- 1 -

______________

bizjelen\T1637res.doc

T/1637/24.. szám

Az Országgyûlés

Önkormányzati és rendészeti bizottságának

a j á n l á s a

a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl szóló T/1637.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban:

Önkormányzati bizottság) kivételes eljárás keretében megvitatta a kutatás és a

közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok kezelésérõl

szóló, T/1637.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/1637/2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14.,

15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., számú módosító javaslatokat.

A bizottság a törvényjavaslat elfogadását támogatja, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglalt állást.

Az Önkormányzati bizottság elõadója: Szász Domokos képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 2.

§ (1) bekezdése 1. pontjának a módosítását javasolják:

"2. § (1) E törvény alkalmazása során:

1. Tudományos kutatás: az a tevékenység, amelynek célja a világról, annak

jelenségeirõl, a jelenségek összefüggéseirõl szerzett ismeretek gyarapítása és

amelynél a vizsgált társadalmi, gazdasági és természeti jelenségek objektív

összefüggéseinek a feltárásához név- és lakcím adat, vagy a személyekkel

[való] történõ közvetlen kapcsolatfelvétel szükséges."

Indokolás: Lásd a T/1637/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 2.

§ (1) bekezdése 2. pontjának a kiegészítését javasolják:

2. § /(1) E törvény alkalmazása során:/

"2. Közvélemény-kutatás: egyének és csoportjaik (a továbbiakban:

érintett) véleményének és ítélet alkotásuk összetevõinek kutatása."

T/1637/6..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 3.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1637/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 2.

§ (1) bekezdése 3. pontjának a módosítását javasolják:

2. § /(1) E törvény alkalmazása során:/

"3. Piackutatás: [egyének és csoportjaik] az érintett fogyasztói

szokásának vizsgálata."

T/1637/6..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1637/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 2.

§ (1) bekezdése 4. pontjának a módosítását javasolják:

2. § /(1) E törvény alkalmazása során:/

"4. Közvetlen üzletszerzés (direkt marketing): azoknak a közvetlen

megkeresés módszerével végzett tájékoztató tevékenységeknek és kiegészítõ

szolgáltatásoknak az összessége, amelyeknek célja [egyének és csoportjaik (a

továbbiakban:] az érintett[)] részére termékek vagy szolgáltatások ajánlása,

hirdetések továbbítása, a fogyasztók vagy kereskedelmi partnerek

tájékoztatása, üzletkötés (vásárlás) elõmozdítása érdekében."

Indokolás: Lásd a T/1637/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 3.

§ (1) bekezdése bevezetõ mondatának a kiegészítését javasolják:

"3. § (1) A tudományos kutató, továbbá a közvélemény-kutató és a

piackutató, valamint a közvetlen üzletszerzõ szerv, - illetõleg az általuk az

adatok kezelésére, átvételére megbízott szerv - kapcsolatfelvétel céljából

név- és lakcím adatot a következõ forrásból gyûjthet, illetve használhat fel:"

Indokolás: Lásd a T/1637/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése d/

pontjának a módosítását javasolja:

T/3.. § (1) A tudományos kutató, továbbá a közvélemény-kutató és

piackutató, valamint a közvetlen üzletszerzõ szerv, - illetõleg az általuk az

adatok kezelésére, átvételére megbízott szerv - kapcsolatfelvétel céljából

név- és lakcím adatot a következõ forrásból gyûjthet, illetve használhat fel:/

"d/ adat igénylésével a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.)

hatálya alá tartozó nyilvántartásból a Nytv.-ben meghatározott feltételekkel,

feltéve, hogy az állampolgár [az] - elõzetes értesítés után - adatainak

kiadását nem tiltotta meg (Nytv. 2. § (1) bek.)."

