat 2. pontja g)

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

"g) a nyilvántartási rendszerek anyagi jogi szabályozottságát és mûködési

rendjüket érintõ eltéréseket figyelembe véve [differenciált] megfelelõ

határidõket kell megállapítani a személyazonosító jel használatának

lehetõségére a manuális, illetve az un. archív adatokat kezelõ

nyilvántartásokban. A nyilvántartásokból a személyazonosító jelet

visszamenõleg nem kell törölni, azok archív adatként kezelendõk, azzal a

megszorítással, hogy ezek az adatok nem hozhatók nyilvánosságra és harmadik

személynek nem adhatók ki;"

Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1995. november 29-i

ülésének jegyzõkönyvét.

A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 2. pontja h)

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés/

/a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:/

"h) a törvény kötelezze a Kormányt, hogy 1996. [december 31-éig]

szeptember 1-éig terjessze az Országgyûlés elé az ágazati törvények[ben]nek -

figyelemmel a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok

nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvényben foglaltakra -

[gondoskodjon] az ágazatok adatkezeléseinek, adat-továbbításainak részletes

szabályozásáról szóló törvényjavaslatokat."

Indokolás: Lásd a H/1569/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Dr. Sepsey Tamás képviselõ a határozati javaslat 4. pontjának a

következõ módosítását javasolja:

"4. Ez a határozat a közzétételét követõ [nyolcadik] harmadik napon lép

hatályba."

Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság 1995. november 29-i ülésén dr. Balsai

István képviselõ által szóban pontosított szöveg.

Indokolás: Lásd a H/1569/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. december 4.

Gellért Kis Gábor s.k., Dr. Hack Péter s.k.,

az Emberi jogi bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

az Önkormányzati és rendészeti bizottság

elnöke

Eleje Honlap