- 1 -

______________

I:\bizjelen\T1644kie.DOC

T/1644/47.. szám

Az Országgyûlés

Foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának

Önkormányzati és rendészeti bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény, valamint a

gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes szabályairól szóló 1994. évi

LIV. törvény, továbbá a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény

módosításáról szóló T/1644.. sz. törvényjavaslathoz

(együtt kezelendõ a T/1644/35. sz. ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban:

Foglalkoztatási bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága

(továbbiakban: Költségvetési bizottság), Önkormányzati és rendészeti

bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati bizottság), Szociális és egészségügyi

bizottsága (továbbiakban: Szociális bizottság), valamint a Házszabály 96. §

(3) bekezdése alapján az Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a társadalombiztosításról szóló 1975. évi

II. törvény, valamint a gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes

szabályairól szóló 1994. évi LIV. törvény, továbbá a Munka Törvénykönyvérõl

szóló 1992. évi XXII. törvény módosításáról szóló, T/1644.. számon

beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1644//36.,

/37.,T/38.., T/39..,T/40..,T/41..,T/42..,T/43.., /44.,T/45..,T/46.. sz. kapcsolódó és

bizottsági módosító javaslatokat.

Dr. Csehák Judit képviselõ T/1644/36/1., /36/2., /36/3., /36/4. sz.

módosító javaslatait VISSZAVONTA! (Ezeket a kiegészítõ ajánlás nem

tartalmazza.)

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

Keller László és Gaál Gyula képviselõk T/1644/39/1. és T/1644/39/4. sz.

módosító javaslata szó szerint megegyezik a T/1644/35. sz. ajánlás 5. és 30.

pontjában foglalt módosító indítványokkal, melyeket a bizottságok

megtárgyaltak, ezért a kiegészítõ ajánlás ezeket a módosító javaslatokat nem

tartalmazza. Képviselõ urak a T/1644/39/2. sz. módosító javaslatukban a T.

16/A. §-át új (8)-(10) bekezdésekkel javasolják kiegészíteni (lásd

kiegészítõ ajánlás 1. pont), a T/1644/39/3. sz. módosító javaslatukban a

törvényjavaslat 25. § (1) bekezdésének a módosítását javasolják (lásd

kiegészítõ ajánlás 13. pont).

I.

1. Keller László és Gaál Gyula képviselõk - kapcsolódva dr. Csehák

Judit, dr. Garai István, dr. Koleszár Lajos, dr. Kiss József, Bleyer Jenõ,

Szabó Sándorné, dr. Szolnoki Andrea, Béki Gabriella, dr. Szigeti György és dr.

Bakai Zoltán képviselõk T/1644/32. sz. módosító javaslatához (T/1644/35. sz.

ajánlás 4. pontja) - a törvényjavaslat 3. §-át a következõ új (3) bekezdéssel

javasolják kiegészíteni:

"(3) A T. 16/A. §-a a következõ (8)-(10) bekezdésekkel egészül ki:

"(8) A (3) bekezdésben foglaltakat meghaladó ellátások csak térítés

mellett vehetõk igénybe.

(9) A biztosított a külön jogszabályban foglalt térítési díj megfizetése

esetén jogosult ápolási otthonban, illetve ápolási osztályon történõ

ellátásra, amennyiben az igénybevételre orvosi beutalás alapján kerül sor.

(10) A biztosított a külön jogszabályban - az adott Homogén

Betegségcsoportra - megállapított felsõ határnapon túl, nem orvosi indokkal

igénybevett fekvõbeteg szakellátásra a mindenkori térítés megfizetése mellett

jogosult.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 13. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/1644/39/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 4. §-ában a T. 38/A. § (4)

bekezdésének az elhagyását javasolja:

/A T. a következõ címmel és 38/A. §-sal egészül ki:/

"[(4) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy a Nyugdíjbiztosítási Alap

és az Egészségbiztosítási Alap kiadásának nem minõsülõ nyugellátások (1)

bekezdés szerinti emelését rendeletben megállapítsa."]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 14. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/1644/41. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 6. §-ában a T. 44/A. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