Indokolás: Lásd a T/1637/20.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6.1 Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdése a/

pontjának a módosítását javasolják:

4. § /(1) A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából

név- és lakcím adatok az alábbiak szerint igényelhetõk:/

"a/ a tudományos kutatás céljára a kapcsolatfelvételhez a Nytv. 11. § (1)

bekezdésének a)-[d)]e/, g)-h) és k) pontjaiban meghatározott bármely szempont,

továbbá"

Indokolás: Lásd a T/1637/23/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 4.

§ (3) bekezdésének a kiegészítését javasolják:

"(3) Az e törvény hatálya alá tartozó adatkezelõnek a név- és lakcím

adatok pontosságát és idõszerûségét az érintettel való kapcsolattartással,

vagy a személyi adat- és lakcímnyilvántartással történõ rendszeres

adategyeztetéssel kell biztosítani. Az adategyeztetés során a személyi adat-

és lakcímnyilvántartás szerveinek tájékoztatnia kell az adatigénylõt arról is,

ha az érintett idõközben adatainak átadását a Nytv. 2. § (1) bekezdése alapján

letiltotta. Ha az adatkezelõ az adatokat az adategyeztetést megelõzõen más

szervnek is átadta, a letiltás tényérõl e szervet is értesítenie kell. Az

adategyeztetéskor is vizsgálni kell az (1) és (2) bekezdésben meghatározott

feltételek fennállását."

Indokolás: Lásd a T/1637/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Adatátadás esetén mind az adatátadónak, mind az átvevõnek az

[átadás-átvétellel] érintett adatokról és az adatátvevõrõl, illetõleg átadóról

- az adatforgalom ellenõrizhetõségének biztosítása céljából - nyilvántartást

kell vezetni. A megbízás alapján történõ adatfeldolgozás esetén [- a

megbízottnak az adatbiztonságért való önálló felelõssége mellett -] a megbízó

minõsül felelõs adatkezelõnek."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 8.1

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1637/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8.1 Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésének a

kiegészítését javasolják:

"(2) Adatátadás esetén mind az adatátadónak, mind az átvevõnek az

átadás-átvétellel érintett adatokról és az adatátvevõrõl, illetõleg átadóról -

az adatforgalom ellenõrizhetõségének biztosítása céljából - nyilvántartást

kell vezetni. A nyilvántartást az adatátvétel, illetve az adatátadás évét

követõ ötödik év végéig kell megõrizni. A megbízás alapján történõ

adatfeldolgozás esetén -a megbízottnak az adatbiztonságért való önálló

felelõssége mellett - a megbízó minõsül felelõs adatkezelõnek."

Indokolás: Lásd a T/1637/23/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 5.

§ (4) bekezdésének a módosítását javasolják:

"(4) Az adatkezelés [(3) bekezdés szerinti] megszüntetésén a

megsemmisítést vagy az anonimizálást, közvetlen üzletszerzés esetén pedig -

ha a megszüntetés a (3) bekezdés b) pontján alapul - az üzletszerzési listán

való törlést és egyidejûleg a 20. § szerinti tilalmi listára történõ felvételt

kell érteni."

Indokolás: Lásd a T/1637/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9.1 Az Önkormányzati bizottság - kapcsolódva dr. K. Csontos Miklós

képviselõ T/1637/3. sz. módosító javaslatához - a törvényjavaslat 5. § (5)

bekezdésének a módosítását javasolják:

"(5) Ha az adatkezelést annak bármely szakaszában az érintett kérelme

alapján kell megszüntetni, [ezzel összefüggésben] ezért az érintettet jogi

felelõsség nem terheli."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 10.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1637/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 5. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) Ha az adatkezelést annak bármely szakaszában az érintett kérelme

alapján kell megszüntetni, ezzel [összefüggésben] az érintettet jogi

felelõsség nem terheli."

Indokolás: Lásd a T/1637/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (2) bekezdésének a módosítását javasolják:

"(2) A kutatási adatkezelési tervet az adatkezelés jogszerûségének

[dokumentálása] bizonyíthatósága és az ellenõrzés lehetõségének biztosítása

céljából az adatok kezelésének megszüntetéséig meg kell õrizni."

