1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/1641/22.. számú

EGYSÉGES JAVASLAT

a közúti közlekedésrõl szóló 1988.évi I. törvény

módosításáról szóló

törvényjavaslat zárószavazásához

Dr.Lotz Károly

közlekedési, hírközlési és vízügyi

miniszter

Budapest, 1996. február

1996. évi ..... törvény

a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény

módosításáról

A közúti közlekedésrõl szóló, többször módosított 1988. évi I. törvény (a

továbbiakban: Kkt.) módosítására az Országgyûlés a következõ törvényt alkotja:

1. §

A Kkt. 9/A. §-ának (15) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(15) Azok a gazdálkodó szervezetek (Ptk. 685.§ c) pont), amelyek e törvény

hatálybalépését megelõzõen tömegközlekedést szolgáló jármûveket hatósági

engedély alapján üzemeltettek, e tevékenységüket 1996. november 30-ig

folytathatják. Ez idõ alatt a szolgáltatás nyújtásához használt autóbuszaik

számát nem növelhetik, tevékenységüket a járatok gyakoriságának

sûrítésével, vagy a járati útvonal hosszának növelésével nem bõvíthetik és

mûködésük során kötelesek megfelelni a koncesszióról szóló 1991. évi XVI.

törvény koncessziós társaságra vonatkozó rendelkezéseinek."

2. §

A Kkt. 12. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, a § az

alábbi (4) és (5) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (4)

bekezdés (6) bekezdésre változik:

"(3) A közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan

jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti jelzésekkel -

azok alakjával, színével - összetéveszthetõ, láthatóságukat akadályozza, a

közlekedõk figyelmét eltereli, vagy a közlekedés biztonságát egyéb módon

veszélyezteti.

(4) A járdát, a gyalogutat és a kerékpárutat kivéve a közút területén és a

közút felett, továbbá külterületen - a 42/A.§ (1) bekezdésének a) pontjában

meghatározott távolságon belül - a közút mellett reklámtáblát,

reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést elhelyezni tilos. Ez a

tilalom nem vonatkozik azokra a berendezésekre, amelyek a közlekedés

biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.

(5) A közlekedési hatóság - a közút kezelõjének kérelmére - a (3) és (4)

bekezdésben megállapított tilalom megszegõjét a jel, jelzés, reklámtábla,

reklámhordozó, reklámcélú berendezés vagy egyéb tárgy eltávolítására

kötelezi."

3. §

A Kkt. 18.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § az

alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Utánképzésen köteles részt venni az a jármûvezetõ, akit bíróság

közlekedéssel összefüggõ bûncselekmény vagy szabálysértési hatóság

közlekedési szabálysértés elkövetése miatt arra kötelezett. Vezetõi

engedélyét csak az utánképzés befejezését követõen kaphatja vissza.

(5) Nem kötelezhetõ utánképzésre az a jármûvezetõ, akit bíróság a

jármûvezetéstõl végleg eltiltott."

4. §

A Kkt. a következõ 24/A.§-sal egészül ki:

"24/A.§ A Kkt. 23.§-ának (3) bekezdésében említett és a közlekedési

hatóság által feljogosított belföldi gyártót, kereskedelmi forgalmazót,

illetõleg a Kkt. 24.§-ának (2) bekezdésében szereplõ, a jármûvek idõszakos

vizsgálatára feljogosított más szervet a közlekedési, hírközlési és vízügyi

miniszter által rendeletben meghatározott hatósági eljárások díjának a

jogszabályban foglalt hányada illeti meg."

5.§

A Kkt. 29.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § az

alábbi (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A helyi (kivéve a fõvárosi önkormányzat tulajdonában levõ) közutak

részét képezõ járdák és a gyalogutak építésének, korszerûsítésének és

megszüntetésének (elbontásának) engedélyezése a települési - a fôvárosban a

kerületi - önkormányzat jegyzõjének hatáskörébe tartozik.

(5) A fôvárosi kerületi önkormányzatok tulajdonában levõ közutak

építésének, korszerûsítésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének

(elbontásának) engedélyezése a fôvárosi önkormányzat fôjegyzõjének

hatáskörébe tartozik.