/A T. 44/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""44/A. § Ha az öregségi nyugdíj alapját képezõ havi átlagkereset 25000

forintnál több:

a 25001-[28000] 30000 forint közötti átlagkeresetrész kilencven százalékát,

a [28001-30000] 30001-35000 forint közötti átlagkeresetrész nyolcvan

százalékát,

a [30001]35001-40000 forint közötti átlagkeresetrész hetven százalékát,

a 40001-50000 forint közötti átlagkeresetrész hatvan százalékát,

az 50001-60000 forint közötti átlagkeresetrész ötven százalékát,

a 60001-70000 forint közötti átlagkeresetrész negyven százalékát,

a 70001-80000 forint közötti átlagkeresetrész harminc százalékát,

a 80000 forint feletti átlagkeresetrész tíz százalékát

kell az öregségi nyugdíj megállapításánál figyelembe venni.""

Indokolás: Lásd a T/1644/42. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 9. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"9. § [A T. 79/A. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"79/A. § Baleseti egészségügyi szolgáltatás keretében az üzemi balesetbõl

vagy foglalkozási megbetegedésbõl eredõ egészségkárosodás miatt igénybe vett

társadalombiztosítási támogatással rendelhetõ gyógyszer, gyógyászati

segédeszköz árához száz százalékos mértékû társadalombiztosítási támogatás

jár."]"

Indokolás: Lásd a T/1644/43. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 11. §-

sal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"11. § A T. 100. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"100. § (1) Ha az igény elbírálása után megállapítást nyer, hogy az

igényt tévesen utasították el, vagy az igénylõnek tévesen alacsonyabb összegû

ellátást állapítottak meg, illetõleg folyósítottak, a hiba felfedésétõl

visszafelé számított öt éven belül járó öszeget és az utána járó - az e

törvény 110. § (2) bekezdésében meghatározott mértékû - késedelmi pótlékot

utólag ki kell fizetni.""

Indokolás: Lásd a T/1644/46. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. A Foglalkoztatási bizottság a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103. §

(1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/A T. 103. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:/

""103. § (1) A társadalombiztosítás kiadásainak fedezetére a munkáltató -

ideértve a szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati képzését tanulószerzõdés

alapján ellátó gazdálkodó szervezetet is - az egyéb szerv /103/C. (3)

bekezdés/ és az egyéni vállalkozó /103/D. § (1) bekezdés/ - a kiegészítõ

tevékenységet folytató kivételével - 24,5 százalékos mértékû

nyugdíjbiztosítási járulékot és 16,5 százalékos, a külön jogszabály szerint

célszervezetnek minõsülõ munkáltató 10 százalékos mértékû egészségbiztosítási

járulékot (a továbbiakban együtt: társadalombiztosítási járulékot) köteles

együttesen fizetni."

Indokolás: Lásd a T/1644/40.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 15. §-sal

javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

""15. § A T. 104. § elõtti alcím helyébe a következõ alcím lép:

"A járulékfizetési kötelezettség teljesítése és a végrehajtási eljárás"

Indokolás: Lásd a T/1644/44/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 16. §-ában a T. 104/B. §

(1) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

/A T. a következõ 104/B. §-sal egészül ki:/

""104/B. § (2) [Az e törvényen alapuló társadalombiztosítási követelések

és az ezekkel kapcsolatos járulékos követelések annak a naptári évnek az

utolsó napjától számított öt év alatt évülnek el, amelyben a követelés

keletkezett.] A társadalombiztosítás végrehajtási joga öt év alatt évül el.""

Indokolás: Lásd a T/1644/45. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 18. §-sal

javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"18. § A T. a következõ 104/D. §-sal egészül ki:

"104/D. § (1) A T. 115. § (3) bekezdése szerinti fellebbezést a határozat

kézhezvételétõl számított 15 napon belül, a végrehajtási kifogást az

intézkedés foganatosításától, illetve a mulasztás tudomásra jutásától

számított 8 napon belül lehet elõterjeszteni. A fellebbezésnek a határozat,

illetve intézkedés végrehajtására halasztó hatálya van. A végrehajtási

kifogásnak nincs halasztó hatálya.

(2) A fellebbezést és a végrehajtási kifogást a MEP-nél kell benyújtani. A

fellebbezés, illetve a végrehajtási kifogás benyújtására elõírt határidõtõl

számított hat hónap elteltével igazolásnak helye nincs, ilyen esetben a

benyújtott fellebbezést, illetve végrehajtási kifogást a MEP érdemi vizsgálat

nélkül utasítja el.