Indokolás: Lásd a T/1637/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 8.

§ (1) bekezdésének a módosítását javasolják:

"8. § (1) A tudományos kutatás céljából a 3. § szerint átvett név- és

lakcím adatok újabb információk beszerzése céljából történõ felhasználásához

az elhunyt személy örökösének [vagy hozzátartozójának] a hozzájárulása

szükséges, ha az érintett személy az adatok felvételét vagy átvételét megelõzõ

harminc éven belül elhalt. Amennyiben az örökös személye nem állapítható meg,

vagy hozzájárulásának beszerzése aránytalan nehézséget jelentene, úgy a

hozzájárulást az elhunyt személy hozzátartozója is megadhatja."

Indokolás: Lásd a T/1637/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat 9.

§ (2) bekezdésének a módosítását javasolják:

"(2) Ha az érintett a név- és lakcím adatainak a kezelését az (1)

bekezdés alapján adott tájékoztatás alkalmával, vagy a kutatás késõbbi

idõpontjában megtiltja, azokat kérelmére [törölni] meg kell semmisíteni és

errõl az érintettet írásban tájékoztatni kell."

Indokolás: Lásd a T/1637/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat

11. §-ának a kiegészítését javasolják:

"Külföldi tudományos kutató, ha e törvény hatálya alá tartozó

adatkezelést kíván végezni, illetõleg ha a belföldi tudományos kutató a

tevékenységét külföldi megbízás alapján végzi, errõl a tényrõl az érintettet

köteles írásban tájékoztatni. Külföldre csak anonimizált adat továbbítható,

kivéve, ha az érintett az adatai átadásához írásban hozzájárult. A külföldre

történõ adatátadást az adatvédelmi biztosnak elõzetesen be kell jelenteni."

Indokolás: Lásd a T/1637/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat

16. § (1) bekezdésének a módosítását javasolják:

"16. § (1) Külföldi közvélemény-kutató szerv vagy személy, ha e törvény

hatálya alá tartozó adatkezelést kíván végezni, illetõleg ha a belföldi

közvélemény-kutató szerv vagy személy a tevékenységét külföldi megbízás

alapján végzi, errõl a tényrõl az érintettet köteles írásban tájékoztatni.

Külföldre csak olyan [feldolgozott információ] anonimizált adat továbbítható,

[amelybõl az érintett személyére nem lehet következtetni,] kivéve, ha az

érintett az adatai átadásához írásban hozzájárult. A külföldre történõ

adatátadást az adatvédelmi biztosnak elõzetesen be kell jelenteni."

Indokolás: Lásd a T/1637/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Sándorffy Ottó képviselõ a törvényjavaslat 17. § (2) bekezdésének a

módosítását javasolja:

"(2) A 3. § (1) bekezdés a/ pontja tekintetében üzletfélnek vagy

támogatónak az tekinthetõ, aki akaratlagos cselekedetével - a termékekre vagy

szolgáltatásokra vonatkozóan információkat kérve[, vagy nyilvános hirdetésre

válaszolva] - a maga részérõl is kapcsolatokat kezdeményezett és ennek során

név- és lakcím adatait az adatkezelõ közvetlen üzletszerzõ szervnek átadta.

Megtévesztõ hirdetésen alapuló adatszerzés esetén az érintettek nem

tekinthetõk üzletfélnek vagy támogatóknak."

Indokolás: Lásd a T/1637/18/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 18. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Adatátadás esetén az üzletszerzési lista felhasználásának

feltételeit az adatátadó és az adatátvevõ szerzõdésben határozza meg. Az (1)

bekezdésben elõírt feltételek hiányában megkötött [adatátadási] szerzõdés

semmis."

Indokolás: Lásd a T/1637/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17.1 Az Önkormányzati bizottság - kapcsolódva dr. Sepsey Tamás és dr.