(6) A fõvárosi önkormányzat tulajdonában levõ közutak építésének,

korszerûsítésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének

(elbontásának) engedélyezése a Fõvárosi Közlekedési Felügyelet hatáskörébe

tartozik.

(7) Ha a helyi közút építésével, korszerûsítésével a járda építése,

korszerûsítése összefügg, ez utóbbi engedélyezését a helyi közút építésének,

korszerûsítésének engedélyezésére hatáskörrel rendelkezõ közlekedési hatóság

végzi."

6. §

A Kkt. 32. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"32.§ (1) A közúthálózat országos közutakból és helyi közutakból áll. Az

országos közutak az állam tulajdonában, a helyi közutak, - beleértve a

kerékpárutakat is - a települési önkormányzatok tulajdonában vannak. Az

egyéb jogi személyek, a jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági

társaságok, valamint a magánszemélyek tulajdonában álló területen levõ

utak: magánutak. Magánútnak kell tekinteni az állam, vagy az önkormányzat

tulajdonában álló területen levõ, közforgalom elõl elzárt utat is.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt utak forgalmi jellege (az út

jelentõsége, forgalmi terhelése, és a forgalom összetétele) megváltozik, az

e törvény 29.§-a, illetve 46.§-a szerint hatáskörrel rendelkezõ közlekedési

hatóság a közút kezelõjének - magánút esetében tulajdonosának - kérelmére

az országos közutat helyi közúttá, a helyi közutat országos közúttá, vagy

magánúttá, a magánutat helyi közúttá nyilváníthatja. Az utak tulajdonosai

ezt követõen az utak tulajdonjogának egymás javára, térítés nélkül történõ

átadásáról a változások ingatlannyilvántartáson való átvezetésére alkalmas

megállapodást kötnek."

7.§

A Kkt. 33.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/1/ A közút kezelõi:

a) a koncessziós szerzõdés alapján mûködtetett országos közút

tekintetében a koncessziós társaság;

b) az a) pontban nem említett országos közút vonatkozásában a

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter által a fenntartásra,

a fejlesztésre és a fejlesztéssel összefüggõ üzemeltetésre ala-

pított közhasznú társaság (a továbbiakban: közútkezelõ köz-

hasznú társaság), költségvetési szerv, vagy az állam többségi

részesedésével mûködõ gazdálkodó szervezet;

c) a helyi közutak tekintetében a helyi önkormányzat; a kon-

cessziós szerzõdés alapján mûködtetett helyi közutak és mû-

tárgyaik tekintetében a koncessziós társaság, illetõleg a 9/B.§

/3/ bekezdése szerint szerzõdés alapján azzal megbízott

gazdálkodó szervezet;

d) a magánutak tekintetében annak a területnek a tulajdonosa,

amelyen a magánút van; állami tulajdonban levõ ingatlanon

fekvõ magánút esetében tulajdonosnak az ingatlannyilván-

tartásba bejegyzett kezelõ (használó) tekintendõ.

/2/ Az (1) bekezdés b) pontjában megjelölt kezelõ szervek az

autópályák használatáért úthasználati díjat szedhetnek, amelyet az

autópályák építésére, fenntartására és üzemeltetésére kell fordítani. A díj

mértékét, a fizetés módját és feltételeit - a Kormány által jóváhagyott

elvek alapján - a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter a

pénzügyminiszterrel egyetértésben rendeletben állapítja meg.

/3/ Az /1/ bekezdés b) pontjában megjelölt országos közutak kezelõinek

tevékenységét a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által

alapított gazdálkodó szervezet hangolja össze."

8.§

A Kkt. 34.§-ának /2/ bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"A közlekedési hatóság - a közlekedés biztonságát sértõ vagy veszélyeztetõ

helyzet megszüntetése érdekében - a közút kezelõjét a forgalmi rend

felülvizsgálatára kötelezheti."

9.§

A Kkt. 37. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Ha a közutat nem közlekedési célból a kezelõ hozzájárulása nélkül, vagy

a hozzájárulásban foglaltaktól eltérõen vették igénybe, a közlekedési

hatóság az igénybevevõt az eredeti állapot helyreállítására, a

hozzájárulásban foglalt elõírások megtartására, illetve a közút állagának

védelme és a forgalom biztonsága érdekében szükséges intézkedések

megtételére és pótdíj fizetésére kötelezi.

(3) Ha a közutat közmû építése vagy fenntartása céljából a kezelõ hozzá-

járulása nélkül vagy a hozzájárulásban foglaltaktól eltérõen vették igénybe,

az (1) bekezdésben meghatározott díjat meg kell fizetni és a (2) bekezdés

rendelkezéseit értelemszerûen kell alkalmazni."

10. §

A Kkt. 44.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"44.§ (1) A közúti közlekedés ellenõrzésének ki kell terjednie

a) a közúti közlekedés rendjére,

b) a közúti forgalom szabályozására,

c) a közúti közlekedési szolgáltatások és a közúti jármûvek üzemelteté-

sének szabályszerûségére, illetve a jármû üzemeltetésére vonatkozó elõíráso

k megtartására, ideértve az adott tevékenységhez elõírt ok-

mányok, engedélyek, jelzések, felszerelések ellenõrzését is,

d) a jármûvek mûszaki állapotára, közlekedésbiztonsági és környezetvé-

delmi megfelelõségére,

e) a jármûvek összeépítésére és átalakítására vonatkozó elõírások meg-

tartására, valamint a külön jogszabályban meghatározott alkatrészek

minõsége tanúsításának meglétére,

f) a jármûfenntartó tevékenység folytatása feltételeinek megtartására,

g) a közutak állapotára, tisztaságára, nem közlekedési célú igénybevéte-

lére,

h) a közút kezelõjének hozzájárulásához, vagy a közlekedési hatóság

engedélyéhez kötött jármûvek közlekedésére.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott ellenõrzési feladatokat a közlekedési

hatóság és a külön jogszabályban meghatározottak szerint a rendõrhatóság (a

továbbiakban együtt: ellenõrzõ hatóság), külföldi jármûvek esetében a

rendõrhatóság végzi. A közlekedési hatóság közúti közlekedést érintõ

ellenõrzõ tevékenységét, annak feltételeit és módját a közlekedési,

hírközlési és vízügyi miniszter - a belügyminiszterrel egyetértésben -

rendeletben szabályozza.

(3) Az ellenõrzõ hatóság jelzésére a jármû vezetõje a jármûvet köteles

megállítani, személyazonosságát igazolni, az ellenõrzéssel kapcsolatos

felhívásnak eleget tenni.

(4) A közlekedési hatóság a külön engedély alapján üzemeltetett jármûvek

esetében az (1) bekezdés c)-e) pontjaiban megjelölt ellenõrzéseket a jármû

telephelyén is végezheti, az f) pontban meghatározott jármûfenntartó

tevékenységet csak telephelyen ellenõrizheti."

11. §

A Kkt. 46. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) E törvény 29. §-ának (4) és (5) bekezdésében meghatározott kivételekkel

a közlekedési hatósági feladatokat az országos hatáskörrel rendelkezô

Közlekedési Fôfelügyelet és annak helyi szervei, a területi (megyei,

fôvárosi) közlekedési felügyeletek látják el.

(2) Azokban a közlekedési hatósági ügyekben, amelyekben elsõfokon a

települési önkormányzat jegyzôje - a fõvárosi kerületek esetében a kerület

jegyzôjeT/29.. § (4) bekezdése/ - jár el, a másodfokú hatóság a területileg

illetékes közlekedési felügyelet.

(3) Azokban az ügyekben, amelyekben elsõfokon a fõváros fõjegyzõjeT/29.. §

(5) bekezdése/ jár el, a másodfokú hatóság a Fõvárosi Közlekedési

Felügyelet."

12. §

A Kkt. 47. §-a a következõ r) és s) ponttal egészül ki:

"r) Kerékpárút: jelzõtáblával kerékpárútként megjelölt helyi közút.

s) Gyalogút: jelzõtáblával gyalogútként megjelölt, illetõleg olyan helyi

közút, amely kizárólag a gyalogosok közlekedésére szolgál és az

úttesttõl tartós fizikai akadály (árok, korlát, kerítés, sövény, stb)

vagy két méternél nagyobb távolság választja el."

