1
Módosító javaslat
Magyar Országgyûlés
dr Gál Zoltán úr
az Országgyûlés elnöke részére
B u d a p e s t
Tisztelt Elnök Úr!
A személyi jövedelemadóról szóló T/1571/1.sz. törvényjavaslathoz (a
továbbiakban: törvényjavaslat) az következõ módosító javaslatokat terjesztem
elõ:
1. Javaslom, hogy a törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 6. pontja a
következõk szerint változzon:
"6. A károk megtérülése, a kockázatok viselése körében adómentes:
6.1. a jogszabályban meghatározott kötelezettség alapján kapott tartásdíj, a
kártalanítás [-] (ideértve a kisajátítás alapjául szolgáló közérdekû célra
megvásárolt ingatlan vételárát is) [-,] a kárpótlás, a kártérítés, - kivéve
a jövedelmet pótló kártérítést[,] - továbbá a biztosító szolgáltatása -
kivéve a jövedelmet helyettesítõ felelõsségbiztosítási kártérítés összegét,
[-] továbbá kivéve azon biztosítási szolgáltatás értékét, amely esetében az
arra jogosító biztosíási díjat a magánszemély költségként elszámolta -
azzal, hogy [az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár tagjának az egyéni
számlájára befektetések hozama címén jóváírt összeg, valamint az önkéntes
kölcsönös biztosító pénztár jogszabály szerinti szolgáltatása;] e
rendelkezés alkalmazásában nem minõsül jövedelmet pótló kártérítésnek,
illetõleg jövedelmet helyettesítõ felelõsségbiztosítási kártérítésnek:
a) a jogszabályban meghatározott kötelezettség alapján megállapított
tartásdíj helyett fizetett összeg;
b) az olyan kártérítés, amelyet a károsult költségeinek fedezetére
fizetnek ki, még akkor sem, ha azok a költségek éppen a jövedelem
megszerzése érdekében merültek fel;
c) a költségtérítést és a jövedelmet helyettesítõ kártérítést is
tartalmazó járadék (vagy annak egyösszegû megváltása) esetén a
költségtérítõ rész;
6.2 az 1988. január 1. napját megelõzõen megállapított baleseti és
kártérítési járadék, kivéve, ha annak összegét utóbb a bruttósított
átlagkereset alapulvételével megemelték;
6.3 az a jövedelem, amelyet a magánszemélynek, mint biztosítottnak juttat a
kifizetõ a belföldi székhelyû biztosító intézettel kötött kockázati (halál
esetére szóló) életbiztosítás, a balesetbiztosítás díjának fizetése
formájában;
6.4 az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár tagjának az egyéni számlájára
befektetések hozama címén jóváírt összeg, valamint az önkéntes kölcsönös
biztosító pénztár jogszabály szerinti szolgáltatása, azzal, hogy e
rendelkezés alkalmazásában
a) a nyugdíjpénztár szolgáltatásának minõsül a legalább tíz évi várakozási
idõt követõen a nyugdíj-kiegészítõ járadék szolgáltatás vagy annak
egyösszegû megváltása; illetõleg tíz éven belüli nyugdíjba vonulás
esetén (ide értve azt is, ha a szolgáltatásra jogosult magánszemély a
pénztárba történõ belépésekor már nyugdíjas volt) a nyugdíj-kiegészítõ
járadékszolgáltatás;
b) nyugdíj-kiegészítõ járadékszolgáltatás alatt olyan szolgáltatást kell
érteni, amelyet évente legalább egyszer azonos vagy növekvõ összegben
élethossziglan vagy legalább a szolgáltatás kezdetétõl számított három
éven át folyósítanak;
továbbá azzal, hogy e rendekezést kell alkalmazni, akkor is, ha a
szolgáltatás jogosultja a pénztártag törvényes örököse, de nem kell
alkalmazni a tag egyéni számlájára az 1995. december 31-éig jóváírt
összegekre.
I N D O K O L Á S:
Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló törvény szerint a
pénztártag a nyugdíjkorhatár elérésekor jogosulttá válik a
nyugdíjszolgáltatásra, függetlenül a tagsági viszony idõtartamától. Ez a
rendelkezés azt is lehetõvé teszi, hogy ha a tag már belépése elõtt betöltötte
a nyugdíjkorhatárt, azonnal hozzájusson adómentesen a nyudíjszolgáltatáshoz,
akár egyösszegben is. A javaslat célja ennek a joghézagnak a bezárása. A
javaslat szerint a nyugdíjszolgáltatás csak annál a magánszemélynél adómentes
aki a pénztártörvény által kötelezõen elõírt várakozási idõ leteltét követõen
tölti be a nyugdíj korhatárt. Ebben az esetben mind a járadék formájában, mind
az egy összegben folyósított nyugdíjszolgáltatás adómentes. Ha a 10 év letelte
elõtt éri el a magánszemély a nyugdíjkorhatárt, a pénztártörvény által
lehetõvé tett kétféle nyugdíjszolgáltatás közül csak a járadék formájában
megszerzett bevétel minõsül adómentesnek. A javaslat meghatározza azt is, mit
kell nyugdíj-kiegészítõ járadékszolgáltatáson érteni. A javaslat átmeneti
rendelkezéssel zárja ki annak visszamenõleges hatályát.
2. A törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 7. 1 pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
(7. Egyéb indokkal adómentes:)
"7.1 a magánszemélynek más magánszeméllyel kötött tartási, életjáradéki vagy
öröklési szerzõdésbõl származó jövedelem;"
I N D O K O L Á S :
A javaslat annak lehetõségét zárja ki, hogy a nem magánszeméllyel kötött
életjáradéki szerzõdésbõl adómentesen jusson olyan jövedelemhez a
magánszemély, amely összeget annak folyósítója költségként elszámolhat,
csökkentve így a társasági adó alapját.
3. A törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 7. 3 pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép
(7. Egyéb indokkal adómentes:)
"7.3 az a vagyoni érték, amelynek a megszerzése visszterhes vagyonszerzési
illetékkötelezettséggel jár, ez alól kivétel a gépjármû és a pótkocsi
formájában, továbbá az e törvényben meghatározott módon az ingatlanok és a
vagyoni értékû jogok cseréjébõl szerzett vagyoni érték, azzal, hogy
gépjármû és pótkocsi alatt az illetékekrõl szóló törvényben ilyenként
meghatározottakat kell érteni;"
I N D O K O L Á S:
A vagyonszerzési illetékkötelezettség az ajándékozás bizonyos eseteire is
kiterjed. A magánszemélytõl kapott ajándék adómentességérõl a 7.2 pont külön
rendelkezik. A javaslat a nem magánszemélytõl kapott ajándék adómentességét
zárja ki, megakadályozva az adó ilyen módon történõ elkerülését.
Bakonyi Tibor Ungár
Klára
(MSZP) (SZDSZ)