MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

BELÜGYMINISZTÉRIUMA

T/1637/25.. sz.

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a kutatás és közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl szóló törvényjavaslat zárószavazásához

Ellenjegyezte:

Kuncze Gábor

Budapest, 1995. december 14.

2

TÖRVÉNYJAVASLAT

a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl

Az Országgyûlés - kiindulva abból, hogy az Alkotmány szerint a Magyar

Köztársaság biztosítja a személyes adatok védelméhez való jogot, valamint a

tudományos kutatás szabadságát, a szabad vélemény-nyilvánítást és a

piacgazdaság feltételeit; figyelembe véve a személyes adatok védelmérõl és a

közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvényt, az Európa

Tanács 108. sz. Egyezményét a személyiségnek személyes adatok automatikus

kezelésével kapcsolatos védelmérõl, valamint az Európa Tanács Ajánlásait - a

kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl a következõ törvényt alkotja:

I.

Általános rendelkezések

1. §

(1) E törvény hatálya kiterjed azokra a természetes és jogi személyekre,

valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetekre, amelyek tudományos

kutatás, közvélemény-kutatás, piackutatás és közvetlen üzletszerzéshez történõ

kapcsolatfelvétel céljára név- és lakcím adatot igényelnek, illetõleg

kezelnek.

(2) E törvény hatálya nem terjed ki a köziratokról, a közlevéltárakról és a

magánlevéltári anyag védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény alapján történõ

kutatásra.

2. §

(1) E törvény alkalmazása során:

1. Tudományos kutatás: az a tevékenység, amelynek célja a világról, annak

jelenségeirõl, a jelenségek összefüggéseirõl szerzett ismeretek gyarapítása és

amelynél a vizsgált társadalmi, gazdasági és természeti jelenségek objektív

összefüggéseinek a feltárásához név- és lakcím adat, vagy a személyekkel

történõ közvetlen kapcsolatfelvétel szükséges.

2. Közvélemény-kutatás: egyének és csoportjaik (a továbbiakban: érintett)

véleményének és ítélet alkotásuk összetevõinek kutatása.

3. Piackutatás: az érintett fogyasztói szokásának vizsgálata.

4. Közvetlen üzletszerzés (direkt marketing): azoknak a közvetlen

megkeresés módszerével végzett tájékoztató tevékenységeknek és kiegészítõ

szolgáltatásoknak az összessége, amelyeknek célja az érintett részére

termékek vagy szolgáltatások ajánlása, hirdetések továbbítása, a fogyasztók

vagy kereskedelmi partnerek tájékoztatása, üzletkötés (vásárlás) elõmozdítása

érdekében.

5. Közvetlen üzletszerzési (direkt marketing) lista (a továbbiakban:

üzletszerzési lista): nevek és lakcímek gyûjteménye, amely az érintettekkel

vagy kereskedelmi partnerekkel való kapcsolatfelvételt és kapcsolattartást

szolgálja a közvetlen üzletszerzés céljából. A lista a néven és lakcímen kívül

csak az ügyfelek és támogatók érdeklõdésére vonatkozó információt

tartalmazhatja.

6. Tilalmi lista: azon érintettek név- és lakcím adatainak a

nyilvántartása, akik nem járultak hozzá, hogy személyes adataikat e törvényben

meghatározott közvetlen üzletszerzési célok valamelyikére felhasználják, vagy

megtiltották azok e célból történõ további kezelését.

7. Tudományos kutató: az a természetes személy, aki tudományos

fokozattal, illetõleg címmel rendelkezik és abban a tudományágban, vagy

tudomány-területen, amelyben felkészültségét bizonyította, tudományos

tevékenységet végez; továbbá aki kutatási feladatot is ellátó szervtõl vagy

alapítványi támogatótól kapott igazolás szerint tudományos kutatást végez.

8. Közvélemény-kutató, piackutató és közvetlen üzletszerzõ szerv: az a

természetes és jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet,

amely a 2/-4/ pont alatti tevékenységet jogosult végezni.

9. Adatfeldolgozás: az adatkezelést érintõ, érdemi döntést nem jelentõ

technikai feladatok elvégzése.

10. Anonimizálás: olyan technikai eljárás, amely biztosítja az érintett

és az adat közötti kapcsolat helyreállítása lehetõségének végleges kizárását.