(3) Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a határozatot megváltoztathatja, a

törvénysértõ intézkedését visszavonhatja, az elmulasztott intézkedést

elrendelheti. Szükség esetén a MEP-et új eljárásra utasíthatja. Határozatában

fizetési halasztást, részletfizetést, mérséklést engedélyezhet,

kormányrendeletben meghatározott feltételek szerint.

(4) A jogerõs határozat felülvizsgálatát a fizetésre kötelezett a

kézhezvételtõl számított 15 napon belül keresettel kérheti a bíróságtól. A

keresetnek a határozat végrehajtására halasztó hatálya van. A határidõ

elmulasztása miatt igazolásnak csak különösen indokolt esetben van helye.

Nincs helye keresetnek fizetési halasztás, részletfizetés, mérséklés tárgyában

hozott határozat ellen.

(5) A bíróság jogszabálysértés esetén a határozatot hatályon kívül helyezi, és

- ha szükséges - a MEP-et új eljárás lefolytatására utasíthatja.""

Indokolás: Lásd a T/1644/44/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 21. §-ában a T. 115. §-ának a

következõ új (5) bekezdéssel történõ kiegészítését - és ezzel összefüggésben -

21. §-a felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"21. § A T. 115. §-a az alábbi (3)-[(4)](5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A társadalombiztosítási végrehajtási eljárás jogorvoslati rendjérõl

a 104/D. § rendelkezik.""

Indokolás: Lásd a T/1644/44/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Hodosán Róza képviselõ - kapcsolódva dr. Kis Gyula képviselõ

T/1644/12.. sz. módosító javaslatához (T/1644/35. sz. ajánlás 20. pontja) - a

törvényjavaslat 24. §-ának a következõ szerkezeti és tartalmi módosítását

javasolja:

"14. § (1) A gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes szabályairól

szóló 1994. évi LIV. törvény (a továbbiakban: Gyt.) 44. §-ának (2)-[(6)](3)

bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép, valamint a 44. § - a (4)-(6)

bekezdés szövegének változatlanul hagyása mellett - az alábbi (7) bekezdéssel

egészül ki, egyidejûleg az eredeti (7) bekezdés számozása [(4)] (8) bekezdésre

változik.

"(2) A törvény hatálybalépésekor mûködõ és az (1) bekezdés hatálya alá

nem tartozó közforgalmú gyógyszertárak esetén a személyi jogot pályázat

kiírása nélkül a miniszter annak a gyógyszertár vezetésére jogosult

gyógyszerésznek engedélyezi, aki[vel a gyógyszertár tulajdonos] a helyi

önkormányzat [a gyógyszertár mûködtetésére szerzõdést köt, vagy akire a

jogszabályokban foglaltaknak megfelelõen a tulajdonjogot átruházza (a

továbbiakban: privatizáció)] magánosítási eljárása keretében a közforgalmú

gyógyszertár tulajdonjogát (bérleti vagy üzemeltetõi jogát) megszerzi.

(3) [A (2) bekezdés szerint nem privatizált önkormányzati tulajdonú

gyógyszertár fenntartásáról és mûködtetésérõl az önkormányzat gondoskodik. A

gyógyszertár vezetésére és mûködésére egyebekben a személyi jog alapján mûködõ

gyógyszertárakra vonatkozó rendelkezéseket kell értelemszerûen alkalmazni.] A

magánosítási eljárás befejezéséig, de legkésõbb 1996. december 31-ig az (1)

bekezdés hatálya alá nem tartozó közforgalmú gyógyszertár fenntartója, illetve

mûködtetõje a gyógyszertári központ, illetõleg jogutóda (továbbiakban:

kezelõ).

(7) A (2) bekezdés szerint magánosításra nem került önkormányzati

tulajdonú gyógyszertár fenntartásáról és mûködtetésérõl az önkormányzat

közvetlenül vagy intézménye (költségvetési szerve, vállalata vagy más

gazdálkodó szerve) útján gondoskodik. Ilyen gyógyszertárakra a (4) bekezdésben

foglaltakat megfelelõen kell alkalmazni.""

