ORSZAGGYûLESI KEPVISELI

T/1571/35..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A T/1571.. számon beterjesztett személyi jövedelemadóról szóló

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító indítványt

nyújtom be:

A törvényjavaslat 65 §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A kamatból származó bevétel egésze jövedelem, amely után az adó mértéke

látra szóló betétek kamatai esetén 0, egyéb kamatjövedelmek esetén 10

százalék. A kamat adóját a kifizetõ a kamat kifizetésének napján állapítja meg

és vonja le."

Indokolás

A törvényjavaslat az 1.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint az arányosság és a

méltányosság elvének érvényesítésével biztosítja az állami feladatok

ellátásához szükséges bevételeket. A kamatjövedelmek 0 százalékos adóztatása

sérti ezeket az elveket. A kamatot terhelõ adókulcs azonban nem lehet azonos a

jövedelmeket terhelõ adótáblába foglaltakkal. A kamat adózott jövedelem

kihelyezésébõl származik, így alacsonyabb kulcs megállapítása indokolt. A

kulcs további emelése ellen szól az is, hogy a pénzintézetek a kamat

adóztatása miatti betétállomány csökkenéstõl félve e rendelkezésre kamat-

emeléssel reagálhatnak, s ez kihathat a kincstárjegyeken át az államadóság

kamatterheire is. Mindennek inflációs nyomása is van. Az ellentétes szempontok

egyidejû figyelembe vétele alapján a kamatokat terhelõ adó mértékét az

osztalékéval megegyezõen 10 %-ban célszerû megállapítani. Ezáltal egy újabb

méltánytalanság is megszûnik: a gazdaság számára kívánatos, hogy a

részvénypiac élénküljön, s azokat akik tõkéjüket részvényekbe fektetik, ne

hozzuk az adórendszeren keresztül hátrányosabb helyzetbe, mint a

takarékbetéteseket.

A 10 %-os kamatadó bevezetése, feltételezve, hogy a betétek és az értékpapírok

állományának növekedése az elmúlt 30 hónap átlagának megfelelõ lesz és így

1996 közepére ezen megtakarítások együttes értéke megközelíti az 1700 milliárd

Forintot, több mint 40 milliárd személyi jövedelemadó bevételi többletet

eredményez.

Ez a bevételi többlet lehetõséget teremt arra, hogy az adózó állampolgárok az

általuk eltartott személyek után eltartottanként havi 1000 Forint

adókedvezményben részesüljenek. Amennyiben ezt a kedvezményt a családi

pótlékban részesülõk és az önálló jövedelemmel, nyugdíjjal nem rendelkezõ 65

évnél idõsebb eltartottak után lehet igénybe venni, a kedvezmény mintegy 30

milliárd személyi jövedelemadó bevétel kiesést jelent. A kamatok adóztatása

tehát nemcsak fedezi a javasolt eltartotti adókedvezményt, hanem mintegy 10

milliárddal csökkenti az államháztartás hiányát, mérsékelve ezáltal a kamatadó

bevezetésének esetleges káros hatásait.

Budapest, November 18, 1995

Dr. Surján László

KDNP

Eleje Honlap