(2) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben, valamint a személyes adatok

kezelésére vonatkozó fogalmak értelmezésére a személyes adatok védelmérõl és a

közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a

továbbiakban: Avtv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

A név- és lakcím adatok átvételének általános szabályai

3. §

(1) A tudományos kutató, továbbá a közvélemény-kutató és a piackutató,

valamint a közvetlen üzletszerzõ szerv, - illetõleg az általuk az adatok

kezelésére, átvételére megbízott szerv - kapcsolatfelvétel céljából név- és

lakcím adatot a következõ forrásból gyûjthet, illetve használhat fel:

a/ annak az érintettnek az adata, akivel korábban az adatkezelõ szerv

kapcsolatban állt (üzletfél, támogató);

b/ a jogszerûen nyilvánosságra hozatal céljából készített és

nyilvánosságra hozott adatállományban, név- és címjegyzékben, valamint

kiadványban, - így különösen telefonkönyv, szaknévsor, statisztikai névjegyzék

- szereplõ adat, feltéve, ha az adatgyûjtéskor, vagy az adategyeztetéskor az

érintettet tájékoztatták az eredetitõl eltérõ célra történõ adatfelhasználás

lehetõségérõl, illetõleg a letiltás jogáról;

c/ más, ugyanazon tevékenységet végzõ személytõl vagy szervtõl adat

átvételével, amennyiben az érintett az adat átadását az errõl szóló elõzetes

tájékoztatás után nem kifogásolta vagy tiltotta meg;

d/ adat igénylésével a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.)

hatálya alá tartozó nyilvántartásból a Nytv.-ben meghatározott feltételekkel,

feltéve, hogy a polgár az adatainak kiadását nem tiltotta meg (Nytv. 2. § ( 1)

bek.).

(2) A tudományos kutatás, a közvélemény-kutatás, illetõleg a piackutatás

megkezdéséhez szükséges minta kiválasztásakor, valamint közvetlen

üzletszerzési lista összeállításakor nem lehet kiválasztási szempont olyan

ismérv, amelybõl egyértelmûen különleges adatra lehet következtetni.

4. §

(1) A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából név- és

lakcím adatok az alábbiak szerint igényelhetõk:

a/ a tudományos kutatás céljára a kapcsolatfelvételhez a Nytv. 11. § (1)

bekezdésének a)-e), g)-h) és k) pontjaiban meghatározott bármely szempont,

továbbá

b/ közvélemény-kutatás és piackutatás megkezdéséhez szükséges minta

kiválasztásához a Nytv. 11.§ (1) bekezdésének c)-d), h) és k) pontjaiban

meghatározott bármely szempont, valamint

c/ az üzletszerzési lista összeállításához a Nytv. 11. § (1) bekezdésének

c)-d), h) és k) pontjában meghatározott szempont szerinti megoszlásban.

(2) Az (1) bekezdés alapján történõ adatigénylés esetén a kérelmezõnek az ott

meghatározott tevékenység végzésére való jogosultságát is megfelelõen

igazolnia kell.

(3) Az e törvény hatálya alá tartozó adatkezelõnek a név- és lakcím adatok

pontosságát és idõszerûségét az érintettel való kapcsolattartással, vagy a

személyi adat- és lakcímnyilvántartással történõ rendszeres adategyeztetéssel

kell biztosítani. Az adategyeztetés során a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás szerveinek tájékoztatnia kell az adatigénylõt arról is, ha

az érintett idõközben adatainak átadását a Nytv. 2. § (1) bekezdése alapján

letiltotta. Ha az adatkezelõ az adatokat az adategyeztetést megelõzõen más

szervnek is átadta, a letiltás tényérõl e szervet is értesítenie kell.

(4) A személyi adat- és lakcímnyilvántartásból az (1) bekezdés alapján

igényelt adat csak az igényléstõl, illetõleg a legutóbbi egyeztetéstõl

számított hat hónapon belül használható fel, illetõleg továbbítható.