Balsai István képviselõk T/1637/15.. sz. módosító javaslatához - a

törvényjavaslatot új 19. §-sal kiegészíteni javasolják (a módosító javaslat

elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"19. § Külföldi közvetlen üzletszerzõ szerv, ha e törvény hatálya alá

tartozó adatkezelést kíván végezni, illetõleg ha a belföldi közvetlen

üzletszerzõ szerv a tevékenységét külföldi megbízás alapján végzi, errõl a

tényrõl az érintettet köteles írásban tájékoztatni. Név- és lakcím adat

külföldre csak adatfeldolgozás céljára, vagy abban az esetben továbbítható, ha

az adat átadásához az érintett írásban hozzájárult; és csak abban az esetben,

ha az adatvédelmi követelmények az adatátvevõnél is biztosítottak. A külföldre

történõ adatátadást az adatvédelmi biztosnak elõzetesen be kell jelenteni."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 18.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1637/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslatot

új 19. §-sal kiegészíteni javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"19. § Külföldi közvetlen- üzletszerzõ szerv, ha e törvény hatálya alá

tartozó adatkezelést kíván végezni, illetõleg ha a belföldi közvetlen

üzletszerzõ-szerv a tevékenységét külföldi megbízás alapján végzi, errõl a

tényrõl az érintettet köteles írásban tájékoztatni. Külföldre csak

adatfeldolgozás céljára és olyan név- és lakcím adat továbbítható, amelynek

átadásához az érintett írásban hozzájárul; és csak abban az esetben, ha az

adatvédelmi követelmények az adatátvevõnél is biztosítottak. A külföldre

történõ adatátadást az adatvédelmi biztosnak elõzetesen be kell jelenteni."

T/1637/15..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 21.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/1637/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Sándorffy Ottó képviselõ a törvényjavaslat 19. § (1) bekezdése b/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

19. § /(1) Minden érintettnek joga van arra, hogy:/

"b/ kérje személyes adatainak az adatkezelõ birtokában lévõ valamennyi,

vagy meghatározott célú üzletszerzési listán történõ kezelésének

megszüntetését, beleértve a harmadik személy részére átadott adatokat is. Az

adatkezelõ köteles írásban tájékoztatni az érintettet kérésének

teljesítésérõl."

Indokolás: Lásd a T/1637/18/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Sándorffy Ottó képviselõ a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(2) Az érintettet kérelmére az adatkezelést végzõ közvetlen üzletszerzõ

szerv köteles az általa kezelt adatairól írásban tájékoztatni, illetõleg

azokat helyesbíteni. A harmadik személy részére átadott adatok helyesbítését

vagy törlését - a hat hónapon belül továbbított adatok vonatkozásában - az

érintett kérelmére az adatátadó szerv köteles kezdeményezni."

Indokolás: Lásd a T/1637/18/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat

19. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolják:

"[(4) A közvetlen üzletszerzõ szerv külföldre név- és lakcím adatot csak

adatfeldolgozás céljára és abban az esetben adhat át, ha az adatvédelmi

követelmények az adatátvevõnél is azonosan biztosítottak. A külföldre történõ

adatátadást az adatvédelmi biztosnak elõzetesen be kell jelenteni.]"

Indokolás: Lásd a T/1637/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21.1 Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésének

a módosítását javasolják:

"20. § (1) A közvetlen üzletszerzõ szervnek nyilvántartást (tilalmi

listát) kell vezetni azoknak az érintetteknek a név- és lakcím adatairól, akik

megtagadták az együttmûködést, illetõleg kérték adataik kezelésének az adott

célból történõ megszüntetését vagy ahhoz nem járultak hozzá, illetõleg az

adatok átvétele után a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervénél éltek

az adatletiltás jogával. [A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve -

amennyiben a név- és lakcím adatokat a letiltást megelõzõ hat hónapon belül õ

szolgáltatta - köteles a közvetlen üzletszerzõ szervet az adat-letiltásról

haladéktalanul értesíteni.]"

