1

T/1571/67..

Módosító javaslat

Magyar Országgyûlés

dr Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke részére

B u d a p e s t

Tisztelt Elnök Úr!

A személyi jövedelemadóról szóló T/1571/1.sz. törvényjavaslathoz (a

továbbiakban: törvényjavaslat) az következõ módosító javaslatokat terjesztem

elõ:

1. Javaslom, hogy a törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 6. pontja a

következõk szerint változzon:

"6. A károk megtérülése, a kockázatok viselése körében adómentes:

6.1. a jogszabályban meghatározott kötelezettség alapján kapott tartásdíj, a

kártalanítás [-] (ideértve a kisajátítás alapjául szolgáló közérdekû célra

megvásárolt ingatlan vételárát is) [-,] a kárpótlás, a kártérítés, - kivéve

a jövedelmet pótló kártérítést[,] - továbbá a biztosító szolgáltatása -

kivéve a jövedelmet helyettesítõ felelõsségbiztosítási kártérítés összegét,

[-] továbbá kivéve azon biztosítási szolgáltatás értékét, amely esetében az

arra jogosító biztosíási díjat a magánszemély költségként elszámolta -

azzal, hogy [az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár tagjának az egyéni

számlájára befektetések hozama címén jóváírt összeg, valamint az önkéntes

kölcsönös biztosító pénztár jogszabály szerinti szolgáltatása;] e

rendelkezés alkalmazásában nem minõsül jövedelmet pótló kártérítésnek,

illetõleg jövedelmet helyettesítõ felelõsségbiztosítási kártérítésnek:

a) a jogszabályban meghatározott kötelezettség alapján megállapított

tartásdíj helyett fizetett összeg;

b) az olyan kártérítés, amelyet a károsult költségeinek fedezetére

fizetnek ki, még akkor sem, ha azok a költségek éppen a jövedelem

megszerzése érdekében merültek fel;

c) a költségtérítést és a jövedelmet helyettesítõ kártérítést is

tartalmazó járadék (vagy annak egyösszegû megváltása) esetén a

költségtérítõ rész;

6.2 az 1988. január 1. napját megelõzõen megállapított baleseti és

kártérítési járadék, kivéve, ha annak összegét utóbb a bruttósított

átlagkereset alapulvételével megemelték;

6.3 az a jövedelem, amelyet a magánszemélynek, mint biztosítottnak juttat a

kifizetõ a belföldi székhelyû biztosító intézettel kötött kockázati (halál

esetére szóló) életbiztosítás, a balesetbiztosítás díjának fizetése

formájában;

6.4 az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár tagjának az egyéni számlájára

befektetések hozama címén jóváírt összeg, valamint az önkéntes kölcsönös

biztosító pénztár jogszabály szerinti szolgáltatása, azzal, hogy e

rendelkezés alkalmazásában

a) a nyugdíjpénztár szolgáltatásának minõsül a legalább tíz évi várakozási

idõt követõen a nyugdíj-kiegészítõ járadék szolgáltatás vagy annak

egyösszegû megváltása; illetõleg tíz éven belüli nyugdíjba vonulás

esetén (ide értve azt is, ha a szolgáltatásra jogosult magánszemély a

pénztárba történõ belépésekor már nyugdíjas volt) a nyugdíj-kiegészítõ

járadékszolgáltatás;

b) nyugdíj-kiegészítõ járadékszolgáltatás alatt olyan szolgáltatást kell

érteni, amelyet évente legalább egyszer azonos vagy növekvõ összegben

élethossziglan vagy legalább a szolgáltatás kezdetétõl számított három

éven át folyósítanak;

továbbá azzal, hogy e rendekezést kell alkalmazni, akkor is, ha a

szolgáltatás jogosultja a pénztártag törvényes örököse, de nem kell

alkalmazni a tag egyéni számlájára az 1995. december 31-éig jóváírt

összegekre.

I N D O K O L Á S:

Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló törvény szerint a

pénztártag a nyugdíjkorhatár elérésekor jogosulttá válik a

nyugdíjszolgáltatásra, függetlenül a tagsági viszony idõtartamától. Ez a

rendelkezés azt is lehetõvé teszi, hogy ha a tag már belépése elõtt betöltötte

a nyugdíjkorhatárt, azonnal hozzájusson adómentesen a nyudíjszolgáltatáshoz,

akár egyösszegben is. A javaslat célja ennek a joghézagnak a bezárása. A

javaslat szerint a nyugdíjszolgáltatás csak annál a magánszemélynél adómentes

aki a pénztártörvény által kötelezõen elõírt várakozási idõ leteltét követõen

tölti be a nyugdíj korhatárt. Ebben az esetben mind a járadék formájában, mind

az egy összegben folyósított nyugdíjszolgáltatás adómentes. Ha a 10 év letelte

elõtt éri el a magánszemély a nyugdíjkorhatárt, a pénztártörvény által

lehetõvé tett kétféle nyugdíjszolgáltatás közül csak a járadék formájában

megszerzett bevétel minõsül adómentesnek. A javaslat meghatározza azt is, mit

kell nyugdíj-kiegészítõ járadékszolgáltatáson érteni. A javaslat átmeneti

rendelkezéssel zárja ki annak visszamenõleges hatályát.

2. A törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 7. 1 pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(7. Egyéb indokkal adómentes:)

"7.1 a magánszemélynek más magánszeméllyel kötött tartási, életjáradéki vagy

öröklési szerzõdésbõl származó jövedelem;"

I N D O K O L Á S :

A javaslat annak lehetõségét zárja ki, hogy a nem magánszeméllyel kötött

életjáradéki szerzõdésbõl adómentesen jusson olyan jövedelemhez a

magánszemély, amely összeget annak folyósítója költségként elszámolhat,

csökkentve így a társasági adó alapját.

3. A törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 7. 3 pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép

(7. Egyéb indokkal adómentes:)

"7.3 az a vagyoni érték, amelynek a megszerzése visszterhes vagyonszerzési

illetékkötelezettséggel jár, ez alól kivétel a gépjármû és a pótkocsi

formájában, továbbá az e törvényben meghatározott módon az ingatlanok és a

vagyoni értékû jogok cseréjébõl szerzett vagyoni érték, azzal, hogy

gépjármû és pótkocsi alatt az illetékekrõl szóló törvényben ilyenként

meghatározottakat kell érteni;"

I N D O K O L Á S:

A vagyonszerzési illetékkötelezettség az ajándékozás bizonyos eseteire is

kiterjed. A magánszemélytõl kapott ajándék adómentességérõl a 7.2 pont külön

rendelkezik. A javaslat a nem magánszemélytõl kapott ajándék adómentességét

zárja ki, megakadályozva az adó ilyen módon történõ elkerülését.

Bakonyi Tibor Ungár

Klára

(MSZP) (SZDSZ)

Eleje Honlap