13. §

A Kkt. 48.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Felhatalmazást kap

a) a Kormány, hogy

aa) az utánképzés részletes szabályait,

ab) a kombinált fuvarozási tevékenység szabályait,

ac) a közúti személyszállítási és árutovábbítási szerzõdések

szabályait,

ad) a közúti közlekedésbiztonság állami feladatainak teljesí-

téséhez szükséges pénzügyi forrásokat és azok

felhasználásának módját,

ae) a közúti közlekedési szolgáltatások és a közúti jármûvek

üzemben tartásának részletes szabályait;

b) a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, hogy

ba) a közúti személyszállítás és árutovábbítás szakmai

szabályait,

bb) az utak építésének és a forgalom részére való átadásá-

nak hatósági engedélyezésérõl szóló szabályokat,

bc) az utak forgalomszabályozásának és a közúti jelzések el-

helyezésének eljárási szabályait

rendeletben állapítsa meg."

14. §

(1) Ez a törvény 1996. március 15-én lép hatályba, a Kkt. 18.§-ának e törvény

3.§-ával megállapított /4/ és /5/ bekezdése kivételével, amelyek 1997. január

1-jén lépnek hatályba.

(2) A Kkt. 12.§-ának (3) és (4) bekezdésében meghatározott, a törvény

hatálybalépésekor már kihelyezett reklámtáblákat, reklámhordozókat és egyéb

reklámcélú berendezéseket e törvény hatálybalépése napjától számított egy éven

belül el kell távolítani. E határidõ eredménytelen eltelte után a

reklámtáblák, a reklámhordozók és berendezések eltávolítására a közlekedési

hatóság azok tulajdonosát kötelezi.

(3) A Kkt. 17-18.§-ai elõtt levõ alcím helyébe "A közúti közlekedés

résztvevõinek nevelése, oktatása, szakképzése és utánképzése" szövegrész lép.

Általános indokolás

A közúti közlekedésrõl szóló 1988.évi I. törvény 1988. július 1. napján lépett

hatályba. Az azóta eltelt idõszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a törvény

alapvetõ rendelkezései ma is helytállóak, azonban kisebb - a társadalmi-

gazdasági környezet és a jogrendszer mélyreható változásai által indokolt - a

gyakorlat igényeihez igazodó módosításokra, a törvény eddigi alkalmazása során

jelentkezett hibák, hiányosságok megszüntetésére, a komplementer szabályozásra

szükség van.

Ennek keretében meg kellett oldanunk a törvény hatálybalépése óta eltelt

idõszakban felmerült problémákat, így az engedély alapján végzett

tömegközlekedési tevékenység korábbi (1995.december 31.) határidejének

módosítását, az útügyi hatósági szervek hatáskörének megváltoztatását, a

jármûvezetõk utánképzése feltételeinek módosítását, az utak tulajdonjogának

szûk körben történõ megváltoztatását, az úthasználati díj szedése

lehetõségének kiszélesítését.

A törvényjavaslat elfogadásával a törvény eddigi alkalmazása során észlelt

hibák megszüntethetõk.

Részletes indokolás

Az 1.§-hoz

A közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti jármûvek üzemben tartásáról

szóló, többször módosított 89/1988.(XII.20.) MT rendelet 1989.január 1.

napjától lényegében szabad piacra lépést tett lehetõvé a közúti

személyszállításban a gazdaság bármely szereplõje részére, hatósági, de

valójában formális engedélyhez kötve a tevékenység végzését, érdemi

követelményeket nem támasztva sem a személyi, sem a mûszaki és fõként nem a

gazdasági feltételek oldaláról. A liberalizáció eredményeként a vállalkozók

természetszerûleg a nagy forgalmú, magas jövedelem-tartalmú útvonalakon

jelentek meg, veszélyeztetve a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés

mûködõképességét és a hálózati rendszer fenntarthatóságát.