Adatvédelem és adatbiztonság

5. §

(1) A tudományos kutatás, a közvélemény-kutatás és piackutatás, valamint a

közvetlen üzletszerzés céljára történõ adatkezelés során - az Avtv.-ben,

valamint az e törvényben foglaltaknak megfelelõen - biztosítani kell az

érintett jogát a személyes adatainak védelméhez. Igy különösen:

a/ a kapcsolatfelvétellel egyidejûleg az érintettet írásban tájékoztatni

kell arról, hogy a megkeresõ az adatokat milyen forrásból szerezte; az

adatfelhasználás céljáról, módjáról, idõtartamáról, az adatkezelés során

közremûködõ (megbízott) igénybevételérõl és az esetleges késõbbi adatátadási

szándékról; az adatkezelésre jogosult szerv vagy személy nevérõl és címérõl,

valamint arról, hogy az adatszolgáltatás önkéntes és jogában áll adatainak a

megjelölt célra vagy annak egy részére történõ kezelésének a megszüntetését

kérni;

b/ biztosítani kell számára azt a jogot, hogy a további együttmûködést

bármikor indokolás nélkül megtagadhatja és errõl írásban tájékoztatni kell;

c/ név- és lakcím adatainak az e törvényben meghatározott tevékenységek

céljából történõ kezelését meg kell szüntetni, amennyiben ezt az érintett

kéri, vagy adatainak kezeléséhez nem járul hozzá;

d/ név és lakcím adatait harmadik személynek vagy szervezetnek

továbbítani - a 3. § (1) bekezdés c/ pontja alapján történõ adattovábbítás, a

megbízás alapján történõ adatfeldolgozás, valamint az e törvényben

meghatározott adategyeztetés (4. § (3) bekezdése) kivételével - csak az

érintett írásbeli hozzájárulásával lehet.

(2) Adatátadás esetén mind az adatátadónak, mind az átvevõnek az érintett

adatokról és az adatátvevõrõl, illetõleg átadóról - az adatforgalom

ellenõrizhetõségének biztosítása céljából - nyilvántartást kell vezetni. A

nyilvántartást az adatátvétel, illetve az adatátadás évét követõ ötödik év

végéig kell megõrizni. A megbízás alapján történõ adatfeldolgozás esetén a

megbízó minõsül felelõs adatkezelõnek.

(3) A személyes adatoknak az adott célból történõ kezelését meg kell

szüntetni, ha

a/ az a cél, amelyre az adatokat kérték megvalósult, kivéve, ha az

érintett az új cél megjelölésével az adatok további kezeléséhez írásban

hozzájárult;

b/ az érintett nyilatkozata szerint a megkeresõ szervezettel nem kíván

együttmûködni.

(4) Az adatkezelés megszüntetésén a megsemmisítést vagy az anonimizálást,

közvetlen üzletszerzés esetén pedig - ha a megszüntetés a (3) bekezdés b)

pontján alapul - az üzletszerzési listán való törlést és egyidejûleg a 21. §

szerinti tilalmi listára történõ felvételt kell érteni.

(5) Ha az adatkezelést annak bármely szakaszában az érintett kérelme alapján

kell megszüntetni, ezért az érintettet jogi felelõsség nem terheli.

6. §

(1) A tudományos kutatónak, továbbá a közvélemény-kutató, a piackutató és a

közvetlen üzletszerzõ szervnek az adatok biztonságáról megfelelõ technikai és

szervezési intézkedésekkel kell gondoskodni. Ennek során - a tudományos kutató

kivételével - belsõ adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot kell készíteni,

melyek kialakításához az e törvény hatálya alá tartozó tevékenységeket végzõ

szervezetek szakmai képviseleti szervezetei önszabályozó tevékenységgel

nyújtanak segítséget.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott intézkedésekrõl és azok kötelezõ

betartásáról az adatkezelõket és az adatok kezelésében részt vevõ személyeket

(alkalmazott, megbízott) tájékoztatni kell.

(3) Az adatkezelõ az e törvény hatálya alá tartozó adatkezeléseket - kivéve,

ha az tudományos kutatás célját szolgálja és nem hozzák nyilvánosságra (Avtv.

30. § h) pont) - a tevékenység megkezdése elõtt az Avtv. 28. § (1) bekezdése

alapján köteles az adatvédelmi biztosnak bejelenteni.

II.

