MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

BELÜGYMINISZTÉRIUMA

H/1569/17.. sz.

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a személyazonosító jelre vonatkozó 46/1995. (VI. 30.) AB határozat

következtében teendõ intézkedésekrõl szóló országgyûlési határozati javaslat

zárószavazásához

Ellenjegyezte:

Kuncze Gábor

Budapest, 1995. december 14.

2

Az Országgyûlés

......../1995. OGY

h a t á r o z a t a

a személyazonosító jelre vonatkozó 46/1995. (VI.30.) AB határozat

következtében teendõ intézkedésekrõl

Az Országgyûlés

1. kötelezi a Kormányt, hogy a szakazonosító jelek képzését,

használatát és a személyiadat- és lakcímnyilvántartás különbözõ

nyilvántartásokkal való kapcsolatának kérdéseit, továbbá a

szakazonosító jelek használatára történõ áttérést szabályozó egységes

törvény tervezetét 1995. december 31-ig nyújtsa be az

Országgyûlésnek;

2. a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:

a/ a közigazgatásban három különbözõ szakazonosító jel bevezetésére

kerül sor:

- a közteherviseléssel kapcsolatos nyilvántartások azonosító jele,

melynek alkalmazása kiterjed az állami és önkormányzati

adóigazgatásra, a vámigazgatásra és az illetékre,

- a jóléti, szociális és egészségügyi ellátások, illetve

szolgáltatások igénybevételével, valamint a jóléti, szociális és

egészségügyi igazgatással kapcsolatos nyilvántartások azonosító

jele (a továbbiakban: jóléti és szociális azonosító jel). E körbe

tartozik a nyugdíj- és egészségbiztosítás, az egészségügyi, a

munkaügyi és a szociális ellátások igénybevétele, illetve az

egészségügyi, a munkaügyi és szociális igazgatás (ez az azonosító

jel a társadalombiztosítási azonosító jel /TAJ/),

- a személyi- és lakcím-azonosító jel, melyet az adott eljárás

lefolytatásához a jövõben is a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás - beleértve az adatgyûjtési rendszerében

érintett szerveket és eljárásokat (anyakönyvi igazgatás, lakcím-

bejelentési eljárás) -, a honvédelmi nyilvántartás, az ingatlan-

nyilvántartás, a bíróságok, az ügyészségek, a nemzetbiztonsági

szolgálatok, a választási, népszavazási, népi kezdeményezési, népi

ülnök-választási eljárásban érintett polgárok és szervek, valamint

a bûnüldözés szervei használhatnak. Mivel az ingatlan-

nyilvántartás közhiteles és nyilvános, a személyi- és lakcím-

azonosító jelet az adatkezelõn és az érintetten kívül más nem

ismerheti meg;

b/ a közteherviseléssel kapcsolatos azonosító jelet a Kormány által

kijelölt szerv, a jóléti és szociális azonosító jelet az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár, a személyi- és lakcím-azonosító jelet a

személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szerve képzi;

c/ a személyi- és lakcím-azonosító jel képzésének módja feleljen meg

az európai nemzetközi egyezményeknek és a nemzetközi gyakorlatnak is.

1997. január 1-jétõl már csak az ily módon képzett személyi- és

lakcím- azonosító jelet lehet kiadni;

d/ a szakazonosító jelek teljes körû alkalmazása 1997. január 1-jével

valósul meg, 1997. január 1-je után csak az új szakazonosító jelek

adhatók ki. A személyazonosító jel a rendszerekben a múltbeli adatok

azonosításához, és ennek alapján az aktuális természetes

személyazonosító adatok elérésére belsõ azonosítóként a törvényben

meghatározott határidõig használható;

e/ a szakazonosító jeleket a polgároknak a törvény hatályba lépését

követõen fokozatosan kell kiadni, elsõsorban akkor, amikor a polgár

az érintett nyilvántartással kapcsolatba kerül, kivéve, ha az

azonosító hiánya a polgárt jogai gyakorlásában vagy kötelezettségei

teljesítésében akadályozza;

f/ a szakazonosító jelekkel rendelkezõ nyilvántartások - törvényi

felhatalmazással - szakazonosító jeleken, illetõleg közbensõ

kapcsolati azonosítókon és természetes személyazonosító adatokon; a

szakazonosító jelekkel nem rendelkezõ nyilvántartások pedig

természetes személyazonosító- és lakcím-adatok felhasználásával

kerülhetnek kapcsolatba a személyi adat- és lakcímnyilvántartással. A

természetes személyazonosító- és lakcím-adatokon alapuló

kapcsolattartás szabványosított illesztési felületeken történik.

A törvényben szabályozni kell, hogy a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás mely ágazatoknak, milyen adatvédelmi és

adatbiztonsági követelmények betartása mellett szolgáltathat

adatokat. A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervei az

adatigénylõ szervek adataiból csak azokat az adatokat vehetik át,

illetõleg ismerhetik meg, amelyek az adatszolgáltatás teljesítéséhez

(azaz a polgárok személyi adat- és lakcím-nyilvántartásban való

egyértelmû azonosításához) szükségesek.

g/ a nyilvántartási rendszerek anyagi jogi szabályozottságát és

mûködési rendjüket érintõ eltéréseket figyelembe véve megfelelõ

határidõket kell megállapítani a személyazonosító jel használatának

lehetõségére a manuális, illetve az un. archív adatokat kezelõ

nyilvántartásokban. A nyilvántartásokból a személyazonosító jelet

visszamenõleg nem kell törölni, azok archív adatként kezelendõk,

azzal a megszorítással, hogy ezek az adatok nem hozhatók

nyilvánosságra és harmadik személynek nem adhatók ki;

h/ a törvény kötelezze a Kormányt, hogy 1996. szeptember 1-jéig

terjessze az Országgyûlés elé az ágazati törvényeknek - figyelemmel a

személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról

szóló 1992. évi LXIII. törvényben foglaltakra - az ágazatok

adatkezeléseinek, adattovábbításainak részletes szabályozásáról szóló

törvényjavaslatokat.

i/ a törvény záró rendelkezései tartalmazzák az érintett ágazati

törvényeknek a szakazonosító jelek bevezetéséhez szükséges mértékû

módosítását is.

3. Az új szakazonosítók bevezetéséhez szükséges pénzügyi fedezetet az

1996. évi költségvetésben biztosítani kell.

4. Ez a határozat a közzétételét követõ harmadik napon lép hatályba.

Eleje Honlap