Igy a "piac lefölözés" gyakorlatának megszüntetésére 1991-ben egyetlen út

kínálkozott: a menetrend alapján végzett közúti személyszállítás koncesszió-

köteles körbe vonása, amely a vállalkozói szektor számára csak koncessziós

pályázathoz és koncessziós szerzõdéshez kötötten tette lehetõvé a tevékenység

végezhetõségét. E mûködési rend alapját a koncesszióról szóló 1991. évi XVI.

törvény teremtette meg, ágazatspecifikus szabályozása pedig az 1992. évi

XXXIX. törvény hatálybalépésével valósult meg.

A koncesszió-kötelezettség intézménye a már mûködõ állami cégek gazdasági

ellehetetlenítésének lehetõségét valóban megszüntette, de a vállalkozói

tõkebevonás szempontjából az autóbusz-közlekedés területén a rendszer nem

váltotta be a hozzá fûzött reményeket. Ennek oka, hogy a jól jövedelmezõ

vonalakat a területen mûködõ személyszállító társaságok - a gazdaságtalan

vonalak fenntartását biztosító keresztfinanszírozás érdekében - magától

értetõdõen mûködtetik. Esetenként, amikor a területen mûködõ személyszállító

társaságok egyes feladatokból vissza akartak vonulni, már a koncessziós

pályázat kiírási szándék jelzése is elég volt ahhoz, hogy ugyanezen társaságok

a gazdaságossági szempontokat mellõzve - törvényi elsõbbségi jogukkal élve -

vállalják az érintett vonalak további üzemeltetését, kizárva a konkurrencia

piacra lépésének lehetõségét. A nem kellõ jövedelmezõséget ígérõ vonalakra

pedig egyáltalán nem lehet vállalkozót találni.

Ezért a tevékenység új - a vállalkozói tõkebevonást ténylegesen lehetõvé tevõ

- törvényi szabályozást igényel. Az új szabályozás azonban elõreláthatólag

csak 1996. év folyamán születhet meg, mivel egyik oldalról ugyan sürgetõ a

tevékenység újraszabályozása, de másik oldalról a téma bonyolultsága, az

állami szerepvállalás mértékének problematikája, a támogatási rendszer,

illetve a területen meglevõ érdekellentétek következtében a konszenzuson

alapuló megalapozott szabályozást csak a jelzett határidõre lehet

felelõsséggel elkészíteni.

Ezért az új szabályozás hatálybalépéséig szükséges a hatósági engedély

alapján belföldi menetrend szerinti autóbusz-közlekedést végzõk mûködési

engedélyei határidejének 1996. november 30-ig történõ meghosszabbítása. Ennek

hiányában ugyanis az érintett vállalkozók ezt a tevékenységüket csak 1995.

december 31-ig folytathatják; ily módon a területen eddig eredményesen mûködõ

vállalkozói tõke is elhagyni kényszerülne a belföldi menetrend szerinti

tevékenységet. A javaslat ennek megakadályozását célozza.

A 2.§-hoz

A társadalmi-gazdasági viszonyok megváltozása az egyéni és társas

vállalkozások számának ugrásszerû megnövekedése a gazdasági verseny

kiélezõdéséhez vezetett, amelynek egyik nem kívánatos kísérõ jelensége a

közúti közlekedést is érintõ reklámtevékenység túlburjánzása, a legkülönfélébb

reklámhordozóknak (reklám- és hirdetõtábláknak, hirdetõ-berendezéseknek,

transzparenseknek, villogó és futó fényeknek, stb.) a közutak területén és

azok környezetében való tömeges elhelyezése. A közutak mûtárgyainak és

tartozékainak reklámcélokra való felhasználása sérti a közúti közlekedés

biztonságát, mert a berendezések elvonják a közlekedõk figyelmét, esetenként

akadályozzák a közúti jelzések láthatóságát, ezért a közutakat érintõ

reklámtevékenység visszaszorítása szükséges.

A javaslat 2.§-a ennek jogalapját teremti meg, egyben a közlekedési hatóság

részére szóló hatásköri felhatalmazással az eredményes fellépés feltételeit is

megteremti.

A 3.§-hoz

A közúti közlekedés szabályait sorozatosan, visszatérõen megszegõ jármûvezetõk

közlekedési magatartásának helyes irányba terelése érdekében a törvény

utánképzési kötelezettséget vezetett be. Az utánképzési kötelezettséggel

összefüggõ szabályokat azonban a törvény közvetlenül nem határozta meg, ezért

a jármûvezetõk utánképzésen történõ részvételével összefüggésben jogszabály-

értelmezési problémák merültek fel, amelyek szükségessé tették az utánképzésre

vonatkozó rendelkezések pontosítását.

A javaslattal egyértelmûvé válnak az utánképzésre való kötelezéssel

kapcsolatos rendelkezések, valamint az, hogy a jármûvezetõk mely esetekben nem

kötelezhetõk utánképzésre.

A 4.§-hoz

A törvényjavaslat megfelelõ szintre emeli az eddig a hatósági eljárások

díjáról rendelkezõ közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszteri rendeletekben

foglalt eljárásokat, nevezetesen, hogy a hatósági eljárások során a jármûvek

mûszaki megvizsgálásának végzésébe bevont (feljogosított) szervezetek is a

szolgáltatások ellenértékéhez juthassanak.

Az 5.§-hoz

A javaslat a települési önkormányzat jegyzõjének útügyi hatósági hatáskörét a

hatályos szabályozás alapulvételével ugyan, de célszerûségi, gazdaságossági és

törvényességi szempontokra is figyelemmel újraszabályozza.

A javaslat a fõváros eltérõ helyzete és jelentõsége miatt differenciált, és

csak az országos közutak funkciójával analóg fõvárosi utakra vonatkozó

engedélyezés tekintetében állapítja meg a közlekedési hatóság hatáskörét.

A 6.§-hoz

Az /1/ bekezdésben a javaslat meghatározza a közúthálózatot alkotó utak,

valamint a magánutak tulajdoni hovatartozását, a kerékpárutakat - funkcióiknak

és forgalmi jelentõségüknek megfelelõen - az önkormányzatok tulajdonába

utalva.

A hatályos törvény szerint - figyelemmel az önkormányzatokról szóló 1990.évi

LXV. tv. rendelkezéseire is - nincs lehetõség a közutak, illetve az utak

forgalmi jelentõségének megváltozása esetén sem az egyes útkategóriák

(országos közút, helyi közút, magánút) jellegének, tulajdoni formájának

megváltoztatására, ezért a javaslat a közúthálózat fejlesztése és a

közlekedési igényeknek megfelelõ alakítása érdekében lehetõvé teszi, hogy az

utak tulajdonjogának átadás-átvételérõl az érintettek egymással megállapod-

hassanak.

A közút tulajdonjogának átruházásához azonban - az állami és az önkormányzati

tulajdon fenntartásához, védelméhez fûzõdõ közérdek érvényesítése céljából - a

javaslat feltételként írja elõ a közlekedési hatóság elõzetes hozzájárulását.

A 7.§-hoz

A javaslat - összhangban az államháztartás tervezett reformjával - az állami

szerepvállalás csökkenésével, az állami szervek rendszerének átalakításával -

az országos közutak kezelõinek körét kibõvíti az e célra létrehozott közhasznú

társasággal.

A koncesszióról szóló 1991.évi XVI. törvény módosítása óta eltelt idõ alatt

szerzett tapasztalatok azt jelzik, hogy a koncessziós társaságok jelentõs

állami hozzájárulás nélkül nem vállalkoznak olyan hosszban autópálya

építésére, amely a magyar közlekedési infrastruktúra kiépítésének stratégiai

célja lenne. Lehetõvé kell tenni ezért az állam számára azt, hogy az

autópálya-hálózat továbbépítéséhez, az autópályák üzemeltetéséhez és

fenntartásához a szolgáltatási színvonal további romlásának megakadályozása

érdekében - úthasználati díj szedésével - pénzügyi forrást teremtsen.