Tudományos kutatási célú adatkezelés

7. §

(1) A tudományos kutatónak az e törvény hatálya alá tartozó kutatás

megkezdése elõtt kutatási adatkezelési tervet kell készítenie. A tervet

módosítani kell, ha az adatkezelés célja a kutatás folyamata alatt

megváltozik. A kutatási adatkezelési tervnek tartalmaznia kell:

a/ a kutatási jogosultságot,

b/ a kutatás célját,

c/ a kezelendõ személyes adatok körét és azok forrását,

d/ az adatkezelés folyamatát,

e/ az érintett jogai gyakorlati érvényesíthetõségének biz

tosítékait, valamint

f/ az adatvédelmet biztosító technikai és szervezési int

ézkedéseket.

(2) A kutatási adatkezelési tervet az adatkezelés jogszerûségének

bizonyíthatósága és az ellenõrzés lehetõségének biztosítása céljából az adatok

kezelésének megszüntetéséig meg kell õrizni.

(3) Intézeti tudományos kutatás esetén a tudományos kutató jogai és

kötelezettségei a kutatási tevékenységet végzõ szervet illetik meg, illetõleg

terhelik.

Adatátvétel és adattovábbítás

8. §

(1) A tudományos kutatás céljából a 3. § szerint átvett név- és lakcím adatok

újabb információk beszerzése céljából történõ felhasználásához az elhunyt

személy örökösének a hozzájárulása szükséges, ha az érintett személy az

adatok felvételét vagy átvételét megelõzõ harminc éven belül elhalt.

Amennyiben az örökös személye nem állapítható meg, vagy hozzájárulásának

beszerzése aránytalan nehézséget jelentene, úgy a hozzájárulást az elhunyt

személy hozzátartozója is megadhatja.

(2) A tudományos kutatásban érintett személlyel történõ kapcsolatfelvételhez

szükséges adatok a 3. § (1) bekezdése alapján vehetõk át. A kapcsolatfelvételt

követõen az érintett név- és lakcím adata csak a vele való folyamatos

kapcsolattartáshoz használható fel és a kutatás befejezésekor az adatok

kezelését meg kell szüntetni.

9. §

(1) Ha az 5. § (1) bekezdésében meghatározott tájékoztatási kötelezettség

teljesítése a kutatási cél megvalósulását veszélyeztetné, akkor az

adatgyûjtés befejezését követõen kell az érintett személyt adatainak

felhasználásáról és jogairól teljes körûen tájékoztatni.

(2) Ha az érintett a név- és lakcím adatainak a kezelését az (1) bekezdés

alapján adott tájékoztatás alkalmával, vagy a kutatás késõbbi idõpontjában

megtiltja, azokat kérelmére meg kell semmisíteni és errõl az érintettet

írásban tájékoztatni kell.

(3) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatási kötelezettségtõl, illetõleg a

hozzájárulás beszerzésétõl csak akkor lehet eltekinteni, ha a kutatás célja

szociális, népegészségügyi, közoktatási vagy környezetvédelmi érdekekkel van

összefüggésben és a tájékoztatás vagy hozzájárulás beszerzése az érintettek

nagy száma miatt aránytalanul sok idõt, költséget és emberi munkát igényelne.

A tájékoztatás, illetõleg a hozzájárulás beszerzése mellõzésének

jogszerûségéért az adatigénylõ felelõs.

10. §

A cselekvõképtelen, vagy korlátozottan cselekvõképes személy esetén a

tájékoztatást a törvényes képviselõ részére kell megadni, aki gyakorolja az

érintettet megilletõ nyilatkozattételi jogokat is.

11. §

Külföldi tudományos kutató, ha e törvény hatálya alá tartozó adatkezelést

kíván végezni, illetõleg ha a belföldi tudományos kutató a tevékenységét

külföldi megbízás alapján végzi, errõl a tényrõl az érintettet köteles írásban

tájékoztatni. Külföldre csak anonimizált adat továbbítható, kivéve, ha az

érintett az adatai átadásához írásban hozzájárult.

III.

A közvélemény-kutatási és piackutatási célú adatkezelés

12. §

(1) A közvélemény-kutatás, illetõleg a piackutatás (a továbbiakban együtt:

közvélemény-kutatás) megkezdése elõtt a közvélemény-kutató, illetõleg

piackutató szervnek (a továbbiakban együtt: közvélemény-kutató szerv) az

adatkezelés folyamatának nyomon követése érdekében kutatási adatkezelési

tervet kell készítenie, melynek tartalmaznia kell a 7. § (1) bekezdésében

meghatározott információkat.

(2) A közvélemény-kutatás megkezdéséhez a név- és lakcím adatok csak a 3. §

(1) bekezdésében meghatározott forrásból vehetõk át.