Indokolás: Lásd a T/1637/23/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

22. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat

20. § (5) bekezdésének az elhagyását javasolják:

"[(5) Az (1) bekezdés szerinti listán szereplõ adatokat az

adatfelvételtõl számított öt év elteltével törölni kell, kivéve, ha az

érintett írásbeli nyilatkozatban fenntartja adatletiltási igényét.]"

Indokolás: Lásd a T/1637/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Dr. Szigethy István képviselõ a törvényjavaslat 21. § (1) bekezdése

b/ pontjának a módosítását javasolja:

T/21.. § (1) Az e törvény 1. §-ának hatálya alá tartozó adatkezelõk -

kivéve, ha az adatok kezeléséhez az érintett korábban írásban hozzájárult -

kötelesek a törvény hatálybalépése után folyamatosan, de legkésõbb a

következõ felhasználással egyidejûleg a rendelkezésükre álló adatállományt

felülvizsgálni és ennek során:/

"b/ a közvélemény-kutatás, a piackutatás és a közvetlen üzletszerzés

céljából történõ adatkezelés esetén - szükség szerint - adategyeztetést kérni

a személyi adat- és lakcímnyilvántartástól, majd [az a/ pont szerint

eljárni] az érintetteket egy éven belül értesíteni adataik kezelésérõl az e

törvény 5. §-a szerinti módon."

Indokolás: Lásd a T/1637/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Dr. Sepsey Tamás és dr. Balsai István képviselõk a törvényjavaslat

22. § (2) bekezdése felvezetõ szövegének a módosítását javasolják:

"(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg [a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (]az

Nytv.[)] az alábbiak szerint módosul:"

Indokolás: Lásd a T/1637/17.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

24.1 Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése a/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

(2) /E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

(Nytv.) az alábbiak szerint módosul:/

"a/ a Nytv. 19. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 17. § (2) bekezdésének a/ pontja szerinti adatok szolgáltatását

bármely polgár, illetve jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezet írásban, a felhasználás céljának és jogalapjának igazolása mellett

jogosult kérni:

a/ jogának vagy jogos érdekének érvényesítése érdekében,

b/ tudományos kutatás céljából,

c/ közvélemény-kutatás és piackutatás megkezdéséhez szükséges minta,

valamint

d/ közvetlen üzletszerzés (direkt marketing) célját szolgáló lista

összeállításához.""

Indokolás: Lásd a T/1637/23/4. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24.2 Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése b/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

(2) /E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

(Nytv.) az alábbiak szerint módosul:/

"b/ A Nytv. 19. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki és a (2)

bekezdés számozása (4) bekezdésre változik.

"(2) Az (1) bekezdés b/-d/ pontja alapján adatigénylésre jogosultak az

adatokat az alábbi kiválasztási szempontok szerint igényelhetik:

a/ tudományos kutatás céljából a törvény 11.§ (1) bekezdésének a-[d/]e/,

g/-h/ és k/ pontjaiban meghatározott adatok szerint,

b/ közvélemény-kutatás és piackutatás céljából a 11. § (1) bekezdésének

c-d/, h/ és k/ pontja szerint,

c/ közvetlen üzletszerzés céljából a 11. § (1) bekezdésének c/-d/, h/ és

k/ pontja szerint."

Indokolás: Lásd a T/1637/23/5.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24.3 Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdését új

d/ ponttal kiegészíteni javasolja:

(2) /E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

(Nytv.) az alábbiak szerint módosul:/

"d/ A Nytv. 19. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A nyilvántartás szerve - amennyiben név- és lakcímadatokat a

letiltást megelõzõ hat hónapon belül az (1) bekezdés d/ pontja alapján

szolgáltatott - köteles az érintett közvetlen üzletszerzõ szervet az

adatletiltásról haladéktalanul értesíteni.""

Indokolás: Lásd a T/1637/23/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. december 7.

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

az Önkormányzati bizottság elnöke

Eleje Honlap