A 8. §-hoz

A közutak forgalmának szabályozását, a forgalmi rend megállapítását a hatályos

törvény a közút kezelõjének feladatkörébe utalja. A kezelõ e feladatainak

ellátásáért büntetõjogi, illetve polgári jogi felelõsséggel tartozik. A

hatályos törvény szerint azonban nincs lehetõség arra, hogy a közlekedési

hatóság - a kezelõnek a forgalom szabályozásával kapcsolatos esetleges

mulasztását észlelve - gyors, hatékony intézkedéssel (hatósági jogi eszközök

alkalmazásával) õt a fennálló forgalomszabályozási helyzet felülvizsgálatára

rábírja.

A javaslat ezt a lehetõséget teremti meg azzal, hogy kimondja: a közlekedési

hatóság - a közlekedés biztonságát sértõ vagy veszélyeztetõ helyzet

megszüntetése érdekében - a közút kezelõjét a forgalmi rend felülvizsgálatára

kötelezheti.

A 9.§-hoz

A hatályos törvény rendelkezéseihez képest a javaslat a közút - nem

közlekedési célból történõ - hozzájárulás nélküli vagy a hozzájárulásban

foglaltaktól eltérõ igénybevétele esetén alkalmazható szankciók körét (a

hatósági kötelezés tartalmát) kibõvíti; az eredeti állapot helyreállítására és

pótdíj fizetésére, illetve a közúti forgalom biztonsága, állagvédelme

érdekében szükséges intézkedések megtételére kötelezést is lehetõvé teszi.

A javaslat - a hatályos törvény eddigi jogalkalmazási tapasztalataira

figyelemmel - az új /3/ bekezdésben foglalt szabállyal egyértelmûvé teszi,

hogy az egyébként díjmentes tevékenység (a közmûvek építése vagy fenntartása)

esetén is pótdíjat kell fizetni, ha a közutat - nem közlekedési célból - a

kezelõ hozzájárulása nélkül, vagy az abban foglaltaktól eltérõen vették

igénybe.

A 10.§-hoz

A javaslat a közúti közlekedés ellenõrzésének feladatait a hatályos törvénynél

pontosabban fogalmazza meg, egyben - az ellenõrzési jogosultság deklarálásával

és tartalmának meghatározásával - megteremti az ellenõrzési jog és

kötelezettség gyakorlásának, teljesítésének jogi feltételeit.

A 11.§-hoz

A javaslat - összhangban a 4.§-ban javasolt módosítással - feloldja a hatályos

jogszabályokban meglevõ azon ellentmondást, mely szerint helyi közutakra

vonatkozóan a helyi önkormányzat hatóságként jár el saját ügyében. A

javaslattal a hatáskör (a fõváros sajátos helyzetére figyelemmel) az e célra

alapított központi közigazgatási szervhez kerül.

A 12.§-hoz

A javaslat aktualizálja a fogalmakat.

A 13.§-hoz

A javaslat pótolja a hatályos törvénybõl hiányzó felhatalmazást a Kormány

részére az utánképzés részletes szabályainak, a kombinált fuvarozási

tevékenység szabályainak, a közúti személyszállítási és árutovábbítási

szerzõdések szabályainak, a közúti közlekedési szolgáltatások és a közúti

jármûvek üzemben tartása részletes szabályainak, a közúti közlekedésbiztonság

állami feladatainak teljesítéséhez szükséges pénzügyi források és azok

felhasználása módjának, továbbá a közlekedési, hírközlési és vízügyi

miniszter részére a közúti személyszállítás és árutovábbítás szakmai

szabályai, az utak építésének és a forgalom részére való átadásának hatósági

engedélyezésérõl szóló szabályok, az utak forgalomszabályozásának és a közúti

jelzések elhelyezésének eljárási szabályai megállapítására vonatkozó

rendeleteik megalkotásához.

Az állami feladatok körébe sorolt közúti közlekedés biztonságát szolgáló

állami feladatokhoz eddig a díjrendeletekben megalapozott forrás-

átcsoportosítás helyett a törvényjavaslat tervezete megadja a Kormány számára,

hogy ennek támadhatatlan jogalapját megteremtse.

A 14.§-hoz

E § a javaslat elfogadása esetén a törvény hatálybalépésével kapcsolatos

rendelkezéseket tartalmazza.

Eleje Honlap