13. §

(1) A közvélemény-kutató szerv a 12. § alapján megszerzett, vagy

rendelkezésére álló név- és lakcím adatokat a kapcsolatfelvételen kívül egyéb

célra csak az érintett írásbeli hozzájárulásával használhatja fel.

(2) Ha a közvélemény-kutató szerv és az érintett között kapcsolat jön létre, a

kapcsolatfelvétel után haladéktalanul a név- és lakcím adatokat a közvélemény-

kutatás egyéb adataitól le kell választani, azt elkülönítetten kell tárolni,

és biztosítani kell, hogy a közvélemény-kutatással érintett személye ne legyen

azonosítható. A név- és lakcím adatok ismételt kapcsolatfelvételre csak

akkor használhatók fel, ha az érintett a folyamatos kapcsolattartáshoz vagy

az ismételt kapcsolatfelvételhez írásban hozzájárult. Az érintett név- és

lakcím adatait, valamint egyéb személyes adatait és az általa nyújtott

információkat csak akkor lehet együttesen feldolgozni, illetõleg tárolni, ha

az érintett ehhez írásban külön és kifejezetten hozzájárult.

(3) A (2) bekezdés alapján elkülönítetten tárolt név- és lakcím adatok

feldolgozására olyan technikai módszert kell kialakítani, amely lehetetlenné

teszi a megkérdezett válaszainak a név- és lakcím adataival történõ

összekapcsolását.

(4) A (2) bekezdés szerinti név- és lakcím adatok kezelését az érintett ilyen

irányú kérelme alapján haladéktalanul, ennek hiányában a közvélemény-kutatási

tevékenység megszüntetésével egyidejûleg, illetõleg a folyamatos

kapcsolattartás befejezésekor - az 5. § (4) bekezdése szerint eljárva - kell

megszüntetni.

14. §

(1) A közvélemény-kutatás során adott válaszok feldolgozásának minden

szakaszában biztosítani kell a megkérdezett személy teljes anonimitását,

valamint a véleményadás önkéntességét.

(2) A közvélemény-kutatás eredményeként kialakított következtetésben nem

szerepelhet az érintett azonosítására alkalmas adat.

(3) A közvélemény-kutatás során az érintett személyes adatai, illetõleg

véleménye alapján nem lehet olyan intézkedést tenni, döntést hozni, vagy

következtetést levonni, amely a személyére vonatkozik vagy azt érinti.

15. §

A közvélemény-kutató szerv az érintettek személyiségi jogairól, a személyes

adatok védelmérõl és az adatvédelmi követelmények megszegésének

jogkövetkezményeirõl köteles a megbízásából eljáró személyeket megfelelõen

kioktatni. A személyes adatok védelméért a közvélemény-kutató szerv a

felelõs.

16. §

(1) Külföldi közvélemény-kutató szerv vagy személy, ha e törvény hatálya alá

tartozó adatkezelést kíván végezni, illetõleg ha a belföldi közvélemény-kutató

szerv vagy személy tevékenységét külföldi megbízás alapján végzi, errõl a

tényrõl az érintettet köteles írásban tájékoztatni. Külföldre csak olyan

feldolgozott információ továbbítható, amelybõl az érintett személyére nem

lehet következtetni, kivéve, ha az érintett az adatai átadásához írásban

hozzájárult.

(2) A piackutatás céljára gyûjtött adatok nem adhatók át közvetlen

üzletszerzés céljára.

IV.

A közvetlen üzletszerzési célú adatkezelés

17. §

(1) A közvetlen üzletszerzõ szerv a jogszerû tevékenységének végzéséhez

szükséges listák összeállításához a név- és lakcím adatokat csak a 3. § (1)

bekezdésében meghatározott forrásból vehet át és az e törvényben elõírt

feltételek teljesítése esetén gyûjthet.

(2) A 3.§ (1) bekezdés a/ pontja tekintetében üzletfélnek vagy támogatónak az

tekinthetõ, aki akaratlagos cselekedetével - a termékekre vagy

szolgáltatásokra vonatkozóan információkat kérve, vagy nyilvános hirdetésre

válaszolva - a maga részérõl is kapcsolatokat kezdeményezett és ennek során

név- és lakcím adatait az adatkezelõ közvetlen üzletszerzõ szervnek átadta.

(3) A nem kereskedelmi célú versenyek és rejtvénypályázatok szervezése esetén

az abban résztvevõ személyek által átadott adatok csak akkor használhatók fel

üzletszerzési lista összeállításához, ha az érintettek figyelmét felhívták

arra, hogy adataikat közvetlen üzletszerzés céljára is fel kívánják használni

és ehhez írásban hozzájárultak.

18. §

(1) Az üzletszerzési listán szereplõ név- és lakcím adatok harmadik személy

részére - a 3. § (1) bekezdésének c/ pontja kivételével - közvetlen

üzletszerzés céljára, illetõleg egyéb célból akkor adhatók át, ha ehhez az

érintettek a harmadik szerv nevének és tevékenységének ismeretében írásban

hozzájárultak.

(2) Adatátadás esetén az üzletszerzési lista felhasználásának feltételeit az

adatátadó és az adatátvevõ szerzõdésben határozza meg. Az (1) bekezdésben

elõírt feltételek hiányában megkötött szerzõdés semmis.

(3) A közvetlen üzletszerzési lista nem kapcsolható össze piackutatás céljára

gyûjtött adatállománnyal.

19. §

Külföldi közvetlen üzletszerzõ szerv, ha e törvény hatálya alá tartozó

adatkezelést kíván végezni, illetõleg, ha a belföldi közvetlen üzletszerzõ

szerv a tevékenységét külföldi megbízás alapján végzi, errõl a tényrõl az

érintettet köteles írásban tájékoztatni. Név- és lakcím adat külföldre csak

adatfeldolgozás céljára, vagy abban az esetben továbbítható, ha az adat

átadásához az érintett írásban hozzájárult; és csak abban az esetben, ha az

adatvédelmi követelmények az adatátvevõnél is biztosítottak. A külföldre

történõ adatátadást az adatvédelmi biztosnak elõzetesen be kell jelenteni.

Az érintett jogai

20. §

(1) Minden érintettnek joga van arra, hogy:

a/ megtagadja, vagy megtiltsa név- és lakcím adatainak az üzletszerzési

listára való felvételét, közvetlen üzletszerzési - illetõleg azon belül

meghatározott konkrét - célra történõ felhasználását, illetõleg harmadik

személynek átadását;

b/ kérje személyes adatainak az adatkezelõ birtokában lévõ valamennyi,

vagy meghatározott célú üzletszerzési listán történõ kezelésének

megszüntetését, beleértve a harmadik személy részére átadott adatokat is. Az

adatkezelõ köteles írásban tájékoztatni az érintettet kérésének

teljesítésérõl.

(2) Az érintettet kérelmére az adatkezelést végzõ közvetlen üzletszerzõ szerv

köteles az általa kezelt adatairól írásban tájékoztatni, illetõleg azokat

helyesbíteni. A harmadik személy részére átadott adatok helyesbítését vagy

törlését - a hat hónapon belül továbbított adatok vonatkozásában - az érintett

kérelmére az adatátadó szerv köteles kezdeményezni.

(3) Az e törvény alapján adatkezelést végzõ közvetlen üzletszerzõ szervek

kötelesek azonosító adataikat (név/cégnév, lakcím/telephely) megfelelõ módon

mindazon személyek tudomására hozni, akiknek név- és lakcím adatai az

üzletszerzési listán szerepelnek, illetõleg akiket arra fel kívánnak venni.

A tilalmi lista

21. §

(1) A közvetlen üzletszerzõ szervnek nyilvántartást (tilalmi listát) kell

vezetni azoknak az érintetteknek a név- és lakcím adatairól, akik megtagadták

az együttmûködést, illetõleg kérték adataik kezelésének az adott célból

történõ megszüntetését vagy ahhoz nem járultak hozzá, illetõleg az adatok

átvétele után a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervénél éltek az

adatletiltás jogával.

(2) A tilalmi lista célja annak biztosítása, hogy a rajta szereplõ érintettek

adatai ismételten ne kerüljenek átvételre, harmadik személynek átadásra,

illetõleg új listára felvételre. A tilalmi listán szereplõ érintettek részére

küldemény nem küldhetõ, kivéve, ha a tilalom csak egyedileg meghatározott

célra vonatkozik.

(3) A tilalmi lista kezelésére a közvetlen üzletszerzõ szervek közösen

harmadik szervet is megbízhatnak, e szerv azonban csak a (2) bekezdéssel

összefüggõ adatfeldolgozási tevékenységet végezheti el.

(4) A tilalmi listán szereplõ adatokat az adatkezelõ a (2) bekezdésben

meghatározottak teljesítésének biztosításához szükséges mértékig használhatja

fel, más adatállománnyal nem kapcsolhatja össze, nem adhatja át, más célra nem

használhatja fel és köteles biztosítani az érintettnek a 19. § (1) bekezdés b)

pontjában meghatározott jogainak gyakorlását.

V.

Átmeneti és záró rendelkezések

22. §

(1) Az e törvény 1. §-ának hatálya alá tartozó adatkezelõk - kivéve, ha az

adatok kezeléséhez az érintett korábban írásban hozzájárult - kötelesek a

törvény hatálybalépése után folyamatosan, de legkésõbb a következõ

felhasználással egyidejûleg a rendelkezésükre álló adatállományt

felülvizsgálni és ennek során:

a/ tudományos kutatás esetén kérni az érintett írásbeli hozzájárulását

adatai további kezeléséhez;

b/ a közvélemény-kutatás, a piackutatás és a közvetlen üzletszerzés

céljából történõ adatkezelés esetén - szükség szerint - adategyeztetést kérni

a személyi adat- és lakcímnyilvántartástól, majd az érintetteket egy éven

belül értesíteni adataik kezelésérõl az e törvény 5. §-a szerinti módon.

(2) Az adatkezelõk a náluk meglévõ és az (1) bekezdés alapján felülvizsgálatra

nem került adatállományokat e törvény hatálybalépését követõ egy éven belül

kötelesek megsemmisíteni, vagy anonimizálni.

23. §

(1) E törvény a kihirdetésétõl számított 15. napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a polgárok személyi adatainak és

lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (Nytv.) az

alábbiak szerint módosul:

a/ a Nytv. 19. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 17. § (2) bekezdésének a/ pontja szerinti adatok

szolgáltatását bármely polgár, illetve jogi személy és jogi személyiséggel nem

rendelkezõ szervezet írásban, a felhasználás céljának és jogalapjának

igazolása mellett jogosult kérni:

a/ jogának vagy jogos érdekének érvényesítése érd

ekében,

b/ tudományos kutatás céljából,

c/ közvélemény-kutatás és piackutatás megkezdéséhez szü

kséges minta, valamint

d/ közvetlen üzletszerzés (direkt marketing) célját

szolgáló lista összeállításához."

b/ A Nytv. 19. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki és a (2)

bekezdés számozása (4) bekezdésre változik.

"(2) Az (1) bekezdés b/-d/ pontja alapján adatigénylésre jogosultak

az adatokat az alábbi kiválasztási szempontok szerint igényelhetik:

a/ tudományos kutatás céljából a törvény 11.§ (1)

bekezdésének a-e/, g/-h/ és k/ pontjaiban meghatározott adatok

szerint,

b/ közvélemény-kutatás és piackutatás céljából a 11. § (1)

bekezdésének c-d/, h/ és k/ pontja szerint,

c/ közvetlen üzletszerzés céljából a 11. § (1)bekezdésének c/-

d/, h/ és k/ pontja szerint.

(3) Az (1) bekezdés b/-d/ pontja alapján történõ adatigénylés

esetén a kérelmezõnek az ott meghatározott tevékenység végzésére, illetõleg az

adatigénylésre való jogosultságát is megfelelõen igazolnia kell."

c/ A Nytv. 19. §- a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az adatletiltás tényérõl tájékoztatni kell a tudományos

kutatás, közvélemény-kutatás, vagy piackutatás, illetõleg közvetlen

üzletszerzés céljából a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló

név- és lakcím adatok kezelésérõl szóló 1995. évi .....törvény 4. § (3)

bekezdése alapján adategyeztetést kérõ adatigénylõt."

d/ A Nytv. 19. §-a a követekezõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A nyilvántartás szerve - amennyiben név- és lakcímadatokat a

letiltást megelõzõ hat hónapon belül az (1) bekezdés d/ pontja alapján

szolgáltatott - köteles az érintett közvetlen üzletszerzõ szervet az

adatletiltásról haladéktalanul értesíteni."

Eleje Honlap