Szociális és egészségügyi bizottság
Bizottsági módosító javaslat
DR. GÁL ZOLTÁN úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
A Házszabály 94. § (1) bekezdése alapján a társadalombiztosításról szóló
1975. évi II. törvény, valamint a gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük
egyes szabályairól szóló 1994. évi LIV. törvény, továbbá a Munka
Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény módosításáról rendelkezõ
T/1644.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjeszti elõ:
1.) A 11. § (1), (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
A T. 103. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"103. § (1) A társadalombiztosítás kiadásainak fedezetére a munkáltató -
ideértve a szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati képzését tanulószerzõdés
alapján ellátó gazdálkodó szervezetet is - az egyéb szerv [103/C. (3)
bekezdés] és az egyéni vállalkozó [103/D. § (1) bekezdés] - a kiegészítõ
tevékenységet folytató kivételével - 24,5 százalékos mértékû
nyugdíjbiztosítási járulékot és [16,5] 18 százalékos mértékû
egészségbiztosítási járulékot (a továbbiakban együtt: társadalombiztosítási
járulékot) köteles együttesen fizetni.
(2) A biztosított - ha a törvény másképp nem rendelkezik - egészségbiztosítási
és nyugdíjjárulék fizetésére kötelezett. Az egészségbiztosítási járulék
mértéke 4 százalék, a nyugdíjjárulék mértéke [8] 6 százalék.
2.) A 25. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(2) A T. 16/D. §-ában a "16/A. §-16/C. §"-ra történõ hivatkozás "16/A. §-16/B.
§"-ra, a T. 103/A. §-a (2) bekezdésében a "betegszabadság idejére járó
átlagkereset" szövegrész a "betegszabadság idejére járó összeg" szövegrészre
változik, a T. 103/A. §-a (3) bekezdésének 22. pontja kiegészül "a kifizetõ
belföldi forgalmi engedéllyel és rendszámmal ellátott személygépkocsija
használatára tekintettel keletkezõ jövedelem" szövegrésszel, a T. 103/A. §-a
(5) bekezdésében a "negyvennégy százalékos mértékû" szövegrész "a 103. § (1)
bekezdése szerinti" szövegre változik, a T. 103/A. §-a (9) bekezdésében a
"24,5 százalékos mértékû" szövegrész elmarad, a T. 103/A. §-a (11)
bekezdésében a "negyvennégy százalékos mértékû" szövegrész "a 103. § (1)
bekezdés szerinti" szövegre változik, a T. 103/B. §-a (9) bekezdésében a "hat
százalékos mértékû" szövegrész "a 103. § (2) bekezdése szerinti"szövegre
változik, a T. 103/C. §-a (1) bekezdésében a "hatszázalékos mértékû"
szövegrész "a 103. § (2) bekezdése szerinti" szövegre változik, a T. 103/C. §-
a (2) bekezdésében a "négy százalékos mértékû" szövegrész "a 103. § (2)
bekezdése szerinti" szövegre változik, a "hatszázalékos mértékû" szövegrész
elmarad, a T. 103/C. §-a (3) bekezdésében "negyvennégy százalékos mértékû"
szövegrész "a 103. § (1) bekezdése szerinti" szövegre változik, a T. 103/C. §-
a (5) bekezdésében az 1991. évi IV. törvény 27. §-ának (5) bekezdésére
hivatkozás (6) bekezdésre, a "negyvennégy százalékos mértékû" szövegrész "a
103. § (1) bekezdése szerinti" szövegre, a "hatszázalékos mértékû" szövegrész
"103. § (2) bekezdése szerinti" szövegre változik, [a T. 103/C. §-a (6)
bekezdésében a "30,5 %-ának" szövegrész "31,5 százalékának" szövegre
változik,] a T. 103/D. §-a (3) bekezdésében a "négyszázalékos mértékû"
szövegrész "a 103. § (2) bekezdése szerinti" szövegre változik, a
"hatszázalékos mértékû" szövegrész elmarad, a T. 103/E. §-a (2) bekezdésében
a "negyvennégy százalékos mértékû" szövegrész "a 103. § (1) bekezdése
szerinti" szövegre változik, a T. 103/E. §-a (3) bekezdésében a
"négyszázalékos mértékû" szövegrész, "a 103. § (2) bekezdése szerinti"
szövegre változik, a "hatszázalékos mértékû" szövegrész elmarad, a T. 113. §-a
(3) bekezdésének utolsó mondatában a "105. § (2)-(4) bekezdésének" szövegrész
a "104/A., § 104/B. §, 104/C. §, 105. §" szövegre, a T. 119/D. §-a (6)
bekezdésének a) pontjában az "54 %" ["53 %-ra] "52,5 %"-ra, a b) pontjában a
"47 %" "46 %"-ra, [a c) pontjában a "32 %" "33 %"-ra] változik.
3.) A 25. § (7) bekezdése elmarad:
[(7) 1996. július 1-jétõl a T. 103. §-a (1) bekezdésében a "24,5 százalékos
mértékû" szövegrész "23,5 százalékos mértékû" szövegre, a T. 119/D. §-a (6)
bekezdésének a) pontjában az "53 %" "52 %"-ra változik.]
I n d o k o l á s
A munkavállalók nyugdíjbiztosítási járulékának 2 %-pont növelése, illetve
ennek a lakosság nettó jövedelmét csökkentõ kihatása nem indokolt, ezért a
biztosítottat terhelõ nyugdíjjárulék mértéke 6 % marad. Az ebbõl származó
társadalombiztosítási bevételi kiesést olymódon javasoljuk ellentételezni,
hogy a munkáltatók nyugdíjbiztosítási járuléka sem kerül 0,5 %-ponttal
csökkentésre, s a munkáltatók egészségbiztosítási járuléka a
törvényjavaslatban szereplõ 3 %-ponttal szemben csak 1,5 ponttal - 19,5 %-ról
18,0 %-ra - csökkenjen. Ez utóbbi mértékcsökkentés arányban áll a munkáltatók
táppénzterhének javasolt növekedésével is.
Budapest, 1995. november 29.
Dr. Csehák Judit
elnök