Indokolás: Lásd a T/1644/38. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Dr. Rapcsák András képviselõ - kapcsolódva Demeter Ervin képviselõ

T/1644/10.. sz. módosító javaslatához (T/1644/35. sz. ajánlás 21. pontja) - a

törvényjavaslat 24. §-ában a Gyt. 44. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

/A gyógyszertárak létesítésérõl és mûködésük egyes szabályairól szóló

1994. évi LIV. törvény (a továbbiakban: Gyt.) 44. §-ának (2)-(6) bekezdése

helyébe az alábbi rendelkezés lép, egyidejûleg a (7) bekezdés számozása (4)

bekezdésre változik./

"(3) A (2) bekezdés szerint nem privatizált önkormányzati tulajdonú

gyógyszertár fenntartásáról és mûködtetésérõl az önkormányzat

gondoskod[ik]hat. A gyógyszertár vezetésére és mûködésére egyebekben a

személyi jog alapján mûködõ gyógyszertárakra vonatkozó rendelkezéseket kell

értelemszerûen alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/1644/37. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Keller László és Gaál Gyula képviselõk - kapcsolódva dr. Csehák

Judit, dr. Garai István, dr. Koleszár Lajos, dr. Kiss József, Bleyer Jenõ,

Szabó Sándorné, dr. Szolnoki Andrea, Béki Gabriella, dr. Szigeti György és dr.

Bakai Zoltán képviselõk T/1644/32. sz. módosító javaslatához - a

törvényjavaslat 25. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"25. § (1) Ez a törvény 1996. január 1-én lép hatályba. Egyidejûleg a T.

16/A. §-[a]ának (5) bekezdés[ének]e [elsõ mondatából a "vagy részleges"

szövegrész, valamint a második mondata], a T. 44.§-ának (8) bekezdése, a T.

103/A. §-a (3) bekezdésének 9. pontja, a T. 103/B. §-a (3) bekezdésében a

"(15) és (16)" szövegrész, a T. 103/B. §-a (7) bekezdésében a "négy százalékos

mértékû" és a "hat százalékos mértékû" szövegrész, a T. 103/B. §-a (8)

bekezdésében a "hat százalékos mértékû" szövegrész hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/1644/39/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 25. § (8) bekezdésének más

megfogalmazását javasolja:

"(8) [Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a 16/A. § (3) bekezdésében

foglalt egyes, részleges térítési díj megfizetése mellett igénybe vehetõ

ellátásokat, azok részleges térítési díját és a térítés módját rendeletben

határozza meg.] A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy

a) a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap kiadásának

nem minõsülõ nyugellátások a T. 38/A. § (1) bekezdés szerinti emelését,

b) a nyugdíjszerû rendszeres szociális ellátások emelését

rendeletben megállapítsa."

Indokolás: Lásd a T/1644/41. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

A Foglakoztatási bizottság utólagos állásfoglalásai a T/1644/35. sz.

ajánlás pontjainál:

13. pont támogatja.

14. pont támogatja.

A Költségvetési bizottság utólagos állásfoglalásai a T/1644/35. sz.

ajánlás pontjainál:

4. pont támogatja.

22. pont egyharmada sem támogatja.

Az Önkormányzati bizottság utólagos állásfoglalása a T/1644/35. sz.

ajánlás pontjánál:

Bizottság Elõterjesztõ

22. pont támogatja. nem ért egyet.

A Szociális bizottság utólagos állásfoglalásai a T/1644/35. sz. ajánlás

pontjainál:

Bizottság: Elõterjesztõ:

4. pont támogatja. egyetért.

22. pont egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

Az Alkotmányügyi bizottság utólagos állásfoglalásai a T/1644/35. sz.

ajánlás pontjainál:

Bizottság: Elõterjesztõ

3. pont egyharmada sem támogatja.

4. pont egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

5. pont támogatja. egyetért.

6. pont egyharmada sem támogatja.

20. pont nem támogatja.

21. pont nem támogatja.

22. pont egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

30. pont támogatja. egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. december 7.

Dr. Surján László s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,

a Foglalkoztatási bizottság elnöke a Költségvetési bizottság elnöke

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,

az Önkormányzati bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap